پژو

پژو 208 کابریوله؛ خودرویی که هرگز تولید نشد

پژو به تازگی از یک پروتوتایپ جالب ۲۰۸ کابریوله رونمایی کرده است. این خودرو هرگز راهی خط تولید نشد.

پروژه‌های لغو شده خودروسازان جایگاه ویژه‌ای بین خود برندها و طرفداران آن‌ها دارند مخصوصاً اینکه برخی پروتوتایپ ها تا چندین سال به‌صورت یک راز باقی می‌مانند و پس از گذشت زمان زیادی به‌صورت عمومی رونمایی می‌شوند. یکی از این پروژه‌ها پژو ۲۰۸ کابریوله است که در تصاویر مشاهده می‌کنید. این خودرو اخیراً در فرانسه به نمایش درآمده و درصورتی‌که چراغ سبز تولید را دریافت می‌کرد شاید می‌توانست به موفقیت زیادی دست یابد.

تنها پژو ۲۰۸ کابریوله دنیا برای اولین بار در موزه پژو در فرانسه رونمایی شده است. توسعه این پروژه با کد A97 در سال ۲۰۰۷ و پنج سال قبل از معرفی نسل اول ۲۰۸ هاچبک در سال ۲۰۱۲ شروع شده بود. برخلاف مدل‌های پیشین یعنی ۲۰۶ CC و ۲۰۷ CC که از سقف‌های سخت تاشو استفاده می‌کردند، این پروتوتایپ به سقف پارچه‌ای مجهز است. فرانسوی‌ها با ویژگی‌های سقف‌های پارچه‌ای همچون ابعاد کوچک، هزینه تولید کمتر و وزن پایین‌تر آشنا بودند و به همین علت چنین سقفی را انتخاب کردند.

استفاده از سقف پارچه‌ای باعث می‌شود تناسبات خودرو بهتر باشد و به همین خاطر نیازی به استفاده از ویژگی‌های مدل کوپه مشابه نسل‌های قبلی ۲۰۶ و ۲۰۷ نبوده است. همچنین سقف پارچه‌ای باعث ارائه فضای سر و زانوی بیشتر در صندلی‌های ردیف عقب شده و حس تنگی فضا را به وجود نمی‌آورد. ظاهراً مکانیسم سقف را شرکت اتریشی مگنا اشتایر توسعه داده، شرکتی که پژو RCZ را نیز تولید کرده است. این سقف قرمز رنگ هماهنگی جذابی با پوشش چرمی کابین دارد. همچنین طراحان پژو شیشه عقب یکپارچه با چراغ سوم ترمز را در نظر گرفته‌اند. باقی بخش‌های بدنه تفاوت خاصی با ۲۰۸ سه در هاچبک ندارد و این امر باعث کاهش هزینه‌های تولید می‌شود. جدای از نبود سقف و شیشه‌های بدون فریم، پروتوتایپ پژو ۲۰۸ کابریوله به نمای عقب سفارشی با در پشتی عضلانی و سپر جدید مجهز شده است؛ اما با تمامی این تفاسیر چرا پروژه موردبحث لغو شد؟

گفته می‌شود پروژه A97 توسط سه نفر و بدون مجوز هیئت‌مدیره پژو سیتروئن کلید خورد. این افراد ژان پیر پلو مدیر طراحی گروه پژو سیتروئن (هم‌اکنون مدیر طراحی لانچیاست)، ژیل ویدال مدیر طراحی پژو (هم‌اکنون مدیر طراحی رنوست) و خاویر پژو مدیر بازاریابی (هم‌اکنون نائب رئیس خودروهای تجاری استلانتیس است) بودند؛ اما علت لغو پروژه یاد شده فرایند تغییرات ساختاری و احیای گروه پژو سیتروئن در آن زمان اعلام شده است. نهایتاً ۲۰۸ کابریوله در سال ۲۰۱۱ راهی موزه شد تا جای آن را DS3 کابریو با ابعاد مشابه بگیرد. این خودرو در سال ۲۰۱۲ و با ستون‌های ثابت و سقف نرم کوچک‌تر معرفی شد. همین تغییرات به‌طور قابل‌توجهی هزینه‌های تحقیق و توسعه را پایین آورد.

بنا به گفته منابع مطلع، هزینه تولید DS3 کابریو حدود ۵۰ میلیون پوند بود که چهار برابر کمتر از هزینه‌های تولید ۲۰۸ کابریوله است. همین موضوع باعث صرفه‌جویی قابل‌توجهی شده مخصوصاً زمانی که بدانیم خودروهایی با این نوع طراحی و ابعاد فروش چندان بالایی ندارند. در حال حاضر تنها نماینده این کلاس خودروهای مینی کانورتیبل و فیات ۵۰۰e کابریو هستند. یکی دیگر از پروژه‌های جالب پژو که راهی به خط تولید نیافت یک دستگاه پژو RCZ کابریولت است که بجای سقف استاندارد شیشه‌ای نسخه کوپه به سقف پارچه‌ای مجهز است.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۳۳ رای

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم مجله "پدال"

مطالب مشابه

‫۱۵ دیدگاه‌ها

  1. -امیرعلی

    ۲۹ فروردین ۱۴۰۳
    سوابق: (40 ديدگاه)

    اگر دقت کنید پژو کانسپت های خیلی خفنیو داده ولی نمیدونم چرا روش سرمایه گذاری نکرد و همه نیمه کاره ول شد.سالهای اوجش هم همین پونزده بیست سال پیش بود الان دیگه قدرت سابقو نداره.

    موافقم 9
    مخالفم 6
    1. Reza-a

      ۲۹ فروردین ۱۴۰۳
      سوابق: (442 ديدگاه)

      این کانسپت و کلا هر مدل دو در ارزون قیمت دیگه بازار فروش خوبی نداره و تولیدشون برای سازنده صرفه اقتصادی نداره که بخوان تولید

      موافقم 3
      مخالفم 2
    2. علی

      ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۳
      سوابق: (13 ديدگاه)

      چون ۲۰۷ کابریوله فروشش کمتر از ۲۰۶ کابریوله بود، کلا هم فروش ۲۰۷ کمتر از ۲۰۶ بود، ۲۰۸ هم که اومد فروشش از ۲۰۷ کمتر بود، یه آمار گرفتن دیدن احتمالا آمار فروش ۲۰۸ کابریوله خیلی کم باشه، براشون تولیدش صرفه اقتصادی نداشت و کنسل شد.

      موافقم 0
      مخالفم 0
  2. ممد ژانگولر

    ۲۹ فروردین ۱۴۰۳
    سوابق: (3738 ديدگاه)

    چه خوشگله.همینم پلتفرمشو بدن ایران تولید کنه با قیمت دانشجویی ما میگیم خدا برکت

    موافقم 10
    مخالفم 5
    1. زیزیگولو

      ۲۹ فروردین ۱۴۰۳
      سوابق: (5514 ديدگاه)

      همون بهتر که هیچوقت تولید نشد وگرنه خط تولیدش میومد ایرانخودرو و حالاحالاها تا آینده ای نامعلوم تولیدش ادامه پیدا می‌کرد

      موافقم 8
      مخالفم 5
      1. froG-driVer

        ۲۹ فروردین ۱۴۰۳
        سوابق: (330 ديدگاه)

        انصافا بد نیست.و اینکه شرکت های ایرانی مگه سقف روباز هم وارد میکنن؟؟اینا جز آشغال های چینی چیزی بلد نبودن و نیستن که وارد کنن!!وارد کردن ماشین های خوب از نظر شرکت های ایرانی حرامه!!

        موافقم 6
        مخالفم 3
        1. زیزیگولو

          ۲۹ فروردین ۱۴۰۳
          سوابق: (5514 ديدگاه)

          ماشینای کانورتیبل وارداتی تو ایران زیاده مثل پورشه ۹۱۱ و بی ام وZ4 و …….

          موافقم 4
          مخالفم 1
      2. takhtakha

        ۲۹ فروردین ۱۴۰۳
        سوابق: (2 ديدگاه)

        دوست عزیزم مگه هنوز ماشین های تولیدی داخلی مون به اون کیفیت و فناوری رسیدن هنوز توی سالهای 1995 به قبل درجا می‌زنیم گیربکس قدیمی موتور قدیمی از همه بدتر با پلتفرم صد سال پیش و با ایمنی اون زمان داریم خودرو تولید میکنیم هر روز هم از تجهیزات ایمنیش کم میکنیم و انتظار داریم ملت توی اولین تصادف ن……..

        موافقم 3
        مخالفم 0
  3. NAVID۰۰۹۸

    ۲۹ فروردین ۱۴۰۳
    سوابق: (10336 ديدگاه)

    تو فرانسویا ، پژو رو بیشتر از بقیه حال میکنم ولی آخرش پژوِ و فرانسوی پیچیده که همیشه عاشف ساز نامخلافِ صنعت خودرو هستند!!!
    اما هندلینگ همشون خوبه!!!
    فرانسه بچسبِ به همون صنعت توریستش بهتره!!!

    موافقم 5
    مخالفم 8
  4. امیر

    ۲۹ فروردین ۱۴۰۳
    سوابق: (36 ديدگاه)

    بعد از شکستی که برای سیتروئن c3 پلوریل اتفاق افتاد طبیعیه که پژو ۲۰۸ کابریولت وارد خط تولید نشد .

    موافقم 6
    مخالفم 2
  5. ۲۹ فروردین ۱۴۰۳
    سوابق: (3869 ديدگاه)

    https://www.pedal.ir/wp-content/uploads/2024/04/Peugeot-208-Cabriolet-3-1536×709-1.webp
    داخلش شبیه محصولات جدید تره پژو هست

    موافقم 2
    مخالفم 2
  6. رامتین

    ۲۹ فروردین ۱۴۰۳
    سوابق: (3080 ديدگاه)

    طراحی های پژو همواره خوب بوده و شاید بشه گفت عالی. از نظر کابین که باید گفت همین الان جزء برترینهای دنیاست. نمیدونم گیر کارشون چیه که نمیتونن موفق باشند. یه فاکتورش قیمتهای بالاشونه. البته تو اروپا باید گفت پژو خوب میفروشه و همین 208 یادمه خودروی سال اروپا و پرفروشترین شده بود. اما دوستان همچنان نظرم اینه بهترین محصول پژو، RCZ بود. آخه موتور 1.6 لیتری 270 اسب همچنان قفله برای اکثر خودروسازها.

    موافقم 4
    مخالفم 1
  7. مهردادکمال

    ۲۹ فروردین ۱۴۰۳
    سوابق: (1866 ديدگاه)

    شانس اوردن تولید نشد و الی جرمی شرف برای پژو نمیذاشت

    موافقم 2
    مخالفم 0
  8. علی

    ۳۰ فروردین ۱۴۰۳
    سوابق: (475 ديدگاه)

    به به واقعا زیباست عاشق فرمونش شدم که حتی بهتر از هایپر کارهای ملیون دلاری هست چه فرمون نازی

    موافقم 1
    مخالفم 1
  9. علی

    ۳۰ فروردین ۱۴۰۳
    سوابق: (475 ديدگاه)

    طراحی فرمون ۲۰۸ عضو ده فرمون برتر دنیاست واقعا پژو کل کاشته همین فرمون توی مدل چهار در هم هست

    موافقم 1
    مخالفم 2

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا