مسابقات

پیرلی چگونه از حضور در فرمول یک برای بهبود لاستیک‌های جاده‌ای استفاده می‌کند؟

در این نوشتار می‌خواهیم به کمپانی پیرلی و پیوند آن با فرمول یک بپردازیم. می‌خواهیم بدانیم این شرکت چگونه از فرصت برگزاری فرمول یک برای بهبود لاستیک‌های جاده‌ای خود استفاده می‌کند. پس با ما همراه باشید.


فرمول یک محبوبیت زیادی در دنیا دارد و مقامات برگزار کننده این رشته ورزشی نیز به دنبال گسترش برگزاری آن در کشورهای مختلف هستند. طرفداران قدیم و جدید فرمول یک احتمالاً با لاستیک‌های خبرساز مربوط به خودروهای فرمول یک آشنا هستند. انتخاب لاستیک‌ها می‌توانند باعث پیروزی یا شکست در مسابقه شوند و پیرلی نیز همیشه در مرکز این گفت‌وگوها قرار دارد. البته این نوشته درباره لاستیک‌های مسابقه‌ای نیست بلکه ما می‌خواهیم نگاهی به حضور پیرلی در فرمول یک و استفاده از این رشته ورزشی برای بهبود لاستیک‌های جاده‌ای آن بیندازیم.

این شرکت از سال ۲۰۱۱ تاکنون تأمین کننده لاستیک خودروهای فرمول یک است و به تازگی خبرنگار مجله اتوبلاگ را به گرندپری آمریکا در پیست آستین تگزاس دعوت کرده تا بتواند با مدیر موتور اسپرت این شرکت یعنی ماریو ایزولا گفت‌وگویی داشته باشد. با سوار کردن لاستیک‌های جدید روی خودروها و گرم کردن آن‌ها در گاراژ، قطعاً جای بهتری برای گفت‌وگو درباره لاستیک‌های پیرلی وجود ندارد. ایزولا می‌گوید:

ما همیشه از فرمول یک برای یاد گرفتن و به دست آوردن داده‌هایی به‌ منظور تست لاستیک‌های خود در سخت‌ترین شرایط استفاده می‌کنیم تا بتوانیم از این تکنولوژی در لاستیک‌های جاده‌ای سود ببریم

جدای از مباحث واضح مربوط به تبلیغات و بازاریابی پیرلی در فرمول یک، حضور طولانی‌مدت این شرکت در بالاترین سطح رقابت‌های موتور اسپرت به پیرلی کمک کرده تا نوآوری‌های زیادی در زمینه لاستیک‌های خودروهای اسپرت و عادی داشته باشد. این‌گونه است که مسابقات خودرویی برای شرکت‌ها جواب می‌دهد و به عبارت دیگر “یکشنبه پیروز شو و دوشنبه بفروش!” را در این‌گونه موارد می‌بینیم.

به خاطر اینکه در مسابقات امسال فرمول یک بجای چرخ های ۱۳ اینچی از نمونه‌های ۱۸ اینچی استفاده شده بنابراین پیرلی بیش از پیش به داده‌های مشابه خودروهای جاده‌ای نزدیک می‌شود اما همان لاستیک‌های ۱۳ اینچی نیز در دهه قبل فواید زیادی برای پیرلی داشته است. یکی از این زمینه‌ها را می‌توان مدل‌سازی لاستیک دانست. مدیر این شرکت خاطرنشان می‌سازد:

با وجود چرخ های ۱۳ اینچی سایز لاستیک‌ها نسبت به نمونه‌های عادی بسیار فرق می‌کرد و ما می‌توانستیم تجربه خوبی در مدل‌سازی مجازی به دست آوریم زیرا زمانی که شما تکنولوژی مدل‌سازی مجازی را داشته باشید می‌توانید از آن برای لاستیک‌های جاده‌ای استفاده کنید. ما هم‌اکنون شبیه‌سازهایی در میلان داریم و از همان روش برای تمامی لاستیک‌ها استفاده می‌کنیم تا آن‌ها را در شبیه‌ساز بررسی کرده و سپس بتوانیم از تعداد نمونه‌های پیش‌تولیدی بکاهیم.

با گذشت زمان خودروسازان تجربه بیشتری در زمینه مدل‌سازی و محاسبات رایانه‌ای به دست می‌آورند و این امر باعث کاهش خطاهای دنیای واقعی خواهد شد. همین موضوع درباره محصولات پیرلی نیز صدق می‌کند. از آنجایی که فرمول یک شما را مجبور می‌کند خلاقیت‌های جدیدی را بکار گیرید، فرایند طراحی نیز باعث می‌شود لاستیک‌های کارایی همچون پیرلی پی زیرو تولید شود. زمانی که از ایزولا درباره تکنولوژی و ویژگی‌ای که به‌صورت مستقیم از لاستیک خودروهای فرمول یک به لاستیک‌های جاده‌ای راه یافته پرسیده شد او به فضای bead اشاره کرد. bead در واقع بخشی از لاستیک است که با رینگ تماس پیدا کرده و آب‌بندی بین لاستیک و رینگ را حفظ می‌کند. مدیر پیرلی می‌گوید:

این فضا در لاستیک پی زیرو همان ژئومتری ای را دارد که در فرمول یک می‌بینیم. واضح است که گشتاور در فرمول یک بسیار زیاد بوده و شما باید مطمئن شوید هیچ‌گونه پیچش رینگی بین لاستیک و خود رینگ وجود ندارد؛ بنابراین یافتن ژئومتری درست این بخش از لاستیک بسیار مهم است.

اگر در شگفت هستید که چرا bead برای لاستیکی همچون پی زیرو بسیار مهم است باید به نکاتی که ایزولا می‌گوید دقت کنید:

مشکل تنها به عملکرد مربوط نمی‌شود زیرا واضح است که اگر لاستیک شما بلغزد کارایی را از دست خواهید داد اما اگر لاستیک شما توازن نداشته باشد لرزش‌های زیادی تولید خواهد شد و به همین خاطر یافتن راه‌حل مناسب برای این موضوع اهمیت زیادی دارد. به همین خاطر تحلیل‌های اساسی زیادی را روی شکل‌های گوناگون bead و ژئومتری های مختلف انجام می‌دهیم و سپس با یافتن گزینه بهینه از آن برای تمامی لاستیک‌ها استفاده می‌کنیم.

جدای از این مورد، فرمول یک به پیرلی کمک کرده تا خلاقیت‌هایی را در زمینه فرایند تولید برخی لاستیک‌های جاده‌ای بکار گیرد. برای مثال می‌توان به لاستیک پی زیرو تروفئو R اشاره کرد که از نوع لاستیک تابستانی پیست محور بوده و با استفاده از همان فرایند تولید و در همان خط تولید لاستیک‌های فرمول یک تولید می‌شود. ایزولا می‌گوید:

در واقع ما فرایند تولید جدیدی را برای فرمول یک استفاده می‌کنیم و این فرایند در تولید لاستیک‌های فوق پرفورمنس جاده‌ای نیز بکار می‌رود.

همچنین شما شاید این سؤال را داشته باشید که پیرلی تا به اینجای فصل چه چیزی از لاستیک‌های جدید ۱۸ اینچی فرا گرفته است. ما هم همین سؤال را داریم اما متأسفانه نمی‌توان نتیجه‌گیری دقیقی را انجام داد. مدیر این شرکت می‌افزاید:

در حال حاضر تخمین این موضوع زود است زیرا اولین سالی است که از لاستیک‌های ۱۸ اینچی استفاده می‌شود اما در آینده مهندسان بخش تحقیق و توسعه ما با مهندسان بخش تحقیق و توسعه لاستیک‌های جاده‌ای در تماس خواهند بود. در واقع تماس این دو بخش با یکدیگر بسیار معمول بوده و ایده‌ها را با یکدیگر رد و بدل می‌کنند.

اما ایزولا به برخی نکات درباره یافته‌های پیرلی از لاستیک‌های امسال فرمول یک اشاره می‌کند:

تا به اینجای کار که از لاستیک‌های ۱۸ اینچی استفاده می‌کنیم شاهد بهینه‌سازی برخی پارامترها برای سال آینده هستیم. به همین خاطر در حال کار روی این محصول هستیم تا برخی موارد همچون توزیع فشار، دما و تغییر آن را بهینه سازیم زیرا ما فشار دلتا را از دمای پایین به دماهای بالا داریم و تمامی این پروفایل‌ها و مشخصات را می‌توانیم برای لاستیک‌های جاده‌ای بکار گیریم.

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم وبسایت "پدال"

مطالب مشابه

‫۱۰ دیدگاه‌ها

  1. علی جردن

    ۲۴ آبان ۱۴۰۱
    سوابق: (398 ديدگاه)

    به امید روزی که تیم ایران خودرو هم در مسابقات F1 شرکت کنه و کویرتایر و بارز ازین فرصت استفاده کنند براش لاستیک بسازن
    *بدبختی اینه ۸۰درصد لاستیک های بازار هم چینی شدن

    موافقم ۲
    مخالفم ۱۸
    1. NAVID۰۰۹۸

      ۲۴ آبان ۱۴۰۱
      سوابق: (7949 ديدگاه)

      جداً خیلی باید جرئت و شهامت داشته باشیم که بارز بندازیم زیر خودروهامون !
      به جدّیت میگم که آشغال‌ترین لاستیک دنیا ، بارز هست !!!
      فکر کنم با لاستیک بازیافتی و طول عمر ۴ماهه میسازنش !

      موافقم ۱۸
      مخالفم ۳
      1. علی جردن

        ۲۵ آبان ۱۴۰۱
        سوابق: (398 ديدگاه)

        😁نه عزیزم ایران تو تولید لاستیک و روغن موتور تو منطقه خاورمیانه یکی از بهترین هاست

        موافقم ۲
        مخالفم ۱۲
        1. Dna

          ۲۵ آبان ۱۴۰۱
          سوابق: (233 ديدگاه)

          منبع لطفا؟

          موافقم ۳
          مخالفم ۱
        2. علی جردن

          ۲۵ آبان ۱۴۰۱
          سوابق: (398 ديدگاه)

          منبع تجربیات شخصیم هم لاستیک ایرانی ایتفاده کردم لاستیک چینی. راننندگی با لاستیک چینی انگار دهری با جونت دوئل بازی می کنی بی کیفیتن و هر لحظه احتمال داده بترکه تیکه پاره شه. روغن موتور بهران هم به اروپا هم صادر میشه

          موافقم ۰
          مخالفم ۷
  2. Just toyota

    ۲۴ آبان ۱۴۰۱
    سوابق: (465 ديدگاه)

    ولی در حد هنوز در حد میشلن نیست

    موافقم ۹
    مخالفم ۱۲
    1. محمدرضا اشتری - دبیر سایت پدال

      ۲۴ آبان ۱۴۰۱
      سوابق: (717 ديدگاه)

      ابرخودروهای بوگاتی و کونیگزگ از میشلن استفاده می کنن
      سوپراسپرت های ابتالیایی، پیرلی پی زیرو دارن

      موافقم ۲۰
      مخالفم ۴
  3. kimfan

    ۲۵ آبان ۱۴۰۱
    سوابق: (13 ديدگاه)

    همونطور که پیرلی خودش بارها اعلام کرده، لاستیک‌هایی که ارائه می‌ده براساس سفارش و مشخصات فنی مورد درخواست مشتری هست و آنچه رو تولید می‌کنه که مشتری (در اینجا فرمول یک) لازم داره.
    فقط از اونجایی که کوچکترین تغییر در پارامترهای دخیل در فرمول یک تأثیر خیلی محسوسی در پرفورمنس و نتایج داره، اهمیت بازخورد و تست و ایجاد تغییر برای سال بعد خیلی زیاد می‌شه
    داستان رقابت میشلین و بریجستون و نهایتا قضیه ایندیاناپولیس رو نمی‌شه فراموش کرد و اینها بود که منجر به حضور پیرلی در صحنه شد.

    موافقم ۲
    مخالفم ۲
  4. Payfast

    ۲۵ آبان ۱۴۰۱
    سوابق: (723 ديدگاه)

    خیلی بخوام از لاستیک سازهارو، رتبه بندی کنم پیرلی بشه ۴
    ۱ میشلن
    ۲بریجستون
    ۳کویر تایر(گودییر)
    ۴ پیرلی

    موافقم ۰
    مخالفم ۶
  5. امیرحسین

    ۲۵ آبان ۱۴۰۱
    سوابق: (222 ديدگاه)

    طراحی رینگ شبیه رینگه ای ۳۸ هست

    موافقم ۰
    مخالفم ۱

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا