ایستگاه خبر

آریو؛ چینی خوش ساخت

رپورتاژ: چند سالی است که تب تولید و مونتاژ خودروهای چینی در ایران بالا گرفته است و انواع و اقسام خودروهای چینی با برندهای مختلف به بازار ایران وارد شده‌اند. یکی از این خودروها آریو  S300 است که توسط شرکت سایپا مونتاژ می‌شود. این خودرو طراحی شرکت زوتی چین بوده که در سال ۲۰۱۲ آن را به عنوان بهترین محصول خود روانه بازار کرد. در ایران هم تامدتی با نام زوتی Z300 به فروش می‌رسید.


شرکت زوتی از سال ۲۰۰۷ کار خود را آغاز کرد و یکی از شرکت‌هایی  است که با الهام گرفتن از خودروهای برندهای معتبر دست به طراحی و تولید محصولاتی با قیمت پایین‌تر می‌زند. این شرکت با این جوان و نوپاست اما در سطح اول خودروسازی چین قرار دارد و با شرکت‌های تویوتا، دایهاتسو و فیات، همکاری می‌کند. زوتی محصولاتی شامل ۹ کراس‌اور، ۳ مدل سدان و ۳ محصول کوچک در کلاس شهری، تولید و به خیابان‌ها می‌فرستد.

Zotye Z300
زوتی Z300 بر پایه پلتفرم تویوتا آلیون طراحی و ساخته شده است. شرکت زوتی به طرز وفادارانه‌ای به نمونه اصلی باقی مانده و حتی فرم چراغ‌ها هم مشابه نمونه‌ی ژاپنی است. آلیون خودرویی بوده که بیشتر برای بازار ژاپن تولید می‌شود و کمتر به کشورهای دیگر صادر می‌شود که در سال ۲۰۰۱ به جای کورونا و کارینا در فهرست محصولات تویوتا قرار گرفت.
از زمان مونتاژ سایپا آریو و عرضه آن به بازار، این خودرو با استقبال خوبی روبرو شد. این خودرو با پیشرانه‌ی ۶/۱ لیتری، چهار سیلندر و با قدرت ۱۱۲ اسب بخار و با ۱۵۱ نیوتن‌متر گشتاور در ایران مونتاژ می‌شود. تولید پیشرانه‌های آریو ساخت شرکت میتسوبیشی در چین است و از موتور نوع خطی چهار سیلندر و ۱۶ سوپاپ قدرت خود را به چرخ‌ها می‌رساند..
آریو دارای دو نوع اتوماتیک و دستی است؛ آریو اتوماتیک دارای جعبه دنده چهار سرعته و مدل دستی دارای گیربکس ۶ سرعته بوده. مدل اتوماتیک صفر تا صد را در زمانی حدود ۱۴ ثانیه طی می‌کند و مدل دستی در صورت شرایط مطلوب در حدود ۱۲ ثانیه. طراحی ظاهری خودرو هم تقریباً بی عیب و نقص است و بسیار شبیه کرولا ۲۰۱۲ بوده. همچنین از سوی دیگر در طراحی داخلی هم مواد نسبتاً خوبی استفاده شده است.

Zotye Z300 dashboard
تجهیزات ایمنی و رفاهی آریو S300 نیز شامل کیسه هوای راننده و سرنشین کناری، سیستم ضد سرقت، پنج کمربند ایمنی، قفل خودکار درها هنگام سرعت گرفتن خودرو، قفل ایمنی کودک برای درها و شیشه‌های پشتی، سنسور پارک دنده عقب، آینه‌های جانبی مجهز به راهنما، چراغ مه‌شکن در عقب و جلو،‌ کنسول وسط جانبی، سیستم تهویه مطبوع در حالت دستی و خودکار، گرم‌کن شیشه پشتی، چراغ عقب ال ای دی و چراغ‌های جلو با قابلیت تنظیم ارتفاع می‌شوند. در بخش ترمزها نیز آریو از سیستم ترمز ضد قفل ABS و EBD و همچنین ترمز جلو و عقب دیسکی بهره می‌برد.

آریو خودرویی است که با توجه به قیمت آن، گزینه پیشنهادی نسبتاً مطلوبی در شرایط کنونی برای طبقه متوسط به نظر می‌آید. اگر به بازار خودرو یا سایت‌هایی مانند دیوار مراجعه کنیم می‌توانیم با نمونه‌های زیادی از این خودرو روبرو شویم. به طور مثال آریو اتومات صفر، به قیمت ۱۱۲ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان آگهی شده است و به عنوان مثال دیگر آریو دنده‌ای صفر، ۱۰۵ میلیون تومان قیمت‌گذاری شده است.

 

منبع ‌:‌ ویرلن

 

 

میانگین امتیازات ۴ از ۵
از مجموع ۶ رای

جواد عقیلی

داستان از جایی شروع می شه که پدال گاز رو فشار بدیم.

مطالب مشابه

دکمه بازگشت به بالا