ایستگاه خبر

شارژ تاکسی‌های برقی تهران چقدر هزینه دارد؟

اولین سری از تاکسی های برقی که محصول جک و تولید کرمان موتور است، خدمت خود را در شهر تهران آغاز کرده اند. کی ام سی EJ7، اولین خودروی برقی بازار ایران است که در تاکسیرانی تهران هم به خدمت گرفته شده است. سوالاتی درباره هزینه های شارژ این خودرو مطرح شده که مدیر عامل تاکسیرانی این موضوع را تشریح کرد.

خانم شادی مالکی، مدیرعامل تاکسی‌رانی تهران درباره هزینه شارژ این خودروها در ایستگاههای فست شارژ DC گفت:

هزینه هر بار شارژ تاکسی برقی در ایستگاه‌های تهران بین ۲۵ تا ۳۰ هزار تومان است. ظرفیت باتری تاکسی‌های برقی در تهران به طور متوسط ۵۴ کیلووات ساعت است و با هر بار شارژ، تاکسی می‌تواند بین ۲۵۰ تا ۳۰۰ کیلومتر مسافت را طی کند. بنابراین به طور تقریبی، هر یک روز در میان یکبار نیاز به شارژ مجدد وجود دارد.

باتوجه به میانگین مصرف سوخت تاکسی‌های بنزینی تهران، هزینه یک تاکسی برقی برای همان میزان پیمایش یک سوم خواهد بود و این درحالی است که آلایندگی و صدای آنها نیز قابل مقایسه نیست. البته عوامل مختلفی مانند سبک رانندگی، شرایط آب و هوایی، ترافیک و وزن خودرو می‌توانند بر مسافت پیمایش تاثیرگذار باشند. مقدار پیمایش خودروهای برقی چینی با استاندارد استاندارد NEDC  سنجیده می شوند که استانداردی نسبتا قدیمی است و در شرایط واقعی ممکن است میزان پیمایش تا ۳۰ درصد کمتر از آن باشد. استاندارد استاندارد WLTP که در اروپا استفاده می شود جدیدتر است و استاندارد EPA آمریکا هم دقیق ترین روش سنجش پیمایش خودروهای برقی به شمار می آید.

افزایش تقاضا برای شارژ خودروهای برقی و محدودیت‌های موجود در زیرساخت‌های شارژ، می‌تواند منجر به تشکیل صف و طولانی شدن زمان انتظار برای شارژ در ایستگاه‌های درون شهری شود.
توسعه زیرساخت‌های شارژ سریع و گسترش استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر برای شارژ خودروهای برقی، از جمله مواردی است که می‌تواند به بهبود وضعیت موجود کمک کند. کرمان موتور برای کمک به ایجاد زیرساخت  های گسترده تر و ایجاد ایستگاههای شارژ سریع اعلام آمادگی کرده تا هر دو هفته یک بار یک ایستگاه جدید را راه اندازی نماید.

در حال حاضر ۲۳ ایستگاه شارژ خودروی برقی فعال در تهران و شهرهای دیگر کشورشامل ایستگاه شارژ گردشگری، پارکینگ طبقاتی سعدی، ایستگاه شارژ پارکینگ طالقانی، نمایشگاه بین المللی، ایستگاه شارژ مدنی، معاونت حمل و نقل شهرداری، تاکسیرانی (شماره یک)، ایستگاه شارژ برج آزادی، ایستگاه شارژ شتاب، جتکو، کرمان موتور، ایران خودرو، نوین ماهان (بم)، نمایندگی مدیران خودرو گلکانی (بابل)، هشت بهشت ایرانیان(مارال ستاره)، ماموت (هشتگرد)، ایستگاه شارژ باغستان (البرز)، ایستگاه شارژ مکو (البرز)،ایستگاه شارژ خورشیدی مکو (البرز)، ایستگاه شارژ ایران خودرو دیزل (قم)، ایستگاه شارژ ایران خودرو دیزل (اراک)، هتل میزبان (بابلسر) و هشت بهشت ایرانیان(چالوس) هستند.

ایستگاه‌های نصب شده غیر فعال و در حال تجهیز نیز پارکینگ مرکزی خرید اندیشه، پارکینگ حافظ، پارکینگ امیرکبیر، پارکینگ جنگلی یاس فاطمی، پارک آب و آتش، میوه و تره‌بار بیهقی، شهرداری منطقه ۶، شهرداری منطقه ۹، بوستان نهج‌البلاغه، برج میلاد، معاونت اجتماعی منطقه ۸، ایستگاه شارژ ۱۷ شهریور، پایانه امام رضا (ع)، پایانه امام رضا (ع) (مشهد مقدس) است.

مدیرعامل تاکسیرانی تهران به امکان شارژ خودروهای برقی با استفاده از انرژی خورشیدی اشاره کرده و این موضوع را به ایجاد زیرساخت‌های لازم مرتبط دانسته است. وی بر اهمیت حرکت به سمت استفاده از انرژی‌های سبز تاکید کرده است.

شارژ خانگی و تعرفه برق:

شارژ خودروهای برقی در خانه با استفاده از کنتور خانگی می‌تواند باعث افزایش قابل توجه هزینه‌های برق شود.
در کشورهای پیشرو در زمینه برقی‌سازی، تعرفه‌های برق به گونه‌ای طراحی شده است که شارژ خودروهای برقی در خانه، تاثیر زیادی بر افزایش هزینه‌های کلی برق نداشته باشد.
در حال حاضر، ایران فاقد چنین زیرساخت‌هایی است و شارژ خانگی خودروهای برقی می‌تواند منجر به افزایش قابل توجه هزینه‌های برق برای رانندگان شود.

زمان شارژ:

زمان شارژ خودروهای برقی به نوع شارژر و ظرفیت باتری بستگی دارد. در شارژ خانگی، زمان شارژ معمولاً بین ۷ تا ۸ ساعت است. در حالی که در ایستگاه‌های شارژ سریع (DC)، زمان شارژ بین ۴۵ تا ۵۰ دقیقه طول می کشد.

 

میانگین امتیازات ۴ از ۵
از مجموع ۱۸ رای

مطالب مشابه

‫۱۲ دیدگاه‌ها

  1. رهگذر

    ۹ مهر ۱۴۰۳
    سوابق: (62 ديدگاه)

    بین ۲۵۰ تا ۳۰۰ کیلومتر مسافت را طی کند. بنابراین به طور تقریبی، هر یک روز در میان یکبار نیاز به شارژ مجدد وجود دارد

    تاکسی راحت تا نصفه روز تو این شهر 350 کیلومتر هم میره در نتیجه یک روز در میان نیاز به شارژ نداره.اون تاکسی که یک روز در میون بخواد شارژ کنه در اصل تاکسی گردشی سطح شهر نیست احتمالا در اختیار سازمانی ارگانی چیزیه

    موافقم 22
    مخالفم 8
    1. حسین دهمرد

      ۹ مهر ۱۴۰۳
      سوابق: (2606 ديدگاه)

      با این ترافیک چجوری میخواد تو نصف روز ۳۵۰ کیلومتر راه بره؟ با این وضعیت تولید برق با ماشین برقی مخالفم اما اگر میخوان کمک کنن اینا اول باید ونها و اتوبوسها رو برقی کنن. ضمنا هزینه ی گاز که از برق کمتره.

      موافقم 12
      مخالفم 2
      1. amirkhanzadeh

        ۹ مهر ۱۴۰۳
        سوابق: (603 ديدگاه)

        باید ایستگاه زیاد بذارند بعد خودروی برقی وارد کنند الان تهران با این یکی دو تا جایگاه بچه دردی می خوره
        تازه شارژ معمولی هست پدرت در میاد تا شارژ بشه

        موافقم 4
        مخالفم 1
        1. حسین دهمرد

          ۹ مهر ۱۴۰۳
          سوابق: (2606 ديدگاه)

          کو برق؟

          موافقم 6
          مخالفم 1
  2. مهدی دهقان

    ۹ مهر ۱۴۰۳
    سوابق: (18 ديدگاه)

    من یه زمانی اسنپ بودم خدا رو شکر 2 ساله پاک پاک شدم دیگه تفریحی هم نمیرم ولی اونقتا روزی راحت 180تا200 تا میرفتم حالا 180 تا تو ترافیک تهران معادل 300 تا میشه دست کم گفتم

    موافقم 7
    مخالفم 1
    1. S

      ۱۰ مهر ۱۴۰۳
      سوابق: (159 ديدگاه)

      البته خودرو های برقی دنده و نیم کلاچ و غیره ندارن که بگیم مثلاً ۱۸۰ کیلومتر در ترافیک تهران معادل ۳۰۰ تا بصورت ترکیبی بشه

      1. مهدی

        ۱۰ مهر ۱۴۰۳
        سوابق: (1327 ديدگاه)

        عزیزم دنده و کلاج ربطی به پیمایش درون شهری و بیرون شهری نداره درست اینها دنده کلاج ندارن ولی موتور در تمام مدت روشنه و باید خودرو را باسرعت کم جا به جا کنه مثلا یک ماشین در جاده هزار کیلومتر در ۱۲ ساعت میره و هزار کیلومتر داخل شهر و ترافیک چند برابر زمان بیشتری ماشین روشنه

  3. KAIZEN

    ۹ مهر ۱۴۰۳
    سوابق: (162 ديدگاه)

    با زیرساخت‌ها و منابعی که داریم cng و lpg بهترین گزینه است. هم ارزان و هم کم آلاینده و در آینده هم میشه از همون زیرساخت‌ها برای توسعه هیدروژن استفاده کرد
    نیازی هم به منابع خارجی نداریم، مشکل شارژ نداره، ارزان و پاکه، تکنولوژی انجین درونسوز سبک و سنگین با سوخت cng و lpg هم همین الان در دنیا با قیمت مناسب وجود داره

    موافقم 9
    مخالفم 1
    1. احسان

      ۹ مهر ۱۴۰۳
      سوابق: (143 ديدگاه)

      حرف شما کاملا درسته برای ایران بهترین راه حل حله در کنارش هیبرید هم توسعه پیدا کنه مصرف خیلی خیلی کم میشه. ما که مازاد برق نداریم اگر داشتیم و قدرت خرید مردم و سطح مالی دولت خوب بود شاید میشد به برقی فکر کرد اما الان اگر بخواهیم بنزینی هم پیش بریم تنها راه هیبرید هست (برای ماشین های گران قیمت) و برای مردم عادی گاز (اگر شد هیبرید).

  4. KAIZEN

    ۹ مهر ۱۴۰۳
    سوابق: (162 ديدگاه)

    من تاکسی کار کردم. براحتی روزی ۲۵۰ کیلومتر و بیشتر پیمایش داره. اگه کولر و بخاری هم بگیری میشه همون۳۵۰کیلومتر. پس هر روز باید شارژ بشه نه یک روز در میان

  5. هومن

    ۱۰ مهر ۱۴۰۳
    سوابق: (60 ديدگاه)

    خواهرم تازه همینو گرفته نشستم خوب خیلی آپشنها ازش حذف شده که شدیدا رو مخه مثلا حتی آیینه باید با دست جمع کنید، بعد روشن میکنی بجز پشت آمپر اخه یه سرفه ای گو.. چیزی اخه لامصب، بعد دستیشم بالاست نمیدونم چرا وقتی گاز میدی راه میفته! چیز خیلی باحالش که حس حال خیلی جالبی داره شتابشه که عالیه

  6. @#$

    ۱۳ مهر ۱۴۰۳
    سوابق: (5 ديدگاه)

    یک ساعت باید تو شارژ باشه؟؟؟؟؟
    قیمت باتری این ماشینا ارزون هم نیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا