پژو ۲۰۶ یکی از محبوبترین هاچبک های کشور ماست که طی سالهای متمادی در انواع تیپها روانه بازار شده و حالا میخواهیم تکتک آنها را خدمت شما عزیزان معرفی کنیم پس همراه ما باشید.
در بین خودروهایی که طی چند دهه اخیر در کشورمان مونتاژ و یا عرضه شدند، یکی از آنها، بیش از همه، قلب و روح جوانانمان را تسخیر نمود. این خودروی تخممرغی شکل و گردفام، پژو ۲۰۶ نام دارد و علیرغم تمامی معایب و کاستیها، هنوز هم از هواخواهان و دوستداران بیشماری برخوردار است. نکته جالب این است که بسیاری از این دلدادگان میدانند که پژو ۲۰۶ وطنی امروز، از سیره اسلاف فرانسوی خود فاصله گرفته، ولی با همه اینها، بازهم دل در گرو آن دارند. ما نیز میخواهیم در ابتدا نگاهی به تاریخچه پژو ۲۰۶ داشته و سپس انواع تیپهای آن را خدمت شما عزیزان معرفی کنیم.
تاریخچه
پژو ۲۰۶ به لحاظ فرم بدنه، یک خودروی سوپرمینی محسوب میشود. این خودرو از اوایل دهه هشتاد شمسی در کشورمان در حال تولید است و شاید بتوان آن را از معدود محصولات بهروز شرکت ایرانخودرو در زمان عرضهاش برشمرد. پژو ۲۰۶ در سرزمین مادری خود، یعنی فرانسه، بهطور رسمی در تاریخ ۱۰ سپتامبر سال ۱۹۹۸ میلادی، متولد شد و تا سال ۲۰۱۰ میلادی هم در مدار تولید بود. البته با احتساب زمان تولید مدل ۲۰۶+، این تاریخ تا دو سال دیگر هم ادامه یافت که در جای خود یک رکورد بهحساب میآید و دلیل اصلی این امر را هم تنها میتوان در میزان فروش بالای آن جستجو نمود، امری که حتی تا آخرین روزهای حیاتش، کمابیش برقرار بود. نکته جالب اینجاست که در سال ۲۰۰۶ میلادی، نسخه جایگزین این خودرو، یعنی ۲۰۷ هم به بازار آمد ولی به سبب استقبال نهچندان بالایی که از آن صورت پذیرفت، پژو ۲۰۶ و نسخه فیسلیفتش (۲۰۶+) همچنان تا اواخر سال ۲۰۱۲ میلادی، در کنار ۲۰۷ و در موطن خود (فرانسه) تولید میشدند و جالبتر اینکه هردوی آنها (۲۰۶ و ۲۰۷) تنها زمانی بازنشسته شدند که مدل ۲۰۸ وارد گردونه تولید شد.
طراح نسخه معمولی پژو ۲۰۶، شخصی به نام ژرارد والتر (GéRARD WALTR) بود و منصفانه باید گفت که نامبرده در زمان خود یک شاهکار را خلق نمود، خودرویی که به لحاظ رعایت اصول زیبایی و آئرودینامیک، در آن دوره واقعاً کمنظیر بود و حتی با گرانتر از خود نیز رقابت میکرد، فقط کافی است که طرح پژو ۲۰۶ را با خیل رقبای محافظهکار و یا حتی زشت! ژاپنی، کرهای، آلمانیاش در آن ایام قیاس نماییم تا این مطلب را بهتر درک کنیم. در ایران ما نیز، تب خرید ۲۰۶ در اوایل تولیدش بسیار شدید بود و این خودرو نقل هر محفل و مجلسی بود و تملک آن، ثروت و مکنت صاحبانش را بازتاب میداد.
طراحی مدل کوپه و یا پژو ۲۰۶ CC هم توسط فردی به نام مورات گوناک (MURAT GüNAK) صورت پذیرفت. پژو ۲۰۶ علاوه بر فرانسه، در کشورهایی همچون انگلستان، چین، برزیل، آرژانتین و اندونزی، ایران، مالزی، شیلی و … هم به تولید میرسید. همچنین، نسخهای از این خودرو با برخی از تغییرات در بدنه و داشبورد، بهطور اختصاصی و ویژه برای بازار چین تولید شده و با نام سیتروئن C2 فروخته میشود. خودروی رانا را هم میتوان یکی از مشتقات پژو ۲۰۶ به شمار آورد. پژو ۲۰۶ در طول دوران حیات خود چندین بار دستخوش تحول شد که مهمترین آن، ارائه فیسلیفتی اساسی از آن به نام ۲۰۶+ و یا همان ۲۰۷i بود. این مدل در بخش جلو، داشبورد، چراغهای جلو و عقب و سپرها کاملاً با ۲۰۶ تفاوت داشته و برخی از بخشهای مکانیکی آن، از جمله گیربکس و فنربندی هم دستخوش تغییرات جزئی شد. تکوین و پایهریزی این خودرو هم تا حد زیادی مدیون برزیلیهاست! ماجرا هم از آنجایی آغاز شد که در ماه مه سال ۲۰۰۸ میلادی، شعبه برزیلی پژو اعلام نمود که قادر به ساخت و یا ورود پژو ۲۰۷ اروپایی، به بازار نیست؛ اما در عوض میتواند برخی از بخشهای ظاهری پژو ۲۰۶ را به گونهای دستخوش تحول کند تا با نسخه اصلی ۲۰۷، شبیه گردد. از قرار معلوم، این پیشنهاد مورد تأیید پژو قرار گرفت.
از همین رو، این نسخه که در نوع خود یک فیسلیفت ماژور از ۲۰۶ محسوب میشود و از لحاظ جایگاه هم در میانه مدلهای اصلی ۲۰۶ و ۲۰۷ قرار دارد، در انواع سه درب، پنج درب، هاچبک و استیشن روانه بازار شد. این خودرو در بازار ممالکی همچون آرژانتین و اروگوئه با نام ۲۰۷ COMPACT فروخته شد. این نام هم از این جهت برایش گزینش شد تا از مدلهایی اروپایی پژو، منجمله ۲۰۷ CC و RC تفکیک یابد. در خود برزیل هم این خودرو با نام ۲۰۷ BRAZIL روانه بازار شد که البته بعدها نام برزیل از پسوند آن حذف شد. نامگذاری پژو ۲۰۶ فیسلیفت با نام ۲۰۷، در بازار ممالک آمریکایی جنوبی، با انتقادات متعددی از ناحیه رسانههای این قاره مواجه شد، زیرا ازنظر آنها این خودرو یک پژو ۲۰۶ فیسلیفت بود و نه یک ۲۰۷! با همه اینها، این خودرو توانست موفقیتهای بسیاری را نصیب سازندگان خود سازد، بهنحویکه در سال ۲۰۱۱ میلادی توانست مقام پرفروشترین خودروی کشور آرژانتین را از آن خود نماید.
کمی پس از آغاز به تولید این مدل در قاره آمریکای جنوبی، در ماه فوریه سال ۲۰۰۹ میلادی، تولید آن در سایت فرانسوی پژو نیز آغاز شد و برای آنکه از نسخه اصلی ۲۰۷ تمایز یابد، نام ۲۰۶+ را هم بر پیشانیاش حک نمودند. بهای آن نیز نسبت به مدلهای پایه ۲۰۷ در حدود هزار یورو ارزانتر بود. شرکت پژو برای تولید این مدل تعداد ۴۵۰ نفر کارگر را هم استخدام نمود و خط تولیدش نیز با پژو ۳۰۸ دو درب یکسان بود. البته عرضه این مدل از سوی پژو برای مقابله با رقیب وطنیاش رنو صورت پذیرفته بود، زیرا رنو از طریق شاخه رومانیایی خود، یعنی داچیا، مدلهای ارزانقیمت را روانه بازار میکرد و این کار پژو هم در واقع پاسخی به این رویداد بود؛ و درنهایت اینکه، این مدل از فرانسه به کشورهایی همانند مکزیک، شیلی و جمهوری دومینیکن نیز صادر شد و البته نه با نام ۲۰۶+ بلکه بازهم با نام ۲۰۷!
در سال ۲۰۱۲ میلادی، شرکت پژو به تولید این مدل و منجمله ۲۰۷ اصلی خاتمه داد و مدل ۲۰۸ را جایگزینشان نمود؛ و درمجموع، در حدود ۴۱۶/۹۲۷ دستگاه پژو ۲۰۶+ در خاک فرانسه تولید شد که با احتساب این رقم، میزان کل تولید خانواده پژو ۲۰۶ تا پایان سال ۲۰۱۲ میلادی به رقم ۸ میلیون دستگاه نزدیک شد. در حال حاضر، خودروی ۲۰۶ با همان فرم اولیهاش تنها در خاک ایران تولید میشود ولی تولید پژو ۲۰۶+ کماکان در چین و آرژانتین و برزیل و مالزی ادامه دارد، این مدل هنوز در چین تحت نام ۲۰۷ و در آرژانتین با نام ۲۰۷ COMPACT عرضه میشود. پژو ۲۰۶+ در سال ۱۳۸۹ شمسی وارد کشورمان شد و با نام پژو ۲۰۷i به بازار معرفی گردید. این خودرو تنها به مدت دو سال در خط تولید ایرانخودرو قرار داشت و کل مجموع تولید آن نیز کمی بیش از بیش بیست هزار دستگاه بود که با تشدید تحریمهای ظالمانه غرب، به این روند خاتمه داده شد هرچند ایرانخودرو دوباره عرضه آن را با برخی تغییرات از سر گرفته است.
پژو ۲۰۶ تیپ ۱
سری اول ۲۰۶ که اوایل سال ۱۳۸۰ به بازار آمد به نام تیپ یک معروف شد و از آن دقیقاً ۱۲۲۱۷ دستگاه تولید شد. داخل ۲۰۶ تیپ ۱ با فرمان دوشاخه، رادیوضبط و کنسول وسط که تنها یک ساعت دیجیتال در آن جا داشت نسبت به تیپ یک بعدی (که همه با نام تیپ ۲ میشناسیم) قابلتشخیص خواهد بود. تیپ ۱ بعدی که البته ما با نام تیپ ۲ میشناسیم یک سال بعد معرفی شد در ظاهر همان مدل قبلی با موتور ۱۳۶۰ سیسی و کد TU3 بود که ۷۵ اسب بخار قدرت تولید میکرد اما زیر پوست آن تغییرات زیادی داشت. تکنولوژی مالتی پلکس یا MUX کلیه بخشهای برقی تیپ ۱ بعدی یا تیپ ۲ مشهور را دگرگون کرده بود بهطوریکه حتی یک سیم مشترک با نمونه قبلی نداشت.
پژو ۲۰۶ تیپ ۲
آنچه واقعاً تیپ ۲ نام داشت به تعداد بسیار کم تولید شد و مشخصات آن مانند تیپ ۳ متعارف بود و تنها تفاوت آن به نبود ترمز ضد قفل یا ABS مربوط میشد. تعداد کم تعداد کم این مدل و تفاوت فاحش MUX و غیر MUX باعث شد که همه افراد تیپ MUX 1 را تیپ ۲ بنامند. پس اگر ۲۰۶ مدل ۸۱ دیدید که ظاهر تیپ ۳ داشت ولی از ترمز ضد قفل استفاده نمیکرد تعجب نکنید؛ اما پژو ۲۰۶ تیپ ۲ در طول این سالها دستخوش تغییرات زیادی شده و مهمترین آنها را میتوان نصب کیسههای هوا و ترمز ضد قفل در اوایل دهه ۹۰ شمسی دانست. این خودرو هماکنون جزو معدود بازماندههای خانواده ۲۰۶ در خط تولید ایران خودروست و همچنان به عنوان یک هاچبک نسبتاً شیک در مقایسه با دیگر خودروهای بازار طرفداران زیادی دارد.
پژو ۲۰۶ تیپ ۳
پژو ۲۰۶ تیپ ۳ از تجهیزاتی مشابه تیپ ۵ استفاده میکرد اما در چرخ های عقب فاقد ترمزهای دیسکی بود ولی مهمترین تفاوت به قلب تپنده آن مربوط میشد. در واقع تیپ ۳ همانند تیپ ۲ از پیشرانه ۱.۴ لیتری با قدرت ۷۵ اسب بخار استفاده میکند. افرادی که علاقه چندانی به سرعت و شتاب نداشتند اما تجهیزات بیشتر تیپ ۵ را میپسندیدند میتوانستند ۲۰۶ تیپ ۳ را انتخاب کنند. البته بازار خریدوفروش تیپ ۳ به اندازه تیپ ۲ داغ نیست. از جمله ویژگیهای این مدل میتوان به سیستم تهویه مطبوع خودکار، آینهها و شیشههای برقی، سیستم ترمز ضد قفل، پشتسریهای عقب و… اشاره کرد. شایان ذکر است از چند ماه قبل ایرانخودرو نسخه جدیدی از پژو ۲۰۶ تیپ ۳ را با سقف شیشهای اصطلاحاً پانوراما عرضه کرده است. این مدل از نظر تجهیزات و قوای محرکه تفاوت چندانی با قبل ندارد اما از نظر تزئینات ظاهری برخی بهبودها همچون زههای پلاستیکی همرنگ بدنه و رینگاسپرت را تجربه کرده است.
پژو ۲۰۶ تیپ ۴
۲۰۶ تیپ ۴ را میتوان جزو کمیابترین نسخههای هاچبک پژو در ایران برشمرد. این مدل دارای پیشرانه ۱۶۰۰ سیسی ۱۶ سوپاپ با کد JP4/TU5 و همچنین گیربکس اتوماتیک Autoadaptive AL4 بوده است. پیشرانه یاد شده نسبت به نمونه TU3 که نسبت به پیشرانه پژو ۲۰۵ تنها سر سیلندرش تغییر کرده و به آن انژکتور اضافه شده بود, یک قلب تپنده کاملاً جدید با کارایی بسیار بالا بود. پیشرانه موردبحث ۱۱۰ اسب بخار قدرت و ۱۴۲ نیوتون متر گشتاور تولید میکند. برعکس شایعاتی که بیان میداشتند تعداد زیادی ۲۰۶ بهصورت ساخته شده وارد ایران شد باید گفت که تنها ۱۹۱ دستگاه از همین تیپ ۴ در ابتدا مخصوص جانبازان آنهم بهصورت SKD وارد شد و بنابراین ایرانخودرو تنها کار مونتاژ آنها را انجام داد.
۲۰۶ تیپ ۴ دارای رنگهای متنوعتری بوده و علاوه بر ۲۰۶ های اتوماتیک تیپ ۴ که بعدها در ایران تولید شد از حسگر باران, محفظه مخفی زیر صندلی شاگرد, توری نگهدارنده داخل صندوق و تودوزی با رنگهای متنوع سود میبرد. البته مشکل این مدل را میتوان سیستم تعلیق آن دانست چراکه در تیپ ۴ وارداتی از همان سیستم تعلیق مورداستفاده در مدلهای اروپایی استفاده شده و این بدان معنی است که تاب مقاومت پستی و بلندیهای خیابانهای غیراستاندارد ایران را نداشته و در نتیجه بسیاری از آنها از ناحیه رام و جلوبندی دچار مشکل شدند. نمونههای تولیدی در کشور از سیستم تعلیق مخصوص جادههای ناهموار بهره میگیرند و در نتیجه ارتفاع آنها ۲ سانتیمتر از نمونههای اروپایی بیشتر است.
پژو ۲۰۶ تیپ ۵
پس از تیپ ۴ که در داخل نیز تولید آن آغاز شد و از نظر امکانات داخلی چنگی به دل نمیزد (هرچند تجهیزاتی چون ترمز دیسکی در هر چهار چرخ، ABS و کیسه هوا در آن وجود داشت) مقرر گردید نمونه دندهای دستی آن هم تولید شود چراکه استقبال از ۲۰۶ در بازار تکمحصولی ایران فراتر از انتظار پژو بود و بعلاوه آنها با موفقیت مدل اتوماتیک متوجه شدند توان خرید مشتریان ایرانی آنقدرها هم که فرانسویها فکر میکردند پایین نیست! ۲۰۶ تیپ ۵ اواخر سال ۸۱ با قیمت معادل نمونه آن در سراسر دنیا و با امکاناتی مانند تیپ ۳ بعلاوه ارتفاع کمتر, ترمز دیسکی در هر چهار چرخ و ABS چهار کاناله به بازار عرضه شد. تیپ ۵ را میتوان اسپرت ترین هاچبک چند دهه اخیر صنعت خودروی ایران دانست. صفر تا ۱۰۰ کیلومتر در ساعت حدود ۱۰ ثانیه و حداکثر سرعت ۲۰۰ کیلومتر در ساعت باعث شدند تیپ ۵ بتواند با برخی خودروهای گرانتر نیز رقابت کند.
پژو ۲۰۶ تیپ ۶
نهایتاً به فول ترین نسخه از هاچبک پژو در کشور میرسیم که با نام تیپ ۶ شناخته میشد. این مدل در ابتدا با همان گیربکس اتوماتیک AL4 ولی با امکانات کامل چون تیپ ۵ و به تعداد نسبتاً کمی تولید شد و پس از آن گیربکس مذکور جای خود را به یک مدل تیپ ترونیک داد. گیربکس ۲۰۶ تیپ ۶ از حالت تعویض دستی نیز بهره میبرد و راننده میتواند اقدام به تعویض دنده نماید. این مهم تیپ ۶ را برای ایران و بخصوص تهران ایده آل میکند که دائماً در ترافیک هستید ولی درعینحال ماشین دندهای را نیز دوست دارید. حالتهای اسپرت و برفی نیز برای آن تعریف شدهاند که باعث تغییر رفتار گیربکس در شرایط یاد شده میشوند.
پژو ۲۰۶ صندوقدار
یکی از نقاط ضعف ۲۰۶ هاچبک را میتوان فضای کم صندلیهای عقب و فضای بار آن دانست. به همین خاطر ایرانخودرو به فکر تولید نسخه صندوقدار آن افتاد و حاصل کار نیز معرفی ۲۰۶ SD بود. این خودرو در تیپهای متنوعی تولید شد که سه نمونه از آنها بیشتر از سایر مدلها در بازار دیده میشود و با نام های V1، V8 و V20 شناخته میشود. مدلهای V1 و V20 از نظر سطح تجهیزات مشابه تیپ ۲ هاچبک هستند اما از نظر پیشرانه با یکدیگر تفاوت دارند. در نسخه V1 از پیشرانه TU5 استفاده شده درحالیکه V20 به پیشرانه مشابه تیپ ۲ هاچبک مجهز است. نسخه V8 دارای سطح تجهیزات و پیشرانه مشابه ۲۰۶ تیپ ۵ هاچبک است. نسخه دیگری از ۲۰۶ SD نیز تولید شد که با نام V9 شناخته میشد. این مدل از نظر تجهیزات و گیربکس مشابه ۲۰۶ تیپ ۶ هاچبک بوده و بنابراین از گیربکس اتوماتیک استفاده میکند.
جدول مشخصات انواع تیپها
تیپ ۱ | تیپ ۲ | تیپ ۳ | تیپ ۴ | تیپ ۵ | تیپ ۶ | |
پیشرانه | ۴ سیلندر ۱.۴ لیتری TU3 | ۴ سیلندر ۱.۴ لیتری TU3 | ۴ سیلندر ۱.۴ لیتری TU3 | ۴ سیلندر ۱.۶ لیتری TU5 | ۴ سیلندر ۱.۶ لیتری TU5 | ۴ سیلندر ۱.۶ لیتری TU5 |
گیربکس | ۵ سرعته دستی | ۵ سرعته دستی | ۵ سرعته دستی | ۴ سرعته اتوماتیک (فاقد تیپ ترونیک) | ۵ سرعته دستی | ۴ سرعته اتوماتیک تیپ ترونیک |
قدرت (اسب بخار) | ۷۵ | ۷۵ | ۷۵ | ۱۱۰ | ۱۱۰ | ۱۱۰ |
گشتاور (نیوتون متر) | ۱۱۸ | ۱۱۸ | ۱۱۸ | ۱۴۲ | ۱۴۲ | ۱۴۲ |
صفر تا ۱۰۰ کیلومتر در ساعت (ثانیه) | ۱۴.۱ | ۱۴.۱ | ۱۴.۱ | ۱۱.۴ | ۱۱.۶ | ۱۳.۴ |
حداکثر سرعت (کیلومتر در ساعت) | ۱۷۰ | ۱۷۰ | ۱۷۰ | ۱۹۰ | ۲۰۰ | ۱۹۰ |
وزن (کیلوگرم) | ۱۰۲۵ | ۱۰۲۵ | ۱۰۲۵ | ۱۰۶۵ | ۱۰۵۴ | ۱۰۵۴ |
مصرف سوخت (لیتر در هر صد کیلومتر) | ۶.۴ | ۶.۴ | ۶.۴ | ۷.۱ | ۶.۴ | ۷.۱ |
تجهیزات | چراغ مه شکن جلو و عقب، فرمان هیدرولیک، سیستم صوتی کاست، سیستم تهویه دستی | حسگر دندهعقب (در برخی مدلها)، ترمز ضد قفل، کیسه هوا، چراغ مه شکن جلو و عقب، فرمان هیدرولیک، سیستم تهویه دستی | ترمز ضد قفل، ترمز کمکی، توزیع نیروی ترمز، چراغ مه شکن جلو و عقب، فرمان هیدرولیک، کیسه هوا، سیستم تهویه خودکار، آینههای جانبی برقی و گرمکن دار، شیشهبالابر برقی عقب | ترمز ضد قفل، ترمز کمکی، توزیع نیروی ترمز، ترمز عقب دیسکی، چراغ مه شکن جلو و عقب، فرمان هیدرولیک، کیسه هوا، سیستم تهویه خودکار، آینههای جانبی برقی و گرمکن دار، شیشهبالابر برقی عقب | ترمز ضد قفل، ترمز کمکی، توزیع نیروی ترمز، ترمز عقب دیسکی، چراغ مه شکن جلو و عقب، فرمان هیدرولیک، کیسه هوا، سیستم تهویه خودکار، آینههای جانبی برقی و گرمکن دار، شیشهبالابر برقی عقب | ترمز ضد قفل، ترمز کمکی، توزیع نیروی ترمز، ترمز عقب دیسکی، چراغ مه شکن جلو و عقب، فرمان هیدرولیک، کیسه هوا، سیستم تهویه خودکار، آینههای جانبی برقی و گرمکن دار، شیشهبالابر برقی عقب |
کدام تیپ از پژو ۲۰۶ در حال حاضر ارزش خرید بالاتری دارد؟
با توجه به اینکه قیمت خودروها در سالهای اخیر به شدت افزایش یافته به همین خاطر ۲۰۶ را دیگر نمیتوان یک هاچبک ارزانقیمت دانست به گونهای که قیمت صفر تیپ ۲ به حوالی ۴۵۰ میلیون تومان و بالاتر از آن میرسد. از طرف دیگر ایرانخودرو در حال حاضر فقط دو نسخه تیپ ۲ و تیپ ۳ پانوراما را تولید میکند. با توجه به شرایط کنونی میتوان گفت پژو ۲۰۶ تیپ ۲ خواهان بیشتری دارد و در بازار نیز خریدوفروش آن بهتر انجام میشود. از جمله ویژگیهای مثبت تیپ ۲ میتوان به قیمت ارزانتر، فراوانی لوازمیدکی و بازار خریدوفروش مناسب اشاره کرد. نقاط ضعف این خودرو نیز شامل پیشرانه کمتوان و برخی ایرادات فنی و کیفیتی خواهد بود. درصورتیکه بخواهید قدرت و شتاب بیشتری داشته باشید ۲۰۶ تیپ ۵ گزینه مناسبتری خواهد بود هرچند دیگر تولید نمیشود. در صورت پیدا کردن نمونههای سالم و کم کارکرد این مدل میتوانید سواری نسبتاً لذت بخشی را تجربه کنید. خرید ۲۰۶ تیپ ۳ پانوراما به دلیل قیمت بالای آن چندان توصیه نمیشود چراکه با همان مبلغ میتوان گزینههای دیگر با کابین جادارتر و پیشرانه قویتر را انتخاب نمود.
نقاط قوت و ضعف
۲۰۶ به عنوان یکی از هاچبک های پرطرفدار در کشورمان نقاط قوت و ضعف مختلفی دارد. از آنجایی که ۲۰۶ بیش از دو دهه در خط تولید ایرانخودرو قرار دارد بنابراین از نظر قطعات و لوازمیدکی در وضعیت خوبی قرار داشته و مالک را اذیت نخواهد کرد. طراحی نسبتاً زیبا در مقایسه با خودروهای دیگر بازار و مصرف سوخت کم نیز جزو دیگر ویژگیهای مثبت ۲۰۶ هستند. البته نقاط ضعفی نیز وجود دارند که از جمله آنها میتوان به خرابی واشر سرسیلندر در مدلهای مجهز به پیشرانه ۱.۴ لیتری، قدرت کم مدلهای یاد شده و فضای کم صندلیهای عقب و بخش بار اشاره کرد.
قیمت ۲۰۶ و ۲۰۷ صفر کیلومتر
مدل | توضیحات | قیمت نمایندگی | قیمت بازار |
---|---|---|---|
پژو ۲۰۶ تیپ ۲ | ۱۴۰۱ | ۲۱۴,۸۷۰,۰۰۰ | ۴۷۹,۰۰۰,۰۰۰ |
پژو ۲۰۶ تیپ ۳ | پانوراما - ۱۴۰۱ | ۲۵۹,۰۰۰,۰۰۰ | ۴۹۳,۰۰۰,۰۰۰ |
پژو ۲۰۷ | دستی با موتور TU3 | ۳۲۳,۸۰۰,۰۰۰ | ۵۱۷,۰۰۰,۰۰۰ |
پژو ۲۰۷ تیپ ۵ | دستی | ۳۴۸,۸۰۰,۰۰۰ | ۵۳۰,۰۰۰,۰۰۰ |
پژو ۲۰۷ | دستی فرمان هیدرولیک | ۳۳۴,۶۷۷,۰۰۰ | ۵۸۰,۰۰۰,۰۰۰ |
پژو ۲۰۷ | دستی فرمان برقی | ۳۱۸,۶۰۰,۰۰۰ | ۶۰۷,۰۰۰,۰۰۰ |
پژو ۲۰۷ | دستی پانوراما | ۳۴۳,۷۰۰,۰۰۰ | ۶۴۴,۰۰۰,۰۰۰ |
پژو ۲۰۷ | دستی ۶ سرعته پانوراما | ۳۶۶,۱۸۰,۰۰۰ | --- |
پژو ۲۰۷ اتوماتیک | پانوراما TU5P | ۴۲۶,۸۵۳,۰۰۰ | ۷۹۶۰,۰۰۰,۰۰۰ |
پژو ۲۰۷ اتوماتیک | سقف فلزی | ۴۲۰,۴۲۴,۰۰۰ | ۷۷۲,۰۰۰,۰۰۰ |
پژو ۲۰۷ اتوماتیک | سقف قرمز | ۴۱۸,۸۷۰,۰۰۰ | ۷۲۸,۰۰۰,۰۰۰ |
از آنجایی که ۲۰۶ در نسخههای مختلف و با مدلهای گوناگون عرضه شده بنابراین بازه قیمتی مدنظر میتواند متنوع بوده و به بودجه خریدار بستگی داشته باشد. البته برای اینکه بتوانید یک ۲۰۶ نسبتاً سالم و خوب را بخرید باید مبلغی بالای ۲۰۰ میلیون تومان را در نظر بگیرید هرچند با این مبلغ شاید ۲۰۶ تیپ ۲ با مدل ۸۹ تا ۹۱ را خریداری نمایید که به عنوان یک خودروی کارکرده و دستدوم شاید هزینههای زیادی نیز داشته باشد.
رقبای پژو ۲۰۶ در بازار
از جمله رقبای هاچبک ۲۰۶ میتوان به تیبا ۲، کوییک و ام وی ام ۳۱۵ اشاره کرد. دو مدل اولی ساخت سایپا بوده و قیمت ارزانتری نسبت به ۲۰۶ دارند. تولید تیبا ۲ متوقف شده اما کوییک همچنان عرضه میشود. پیشرانه کوییک نسبت به ۲۰۶ تیپ ۲ قویتر بوده اما در مقابل تیپ ۵ کاملاً کم میآورد. کوییک کیفیت ساخت پایینتری نسبت به ۲۰۶ داشته و طراحی آن نیز با وجود جدیدتر بودن چنگی به دل نمیزند؛ اما ام وی ام ۳۱۵ که آن هم دیگر تولید نمیشود رقیب جدیتری برای ۲۰۶ است و پیشرانه ۴ سیلندر ۱.۵ لیتری آن ۱۰۷ اسب بخار قدرت دارد که کاملاً برتر از تیپ ۲ است و تقریباً در سطحی مشابه با تیپ ۵ قرار میگیرد. اگرچه ۳۱۵ تجهیزات مناسبی دارد اما از نظر قطعات یدکی و خدمات پس از فروش و همچنین بازار خریدوفروش در پشت سر ۲۰۶ قرار خواهد گرفت.
2s
۲۸ شهریور ۱۳۹۳۲۰۶ تیپ ۵ وv8 ماشین خوبیه نسبت به پارس.۴۰۵. ال نود.سمند.من عاشقشمممممم
فرید
۲۸ آذر ۱۳۹۳من هم تا موقعی که ۴۰۵ داشتم و پرشیا،نمی دونستم مردم چی می گن اما حالا میفهمم که ۲۰۶ تیپ ۵ چیه (فقط میشه گفت یه غوله)
Abbas
۲۸ آذر ۱۳۹۴ماشین هر چی میخواد باشه، فقط سالم باشه
البته زیر پنجاه میلیون فقط ۲۰۶ برا خانواده ام sd
دوره ۴۰۵ پرشیا رو تا آخر عمر خط بکشید
مزخرف ترین محصولات ایران خودرو تشریف دارن
احسان(احسان سابق)
۱۳ بهمن ۱۳۹۳وقتی از پشت سمند میای پشت تیپ ۵ میشینی تفاوت شتاب رو خیلی حس می کنی. داداشم چند روز پیش یدونه تیپ ۵ مدل ۸۲ با ۱۶۸ هزارتا کارکرد گرفت.تقریبا تمام قطعات الکترونیکی ماشین ساخت بوش و تولید المانه.بقیه قطعاتش هم فرانسوی اصله و فقط مونتاژ ایرانه.واقعا میتونم بگم این ماشین ارزشش از ماشین تولید داخل دیگه بیشتره.شتابش نسبت ۲۰۶ های تیپ ۵ و صندوقدار v20 جدید بیشتر و مصرف سوختش پایینتره.جلوبندی کاملا سالمی داره و فقط کمی خط و خطوط رو بدنه داره.با این وجود بعد از این همه کارکرد و ۱۱ سال گذران عمر رنگ اصلی بدنه که بژ هست نرفته.حالا می فهمم چقدر خوب میشد اگر خودروسازی کشورمون درهمون حد مونتاژ کننده برندهای با کیفیت اروپایی باقی میموند.حیف شد
امیذ
۹ اسفند ۱۳۹۳نه elx نه پرشیا ن ال نود ن ۴۰۵ ن ۲۰۶ تیپ ۵ حریف سمند ef7 , نمی شه مخصولا تو پیچ های تند ک سوسکه و توی سینه کشی ها کلا ماشین بین این قیمت فقط ef7 کم مصرف صدی ۷ تا ایمنی بالا سواری عالی هر کی ۲۰۶ داره بیاد ی درگ داشته باشیم تا دنیا بیاد دستش۰۹۱۹۴۱۷۰۹۳۱
مصطفي
۷ اردیبهشت ۱۳۹۴دوست عزیز من ۲۰۶ تیپ ۵ دارم و درحال حاضر با آزرا و سوناتا مدل ۲۰۰۷ و ۲۰۰۸ درگ میکنم و میخورمشون . توی جاده هم که اصن نمیتونن حرفی بزنن بخاطر قدرت بالای گیربکس تیپ ۵ . نمیدونم شاید با این ماشینای به اصطلاح ایرانی ولی دراصل هندی و چینی کورس گذاشتی اما بدون یدونه ۸۲ دارم که با دنیا عوضش نمیکنم . درضمن سمند هر تیپی که باشه باید با هم کلاسای خودش درگ کنه نه با ۲۰۶ تیپ ۵ .
امید
۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۴داداش یه سر بزن اپارات درگهای بسیاری هست بین ef7 و تمامی ماشینهای داخلی،ef7 شتاب اولیه فقط زورش به ۴۰۵ و پارس و سمندxu7 و ۲۰۶ تیپ ۲ میرسه وگرنه در مقابل ال۹۰ و elx و tu5 هیچ حرفی برای گفتن نداره البته شتاب اولیه نه ثانویه در کل موتور پر اصتحلاکی هست این ef7 به قول معروف دخلش به خرجش نمیارزه!!!!
سعید
۱۳ اسفند ۱۳۹۳تیپ ۲ که ضعیفه
اهورا سوشیانت
۲۰ اسفند ۱۳۹۳هی خدایا شکرت …خوشاب حالتون!!!!من از بی پولی با دیدن عکس ۲۰۶هم لذت میبرم.ازبچگی ارزو داشتم ی دونشو داشته باشم حیف که باید این ارزو رو ب گور ببرم….ای کاش منهم ۲۰۶داشتم میرفتم از شهر ب روستایی
محمد
۲۲ خرداد ۱۳۹۴داداش کار کن بخر نزا ارزو به این کوجیکی بر اورده نشه به خواسته هات اهمیت بده
حقوقدان
۲۱ آبان ۱۳۹۴اهورا جان
هرکسی با تلاش
و توکل به خدا به اهدافش میرسه
به شرطی که باور داشته باشی
یه هدف روبروته نه آرزو
موفق باشی
pedram
۲۴ اسفند ۱۳۹۳من تا چهار ماه دیگه ۲۰۶ رو خریدم گل م
ملیسا
۱۴ دی ۱۳۹۴۲۰۶ که سهله …
انشاءالله بنزSLS …
رجایی زاده
۳ فروردین ۱۳۹۴من۲۰۶ان هم برای حمایت داخل خریدم قبل عید ۹۴ حسابی دستم را گذاشتند توی حنا ماشین سه کار میکند وتعویض انژکتور هم عیبش نبود برو در مرحله بعدی اوارگی تا ۲۰فروردین هیچکس هم پاسخگو نیست!!!!!!!!!!!
reza
۲۰ اردیبهشت ۱۳۹۴من که یه ۴۰۵ glx گرفتم اسفند ۹۳
با ۴۰۵ slx که همون موتور tu5 هست انداختم شتاب اولیه اون بالاتر بود اما نهایتش خوردمش :)
فکر کنم ۲۰۶ های الان هم همین باشن
کاری به ۲۰۶ های مدل پایین ندارم اما مدل بالاهاشون زیاد تعریفی نیستن
راستی نظرتون در مورد رانا چیه :)
امید
۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۴اون tu5 خسته بوده بیا اینجا ۴۰۵ tu5 نشونت بدم ببین شتاب چیه تا ۲۱۰ هم باهات کورس میدم البته اگه xu7 بتونه ۲۱۰ بره که بعید میدونم با اون ضرایب سنگین گیربکسش
نخود آش
۲۱ خرداد ۱۳۹۴خوبه کشور های خارجی به این سایتا سر نمیزنن. وگرنه کلی بهمون میخندیدن.
ایرانخودرو و سایپا میان یه ماشین رو با ۴-۵ برابر قیمت میدن دست مردم.
بعد مردم ما باهاشون برای همدیگه کری میخونن.
پناه بر خدا
چلنجر
۱۴ مرداد ۱۳۹۴دوستان گرامی با ۲۰میلیون بنظرتون ۲۰۶ تیپ۳ مدل ۸۵ گزینه خوبی هست؟ یا کمی صبر کنم و مدل ۸۸ بخرم؟ و سوال اساسی اینکه شنیدم مدلهای جدیدتر ۲۰۶ توان و شتاب قبل رو ندارن، از این نظر مدل ۸۸ نسبت به ۸۵ ضعیفتره؟
سلام :)
۱۴ شهریور ۱۳۹۴نظرتون درباره ۲۰۶ تیپ ۶ و sd اتوماتیک چیه؟
حقوقدان
۲۱ آبان ۱۳۹۴سلام
اگه با خرج بالاش
و تعمیرگاه. و سرویس گیربکس مشکلی نداری
عالیه
عالی
Abbas
۲۸ آذر ۱۳۹۴ماشینای ایرانی اتوماتش سواری خوبی نداره
میثم
۲۱ شهریور ۱۳۹۴اس ال ایکس موتور tu5 واقعا غوله من یه مدل نود سه سوار شدم شتابش واااقعا عالی ۲۲۰ تا باهاش پر کردم
علیرضا
۴ مهر ۱۳۹۴من ۲۰۶ تیپ ۱ دارم مدتی بود تو سربالایی در حد پراید بود اما شاید باورتون نشه با تعویض کاتالیزور و مغزی پمپ بنزین شتاب چشم گیری کرد به طوری که در سر بالایی ها زمانی که کولر روشن هست می تونم سبقت بگیرم و براحتی شتاب داره که توی تیپ ۲ این رو من ندیدم اگه سربالایی شیبش زیاد باشه توقف کرده باشی کولر روشن باشه ماشین اون جور مثل تیپ ۱ توان نداره اون تیپ ۲ مدل ۹۳ بود یعنی ۱۳ سال جوان تر از ماشین من
فرهاد
۲۹ مهر ۱۳۹۴آقا من ۲۲ تومن دارم چی بخرم راهنمایی کنید
۲۰۶ مدل ۸۸
۴۰۵ مدل ۹۰
ممنون
حقوقدان
۲۱ آبان ۱۳۹۴شک نکن ۲۰۶ بهتره
مخصوصا تیپ ۵
اگه نشد ۳
یاحق
Abbas
۲۸ آذر ۱۳۹۴فقط ۲۰۶ موتور ۱۶۰۰
مبارک ت باشه
Abbas
۲۸ آذر ۱۳۹۴فقطططططططططط ۲۰۶ سالم و کم کاراستخون دار
سعید
۷ دی ۱۳۹۴ماشین دست دوم اگه آشنا دارید بخرید وگرنه ضرر بزرگی میکنی
علی
۱۷ آبان ۱۳۹۴با سلام خدمت دوستان و تشکر از مطلب مفیدتون.
ما یه ۴۰۵ مدل ۸۸ با موتور ۱.۸ لیتری داریم که صفر خریدیمش و خداییش اصلا بهش فشار نیاوردیم و خیلی هم باهاش مراعات میکنیم ولی از وقتی خریدیم تا حالا دو بار موتور باز کردیم !!!!!! سیستم بخاری شو کاملا عوض کردیم ولی بازم اونطور ک باید گرم نمیکنه !! جلو بندی هم دوبار باز کردیم !!! صفحه کلاج و دیسکشم ک همون اول ک خریدیم بعد ۲ ماه عوض کردیمش ک گارانتی بردیم قبولش نکرد!!! گیربکسش هم ک از همون اول دنده ۴ زوزه داشت ک هنوزم داره اینم ماشین صفر کیلومتر ایرانی خلاصه سرتونو بدرد نیارم هر روز ی جاش خرابه دیگه این ماشین خستم کرده ی روز انقد اعصابمو خورد کرد میخاستم ببرمش جلو نمایندگی خیانت خودرو اتیشش بزنم .
الان میخام بفروشمش و یدونه ۲۰۶ تیپ ۵ بخرم بنظرتون مدل چند بخرم ؟
حقوقدان
۲۱ آبان ۱۳۹۴سلام
اگه پولشو داری
بین مدلهای۸۸ تا ۹۱ پیشنهاد منه
اگه هم پولشو نداری
مدل پایین نگیر
اذیتت میکنه
یاحق
Abbas
۲۸ آذر ۱۳۹۴خدابهت صبر بده داداش
تا سال ۹۰بخر
ماشین سالم دست نخورده پیدا کن
خیلی دقت کن
سعید
۷ دی ۱۳۹۴هیچی ماشین صفر نمیشه ، اصلا بوی نویی لذت داره مگه اینکه دست دوم آشنا خونگی پیدا کنی
وگرنه بهت میندازن جوری که پشیمون بشی از دست دوم
ماشین صفر بگم تو ایران شانسیه
ولی کلا ۲۰۶ و ال ۹۰ ماشین هایی هستن که صفر بخری هم ۹۰ % خوبن
Sam
۱۳ آذر ۱۳۹۴سلام. ۲۰۶ تیپ ۲ که موتور ۱۴۰۰ داره از لحاظ شتاب و حرکت چطوره؟ سربالایی یا کولر روشن چطور ؟
پوریا
۱۷ آذر ۱۳۹۴سلام دوستان. من با توجه به بودجم میخوام یه ٢٠۶ مدل پایین بخرم . دقیقا فرق ٢٠۶ تیپ ١ با تیپ ٢ چیه ؟
تیپ ١ فرمونش هیدرولیکه؟
از نظر فنی چه فرقی دارن؟
ممنون میشم اگه راهنماییم کنین
Abbas
۲۸ آذر ۱۳۹۴تیپ ۲ سیستم برقش کاملا با تیپ. یک فرق داره
از نظر فنی آپشن هیچ فرقی نداره
09169942607
۱۹ آذر ۱۳۹۴سلام بر محبان ۲۰۶
لطفا اگه کسی اطلاعات دقیق راجب ۲۰۶ تیپ ۴داره منو راهنمایی کنه
در حال حاظز یه پراید دارم که خداییش تکه
تو گردنه و پیچ های مرگ بار جاده اهواز- مسجد سلیمان پا به پای اوپتیما v6نسل قدیم اومدم
شاید ازش سبقت نگرفتم ولی ۵۰کیلوتر رو با هم رفتیم شت سره هم
حالا میخوام ۲۰۶ تیپ ۴چون اوتومات هستش بخرم
لطفا راهنمایی کنید
در ضمن اماده ی هر گونه کل خوابودن با براداری ۲۰۶ سوار تهرونی هم هستم تو جاده چالوس…
علی
۲۰ آذر ۱۳۹۴سلام دوستان،میخوام ۲۰۶ بخرم ولی موندم که تیپ دو بخرم یا سه،۲۱ پول دارم،تیپ سه با دو اختلاف قیمتیشون چقده؟چه مدلی میتونم بخرم؟ایا میگن تیپ سه بدفروشه راسته؟
امين
۴ دی ۱۳۹۴سلام به دوستان
علی آقا پیشنهاد میکنم ماشین مدل زیر ٨٨ بگیری که تقریباً میشه گفت مونتاژ هستن یا مدل اسفند ٩٠ تا شهریور ٩١ که برزیلی هست سری ٨٨ تا ٩٠ زیاد جالب نیست بعد شهریور ٩١ هم که ایرانیزه شده هستن و بدرد نخور
من بودم تیپ ٣ میگرفتم مخصوصا اگه از مدل های پایین بخوام انتخاب کنم
ملیسا
۱۴ دی ۱۳۹۴سلام
من آخر سرم نفهمیدم فرق ۲۰۶ تیپ دو با تیپ پنج چیه ؟؟؟
یه دفعه یه نفر بهم گفت فرقش فقط تو شیشه بالابراش هست …
خودمم یه دفعه یه جا خوندم که حجم موتور هاشون هم فزق می کنه …حالا الان من دقیقا گیج شدم ؟؟؟؟
توروخدا یکی به من جواب بده …
این سوال کنکور بوده …
ملیسا
۱۴ دی ۱۳۹۴یه سوال تخصصی دیگه ام دارم …
موتور دوزمانه با چهارزمانه چه فرقی می کنه …ناگفته نمونه که می دونم عملکرد موتور چهارزمانه چه جوریه ولی دوزمانه رو نمی دونم …
كاميار
۱۶ دی ۱۳۹۴سلام
توی ۲۰۶ تیپ ۵: شیشه های عقب برقی، آینه هاش برقی، سیستم تهویه مطبوع داره (کنسول وسط داشبورد برقی و متفاوت با تیپ ۲) ، چهار چرخ ABS ، دو ایربگ، از همه مهمتر موتور TU5 و ۱۶۰۰cc با ۱۶ سوپاپ که شتاب بسیار زیادی نسبت به تیپ ۲ داره.
در کل تیپ ۲ یه ماشین سادست و امکانات بالا رو نداره، موتورش ۱۴۰۰cc با ۸ سوپاپ
موتور دوزمانه دودزاست و برای سوخت بغیر از بنزین نیاز به روغن هم داره
ملیسا
۱۶ دی ۱۳۹۴مرسی …از جواب کاملتون …خیالمو راحت کردین …
علی
۱۹ دی ۱۳۹۴من میخوام ماشین بخرم. به نظر شما ال نود بخرم یا ۴۰۵slx یا دویست و شش ؟ نظر شماها خیلی برام مهمه و ممنون میشم اگه دلیل بیارید
منصور
۲۹ دی ۱۳۹۴سلام
علی اقا من خودم ۲۴ دی یک ۲۰۶ SD V8گرفتم خیلی عالیه ۱۰۰هزارتا کار کرده بود طرف همه چی رو به موقع تعویض کرده بود مثل روغن تسمه تیم شمع حتی روغن دنده هم به موقع عوض کرده بود.ظاهر ماشین بسیار تمیز یعنی اصلا باورتنمیشه مدل ۹۰ باشه انگار افتاب ندیده خدایی خیلی تمیز.الان که سوار میشم کیف میکنم واقعا چه شتابی داره تو سر بالایی اصلا کم نمیاره تو سرما روشن میکنی انگار نه انگار موتور سرده از همون اول خوب کار میکنه گاز میخوره منکه خیلی راضی هستم تازه کروز کنترل هم روش نصبه من که هر روز ۲۰۰ کیلومتر باید رانندگی کنم خیلی بدردم میخوره کلا از خریدش خیلی راضیم .پدرم ۲۰۶ اس دس تیپ ۲ داره که که ماشین من اونو قورت میده از نرمی ،قدرت، ترمزاش ،از همه لحاظ با هم فرق داره حتی رانندگی باهاشون.۴۰۵slxهمین موتور ۲۰۶ تیپ۵ روشه کهموتورش TU5هست ببین کلا شرکت پژو موتور TU5 رو برا ۲۰۶ طراحی کرده نه ۴۰۵ اگه هم نگاه به قیمت بندازی میبینی که ۲۰۶ تیپ ۵ گرونتر از SLX هست حتما یه چیزی هست دیگه.من پارس TU5رانندگی کردم نرم و خوبه ولی رانندگی با ۲۰۶ لذت دیگه ای داره.اگه بتونی دست دوم تمیز ۲۰۶ تیپ ۵ اونم تا شهریور ۹۰ بگیری عالیه شک نکن از سال ۹۱ موتور ۲۰۶ رو خود ایرانزده و خراب کرده .امیدوارم تونسته باشم به خوبی راهنماییت کرده باشم یا حق
shahryar
۲۶ بهمن ۱۳۹۴سلام به دوستای ۲۰۶ سوار
اگه ی ۲۰۶ مدل ۸۰ سالم پیدا بشه آیا عاقلانست که بخرم یا نه؟؟
قیمتش تا چقدر باشه خوبه؟؟
مهدی
۳۰ بهمن ۱۳۹۴من یه ۲۰۶نقره ه ای مدل ۸۲ تیپ ۵دیدم که خیلی سرحاله البته بی رنگ هم هست به نظر شما چند میارزه
حسن
۴ اسفند ۱۳۹۴۲۰۶تیپ پنج واقعا فوق العاده هس و من خیلی ازش راضی ام ممنوون از مطالب و نظریه های زیباتون
mohammad
۱۵ اسفند ۱۳۹۴سلام.من حدود ۴۰میلیون پول دارم.به نظرتون ۲۰۶ تیپ چند بخرم؟
علیرضاcar
۱۶ اسفند ۱۳۹۴سلام بادرامد ۱م میشه از خرج و مخارج ۲۰۶ بر اومد لطفا بگید
امير
۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۵تیپ ۴ کلا ٢٠٠تا ازش هست یا تعداد وارداتیاش ٢٠٠ تاس؟؟؟