پورشه

داستان تنها پورشه 911 چهاردر جهان، پدربزرگ پانامرا!

در دههٔ ۶۰، مالک یکی از نمایندگی‌های پورشه در آمریکا به فکر ساخت یک ۹۱۱ چهاردر افتاد. این اولین و آخرین ۹۱۱ چهاردر تاریخ بود.

پورشه ۹۱۱ سال گذشته شصتمین سالگرد تولد خود را جشن گرفت. در طول این سال‌ها، نسل‌ها و نسخه‌های مختلفی از این خودرو معرفی شده است اما پورشه هیچ‌گاه اقدام به ساخت نسخهٔ چهاردر نکرد. بااین‌وجود، بر اساس نسل اول ۹۱۱، یک نمونهٔ چهاردر ساخته شد که داستان جالبی دارد. این ۹۱۱ چهاردر منحصربه‌فرد که در موزهٔ خودروی پترسون به نمایش درآمده است، توسط «ویلیام دیک» سفارش داده شد. وی یک فروشندهٔ برجستهٔ خودرو بود که نمایندگی فروش پورشه و فولکس‌واگن را در تگزاس در اختیار داشت.

دیک که عاشق خودروهای گران و چشمگیری مثل فراری و مازراتی بود، می‌خواست یک خودروی اسپرت کاربردی برای استفاده‌های خانوادگی داشته باشد. دیک و مدیر نمایندگی فروش او راهی ایتالیا شدند تا یک طراح خودرو برای انجام این پروژه پیدا کنند. پس از چند هفته، طرح‌ها به آمریکا رسید و وظیفه تبدیل آن به خودروی واقعی به یک شرکت اتاق‌سازی در کالیفرنیا سپرده شد. بدین منظور، سقف خودرو برداشته و به طول آن ۵۳۳ میلی‌متر افزوده شد. فاصلهٔ محوری هم به ۲,۷۴۳ میلی‌متر افزایش یافت.

برای درهای عقب خودرو از درهای جلوی ۹۱۱ دیگری استفاده شد که به‌صورت برعکس نصب شدند و درهای موسوم به خودکشی را پدید آوردند. پس از هشت ماه کار، خودرو در آگوست سال ۱۹۶۷ تکمیل شد و دیک در همان سال ۹۱۱ چهاردر را به‌عنوان هدیهٔ کریسمس به همسرش داد. هزینهٔ این پروژه حدوداً ۲۰ هزار دلار معادل ۱۸۴ هزار دلار امروز بود و قیمت این ۹۱۱ چهاردر گران‌تر از یک سدان صفرکیلومتر رولزرویس تمام شد اما نتیجهٔ کار خلق خودروی کاملاً منحصربه‌فردی بود. این ماشین ابتدا سبزرنگ بود اما بعداً رنگ آن به قهوه‌ای تغییر داده شد.

کابین ۹۱۱ چهاردر با چرم فراوانی تزئین شده بود که مطابق با رنگ بیرونی، قهوه‌ای بود. تریم چوبی هم جلوهٔ زیبایی به کابین بخشیده بود و جالب اینکه کف خودرو هم از چوب ساخته شده بود. سرنشینان عقب از پنجره‌های برقی بهره می‌بردند که در دههٔ ۶۰ آپشن بسیار مهمی به‌حساب می‌آمد. برای این پنجره‌ها از موتورهای سانروف برقی پورشه استفاده شد و با توجه به نصب برعکس درهای عقب، قاب پنجره‌ها و شیشه‌ها باید به‌طور اختصاصی از ابتدا ساخته می‌شد.

ویلیام دیک اما مرد ثروتمندی بود و می‌توانست هر خودروی چهاردری که می‌خواهد بخرد، پس چرا اقدام به ساخت چنین خودرویی کرد؟ به گفتهٔ منابع مختلف، وی امیدوار بود که پورشه را برای تولید ۹۱۱ چهاردر تشویق کند اما هرگز موفق نشد. البته طی سال‌های بعد پورشه با ساخت پروتوتایپ‌هایی مثل ۹۸۹ و ۹۲۸ H50 علاقهٔ خود را به ساخت چنین خودرویی نشان داد که نهایتاً به تولید پانامرا در سال ۲۰۰۹ انجامید. هرچند پانامرا درهای خودکشی ندارد و بر اساس ۹۱۱ ساخته نشده است اما می‌توان ۹۱۱ چهاردر ویلیام دیک را پدربزرگ آن دانست.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۳۳ رای

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

‫۲۱ دیدگاه‌ها

  1. 𝐀𝐥𝐢

    ۱ اسفند ۱۴۰۲
    سوابق: (991 ديدگاه)

    خیلی خوشرنگ و خاصه

    موافقم 38
    مخالفم 3
    1. شهریار

      ۱ اسفند ۱۴۰۲
      سوابق: (1846 ديدگاه)

      ببخشید دوستان
      من چند روز پیش در سرعت بالا ماشینم (ال90) تسمه تایم برید و…
      گذاشتمش تعمیرگاه و تعویض سوپاپ و تراشکاری انجام دادن
      بعده دو بار باز کردن و تراشکاری ماشین صدای تق تق میده که دیگه از اونجا گرفتمش و آوردم شهر خودم
      مکانیکم که باز کرد میگه دلیلش گشاد کردن جای میل سوپاپ و خش داشتن میل سوپاپ هست که میگه ربطی هم به تایم بریدن نداره!!
      و اگه قبل از تایم بریدن این صدا را نداشتی این گشادکردن و خش خوردن میل سوپاپ نمیتونه یهویی اتفاق بیوفته و ربطی هم به تایم بریدن نداره
      حالا موندیم یعنی اون مکاینکه تو راهی ! یا تراشکار سرسیلندر را عوض کرده !!!
      اسیر شدیم بخدا
      سرسیلندر نو ال نود اصلی رو هم قیمت دادن 60_55 میلیون تومان
      استوک هم حدود 30_25 میلیون

      موافقم 11
      مخالفم 1
      1. ۱ اسفند ۱۴۰۲
        سوابق: (3305 ديدگاه)

        من میگم بفروشش یدونه دیگه با تقریبا همون کارکرد یا کمتر و همون مدل بخر

        موافقم 4
        مخالفم 15
        1. شهریار

          ۱ اسفند ۱۴۰۲
          سوابق: (1846 ديدگاه)

          بالاخره باید درست بشه
          حالا چه بخوام سوار بشم چه بخوام بفروشم
          بعدشم خدا را خوش نمیاد سرهم بندی کنم بندازم به یه بدبخت دیگه
          بالاخره اونم تو این اوضاع با هزار بدبختی پول جور کرده بده یه ماشین آسایش داشته باشه
          فحش و نفرین نمیخوام برا خودم بسازم که

          موافقم 34
          مخالفم 1
        2. ۱ اسفند ۱۴۰۲
          سوابق: (3305 ديدگاه)

          خوب تعمیرش کن و به خریدارش بگو و به قیمت کمتر بهش بفروش

          موافقم 9
          مخالفم 3
      2. یانکی من هم فرزند کسی هستم

        ۲ اسفند ۱۴۰۲
        سوابق: (93 ديدگاه)

        اگر اشتباه نکنم ال۹۰ باید هر قطعه کد داشته باشه فکر کنم یک بار شنیدم.توصیه میکنم ببر نمایندگی بگو داستان رو.فقط ببین ماشینت سایپا پارس خودرو یا ایران‌خودرو هست.ایمجوری میشه فهمید سرسیلندر غیره هست یا فابریکه.توصیه به همه ماشین رو هر جایی نسپارید یا اگر سپردین همونجا بمونی

        موافقم 9
        مخالفم 0
    2. پیام۲

      ۱ اسفند ۱۴۰۲
      سوابق: (46 ديدگاه)

      منظورت از خوشرنگ چیه؟؟؟؟

      موافقم 4
      مخالفم 8
      1. 𝐀𝐥𝐢

        ۱ اسفند ۱۴۰۲
        سوابق: (991 ديدگاه)

        یعنی از رنگ قهوه ای بدنش خوشم اومد کافیه یا بازم توضیح بدم؟

        موافقم 7
        مخالفم 2
  2. amir-mr

    ۱ اسفند ۱۴۰۲
    سوابق: (360 ديدگاه)

    واقعا زیبا در اومده
    به بهترین شکل 911 رو چهار در درآورد
    انگار خوده پورشه ساخته این ماشینو💯

    موافقم 30
    مخالفم 3
  3. F22RAPTOR

    ۱ اسفند ۱۴۰۲
    سوابق: (2599 ديدگاه)

    چه استایل باحالی داشته

    موافقم 10
    مخالفم 3
    1. محمدهادی

      ۱ اسفند ۱۴۰۲
      سوابق: (2151 ديدگاه)

      خیلی عجیب و ساختارشکنانه ست
      اون طرح قدیمی و آشنای ۹۱۱ وقتی با چهار درب ترکیب بشه چقد ذهن آدمو دچار خطا میکنه!

      موافقم 3
      مخالفم 1
  4. ۱ اسفند ۱۴۰۲
    سوابق: (1 ديدگاه)

    خیلی « دیکی » شده . ایده نوآورانه ای بوده اما قشنگ نیست . بهتر که یه مدل مجزا خلق شد . تمام زیبایی ۹۱۱ به همین کوپه ۲ در بودنشه .

    موافقم 4
    مخالفم 13
    1. ۱ اسفند ۱۴۰۲
      سوابق: (3305 ديدگاه)

      دمت گرم اگه عوض کنی 😐♥️

      موافقم 1
      مخالفم 3
  5. Arshia m3csl

    ۱ اسفند ۱۴۰۲
    سوابق: (1017 ديدگاه)

    واقعا زیبا و خاصه😍👌🏼 کاش پانامرا هم درب کالسکه ای داشت واقعا به پانامرا و کاین درب کالسکه ای میومد به خصوص پانامرا

    موافقم 3
    مخالفم 7
  6. ۱ اسفند ۱۴۰۲
    سوابق: (3305 ديدگاه)

    💔💔💔
    از پژو 405 دهه 1990 بهتره

    موافقم 5
    مخالفم 13
    1. ۱ اسفند ۱۴۰۲
      سوابق: (3305 ديدگاه)

      با اینکه دهه شصته👍😲😲😲

      موافقم 2
      مخالفم 5
  7. RIO

    ۱ اسفند ۱۴۰۲
    سوابق: (240 ديدگاه)

    به شدت جذاب

    موافقم 5
    مخالفم 3
  8. علی جردن

    ۱ اسفند ۱۴۰۲
    سوابق: (1049 ديدگاه)

    فکر کنم اگر اون دهه پورشه چهار در ساخته می شد پورشه مثل بنز و بی‌ام‌و برند لوکس ساز معمولی می شد بخاطر همین استراتژیک ها بوده پورشه الان دو پله بالاتر از بنز و بی‌ام‌و است

    موافقم 16
    مخالفم 2
  9. Taha Ayoobi

    ۱ اسفند ۱۴۰۲
    سوابق: (1269 ديدگاه)

    واقعا عالیه
    خیلی خوشگله
    یه استایل خاصی داره واقعا
    و چه جالب که اولین بار پورشه این نوع در هارو اختراع کرد.
    خیلی خاصه

    موافقم 4
    مخالفم 3
  10. Siyavash

    ۱ اسفند ۱۴۰۲
    سوابق: (662 ديدگاه)

    جالب بود نمیدونستم ۹۱۱ نسخه ۴در هم تولید کرده..کاشکی الانم تعداد محدود و با قدرت ۸۰۰ اسی تولید کنه مثل استون مارتین که یه ۴ در بیرون داد..💯💯💯

    موافقم 1
    مخالفم 3
  11. Dan

    ۳ اسفند ۱۴۰۲
    سوابق: (605 ديدگاه)

    چه خوب که ایدش به حقیقت پیوست

    موافقم 0
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا