گروه خودروسازی سایپا در جریان نمایشگاه تحول صنعت خودرو تصویر جدیدی از کابین و داشبورد جدید سایپا آریا منتشر کرد. با اینکه نمونه واقعی این خودرو در نمایشگاه معرفی نشد اما انتشار تصویر کابین آریا نشان میدهد سایپا برخلاف وعده قبلی خود تصمیم دارد تا همان داشبورد شاهین را ارتقا دهد و خبری از باز طراحی کامل اتاق نیست.
به گزارش پدال، سایپا آریا با اینکه دو سال قبل رونمایی شد اما با تصمیم مدیران سایپا قرار شد تا در این پروژه بازنگری شود و با مشخصات فنی و طراحی داخلی متفاوت نسبت به شاهین عرضه شود. به همین خاطر است که فرآیند عرضه آن تا به امروز طول کشیده است.
در نمایشگاه خودرو مشهد، سایپا یک رندر جذاب از کابین آریا را منتشر کرد؛ این تصویر جذاب نشان از یک تغییر عمده در طراحی کابین آریا داشت. متاسفانه تصویر جدید منتشر شده از آریا حکایت از چرخش در بر همان پاشنه قبلی دارد! ظاهرا کابین جدید آریا بر روی همان ساختار داشبورد شاهین توسعه پیدا کرده و صرفا پوسته آن با الگو از رندر قبلی بازطراحی شده است.
جوابیه سایپا:
پیرو انتشار مطلبی با عنوان “ویژگیهای کابین سایپا آریا مشخص شد؛ ارتقا به سبک سایپا!” که در روز پنجشنبه ۲۵/۰۸/۱۴۰۲ در خروجی سایت پدال قرار گرفته است، توضیح گروه خودروسازی سایپا به حضور ارسال میشود. خواهشمند است بر اساس قانون مطبوعات، نسبت به درج جوابیه اقدام مقتضی صورت پذیرد.
نظام توسعه محصول سایپا (SPDS/ SAIPA Product Development System) بر مبنای رویکرد جدید توسعه محصول و با الگوبرداری از خودروسازان بزرگ جهانی طراحی شده است. این نظام با دیدگاه فرآیندگرا و با در نظر گرفتن تعامل بین فرآیندها در یک نظام دروازهای و با دیدگاه پروژه محور و یکپارچه درسطح گروه، به منظور کاهش زمان و هزینههای توسعه محصول ایجاد شده است.بر این اساس از ابتدای فرآیند طراحی و تکوین محصول، به مرور که اطلاعات محصول تکمیلتر میشود متناسب با کفایت و کیفیت این اطلاعات، مراحل مختلفی از عرضهکردن Cad data و نقشههای قطعات و مجموعه ها با اهداف و کاربری های متفاوت به شرح زیر است:
Engineering BOM: فهرست قطعات/مجموعه هاست که از مرحله طراحی مفهومی شکل گرفته و اساس آن، عملکردهای لحاظ شده در طرح جهت دستیابی به نیازمندیهای تعریف شده برای محصول است.
Feasibility Release: کلیه طرحها و نقشههایی که در مرحله طراحی مفهومی منتشر میشود در این دسته قرار میگیرد. در این مرحله بررسیهای فنی که صورت میگیرد فایلهای سه بعدی اولیه، نقشههای دو بعدی به همراه Section book تهیه شده و به منظور انجام امکانسنجیها و بررسیهای لازم آغازگری میشوند. در تایید برنامهProgram Approval) ) پس از آنکه امکانسنجیهای طراحی و ساخت صورت گرفت، F-Release نهایی میشود بدین مفهوم که فاز طراحی مفهومی انجام شده و راهکارهای انتخاب شده ضمن پوشش اهداف مدنظر در محصول، امکانسنجیها اولیه شده و مورد تائید است. اعتبار F-Release تنها جهت امکانسنجی و انجام طراحی مفهومی فرایند تولید است.
A class Release: پس از تهیه سطوح کلاس A و انجام طراحی تفصیلی قطعات/ مجموعه ها و امکانسنجیهای لازم، Cad data و نقشههای دوبعدی قطعات/مجموعه ها تهیهشده و رلیز A قطعات صادر میشود و جهت سفارش گذاری قطعات فاز EP (Evaluation Product) استفاده میشود. اعتبار A-Release تنها جهت ساخت پروتوتایپهای EP، انجام طراحی تفصیلی فرایند تولید و آغاز طراحی ابزار تولید انبوه و در برخی موارد Casting قالبها و ماشینکاری اولیه قالبهای تولید انبوه است.
Tooling Release: پس از فاز EP و تصدیق طراحی (Design Verification) و امکانسنجیهای تکمیلی، رلیز T قطعات صادر میشود و جهت ارائه مجوز ماشینکاری قالبها مورد استفاده قرار گرفته و بر اساس آن قالبها ماشینکاری شده و از قطعات گرفته شده از آنها، VP(Validation Product)ها ساخته میشوند. اعتبار T-Release جهت ساخت تجهیزات و ابزار تولید انبوه، ساخت پروتوتایپهای VP و سفارش تولید آزمایشی است.
Validation Release: پس از انجام Engineering Sign off (ESO) در دروازه پیش محصول توسط مدیریت مهندسی خودرو، رلیز نقشه ها جهت تولید با عنوان V-Release صورت میگیرد. اعتبار V-Release جهت سفارشگذاری تولید در OEM است.
طراحی تریم داخلی محصول آریا کاملا جدید بوده و برای سازنده قالبها ارسال شده است. مرحله A-Release انجام شده و در مرحله Design Review است و سپس ساخت پروتوتایپ تریم داخلی محصول آریا انجام خواهد شد و نیز فاز T-Release و مجوز ماشین کاری قالبها در دستور کار قرار خواهد گرفت.لازم به ذکر است که طراحی تریم داخلی محصول آریا جدید است و داشبورد و رودریهای آن دارای مواد Soft Touch بوده است. صفحه نمایش این محصول دیجیتالی و یکپارچه با سیستم نمایشگر مولتی مدیا است. این محصول دارای جایگاه شارژ وایرلس موبایل، Ambient Light و HUB (Head-Up Display) است که برای اولین بار در گروه خودروسازی سایپا انجام خواهد شد و در محصولات قبلی وجود نداشته است. بدیهی است که در هر یک از فازهای عنوان شده ، تغییر در طراحی یک قطعه به جهت محدودیتهای بوجود آمده و یا تغییر در تعریف امکانات محصول با توجه به شرایط تولید و بازار وجود دارد. در نتیجه یک طرح در فاز پروژه، میتواند تا فاز T-Release و قبل از صدور ماشینکاری قالبها دستخوش تغییر شود.
اداره اطلاعرسانی و فضای مجازی گروه خودروسازی سایپا
متین
۲۵ آبان ۱۴۰۲یه آشغال دیگه به خانواده سایپا اضافه شد
پیام
۲۵ آبان ۱۴۰۲دقیقا. حیف اسم آریا
A1
۲۵ آبان ۱۴۰۲فقط اون اسپیکرای برمستر که روی در زدن 😂
amir
۲۶ آبان ۱۴۰۲میگن تن کارل بنز تو قبر داره ویبره بندری میره
amir
۲۹ آبان ۱۴۰۲میگن رئیس و بنز و برمستر رفتن توی اتاق تا صدا میشنون یه ربع جیغ میزنن
روح الله
۲۶ آبان ۱۴۰۲حیف بنزین تو این خودرو ها سوزانده شود
فرشید
۲۶ آبان ۱۴۰۲یک رندر جذاب از کابین آریا! ناموسن حتی رندر هم نیست
A.m.A
۲۹ آبان ۱۴۰۲جوابیه های چرت و پرت
مثل وانت جدیدشون که همون موتور نیسان آبی روشه
موتور پرایدو ۳۰ ساله تغییری نکرده و هنوزم به ۱۰۰ اسب نمیرسه😐
الف.ی
۲۵ آبان ۱۴۰۲طراحی کابینش واقعا زشت نیست
خوبه
Dark8Night
۲۵ آبان ۱۴۰۲خوبه ولی طرح اول (عکس سمت راست) خیلی بهتره بود
الف.ی
۲۵ آبان ۱۴۰۲آره ولی فک کنم سمت راستی رو از یه مدل چینی کپی زدن
Sli
۲۸ آبان ۱۴۰۲خوبه فقط شبیه شاهین زدن باید هر ماشین متفاوت بزنن ولی بازم خوبه موتور جدید هم قراره بزارن که اینم خوبه یه همکاری با کمپانی های خارجی همه چی رو درست میکنه
محمد
۲۵ آبان ۱۴۰۲چقدر آشنا!🤔
Musimustang
۲۵ آبان ۱۴۰۲دقیقا
بنظرم خیلی شبیه کابین ریرا شده!
HR3
۲۵ آبان ۱۴۰۲تنها خوبی خودروهای چینی این بود سطح توقعات رو بالاتر برد اینام مجبوراً چند سال یه بار یه تکونی به خودشون بدن و الا همون پراید ساده رو الان با قیمت ۸۰۰ میلیون قالب می کردن
F22RAPTOR
۲۵ آبان ۱۴۰۲ما که تعجب زده نیستیم
𝐀𝐥𝐢
۲۵ آبان ۱۴۰۲لامصب چقدر ازین نمایشگاه تحول میاد بیرون
۲۵ آبان ۱۴۰۲میخندم چون دیگر طاقت گریه ندارم 🤣
Anti Tesla
۲۵ آبان ۱۴۰۲حالا اگر همچین خودرویی رو یک کشور دیگه که وضع ایران رو داشت تولید می کرد شاهکار کرده بود.
😏😏
Dark Knight
۲۵ آبان ۱۴۰۲مطمئن باش هیچ کشور دیگه ای تو دنیا همچین آشغالی رو تولید نمیکنه ! جک j4 یکی از ارزون ترین ماشین های چینی دنیا هست پس طبیعتا نباید توقع متریال لوکس ازش داشت ولی با این وجود کیفیت ساختش بدون اغراق ۵ برابر لگن های ایرانخودرو و سایپا هست ! این تازه چینی ارزون قیمت بود چینی که اگر تو بازار های جهانی اگه بره همه مسخرش میکنن ، دیگه ببین اوضاع صنعت ایران به لطف یه نشت … چقدر خرابه
محمد
۲۵ آبان ۱۴۰۲عزیزم کلا زیر ۵۰ کشور تولید کننده خودرو هستند.
Anti Tesla
۲۵ آبان ۱۴۰۲کابین طراحی روانی داره و دلنشین است.
Dead man95
۲۵ آبان ۱۴۰۲ژاپنی ها آریا میسازن ،آریایی ها هم آریا میسازن
محمد
۲۵ آبان ۱۴۰۲دوستان جدا از بحث خودرویی من خیلی در مورد آریایی ها تحقیق کردم.
ولی یک سوالی که همیشه در ذهن من ایجاد شده این است که آیا ما واقعا آریایی هستیم؟
آریایی ها از منطقه به نام سیبری، از دو طرف شرق و غرب دریای خزر به ایران کوچ کردند و از همان منطقه به قسمت های از شرق اروپا کوچ کردند.
حال این سوال پیش می آید که ما شبیه آلمانی ها و روس ها،لهستانی ها و…هستیم؟
با توجه به اینکه رشته تحصیلی خودم به زیست شناسی مربوط است ،ممکن است که ما ایرانیان با گذشت زمان و شرایط اقلیمی رنگ مو و پوستمان تغییر کرده باشد ولی رنگ چشم با گذر زمان باتوجه به شرایط اقلیمی تغییر نمی کند.
زیرا رنگ چشم فقط به پدر و مادر شخص بستگی دارد و رنگ چشم نسل های قبلی هم به پدر و مادران خود بستگی دارد و در نتیجه به شرایط اقلیمی هیچ ربطی ندارد و به اجداد شخص بستگی دارد.
حالا می گویند ما و آلمانی ها از آریایی ها هستیم.
خب ممکن است رنگ مو و پوست با توجه به شرایط اقلیمی تغییر کند ولی چشم به شرایط اقلیمی ربط ندارد ، خب ما رنگ چشممون آبی هست؟
شاید بخشی از ژن ما آریایی باشد ولی قبل از
آریایی ها تمدن هایی مثل جیرفت، ایلامی ها، مارلیک،شهر سوخته و سومری ها(البته هم در عراق بوده و هم در بخش هایی از ایران)در ایران سکونت داشتند.
و به این نتیجه میرسم که ما به این تمدن ها بیشتر شباهت داریم زیرا از نظر ظاهری کاملاً یکسان هستیم.
ولی به نظر بسیاری از مورخان تنها آلمانی ها هستند که خلوص نژادی خود را حفظ کردند و آنها آریایی اصیل هستند.
دوست دارم نظرات اهل مطالعه سایت مخصوصأ آقای اشتری رو بشنوم.
A.m.A
۲۶ آبان ۱۴۰۲این که اجداد ما از سیبری اومدن خیلی معتبر نیست.
اصولا جمعیت توی جایی هستن که آب وجود داشته باشه و فلات ایران منطقه پر آب و خوش آب و هوایی بوده پس این احتمال هم کم نیست که فلات ایران خودش جمعیت داشته باشه
از طرفی احتمال اینکه ما و آلمانی ها یک نژاد باشیم میاد پایین ولی دلیل نمیشه ما آریایی نباشیم.
شاید اونا نیستن.
توی اکثر کتیبه های به این کشور میگفتن ایران یعنی سرزمین آریایی ها پس احتمال آریایی بودن ما از آلمانی ها بیشتره
محمد
۲۶ آبان ۱۴۰۲طبق گفته مورخان به دلیل سرد شدن نواحی سیبری اونا مجبور به مهاجرت می شوند و به هند ،افغانستان، ایران و…مهاجرت می کنند .
محمدرضا اشتری - دبیر سایت پدال
۲۶ آبان ۱۴۰۲مورخ یعنی روایتگر تاریخ گذشتگان
کسی که آینده پیشبینی کنه، پیشگو یا محقق هست
noir
۲۶ آبان ۱۴۰۲تعداد آریایی هایی که در ایران بودن خیلی کم بود قبل از ورود آریایی ها هم افراد زیادی در ایران زندگی میکردن و تعداد آریایی های مهاجر در مقابل اونا خیلی کمه و رفته رفته ژنشون حل شد ایرانیا آریایی نیستن این داستانو که ما آریایی هستیم از کلتون بیرون کنین سوای از اون که تعداد آریایی ها در مقابل ایرانی ها خیلی کم بود در طول هزاران سال بعدش انقدر جنگ و مهاجرت اتفاق افتاد و آمیزش های ژنتیکی بوجود اومد که اثری از آریایی ها وجود نداسته باشه در ایرانیان ( اگر هم باشه اتقدر کمه که بحساب نمیاد)
اما نمیتونین قبول کنین چون دچار توهم آریایی نژاد برتر است هستید
محمد
۲۶ آبان ۱۴۰۲آفرین !
دوست داشتم یک نفر همچین کامنتی بزاره.
ناصر حسینی
۲۷ آبان ۱۴۰۲اگه به رنگ چشم هست، یه تحقیق هم توی شهرهای بختیاری نشین داشته باشید.
یا بهتره بگم لرستان و خوزستان و چهارمحال و استان کهگیلویه
محمد
۲۸ آبان ۱۴۰۲درست می فرمایید.
البته رنگ چشم های آنها خاکستری رنگ است نه آبی!
منظور من چشم آبی بود.
Dark Knight
۲۵ آبان ۱۴۰۲کاری کردن که قشنگ ۱۰۰ سال دنیا عقبیم
ممدقلی
۲۵ آبان ۱۴۰۲اریای GMC کجا
این اشغال نصفه کجا
noir
۲۵ آبان ۱۴۰۲چجوری انقدر زشت طراحی میکنین ناموسا؟ آدم دهنش باز میمونه از این تبحر زشت سازی
😶😑
amir
۲۶ آبان ۱۴۰۲باور کن برای اینکه در سطح اینا زشت بسازی باید بری کلاس آدم از قصدم هرچقدر تلاش کنه نمیتونه اینقدر زشت و بد کار کنه بلدی میخواد
داود
۲۵ آبان ۱۴۰۲میخوان گرانتر بکن
نمیداند چکار کند …
هی تبلیغات میکند
حسین
۲۵ آبان ۱۴۰۲همیشه بین طرح اولیه و چیزی که تولید میشه همین داستان هست!
طرح اولیه فقط بر اساس تخیل هست اما یک شرکت باید مسائل اقتصادی ، محدودیت دستگاه ها برای تولید ، ابعاد کابین ، محدودیت های متریال اولیه ، میزانی که باید ساخته بشه و … را در نظر بگیره که آخرش میشه همین!
طرح اولیه سمند هم خیلی قشنگ بوده ، چراغ جلوهاش خیلی باریک و خفن بوده اما محدودیت دستگاه ها و پرس ها و … اجازه نداد.
کارشناس
۲۵ آبان ۱۴۰۲خشت اول ( تیبا ) چون نهد معمار کج / تا ثریا میرود دیوار کج .
مرتضی امیرحسنی
۲۶ آبان ۱۴۰۲کوه موش زایید
ناشناس
۲۶ آبان ۱۴۰۲جدای از مسائل خودروی ایرانی و … این طراحی واقعا قشنگه
هیوض
۲۶ آبان ۱۴۰۲مردم خیلیا پول خرید موتور هوندا ندارن
ایلان بدون ماسک
۲۶ آبان ۱۴۰۲میگن تو نمایشگاه دیترویت آمریکا یه جا برا سایپا رزو کردن،،،،،،
آرمان
۲۶ آبان ۱۴۰۲خاک تو سرتون ایران خودرو و سایپا
برین ببینین شرکتهای چینی
ام جی چانگان چری لیفان ام وی ام و…..
توی همین چند سال اخیر ب کجاها رسیدن
ولی تویی ک پشتوانه حدود ۶۰ سال رو داری چه بدبختی
بخدا ک هیف پول ملت و بیت المال ک برا پرداخت دستمزد و پاداشهای هنگفت شماهای بی خاصیت میشه
سجاد
۲۶ آبان ۱۴۰۲انقدر خود تحقیر نباشید. بدلیل شرایطی که الان موجوده تو کشور تنها موردی که این دوتا شرکت خودروساز تو ایران دارند قیمتهای بالاشونه وگرنه این دو شرکت هم دارند پیشرفت میکنند خودروهای جدید تر آپشنهای بیشتر. بقیه خودرو سازهای جهان یه شبه انقد پیشرفت نکردن. قدم ب قدم
باشو
۲۷ آبان ۱۴۰۲بحث خود تحقیری چیز دیگه ای هست البته قبول دارم بعضیا فقط غر بزنن ولی کدام شرایط؟ حداقل از چین یاد بگیرن سطح اروپا پیشکش در حد چین هم نیستن این ازار دهندس
امیر
۲۶ آبان ۱۴۰۲یک ماشین اشغال دیگر. با قیمت خیلی خیلی بالای میلیاردی دیگر
سید صادق حسینی
۲۶ آبان ۱۴۰۲توی عکس کابین ، صفحه کیلومتر دیجیتالی شده و با مانیتور خودرو به هم وصل شدند.
بعد تو عکس بیرونی خودرو از هم جدا هستن. یعنی سایپا به جز گند زدن تو ماشین که هیچی تو عکسای ماشینش در فضای مجازی ، قشنگ …….. به همه چی
ناشناس
۲۷ آبان ۱۴۰۲خدایا این که از لحاظ ظاهری همون شاهین بدون صندوق مثل همون کوئیک که ساینا بدون صندقه
رهگذر
۲۹ آبان ۱۴۰۲وقتی قطعه ساز و قالبساز نتونه طرح مد نظر رو بسازه در نتیجه طراحی ها هم قدیمی باقی میمونه و این یعنی نبود زیر ساخت لازم دانش لازم و فنی در این زمینه . دوم هم اینکه از خودروسازی که چند دهه س داره کار میکنه انتظار میره زیر ساخت های خودشو بشناسه بعد طراحی کنه نه اینکه علاقه و ذوق شخصی طراح رو بیاره رونمایی کنه بعد ببینه قابلیت فنی اجرا کردنش رو نداره و تغییرش بده !!
فرشاد
۲۹ آبان ۱۴۰۲موتورش تغییر کنه بله شاید از فاجعه به نه خوب نه بد صعود کنه
زیزیگولو
۲۹ آبان ۱۴۰۲دوستان سعی کنین نخندین!!!!
حسن
۴ آذر ۱۴۰۲متن جوابیه خیلی زیاد بود برا همین نخوندم اما معلومه خیلی تیکنولوجی تو ماشینه بکار بردن که توضیح دادنش انقد طولانی شده برا همین به عنوان خودروی برتر چند سال اینده انتخاب میشه