نیسان

قشقایی 2025: هر آنچه از نسل بعد شاسی‌بلند محبوب نیسان می‌دانیم

قشقایی برای رقابت با هموطنانش نیاز به به‌روزرسانی دارد.

زمان زیادی از معرفی نسل سوم و کنونی نیسان قشقایی در بازارهای اروپایی و آسیایی در سال ۲۰۲۱ نگذشته است که خودروساز ژاپنی، شاسی‌بلند متوسط خود برای معرفی یک فیس‌لیفت جدید آماده می‌کند. از آنجا که بازار کراس‌اورها و شاسی‌بلندها در سال‌های اخیر بیش‌ازپیش داغ بوده است، می‌توان فیس‌لیفت زودهنگام قشقایی برای رقابت با رقبای تازه را منطقی دانست.

نیسان قشقایی در بازار ایالات‌متحده با نام «روگ» به فروش می‌رسید تا اینکه سازنده تصمیم گرفت از سال ۲۰۲۲ فروش آن را در کشور یادشده متوقف کند. البته کانادا هنوز هم در بازارهای داخلی‌اش نیسان قشقایی را میزبانی می‌کند. خوشبختانه نسخه جهانی این خودرو در جلو و عقب، چهره جدیدی به خود می‌گیرد.

فیس‌لیفت‌های میان دو نسل متفاوت یک خودرو چندان تغییرات بزرگی را در خود جای نمی‌دهند و بیشتر برای تازه نگه‌داشتن و ظاهر و افزودن چند آپشن تازه روانه بازار می‌شوند؛ نکته‌ای که در بازار پرتلاطم کراس‌اورها اهمیت زیادی دارد. هم‌اکنون خبری از تصاویر رسمی نسخه فیس‌لیفت قشقایی نیست اما تصاویر جاسوسی نشان می‌دهند که طراحی این خودرو تاثیر زیادی از نیسان آریای تمام برقی خواهد گرفت.

برخلاف جلوپنجره این مدل که بیش‌ازپیش به آریا نزدیک می‌شود و چراغ‌هایی که ظاهر به‌روزتری به خود می‌گیرد، سایر بخش‌ها تغییرات کوچکی را به خود دیده‌اند. بخش پایین درها کرومی خواهد شد اما پنل‌های جانبی تغییری نخواهند کرد. از دگرگونی‌های جدید می‌توان به ورودی هوای زیر چراغ جلو اشاره کرد که این‌بار کوچک‌تر و احتمالا هدفمندتر شده است.

فضای داخلی هم مانند بدنه بیرونی به‌طور کلی همان فرم‌پردازی پیشین خود را حفظ می‌کند با این تفاوت که این‌بار رنگ و دوخت صندلی‌ها و بخش‌های چرمی کابین به‌روزرسانی می‌شوند و نمایشگر ۱۲.۳ اینچی اطلاعات سرگرمی هم نرم‌افزار تازه می‌گیرد؛ ممکن است ابعاد نمایشگر روبه‌روی راننده نیز افزایش پیدا کند. از آپشن‌های داخلی این مدل از قشقایی می‌توان به شارژ بی‌سیم، سرویس‌های متصل نیسان، اپل کارپلی و اندروید اتو اشاره کرد.

نمایشگر ۱۰.۸ اینچی روی شیشه، دوربین ۳۶۰ درجه، سانروف سقفی پانوراما، ماساژ صندلی‌های جلو، سیستم صوتی «باس» و سایر سیستم‌های ایمنی استاندارد برند نیسان مانند نگهداری خودرو بین خطوط، هشدار برخورد از عقب و کروزکنترل تطبیقی از سایر امکانات مدل تازه قشقایی خواهند بود.

در بخش فنی و موتوری، تمام مدل‌ها به‌نحوی از نیروی برق در پیشرانه خود کمک می‌گیرند. نسخه پایه یک موتور ۱.۳ لیتری ۴ سیلندر توربوشارژ بنزینی خواهد داشت که ۱۵۷ اسب بخار قدرت و ۲۷۰ نیوتن‌متر گشتاور تولید می‌کند. قدرت این موتور از طریق یک جعبه‌دنده CVT به چرخ‌های جلو ارسال می‌شود.

نمونه بهتر قشقایی به موتور ۱.۵ لیتری مجهز خواهد شد که ۱۵۶ اسب بخار قدرت تولید می‌کند و هیچ اتصال فیزیکی با چرخ‌ها ندارد؛ به‌جای آن، نیسان از موتور بنزینی به‌عنوان ژنراتور استفاده می‌کند که برق لازم برای شارژ باتری‌های الکتروموتور را تامین می‌کند. این موتور برقی ۱۸۸ اسب بخار قدرت تولید می‌کند. نمونه تمام برقی قشقایی تا سال ۲۰۲۵ و با پلتفرم مخصوص EV رونمایی می‎‌شود.

از رقبای سرسخت قشقایی در بازارهای بین‌المللی می‌توان به هم‌وطنانش چون مزدا CX-30، سوبارو کراس‌ترک، تویوتا کرولا کراس، هوندا ZR-V، میتسوبیشی اکلیپس کراس و سایر برندهای بلین‌المللی چون کوپرا فورمنتور، اشکودا کوراک، هیوندای کونا؛ کیا سلتوس و فورد پوما اشاره کرد.

همچنین احتمال می‌رود سازنده قیمت این فیس‌لیفت را کمی افزایش دهد و نسخه هیبریدی پایه را با نرخ ۳۸ هزار دلار به فروش برساند. احتمالا نمونه‌های تمام برقی هم با قیمت ۵۴,۴۰۰ دلار فروخته شوند. هرچند که هنوز خبرهای ضدونقیضی درباره رونمایی این فیس‌لیفت وجود دارد اما اطمینان داریم که تا پایان سال جاری میلادی روی خواهد داد. انتظار می‌رود که فروش این مدل هم از چهارک آخر سال ۲۰۲۴ آغاز شود. نظر شما درباره نیسان قشقایی چیست؟

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۲۸ رای

علی صفرپور

نویسنده و مترجم سایت پدال٬ کارشناس مهندسی مکانیک

مطالب مشابه

‫۱۴ دیدگاه‌ها

  1. محمدرضا اشتری - دبیر سایت پدال

    ۷ اسفند ۱۴۰۲
    سوابق: (2338 ديدگاه)

    فکر می‌کنم قشقایی و جوک همچنان پرفروش‌ترین محصولات نیسان هستند
    بخش بزرگی از تامین بار مالی شرکت روی این دوتا نیم شاسی افتاده

    موافقم 40
    مخالفم 3
    1. سالار فصل

      ۷ اسفند ۱۴۰۲
      سوابق: (366 ديدگاه)

      آقای اشتری اوضاع نیسان در سال 2023 از لحاظ مالی و فروش چطور بوده؟
      همچنان روی سراشیبی هست؟

      موافقم 1
      مخالفم 8
      1. محمدرضا اشتری - دبیر سایت پدال

        ۷ اسفند ۱۴۰۲
        سوابق: (2338 ديدگاه)

        ظاهرا زیان از سود بیشتر هست

        موافقم 12
        مخالفم 3
        1. آرین

          ۷ اسفند ۱۴۰۲
          سوابق: (234 ديدگاه)

          میشه بگید چرا در یک مقاله . لطفاً بی طرفانه

          موافقم 5
          مخالفم 1
        2. NAVID۰۰۹۸

          ۷ اسفند ۱۴۰۲
          سوابق: (10232 ديدگاه)

          لعنت به رنو که تا نیسان بیاد شر این ننگ رو پاک کنه ، سال‌ها وقت و تلاش میبره 😔!
          آه ای نیسانِ من / زنده شو / و دوباره بر آسمان‌های الهی نور بفشان !!!

          دیدین ، به این میگن سرودنِ شعر نو در قالب فوجی‌اوزاکا !!!

          موافقم 16
          مخالفم 9
        3. بهزاد

          ۷ اسفند ۱۴۰۲
          سوابق: (2412 ديدگاه)

          نیسان سال گذشته سودی معادل ۳.۲ میلیارد دلار داشته و از شما بعید بود.

          موافقم 14
          مخالفم 1
    2. علی صفرپور

      ۷ اسفند ۱۴۰۲
      سوابق: (110 ديدگاه)

      تمرکز نیسان کاملا رو کراس‌اووراشه… سدان‌ها رو نگه داشتن که فروش کنونی رو از دست ندن وگرنه رشد چندانی نداشتن.

      موافقم 15
      مخالفم 1
  2. Avan

    ۷ اسفند ۱۴۰۲
    سوابق: (314 ديدگاه)

    خیلی نسبت به نسل قبلی قشنگ تر شده ، عجب رینگهای جالبی هم دارد.

    موافقم 11
    مخالفم 3
  3. ۷ اسفند ۱۴۰۲
    سوابق: (3196 ديدگاه)

    بیارن ایران 🤩😐

    موافقم 7
    مخالفم 1
    1. ۷ اسفند ۱۴۰۲
      سوابق: (3196 ديدگاه)

      باوا این قشقایی اسم یه قوم تو ایرانه بعد الان این تو هر کشوری می‌تونه باشه به جز ایران 😐😭

      موافقم 7
      مخالفم 2
  4. MPH

    ۷ اسفند ۱۴۰۲
    سوابق: (419 ديدگاه)

    البته که قشقایی روگ‌ اسپرت هست
    روگ همون ایکس تریله

    موافقم 1
    مخالفم 5

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا