رنو

خداحافظی با رنو مگان پس از ۲۷ سال تولید

نسل چهارم رنو مگان در نمایشگاه فرانکفورت ۲۰۱۵ معرفی شد و تابستان سال بعد برای فروش به بازار آمد. این خودرو در نسخه‌های مختلفی شامل هاچ‌بک پنج‌در، استیشن و سدان به تولید رسید. مگان که در اسپانیا و ترکیه تولید می‌شود همچنین آخرین محصول پرفورمنس رنو با نشان رنو اسپرت محسوب می‌شود زیرا به‌تازگی این بخش به آلپاین تغییر نام داده است. مگان RS تروفی R در سال ۲۰۱۹ رکورد خودروهای محرک جلو را در پیست نوربرگ‌رینگ شکست.

نسل اول مگان سال ۱۹۹۵

اما طی سال‌های اخیر، اوضاع مگان از لحاظ آمار فروش اصلاً خوب نبوده است به‌گونه‌ای که در سال ۲۰۲۱ در بریتانیا تنها ۷۹۳ دستگاه فروش داشته است درحالی‌که برای مقایسه، در همین سال بریتانیایی‌های ۲۱,۸۰۰ دستگاه فورد فوکوس و ۳۰,۲۰۰ دستگاه فولکس‌واگن گلف خریده‌اند. البته در سطح جهانی مگان همیشه سهم قابل‌توجهی از فروش کلی رنو داشته است به‌گونه‌ای که در سال ۲۰۱۷، نسل چهارم این خودرو با فروش ۱۶۸ هزار دستگاه در سراسر جهان، بیشترین فروش خود را تجربه کرد اما این رقم در سال ۲۰۲۱ به تنها ۷۰ هزار دستگاه رسید. این در حالی است که مگان بیشترین فروش تاریخ خود را در سال ۲۰۰۴ با ۴۶۵,۷۷۸ دستگاه تجربه کرد.

به دلیل همین کاهش فروش چشمگیر و حرکت خریداران به سمت کراس‌اوورها و خودروهای الکتریکی، رنو اعلام کرده است که پس از ۲۷ سال و چهار نسل، به تولید مگان درون‌سوز برای همیشه پایان داده است و هاچ‌بک الکتریکی مگان E-Tech را به‌عنوان جانشین آن به بازار می‌فرستد. این خودرو از لحاظ ابعاد و اندازه مشابه مگان درون‌سوز است اما فرم کلی آن بیشتر به کراس‌اوورها شباهت دارد. مگان E-Tech روی همان پلت‌فرم CMF-EV مشترک با نیسان آریا ساخته شده و تا سال ۲۰۲۴ هم کراس‌اوور الکتریکی دیگری بنام سنیک بر اساس آن ساخته و به بازار عرضه خواهد شد.

با کنار رفتن مگان درون‌سوز، هم‌اکنون کراس‌اوور کپچر نقش خودروی درون‌سوز کلاس C را در سبد محصولات بازی خواهد کرد و هاچ‌بک کوچک‌تر کلیو و کراس‌اوور کوپهٔ بزرگ‌تر آرکانا هم آن را همراهی خواهند کرد. در همین حال، تا اواسط سال آینده هم کراس‌اوور جدید آسترال برای رقابت با تویوتا رافور راهی بازار اروپا خواهد شد. این خودرو در همان کارخانهٔ اسپانیا تولید می‌شود که مگان را به تولید می‌رساند.

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

‫۱۸ دیدگاه‌ها

  1. قاطر فروش

    ۲۸ تیر ۱۴۰۱
    سوابق: (800 ديدگاه)

    ماشین بدی نبود حداقل اون نسلی ک اومد ایران مردم راضی بودن
    کاش دوره اول اون سیتروئن هم میومد ب بازار

    موافقم ۴۴
    مخالفم ۰
    1. نیشه

      ۲۸ تیر ۱۴۰۱
      سوابق: (13 ديدگاه)

      کاش کارخونه اش رو به ایران میدادن

      موافقم ۱۷
      مخالفم ۰
  2. امیر

    ۲۸ تیر ۱۴۰۱
    سوابق: (148 ديدگاه)

    فغانسه دوزاری رو به افول است
    کلارکسون بیخود اینارو مسخره نمیکرد

    موافقم ۲۷
    مخالفم ۳۷
    1. Amard

      ۲۸ تیر ۱۴۰۱
      سوابق: (510 ديدگاه)

      فعلا که همون دو زاری ها دارن با ژاپن ایتالیا و امریکا کار میکنن و ما هم داریم از پلتفرم موتور گیربکس سی سال پیش اونا استفاده می‌کنیم و حتی در حسرت یه داچیا لوگان ۲۰۰۷ موندیم پس بهتر جفنگ نگی

      موافقم ۳۶
      مخالفم ۴
      1. holbay با کاربرات ۴ دهنه

        ۲۸ تیر ۱۴۰۱
        سوابق: (564 ديدگاه)

        جوانیه و جاهلی و خامی

        موافقم ۱۳
        مخالفم ۱
    2. Enayat

      ۲۸ تیر ۱۴۰۱
      سوابق: (86 ديدگاه)

      همین فرانسوی به قول شما دوهزار اگه نبودند و خودروهای کم مصرف و ارزانی مثل سیتروئن ۲CV و رنو ۵ و خیلی مدل های بی شمار دیگه رو نمی ساختن…در گذشته، قشر کم درآمد و کارگر در جوامع مختلف هرگز صاحب خودرو نمی شدن! تازه، به صنعت خودروی ایران چقدر کمک کردن!؟
      من طرفدار برندهای فرانسوی نیستم ولی از چینی های بی هویت خیلی خیلی سر تر هستند

      موافقم ۱۳
      مخالفم ۱
  3. اسکندری

    ۲۸ تیر ۱۴۰۱
    سوابق: (28 ديدگاه)

    رنو داره به کجا میره

    موافقم ۲۷
    مخالفم ۰
  4. TML BN

    ۲۸ تیر ۱۴۰۱
    سوابق: (773 ديدگاه)

    مگان ماشین مظلوم کم دردسر و حتی در ایران لوکسی بود😂😂😂

    موافقم ۴۳
    مخالفم ۰
    1. مجتبی

      ۲۹ تیر ۱۴۰۱
      سوابق: (114 ديدگاه)

      چه شوقی داشتیم وقتی گفتن نسل چهارمش میاد ایران ولی افسوس که…

      موافقم ۸
      مخالفم ۰
  5. AMD

    ۲۸ تیر ۱۴۰۱
    سوابق: (139 ديدگاه)

    هنوز کاملا نمرده کراس اوور برقی داره ولی به هر حال خدا بیامرزتش

    موافقم ۲۷
    مخالفم ۰
  6. genius

    ۲۸ تیر ۱۴۰۱
    سوابق: (879 ديدگاه)

    فرانسوی جماعت پراستهلاک هست آره قبول ولی هزار برابر چینی ها مهندسی و تجربه پشتشونه.کاش رنو حالا که این مگان رو بوسید و گذاشت کنار خطش رو میفروخت به پارس خودرو تحریمم که نمیشه چون تو بازار امریکا حضور نداره

    موافقم ۲۹
    مخالفم ۶
    1. مزدا

      ۲۸ تیر ۱۴۰۱
      سوابق: (511 ديدگاه)

      اگه می فروخت تا ۱۰۰ سال دیگه با همین شکل و موتور تولید میشد و مگان جاودان میشد 🤣

      موافقم ۲۴
      مخالفم ۱
      1. کورش

        ۲۸ تیر ۱۴۰۱
        سوابق: (73 ديدگاه)

        الان مگان فارس، مگان پلاس، مگان آر دی، کیگان روی پلت فرم مگان، مگان وانت و …….. داشتیم

        موافقم ۷
        مخالفم ۰
  7. Hadi

    ۲۸ تیر ۱۴۰۱
    سوابق: (152 ديدگاه)

    راستی مگان هاچبک و مگان دو در رودستر که تعدادشون کمه وارداتی بوده یا مونتاژ داخله

    موافقم ۸
    مخالفم ۱
  8. mohammad-2005

    ۲۸ تیر ۱۴۰۱
    سوابق: (105 ديدگاه)

    توی رنو ها فقط این خودرو و کلیو رو دوست داشتم . تب و تاب کراس اور سازی هست دیگه …….

    موافقم ۱۰
    مخالفم ۰
  9. یانکی.من هم فرزند کسی هستم.آبان سرخ.

    ۲۸ تیر ۱۴۰۱
    سوابق: (2113 ديدگاه)

    وقتی میبینی رنو تو فرمول یک هست موتور میسازه ماشین داره تیم داره بعد وضع خودرو سازیش انقدر پایینه متعجب میشی.

    موافقم ۱۲
    مخالفم ۲
  10. رامتین

    ۲۸ تیر ۱۴۰۱
    سوابق: (2559 ديدگاه)

    هاچبک مگان rs واقعا جذاب بود. ۳۰۰ اسب و بسیار زیبا. اما حیف که جهت گیری به سمت کراس اورها و الکتریکی ها داره میره. البته به شخصه تمایل دارم رنو دوباره بیاد ایران و مثلا همین هاچبک بینظیر را عرضه کنه یا نسل دوم تالیسمان (که بهبودهای بسیار زیادی نسبت به قبل داشت اما در نهایت تالیسمان هم به توقف تولید رسید!! )

    موافقم ۱۴
    مخالفم ۰
  11. Mustang shelby gt 350

    ۲ مرداد ۱۴۰۱
    سوابق: (111 ديدگاه)

    خیلی حیف شد کاش یکم قیمت رو درست تر میدادن فروش بیشتر می‌شد…

    موافقم ۲
    مخالفم ۰

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا