سایپاهفته نامه

تاریخچه جالب و خواندنی فورد فستیوا یا پراید (قسمت پایانی)

فورد فستیوا یا پراید! یکی از نام‌آشناترین واژه‌ها برای ما ایرانی‌ها که البته خاطرات چندان جالبی را نیز تداعی نمی‌کند… به جرات می‌توان گفت پراید در کنار پیکان یکی از ستون‌های اصلی صنعت خودروی کشور ما بوده‌اند و اگرچه نسخه‌های سدان این دو خودرو دیگر به‌صورت صفرکیلومتر در بازار حضور ندارند اما مشتقات آن‌ها همچون وانت پراید و آریسان به‌صورت جسته‌وگریخته دیده می‌شوند! این بار می‌خواهیم یکی از کامل‌ترین مقالات درباره تاریخچه پراید را تقدیم شما عزیزان کنیم. قطعاً خواندن این مطلب خالی از لطف نخواهد بود پس حتماً همراه ما باشید.

به گزارش thetruthaboutcars در دو قسمت قبلی تاریخچه فورد فستیوا یا پراید به بررسی طراحی ظاهری و داخلی و پلتفرم و پیشرانه‌های این خودروی پرحاشیه پرداختیم و حالا می‌خواهیم ببینیم فورد، مزدا، کیا و سایپا چه تغییراتی را در این خودرو به وجود آوردند تا همچنان بتوانند آن را در خط تولید نگه دارند. همان‌طور که گفتیم فستیوا در واقع هاچبکی ساب کامپکت بود که توسط مزدا و برای فورد طراحی شد. این خودرو نشان فورد و شماره شاسی کره جنوبی را به همراه داشت که دلیلش هم تولید در کارخانه کیا در این کشور بود؛ اما آمریکای شمالی تنها جایی نبود که پذیرای فورد فستیوا یا پراید شد.

همان‌طور که اشاره شد این خودرو در چندین کشور مختلف و با هویت‌های گوناگون تولید و عرضه شد. فستیوا هنوز هم به اشکال گوناگون در کشور ما تولید می‌شود اما امروز می‌خواهیم به حضور آن در آمریکای شمالی بپردازیم. فستیوا مستقیماً از کره جنوبی و به عنوان خودروی مدل ۱۹۸۸ روانه آمریکای شمالی شد. اگرچه این خودرو فقط در نمایندگی‌های فورد در آمریکا فروخته می‌شد اما نمایندگی‌های مرکوری در کانادا نیز فستیوا را عرضه می‌کردند. قبلا گفتیم این خودرو در کانادا با تأخیر عرضه شد.

استایل اولیه فستیوا فقط برای مدت کوتاهی دوام آورد زیرا برای مدل سال ۱۹۹۰ آن شاهد فیس لیفت و ارتقای کلی بودیم. البته طراحی ظاهری خودرو تغییرات زیادی را تجربه نکرد. اصلی‌ترین تغییر به جلوپنجره جدید مربوط می‌شد که محل نشان فورد روی آن اندکی تغییر کرده بود. نشان فورد کمی بالاتر نصب شده بود و دقیقاً در مرکز جلوپنجره نبود. جلوپنجره دو میله‌ای فورد فستیوا یا پراید دارای برخی تغییرات بود و پلاستیک بیشتری به آن افزوده شد. لوگوی فورد نیز با پلاستیک جدیدی ارائه شد. به غیر این‌ها تغییر چندانی در نمای جلوی خودرو وجود نداشت و چراغ‌ها یا سپر همان حالت قبلی را داشتند. حتی طراحی رینگ فولادی خودرو نیز تغییر نکرده بود. در پروفایل جانبی شاهد آینه‌بغل‌های جدید بودیم که طراحی آئرودینامیک تری نسبت به نمونه‌های پیشین داشتند. آینه‌ها با لولای عمودی جدیدی تا می‌شدند درحالی‌که آینه‌های قبلی این‌گونه نبودند. بخش عقبی این هاچبک اصلاً تغییر نکرده بود.

مدل سال ۱۹۹۰ فورد فستیوا یا پراید را به سختی می‌توان یک فیس لیفت دانست اما در بخش فنی بهبودهای زیادی دیده می‌شد. پیشرانه ۱.۳ لیتری B3 مزدا بجای کاربراتور از انژکتور استفاده می‌کرد و دیگر خبری از گیربکس ۴ سرعته دستی نبود زیرا تمامی تریم ها از گیربکس ۵ سرعته دستی استفاده می‌کردند. البته گیربکس ۳ سرعته اتوماتیک مزدا دست نخورده باقی مانده بود. از نظر ایمنی نیز برخی بهبودها وجود داشت. تجهیزات ایمنی غیرفعال به یک ضرورت تبدیل شده بودند زیرا کیسه‌های هوا باید در خودروها نصب می‌شدند اما فستیوا به نصب کمربندهای ایمنی جدید در جلو قناعت کرد. در بخش عقب اما کمربندهای شانه‌ای به‌صورت استاندارد نصب شدند.

قیمت پایه فستیوا L در سال ۱۹۹۰ برابر با ۶۵۷۹ دلار (۱۴۹۲۹ دلار کنونی) بود و مدل مجهزتر L پلاس دو بهبود مهم داشت که یکی رادیو AM/FM و دومی مه گیر عقب بود! این مدل قیمت ۷۳۷۱ دلاری (۱۶۷۲۷ دلار کنونی) داشت. مدل LX از آینه‌های برقی، برف‌پاک‌کن عقب، شیشه‌های دودی و فرمان تنظیم شونده سود می‌برد و قیمت ۸۰۱۰ دلاری (۱۸۱۷۷ دلار کنونی) داشت. در سال ۱۹۹۱ شاهد تغییراتی در تریم های فورد فستیوا یا پراید بودیم. دو تریم L پلاس و LX ترکیب شدند تا تریم جدید GL به وجود آید. فستیوا GL به‌صورت استاندارد به رینگ‌های آلیاژی و پکیج اسپرت سفارشی مجهز بود که شامل نوارهای روی بدنه و دیگر موارد بود. مدل L در سال ۱۹۹۱ گران‌تر شد و قیمتش به ۶۹۰۵ دلار (۱۴۸۳۱ دلار کنونی) رسید. البته مدل GL قیمت ۷۷۴۵ دلاری (۱۶۶۳۵ دلار کنونی) داشت.

سال ۱۹۹۱ یکی از سال‌های مهم تاریخ فستیوا بود زیرا سال بعد از آن مشتریان نمی‌توانستند فرمان هیدرولیک را سفارش دهند. آخرین سال حضور فستیوا در آمریکای شمالی مدل ۱۹۹۳ بود و در این سال هم تغییرات چندانی در کوچک‌ترین محصول فورد اعمال نشد. این خودرو در کل دوران عرضه در آمریکا فقط به‌صورت هاچبک سه درب عرضه شد تا با اسکورت بزرگ‌تر رقابت نکند. در دیگر بازارها این خودرو با فرم های متنوعی عرضه شد که شاخص‌ترین آن‌ها سایپا ۱۵۱ وانت است! فستیوا آن‌طور که انتظار می‌رفت موفق ظاهر نشد. بین سال‌های ۱۹۸۸ تا ۱۹۹۳ فورد حدود ۳۵۰ هزار دستگاه از این خودرو را در آمریکای شمالی به فروش رساند. برای مقایسه بد نیست بدانید خودروی بزرگ‌تر و پذیرفتنی‌تر اسکورت فقط در سال ۱۹۸۸ به فروش ۳۸۷۸۱۵ دستگاهی رسید. کل فروش اسکورت رقم شوکه کننده ۱,۷۶۳,۵۹۷ دستگاه بود.

اگرچه فورد فستیوا یا پراید نتوانست به اهداف خود در آمریکای شمالی دست یابد اما این خودروساز در بازار ژاپن نیز شانس خود را امتحان کرد. در سال ۱۹۸۹ این شرکت تصمیم جالبی گرفت و آن صادرات هاچبک ۵ درب (فستیوا ۵) و سدان (فستیوا بتا) از کره جنوبی به ژاپن بود. اگرچه این تصمیم خیلی هم عجیب به نظر نمی‌رسید اما دو مدل یاد شده فقط به‌صورت فرمان چپ عرضه شدند که برای خریداران خودروهای اقتصادی در ژاپن (فرمان راست) خوشایند نبود. فستیوا بازار ژاپن یکی از اولین نمونه‌هایی بود که بازنشسته شد زیرا تولید مزدا برای بازار داخلی در دسامبر ۱۹۹۲ به پایان رسید.

در جاهای دیگر هم فستیوا همچنان تقلا می‌کرد. مزدا نسخه خودش از این خودرو را با نام ۱۲۱ تولید کرد و در سال ۱۹۸۷ آن را راهی استرالیا و اروپا نمود. تولید مزدا ۱۲۱ یا همان فورد فستیوا فقط تا سال ۱۹۹۰ ادامه یافت و مزدا استرالیا نمونه‌های باقی مانده را تا فوریه سال ۱۹۹۱ فروخت. این مدل ۳ درب در آن سال جای خود را به نسخه ۵ درب داد و فورد نشان خود را روی آن گذاشت تا بتواند فروشش را بهتر کند. وفاداری داخلی و همین! تنها راه دسترسی به فستیوا اتوماتیک در استرالیا خرید نمونه ۵ درب بود. فورد یک‌بار دیگر در سال ۱۹۹۳ نسخه ۳ درب فستیوا یا پراید را راهی بازار کرد. این خودرو فقط مختص بازار استرالیا بود و نام جدید فستیوا تریو را به خود گرفته بود. همانند بازار آمریکای شمالی، تمامی مزدا ۱۲۱ ها و فورد فستیواهای بازار استرالیا از پیشرانه ۱.۳ لیتری B3 استفاده می‌کردند. این خودرو تا مارس ۱۹۹۴ در بازار استرالیا دوام آورد.

همان‌طور که گفتیم مزدا ۱۲۱ به استرالیا و اروپا صادر شد. در اروپا فورد فیستا موفقیت زیادی پیدا کرده بود و بنابراین مزدا آزادی عمل زیادی داشت. ۱۲۱ در اروپا جزو ارزان‌ترین خودروها بود و با پیشرانه کوچک‌تر ۱.۱ لیتری عرضه می‌شد. این خودرو در زمانی مشابه با فورد فستیوا یا پراید به‌روز شد و جلوپنجره جدید، تریم ظاهری متفاوت، پشت آمپرهای جدید و متریال متمایز برای صندلی‌ها را ارائه کرد. برخلاف دیگر بازارها، مزدا ۱۲۱ بازار اروپا جای خود را به محصولی جدید داد. مزدا برای مدل ۱۹۹۲ خودروی کاملاً جدید ۱۲۱ را عرضه کرد که بر اساس اتوزم رویو شکل گرفته بود. برند اتوزم موفق نبود و پس از محو شدن آن شاهد تغییر نام به مزدا رویو در بازارهایی بودیم که ۱۲۱ حضور نداشت.

فستیوا در بازار کره جنوبی بیشترین موفقیت را کسب کرد یعنی جایی که زیر پرچم کیا عرضه می‌شد. این خودرو در کره با نام پراید شناخته می‌شد و در مارس ۱۹۸۷ روی خط تولید رفت. پراید در ۵ نوع بدنه شامل هاچبک ۳ درب، سدان ۴ درب، هاچبک ۵ درب، ون پانل ۳ درب و استیشن ۵ درب عرضه شد. مدل‌های اولیه فقط از نوع هاچبک ۳ درب بودند اما در مدل ۱۹۸۸ شاهد عرضه مدل ۵ درب هم بودیم. نسخه سدان با نام پراید بتا شناخته می‌شد و از نوامبر ۱۹۹۰ راهی بازار شد. دو نسخه آخری یعنی ون و استیشن هم از سال ۱۹۹۲ تولید شدند.

کیا پراید در بازارهای اروپایی هم عرضه شد و اشکال متنوع بدنه آن باعث ایجاد مشکلاتی برای مزدا ۱۲۱ گردید. دلیل خاصی وجود نداشت که خریدار مزدا ۱۲۱ را بخرد زیرا کیا پراید با گزینه‌های گوناگون در دسترس بود. نسخه اروپایی پراید به‌روز شد و از سال ۱۹۹۴ با سیستم تزریق سوخت انژکتوری در دسترس بود. پراید تا سال ۱۹۹۳ اولین تغییر جدی خود را تجربه نکرد زیرا در این سال تولید آن از وانگ می اونگ به وانگ جو منتقل شد. کارخانه اصلی تولید پراید نیازمند فضای بیشتری برای تولید فورد اسپایر بود.

نکته مهم درباره فورد فستیوا یا پراید این است که مدت زیادی در نسل اول خود باقی ماند. پراید برای مدل ۱۹۹۴ به‌روز شد و تا سال ۲۰۰۰ در بازار باقی ماند. فروش این خودرو با اولین نسل کیا ریو همپوشانی داشت ولی کیا آماده خداحافظی با نام پراید نبود و به همین خاطر نام ریو برای تمامی بازارهای صادراتی در سال‌های ۲۰۰۵ تا ۲۰۱۱ به نیو پراید تغییر یافت. در سال ۲۰۱۱ ریو جدید تولید شد که آن‌هم در بازارهای صادراتی با نام پراید شناخته می‌شد. نام پراید تا سال ۲۰۱۷ استفاده می‌شد. با بازنشستگی فورد فستیوا یا پراید، فورد نیازمند جایگزین مدرن‌تری بود. این بار آن‌ها صرفه‌جویی بیشتری کردند و برای همکاری خود کیا را بجای مزدا انتخاب نمودند. ماحصل این همکاری خودروی اسپایر بود.

داستان پراید در کشور ما نیز تقریباً از سال ۷۲ شروع شد. پراید در نسخه‌های گوناگون تولید شد اما به خاطر ایمنی بسیار پایین منتقدان بسیاری داشت. این خودرو توسط سایپا جراحی‌های گوناگونی را تجربه کرد که ماحصل آن تولید نسخه‌هایی با نام های ۱۴۱، ۱۳۲، ۱۱۱، کاروان، استیشن، ۱۵۱ و… بود. هم‌اینک اگرچه تولید پراید متوقف شده اما نسخه وانت آن در بازار حضور دارد و البته نمونه‌های صفرکیلومتر سال‌های ۹۹ با قیمت‌های نجومی در بازار خرید و فروش می‌شوند.

 

تاریخچه جالب و خواندنی پراید یا فورد فستیوا (قسمت اول)

 

تاریخچه جالب و خواندنی پراید یا فورد فستیوا (قسمت دوم)

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم وبسایت "پدال"

مطالب مشابه

‫۲۹ دیدگاه‌ها

  1. Si

    ۲۴ مرداد ۱۴۰۱
    سوابق: (434 ديدگاه)

    پراید تنهایی اندازه بنز بی ام و و فراری اصالت داره که تو سه قسمت توضیح دادن. بعد بگین بده

    موافقم ۶۳
    مخالفم ۶
    1. بهراد

      ۲۴ مرداد ۱۴۰۱
      سوابق: (232 ديدگاه)

      ما کی گفتیم بده بابا ماشالله واسه خودش اسطورس. ۳ نسل که عمر کرده هیچ ،۱۰ تا فرزندو نوه قدو نیم قدم که داره هیچ، فقط تعداد کشته داده هاشو ببین کف کن ! لامصب اندازه دوتای جنگ تحمیلی کشته ول نمیکنه….

      موافقم ۶۴
      مخالفم ۵
      1. Si

        ۲۴ مرداد ۱۴۰۱
        سوابق: (434 ديدگاه)

        جنگ جهانی اندازه پراید کشته نداده

        موافقم ۲۵
        مخالفم ۲
      2. Si

        ۲۴ مرداد ۱۴۰۱
        سوابق: (434 ديدگاه)

        اسطوره با پراید معنی پیدا میکنه

        موافقم ۱۹
        مخالفم ۴
  2. AMD

    ۲۴ مرداد ۱۴۰۱
    سوابق: (139 ديدگاه)

    وانت پراید هم تولیدش متوقف شه ،پراید تا وقتی که تیبا ،ساینا ،کوییک ،شاهین و … هستن وجودش از بین نرفته……

    موافقم ۴۸
    مخالفم ۷
    1. حسین

      ۲۴ مرداد ۱۴۰۱
      سوابق: (2346 ديدگاه)

      و ریو

      موافقم ۵
      مخالفم ۲۳
  3. حسین

    ۲۴ مرداد ۱۴۰۱
    سوابق: (2346 ديدگاه)

    باتشکر از مزدا که اینو طراحی کرد برای فورد

    موافقم ۴۱
    مخالفم ۱
  4. Payfast

    ۲۴ مرداد ۱۴۰۱
    سوابق: (503 ديدگاه)

    ازراعیل باید جلوت زانو بزنه بزرگ وار

    موافقم ۴۱
    مخالفم ۹
  5. مانی

    ۲۴ مرداد ۱۴۰۱
    سوابق: (50 ديدگاه)

    پراید با تمام عیب و ایراداتی که در زمینه ایمنی و مسائل دیگه داشت باز هم انتخاب نسبتا مناسبی از طرف سایپا برای بازار ایران در اون زمان بود.یادم میاد که در اون زمان (اوائل دهه هفتاد شمسی) خیابان های کشور پر از پیکان ها و رنو و ژیان های کهنه و زنگ زده و تصادفی بود و به ندرت ماشین نو و تمیزی تو خیابون ها می دیدی و ماشین نو و جدید خارجی مثل میتسوبیشی و دوو و تویوتا حکم رولزرویس و بنتلی رو تو خیابون های ایران بازی می کردن.در زمینه حمل و نقل هم با کمبود شدیدی روبرو بودیم و حتی تو شهرستان های کم جمعیت نیز داخل تاکسی و مسافرکش ها پر از مسافر بود و اکثر تاکسی ها حداقل ۵ نفر مسافر رو سوار می کردن و بعضی ها هم بیشتر هم سوار می کردن چون کمبود شدید وسیله نقلیه وجود داشت.پراید واقعا در اون زمان موهبتی برای حمل و نقل درون و برون شهری کشورمان بود و جانی تازه به حمل و نقل درون شهری و بیرون شهری مون داد و مسافرها رو از صف ایستادن طولانی تو ایستگاه ها و انتظار طولانی برای تردد نجات داد. البته خیلی از مردم ایران هم با پراید بود که برای اولین بار مالکیت یک خودروی سواری خوب رو حس کردند.پراید برای دوره خودش خودروی مجهزی نیز بود و برای اولین بار بود که تو ایران خودرویی در این رده با کولر و فرمان هیدرولیک و شیشه و آنتن برقی عرضه می شد.شتاب پراید هم در حد خوش مناسب بود و گیربکس و موتور اون حداقل تا مدل های اواخر دهه هشتاد شمسی واقعا با کیفیت و کم خرج بودند.جالبه که در اون زمان ایرادت عجیب و مسخره ای به قرارداد کیا موتورز و سایپا از طرف برخی از رسانه های مدعی مثل مجله م ا ش ی ن گرفته می شد و می گفتند که قرارداد سایپا با شرکتی مثل کیا که فقط نود هزار دستگاه در سال (تولید اون زمان شرکت کیا) تولید می کنه فقط یکطرفه به نفع کیا هست و به نفع سایپا نیست و ما با این کارمون این شرکت کوچک کره ای (در اون زمان) رو داریم پولدار می کنیم و از این قبیل حرف های پوچ و تکراری که همیشه تو رسانه های مدعی ما زده شده و میشه و تهش هم معلوم نیست که نیت نویسنده شون واقعا چی هست.در واقع،شرکت سایپا با پراید میلیون ها نفر (حدود ۸ میلیون نفر) از مردم ایران رو صاحب ماشین کرد و در اصول صنعت،تقریبا همون کاری کرد که شرکت فورد با عرضه مدل T در آمریکا انجام داد.یعنی عرضه ماشین ارزان و به صرفه برای اکثریت مردم کشور.پراید بخشی از تاریخ صنعت حمل و نقل ماست و با تمامی خوبی ها و کاستی هایی که داره لایق احترام و نیز تأمل دوباره نقش مهمش در ساماندهی و باز تنظیم صنعت حمل و نقل کشور هست.

    موافقم ۵۴
    مخالفم ۱۴
  6. Elemento

    ۲۴ مرداد ۱۴۰۱
    سوابق: (11589 ديدگاه)

    پراید ماشین خوبی بود. من یه پراید مدل ۸۳ تا سال ۹۵-۹۶ داشتم که بعدش فروختم و EF7 گرفتم. پراید در کلاس خودش (انتهای طیف ارزانی و کیفیت) رو ماشین بسیار مهندسی شده تری نسبت به سمند دیدم. از سمند هم راضی بودم ولی همون اوایل با وجود اینکه صفر بود یه بار به خاطر مشکل سیستم برق وسط خیابون خراب شد و یک کیلومتر هلش دادم :) پراید حتی یک بار خراب نشد و هیچ وقت به اصلاح آدمو نذاشت. گهگاهی هم که باتریش تمام میشد چون سبک بود با یه هل راه میفتاد و به خاطر سبکی برعکس سمند کمر آدم هم رگ به رگ نمیشد.
    فروشش هم به اصرار دوستام بود که “این چیه کلاس نداره” و “با این نیا دنبالمون” و همین تیریپ ظاهرسازی و “در قید مدل ماشین و اسمش بودن” جهان سومی که آخر منم درگیر و تسلیمش شدم. سمند جاده ش بهتر بود ولی از پراید داخل شهر خیلی راضی بودم. کم خرج و با تعمیرات ساده و بدون خرابی. البته پراید ۸۳ با پراید های ۸۵ به بعد که افت کیفیت واضحی داشتن قابل مقایسه نبود.
    خلاصه که از همین جا به شرکت فورد، مزدا، کیا درود میفرستم و بابت این ماشین ازشون متشکرم که باهاش رانندگی یاد گرفتم و اولین سالهای ماشین سواری و تصادف هام با این طفلکی بود:)
    البته هیچ تشکری از سایپا ندارم چون پراید ماشین ۳۰ سال پیش بود و اصلا نباید در سال ۸۳ (۲۰۰۴) تولید میشد که من بتونم بخرمش

    موافقم ۵۵
    مخالفم ۸
    1. GTC فقط المانی و انگلیسی و ایتالیایی

      ۲۶ مرداد ۱۴۰۱
      سوابق: (355 ديدگاه)

      ممنون از توضحاتون الان ماشین چی دارین

      موافقم ۹
      مخالفم ۰
  7. T

    ۲۴ مرداد ۱۴۰۱
    سوابق: (291 ديدگاه)

    پراید موتور خوبی داره ولی بدنه نداره

    موافقم ۲۹
    مخالفم ۲
    1. Payfast

      ۲۷ مرداد ۱۴۰۱
      سوابق: (503 ديدگاه)

      اگه اینجوری باشه که ۸۰٪ موتور های ایران شبیه همن

      موافقم ۳
      مخالفم ۰
  8. ˈadɔlf ˈhɪtlɐ

    ۲۴ مرداد ۱۴۰۱
    سوابق: (508 ديدگاه)

    پراید داخل کره چیه و مال ما چیه برید تو گوگل بزنید پراید کره ای کپ می کنید. هیچ شباهتی با هم ندارن

    موافقم ۱۸
    مخالفم ۱
  9. JDM lover

    ۲۴ مرداد ۱۴۰۱
    سوابق: (886 ديدگاه)

    سایپا بیشتر از فورد و مزدا و کیا فروخته اینو 😂

    موافقم ۳۳
    مخالفم ۱
  10. Comodor

    ۲۴ مرداد ۱۴۰۱
    سوابق: (44 ديدگاه)

    من یادمه تو درس اتومکانیک استادمون گفت پراید در زمان معرفیش واقعا مهندسی هوشمندانه‌ای برای یه ماشین مقرون به صرفه داشت. منظورش پرایدهای کاربراتوری بود. میگفت باید به طراح این کاربراتور جایزه داد انقد که دقیق و جالبه :))

    موافقم ۲۹
    مخالفم ۱
  11. امیر علی یاری

    ۲۵ مرداد ۱۴۰۱
    سوابق: (2 ديدگاه)

    آقا پراید از دهه هشتاد به بعد بی کیفیت شد.
    بابام یه پراید ۸۳ داره هنوزم راه میره.
    هرسال هر تابستون (شهریور) نیم تن (شایدم یک تن من حساب نمی کنم) انجیر بار میزنه و ازش کار میکشه ولی اخ نگفته! تازه انژکتور هم هست.

    موافقم ۲۶
    مخالفم ۱
  12. شهر نشین

    ۲۵ مرداد ۱۴۰۱
    سوابق: (1004 ديدگاه)

    ما پراید مدل ۱۳۷۷ داشتیم.خوب بود با دوام بود.صداشو از پرایدای جدید بیشتر دوست دارم.سایپا و ایران خودرو متاسفانه بعد افت کیفیت داشتن و قدیمیاشون با کیفیت تر بودند.
    ما یه رفتیم خالمون، حدود ساعت ۱۲ شب بود و من داشت خوابم میبرد.بلند شدیم سوار پرایدمون شدیم اومدیم طرف خونمون و من هم رانندگی کردم و خیلی سرحال تر شدم و خواب از سرم پرید در حالی و وقتی خونه‌ی خالمون بودیم،خوابم میومد.

    موافقم ۱۰
    مخالفم ۱
  13. شهر نشین

    ۲۵ مرداد ۱۴۰۱
    سوابق: (1004 ديدگاه)

    یه چیزیم‌ که پراید داره و بعضیا سبک بودن…هست.
    عموی بنده (دقیق یادم نیست اما یه همچین چیزی گفت)میگه تو پژو و سمند انگار تو ماشینی… و احساس سرعت کمتر داری اما تو پراید انگار داری سر موتور میری.

    پراید رانندگیش خوب بود.البته یه زمانهایی تو سایپا افت کیفیت داشت.وزنشم فکر کنم زیاد کرد سایپا.

    موافقم ۱۲
    مخالفم ۱
  14. Amir mahdi @-1387

    ۲۵ مرداد ۱۴۰۱
    سوابق: (49 ديدگاه)

    پراید حضرت آدم سوار میشد
    اصلا حابیل با پراید سنگی چوبی قابیل زیر کرد

    موافقم ۱۰
    مخالفم ۴
  15. Farzad

    ۲۵ مرداد ۱۴۰۱
    سوابق: (23 ديدگاه)

    پراید عشقه مدل ۹۱ دارم هر چقدر گاز میخوره آخ نمیگه.راضیم ازش

    موافقم ۱۲
    مخالفم ۲
  16. ilia2008

    ۲۵ مرداد ۱۴۰۱
    سوابق: (149 ديدگاه)

    من مدل های طراحی شده مزدا و فورد رو بیشتر از مال سایپا دوست دارم . خیلی بهتره

    موافقم ۷
    مخالفم ۳
  17. بی وطن

    ۲۵ مرداد ۱۴۰۱
    سوابق: (20 ديدگاه)

    ۱۳۱ مدل ۹۳ دارم تقریبا تو این ۸ سال بیشتر از ۲۰۰ بار باهاش رفتم اصفهان و برگشتم همین دیروز باهاش از اصفهان برگشتم قبول دارم که ایمنی نداره مخصوصا تو جاده.اما خب برای ما قشر ضعیف نعمتیه.خداییش تو گرمای ۴۰ درجه با کولر روشن از تهران راه افتادم اصفهان ک رسیدم خاموشش کردم امپر اب تکون نخورد.تا الانم تو این همه مدت و سفرها حتی ۱ بارم خدارو شکر اذیت نکرده.فقط هم تو این چند سال بنزین و روغن و موارد مصرفی رو عوض کردم.از قضیه ایمنی فاکتور بگیریم ماشین بدی نیست…

    موافقم ۱۷
    مخالفم ۲
  18. Mustang shelby gt 350

    ۲۵ مرداد ۱۴۰۱
    سوابق: (111 ديدگاه)

    من تو یکی از فیلمای جیم کری پراید آمریکا رو دیده بودم اسم فیلم یادم نمیاد🤣🤣🤦‍♂️

    موافقم ۱۰
    مخالفم ۲
  19. حامد1251

    ۲۶ مرداد ۱۴۰۱
    سوابق: (2 ديدگاه)

    بهترین ماشین روزمره شهری ۱۱۱

    موافقم ۶
    مخالفم ۲
  20. Alireza.w

    ۲۶ مرداد ۱۴۰۱
    سوابق: (18 ديدگاه)

    پراید اولین بار توسط مزدا تولید شد به اسم مزدا ۱۲۱. بعد خط تولیدش رو فروخت به فورد. عشق است ژاپن عشق است مزدا

    موافقم ۳
    مخالفم ۴
    1. Payfast

      ۲۷ مرداد ۱۴۰۱
      سوابق: (503 ديدگاه)

      ار دیگه وقتی دستور ساخت ۸ تا طیاره مرگ رو میدن تابلوه با ماشینی که ژاپن ساخت و الان تبدیل به ارابه مرگ شده خوششون میاد مردم

      موافقم ۲
      مخالفم ۳
  21. سلام داداش چطوری

    ۲۶ مرداد ۱۴۰۱
    سوابق: (22 ديدگاه)

    البته که پراید تو کره جنوبی همین نسل اول ولی آخرای عرضه ش با ایربگ راننده هم عرضه شد تو بازار

    اگر برا پراید تو این دوره یک پلت فرم جدید ایمن و طراحی زیبا ( البته با کیفیت ) با امکانات خوب و همین موتور حالا یکم بهینه باشه عرضه می شد تو ایران خیلی اوضاع خوب می شد

    موافقم ۳
    مخالفم ۰
  22. bardiya

    ۳۰ مرداد ۱۴۰۱
    سوابق: (22 ديدگاه)

    دوستان راستی این خودرو خیلی شبیه سوزوکی مهران هست چون پدرم ترانتینز داره باهاش میرم یکدونه سمت پاکستان حیدر آباد دیدم البته حیدر آباد هم سمت ایران و هند هم داریم و خیلی مثل پراید خودمون هست تا سال ۲۰۱۷ تولید شد از خود دفتر خرید و فروش مشتریان ایرانی و وکیل مخصوص کل واسه ایرانیان مقیم کشور پاکستان سوال کردم گفت بیا بخر خودروی پر فروش کشور بود خیلی جمع و جور هست جای پراید اینو خریداری میکردید در بازار خودرو حیدر آباد از لحاظ واحد ارز ارزانتر از پراید بود وقتی به ایران بیاد گران میشد قیمتش هم منطقی هست هنوز هم به فکر خریدش هستم ولی ای کاش اون موقعه می‌خریدم و قسطی هم میداد و پشیمان نیستم ولی یک تر تمیزش رو پیدا کنم حتما میخرمش امیدوارم خوب باشه چون گواهینامه پایه دوم داشتم ولی بین المللی نداشتم و تازه پایه دو ویژه هم گرفتم میخوام پایه یکم ویژه و معمولی هم بگیرم بعدش بروم واسه مدرک جهانی رانندگی پایه سوم رو توی ترکیه رفتم اینقدر خرج هاش بالا بود در نمی آمد و گران بود و خیلی قانونش سخت گیرانه تر نسبت به پاکستان بود رد شدم بعدش ماشینهای اونا مخصوص هست که توی ایران باهاش مهارت کافی یا ندیدی تا حالا که چه چطور ماشینی هست سوزوکی مهران هم جمع و جور هست و مناسب واسه داخل شهر قوقولی هم هست حتی مخصوصا در تهران هستم توی ترافیک اعصاب خوردن کن و عدم جای پارک کوچک و کمی از پراید کوچکتر از تقریبا با کیو کیو ام وی ام یکی هست که انتخاب خوبی میتونه باشه

    موافقم ۱
    مخالفم ۱

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا