پورشه

شرایط نامساعد پورشه با کاهش فروش و چالش تعرفه‌ها

پورشه با کاهش ۸ درصدی فروش جهانی و تهدید تعرفه‌ها در آمریکا مواجه است. آیا این برند لوکس آلمانی می‌تواند با این چالش‌ها و رقابت الکتریکی‌ها مقابله کند؟

پورشه، یکی از برجسته‌ترین برندهای لوکس خودروسازی، در موقعیت دشواری قرار گرفته است. بر اساس گزارش‌ها، فروش جهانی این خودروساز آلمانی در سه‌ماهه اول سال ۲۰۲۵ با کاهش ۸ درصدی مواجه شده است. اگرچه فروش در بازار آمریکا رشد داشته اما دو مدل کلیدی پورشه، یعنی ماکان و کاین که نزدیک به ۶۸ درصد از فروش این برند در آمریکا را تشکیل می‌دهند، به دلیل تولید خارجی در معرض خطر تعرفه‌های گمرکی قرار دارند. این تعرفه‌ها می‌توانند رقابت‌پذیری این دو شاسی‌بلند محبوب را در بازار کلیدی آمریکا تضعیف کنند.

پورشه می‌تواند با تولید ماکان و کاین در آمریکا از تعرفه‌ها فرار کند اما برچسب «ساخت آلمان» بخش مهمی از جذابیت و اعتبار این برند در بازار آمریکا است. اولیور بلوم، مدیرعامل گروه فولکس‌واگن، در مصاحبه‌ای با اتوموتیو نیوز تأکید کرد که این برچسب در آمریکا بسیار مهم است؛ بنابراین، انتقال تولید به آمریکا ممکن است به هویت و جذابیت برند آسیب بزند. فروش پورشه در سه‌ماههٔ اول سال ۲۰۲۵ در بازارهای کلیدی یعنی آلمان ۳۴ درصد، چین ۴۲ درصد و اروپا ۱۰ درصد کاهش یافته است. در مقابل، بازار آمریکای شمالی با رشد ۳۷ درصدی فروش، عمدتاً به دلیل استقبال از شاسی‌بلندهای پورشه، عملکرد مثبتی داشت. بااین‌حال، وابستگی زیاد به ماکان و کاین، پورشه را در برابر تغییرات سیاسی و اقتصادی مانند تعرفه‌ها آسیب‌پذیر کرده است.

فروش تایکان در سال گذشته ۴۹ درصد کاهش یافت. پورشه دلیل این افت را به‌روزرسانی میان‌دوره‌ای و کندی در «افزایش تولید خودروهای الکتریکی» دانست. تایکان پایه با قیمت ۱۰۲ هزار دلار، ۴۰۲ اسب بخار قدرت و شتاب صفر تا ۹۶ کیلومتر در ساعت ۴.۵ ثانیه‌ای دارد درحالی‌که برای مقایسه، در مقابل، هیوندای آیونیک ۵ N با ۶۴۱ اسب بخار، شتاب ۳.۲۵ ثانیه‌ای و قیمت ۶۷ هزار دلاری، گزینه‌ای مقرون‌به‌صرفه‌تر است. اختلاف قیمت بین این دو به حدی است که می‌توان با آن یک خودروی دیگر، مثلاً یک مزدا میاتا، خرید. فروش تایکان در سه‌ماهه اول ۲۰۲۵ نیز یک درصد کاهش یافت که خبر بدی برای مدل‌های آینده الکتریکی پورشه مانند ۷۱۸ کیمن و ۷۱۸ باکستر است که قرار است کاملاً الکتریکی باشند. شایعات حاکی از توقف برنامه ۷۱۸ به دلیل ورشکستگی تأمین‌کننده باتری است. درنتیجه، ممکن است این مدل‌ها تا سال ۲۰۲۷ یا بعدازآن عرضه نشوند. تولید نسل فعلی ۷۱۸ نیز قرار است اواخر امسال متوقف شود که می‌تواند شکافی دوساله بین نسل‌های ۷۱۸ ایجاد کند.

با توقف احتمالی ۷۱۸، مدل ۹۱۱ ممکن است به خودروی اسپرت پایه پورشه تبدیل شود، اما قیمت بالای آن چالش‌برانگیز است. ۹۱۱ کاررا ۲۰۲۶ با قیمت ۱۳۰ هزار دلار عرضه می‌شود که ۷,۵۰۰ دلار گران‌تر از مدل ۲۰۲۵ است. کاررا GTS 4 با قیمت ۱۷۸ هزار دلار عرضه می‌شود و قیمت نسخه جدید GT3 نیز با افزایش چشمگیر ۵۳ هزار دلاری به ۲۲۴ هزار دلار رسیده است.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۵ رای

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

‫۱۲ دیدگاه‌ها

  1. ممد ژانگولر

    ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۴
    سوابق: (4495 ديدگاه)

    آلمان اینجوری پیش بره و بخواد ضرر کنه مجبور میشه درهای صندوقاشو باز کنه و از تکنولوژیهای آینده زودتر استفاده کنه . فعلا که داره متمرکز روی ادوات نظامی میشه. فقط جنگ جهانی نشه یاشیمبااولا 🤲

    موافقم 0
    مخالفم 10
    1. (Ali(chevynova

      ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۴
      سوابق: (7760 ديدگاه)

      از همون درهایی صحبت میکنی که تو جنگ جهانی باز کردن و شکست خورد و به مدت ۴۵ سال به ۲ بخش المان شرقی و غربی تقسیم شد؟

      موافقم 3
      مخالفم 11
    2. BMW is GOD

      ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۴
      سوابق: (76 ديدگاه)

      خدا میدونه با دیدن این خبر، چه امریکا فنایی که الان تو دلشون عروسیه 😄

      موافقم 16
      مخالفم 2
      1. (Ali(chevynova

        ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۴
        سوابق: (7760 ديدگاه)

        ای بابا پس لو رفتیم

        موافقم 2
        مخالفم 12
  2. (Ali(chevynova

    ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۴
    سوابق: (7760 ديدگاه)

    خبر کاهش فروش فولکس و تعطیلی ۲ تا از کارخونه هاش در المان هم چند ماه پیش پدال کار کرد

    موافقم 3
    مخالفم 23
    1. Nismo

      ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۴
      سوابق: (1884 ديدگاه)

      که چی؟

      موافقم 8
      مخالفم 2
      1. مهراد

        ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۴
        سوابق: (922 ديدگاه)

        پاسخ به نیسمیو : لئوناردو داوینچی

        پاسخ به علی نوا : فولکس واگن و پورشه هیچکدوم از کارخونه هارو نیاز نیست ببندند

        بازار تسلیحات اینقدر داغه و عقبه پورشه اینقدر قویه که هیچ چیز روی زمین نمیمونه

        خلاصه که مال خوب رو زمین نمیمونه

        موافقم 10
        مخالفم 2
        1. Nismo

          ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۴
          سوابق: (1884 ديدگاه)

          هر موقع گفتن پیرزن تو بپر وسط ز.ر بزن

          موافقم 1
          مخالفم 11
  3. مازیار

    ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۴
    سوابق: (1618 ديدگاه)

    پس برچسب “ساخت آلمان” در آمریکا بسیار مهم است
    چه جالب

    موافقم 20
    مخالفم 4
    1. Nismo

      ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۴
      سوابق: (1884 ديدگاه)

      اصولا خریدار توقع داره ماشینی که میخره در کشور سازنده همون ماشین ساخته شده باشه
      مثلا شما خود 200 هزار دلار بدی برای رنجروور انگلیسی اونوقت روش نوشته باشه Made in india شوکه نمیشی؟

      موافقم 6
      مخالفم 14
  4. (Ali(chevynova

    ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۴
    سوابق: (7760 ديدگاه)

    نه نه اصلا این خبرها نیست
    خودروسازی المان با مهندسی برتر همیشه پیشتازه در نوربرنگ رینگ و پرفروش

    ولی واقعیت خیلی فرق داره:
    (کاهش فروش ۸ درصدی)
    (اعمال تعرفه های آمریکا)
    (فروش تایکان در سال گذشته ۴۹ درصد کاهش یافت)

    موافقم 4
    مخالفم 25
    1. BMW is GOD

      ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۴
      سوابق: (76 ديدگاه)

      هرکی کری میخونه تو دیگه نخون خداییش. سال ۲۰۰۸ اگه دولت امریکا نبود، الان ۱۷ سال بود که باید روی پروفایلت یه روبان مشکی هم میزدی و یه شمع هم روشن میکردی براش.

      موافقم 19
      مخالفم 3

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا