مسابقات

اختلافات مالی، مانع تشکیل تیم فرمول یک آئودی-مک لارن

قرار بود طی یک قرارداد میان خودروسازان آئودی و مک‌لارن، یک تیم فرمول ۱ مشترک تشکیل گردد اما با توجه به گزارش‌های اخیر از منابع نزدیک به این پروژه، این اتفاق روی نخواهد داد.

مدیرعامل گروه فولکس‌واگن، «هربرت دیِز»، پیشتر اعلام کرد که هر دو خودروسازی آئودی و پورشه وارد مسابقات فرمول ۱ خواهند شد. خودروسازی پورشه هدف خود را همکاری طولانی‌مدت با تیم ردبول ریسینگ قرار داد. آئودی نیز به سراغ مک‌لارن رفت تا با خرید آن، وارد مسابقات فرمول ۱ گردد.

با توجه به شایعاتی که چند ماه پیش منتشر شدند و حاکی از این بودند که مبلغ پیشنهادی آئودی نتوانسته مدیران مک‌لارن را راضی کند و پیشنهاد این خودروساز حداقل یکبار توسط بریتانیایی‌ها رد شده است، خبرگزاری رویترز گزارش داده که همین تفاوت نظر برسر مسائل مالی ظاهرا باعث توقف مذاکرات میان این دو خودروساز گشته است. یکی از منابع نزدیک و آگاه رویترز در این پروژه این‌گونه می‌گوید:

انتظارات خودروسازان بر سر قیمت بسیار متفاوت است.

این منبع مدعی شده که این پروژه کاملا مختومه نشده است و هنوز می‌توان سوسوی امیدی را در آن دید چراکه احتمال موفقیت آئودی در خرید این تیم حال نزدیک به صفر و نه خود صفر است. اینکه نیاز بریتانیایی‌ها چقدر بوده، مشخص نیست اما براساس گزارش‌های ماه گذشته، آئودی پیشنهاد مالی‌اش را از ۴۵۰ میلیون یورو (معادل ۴۹۷ هزار دلار) به مبلغ هنگفت ۶۵۰ میلیون یورو (معادل ۷۱۹ هزار دلار) افزایش داده است تا سهمی در تیم فرمول ۱ مک‌لارن داشته باشد.

هربرت دیز تایید کرده است که درخواست این شرکت از آئودی و پورشه برای پیوستن به رقابت‌های فرمول ۱، هنوز توسط تمامی اعضای مدیریتی این گروه خودروسازی در جهان تایید نشده است اما پس از آنکه بررسی‌ها و آنالیزها سود مناسب فولکس‌واگن را به‌عنوان بخشی از رقابت‌کنندگان فرمول ۱ نشان دادند، آن‌ها تصمیم به انجام آن گرفتند.

هر دو خودروسازی پورشه و آئودی در حوزه‌های مختلف موتوراسپرت، از رقابت‌های استقامت جهانی (WEC) گرفته تا مسابقات رالی جهان (WRC) به پیروزی‌های بسیار زیادی دست یافته‌اند. با این وجود پورشه تنها در دوره‌ای کوتاه در میان دهه‌های ۵۰ و ۶۰ میلادی در فرمول ۱ حضور داشته است. آئودی نیز با مجموعه «Auto Union» همکاری داشته و موفقیت بیشتری را نیز در این رقابت‌ها در کارنامه خود ثبت کرده است اما این موفقیت‌ها در دهه ۳۰ میلادی رخ داده و فاصله زیادی با دنیای فرمول ۱ امروزی دارد.

به‌نظر شما آیا این دو غول موتوراسپرت شانس پیروزی بر حاکمان رقابت‌های فرمول ۱ مانند فراری و مرسدس‌بنز را دارند؟!

علی صفرپور

نویسنده و مترجم سایت پدال٬ دانشجوی کارشناسی مهندسی مکانیک

مطالب مشابه

‫۸ دیدگاه‌ها

  1. محمد امین

    ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۱
    سوابق: (1893 ديدگاه)

    واقعا فولکس رو درک نمی‌کنم ، اینکه بیای یه تیم فقط بخری یعنی چی … چه فایده ای داره

    موافقم ۶
    مخالفم ۱
    1. دانیال_Surrey،England

      ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۱
      سوابق: (2522 ديدگاه)

      لقمه حاضر و آماده میخواستن که نشد.
      زک براون هم طبق یه بیانیه رسما خرید توسط آئودی رو تکذیب کرد.
      تو سایت موتوراسپرت هم خبر کاملش هست.
      در واقع به نظر خودم که تو گپ هم گفتم،آئودی دیر اقدام کرد شاید اگه اون زمان که مک لارن مشکل مالی داشت وارد مذاکره میشدن نتیجه چیزه دیگه ای میشد.
      الان مک لارن با کلی اسپانسر مالی قرارداد بسته و همچینین وضعیت مالیش هم بهبود پیدا کرده.
      حالا بیاد دید تیم هایی مثل آلفا و هاس و ویلیامز چه جوابی میدن اگه اونام جواب منفی بدن اوضاع آئودی برای ورود خیلی پیچیده میشه.

      موافقم ۱۲
      مخالفم ۱
      1. محمد امین

        ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۱
        سوابق: (1893 ديدگاه)

        مکلارن چند سال گذشته توی فرمول یک پیشرفت داشته و کلی اسپانسر جذب کرده ، و به نظرم نیازی به فروش ندارن ، الان پول لازم رو دارن و امسال هم فصل خوبی خواهد داشت ، درسته مسابقه ی اول و دوم خوب پیش نرفت ، اما از مسابقه ی سوم ، تیم سوم بودن ، و میتونن با مرسدس رقابت کنن برای سومی سازندگان ، البته اگر شرایط مرسدس اینطوری بمونه

        موافقم ۴
        مخالفم ۰
  2. کامران

    ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۱
    سوابق: (45 ديدگاه)

    مکلارن باس میفروخت به آئودی شاید اینجور یه شانسی در برابر رقبا پیدا میکرد
    ۲۵ ساله داره پرسه میزنه تو f1 یه قهرمانی نگرفته تیم مستقلی هم نیس که این عنگلیسی همیشه بی پاور یونیت
    تو داری از بنز موتور میگیری حالا از آئودی بگیر

    موافقم ۵
    مخالفم ۱۰
    1. محمد امین

      ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۱
      سوابق: (1893 ديدگاه)

      سال ۲۰۰۸ همیلتون با مکلارن قهرمان راننده ها شد

      موافقم ۱۲
      مخالفم ۲
      1. ehsan

        ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۱
        سوابق: (100 ديدگاه)

        مرسدس به اسم مکلارن، 😎
        باید بره سمت آلپین

        موافقم ۳
        مخالفم ۲
    2. کیانوش

      ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۱
      سوابق: (320 ديدگاه)

      میشه بگی چرا باید انجین مرسدس رو که یک ده است حکمرانی میکنه رو ول کنه بره سراغ ی انجین جدید از خودروسازی که اخرین بار صد سال پیش تو بالاترین سطح موتور اسپورت بوده

      موافقم ۱
      مخالفم ۱
  3. mehran911

    ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۱
    سوابق: (1973 ديدگاه)

    چقدر حرف دارم در مورد داستان ورود این دوتا و هدف فولکس و حاشیه هاش بزنم تا پستی در مورد داستان ورود پورشه و آئودی به فرمول منتشر میشه بینهایت نیوفولدر تو ذهنم باز میشه اما فرصت و فضا برای نوشتن نیست
    موضوعی که کاملا میشه قاطع گفت اینه که فولکس لزوما زیر بار تامین کننده صرف بودن چه آئودی و چه پورشه تحت هیچ شرایطی نخواهد رفت حتی اگر ائودی تصمیم به تصاحب برند خاصی بگیره تحت هیچ شرایطی با لوگوی اون برند شرکت نخواهند کرد
    هر چند الان گمانه زنی هایی از طرف سایت ها مبنی بر تامین پیشرانه ردبول توسط پورشه شنیده میشه اما موضوع اینه که پورشه هوندای دوم نخواهد بود و زیر بار صرفا تامین پیشرانه نخواهد رفت این اتفاق زمانی خواهد افتاد که پورشه برنامه استفاده از اون پیشرانه رو در نهایت در خودرویی تحت الگوی خودش رو گرفته باشه
    .
    همین الانش که که صرفا خبرش منتشر شده جنجال های زیادی بپا شده
    یکی از نکاتی که تیم ها رو به حق نگران کرده احتمال همکاری این دو برند در جریان رقابت ها هستش با توجه به محدودیت هزینه و موارد دیگه ای که وجود داره FIA باید به هر شکل جلوی وقوع احتمالی این اتفاق رو بگیره
    .
    از این موارد که بگذریم پورشه خیلی وقته درگیر جذب و جابجایی مهندسای موتوراسپورتش بوده و شدید درگیر جمع کردن ی تیم خوب هستش که خیلی میشه در موردش حرف زد اما الان فرصتش نیست
    .
    شخصا در مورد همکاری ائودی با مکلارن خوشبین بودن احتمال میدادم آندریاس سیدل سرمهندس سابق توسعه ۹۱۹ و مدیر فعلی تیم مکلارن بتونه به این موضوع کمکی کنه باید صبر کرد دید آئودی چه تصمیمی خواهد گرفت احتمال بسیار زیاد ویلیامز از بین موارد دیگه گزینه منطقی بعدی خواهد بود

    موافقم ۱۰
    مخالفم ۱

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا