پورشه

داستان روف، تیونری که از پورشه ابرخودرو ساخت / فیلم مستند

بسیاری از هوادارن پورشه با نام روف (RUF) آشنایی دارند اما این برند آلمانی ممکن است برای سایر افراد چندان آشنا به نظر نرسد. این تیونینگ اروپایی در سال ۱۹۳۹ و در آلمان بنیان نهاده شد و کار خود را با تعمیر و سرویس خودرو آغاز کرد. روف کار روی طراحی خودروها را در دهه ۴۰ میلادی شروع کرد تا نهایتا موفق شود در سال ۱۹۵۵ برند خود را ثبت کرده و به بازار کشورش ورود کند.

محصول مقبول این شرکت یک خودرو معمولی نبود بلکه یک اتوبوس گردشگری محسوب می‌شد. مشتریان این شرکت از اتوبوس یادشده رضایت داشتند بنابراین بنیان‌گذار آن تصمیم به گسترش تجارتش در این راستا گرفت. همین حرکت شالوده‌های روف امروزی را استوار کرد. روف امروزه به‌عنوان یکی از پیشتازان بازار پس‌ازفروش مدل‌های گوناگون پورشه شناخته می‌شود.

مجموعه آلمانی «WELT» که مستندهای رایگان بسیاری را در حوزه‌های متفاوت تهیه می‌کند، به‌تازگی مستندی ۵۰ دقیقه‌ای را درباره داستان بنیان‌گذاری این برند و شهرت یافتنش با مدل CTR تولید کرده است. روف CTR که در سال ۱۹۸۷ وارد بازار شد، به‌عنوان سریع‌ترین خودروی تولید انبوه جهان شناخته می‌شد. به‌هرصورت، پیش از آنکه CTR زردرنگ وارد میدان شود، روف مدل‌های موفق دیگری را نیز روانه بازار کرده بود که بر پایه محصولات پورشه توسعه یافته بودند.

این توینر آلمانی در سال ۱۹۷۷ نخستین مدل پورشه با برند روف کامل شد که از یک موتور ۳.۳ لیتری تقویت‌شده سود می‌برد. در همان سال روف ۹۱۱SCR به‌عنوان نخستین خودروی غیرتوربوی این شرکت رونمایی شد؛ این مدل هم از یک موتور ۳.۲ لیتری تنفس‌طبیعی نیرو می‌گرفت. تا این زمان روف چندان شناخته‌شده نبود تا اینکه در سال ۱۹۸۷ از مدل CTR پرده‌برداری کرد و به شهرتی جهانی دست یافت.

روف CTR در همان سال به حداکثر سرعت ۲۱۱ مایل بر ساعت (معادل ۳۳۹ کیلومتر بر ساعت) دست یافت و رکورد سریع‌ترین خودروی جهان را شکست. یک سال بعد، روف تلاشی دوباره برای شکستن این رکورد انجام داد و به سرعت ۱۲۳ مایل بر ساعت (۳۴۲ کیلومتر بر ساعت) رسید؛ بنابراین یک ویدئو از تلاش خود برای شکستن رکورد نوربرگرینگ منتشر کرد که به‌سرعت در سراسر جهان معروف شد. این ویدئو در مستند مجموعه ولت مورداستفاده قرار گرفته است.

مجموعه روف در نمایشگاه خودروی ژنو سال ۲۰۱۸ از مدل SCR رونمایی کرد که شباهت بسیار زیادی به ۹۱۱ ۹۶۴ داشت و به یک شاسی و قاب مونوکوک فیبرکربنی مجهز شده بود. این خودرو از یک موتور تقویت‌شده ۴ لیتری تنفس‌طبیعی بهره می‌برد که ۵۰۳ اسب بخار قدرت و ۴۷۰ نیوتن متر گشتاور تولید می‌کرد و می‌توانست به حداکثر سرعت ۳۲۰ کیلومتر بر ساعت برسد. البته آخرین محصول این شرکت «برگمیستر» نام داشت که به‌عنوان یک اسپیدستر با طراحی ساختارشکن رونمایی شد.


تماشا در یوتیوب 

علی صفرپور

نویسنده و مترجم سایت پدال٬ دانشجوی کارشناسی مهندسی مکانیک

مطالب مشابه

‫۱۳ دیدگاه‌ها

  1. MK

    ۲۵ آبان ۱۴۰۱
    سوابق: (11 ديدگاه)

    آلمانی درجه یک

    موافقم ۳۵
    مخالفم ۴
  2. Dna

    ۲۵ آبان ۱۴۰۱
    سوابق: (231 ديدگاه)

    ممنون پدال جان عالی شد مستند هم اضافه شد

    موافقم ۱۷
    مخالفم ۰
  3. MILADZM

    ۲۵ آبان ۱۴۰۱
    سوابق: (228 ديدگاه)

    واقعا به هیچ کدوم از محصولات پورشه نمیشه گفت سوپرکار یا هایپرکار
    البته نه بخاطر پرفورمنس که دارن
    بخاطر ظاهر
    یه ابرخودرو در وهله اول باید اون خشونت و خشم رو بشه از نگاه بهش حس کرد
    خطوط تند و تیز و شکسته و ظاهر تهاجمی
    ولی خداوکیلی این ۹۱۱ زرد مقاله رو ببینید
    قیافش دقیقا عین فولکس بیتله
    چراغ های گرد جلو انگار دارن بهت میخندن و اصلا اصلا به آدم حس هیجان نمیدن
    در بهترین حالت با ارفاق میشه بهشون گفت ماشین اسپورت
    البته سو تفاهم نشه اینا به معنای هیت کردن نیست صرفا چیزایی رو گفتم که فکر کنم همه باهاش موافق باشن .

    موافقم ۱۱
    مخالفم ۶۷
    1. TML BN

      ۲۵ آبان ۱۴۰۱
      سوابق: (908 ديدگاه)

      پرفورمنس که ۹۱۱ داره خیلی از همین به قول شما ابر خودرو های تند و تیز ندارن

      موافقم ۳۸
      مخالفم ۲
    2. مهردادکمال

      ۲۵ آبان ۱۴۰۱
      سوابق: (1348 ديدگاه)

      ۹۱۸اسپایدر یا gt1 یا کررا جی تی

      موافقم ۲۴
      مخالفم ۰
    3. برقیه جارو برقی

      ۲۵ آبان ۱۴۰۱
      سوابق: (236 ديدگاه)

      نمیشه مثل پورشه ۹۱۱ گوگولی بود حتما باید خشن

      موافقم ۱۲
      مخالفم ۱
    4. محمدرضا اشتری - دبیر سایت پدال

      ۲۶ آبان ۱۴۰۱
      سوابق: (713 ديدگاه)

      متاسفانه شما متوجه بحث تاریخ نیستید و صرفا نگاه محدود به ابرخودروهای امروزی دارین
      “روف CTR در سال ۱۹۸۷ به حداکثر سرعت ۲۱۱ مایل بر ساعت (معادل ۳۳۹ کیلومتر بر ساعت) دست یافت و رکورد سریع‌ترین خودروی جهان را شکست.”

      موافقم ۱۷
      مخالفم ۰
    5. Kamy

      ۲۶ آبان ۱۴۰۱
      سوابق: (523 ديدگاه)

      چگونه در سریعترین زمان ممکن به منفور ترین شخصیت! سایت تبدیل بشیم ؟!

      استاد میلاد زد ام در خدمت شماست

      نه داداش اشتباه فک کردی ، همه باهات موافق نیستن

      موافقم ۱۳
      مخالفم ۰
  4. مهردادکمال

    ۲۵ آبان ۱۴۰۱
    سوابق: (1348 ديدگاه)

    شاید کارهای روف دیوانه وار باشه مثل ۹ff gt 9که از بوگاتی هم سریعتره اما به کارهای رین اسپیدم نگاه کنیم میبینیم اونم محصولات جالبی داشته یادم میاد تو مجله ماشین هر وقت مطالبی از این دو تیونر رو میدیدم بهشون خیره میشدم و بارها مطالبشونو مرور میکردم

    موافقم ۱۳
    مخالفم ۰
    1. Radmehr

      ۲۵ آبان ۱۴۰۱
      سوابق: (409 ديدگاه)

      بسیار خوبن این جور بازسازیهایی که کمی جلوه مدرن هم میدن
      من در این زمینه گانترو خیلی دوس دارم

      موافقم ۸
      مخالفم ۰
  5. Arshia m3csl

    ۲۵ آبان ۱۴۰۱
    سوابق: (126 ديدگاه)

    روف عالیه واقعا ۹۱۱ های ویژه ای هم داشت روف تو فورزا هورایزن ۱ و ۲ هم حضور داشته چون پورشه لایسنسش برای الکترونیک ارتس بود روف رو به جاش اووردن تا جای ۹۱۱ باشه و کمبود ۹۱۱ حس نشه روف هم تو فورزا هورایزن واقعا قوی بود روف فوق العاده خاص و با کیفیته ولی تیونینگ های rwb برای ۹۱۱ خیلی خاص تر و اساسی تره

    موافقم ۱۰
    مخالفم ۰
  6. Mad.z.Max

    ۲۶ آبان ۱۴۰۱
    سوابق: (1804 ديدگاه)

    سلام و شب بخیر
    خواستم بابت این مقاله تشکر کنم، ممنونم که این پنجاه دقیقه مستند رو با بهترین کیفیت آپلود کردین. من اینروزا دسترسیم به یوتوب رو از دست دادم متاسفانه، اینجوری تونستم ببینمش. خیلی عالی بود و لذت بردم از هر لحظش :)

    موافقم ۱
    مخالفم ۰
  7. رضا

    ۲۷ آبان ۱۴۰۱
    سوابق: (14 ديدگاه)

    من از طراحی های گمبالا و برابوس خیلی بیشتر خوشم میاد مخصوصا طراحی ۹ff

    موافقم ۰
    مخالفم ۰

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا