سایپا

سایپا آریا به پیشرانه 2 لیتری GDI میتسوبیشی مجهز می‌شود

مدیرعامل سایپا در جدیدترین اظهارات خود خبر از عرضه کراس‌اوور آریا با پیشرانه ۲ لیتری GDI (تزریق مستقیم سوخت) میتسوبیشی داده است.

درحالی‌که تا پیش‌ازاین انتظار می‌رفت پیشرانه‌های ۱.۵ لیتری توربو M15 TC متعلق به سدان شاهین و ۱.۶ لیتری ME16 (نسخه سایپا از موتور TU5 پلاس) در سینه کراس‌اوور آریا قرار گیرد، مدیرعامل سایپا در اظهارات عجیبی خبر از ارائهٔ این خودرو با پیشرانهٔ ۲ لیتری میتسوبیشی داده است. وی چندی پیش بدون اشاره به جزئیات خاصی گفت آریا با پیشرانه GDI یا تزریق مستقیم سوخت به بازار عرضه خواهد شد و اخیراً نیز به موتور ۲ لیتری میتسوبیشی اشاره کرده و گفته است:

تا اوایل فصل تابستان سال آینده شش مدل خودروی گروه خودروسازی سایپا آماده عرضه خواهد شد. همچنین خودرو آریا هم با تغییر قوای محرکه با موتور ۲ لیتری میتسوبیشی و تبدیل داشبورد سخت به نرم با بالاترین کیفیت و با گارانتی ۵ ساله عرضه خواهد شد.

این برای اولین بار است که در مورد چنین پیشرانه‌ای از مدیرعامل سایپا می‌شنویم که کمی عجیب به نظر می‌رسد زیرا تا پیش‌ازاین استفاده از موتور ME16 در آریا تقریباً قطعی به نظر می‌رسید. درهرحال، قطعاً پیشرانه‌ای که مدیرعامل سایپا به آن اشاره کرده مستقیماً ساخت خود میتسوبیشی نیست و از نمونه‌های تحت لیسانس چینی خواهد بود. فعلاً هیچ‌گونه اطلاعاتی در مورد این موتور اعلام نشده و از قدرت و گشتاور آن خبر نداریم. همچنین هنوز معلوم نیست که این موتور به‌عنوان تنها گزینه برای آریا در نظر گرفته شده یا در نسخه‌های فول و گران‌تر آن در کنار موتورهای دیگر ارائه خواهد شد.

مدیرعامل سایپا در مورد برنامه‌های این شرکت برای پیشرانه‌های دیگر محصولات خود نیز گفته است:

کارهای تحقیقاتی موتور M15 پلاس در شرکت مگا موتور برای خودروهای فعلی پایان یافته و در مرحله تولید انبوه قرار دارد و در خردادماه سال آینده به بازار عرضه خواهد شد. موتور M15 پلاس در مقایسه با موتور فعلی یک لیتر بنزین کمتر مصرف خواهد کرد.

M15 پلاس نسخه ارتقاءیافته پیشرانه خانواده تیبا، ساینا و کوییک است که در مدل‌های سهند و اطلس استفاده خواهد شد. خروجی این موتور با کمک سیستم زمان‌بندی متغیر سوپاپ‌ها، هدرز و ارتقای نرم‌افزاری به ۹۲ اسب بخار و ۱۳۷ نیوتن متر گشتاور افزایش یافته است. تیموری همچنین به موتور M24 هم اشاره کرده که نسخهٔ ارتقاءیافتهٔ پیشرانهٔ ۲.۴ لیتری وانت نیسان است. به گفتهٔ وی، این پیشرانه ۲ لیتر از موتور قبلی مصرف کمتری دارد و سال آینده برای خودروهای گروه سایپا تولید خواهد شد.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۵ رای

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

‫۵۱ دیدگاه‌ها

  1. زیزیگولو

    ۸ دی ۱۴۰۱
    سوابق: (4904 ديدگاه)

    احتمالاً نوعی از موتور میتسوبیشی که همه قطعاتش تولید چینه🤦‍♂️🤦‍♂️

    موافقم 171
    مخالفم 14
    1. shayan1renault

      ۸ دی ۱۴۰۱
      سوابق: (1113 ديدگاه)

      هرچی بزاره‌ جز tu5وموتور پراید
      موتور های تیوان خیلی خوبن بنظرم
      کاش با GDIبدن بیرون

      موافقم 64
      مخالفم 8
    2. رهگذر

      ۸ دی ۱۴۰۱
      سوابق: (21 ديدگاه)

      خیلی مشکوکه فکر کنم 2روغ اول آوریله

      موافقم 49
      مخالفم 8
    3. علی

      ۸ دی ۱۴۰۱
      سوابق: (14 ديدگاه)

      همون اپل و مرسدس بنز و …… همه قطعاتش چینه نگران نباش!!!

      موافقم 34
      مخالفم 13
      1. امیر

        ۱۵ دی ۱۴۰۱
        سوابق: (2 ديدگاه)

        اپل و مرسدس و با سایپا مقایسه میکنی ؟

        موافقم 3
        مخالفم 4
    4. amirali

      ۱۰ دی ۱۴۰۱
      سوابق: (185 ديدگاه)

      شرکت معظم میتسوبیشی که همینجوری موتور درون سوز را به هر شرکتی نمیده ، نوع شرکت ، سرمایه و طراحی محصول و کشور مقصد و … براش مهمه که مطمئنا سایپا این شرایط را نداره .

      موافقم 13
      مخالفم 8
  2. DoctoR

    ۸ دی ۱۴۰۱
    سوابق: (1036 ديدگاه)

    همون موتور 2 جک که گرین جت میتسوبیشی بود نیست که توربو 2.4 داشت و میزد بعضی قطعات رو ذوب میکرد؟

    موافقم 65
    مخالفم 15
  3. مهران

    ۸ دی ۱۴۰۱
    سوابق: (605 ديدگاه)

    دوستان کسی هست بدونه طراح یا طراحان سایپا چه کشی یا کسایی هستن؟؟؟
    چون هیچ جوره نمیتونم متوجه بشم که چرااااااااا!!!!!!مگه یه طراحی دلنشین تر چقدر واقعا چقدر سخته؟!

    موافقم 81
    مخالفم 16
    1. محسن

      ۸ دی ۱۴۰۱
      سوابق: (3 ديدگاه)

      طراح ماشینای قبلی رو نمیدونم ولی شاهین،اریا.ریرا و tf21 رو آقای سلیمانی طراحی کردن

      موافقم 57
      مخالفم 8
      1. سجاد

        ۸ دی ۱۴۰۱
        سوابق: (3 ديدگاه)

        ماشین هارو که یه نفر طراحی نمیکنه یه تیم برای طراحی داخلی و یه تیم برای طراحی خارجی

        موافقم 16
        مخالفم 2
    2. محمد

      ۸ دی ۱۴۰۱
      سوابق: (1 ديدگاه)

      آقای حسین سلیمانی طراح شاهین و آریا هستن الان در حال حاضر طراح استایل ارشد ایرانخودرو هست و کار طراحی ریرا رو انجام دادن

      موافقم 16
      مخالفم 2
      1. مهدی

        ۹ دی ۱۴۰۱
        سوابق: (3 ديدگاه)

        طراح شاهین؟!!!؟؟؟؟؟؟
        یعنی تعویض چراغهای جلو و عقب برلیانس۲۳۰ اسمش شده طراحی یک خودرو و نابغه ش هم شده طراح.🤣🤣🤣🤣🤣.
        الانم این عتیقه شدن طراح ارشد ایرانخودرو🤣🤣🤣🤣

        موافقم 18
        مخالفم 30
    3. جاوید

      ۹ دی ۱۴۰۱
      سوابق: (1 ديدگاه)

      اصن طراح ندارن، همینجوری خود نرم افزار اینارا بصورت دمو براشون میاره

      موافقم 23
      مخالفم 15
  4. DoctoR

    ۸ دی ۱۴۰۱
    سوابق: (1036 ديدگاه)

    (کارهای تحقیقاتی موتور M15 پلاس در شرکت مگا موتور برای خودروهای فعلی پایان یافته و در مرحله تولید انبوه قرار دارد و در خردادماه سال آینده به بازار عرضه خواهد شد. موتور M15 پلاس در مقایسه با موتور فعلی یک لیتر بنزین کمتر مصرف خواهد کرد.)
    ریمپی سر کوچه با ۵۰۰ مصرف بنزینو ۲ لیتر میورد پایین منظورت از کارهای تحقیقاتی چیه!

    موافقم 66
    مخالفم 16
    1. shayan1renault

      ۸ دی ۱۴۰۱
      سوابق: (1113 ديدگاه)

      یه کار مثبت خیلی کوچیک این سایپا کرد بالاخره
      شما باز دست از نقد برنداشتین

      موافقم 37
      مخالفم 42
    2. سجاد

      ۸ دی ۱۴۰۱
      سوابق: (3 ديدگاه)

      اون ریمپی سر کوچتون ماشین رو یورو 4 میکنه اینا با انجینِ یورو 5 به این دست یافتن(هرچند خیلی زور زدن)

      موافقم 28
      مخالفم 13
  5. AMANTE

    ۸ دی ۱۴۰۱
    سوابق: (1855 ديدگاه)

    تاثیر واردات چانگان هست که موتور رو تونستن ازشون بخرن، ولی مسئله اصلی قیمت هست که الان شاهین فکر کنم بین 400 تا 500 میلیون هست و اگه آریا داشبورد با کیفیت بهتر و موتور 2 لیتری GDI بیاد راحت 200 تا 300 میلیون یا حتی بیشتر قیمت میخوره اصلا ارزش نداره.
    البته در دنیایی که تارا و دنا پلاس توربو و 207 قیمت 600 تا 1 میلیاردی دارن به نظرم آریا با موتور ۲ لیتری GDI گزینه ی قابل قبول تری هست.

    موافقم 81
    مخالفم 7
    1. مهدی

      ۲۰ دی ۱۴۰۱
      سوابق: (1 ديدگاه)

      صد در صد با این پیشرانه و داشبورد نرم قابل قبول تر هست قدرت و گشتاورgdi رو شما ببین .

      موافقم 3
      مخالفم 1
  6. NAVID۰۰۹۸

    ۸ دی ۱۴۰۱
    سوابق: (10232 ديدگاه)

    دیگه اگه موتور فابریک لامبورگینی هم بگذارند رو ماشیناشون هم ارزش نداره !
    همه مبارک خودشان باد !
    این پلاستیک ذباله‌های ارزان سایپا رو بالای ۳۰۰ میفروشند ! بعد فکر کنید یه برچسب موتور میتسوبیشی بخوره رو محصول جدیدشون !
    اونوقته که دیگه به قول معروف با شاه هم فالوده نمیخورند !
    دلاری که افسار نداره ، مردمی که نان ندارند ، چه حاصل از اینکه بهترین خودروی دنیا را بسازید 😔🖤 !

    موافقم 118
    مخالفم 28
    1. حسین

      ۸ دی ۱۴۰۱
      سوابق: (2824 ديدگاه)

      مردم نان ندارند فقط ماشین ۳۰۰ میلیونی را در بورس ۶۰۰ پیشنهاد میدن یا واسه قرعه کشی صف می‌بندند!!
      ۵ میلیون نفر فقط واسه محصولات ایران‌خودرو ثبت نام میکنن!!

      موافقم 66
      مخالفم 12
      1. مهدی

        ۸ دی ۱۴۰۱
        سوابق: (2 ديدگاه)

        اون که ماشالله نصف دلالن و قرعه کشی ها هم دیدیم که الکی بودن
        خیلی از مردم هم به امید عوض کردن ماشین شون ثبت نام میکنن نه واسه ماشین دوم و سوم

        موافقم 23
        مخالفم 2
  7. Genius

    ۸ دی ۱۴۰۱
    سوابق: (1237 ديدگاه)

    تا تابستون ۱۴۰۲ با این وضعیتی که تو مملکت حاکم شده دلار به ۷۰۰۰۰۰ ریال میرسه و آریا میخواد بشه ۱ میلیارد و کسی زورش نمی‌رسه بخرش!!

    موافقم 87
    مخالفم 14
    1. مهردادکمال

      ۸ دی ۱۴۰۱
      سوابق: (1825 ديدگاه)

      من که جور دیگه نگاه میکنم…

      موافقم 49
      مخالفم 8
      1. vr6

        ۸ دی ۱۴۰۱
        سوابق: (62 ديدگاه)

        درسته 😶…

        موافقم 30
        مخالفم 6
    2. حسین

      ۸ دی ۱۴۰۱
      سوابق: (2824 ديدگاه)

      قیمت واقعی دلار همین الان صد تومنه ( بعضی ها میگن)

      موافقم 25
      مخالفم 23
  8. پویان

    ۸ دی ۱۴۰۱
    سوابق: (752 ديدگاه)

    اتفاقن حرکت مثبتیه. علت تعجب چیه؟ موتورهای شرکت تیوان که کم مصرف هستن هنوز به تولید انبوه نرسیدن؟
    یه سوال از دوستان ایا امکان نصب موتور کم مصرف روی سایر خودروها وجود دارد؟

    موافقم 26
    مخالفم 16
    1. ABOLFAZL

      ۹ دی ۱۴۰۱
      سوابق: (1 ديدگاه)

      اینا نه عرضه طراحی بدنه رو دارن ونه عرضه طراحی موتور رو دارن.حتی عرضه اینو هم ندارن که چندتا مهندس از خارج بیارن که خودروی با کیفیت طراحی وتولید بکنن.

      موافقم 11
      مخالفم 3
  9. SH

    ۸ دی ۱۴۰۱
    سوابق: (54 ديدگاه)

    راه هیوندای ادامه دارد

    موافقم 25
    مخالفم 10
  10. ممد ژانگولر

    ۸ دی ۱۴۰۱
    سوابق: (3541 ديدگاه)

    الان فرق این ماشین با مرسدس بنز glc چیه واقعا ؟

    موافقم 30
    مخالفم 29
    1. mercedesbenz

      ۸ دی ۱۴۰۱
      سوابق: (527 ديدگاه)

      تازه به قول اون دوستمون بنز پول برند هم میگیره

      موافقم 24
      مخالفم 3
      1. ممد ژانگولر

        ۸ دی ۱۴۰۱
        سوابق: (3541 ديدگاه)

        😉🙂

        موافقم 9
        مخالفم 1
  11. Amir

    ۸ دی ۱۴۰۱
    سوابق: (109 ديدگاه)

    از موقعی که اریا معرفی شده تا الان صد تا ماشین معرفی شده
    هنوز اینا نمیدونن روش چی باید ببندن
    موتور نیسان صد سال پیشو هنوز میخوان استفاده کنن

    موافقم 39
    مخالفم 8
  12. Kato

    ۸ دی ۱۴۰۱
    سوابق: (449 ديدگاه)

    بازم ماشین من درآوردی سایپا…

    با موتور میتسوبیشی البته چین …

    ماشینی که اصلا معلوم نیس تو کدوم سگمنت قرار میگیره…
    با قیمت فضایی…

    موافقم 38
    مخالفم 10
  13. فرید

    ۸ دی ۱۴۰۱
    سوابق: (134 ديدگاه)

    حیف اسمهای قشنگی مثل آریا، شاهین، سمند، پارس، تارا، دنا، رانا و … که روی این تحفه ها گذاشته میشه 😬

    موافقم 53
    مخالفم 10
  14. حمید

    ۸ دی ۱۴۰۱
    سوابق: (370 ديدگاه)

    بحث گرونی ماشین نیست ،ذهنتون و منحرف میکنند به قیمت ماشین ،بعد میندازن گردن خودروساز !
    بحث بی ارزش شدن پول و پایین بودن وحشتناک دستمزد به نسبت حتی کشور های جهان سوم هست. خیلی کشورها مثل دانمارک ماشین رو با دو برابر قیمت جهانی باید بخری ولی حداقل دستمزد معادل ساعتی حدود 16 یورو‌هست.

    موافقم 50
    مخالفم 10
    1. TESLA

      ۸ دی ۱۴۰۱
      سوابق: (1248 ديدگاه)

      بله ، متاسفانه ما خرج هامون به دلار هست ولی درآمد به ریال 😔

      موافقم 44
      مخالفم 6
  15. soulsmaster

    ۸ دی ۱۴۰۱
    سوابق: (118 ديدگاه)

    باز این خبر خوبیه،از شر موتور پراید حداقل توی ی خودرو راحت شدیم.

    موافقم 38
    مخالفم 2
    1. mercedesbenz

      ۸ دی ۱۴۰۱
      سوابق: (527 ديدگاه)

      شما فکر کن خبر خوبیه ، اگر نمیتونستن آریا با موتور پرایدو ۸۰۰ میلیون بفروشن الان با موتور میتسو ( همونقدری که tu5 شبیه اصلیه اینم شبیه اصلیشه ) راحت مرز ۱ تومن رو رد میکنن

      موافقم 21
      مخالفم 2
  16. محمدی

    ۸ دی ۱۴۰۱
    سوابق: (1 ديدگاه)

    لعنت به مافیای دزد و بی وجدان خودرو

    موافقم 35
    مخالفم 5
  17. Hamid3x

    ۸ دی ۱۴۰۱
    سوابق: (397 ديدگاه)

    خواهشا گیربکس و کلاچ هم از میتسوبیشی وارد کنید ماشین صدای تراکتور نده

    موافقم 39
    مخالفم 2
  18. matin

    ۸ دی ۱۴۰۱
    سوابق: (358 ديدگاه)

    بهترین اسب هم داشته باشید کالسکه درست وقتی نباشه اون اسب ه به هیچ درد نمیخوره

    موافقم 19
    مخالفم 2
    1. Payfast

      ۹ دی ۱۴۰۱
      سوابق: (807 ديدگاه)

      باز با اسب میشه اسب سواری کرد
      اینا انقد …. هستن که …………….

      موافقم 9
      مخالفم 2
  19. محمد

    ۸ دی ۱۴۰۱
    سوابق: (1 ديدگاه)

    کاش ملت می‌فهمیدن همه تو یک کشتی هستیم و خودرو نمی خریدن اونوقت خودرو دست دلال ها. باد میکرد
    اما حیف. که این ملت. …..

    موافقم 19
    مخالفم 1
  20. Hilux

    ۸ دی ۱۴۰۱
    سوابق: (9 ديدگاه)

    موتور 2 لیتری کارا رو میخوان بزارن
    اونم برچسب میتسوبیشی بهش چسبوندن

    موافقم 20
    مخالفم 2
  21. صفا

    ۸ دی ۱۴۰۱
    سوابق: (81 ديدگاه)

    بهونه ای برای میلیاردی شدن..
    تا حالا میگفتن به خاطر تحریم ها نمیشه خودرو با کیفیت تر تولید کرد.. حالا یه دفعه میتونن کیفت داشبورد و بقیه قطعاتو ببرن بالا.
    مطمئنا استفاده از موتور میتسوبیشی چین برای بهتر شدن و رضایت مصرف کننده نیست.. حالا به چه دلیل چین مجبورشون کرده اینا رو بخرن معلوم نیست، ولی دلیل خوبیه برای میلیاردی شدن قیمت خودرو .

    موافقم 17
    مخالفم 3
  22. حسین

    ۸ دی ۱۴۰۱
    سوابق: (1 ديدگاه)

    خیلی جالبه یه مشت آدم که از ماشین سر در نمیارن و اصلا نمیخوان ماشین بخرن میان و نظر میدن
    به جای اینکه پیشرفت یه شرکت رو تشویق کنن همش میان ایراد میگیرن که چرا اینجوری هست و اونجوری هست .ناراحتی نخر دیگه این حرفا چیه از کجا فشار می‌خورید خدا می‌دونه
    به قول ضرب المثل گربه دستش به گوشت نمی‌رسه میگه پیف پیف بو میده😂پول نداری تا حرف علکی بزنید.
    مدیر ثبت نام سایپا✨

    موافقم 9
    مخالفم 25
  23. سجاد

    ۸ دی ۱۴۰۱
    سوابق: (3 ديدگاه)

    خب متور جدید زدین گیرببکس چی؟
    متور مال میتسوبیشی
    گیربگس مال شاهین 😂

    موافقم 9
    مخالفم 1
  24. HOSSEINK3

    ۹ دی ۱۴۰۱
    سوابق: (45 ديدگاه)

    حتما گیربکس پراید ها؟اینا هنوز نفهمیدن گیربکس لعنتی مهم ترین بخش این لگن هست

    موافقم 7
    مخالفم 1
  25. amirboss

    ۹ دی ۱۴۰۱
    سوابق: (351 ديدگاه)

    دوباره داستان پلتفرم قرضی و موتور تاریخ گذشته.

    موافقم 3
    مخالفم 1
  26. امیر

    ۱۵ دی ۱۴۰۱
    سوابق: (2 ديدگاه)

    بی شرف ها کل صنعت خودرو ایران رو نابود کردن و تا تونستن به مردم ایران فشار اوردن ولی برای اسم ماشینای چرت چینی از اسم های ایرانی استفاده میکنن

    موافقم 2
    مخالفم 2
  27. سینا

    ۲۸ بهمن ۱۴۰۱
    سوابق: (3 ديدگاه)

    واقعا برای شماها متأسفم که انقدر بدبخت و غربزده اید. ماشین به این زیبایی طراحی شده و میخواد بیاد به بازار ،کی میخواین از غرب دل بکنید، دیگه طراحای ایرانی چی باید طراحی کنن که این چرت و پرتای شمارو نشنوند، تاکی میخواستیم پژو مونتاژکنیم . یک کم به خودتون بیاین.

    موافقم 0
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا