ایستگاه

۳۱ واقعیت درباره پراید ۱۳۱

رپورتاژ: درباره پراید ۱۳۱ کمپانی سایپا چه می‌دانید؟ این چه سؤالی است؛ همه با پرایدها و از جمله مدل ۱۳۱ آشنا هستند. اما شاید دوست باشید از این خودروی پراستفاده در ایران بیشتر بدانید. پس چرا معطلید؟‌ این ۳۱ واقعیت درباره این اتومبیل خدمت شما.

۶۰ میلیون برای پراید ۱۳۱

۱. پراید ۱۳۱ امروزه در بازار، نزدیک ۶۰ میلیون تومان خرید و فروش می‌شود و بازار خوبی هم دارد؛ البته به وقت فروردین ۱۳۹۹.

۲. بد نیست بدانید که پراید ۱۳۱ را، نسخه فیس‌لیفت و جایگزین پراید صبا می‌دانند.

۳. در اواخر دهه ۸۰ شمسی، سایپا اقدام به طراحی پروژه ایکس ۱۰۰ کرد تا عملا پلتفرم پرایدها را ارتقا ببخشد. پراید ۱۳۱ هم از این امر جدا نبود.

۴. پراید ۱۳۱ البته نسخه فیس‌لیفت هم دارد؛ پراید ۱۳۲. جالب این که هر ۲ خودرو به موازات هم تولید شده‌اند.

۵. این مدل، ۵ تیپ دارد. تفاوت این تیپ‌ها، در ویژگی‌های فرمان هیدرولیک، ترمز ای‌بی‌اس و ایربگ راننده است.

۶. ارزان‌ترین تیپ این ماشین، تیپ اس‌تی است که هیچ کدام از این ۳ ویژگی را ندارد.

۷. گران‌ترین تیپ آن را هم باید ای‌ایکس بدانیم؛ که هر ۳ ویژگی را دارد.

۸. از سال ۱۳۹۳ بود که تولید پراید ۱۳۱ با استاندارد یورو ۴ شروع شد.

۹. هزینه نگهداری این خودرو پایین بوده و عملا جزو کم‌خرج‌ترین‌های بازار است. یکی از مزیت‌های این اتومبیل، همین نکته است.

۱۰. همان طور که اشاره شد، بازار دست دوم خوبی هم دارد که یکی دیگر از مزیت‌هایش محسوب می‌شود. کافی است سری به وب سایت دیوار بزنید تا ببینید چقدر مشتری دارد.

۱۱. پرایدها، علی‌رغم همه نقدهایی که به آن‌ها می‌شود، دچار فراوانی قطعات هستند و عملا دارندگان آنها، با مشکلی روبه‌رو نیستند.

۱۲. این پرایدها البته نقاط ضعف هم کم ندارند؛ از جمله کولرها. موقع کولر گرفتن، ماشین حسابی به دردسر می‌افتد.

۱۳. این خودروها فرمان‌پذیری نه چندان جالبی دارند؛ این هم یک ضعف دیگر.

۱۴. کیفیت ساخت خودرو چندان جالب نیست. در نتیجه امنیت خودرو هم با مشکل روبه‌رو است؛ چه از حیث برخورد در تصادف و چه از نظر آپشن‌های ایمنی.

۱۵. حجم موتور پراید ۱۳۱، نزدیک به ۱.۳ لیتر است؛ با قدرت ۷۱ اسب بخار. ظاهرا برای چنین خودرویی بد نیست.

 

پراید و تیبا و رانا و باقی بچه‌ها

۱۶. مصرف ترکیبی خودرو نزدیک ۶.۵ لیتر است؛ یک مزیت دیگر برای یک خودروی اقتصادی.

۱۷. از جمله رقبای سنتی این ماشین، باید به فیس‌لیفت آن اشاره کرد؛ پراید ۱۳۲. البته معمولا یکی، دو سال باید تفاوت بین نو و کارکرده آنها قائل شد تا متعادل شوند. ظاهرا که این رقابت، برنده‌ای ندارد.

۱۸. رقیب سنتی دیگر پراید ۱۳۱ را باید تیبا صندوقدار بدانیم. تیبا برتری‌هایی به پراید دارد؛ از جمله استحکام و طراحی و امکانات کابین و… .

۱۹. شاید بشود رانا ال‌ایکس را که مربوط ۷، ۸ سال قبل است هم، در این رقابت وارد کرد. طبعا وضعیت رانا از هر حیث بهتر از پراید خواهد بود.

۲۰. بعضی‌ها هم معتقدند که دوو سیلو، البته نسخه‌های سرپا و تمیزش، گزینه بعدی این رقابت هستند و از هر لحاظ، بهتر و سرتر از پراید ۱۳۱. به هر حال می‌توانید به خرید پراید ۱۳۱ در دیوار و همچنین دیگر خودروهای رقیب هم فکر کنید.

۲۱. برخی رانندگان این خودرو معتقدند که پرایدهای ۱۳۹۶ به بعد، سامانه ترمزشان بهتر شده و قابل اعتمادتر است.

۲۲. برخی از طرفداران پراید، معتقدند که این ماشین، بهترین گزینه برای کسی است که درگیر رانندگی اصولی است و نمی‌خواهد کار خاصی با خودرویش انجام بدهد.

۲۳. گفته می‌شود که این پراید و دیگر پرایدها، مشکلی از بابت طراحی و کیفیت نداشتند؛ ولی به مرور زمان که قطعات فنی بی‌کیفیت و تولید بدنه ضعیف به دلیل فرسودگی دستگاه‌های تولید و… پیش آمده، به این حال و روز افتاده‌اند. کیفیت پایین مونتاژ را هم البته نباید از یاد برد.

۲۴. در نسخه‌های جدیدتر خودرو مشکل گیربکس هم گزارش شده؛ که ظاهرا جز تعویض چاره‌ای ندارد.

۲۵. شتاب این پرایدها، نزدیک به ۱۵ ثانیه است؛ البته با کمی کم یا زیاد. این شتاب قاعدتا برای جوانترها چندان جذاب و جالب نیست.

۲۶. حداکثر سرعت این پراید ۱۷۰ کیلومتر است؛ هرچند گفته می‌شود بالای ۱۲۰ تا سرعت، ماشین به لرزه افتاده و کنترلش سخت می‌شود.

۲۷. یکی از سایت‌های معتبر خودرو، نمره هندلینگ این پراید را یک چهارم دانسته است؛ یعنی ۲.۵ از ۱۰.

۲۸. باقی نمره‌های آپشن‌های رفاهی و ایمنی و… هم در همین حد و حدود است. بالاترین نمره به خدمات پس از فروش اختصاص داشت؛ ۸ از ۱۰.

۲۹. آیا می‌دانستید که ریشه پراید، به شرکت کیاموتورز کره بر می‌گردد؟ و البته کمی هم به کمپانی مزدای ژاپن؟

۳۰. روزگاری از پراید، برای تردد در عرشه ناوهای بزرگ آمریکایی استفاده می‌شد؛ چون صرفا قصدشان رفت و آمد در یک مسیر صاف و مشخص و بدون دست‌انداز بود. بعدها این خودرو از بازار آمریکا خارج شد؛ به دلیل ضعف در کیفیت و امنیت.

۳۱. ورود پراید به بازارهای ایران، به سال ۱۳۷۲ باز می‌گردد؛ که شرکت سایپا، کیا پراید را با نام‌های صبا و نسیم به بازار فرستاد. صبا، پدر همین پراید ۱۳۱ محسوب می‌شد.

 

 

مطالب مشابه

‫۲۱ دیدگاه‌ها

  1. بنز

    ۷ خرداد ۱۳۹۹
    سوابق: (15 ديدگاه)

    حاجی هوس کردم همین الان برم یدونه بخرم

    موافقم ۳
    مخالفم ۰
    1. جواد خطر

      ۸ خرداد ۱۳۹۹
      سوابق: (255 ديدگاه)

      اگه چَن ماه پیش یه پراید خریده بودیم الآن کمِ کَمِش ۱۰ میلیون سود کرده بودیم

      موافقم ۱
      مخالفم ۰
    2. M سابق

      ۸ خرداد ۱۳۹۹
      سوابق: (2373 ديدگاه)

      یعنی اکه پدال یه شماره کارت میداد میگفت دوستان سایت به هر حال خرج داره و …

      شرافتمندانه تر از این آگهی بود !!!

      موافقم ۱
      مخالفم ۱
  2. ممد ژانگولر

    ۷ خرداد ۱۳۹۹
    سوابق: (2752 ديدگاه)

    من پیشنهاد میکنم به هر آدم جانی ، اختلاص گر ، رانت خوار و یا محکومان به اعدام یک دستگاه پراید هدیه بدن با یک باک پر بنزین بگن میتونی فقط جلو بری و حق برگشت هم نداری و مسئولیت عواقبش هم با خودته ?
    چطوره؟?

    موافقم ۰
    مخالفم ۰
    1. Malt hill

      ۷ خرداد ۱۳۹۹
      سوابق: (514 ديدگاه)

      اون موقع دیگه آدم سرشناسی باقی نمی مونه?
      فقط ما معمولیا باقی می مونیم

      موافقم ۰
      مخالفم ۰
  3. Shahrukh

    ۷ خرداد ۱۳۹۹
    سوابق: (114 ديدگاه)

    ای خدا مصبتو شکر
    داریم پدال چک مکنیم
    میرسیم ب پست اول ک نوشته مرسدس فلان با اون رنگ لامذهبش
    چشمون میاد پایین تر میبینیم پست سوم، زده فورد فلان با اون قیافه اسپرتش
    فقط ای کاش میشد چشمون اون وسطو نخونه بخوره تو ذوقش!

    موافقم ۱
    مخالفم ۰
    1. مهدی

      ۷ خرداد ۱۳۹۹
      سوابق: (1169 ديدگاه)

      بابا رپر

      موافقم ۰
      مخالفم ۰
      1. MehdiTurbo

        ۷ خرداد ۱۳۹۹
        سوابق: (1222 ديدگاه)

        کلمه ها را رپ میکنیم مینویسیم پشت هم
        حاجی اخه اینجا کاری نمونده به جز ج..

        موافقم ۰
        مخالفم ۰
  4. سورنا

    ۷ خرداد ۱۳۹۹
    سوابق: (1055 ديدگاه)

    حقیقت اصلی اینه که مشکل پراید نیست بلکه مردمی هستن که تن به این خف ت و خا ری دادن ….
    به قول اون یارو مردم خودشون انتخاب کردن پس خ فه …

    موافقم ۰
    مخالفم ۰
    1. حسن

      ۷ خرداد ۱۳۹۹
      سوابق: (327 ديدگاه)

      اگر دردم یکی بودی چه خوش بود!!!!

      موافقم ۰
      مخالفم ۰
    2. محمد

      ۸ خرداد ۱۳۹۹
      سوابق: (332 ديدگاه)

      اون آدم های که پراید میگیرن وضع چندان مناسبی از لحاظ معیشتی ندارند اگه وضع شون خوب بود که پراید نمی گرفتند

      موافقم ۳
      مخالفم ۰
    3. Irani

      ۹ خرداد ۱۳۹۹
      سوابق: (142 ديدگاه)

      مردم خودشون چی رو انتخاب کردن؟ مردم پیشرفت و توسعه میخواستن و به وعده های اینا دلگرم بودن. چه میدونستن این بلا رو سرشون میارن؟!

      موافقم ۰
      مخالفم ۰
  5. Farzad

    ۷ خرداد ۱۳۹۹
    سوابق: (2570 ديدگاه)

    دوتا پاراگراف آخر خیلی حرف توشه ، حرف های خیلی تلخ …

    موافقم ۰
    مخالفم ۰
  6. payam

    ۷ خرداد ۱۳۹۹
    سوابق: (27 ديدگاه)

    حاجی این ناو و اینا دقیقا شایعه می باشد ها؟ خبرداری که؟
    ریشه این خودرو هم فورد فستیوا بود که به عنوان خودرو دانشجویی تولید شده بود نه برای ناو هواپیما بر یا هر ناو دیگه!
    البته چون مزدا اون زمان زیر مجموعه فورد بود طراحی کار مزداس و موتورش هم b3 مزداس!
    بعداز اون رسید به کیا و بعد هم ایران !
    دلمون خوشه توی سایت پدال رو میخونیم نه حرفای یه راننده تاکسی اونم نه فوق لیسانسش بلکه پنجم ابتدایی!?

    موافقم ۰
    مخالفم ۱
    1. Farzad

      ۷ خرداد ۱۳۹۹
      سوابق: (2570 ديدگاه)

      حاجی برای ما مهم این ۲۷ سالی بود که این قوطی حلبی رو برای ملت تولید کردن و بد تر از اون ملتی که با خوشحالی میخرن ، خدا میدونه چقدر ایرانی با پراید کشته شدن ، عکس هایی رو از تصادفات پراید دیدم واقعا حالم گرفته شد …

      موافقم ۰
      مخالفم ۲
  7. مهراد

    ۷ خرداد ۱۳۹۹
    سوابق: (605 ديدگاه)

    آقا وجداناً از پراید بکشید بیرون

    دیگه مافوق تکراری شده قضیه پراید

    این مملکت مسائل بسیار بزرگ تر از بحران خودرو هم داره نمونش زلزله و کرونا و …

    موافقم ۰
    مخالفم ۲
  8. هاتف

    ۷ خرداد ۱۳۹۹
    سوابق: (85 ديدگاه)

    و اینکه با قیمت حدود چهار هزار دلار احتمالا ارزانترین خودروی تولیدی در جهان است

    موافقم ۰
    مخالفم ۰
  9. کادیلاک

    ۷ خرداد ۱۳۹۹
    سوابق: (74 ديدگاه)

    اولین پراید تو امریکا بود ۶۰ سال پیش که دنده اتوماتیک هم داشت
    الان مردم این پراید رو با امکانات کمتر می خرن و خوش می شن دو آخر با تصادفی می میرن‌
    کسی در تصادف در پراید کشته بشه حقشه که کشته بشه
    طرف پراید می خره که از دوچرخه نا امن تره می ره از لندکروز سبقت می گیره و در آخر می میره و مردم میگه پراید نا ایمنه
    بعد وقتی گران میشه همه هجوم می بره به نمایندگی تا پراید ثبت کنه و بخره
    نخرید دیگه. اگه می خرید اعتراض هم نکنید که پراید بد هست و اگه در تصادف بمیرید حق تان است که بمیرید چوخ خودتان این خودروی نا امن رو خریدین . کسی اجبار نمی کنه که پراید بخرین

    موافقم ۰
    مخالفم ۳
    1. Hamidreza

      ۸ خرداد ۱۳۹۹
      سوابق: (2417 ديدگاه)

      کسی که پول خرید ماشین بهتری ندارع + حتما به یه ماشین نیازمنده که کم خرج باشه (معمولا ماشین صفر کم خرج تره) + ۲۰۶ دست دو از پراید نو گرون تره ؛ چیکار کنه ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

      موافقم ۲
      مخالفم ۲
  10. samurai

    ۷ خرداد ۱۳۹۹
    سوابق: (414 ديدگاه)

    از سی جی ۱۲۵ و نیسان گاوی هم مطلب تهیه کنید با تشکرات بسیار از طرف یک جهان ۳۰ امی :||

    موافقم ۱
    مخالفم ۰
  11. madadi

    ۸ خرداد ۱۳۹۹
    سوابق: (16 ديدگاه)

    جذاب لعنتی آششششششغال

    موافقم ۰
    مخالفم ۲

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا