مسابقات

فرمول یک برزیل با قدرت‌نمایی همیلتون

گرندپری سائوپائولوی برزیل حتی قبل از شروع آن به‌اندازه کافی پر از هیجان بود. فاصله ردبول و مرسدس و فاصله ورشتاپن و همیلتون در جدول امتیازات این فصل و در این مسابقات پایانی، رقابت را بسیار داغ کرده بود. همیلتون با ۵ رده پنالتی بابت تغییر موتور مواجه شد و از طرفی با دیسکوالیفای در دومین مسابقه رده‌بندی، به رده آخر رسیده بود. با این وجود او توانست رده پنجم را کسب کند. اما با همان پنالتی ۵ رده‌ای مسابقه را از رده دهم استارت زد.

 Brazilian Grand Prix

اما بوتاس توانست پول پوزیشن این مسابقه را جلوتر از ورشتاپن به دست آورد. موضوعی که در مسابقه با استارت بهتر ورشتاپن خنثی شد. ورشتاپن از همان ابتدا مسابقه را در اختیار گرفت اما شروع بهتر توسط همیلتون بود که توانست در همان چند دور نخست خود را به جمع ۵ خودروی نخست برساند.

اما شروع اتفاقات با پنچری لندو نوریس در ابتدای مسابقه، برخورد سونودا و استرول و ورود سیفتی کار همراه بود. اما این نخستین سیفتی کار این مسابقه نبود و به علت پخش شدن قطعات کنده شده از خودروها در پیست بازهم سیفتی کار به مسابقه وارد شد.

در این زمان با دستور تیمی، بوتاس جای خود را به هم‌تیمی‌اش تقدیم کرد. جذابیت این مسابقه زمانی به اوج رسید که همیلتون توانست اولین سبقت را از پرز بگیرد. پرز فوراً رده خود را پس گرفت اما در دور بعد همیلتون سبقت بی‌نقصی گرفت و توانست به رده دوم برسد. بوتاس هرچند نتوانست از پرز سبقت بگیرد اما در اولین پیت‌استاپ خود در زمانی که سیفتی کار اعلام شده بود توانست جلوتر از پرز قرار گیرد.

از نیمه مسابقه، اهمیت انتخاب استراتژی صحیح خود را نشان داد. ردبول پیت‌استاپ دوم خود را زودتر از مرسدس انجام داد. مرسدس با انتخاب تایرهای هارد باوجود اینکه می‌توانست دورهای بیشتری هم با تایر قبلی بزند، حتی اعتراض رانندگان خود را هم برانگیخت.

زمانی که تعقیب و گریز همیلتون و ورشتاپن شروع شد، جذابیت این مسابقه دوچندان شد. لوئیس بارها در فاصله دی آر اس مکس قرار گرفت. اولین تلاش او برای عبور از مکس، با هل دادنش به خارج پیست همراه شد. این موضوع البته با جریمه‌ای برای مکس همراه نشد. با اینحال راننده بریتانیایی مرسدس، فشار خود را حفظ کرد.

سرانجام در دور ۵۹ همیلتون توانست با سبقت از حریف خود، قدرت‌نمایی کند. همیلتون که بعد از چندین مسابقه خود را از سایه ورشتاپن خارج کرده بود، فاصله خود را با او بیشتر کرد. جالب‌تر این بود که بوتاس که بیش از ۱۲ ثانیه با خودروی دوم فاصله داشت در این زمان شروع به کمتر کردن فاصله خود کرد. اما نهایتاً نتوانست این فاصله را به زیر ۳ ثانیه برساند.

سرانجام همیلتون در یکی از حساس‌ترین مسابقات این فصل، قهرمانی را در آغوش گرفت. او که از رده دهم مسابقه را شروع کرده بود، توانست به عنوان بهترین راننده این مسابقه از نگاه تماشاگران هم انتخاب شود. ورشتاپن باوجود دوم شدن در این مسابقه هنوز در جدول امتیازات بالاتر از همیلتون قرار دارد. در عوض مرسدس توانست کمی فاصله خود با ردبول را افزایش دهد. بوتاس سکوی سوم را کسب کرد و پشت سر او پرز قرار گرفت که در دور آخر امتیاز سریع‌ترین دور را هم از آن خود کرد.

 Brazilian Grand Prix

جواد عقیلی

مهندسی پتروشیمی خوندم اما عاشق دنیای خودرو هستم. موسس و سردبیر پدال هستم.

مطالب مشابه

‫۱۶ دیدگاه‌ها

  1. [email protected]!n

    ۲۳ آبان ۱۴۰۰
    سوابق: (1603 ديدگاه)

    تو این مسابقه میشد خشم، غرور و روحیه جنگندگی همیلتون رو به وضوح دید. بنظرم جزو پنج تا مسابقه برتره همیلتون بود که واقعا پیستو شخم زد.

    از استراتژی های عجیب و غریب مرسدس هم خبری نبود و انگار ماشینشونو یه کاری کردن خیلی خوب بود امروز.

    موافقم ۲۴
    مخالفم ۳
    1. Iman99

      ۲۴ آبان ۱۴۰۰
      سوابق: (526 ديدگاه)

      آره دقیقا مکس هم که به نظر‌میرسه شخصیت و اخلاق قهرمانی رو هنوز نداره شاید سنش که بالاتر بره این موردش درست شه چون به شخصه مکس رو دوست دارم ولی نه با این رفتارهای بچه گانه مثلا بار دوم که همیلتون خواست سبقت بگیره رسما داشت جلوش بندری می رفت تا سبقت نگیره حتی اخطار اخراج هم بهش دادن حالا اگه خودتون تو خبر ها پیگیری کنید بازخورد ها و انتقاد ها به رفتار مکس تو این مسابقه رو میتونید ببینید.
      همیلتون نشون داد که هم خودش راننده تراز اولی هست و هم لیاقت قهرمانی رو داره از رده ۲۰ تو اسپرینت ریس خودشو تو ۲۴ دور رسوند به رده ۵ روز مسابقه هم از رده ۱۰ استارت زد و تو چند دور خودش به مکس رسوند و و وقتی هم که ازش سبقت گرفت مکس رو نقطه کرد و با ۱۰ ثانیه اختلاف تو حدود ۱۰ دور اول شد ( با توجه به عملکرد هم تیمی خودش بسیار قابل تحسینه البته بوتاس هم تو هم دور های آخر اختلاف ۸ ثانیه ای با مکس رو به ۳ ثانیه رسوند شاید اگه مسابقه چند دور دیگ ادامه داشت بوتاس هم از مکس سبقت می گرفت ) البته قدرت بیشتر ماشین مرسدس هم تاثیر داره ممکنه بعضا فکر کنن مرسدس پاور یونیت عوض کرده قوی تره یا از دوام کم کردن واسه قدرت نه همه این حرفا درست نیست چون تاثیر کمی دارن نسبت به برتری که مرسدس در شرایط عادی داره چون به طور کلی ماشین تیم مرسدس قویترین پاور یونیت رو داشته و داره و بیشترین دوام هم از همین مرسدس بوده ولی امسال شراط متفاوتی پیش اومده که باعث شده معادلات مرسدس رو بهم بزنن و افرادی مثل مایکل مسی و.. میخوان ردبول رو برنده کنن چون اونها هیجان و تماشاگر های بیشتر واسشون مهمتره تا اینکه ببینن کدوم تیم بهتره در شرایط برابر مرسدس بهترین وماشین و با دوام ترین و قوی ترین موتور یا پاور یونیت رو داشته تا فصل قبل و الانشم همینطور هست و با تغییر قوانین امسال علیه مرسدس و کند کردنش و … بازم نتونستن جلوی مرسدس رو بگیرن

      موافقم ۱۱
      مخالفم ۰
  2. حسین دهمرد

    ۲۳ آبان ۱۴۰۰
    سوابق: (1906 ديدگاه)

    فقط سه مسابقه ی دیگه مونده.
    نمیدونم چرا دوست دارم همین نتیجه باقی بمونه.
    یعنی مکس قهرمان بشه ولی مرسدس پیروز بشه.

    ولی خب احتمال زیاد امسال هم همیلتون قهرمان میشه.
    البته دستورات تیمی مرسدس هم بی تاثیر نیست

    موافقم ۱۴
    مخالفم ۱۰
  3. محمد امین

    ۲۳ آبان ۱۴۰۰
    سوابق: (1444 ديدگاه)

    یکی از بهترین مسابقه های سال بود …
    بیشتر از این نمیتونم توضیح بدم چون مغزم نمی‌کشه…
    اضافه میکنم که..
    اوضاع برای مکلارن سخت شده ، فاصله اوشن حدود ۳۱.۵ امتیاز شده و فکر نمی‌کنم دیگه بتونن سوم بشن .. البته همه چیز ممکنه

    موافقم ۱۲
    مخالفم ۴
  4. محمد

    ۲۳ آبان ۱۴۰۰
    سوابق: (329 ديدگاه)

    بی نظیر بود لوئیس بینظیر ،هم تو تعین خط سرعتی که ۱۵ رده بالا اومد هم امروز از همه نظر امروز عالی بود همیلتون

    موافقم ۱۵
    مخالفم ۵
  5. $ᏗᏰᏖᎥᏁ$

    ۲۳ آبان ۱۴۰۰
    سوابق: (273 ديدگاه)

    تقریبا ۲۴امتیاز مونده که همیل به ورشتاپن برسه،ردبول هم. فقط ده تا دیگه تا مرسدس فاصله داره، خیلی دوست دارم این فصل ردبول برنده سه…

    موافقم ۱۶
    مخالفم ۲۱
  6. بهزاد

    ۲۳ آبان ۱۴۰۰
    سوابق: (1640 ديدگاه)

    مرسدس قید قابلیت حفظ موتور را زده و با تمام توان داره میتازه و نمیدونم در ۳ مسابقه ی باقی مانده بازهم تعویض انجین و سایر قسمت ها رو داره یا خیر که احتمالش هست.
    حداقل در سه مسابقه ی آخر مثل برزیل شانس سبقت گیری کمتره یا براحتی برزیل نخواهد بود و در صورت پنالتی تعویض و برتری ردبول(مکس) کار همیلتون برای قهرمانی سخت تره.
    به هر حال مسابقه ی جذابی بود و اگر کار به مسابقه ی آخر برسه یکی از جذاب ترین فصول دوران هیبرید رقم خواهد خورد با توجه به رقابت دو تیم نه درون تیمی.

    موافقم ۵
    مخالفم ۶
  7. ارش

    ۲۳ آبان ۱۴۰۰
    سوابق: (1422 ديدگاه)

    پرچم مرسدس و همیلتون بالاست .

    موافقم ۱۵
    مخالفم ۷
  8. ایران

    ۲۴ آبان ۱۴۰۰
    سوابق: (290 ديدگاه)

    مسابقه خیلی خوبی بود در کل همیلتون هم واقعا عالی روند حقش بود اول شدن

    موافقم ۱۴
    مخالفم ۵
    1. ایران

      ۲۴ آبان ۱۴۰۰
      سوابق: (290 ديدگاه)

      والا رفتار مکس بد بود چه بخواین چه نخواین کار خطرناکی کرد حالا شما به من دیسلایک بدید حقیقتو عوض نمیکنه درزمن ماشین ردبول هم تو سر پیچ ها از مرسدس بهتره اینو همه میدوننن یکی تو کفی برتره یکی تو پیچ

      موافقم ۱۲
      مخالفم ۲
  9. Abolfazl.RAHMANI

    ۲۴ آبان ۱۴۰۰
    سوابق: (93 ديدگاه)

    حق ردبول و ورشتاپن هست ورشتاپن ۴۰۰ دور و همیلتون ۱۵۰ دور پیشتاز بوده به نظرم دیگه امسال باید قهرمان شن چون همیلتون هر سال با اختلاف کم ورشتاپن رو برده و بعضی از روز ها او خارقالعاده هست و بعضی از روزها هم همیلتون به نظرم بهترین مسابقه همیلتون اون موقع بود که اول مسابقه به ورشتاپن خورد و جریمه زیادی شد ولی آخر ها حتا با لاستیک نو توانست خیلی جلو بیفته

    موافقم ۳
    مخالفم ۱۰
    1. DBS

      ۲۴ آبان ۱۴۰۰
      سوابق: (23 ديدگاه)

      مجموع امتیاز دو راننده مهم هست
      نه فقط یه راننده

      موافقم ۳
      مخالفم ۲
  10. شاهین

    ۲۴ آبان ۱۴۰۰
    سوابق: (2 ديدگاه)

    زنده باد پادشاه امروز هر کاری خاست کرد تو اسپرینت ۱۵ بار سبقت تو اصلی ۹ بار سبقت اخر مسابقه با اختلاف ۱۰ ثانیه خیلیا میگن بخاطر تعویض پاور یونیت بوده اره ولی رانندگیه بی نقص و سبقت های ب موقع و استراتژی خوب تیمی بود ببینیم تو عربستان چی میشه ولی مکس تومسابقه یبار بوتاس یبار لوییس رو پرت کرد بیرون هر دو بار تو پیچ های سرعتی این کارو کرد چون میدونست اگر اینکارو نکنه رده از دست میده خیلی خطرناک بود اون لحظه با همیلتون میتونست تصادف شدید بشه اما باز هم همیلتون کوتاه اومد فقط بخاطر تجربش من از مکس خوشم نمیاد فقط بخاطر این حرکات بچکانش پیروزی به قیمت اسیب زدن به ی نفر دیگه تو این مسابقه هم کاملا همه فهمیدن که ناظرا هم با ردبول دستشون تو ی کاسست نتیجه ی بررسیشون این بود بهتره بزاریم با هم مسابقه بدن و خودشون موضوع رو حل کنن خنده داره

    موافقم ۱۲
    مخالفم ۵
  11. M.K karimi

    ۲۴ آبان ۱۴۰۰
    سوابق: (412 ديدگاه)

    بعضی ها میگفتن لوئیس پیر شده و ضعیف شده و…. :))))
    هنوز هم معتقدم افت کمی که همیلتون و مرسدس امسال داشتن واقعا هیچ ربطی به رانندگی یا تعدد اشتباهات و… راننده ای مثل همیلتون نیست ! کما اینکه هر مسابقش رو بی نقص و عالی تموم میکنه و بنظرم معلوم شده باشه که دلایل افت مرسدس امسال چی هست لازم نیست خیلی بحث کرد …. این مسابقه که با تعویض انجین انجام شد واقعا تونست به راحتی ( البته خب نه خیلی راحت ! ) ورشتاپن رو بگیره .
    واقعا به موقعیتی که از رده ۱۰ به ۵ در ۴ دور و به ۳ در ۶ دور ( اگه اشتباه نکنم دقیق یادم نیست ) برسی نمیشه چیزی جز معجزه گفت !

    واقعا مسابقات آتی جزء رقابتی ترین و حساس ترین مسابقات فرمول وان برای مرسدس و ردبول هست . امیدوارم همیشه این رقابت های هیجان انگیز باقی بمونه.

    موافقم ۴
    مخالفم ۰
  12. رامتین

    ۲۴ آبان ۱۴۰۰
    سوابق: (2329 ديدگاه)

    با توجه به ۳ مسابقه باقیمانده در این فصل و اختلاف ۱۵ امتیازی و از همه مهمتر سیاست فیا که نمیخواد رکورد شوماخر زده بشه، حتی ۰.۰۱ درصد هم شک نکنید قهرمان امسال ورشتپین خواهد شد.

    موافقم ۱
    مخالفم ۰
    1. Iman99

      ۲۵ آبان ۱۴۰۰
      سوابق: (526 ديدگاه)

      با اطمینان نمیشه گفت
      اونها سیاست های خودشون رو اجرا کردن بارها دیدیم که چطور مانع کار همیلتون ومرسدس شدن با تغییر قوانین و اسپرینت ریس و … ولی نتیجه نهایی چیزیه که خودش رقم میخوره و در اختیار کسی نیست باید دید کار چطور پیش میره
      مرسدس لیاقت قهرمانی رو داره ولی باهاش لج کردن و دست به یکی کردن که نزارن قهرمان شه و با داوری جانب دارانه مانع کارشون شدن این فصل به طور کامل دست مرسدس رو بستن وگرنه مثل سال های قبل بازم یه چیزی رو می کرد که از همه یه سرو گردن بالاتر باشه با این وجود بازم هنوز برتری خودش رو حفظ کرده و نتونستن جلوش رو بگیرن ولی همیشه حق به حق دار میرسه

      موافقم ۳
      مخالفم ۰

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا