در چند ماه اخیر شایعات گوناگونی درباره تولید شاهین شاسی بلند توسط سایپا و با استفاده از پلتفرم SP0 به گوش میرسد اما این اخبار تا چه حد معتبر هستند؟
در نمایشگاه دستاوردهای صنعت خودروی آذر ۱۴۰۲ بود که سایپا از یک پروتوتایپ رونمایی کرد. این خودرو که به شاهین شاسی بلند معروف شد از پلتفرمی با کد SP0 استفاده میکرد. در همان زمان رسانهها اعلام کردند این خودرو پس از طی مراحل توسعه قرار است تا یک سال آینده وارد خط تولید سایپا شود هرچند به نظر میرسید این گمانهزنیها بسیار خوشبینانه هستند و نباید به این زودیها منتظر آن باشیم. البته انتشار برخی اخبار و تصاویر کافی بود تا هیجان کاذبی در بازار شکل گیرد هرچند همان زمان نیز به این نکته اشاره شد که ابهامات زیادی درباره تولید انبوه شاهین شاسی بلند وجود دارد. در این مقاله میخواهیم بهطور دقیقتر درباره محصول جدید سایپا، مشخصات احتمالی و چشمانداز عرضه آن صحبت کنیم.
رونمایی شاهین شاسی بلند: چه اتفاقی افتاد؟
خودروهای شاسی بلند در کشورمان طرفداران زیادی دارند و با اینکه ایرانخودرو و سایپا اقدام به عرضه مونتاژی شاسی بلندهای چینی کردهاند اما ایرانخودرو یک قدم جلوتر رفته و محصول جدید خود را با نام ری را روانه بازار نموده است. سایپا نیز دو سال قبل پروتوتایپی با کد SP0 را معرفی نمود که اشاره به پلتفرم این خودرو داشت. شاهین شاسی بلند در آن زمان کاملاً موردتوجه قرار گرفت و گفته شد که طی یک سال آینده راهی بازار خواهد شد اما فعلاً خبری از آن نیست و همهچیز در هالهای از ابهام قرار دارد.
پلتفرم SP0 چیست؟
این پلتفرم قرار است در محصولات جدید سایپا بکار رود و در همان نمایشگاه دستاوردهای صنعت خودرو در سال ۱۴۰۲ نیز دو خودروی شاسی بلند و هاچبک شکل گرفته بر پایه همین معماری به نمایش درآمدند. باید دانست پلتفرم SP0 وجوه اشتراک فراوانی با پلتفرم SP100 بکار رفته در شاهین عادی دارد اما ابعاد کوچکتر آن باعث میشود گزینهای ایده آل برای تولید یک هاچبک و شاسی بلند جمعوجور شهری باشد.
مشخصات احتمالی شاهین شاسی بلند (SP0)
موتور و عملکرد
در نمایشگاه یاد شده سایپا دو پروتوتایپ در فرمهای بدنه هاچبک و شاسی بلند را به نمایش درآورد که مدل هاچبک ظاهراً از موتور ۱.۶ لیتری با ۱۱۰ اسب بخار قدرت و ۱۵۰ نیوتون متر گشتاور استفاده میکرد. این موتور در واقع همان موتور ME16 مگا موتور یا TU5 پلاس ایرانخودروست که هماکنون در پرچمدار خانواده شاهین معمولی نیز بکار میرود؛ اما نکته جالبتر به قلب تپنده شاهین شاسی بلند مربوط میشود که از نوع ۱.۶ لیتری توربو با ۱۴۷ اسب بخار قدرت بوده و توانایی پاس کردن استاندارد آلایندگی یورو ۴ را دارد. از آنجایی که هر دو خودرو در فازهای ابتدایی توسعه قرار دارند بنابراین نمیتوان درباره عملکرد آنها اظهارنظر کرد.
گیربکس
با توجه به اینکه شاهین پلاس به گیربکس ۶ سرعته اتوماتیک مجهز است بنابراین انتظار میرود خودروهای موردبحث نیز با گیربکس مشابهی تولید شوند تا هم هزینههای تولید کاهش یافته و هم خودروها عملکرد بهتری نسبت به گیربکس CVT شاهین جی اتوماتیک داشته باشند. به احتمال زیاد هاچبک جدید سایپا با گیربکس دستی نیز در دسترس خواهد بود تا قیمت پایینتری داشته باشد. البته تمامی این موارد فعلاً در حد گمانهزنی است و باید تا تائید نهایی اخبار منتظر ماند.
امکانات
بازار خودروی ایران به لطف حضور برندهای چینی تا حدودی رقابتیتر دنبال میشود و از آنجایی که چینیها به تولید خودروهایی با آپشن های زیاد مشهور هستند بنابراین ایرانخودرو و سایپا نیز مجبور شدهاند به منظور جلب نظر مشتریان، محصولاتی مجهز را تولید کنند. این موضوع را قبلاً در تولید ری را مشاهده کردهایم و انتظار میرود شاهین شاسی بلند نیز با دست پر راهی میدان شود. در نمایشگاه دستاوردهای صنعت خودرو به این نکته اشاره شد که محصول جدید سایپا دارای تجهیزات و امکاناتی همچون رینگ ۱۷ اینچی آلومینیومی، کیسه هوای راننده، سرنشین جلو، جانبی صندلی و پردهای خواهید بود. مولتیمدیا به اضافه سیستم بلوتوث، چراغ روشنایی روز و سنسور پارک از دیگر تجهیزات این خودرو هستند.
طراحی
پروتوتایپ های معرفی شده در نمایشگاه اشاره شده در مراحل میانی توسعه قرار داشتهاند و طرح نهایی تولیدی از نظر مشخصات فنی و طراحی ظاهری میتواند با این نمونهها متفاوت باشد؛ اما شاهین شاسی بلند، حداقل در نسخه پروتوتایپ طراحی مشابه شاهین سدان را تداعی میکند. در بخش جلو شاهد چراغهای کشیده مشابه شاهین هستیم و کاپوتی عضلانی با خطوط برجسته روی آن نیز دیده میشود. سپر خودرو اما دستخوش تغییر شده و از ورودیهای بزرگ سود میبرد. نمای جانبی این پروتوتایپ نیز سادگی خاصی داشته و خیلی جلبتوجه نمیکند. در بخش عقب اما شاهد طراحی چراغهایی بر اساس ترند روز هستیم و قبلاً چنین طرحهایی را در خودروهایی همچون کولئوس و تیگو ۷ پرو مشاهده کردهایم. در مجموع باید گفت اگرچه چنین طرحی برای سایپا پذیرفتنی است اما با خودروهای مدرن دنیا فاصله قابلتوجهی دارد.
نام پروتوتایپ | سایپا شاهین شاسی بلند SP0 |
موتور | ۴ سیلندر ۱.۶ لیتری توربو |
حداکثر قدرت | ۱۴۷ اسب بخار |
استاندارد آلایندگی | یورو ۴ |
آپشن ها | رینگ ۱۷ اینچی آلومینیومی، ایربگ راننده و شاگرد، کیسه هوای جانبی صندلی، کیسه هوای پردهای، مولتیمدیا به اضافه سیستم بلوتوث، چراغ روشنایی روز، سنسور پارک |
وضعیت تولید و عرضه شاهین شاسی بلند در ۱۴۰۴
با اینکه برخی منابع خبری به تولید شاهین شاسی بلند در سال ۱۴۰۳ اشاره میکردند اما این موضوع محقق نشده و تا زمان تنظیم این مقاله در اردیبهشت ۱۴۰۴ فعلاً خبری از ورود آن به خط تولید منتشر نشده است. در صورتی که خودروی موردبحث در سال جاری بهصورت رسمی رونمایی شود انتظار پیشفروش آن در اواخر سال وجود خواهد داشت و با توجه به وضعیت قیمتگذاری محصولات سایپا از جمله شاهین پلاس و همچنین رقبایی همچون ایرانخودرو ری را، انتظار میرود قیمت شاسی بلند جدید سایپا نیز بین ۱ تا ۱.۳ میلیارد تومان باشد. شاید مهمترین چالشهای پیش روی سایپا در تولید این خودرو تورم موجود، تحریمهای صنعت خودرو و کمبود برخی قطعات خاص باشد.
تفاوت شاهین شاسی بلند با شاهین سدان و آریا
دو تفاوت مهم شاهین شاسی بلند و سدان را میتوان در شکل بدنه و پلتفرمهای آنها دانست. درحالیکه شاهین سدان به پلتفرم SP100 مجهز است اما ظاهراً شاهین شاسی بلند از پلتفرم SP0 استفاده خواهد کرد و موتوری قویتر خواهد داشت. در مقابل باید به سایپا آریا اشاره کنیم که در واقع نسخه کراس اور از شاهین سدان به شمار میرود و از همان پلتفرم استفاده میکند. گفته شده آریا از موتور ۲ لیتری با ۱۴۰ اسب بخار قدرت و ۲۰۵ نیوتون متر گشتاور استفاده خواهد کرد و گیربکس ۶ سرعته اتوماتیک نیز نیرو را به چرخها خواهد رساند.
تصاویر رونمایی شاهین شاسی بلند
مجله پدال با حضور در تمامی نمایشگاههای تحول صنعت خودروی کشور گزارش کامل آن را به سمع و نظر شما عزیزان رسانده است و با مراجعه به لینکهای زیر میتوانید تصاویر رونمایی از شاهین شاسی بلند به همراه دیگر خودروها را بهصورت کامل مشاهده نمایید.
- گزارش اختصاصی پدال از نمایشگاه تحول صنعت خودرو
- نمایشگاه تحول صنعت خودرو ایران؛ رونمایی از ۱۲ مدل برقی و هیبریدی!
- گزارش پدال از نمایشگاه تحول صنعت خودرو ۱۴۰۳
همانطور که از تصاویر مشخص است، شاهین شاسی بلند فعلاً در فاز پیشتولیدی قرار دارد و هیچیک از جزئیات طراحی ظاهری و کابین آن نهایی نشده و بنابراین محصول نهایی میتواند تغییراتی داشته باشد. البته طراحی نمای جلوی این خودرو تا حدی شبیه شاهین سدان است اما در بخش جانبی و عقب آن طراحی متفاوتی را مشاهده میکنیم.
سؤالات متداول درباره شاهین شاسی بلند
- شاهین شاسی بلند (SP0) چه زمانی عرضه میشود؟
بر اساس شایعات و اخبار پیشین قرار بود این خودرو سال ۱۴۰۳ راهی خط تولید شود اما فعلاً این امر تحقق نیافته و اخباری رسمی درباره زمان تولید آن وجود ندارد. انتظار میرود در صورت رونمایی در سال جاری، پیشفروش آن از اواخر امسال شروع شده و سال آینده نیز تولید شود.
- مشخصات فنی SP0 چیست؟
ظاهراً شاهین شاسی بلند از پیشرانه ۱.۶ لیتری توربو با ۱۴۷ اسب بخار قدرت استفاده میکند. این پیشرانه توانایی پاس کردن استاندارد آلایندگی یورو ۴ را داراست.
- قیمت شاهین شاسی بلند چقدر است؟
فعلاً جزئیات این خودرو از جمله قیمت آن مشخص نشده اما انتظار میرود در صورت تولید قیمتی حدود ۱ تا ۱.۳ میلیارد تومان داشته باشد.
- تفاوت SP0 با آریا چیست؟
خودروی آریا نسخه کراس اور از شاهین سدان با پلتفرم SP100 و طراحی و موتور متفاوت است درحالیکه SP0 پلتفرم ارتقا یافته سایپاست که برای خودروهای جدید این شرکت از جمله یک هاچبک و قدبلندی جدید بکار میرود.
نتیجهگیری
شرکت سایپا در حرکتی دیرهنگام پروتوتایپی از یک شاسی بلند کوچک با نام SP0 یا شاهین شاسی بلند را رونمایی کرد و به دنبال آن هیجانی در بازار ایجاد شود. با اینکه شایعاتی درباره تولید قریبالوقوع این خودرو منتشر شده بود اما فعلاً خبری از آن نیست و مشخص نشده پروژه شاسی بلند SP0 چه زمانی رنگ واقعیت به خود میگیرد. نظر شما دراینباره چیست؟ آیا شاسی بلند جدید سایپا خواهد توانست به موفقیت دست یابد؟
اراز
۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۴یعنی تیم طراحی خودرو های ایرانی فک فامیل اصحاب کهف هستن رخ ماشین ها همیشه 15سال عقب تر از بازار جهانی
الکس واگن
۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۴تو از کجا می دونی ؟
تو فقط نظر شخصی خودت رو گفتی
مثلا بنز طراحی هزار سال آینده رو داره ؟
🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣
هراکلیوس
۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۴یعنی یه بار نشد یه خبر هیجانی از تولیدات خودرویی کشور تو این چند ساله بشنویم اتاق های زشت کابین های ساده هر تیکه از قطعات موتور برای یک کشور نه نو اوری نه اختراع فقط فقط انحصار حیف میل بیت المال
ارسلان
۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۴کلا مملکت داره رو خزعبلات یه افیونی میچرخه….دنبال خبر هیجان انگیزی ؟!
N.I.M.A
۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۴رنو هم دیگه از این فرم چراغ استفاده نمیکنه!
کورش
۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۴طراحیش همین الان افتضاح و قدیمیه چه برسه به ۵ سال دیگه که شاید به بازار بیاد،باید قبول کرد که توانایی طراحی خودرو در ایران نیست ،اینکه ظاهر یه ماشین درست کنن حالا چت زشت چه زیبا که نشد طراحی خودرو باید علمش باشه که نیست
Lyting
۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۴چرا نمیتونند با استفاده از موتور نیسان زامیاد مینی ون ای یو وی فول سایز بر اساس پلتفرم سایپا کاروان بسازند ؟ (منظورم چیزی مثل هایما یا مینی ون های ترکیه که حس SUV داره)
محمد
۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۴بیشتر در حد کانسپت هست.
به نظرم الان با این وضعیت بازار خراب ایران و قدرت خرید مردم هیچی تولید نکنند بهتر است.
تو شرایط فعلی تولیدی که بشه صادر کرد سود داره نه چیزای دیگه.
الان تو کشور دام داری و گوسفند داری سود داره چون صادر میشه .
و یا کشت پسته، زعفران و…
این صنعت ما چیز زیادی برای صادرات نداره پس صرفه نداره و ببنده ضرر زیانش کمتره.