ایستگاه

ماجرای آزادسازی واردات خودرو: انحصاری که به انحصار دیگر گره خورد

ماه‌هاست که کشمکش مجلس، شورای نگهبان و مجمع تشخیص مصلحت نظام برای آزادسازی واردات خودرو در جریان است. طبیعتاً اهداف اصلی از این برنامه، رفع انحصار و ایجاد رقابت برای تولید و عرضه خودروهای بهتر و به‌روزتر و با قیمت پایین‌تر، جبران کمبود خودرو در بازار و حذف بازار کاذب و رانتی، دسترسی مشتریان به خودروهای ایمن‌تر و کم‌مصرف‌تر و اجرای عدالت اجتماعی در راستای اولویت قرار دادن مردم است. اما آیا با مصوبه‌های نیم‌بند و تکه‌پاره شده‌ای که اینک به‌عنوان مصوبه نهایی واردات مشروط و محدود خودرو نهایی شده است، می‌توان به هیچ‌کدام از این اهداف رسید؟

خودروهای وارداتی

درحالی‌که در ابتدا قرار بود واردات خودرو منوط به‌شرط عدم انتقال ارز با راهکارهایی چون واردات در قبال صادرات باشد، اکنون با اضافه شدن بندهایی انحصار زا، این واردات مشروط به صادرات خودرو و قطعات خودرو شده است.

این مهم‌ترین شرط جدید برای واردات ۷۰ هزار دستگاه خودرو است. درحالی‌که کشور با کمبود خودرو و قرعه‌کشی‌های ناتمام مواجه است و خودروها با بهانه‌های کمبود قطعه در پارکینگ‌های خودروسازان دپو می‌شوند، صحبت از صادرات خودرو و قطعات آن درواقع قفل زدن بر این ماجراست. بعلاوه کدام خودروی تولیدی فعلی کشور از تکنولوژی و استانداردهای لازم برای صادرات برخوردار است؟ بدین ترتیب واردات خودرو عملاً محال خواهد بود و اگر هم خودرویی وارد شود توسط خودروسازان داخلی و به شکل نمادین و با قیمت‌هایی خواهد بود که کمکی به اهداف واردات خودرو نمی‌کنند.

این مصوبه تنها یک نمایش تبلیغی غیرواقعی و غیرمفید است که هیچ گشایشی در بازار خودروی ایران ایجاد نخواهد کرد و تنها گره‌های کور دیگری در مسیر فسادآلود فعلی این صنعت و بازار می‌افزاید.

 

پیشنهاد می‌کنیم لااقل به عنوان یک راهکار کوتاه مدت، واردات خودروهای کم‌مصرف هیبریدی و الکتریکی بدون قیدوشرط و بدون خروج ارز آزاد شود. واردات خودروهای دست دوم کم‌مصرف نیز می‌تواند بخش دیگری از راهکار باشد. بدون شک تنها با صرفه‌جویی در مصرف سوخت و بهبود ایمنی حاصل از این خودروها، اقتصاد کشور منتفع خواهد شد و رضایت بیشتر مصرف کنندگان نیز حاصل خواهد شد.

واردات خودرو باید بخش مهمی از برنامه جامع تحول در صنعت خودروی کشور باشد که نه با برنامه‌های ساماندهی ادواری که با بازنگری بنیادین قابل نجات است.

جواد عقیلی

مهندسی پتروشیمی خوندم اما عاشق دنیای خودرو هستم. موسس و سردبیر پدال هستم.

مطالب مشابه

‫۱۷ دیدگاه‌ها

  1. ممد ژانگولر

    ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۱
    سوابق: (2420 ديدگاه)

    سولاخ مغز ملت تیر میکشه با این خبرا

    موافقم ۲۳
    مخالفم ۱۱
    1. امین

      ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۱
      سوابق: (429 ديدگاه)

      🤣

      موافقم ۵
      مخالفم ۴
  2. NAVID۰۰۹۸

    ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۱
    سوابق: (6898 ديدگاه)

    الان حدود یک سالو نیمی میشه که هر ترفندی میزنند تا فقط بازار را راکت کنند اما جالبه که این حنا دیگر رنگی ندارد و خود مردم هم گرگ بارون دیده شده‌اند که اگر امروز نخرند باید فردا گران‌تر بخرند !
    امروز که داریم صحبت میکنیم ، پژو ۲۰۷ اتومات ۶۰۰ میلیون را رد کرده و …. !
    نمیدانم چه بگویم جز اینکه آیا اُمیدی هست برای ادامه‌ی این زندگی یا خیر ؟!
    نه برای اینکه خودرو گران شده ، نه خداشاهده ، نه !
    بلکه تمام اجناس گران میشوند و گرانی پشتِ گرانی و فشاری که دیگر کمر را خورد کرده و تفکر را معیوب و از کار انداخته !

    موافقم ۴۲
    مخالفم ۵
  3. AMANTE

    ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۱
    سوابق: (638 ديدگاه)

    رنو ساندرو: ۱۲ هزار دلار، دلار امروز ۲۷ هزار و خورده ای، ۱۲ هزار دلار ضربدر ۲۷ هزار و خورده ای مساوی با ۳۳۵ میلیون تومان و خورده ای بعلاوه هزینه گمرگ، سود کسانی که لازم دارن، سود دلال و…. مساوی با ۹۰۰ میلیون تومان یا بالاتر.
    این قیمت یکی از ارزان ترین ماشین های دنیا به میلیون تومانه، اگر وارد بشه ماشینی که خیلی ها در خارج از ایران راحت میخرن اش توی ایران میشه ماشین پولدارها.
    الان با آزاد شدن واردات دلمون به چی خوش باشه، فقط دل بعضی افراد که جیپ پر دارن خوش میشه که قراره جیبشون پر تر بشه.

    موافقم ۳۴
    مخالفم ۲
    1. SS

      ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۱
      سوابق: (556 ديدگاه)

      دوست عزیز قیمت های ایران بر اساس قیمت امارات تعیین میشه
      ساندرو که وجود نداره برای واردات ولی سیمبل فول آپشن حدود ۳۰۰ میلیون هست که با عوارض حدود ۷۰۰ میلیون میشه
      نمیگم ارزون هست ولی اگر فکر میکنید گرون هست یه سری به نمایشگاه ها ماشین بزنین
      نکته مثبت واردات در حال حاضر واردات ماشینهای هیبریدی هست که ۲۵ درصد تعرفه دارن
      تویوتا راو ۴ هایبرید فول حدود ۱ میلیارد هست که با عوارض و سود ۱۴۰۰ میشه – حالا مقایسه کنید با سانتافه ۵ سال قبل که در نمایشگاه ها هست حدود ۳ تومن

      موافقم ۴
      مخالفم ۱۱
      1. Danial

        ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۱
        سوابق: (456 ديدگاه)

        جناب SS چقدر ساده ای شما چطور ممکنه راو۴ جدید رو بهت بدن ۱.۴۰۰ خودت خندت نگرفت از این حرف این ماشین بیاد قیمتش میشه ۴ به بالا تازه جا باز میکنه به قول شما اون سانتافه ۵ سال قبل از ۳ بشه ۳.۵ واقعاً فکر میکنید دولت میاد ی کاری میکنه اجناس خوب و با کیفیت جدید با قیمت کم ب دست منو شما مرسه خیلی خنده داره.

        موافقم ۱۷
        مخالفم ۴
        1. SS

          ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۱
          سوابق: (556 ديدگاه)

          اگه یادتون باشه پریوس فول با همین عوارض و مشکلات همیشگی واردات به قیمت ۱۳۰-۱۴۰ فروخته میشد
          نمیگم از روز اول این قیمت میشه چون چند سال تقاضا انباشته هست ولی حباب رو کم کم از بین میبره

          البته دوستانی که میگن فایده ای نداره بگن راه حل بهتر چی هست؟؟
          واردات هرچند محدود بهتر از بسته بودن بازار هست

          موافقم ۱
          مخالفم ۱۰
      2. سبحان

        ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۱
        سوابق: (1 ديدگاه)

        شما در هیچ جایی از این کره خاکی سیاستهایی که مسئولان ما حا ل به به بهانه حمایت از تولید ملی تصمیم سازی میکنند سابقه ندارد شما هیچ کشوری را پیدا نمیکنید که جلوی رقابت و واردات را بگیرند به بهانه حمایت تولید ملی!!! از آن بدتر دو نرخی بودن خودرو و تفاوت قیمت فاحش خودرو در مناطق و شهرهای مناطق آزاد با شهرهای دیگر !!! و تفاوت قائل شدن بین مردم شما در هیچ کجای دنیا پیدا نمی کنید اینگونه قوانینرا که تصمیم سازان اقتصادی ما در ایران پیاده میکنند … من نمی دانم کشورهای دیگر جهان چنین تصمیماتی برای صنعتشان نمیگیرند کودن هستند و از هوش و زکاوت تصمیم سازان اقتصادی ما غافلند …..!!!!

        موافقم ۲
        مخالفم ۰
  4. مانی

    ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۱
    سوابق: (7 ديدگاه)

    با چند سطر آخر این متن صد در صد موافقم. راهکاری کاملا معقول و منصفانه و کاربردی برای واردات ماشین در شرایط فعلی هست.امیدوارم که در عمل هم شاهد اجرای اون باشیم.

    موافقم ۱۴
    مخالفم ۰
  5. Behnam1012

    ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۱
    سوابق: (656 ديدگاه)

    کی این طراح مسخره رو داده آخه یعنی یه نفر نبود بگه ما تو تولید خودرو داخلی موندیم قرعه کشی گذاشتیم نداریم جواب بازار رو بدیم بعد برای تنظیم بازار میای واردات میزاری ولی واردات به شرط صادرات خودروی داخلی همون خودرویی که تولیدمون جوابگوی بازار داخل کشور نیست و با قرعه کشی داریم خودرو دست مردم میدیم

    اینا همش الکیه
    واردات انجام نمیشه انجام بشه هم با تعرفه بالا و توسط افراد خاص با قیمت خیلی خاص که حتی نزدیک قیمت خودرو های چینی هم نشن

    تو ایران مافیا چند دسته ن
    خودرو های تولید سایپا
    تولید ایران خودرو
    تولید چین مونتاژ ایران مثل مدیران خودرو و بهمن و …
    کامیونت و کامیون هم جدیدا اضافه شده و قیمت های سه چهار میلیارد گذاشتن روی کشنده چینی

    اینا که اسم بردم باید منافعشان تامین بشه و برای خودشون بازار رو تقسیم کردن
    زیر سی صد سایپا
    سی صد تا پونصد ایران‌خودرو
    پونصد تا دو میلیارد چین

    پس وارداتی هم باشه زیر دو میلیارد یا نزدیک دو میلیارد نمیاد چون منافعه این مافیا به خطر میوفته

    گفتم که خیالتون راحت باشه

    تنها راهکارش نخریدن مردمه که بنا به دلایلی هیچ وقت واقعا متحد نمیشیم تهش با یه وام اتحاد میکشنه

    موافقم ۲۷
    مخالفم ۳
  6. احمدرضا

    ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۱
    سوابق: (227 ديدگاه)

    تو این وضعیت امید بدون منطق حماقته بازار درست نمیشه

    موافقم ۸
    مخالفم ۲
  7. تحت پیگرد

    ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۱
    سوابق: (213 ديدگاه)

    تو این مملکت هر طرح و قانون جدیدی گذاشته میشه شک و تردید نکنید که اول منافع خودشون و خونواده هاشون و اطرافیان خودشون رو در نظر میگیرن و از ضرر کردن مردم ککشون هم نمیگزه پس هر طرح و قانون جدیدی بذارن قطعا موجب یه بدبختیه دیگه برای مردم فقط دعا کنید هیچ طرح و قانون جدیدی در این مملکت گذاشته نشه

    موافقم ۲۲
    مخالفم ۲
  8. Joker

    ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۱
    سوابق: (423 ديدگاه)

    کاری نداره که،ماشین ایرانی رو در حین صادر کردن بفرستید ته دریا بعد به ازای هر چند دستگاه از فرغون ایرانی یک خودرو لوکس وارد کنید که در آخر هم به نفع وارد کنندست و هم خریدار…

    موافقم ۶
    مخالفم ۳
  9. H2_H2

    ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۱
    سوابق: (31 ديدگاه)

    من متوجه نشدم یعنی باید بری یه آشغال از ایرانخودرو و سایپا بخری ببری اونجا تو امارات که بوگاتی دیوو و لامبورگینی و فراری sf90 سوار میشن بری بدی بعد بری دوباره یه سانتافه بگیری با گمرک و ۱۰۰تا دردسر دیگه بیایی!؟؟ ،،بابا به جهنم ماشین ایرانی بگیری ،چند دهه هست که سوارشون میشیم و اطرافمون دارم می بینم ولی الان بشدت آشغالن کیفیت داغون قیمت مافیایی ،،حداقل اون سمندی که ۱۰سال پیش ادم سوار میشد با الانش زمین تا اسمون کیفیت ساختش تفاوت داره اون موقع آشغال بودن الان دیگه خیلی آشغال شدن ۱۶میلیون کجا ۴۰۰میلیون کجا

    موافقم ۵
    مخالفم ۳
  10. ناشناس

    ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۱
    سوابق: (1 ديدگاه)

    همه سرکارییم

    موافقم ۴
    مخالفم ۰
  11. قطعه ساز

    ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۱
    سوابق: (1 ديدگاه)

    سلام داداش کسی به فکر مردم تو این کشور نیست دوتا لگن سازی کل اقتصاد کشور رو خورده هیچ کس هم نیست حریف این غول بشه خودرو و موتور سیکلت انحصار مافیا ست که با دلار ۱۰۰ تومن میفروشند .ایران خودرو .سایپا .کویر.نیرو موتور .گروه بهمن. کرمان موتور.
    کل اقتصاد کشور رو چپو کردند خدا لعنت کنه همه افراد مافیا ی اقتصاد ایران رو که نه شرف دارند نه غیرت ایرانی چون ایرانی نیستند.خدافقط خودش کمک کنه

    موافقم ۵
    مخالفم ۰
  12. مرتضی تیموری

    ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۱
    سوابق: (1 ديدگاه)

    خود این شرکتهای تولید کننده وارد کننده هم هستن مثل ایرانخودرو که بنز رو وارد میکنه.ماشینهایی وارد و قیمت گذاری میکنن که بالای ۵ میلیارد باشه . اونوقت دنا رو نزدیک ۱ میلیارد میکنند هم تو واردات سود میکنن هم تو تولید.دوستان توجه فرمایند که زیان چند هزار میلیاردی انباشته شده خودرو سازان باید از جیب ملت تامین بشه

    موافقم ۴
    مخالفم ۰

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا