ایستگاه خبر

خطای انسانی، عامل بیش از نیمی از تصادفات! چگونه می‌توان این آمار را کاهش داد؟

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با اشاره به اینکه بیش از ۵۰ درصد تصادفات جاده‌ای و مرگ‌ومیرهای ناشی از آن، به دلیل خطای انسانی رخ می‌دهد، بر ضرورت اقدامات پیشگیرانه، فرهنگ‌سازی و بهره‌گیری از ظرفیت‌های فرهنگی و هنری برای تغییر رفتار رانندگان تأکید کرد.
تصادف وحشتناک پژو با کامیون و مینی بوس

فرهنگ‌سازی، کلید کاهش تصادفات جاده‌ای

محمدرضا ظفرقندی، وزیر بهداشت، در مراسم امضای تفاهم‌نامه همکاری بین این وزارتخانه و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، به نقش اساسی فرهنگ‌سازی در کاهش حوادث رانندگی اشاره کرد و از راه‌اندازی پویش‌های ملی نظیر «نه به تصادف» استقبال نمود. وی تأکید کرد که استفاده از ابزارهای هنری، رسانه‌ای و افراد تأثیرگذار می‌تواند به ارتقای فرهنگ رانندگی و کاهش خطاهای انسانی در جاده‌ها کمک کند.

ظفرقندی اظهار داشت:

وقتی بیش از ۵۰ درصد تصادفات به دلیل خطای انسانی رخ می‌دهد، مشخص است که آگاهی‌بخشی و فرهنگ‌سازی، کلیدی‌ترین ابزار برای کاهش این آمار است. باید با مردم گفت‌وگو کنیم و از طریق روش‌های تأثیرگذار مانند هنر و رسانه، ذهنیت جامعه را تغییر دهیم. ایجاد کمپین‌های فرهنگی و اجتماعی، به‌ویژه در ایام پرتردد سال مانند نوروز، می‌تواند تأثیر مثبتی بر رفتار رانندگان داشته باشد.

لزوم اقدامات مکمل: ایمنی خودرو و جاده

وزیر بهداشت ضمن تأکید بر نقش فرهنگ‌سازی، خاطرنشان کرد که این اقدام به‌تنهایی کافی نیست و سایر عوامل مانند ایمنی خودروها و استانداردسازی جاده‌ها نیز باید بهبود یابند. وی اظهار داشت:

باید یک نگاه جامع به مسئله تصادفات داشته باشیم. علاوه بر تغییر رفتار رانندگان، باید به ایمن‌سازی جاده‌ها، بهبود کیفیت خودروها، افزایش نظارت‌های ترافیکی و اصلاح قوانین راهنمایی و رانندگی نیز توجه کنیم. ترکیب این اقدامات می‌تواند به کاهش مرگ‌ومیرهای جاده‌ای منجر شود.

هزینه‌های انسانی و اقتصادی تصادفات

ظفرقندی با اشاره به پیامدهای ناگوار تصادفات، گفت که سالانه نزدیک به ۲۰ هزار نفر در سوانح جاده‌ای جان خود را از دست می‌دهند و این آمار در ایام تعطیلات به اوج می‌رسد. وی افزود:

هر تصادف نه‌تنها یک خانواده را داغدار می‌کند، بلکه هزینه‌های اقتصادی سنگینی نیز بر کشور تحمیل می‌کند. هزینه‌های درمان، ازکارافتادگی، خسارات مالی و تأثیرات اجتماعی، از جمله پیامدهای این بحران هستند. کاهش حتی بخشی از این آمار، یک موفقیت بزرگ برای نظام سلامت و امنیت عمومی خواهد بود.

همچنین بخوانید: بعد از تصادف چکار کنیم؟ هر آنچه باید دراین‌باره بدانید

امضای تفاهم‌نامه وزارت بهداشت و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

در راستای کاهش تصادفات، تفاهم‌نامه‌ای میان وزارت بهداشت و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به امضا رسید که هدف آن بهره‌گیری از ظرفیت‌های رسانه‌ای، هنری و فضای مجازی برای ارتقای فرهنگ رانندگی است. این تفاهم‌نامه شامل موارد زیر است:

  • ایجاد پویش ملی «نه به تصادف» برای آگاهی‌بخشی عمومی و هشدار درباره خطرات رانندگی پرخطر
  • همکاری در تولید محتوای آموزشی و تبلیغاتی با محوریت ارتقای ایمنی جاده‌ای
  • انتشار پیام‌های هشداردهنده در رسانه‌های چاپی، الکترونیکی و فضای مجازی
  • بهره‌گیری از ظرفیت هنرمندان، ورزشکاران و چهره‌های تأثیرگذار در فرهنگ‌سازی رانندگی ایمن

این تفاهم‌نامه از اسفند ۱۴۰۳ تا پایان فروردین ۱۴۰۴ اجرایی خواهد بود و در صورت لزوم، تمدید خواهد شد.

تصادف وحشتناک اتوبوس

رفتارهای پرخطر در رانندگی که منجر به تصادف می‌شوند، معمولاً به دلیل بی‌توجهی رانندگان به قوانین راهنمایی و رانندگی و نداشتن تمرکز کافی روی جاده رخ می‌دهند. برخی از مهم‌ترین این رفتارها عبارتند از:

۱. سرعت غیرمجاز

رانندگی با سرعتی بیش از حد مجاز، باعث کاهش توانایی راننده در کنترل وسیله نقلیه و افزایش شدت تصادفات می‌شود.

۲. سبقت غیرمجاز

سبقت گرفتن در شرایط نامناسب، مانند پیچ‌ها، تونل‌ها، تقاطع‌ها یا در نقاطی که دید کافی وجود ندارد، یکی از عوامل اصلی تصادفات مرگبار است.

۳. عدم رعایت فاصله ایمن

رانندگی با فاصله کم از خودروی جلویی باعث می‌شود که در صورت ترمز ناگهانی، برخورد اجتناب‌ناپذیر باشد.

۴. استفاده از موبایل حین رانندگی

فرستادن پیام، صحبت با تلفن و حتی چک کردن مسیریاب در حین رانندگی، باعث کاهش تمرکز و افزایش احتمال تصادف می‌شود.

۵. رانندگی در حالت خستگی و خواب‌آلودگی

راننده‌ای که دچار خستگی است، واکنش کندتری دارد و ممکن است کنترل خودرو را از دست بدهد. بسیاری از تصادفات جاده‌ای به دلیل خواب‌آلودگی رانندگان رخ می‌دهد.

۶. عبور از چراغ قرمز و رعایت نکردن حق تقدم

بی‌توجهی به چراغ‌های راهنمایی و قوانین مربوط به حق تقدم در تقاطع‌ها، از جمله دلایل اصلی برخورد وسایل نقلیه است.

۷. مصرف مواد مخدر و مشروبات الکلی

مصرف الکل و مواد مخدر، باعث کاهش سطح هوشیاری و عکس‌العمل‌های راننده می‌شود که می‌تواند منجر به تصادف‌های شدید شود. به همین دلیل بالاترین میزان جریمه رانندگی در ایران برای همن بند تعیین شده است.

۸. تغییر ناگهانی مسیر بدون رعایت قوانین

رانندگانی که بدون راهنما زدن یا رعایت حق تقدم، مسیر خود را تغییر می‌دهند، خطر برخورد با دیگر خودروها را افزایش می‌دهند.

۹. رانندگی در شرایط نامساعد جوی بدون رعایت احتیاط

باران، برف، مه و یخ‌زدگی سطح جاده باعث لغزندگی می‌شود و اگر راننده سرعت خود را کاهش ندهد یا از لاستیک‌های مناسب استفاده نکند، احتمال تصادف بالا می‌رود.

۱۰. رانندگی با وسیله نقلیه غیراستاندارد یا معیوب

ترمزهای ضعیف، لاستیک‌های فرسوده، نقص در سیستم روشنایی و مشکلات فنی دیگر می‌توانند به تصادف منجر شوند.

رعایت قوانین، پرهیز از رفتارهای پرخطر و افزایش سطح آگاهی رانندگان می‌تواند از بسیاری از این حوادث جلوگیری کند. با تغییر سبک رانندگی، می‌توان جان خود و دیگران را نجات داد.

همچنین بخوانید: افزایش نرخ جریمه های رانندگی در سال ۱۴۰۴ + جدول جرائم

با توجه به اینکه بیش از نیمی از تصادفات به دلیل خطای انسانی رخ می‌دهند، ترکیب فرهنگ‌سازی، بهبود زیرساخت‌های جاده‌ای و افزایش ایمنی خودروها می‌تواند تأثیر چشمگیری در کاهش تلفات جاده‌ای داشته باشد. هم‌افزایی بین نهادهای دولتی، رسانه‌ها و جامعه مدنی، کلید موفقیت در این مسیر خواهد بود.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۶ رای

مطالب مشابه

‫۱۸ دیدگاه‌ها

  1. amirboss

    ۱۸ اسفند ۱۴۰۳
    سوابق: (1076 ديدگاه)

    خطاهای انسانی تو همه دنیا هست.
    تو ایران یکی از دلایلش فرهنگ اشتباه رانندگیه یکی هم ایمنی تاسف بار خودروهای تولیدی کشور و وضعیت غیر استاندارد جاده ها چه از لحاظ زیرساخت و چه از لحاظ مقاطع و پیچ های نامتعارف هست.
    واقعا دلم میسوزه،طرف پولش نمی‌رسه بره خودرو ایمن بخره، یه خودرو غیراستاندارد چندسال کار و غیر ایمن میخره رو شیشه عقبش عبارات مذهبی میزنه و انتظار داره از غیب از خودش و خانوادش محافظت بشه.
    نمی‌دونم این چه سمیه آخه.

    موافقم 28
    مخالفم 4
    1. محمد

      ۱۸ اسفند ۱۴۰۳
      سوابق: (1622 ديدگاه)

      ایمنی به بعد از تصادف مربوطه‌.
      بهتره بگی فقدان سیستم های کمک راننده.
      ایرانیا خیلی جالب هستند فاز کارشناس بر می دارند اونم بدون هیچ علم و دانشی.

      موافقم 3
      مخالفم 1
  2. Yaghoob

    ۱۸ اسفند ۱۴۰۳
    سوابق: (605 ديدگاه)

    دوستان گرامی فرض کنید که عامل پنجاه درصد تصادفات خطای انسانی باشه. این با عامل مرگ و میر متفاوته. عامل مرگ و میر فقط و فقط خودروهای فرسوده و غیر استاندارد هست.
    دوستانی که به کشور عراق سفر کردند میدونند که اوضاع رانندگی و جاده های عراق خیلی وحشتناکه در ضمن تعداد تصادفات کشور عراق سه برابر ایران هست. ولی تعداد کشته ها کمتر از نصف ایران هست. چرا؟ چون اونجا خودروهای استاندارد به دست مصرف کننده میرسه نه خودروهایی به تکنولوژی چهل سال پیش

    موافقم 12
    مخالفم 7
    1. Navid A J

      ۱۸ اسفند ۱۴۰۳
      سوابق: (3957 ديدگاه)

      ما که میدونیم ماشین هامون ایمن نیست،‌ بهتره که ایمن تر رانندگی کنیم. فکر خودمون نیستیم فکر خانواده مون باشیم.

      موافقم 13
      1. Yaghoob

        ۱۸ اسفند ۱۴۰۳
        سوابق: (605 ديدگاه)

        وقتی شاخ به شاخ میاد روت میخوای چکار کنی؟
        وقتی بچه هامون میرن اردو و اتوبوسشون چپ میکنه چی؟
        من نمیگم فرهنگ رانندگیمون درسته
        ولی نباید بزاریم علت اصلی رو ماست مالی کنند

        موافقم 6
        مخالفم 2
        1. Navid A J

          ۱۹ اسفند ۱۴۰۳
          سوابق: (3957 ديدگاه)

          من ک اصلا منکر این مورد نیستم. ولی فعلا کاری ک ازدستم بر میاد رو انجام میدم.

  3. rassul rt

    ۱۸ اسفند ۱۴۰۳
    سوابق: (14 ديدگاه)

    جالبه که اون ماشین هایی که ایمنی ندارند از همه بدتر رانندگی میکنن. پراید و 405 ها از همه بدتر میرونن.
    میدونه ماشین ایمنی نداره باز از همه بدتر میرونه

    موافقم 25
    مخالفم 1
    1. ۱۸ اسفند ۱۴۰۳
      سوابق: (6255 ديدگاه)

      جالبه همین دوتا پرفروش ترین ماشین های ایرانن

    2. محمد

      ۱۹ اسفند ۱۴۰۳
      سوابق: (1622 ديدگاه)

      تو ایران درست رانندگی کردن به قیمت ماشینت بستگی داره.
      من خودم سال ۹۵ یک پراید و یک تویوتا کریسیدا داشتم.
      یک ال ۹۰ ثبت نامی خریده بودم که برای تحویل گرفتنش با پدرم و داداشم با پراید می ریم از کرج به تهران تا ماشین رو تحویل بگیریم.
      تو راه برگشت من پشت ال ۹۰ میشینم و پدرم کنارم می شینه.
      تو مسیر از استرس کف دستم عرق کرده بود.
      بعداً که می‌رسیم خونه بابام میگه تو راه رفت انقدر با پرایدت جنگولک بازی در آوردی ولی تو راه برگشت مثل بچه آدم رانندگی کردی.
      می خوام بگم که خود من اگر ماشینم نو باشه یا گرون فوق العاده آروم و با احتیاط رانندگی می کنم.

      موافقم 9
      مخالفم 1
  4. mickeyy

    ۱۸ اسفند ۱۴۰۳
    سوابق: (187 ديدگاه)

    نمیشه ماشین درست حسابی ندی دست مردم و جاده ها رو درست نکنی و بعد انتظار بالا رفتن سطح فرهنگ رانندگی رو داشته باشی. مطمئن باشین تا وقتی این دوتا اول از همه حل نشه آمار تصادفات پایین نمیاد. شما وقتی ماشینت فرسوده و خرابه ناخودآگاه عصبی میشی این روی رانندگیت تاثیر داره و آرامش کافی نداری از طرفی آسفالت خراب خیابونها و جاده ها هم راننده رو عصبی میکنه و باعث میشه رفتار های هیجانی و عصبی نشون بدن و رانندگی خطرناکی داشته باشن. اول از همه اینها باید حل بشه.

    موافقم 12
    مخالفم 2
  5. datsun

    ۱۸ اسفند ۱۴۰۳
    سوابق: (4100 ديدگاه)

    سرعت غیر مجاز ،عدم توجه به جلو ،وسایل نقلیه غیر استاندارد بلای جان رانندگان ایرانی

    موافقم 14
    مخالفم 1
  6. Ahmad

    ۱۸ اسفند ۱۴۰۳
    سوابق: (86 ديدگاه)

    متاسفانه ای کاش یک مورد مخصوصی هم برای شوتی های عزیز بزارید که اینطور با جان مردم بازی میکنند.خیلیا شاید حین رانندگی جو گیر بشن و یه سری شیطنت بازی هایی انجام بدن ولی هرجایی جای اینکارا نیست نهایتا اگر درست نمیشید و خیلی بهتون فشار اومد توی یه اتوبان خلوت شیطنت کنید اعصاب مردمم داغون نکنید هی پشت ماشینا بچسبونید و هی نور بالا بندازید.

    موافقم 14
    مخالفم 2
    1. Hamidrez

      ۱۸ اسفند ۱۴۰۳
      سوابق: (48 ديدگاه)

      هروقت برای حرکت مارپیچ مثل المان ۳ ماه زندان گذاشتی و دو سال توقیف گواهینامه و بالای هزار یورو جریمه ، ببین چطوری با فرهنگ رانندگی کنن کردم

      موافقم 12
      مخالفم 1
  7. ۱۸ اسفند ۱۴۰۳
    سوابق: (6255 ديدگاه)

    لطفاً شوتیا رو بگیرینشون نامردا رو
    از یه طرف سلاح وارد میکنن از یه طرف افغانی وارد میکنن!
    بس کنین این کارارو میرن بنزین مملکت رو میبرن خارج بعد میگن این پول از شیر مادر حلال تره
    بدتر از همه یه جوری رانندگی میکنن مردمو به کشتن میدن
    بعد طلبکارم هستن یه عده بچه ده پانزده ساله میان از اینا طرفداری میکنن این کارارو عادی جلوه میدن

    موافقم 11
    مخالفم 2
    1. Navid A J

      ۱۸ اسفند ۱۴۰۳
      سوابق: (3957 ديدگاه)

      اینا باید بیفتن دست پلیس های امریکایی تا حساب کار دستشون بیاد.

  8. Saeedfarshchian

    ۱۸ اسفند ۱۴۰۳
    سوابق: (354 ديدگاه)

    چند وقت پیش یه سفر به اهواز رفتم
    در بین راه از اراک به بعد به طرز عجیب و چندش آوری ۹۰ درصد ماشینا شوتی بودن یا اداشو در میاوردن
    شما فکر کن ارتفاع عقب تیبا رو هم بالا آورده بودن
    این طرز فکر عجیب و مسخره شوتی کی تموم میشه فقط خدا میدونه!

    موافقم 14
    مخالفم 0
  9. nima.jdm

    ۱۸ اسفند ۱۴۰۳
    سوابق: (1140 ديدگاه)

    اولین عامل مرگ و میر بخاطر سایپا و ایران‌خودرو عزیزه

  10. Hadi

    ۱۸ اسفند ۱۴۰۳
    سوابق: (616 ديدگاه)

    دوست عزیزی که پشت این حلبی ها مخصوصا ۴۰۵ و پرشیا رخ سوسمار میگیری و فاز شوماخر حواست باشه زندگی قطعه یدکی نداره…

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا