نیسان

نیسان GT-R الکتریکی قطعاً یک روزی تولید خواهد شد!

نیسان مدت زیادی خودروهای اسپرت GT-R و ۳۷۰Z را در خط تولید نگه داشت اما بالاخره نسل جدید Z معرفی شد ولی خبری از گودزیلای تازه‌نفس نیست. GT-R در دسامبر ۲۰۰۷ معرفی شده است و هنوز خبری از نسل جدید R36 نیست اما این خودروساز ژاپنی قبلاً حداقل درباره یک نسل پیش روی این خودرو فکر کرده است. یکی از مدیران ارشد نیسان به تاپ گیر می‌گوید در نقطه‌ای از زمان یک تغییر رادیکال وجود خواهد داشت. آشوانی گوپتا می‌گوید این تغییر اجتناب‌ناپذیر است و سوپرکار دوست‌داشتنی نیسان در نهایت پیشرانه درون‌سوز را کنار خواهد گذاشت.

او می‌گوید:

فکر می‌کنم صحبت درباره اینکه چه زمانی GT-R پیشرانه درون‌سوز را کنار خواهد گذاشت خیلی زود است اما قطعاً یک روزی GT-R الکتریکی تولید خواهد شد

البته نیسان خاطرنشان می‌سازد تکنولوژی الکتریکی هنوز آماده به‌کارگیری در چنین محصول پرفورمنسی نیست. همین موضوع درباره نیسان Z نیز صادق است. مدیر ارشد نیسان می‌گوید:

در حال حاضر ما تمامی شبیه‌سازی‌های لازم برای الکتریکی سازی این خودروها را انجام می‌دهیم اما فعلاً تکنولوژی مناسب برای Z و GT-R الکتریکی را پیدا نکرده‌ایم. در نهایت این دو خودرو محصولاتی عادی نیستند بلکه فرهنگ ما به شمار می‌روند

گوپتا اظهار می‌دارد Z و GT-R به دلبر و دیو هستند و نقش‌های متفاوتی را در سبد محصولات نیسان بر عهده گرفته‌اند. مدیر نیسان بر عدم تغییر جایگاه آن‌ها تأکید می‌کند و بنابراین GT-R همواره در بالاترین سطح پرفورمنس خانواده حضور خواهد داشت.

در خبری مرتبط باید گفت پیش‌فروش GT-R برای مدل سال ۲۰۲۲ به‌صورت رسمی پایان یافته است. هنوز مشخص نیست که آیا این خودرو برای مدل سال ۲۰۲۳ نیز بازخواهد گشت یا خیر. در نظر داشته باشید که پیشرانه ۶ سیلندر توئین توربوی گودزیلا به خاطر قوانین صدا دیگر در اروپا عرضه نمی‌شود. همچنین نیسان فروش این خودرو در استرالیا را نیز هم‌زمان با انجام تست تصادف سخت‌گیرانه جانبی متوقف کرده است. وضعیت نسل جدید Z نیز کمی پیچیده است زیرا عرضه آن در ژاپن تا فصل تابستان و به خاطر مشکلات زنجیره تأمین به تعویق افتاده است. قیمت این خودرو برای بازار آمریکا نیز منتشر نشده است و بنابراین راه نسبتاً طولانی‌ای تا عرضه آن در آمریکا باقی مانده است. تویوتا سوپرا با گیربکس ۶ سرعته دستی نیز رقیب تازه‌نفسی است که می‌تواند روی فروش Z جدید تأثیر بگذارد.

اما خبر جالب دیگر درباره نیسان اینکه یکی از مقامات این شرکت در اروپا به عرضه نسخه‌های نیسمو از محصولات الکتریکی نیسان اشاره کرده است. البته هنوز مشخص نیست اولین خودروی الکتریکی نیسمو کدام خواهد بود. گیلوم کارتیر رئیس نیسان اروپا می‌گوید:

نیسمو دارایی ماست و ما می‌خواهیم آن را از نو بسازیم. ما برخی خودروها با نسخه‌های نیسمو را در آینده تولید خواهیم کرد

او اظهار می‌دارد خودروهای الکتریکی نیسمو می‌توانند در بخش سیستم تعلیق و قوای محرکه ارتقا یابند که این دستورالعمل مشابه ارتقای خودروهای درون‌سوز نیسمو است. مدیر نیسان می‌افزاید:

نکته این است که حقه‌ای وجود ندارد. کار ما سرهم‌بندی نیست. به همین خاطر ارتقای محصولات الکتریکی نیازمند سرمایه‌گذاری خواهد بود تا مطمئن شوید پرفورمنس خوبی ارائه می‌کنید

نیسان قبلاً برخی محصولات الکتریکی با پسوند نیسمو را تولید کرده است. لیف نیسمو RC از پیشرانه‌های الکتریکی با قدرت ۱۶۱ اسب بخاری سود می‌برد و شتاب صفر تا ۱۰۰ کیلومتر در ساعت ۳.۴ ثانیه‌ای دارد. این خودروساز همچنین نسخه جاده‌ای نیسمو لیف را تولید کرده است. این خودرو از تنظیمات اسپرت تری برای کنترل کامپیوتر قوای محرکه سود می‌برد و تغییراتی هم در سیستم تعلیق اعمال شده است. یکی دیگر از مدیران نیسان نیز به تولید خودروهای الکتریکی و اسپرت با باتری‌های حالت‌جامد ابراز علاقه کرده است. البته او می‌گوید چنین چیزی پروژه اولویت‌دار نیسان نیست. ژاپنی‌ها در حال حاضر نسخه پیش‌تولیدی باتری حالت‌جامد خود را تست می‌کنند. خودروی تولیدی مجهز به این تکنولوژی طبق پیش‌بینی‌های نیسان در سال ۲۰۲۸ از راه خواهد رسید.

با آغاز سال ۲۰۲۳ نیسان فقط محصولات الکتریکی شده را در اروپا عرضه خواهد کرد. این خودروها سرانجام جایگزین خودروهای درون‌سوز کنونی خواهند شد. نیسان می‌خواهد خودروهای الکتریکی شده تا سال ۲۰۲۶ حدود ۷۵ درصد فروشش در اروپا را به خود اختصاص دهند. از سال ۲۰۲۵ نیز کارخانه می‌سی‌سی‌پی نیسان در آمریکا اقدام به تولید دو خودروی الکتریکی خواهد کرد که یکی از برند نیسان استفاده خواهد کرد و دیگری محصول اینفینیتی خواهد بود. مجموعه باتری این خودروها نیز توسط همین کارخانه تولید خواهد شد.

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم وبسایت "پدال"

مطالب مشابه

‫۱۱ دیدگاه‌ها

  1. BMW

    ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۱
    سوابق: (148 ديدگاه)

    از نظر من این ماشین عالی هستش.

    موافقم ۲۱
    مخالفم ۳
    1. elman

      ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۱
      سوابق: (70 ديدگاه)

      دوست عزیز از نظر همه این ماشین عالی هستش

      موافقم ۱۵
      مخالفم ۷
  2. مازیار

    ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۱
    سوابق: (1130 ديدگاه)

    ( اما فعلاً تکنولوژی مناسب برای Z و GT-R الکتریکی را پیدا نکرده‌ایم.)

    حتما باید اینو می گفت آقای مدیر ارشد؟

    موافقم ۷
    مخالفم ۱
  3. Jdm باز

    ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۱
    سوابق: (1062 ديدگاه)

    هیکاش اون روز هیچوقت نرسه…

    موافقم ۵
    مخالفم ۷
    1. Jdm باز

      ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۱
      سوابق: (1062 ديدگاه)

      اصلا نیسان gtr بدون اون بک فایراش به چه دردی میخوره؟؟؟ بدون صدای سوتوتوتوتو توربو به چه دردی میخوره؟؟

      موافقم ۷
      مخالفم ۲
  4. زیزیگولو

    ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۱
    سوابق: (3126 ديدگاه)

    اون دیگه اسمش نیسان GTR نیستش 🤦🤦🤦🤦

    موافقم ۹
    مخالفم ۰
  5. Dian

    ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۱
    سوابق: (120 ديدگاه)

    پیشرانه درون سوز اصلا نباید از خودرو های اسپرت مثل gtr , سوپرا ، فیرلیدی ، موستانگ و… حذف بشن
    چون این خودرو ها با صدای اگزوزشون شناخته میشن

    موافقم ۱۵
    مخالفم ۱
    1. TmL

      ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۱
      سوابق: (4 ديدگاه)

      دقیقا👌🏻

      موافقم ۳
      مخالفم ۰
  6. TmL

    ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۱
    سوابق: (4 ديدگاه)

    خدا نکنه تولید بشه😂😂

    موافقم ۷
    مخالفم ۱
  7. aminbikar

    ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۱
    سوابق: (283 ديدگاه)

    با ماشین های برقی مثل تسلا که سدان و آس یو وی هست حال میکنم چون سدان اما با سوپر اسپرت ها باید صدا داشته باشن 😐

    موافقم ۲
    مخالفم ۰
  8. javadhy

    ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۱
    سوابق: (287 ديدگاه)

    الان ماشینا برقی شن دیگه شخصیت خاصشون از بین میره بعد موستانگ و چلنجرو و کامارو میشن یه ماشین چون موتور درون سوز و اون حسی که بهت میده هویت ماشینو تعیین میکنه و وقتی از بین بره اکثر ماشینا شبیه هم میشن و دیگه تنوع توی صنعت خودروسازی صد در صد کم میشه ولی در کل با این که خودروهای پرفروش برقی بشن مشکلی ندارم چون اکثرا کراس اوور و سدانن ولی آخه اصن با خودروهای اسپرت و سوپر اسپرت الکتریکی اصلا نمیتونم کنار بیام

    موافقم ۲
    مخالفم ۰

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا