رنوسایپا

دوئل رنو کویید و سایپا کوییک

درحالی‌که تنها دو گروه دیگر به پایان دور پنجم مرحلهٔ مقدماتی سری رقابت‌های خودرویی پدال باقی‌مانده است، امروز سراغ گروه کراس‌اوورهای سگمنت A رفته‌ایم. با توجه به اینکه این گروه به‌تازگی به رقابت‌ها اضافه شده است تاکنون تنها یک دوئل از آن برگزار شده که شرکت‌کنندگان آن فیات پاندا کراس و سوزوکی ایگنس بودند. در این رقابت درمجموع تعداد ۱۱۴۷ رأی به ثبت رسیده است که ایگنس توانست با دریافت ۸۱۰ عدد از آن‌ها و کسب ۷۰ درصد از کل آراء پیروز گردد درحالی‌که پاندا موفق به دریافت ۳۳۷ رأی شده است. حال امروز در دومین دوئل گروه کراس‌اوورهای سگمنت A، دو کراس‌اوورنمای ارزان‌قیمت به نام‌های سایپا کوییک و رنو کویید در برابر یکدیگر قرار گرفته‌اند.

سوزوکی ایگنس

فیات پاندا کراس

ماهیندرا KUV100

جک S1

سوزوکی ایگنس

؟

جیلی ویژن X1

هاوال H1

سایپا کوییک

رنو کوئید

؟

؟

فولکس کراس‌فاکس

مزدا فلایر

؟

سایپا کوییک

چند سال پیش سایپا نسخهٔ فیس‌لیفت شدهٔ تیبا را با نام ساینا رونمایی نمود که تغییرات نسبتاً کاملی در نمای جلو، عقب و داخل آن اعمال شده بود. سپس چندی بعد یعنی در اواخر سال گذشته سایپا خودروی جدیدی بنام کوییک را رسماً رونمایی کرد. این ماشین در اصل نسخهٔ هاچ‌بک ساینا است که طبق رویهٔ این روزهای صنعت خودروسازی دنیا با اضافه کردن قطعاتی سعی شده ظاهری کراس‌اوور مانند به آن بخشیده شود. علاوه بر این، سایپا آپشن‌های بیشتری را هم برای کوییک در نظر گرفته که ازجملهٔ آن‌ها می‌توان به نمایشگر لمسی، کروز کنترل، استارت دکمه‌ای، دوربین دید عقب و… اشاره کرد. البته بسیاری از آپشن‌ها فقط در بالاترین تیپ کوییک ارائه می‌شوند. این کراس هاچ‌بک روی همان پلت‌فرم ساینا ساخته شده که خود تلفیقی از پلت‌فرم پراید و ریو است. در سینهٔ کوییک نیز همان پیشرانهٔ ۱.۵ لیتری چهار سیلندر بنزینی ساینا و تیبا قرار دارد که ۸۷ اسب بخار قدرت و ۱۲۸ نیوتن متر گشتاور تولید می‌کند. نیروی این موتور در نسخهٔ دستی توسط یک گیربکس پنج سرعته به چرخ‌های جلو منتقل می‌شود اما یک گیربکس CVT هم برای آن در نظر گرفته شده است. با اینکه کوییک در اسفند سال گذشته رونمایی شد اما هنوز نه از فروش آن خبری هست و نه قیمت دقیق آن اعلام شده است. در حال جاضر قیمت کوییک اس را می توانید در بخش قیمت روز خودروهای پدال مشاهده نمایید.

رنو کویید

 

رنو در ماه می سال ۲۰۱۷ کراس‌اوور ارزان‌قیمتی را با نام کویید برای بازار هند رونمایی نمود. کویید اولین خودرویی محسوب می‌شود که روی پلت‌فرم جدید CMF-A گروه رنو-نیسان ساخته شده است. بعداً از همین پلت‌فرم در داتسون ردی‌گو هم استفاده شد. کویید در ابتدا با یک پیشرانهٔ ۸۰۰ سی‌سی سه سیلندر در هند عرضه گردید که ۵۴ اسب بخار قدرت و ۷۲ نیوتن متر گشتاور دارد. چندی پیش نیز نتایج آزمون‌های تصادف این کراس‌اوور ارزان‌قیمت منتشر شد که در آن بسیار ضعیف عمل کرده بود. به همین دلیل رنو که تصمیم به عرضهٔ کویید در برزیل را هم داشت، به‌منظور افزایش ایمنی در آن تغییراتی ایجاد نمود که افزایش وزن را هم به همراه داشت. همچنین برای بازار برزیل پیشرانهٔ قوی‌تر ۱ لیتری سه سیلندر در نظر گرفته شد. این موتور ۶۷ اسب بخار قدرت و ۹۱ نیوتن متر گشتاور دارد. در حال حاضر این پیشرانه در هند هم عرضه می‌شود. تولید نسخهٔ برزیلی این ماشین از امسال آغاز شده است. چند وقتی است که گفته می‌شود رنو کویید در بازار کشورمان هم عرضه خواهد شد. برای بازار ایران نسخهٔ برزیلی این ماشین با پیشرانهٔ قوی‌تر ۱ لیتری در نظر گرفته شده است که برای این دوئل نیز همین موتور را انتخاب کرده‌ایم. انتقال نیرو در کویید نیز توسط یک گیربکس پنج سرعتهٔ دستی صورت می‌گیرد اما در کنار آن یک گیربکس اتوماتیک AMT نیز قابل انتخاب است. کویید از لحاظ طراحی خودروی مدرن‌تری نسبت به کوییک است اما در بخش آپشن‌ها پایین‌تر از رقیب ایرانی قرار می‌گیرد.

مقایسه مشخصات فنی

سایپا کوییک

رنو کویید

پیشرانه۱.۵ لیتری ۴ سیلندر۱ لیتری ۳ سیلندر
تنفسطبیعیطبیعی
قدرت۸۷ اسب بخار۶۷ اسب بخار
گشتاور۱۲۸ نیوتن متر۹۱ نیوتن متر
گیربکس۵ سرعته دستی۵ سرعته دستی
محور محرکجلوجلو
حداکثر سرعت۱۶۰ کیلومتر/ساعت۱۵۵ کیلومتر/ساعت
مصرف سوخت۷ لیتر (ترکیبی)۵.۴ (ترکیبی)
ظرفیت باک۴۱ لیتر۲۸ لیتر
وزن۱۰۶۵ کیلوگرم۷۰۰ کیلوگرم
طول۳.۹۹ متر۳.۶۸ متر
فاصلهٔ محوری۲.۴۱ متر۲.۴۲ متر
قیمت پایهحدود ۸,۶۰۰ دلار۵,۸۰۰ دلار

 

این دوئل‌ها، مقایسه‌هایی برای دریافت و شناخت خودروهای برتر نیستند بلکه نظرسنجی برای شناخت خودروهای محبوب‌تر بین شما کاربران ایرانی می‌باشند؛ بنابراین با توجه به جمیع جهات، جذابیت، طراحی بدنه و کابین، برند، ویژگی‌های فنی، قیمت و مقرون‌به‌صرفه بودن و حتی تجربه کاربری، کدام خودرو را ترجیح می‌دهید؟ دلایل و معیارهای انتخاب خود را نیز لطفاً در بخش نظرات بیان فرمایید.

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

‫۶۳ دیدگاه‌ها

  1. امیر

    ۶ آبان ۱۳۹۶
    سوابق: (732 ديدگاه)

    این قدرت موتورها واقعیه یا واسه شوخی اینجوری نوشتین؟ :/

    موافقم ۱
    مخالفم ۱
    1. علی

      ۱۹ آبان ۱۳۹۶
      سوابق: (1 ديدگاه)

      خداییش حیف پولی که بابت این ماشینای آشغال هزینه شه.
      به امید خدا به زودی شاهد ساخت ماشین الکتریکی ۱۰۰% ایرانی تو کشورمون باشیم.
      تا هم از آلودگی هوا خلاص شیم و هم به اقتصاد و اشتغال کشور کمک اساسی بشه.
      قطعا با خواست و همکاری مردم به این هدف میرسیم.

      موافقم ۱
      مخالفم ۰
  2. مصطفي

    ۷ آبان ۱۳۹۶
    سوابق: (13 ديدگاه)

    مصرف سوخت ٧ لیتر چه خبره بعد ماشبن ایرانی ٣٠٠٠ دلار گرونتر آخه

    موافقم ۰
    مخالفم ۰
  3. میلاد

    ۷ آبان ۱۳۹۶
    سوابق: (22 ديدگاه)

    ۸۶۰۰ دلار برای مدل پایه کوییک خیلی خنده داره و خوب یه سریارو خیلی پولدارتر میکنه اونایی که پولاشونو از ریختن خون مردم دارن ، پرایدم سوار نمیشن مگان یا همچین چیزایی رو در محافل عمومی سوار میشن و …

    موافقم ۰
    مخالفم ۰
  4. Majidsh

    ۷ آبان ۱۳۹۶
    سوابق: (79 ديدگاه)

    کوئیک بعید کلا تو سگمنتی بگنجه
    هیچ توجیهی جز خالی کردن جیب ملت نداره
    واقعا جای تاسف

    موافقم ۰
    مخالفم ۰
  5. AMir17NP

    ۷ آبان ۱۳۹۶
    سوابق: (7 ديدگاه)

    جفتشون آشغالن..
    کویید از لحاظ موتوری از پرایدم ضعیف تره.. واقعا نمیدونم اینو به چه عقلی میخوان با ۳۵ تومن بخرن ملت ؟؟ البته وقتی که مردم سوار ام وی ام ۱۱۰ سی و سه میلیونی میشن بعید نیست شهر پر رنو کویید بشه !! حتی با قیمت بالای ۴۰ تومن !!

    موافقم ۱
    مخالفم ۱
  6. حمید ع

    ۹ آبان ۱۳۹۶
    سوابق: (237 ديدگاه)

    دیگه هر چقدر هم دلمون ازین نامردهای خائن به وطن بدمون بیاد کوییک بهتر از کوییده.لااقل آبشن داره..

    موافقم ۲
    مخالفم ۰
  7. shayan

    ۱۲ آبان ۱۳۹۶
    سوابق: (11 ديدگاه)

    جفتشون واقعا بدرد نخورن ایمنی رنو از وزنش مشخصه اصلا دوست ندارم تو این ماشین تصادف کنم.
    رای هم نمیدم چون آخرین باری ک رای دادم بشدت پشیمون شدم

    موافقم ۰
    مخالفم ۰
  8. mohammad_FM 480

    ۹ آذر ۱۳۹۶
    سوابق: (1856 ديدگاه)

    البته که هیچکدوم جالب نیستن قطعا رنو میتونه انتخاب بهتری باشه با توجه به برند و قیمت
    حالا اگه سایپا و اجحاف در حق مردم رو نادیده بگیریم انصافا طراحی کوییک بد نیست و تو داخلی بنظرم بهتر از کویید هست

    موافقم ۰
    مخالفم ۱
  9. Farzad

    ۲۷ آذر ۱۳۹۸
    سوابق: (2532 ديدگاه)

    اسماشون فقط شبیه همه ولی کیفیت ها متفاوت .

    موافقم ۰
    مخالفم ۰

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا