تجربه و آزمایشنیسان

پشت فرمان نسل جدید نیسان پث‌فایندر، پیشرفت چشمگیر نسبت به قبل

خودروهای خانوادگی سه ردیفهٔ امروزی را می‌توان مینی‌ون‌هایی در قامت کراس‌اوور دانست اما نسل قبلی نیسان پث‌فایندر طبق معیار هردوی این کلاس‌ها اصلاً خوب نبود. تناسبات ناخوشایند این خودرو موجب شده بود در ظاهر مثل یک ون، نچسب به نظر برسد درحالی‌که صندلی‌های ردیف سوم کوچک آن‌هم کارایی کراس‌اوورهای فول سایز را نداشتند. نسل پنجم پث‌فایندر اما این مشکلات را برطرف کرده و در این کلاس به گزینهٔ بسیار جذاب‌تری تبدیل شده حتی اگر به بهترین خودروی این بخش یعنی کیا تلوراید نرسد.

نسل جدید پث‌فایندر که کشیده‌تر، عریض‌تر و بلندتر از قبل شده اما فاصلهٔ محوری آن تغییری نکرده، با دماغه‌ای مرتفع و اتاقی جعبه‌ای شکل، بیشتر شبیه اس‌یووی‌های مبتنی بر پیکاپ به نظر می‌رسد. تناسبات این خودرو جالب هستند و لندروور دیسکاوری را به یاد می‌آورند درحالی‌که کابین آن‌هم بهبود چشمگیری داشته است. صندلی‌های ردیف سوم حالا بیشتر مناسب نشستن بزرگ‌سالان هستند و اضافه شدن یک صندلی وسط به آن‌ها نیز ظرفیت کل را به هشت نفر رسانده است. صندلی‌های ردیف دوم در حالت استاندارد نیمکتی هستند اما نمونه‌های خلبانی هم قابل سفارش خواهد بود. همچنین این صندلی‌ها به‌راحتی به سمت جلو کشیده و تا می‌شوند و دسترسی به ردیف سوم را فراهم می‌کنند.

یکی دیگر از پیشرفت‌های قابل‌توجه نسل جدید پث‌فایندر تجهیز به گیربکس نُه سرعتهٔ جدید بجای CVT قبلی است. هرچند پیشرانهٔ ۳.۵ لیتری V6 با ۲۸۴ اسب بخار قدرت هیچ تغییری نسبت قبل نداشته اما این گیربکس جدید به میزان قابل‌توجهی پاسخگویی پث‌فایندر را افزایش داده و صداهای آزاردهندهٔ گیربکس CVT را حذف کرده است. در آزمایش ما، پث‌فایندر تیپ SL محرک جلو ظرف ۶.۷ ثانیه از صفر به سرعت ۹۶ کیلومتر بر ساعت رسید که ۰.۷ ثانیه نسبت پث‌فایندر چهارچرخ محرک نسل قبلی در تیپ سنگین‌تر پریمیوم بهبود پیدا کرده است.

نسخهٔ چهارچرخ محرک پث‌فایندر جدید کمی سریع‌تر است و با شتاب ۶.۶ ثانیه و ۴۰۰ متر ۱۵.۲ ثانیه، در هردو آزمایش ۰.۱ ثانیه بهتر عمل می‌کند. این اعداد یعنی کراس‌اوور فول سایز نیسان از پیشتازان این کلاس، کیا تلوراید و هیوندای پالیسید سریع‌تر است. طبق اعلام EPA، مصرف سوخت پث‌فایندر هم نسبت به نسل قبلی بهبود یافته و حالا مصرف آن به‌صورت ترکیبی با کاهشی ۰.۵ لیتری نسبت به قبل به ۱۰.۷ لیتر در هر صد کیلومتر رسیده است.

نیسان به‌منظور بهبود هندلینگ پث‌فایندر، عرض لاستیک‌های آن‌را از ۲۳۵ به ۲۵۵ افزایش داده و نرخ فنرها را هم بیشتر کرده است. به لطف این اقدامات، خودرو در آزمایش شتاب جانبی در نسخهٔ محرک جلو عدد ۰.۸۰ جی و در نسخهٔ چهارچرخ محرک ۰.۸۳ جی را ثبت کرد که از ۰.۷۷ جی نسل قبلی بهتر است اما بااین‌حال، پث‌فایندر از لحاظ جذابیت رانندگی هنوز هم در پس خودروهای چابک‌تر این کلاس مثل مزدا CX-9 قرار می‌گیرد. فرمان خودرو نیز بی‌حس بوده و سواری آن در هنگام خالی بودن تکان‌های زیادی دارد اما با وجود بار یا سرنشینان بیشتر بهبود پیدا می‌کند. به لطف عایق‌های صدای بیشتر و شیشه‌های ضخیم‌تر نیز سکوت کابین افزایش پیدا کرده و در بزرگراه‌ها کاملاً ساکت است.

پث‌فایندر جدید مثل برادر کوچک‌تر خود، روگ، در متریال داخلی ارتقاء بزرگی داشته است. در اینجا از متریال نرم زیادی استفاده شده، تودوزی چرمی سطح بالایی برای آن قابل سفارش است و صندلی‌های جلو راحت هستند. همچنین کنترل‌های دوار طرفین نمایشگر لمسی اطلاعاتی-سرگرمی و کنترل‌های واضح سیستم تهویه در پایین کنسول میانی هم قابل‌تحسین هستند. البته طراحی داخلی تلوراید هنوز هم لوکس‌تر به نظر می‌رسد اما کابین پث‌فایندر از فورد اکسپلورر و تویوتا هایلندر زیباتر است.

قیمت نسل جدید پث‌فایندر از ۳۴,۵۶۰ دلار آغاز می‌شود که ۱,۴۳۰ دلار نسبت به قبل بیشتر شده است. نمونهٔ آزمایشی در تیپ SL از آپشن‌های سفارشی مثل سانروف پانورامیک، گرم‌کن غربیلک فرمان، گرم‌کن صندلی‌های عقب، پکیج کمک‌رانندهٔ ProPilot نیسان و پورت‌های شارژ USB در هر سه ردیف صندلی‌ها بهره می‌برد که قیمت آن‌را به ۴۵,۷۹۵ دلار رسانده است و سفارش سامانهٔ چهارچرخ محرک نیز ۱,۹۰۰ دلار دیگر به آن اضافه می‌کند. این یعنی هرچند پث‌فایندر قیمت مناسبی دارد اما ارزش آن در برابر قیمت از نزدیک‌ترین رقبای این کلاس بهتر نیست.

قیمت تیپ پلاتینوم چهارچرخ محرک آزمایشی ما هم از ۴۹,۲۴۰ دلار آغاز می‌شود درحالی‌که تلوراید SX چهارچرخ محرک تنها ۴۵,۸۱۵ دلار قیمت دارد و ما طراحی بیرونی، راحتی و کابین آن‌را به پث‌فایندر ترجیح می‌دهیم. بااین‌حال، پث‌فایندر جدید توانایی رقابت بسیار بیشتری نسبت به نسل قبلی پیدا کرده است. این خودرو حالا کراس‌اوور سه ردیفه‌ای بالاتر از حد متوسط است و طراحی داخلی و خارجی جدید آن نیز جذابیت کلی خودرو را افزایش می‌دهند. پث‌فایندر جدید که جادارتر، سریع‌تر و مجهزتر از قبل شده است، یک گام دیگر رو به جلو برای نیسان در بخش مهمی از بازار محسوب می‌شود و قطعاً به‌راحتی موفقیت بیشتری نسبت به نسل کم‌فروغ قبلی کسب خواهد کرد.

مشخصات فنی نیسان پث‌فایندر

Nissan Pathfinder 2022

مدل

SL FWD

پلاتینوم AWD

پیشرانه

۳.۵ لیتری V6

قدرت

۲۸۴ اسب بخار

گشتاور

۳۵۱ نیوتن متر

گیربکس

۹ سرعته اتوماتیک

محور محرک

جلو

چهارچرخ

شتاب صفر تا ۹۶

۶.۷ ثانیه

۶.۶

مسافت ۴۰۰ متر

۱۵.۳ ثانیه

۱۵.۲ ثانیه

توقف از ۱۱۰

۵۴.۵ متر

شتاب جانبی

۰.۸۰ جی

۰.۸۳ جی

حداکثر سرعت

۱۹۰ کیلومتر بر ساعت

طول

۵,۰۲۱ میلی‌متر

عرض

۱,۹۷۸ میلی‌متر

ارتفاع

۱,۷۹۵ میلی‌متر

فاصلهٔ محوری

۲,۹۰۰ میلی‌متر

وزن

۲۰۳۲ کیلوگرم

۲۱۰۳ کیلوگرم

حجم صندوق بار

۴۸۰ لیتر

مصرف سوخت

۱۰.۲ لیتر ترکیبی

۱۰.۷ لیتر ترکیبی

قیمت پایه

۳۴,۵۶۰ دلار

قیمت تست‌شده

۴۵,۷۹۵ دلار

۵۱,۷۹۰ دلار

 

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای
منبع
Car&Driver

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

‫۲۵ دیدگاه‌ها

  1. مهردادکمال

    ۱۰ دی ۱۴۰۰
    سوابق: (1825 ديدگاه)

    قیمت نسل جدید پث‌فایندر از ۳۴,۵۶۰ دلار آغاز می‌شود
    واقعا قیمت مناسبی داره تو اینجا هایمای چهار سال کارگرد رو میدن 760میلیون بخدا یه چرخ این می ارزه به کل جک و هایما اینجاست معنای واقعی جبر جغرافیایی خودشو نشون میده

    موافقم 45
    مخالفم 1
  2. NAVID۰۰۹۸

    ۱۰ دی ۱۴۰۰
    سوابق: (10232 ديدگاه)

    نکته‌ی جالب را دریافتید ؟!
    نیسان خودش هم فهمیده cvt چه آشغالی بوده و حالا با نرمش قهرمانانه دارد یواش یواش بدون اینکه بازارش خراب شود از cvt دل میکند ، همان گیربکسی که خودش مخترعش بوده !

    اما روی سخنم با آن‌هائیست که در این چند سال تا اسم cvt میومد جوگیر میشد جهت دفاع از مضخرف‌ترین گیربکس دنیا ، بخصوص اون بنده‌خدایی که در کامنت‌ها دشمن من شده بود چون به گفته‌ی خودش پژو پارسش را فروخته بود و نیسان تیانا مدل ۹۱ خریده بود و تا اسم cvt میود خودش به جای گیربکسش داغ میکرد😶 !

    موافقم 30
    مخالفم 10
  3. علی

    ۱۰ دی ۱۴۰۰
    سوابق: (134 ديدگاه)

    به نظرم در مقابل تلوراید و پالیسید کاملا برتره از هر لحاظ

    فقط با هایلندر شاید تو رقابت کمی مشکل بخوره چون اون پیشرانه هیبرید داره ولی من خودم اینو ترجیح میدم

    موافقم 27
    مخالفم 11
    1. محمد

      ۱۰ دی ۱۴۰۰
      سوابق: (804 ديدگاه)

      ولی تمام مجلات علمیه خودرویی با نظر شما مخالفند.

      موافقم 1
      مخالفم 9
      1. NAVID۰۰۹۸

        ۱۰ دی ۱۴۰۰
        سوابق: (10232 ديدگاه)

        نظرات مجلات مبارک خودشان باشه !

        من به آمار فروش نگاه میکنم !

        این چه صیغه‌ایه که این همه کارت ۱۰۰ آفرین میگیرند اما در جدول فروش از آخر ، اول هستند !

        موافقم 9
        مخالفم 4
  4. کوبیده

    ۱۰ دی ۱۴۰۰
    سوابق: (1114 ديدگاه)

    بنظرتون این یا cx9
    کاش پدال درباره مزدا بیشتر مقاله میگذاشت

    موافقم 16
    مخالفم 1
    1. MC20

      ۱۰ دی ۱۴۰۰
      سوابق: (1606 ديدگاه)

      اگه اصالت و ذات اسپرت رو بیشتر دوست داری نیسان . . . و اگه دوام و نجابت و وقار رو بیشتر دوست داری مزدا . . . در کل یکی مثل دست راست و اون یکی مثل دست چپ می مونه . . . هر دو باید باشن . . . من حقیقتا عاشق جفتشونم . . . ولی اگر مجبور بشم فقط یکی رو انتخاب کنم . . . نیسان رو به خاطر روح اسپرت در رانندگی . . . انتخاب میکنم . . . هر چند مزدا در طراحی بیرونی و طراحی کابین چند سالی هست که داره از نیسان بهتر عمل میکنه . . . اصالت در طراحی رو ، این روزها ، در محصولات مزدا بیشتر میشه پیدا کرد . . .

      موافقم 15
      مخالفم 5
      1. M@M@DRZ

        ۱۰ دی ۱۴۰۰
        سوابق: (357 ديدگاه)

        امین جان عاشق این نوع کامنت گذاشتنت هستم .
        راستی دیروز اون جملت درباره فورد ( پیکاپ سازان …) همین بود؟
        من اینو تو بخش کامنت ها یه جا دیده بودم منتها دقت نکرده بودم کیه .
        اگه مال تو عه بهش اعتقادی داری خدایی؟
        بابا فورد خیلی دوست داشتنی و کار درسته یه‌جورایی از نظر من بهترین برند آمریکاست البته همراه به کادیلاک و لینکلن .

        موافقم 3
        مخالفم 2
        1. MC20

          ۱۰ دی ۱۴۰۰
          سوابق: (1606 ديدگاه)

          داداش گل سلام ، شما خیلی لطف داری و بزرگواری . . . آره . . . منظورم همون جمله هست . . . ( در ضمن خوب شد شما این رو گفتی . . . اول ، جسارتا به شما و بقیه دوستان قدیمی سایت ( که مخلص همتون هستم ) بگم . . . من اوایل شهریور امسال ، تازه اکانت درست کردم . . . از اواخر شهریور ، کامنت گذاشتن رو شروع کردم . . . اسم من مهدیار هست . . . اما قبل من مثل این که یک امین آقایی بوده با اسم پروفایل mc20 . . . من هم بدون اینکه بدونم چون عاشق مازرو بودم اسم اکانتم رو تصادفا گذاشتم MC20 . . . حالا دوستان قدیمی لطف دارن . . . من رو با اون امین آقا اشتباه می گیرن . . . منم عذاب وجدان گرفتم . . . احساس میکنم اسم اکانت اون عزیز رو غصب و تصاحب کردم . . . اولا اگر از دوستان قدیمی ، کسی از امین آقای mc20 خبر داره ، خوشحال میشم یه جوری ازش بپرسه ، احیانا می دونه من اسم اکانتش رو برداشتم ؟ از من دلخور هست ، نیست ، واسه همین نمیاد سایت یا دلیل دیگه ای داره ؟ اصلا راضی هست یا نه ؟. . . . . من ناراحتم اینجوری . . . یا بهش بگن ، اگه می تونه بیاد سایت ، من ازش حلالیت بطلبم . . . . . . . . . . . .) مرسی . . . . . . . . . . . . . . . . . . . درباره فورد هم داداش بگم ، نه . . . به این جمله ای که گفتم اعتقاد ندارم . . . . فورد با gt40 ثابت کرد که حسابش از بقیه آمریکایی ها جداست . . . این جمله رو اون موقع سر کل کل و با یه دید کلی گفتم . . . به این مضمون که فراری ، همه عزمش در تمام این سال ها ، برای ساخت بهترین سوپر اسپرت ها بوده و رقابت در فرمول 1 . . . در حالی که فورد یک میجر منوفکچر هست که سالانه بیش از 4.1 میلیون خودرو تولید میکنه . . . یعنی از اساس ژنتیکشون با هم فرق داره . . . هر چند بازم میگم فورد با gt40 ثابت کرد در موتور اسپرت ، هیچ چیزی از فراری کم نداره و فراری رو عاقبت شکست هم داد . . . روح هنری فورد افسانه ای شاد . . . . . .در ضمن داداش ببخشید که من اسم قشنگ شما رو نمیدونم برای همین . . . نام نبردم . . . شرمنده . . . ارادت داداش . . .

          موافقم 1
          مخالفم 1
        2. M@M@DRZ

          ۱۰ دی ۱۴۰۰
          سوابق: (357 ديدگاه)

          اها من خودتو با اون mc20 عزیز اشتباه گرفتم که فکر کنم اول کار اسم اکانتش این بود بعد شد امین تروفئو ( به انگلیسی نوشته بود البته شاید اسمش همون mc20 بود و من اشتباه میکنم) پس شما اون بنده خدا نیستی .
          در ضمن من هم محمدرضا هستم .
          ( تو پروفایلم نوشتم MaMaDRZ ؛ که اون ممدش یعنی محمد اون RZ هم مخفف رضا )
          که مخلص همه اعضای سایت هستم و یه دو سه ماهه کامنت میدم .
          البته دو سه ساله پدال رو دنبال میکنم ولی کامنتی نمی دادم .

          موافقم 2
          مخالفم 0
        3. MC20

          ۱۰ دی ۱۴۰۰
          سوابق: (1606 ديدگاه)

          محمدرضای عزیز از آشنایی با شما خوشحال شدم . . . ارادت داداش . . . مهدیار

          موافقم 1
          مخالفم 0
  5. مهراب

    ۱۰ دی ۱۴۰۰
    سوابق: (41 ديدگاه)

    هیچوقت فکر نمیکردم هیوندای و کیا برای برندی مثل نیسان سنگ محک شوند و پیشتاز

    موافقم 16
    مخالفم 8
    1. NAVID۰۰۹۸

      ۱۰ دی ۱۴۰۰
      سوابق: (10232 ديدگاه)

      جاااان!
      سنگ محک و پیشتاز!!!
      خدایی اینو از آوردی .
      گویی که یک کتاب را سر و تَه بگیری و بخوانی !
      یا نمیدانید یا تحریف میکنید و در این کلاس اتاقی ، کیا هیوندای تازه وارد هستند و نه سنگ محک و آن‌ها آمدند برای رقابت با ژاپنی‌ آلمانی آمریکایی !

      حاجی ، کجای کاری !

      موافقم 20
      مخالفم 11
      1. کوبیده

        ۱۰ دی ۱۴۰۰
        سوابق: (1114 ديدگاه)

        مگه متنو نخوندی

        موافقم 11
        مخالفم 2
      2. محمدرضا

        ۱۰ دی ۱۴۰۰
        سوابق: (1068 ديدگاه)

        نوید جوش نیا متنو بخون.
        تلوراید بهترین خودروی این کلاسه.
        ما تو عصری هستیم که مدل ۳ از بنزc class بیشتر میفروشه جهان خودرو نسبت به قبل از ۲۰۲۰خیلی تغییر کرده.

        موافقم 5
        مخالفم 4
        1. NAVID۰۰۹۸

          ۱۰ دی ۱۴۰۰
          سوابق: (10232 ديدگاه)

          این چه بهترینیه که مخاطبش مجلات هستند و نه خریداران !

          صنعت خودرو به پول نیاز داره و نه مجلات جایزه دهند !

          بارها گفتم ، بهترین یعنی پرفروش‌ترین ( اونجا بازار آزاده ، ایران که نیست پراید پرفروش باشه ) !

          موافقم 6
          مخالفم 4
    2. جناب ایکس

      ۱۰ دی ۱۴۰۰
      سوابق: (1467 ديدگاه)

      از ۱۰ برند برتر خودرو سازی جهان بر اساس ارزش،
      . . .
      ۲تا ژاپنی: تویوتا و هوندا
      . . .
      ۵ تا آلمانی: بنز، فولکس، بی ام و، پورشه، آئودی
      . . .
      ۲تا آمریکای: فورد و تسلا
      . . .
      ۱دونه هم سوئدی: ولوو
      . . .
      . . .
      بعد از اونا نیسان ۱۱ امه و هیوندای ۱۳ ام.
      تازه، کل کره ای ها رو جمع کنی ارزششون اندازه هوندا نمیشه چه برسه تویوتا!!
      (کدوم سنگ محک؟ در حد سنگ‌پا هم نیستن برای ژاپنی ها)
      کیا هم ۲۰ امه. سانگ یانگم که بوق.
      واقعا شما کره ای ها رو زیادی دست بالا میگیرید. نمیدونم بخاطر جومونگه؟؟
      کلا چیز واضحیه و هر جای جهان بری بگی کره تی بهتر از ژاپنیه بهت میخندن.
      فقط خنده دار اوناییه که میگن ژاپنی ها از کره ای کپی میکنن…☹️☹️☹️☹️☹️☹️,لابد فراری هم از لامبورگینی کپی میکنه یا فورد از اچ اس وی، یا اروپایی ها هم از چینی ها کپی میکنن دیگه!😑😑😑

      موافقم 17
      مخالفم 9
      1. مهراب

        ۱۰ دی ۱۴۰۰
        سوابق: (41 ديدگاه)

        من خودم خودروی ژاپنی رو به کره ای ترجیح میدم.و در نظر قبلی که فرستادم هم افسوس نمایان بود.
        اما اگر متن مقاله رو خونده باشی نویسنده گفته که کیا تلوراید بهترینه این کلاسه.
        باز هم در همین مقاله میگه ما تلوراید sx را از نظر طراحی و راحتی و کابین به این ترجیح میدهیم.
        و بازهم مقاله بالا از تلوراید و هیوندای پالسید به عنوان پیشتاز این کلاس نام برده.
        برند هیوندای یا نیسان مال بابای منو تو نیست که چشممونو ببندیم و دهن باز کنیم.
        بهتره که اول متن ها و بعدش نطراتو با دقت بخونیم. یا حق

        موافقم 16
        مخالفم 3
      2. سروش

        ۱۰ دی ۱۴۰۰
        سوابق: (23 ديدگاه)

        اون لیستت بدرد **هم نمیخوره . چون کاملا غلطه . برای مثال ، رتبه سوم بهترین خودروسازی دنیا ، byd هست و رتبه هشتم هم گریت واله . ولوو و هوندا که اصلا توی این لیست نیست . به سلیقه خودت رفتی لیست نوشتی 🤣🤣🤣🤣🤣

        موافقم 9
        مخالفم 2
        1. جناب ایکس

          ۱۰ دی ۱۴۰۰
          سوابق: (1467 ديدگاه)

          چی میگی بابا جان. ۱۰۰ تا سایت منبع موجود داره که ترتیب ارزش کلی برند ها اینطوریه:
          تویوتا
          مرسدس بنز
          فولکس‌ واگن
          بی ام و
          پورشه
          .
          .
          .
          اینا مال ۲۰۲۱ هست. سرچ کن car brands ranking by value
          هزار تا سایت میاد. اینم لینک یه سایت معتبر
          https://brandirectory.com/rankings/auto/table
          بی وای دی هم ۳۰ امه

          موافقم 4
          مخالفم 0
        2. جناب ایکس

          ۱۰ دی ۱۴۰۰
          سوابق: (1467 ديدگاه)

          راستی ۱۰۰۰ تایی شدم. مبارکم باشه.🥳🥳🥳 لوح ۱۰۰۰ تاییم رو بدین بیاد😂😂😅😅
          جدا فک کن پدال لوح ۱۰۰۰ تایی کامنت داشت مث یوتیوب، خیلی سم میشد🤣

          موافقم 7
          مخالفم 0
      3. ح. ع

        ۱۰ دی ۱۴۰۰
        سوابق: (239 ديدگاه)

        پس جنرال موتورز چی شد؟

        موافقم 2
        مخالفم 0
      4. MC20

        ۱۰ دی ۱۴۰۰
        سوابق: (1606 ديدگاه)

        جناب ایکس عزیز . . . 1k کامنت . . . مبارک باشه . . . امیدوارم همیشه تن درست و شاد و بی نیاز باشی . . . ارادت . . . مهدیار . . .

        موافقم 2
        مخالفم 0
  6. ح. ع

    ۱۰ دی ۱۴۰۰
    سوابق: (239 ديدگاه)

    چجوری میگن تو این کلاس تلوراید بهترینه؟یعنی هایلندر و cx9 و همین pathfinder و اطلس از کیا بهتر نیستن؟درسته کیا هیوندایی خوب خرج تبلیغ میکنن ولی نه اینکه بیایم بگیم تلوراید بهتر از این اساتیده…تازه نماینده بیوک رو تو این بخش از قلم انداختم

    موافقم 5
    مخالفم 3
  7. حیدر

    ۱۹ دی ۱۴۰۰
    سوابق: (88 ديدگاه)

    نمی‌دونم چرا انقد طراحی این ماشین به دلم نشست.
    😍😍🇯🇵🇯🇵🇯🇵🇯🇵🇯🇵

    موافقم 2
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا