تسلا

تحقیقات جنایی وزارت دادگستری آمریکا درباره سیستم خودران تسلا شروع شد

اخبار منتشر شده در روزهای اخیر نشان می‌دهد تحقیقات جنایی وزارت دادگستری آمریکا درباره ادعاهای مربوط به سیستم خودران تسلا شروع شده است. وزارت دادگستری آمریکا از سال ۲۰۲۱ تاکنون روی این پرونده کار می‌کند اما خبر مربوط به آن همین‌الان منتشر شده است. احتمالاً عدم انتشار این خبر به منظور بررسی کامل این موضوع بوده که آیا سیستم خودران کامل تسلا باعث گمراهی مصرف‌کنندگان می‌شود یا خیر. وزارت دادگستری این کشور پس از وجود ده ها تصادف در آمریکا که یک طرف قضیه محصولات تسلا و اتوپایلوت فعال آن در زمان تصادفات بوده‌اند چنین پرونده‌ای را به جریان انداخته است. برخی از این تصادفات با خسارات و تلفات سنگینی همراه بوده‌اند. علیرغم این موضوع تسلا همچنان به تبلیغ ماهیت شگفت‌انگیز اتوپایلوت خود ادامه می‌دهد و آن را از سال ۲۰۱۶ با قابلیت‌های متنوعی در دسترس قرار داده است.

حتی ایلان ماسک مدیرعامل تسلا نیز در روزهای اخیر ادعا کرد این سیستم احتمالاً بهتر از وجود راننده انسانی پشت فرمان است. این کمپانی همچنان به‌روزرسانی و بهبود توانایی‌های اتوپایلوت را در دستور کار خود قرار داده و مدعی شده به آینده‌ای کاملاً خودران که مصرف‌کنندگان می‌خواهند نزدیک شده است. در واقع نسخه تمام و کمال اتوپایلوت را می‌توان خودران کامل دانست. تسلا همچنان به استفاده از این تاکتیک بازاریابی ادامه می‌دهد و این موضوع در زمانی اتفاق می‌افتد که خودش اعتراف کرده سیستم دستیار راننده پیشرفته تأییدیه ضروری دولتی برای خودران نامیدن در سال ۲۰۲۲ را دریافت نکرده است. زمانی که رگلاتورهای دولتی سؤالاتی درباره این نرم‌افزار پرسیدند تسلا مدعی شد ویژگی‌های خودران کامل باعث حرکت خودکار خودرو نمی‌شوند.

هفته پیش بود که ماسک قول داد نسخه آتی خودران کامل به راننده اجازه خواهد داد بدون لمس فرمان به سر کار، خانه دوستان و… برود. به نظر می‌رسد بخش بازاریابی تسلا علاقه‌ای به صبر درباره نتایج بررسی‌های وزارت دادگستری آمریکا و حتی انتشار نسخه کامل خودران این شرکت نداشته و هم‌اکنون با انتشار ویدئویی گفته که خودران کامل از راه رسیده است. در این ویدئو گفته می‌شود فردی که روی صندلی راننده نشسته فقط به خاطر قوانین ایمنی در آنجا حضور دارد. او هیچ کاری انجام نمی‌دهد و خود خودرو رانندگی را بر عهده دارد.

وب‌سایت تسلا اوضاع را پیچیده کرده و می‌گوید دستیار راننده این برند باعث کنترل فرمان، ترمز، سرعت و تغییر لاین حرکتی می‌شود اما این ویژگی‌ها باعث نمی‌شوند خودرو به‌صورت خودکار حرکت کند. این نوع ادعاها و سلب مسئولیت‌ها باعث شده‌اند وزارت دادگستری آمریکا تمرکز ویژه‌ای روی پرونده این خودروساز داشته باشد. یکی از کلیدی‌ترین بخش‌های تحقیقات وزارت دادگستری آمریکا به این موضوع مربوط می‌شود که آیا تسلا مصرف‌کنندگان آمریکایی، سرمایه‌گذاران و مقامات دولتی را گمراه کرده است یا خیر. گفته می‌شود نتایج این تحقیقات می‌تواند منجر به اتهامات جنایی شود. جدای از بررسی‌ها و تحقیقات وزارت دادگستری این کشور، موسسه NHTSA نیز آگوست ۲۰۲۱ تحقیقات جداگانه‌ای را شروع کرد. تحقیقات این موسسه شامل ۸۳۰ هزار دستگاه خودروی مجهز به اتوپایلوت است. NHTSA به وقوع ۱۶ تصادف سنگین که در آن‌ها برخورد تسلا با خودروهای اضطراری نیز وجود داشته اشاره می‌کند.

NHTSA در تحقیقات خود می‌خواهد به این نتیجه برسد که آیا تسلا می‌بایست خودروهای خود را فراخوان کند یا خیر. تکمیل کننده تحقیقات درباره تسلا نیز به DMV کالیفرنیا مربوط می‌شود که در جولای ۲۰۲۰ از تسلا به خاطر تبلیغات نادرست شکایت کرد. در این شکایت ادعا شده تسلا از اتوپایلوت و خودران کامل به عنوان کنترل خودکار خودرو نام برده می‌شود درحالی‌که این‌طور نیست؛ اما جدای از تمامی این موارد، تسلا هنوز هم درباره سیستم‌های اتوپایلوت از خود سلب مسئولیت می‌کند. پیش از آنکه راننده بتواند این سیستم را فعال کند باید در نمایشگر خودرو تائید کند که همواره دستان خود را روی فرمان می‌گذارد و کنترل و مسئولیت هدایت خودرو را بر عهده دارد.

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم وبسایت "پدال"

مطالب مشابه

‫۱۶ دیدگاه‌ها

  1. AMANTE

    ۱ آذر ۱۴۰۱
    سوابق: (1102 ديدگاه)

    شاید اتوپایلوت به میزانی که بتونه خودش مسیر یابی کنه و سرعت و…. رو تنظیم کنه رسیده باشه ولی ماشین و مردم و جاده ها هنوز نه.
    یعنی توی جاده هر چیزی ممکنه برای اتوپایلوت تسلا یک خطر باشه و در نتیجه ترمز کنه یا تغییر مسیر بده و اگه چنین اتفاقی بیفته اکثر مواقع خود ماشین میگه فرمون رو بگیر تا مطمعن بشیم هستی.
    یا اینکه یک دیوانه ای پیدا بشه و با شما برخورد کنه.
    در کل به نظرم ایلان ماسک هر چقدر هم بگه این سیستم کامله و مشکلی نداره، مردم نباید اعتماد کنن و با خیال راحت بشین ان توی ماشین تخمه بخورن و گل بگن گل بشنون.
    باید همیشه مراقب باشن.

    موافقم ۱۷
    مخالفم ۱
    1. shayan1renault

      ۲ آذر ۱۴۰۱
      سوابق: (66 ديدگاه)

      چراااا سیستم خودران؟؟؟
      یه راننده استخدام کنند از صد تا سیستم خودران بهترن

      موافقم ۲
      مخالفم ۱
  2. MOHAMMAD.DEMON

    ۱ آذر ۱۴۰۱
    سوابق: (1367 ديدگاه)

    یه خسته نباشید هم باید به آقای احمد زاده گفت چرا که الان که مطالب منتشر کرده توی سایت توسط آقای احمد زاده رو میخونم هر چی مطلب در مورد تسلا نوشته
    شکایت و اتیش سوزی تحقیقات در مورد تسلا بوده خسته نباشی دلاور
    حالا منتشر هم نکردید کامنت نکردید فقط خواستم حس یه نفر عادی رو نسبت به شما بیان بکنم

    موافقم ۱۴
    مخالفم ۳۴
    1. MILADZM

      ۱ آذر ۱۴۰۱
      سوابق: (253 ديدگاه)

      محمد جان دوستان قبل از تو هم چندین بار اینو گفته بودن که در آخرین مورد منجر به خداحافظی دو نفر هم از سایت شد سر این موضوع .
      واقعا هر کسی فقط یه ذره درباره تسلا تحقیق کنه به قدری مطالب آموزنده و علمی درباره این شرکت توی فضای مجازی موجوده که هر روز میشه ۲ تا خبر توپ ازش گذاشت .
      مثلا من خودم هم چندین بار گفتم به جای این اخبار حاشیه ای و بی ارزش ( حالا منظورم صرفا این خبر نیست و کلی دارم میگم ) میتونید از الکتروموتور های پوشش کربنی تسلا یا ربات های بسیار پیشرفته خط تولید یا دستگاه های پرس کننده ورق های فلزی تسلا که کار فرم دهی رو در هشت برابر مساحت کمتر نسبت به بقیه انجام میدن ( البته اگه اشتباره نکنم چون خیلی وقت پیش خوندم ) رو کار کنید
      اینا فقط یه قطره از دریا هستن
      مثلا یه خبر گذاشته شد که هزینه ی تولید تسلا در سال های گذشته مرتب کمتر شده
      خب میتونن درباره دلیل این موضوع یه مطلب کار کنن
      یا مثلا یه مطلب درست و حسابی کار کنن که چجوری تسلا از ضرردهی در ساخت محصولات الکتریکی به سوددهی رسید ؟
      اونم اینکه تازه حالا سودش توی هر خودرو ۸ برابر یه کمپانی بسیار باسابقه تر مثل تویودا هست ؟
      من به عنوان یه مخاطب اینا برام سواله و دوس دارم توی یه سایت تخصصی خودرو مطلب دربارشون ببینم و بخونم و به جواب سوالم برسم .
      ولی عوض اینا چی میبینیم ؟
      فلان لیتر آب برای خاموش کردن یک تسلای آتش گرفته مصرف شد
      یا تسلا خودروی بدون لنت ترمز به مشتری تحویل داد
      واقعا در شان و حد و حدود پدال نیست این اخبار .

      موافقم ۱۵
      مخالفم ۲۷
      1. شاهین

        ۱ آذر ۱۴۰۱
        سوابق: (4167 ديدگاه)

        سلام و عرض ادب
        بنده مطالبی رو که قبلا توسط سردبیر و دبیر سایت انتخاب شدن ترجمه میکنم.
        یا حق

        موافقم ۲۳
        مخالفم ۴
        1. ممد ژانگولر

          ۱ آذر ۱۴۰۱
          سوابق: (2755 ديدگاه)

          داش جواد سردبیر محترم لوطفا مقاله از ماشینهای سلبیریتیهای زیبا و مشهور دنیا هم بذارید الخصوص خانوماشون
          مثلا مارلی مونرو یا آنجلیا جولی چی سوار میشن حسرت بخوریم
          لوطفا با عکس و فیلمهای فول اچ دی بذارید قابلیت زوم هم داشته باشه

          موافقم ۴
          مخالفم ۱۱
      2. بهزاد

        ۱ آذر ۱۴۰۱
        سوابق: (1946 ديدگاه)

        حالا که شما خودتو به ندونستن میزنی مختصری از وضعیت و سوالاتت میگیم.
        اولین مورد افزایش قیمت خودروهای تسلاست که ظرف مدت کوتاهی مثلا مدل ۳ از ۳۸ هزار دلار رسید به ۴۷ هزار دلار(مدل پایه)
        مدل y هم از محدوده ی ۵۰ هزار دلار رسیده به نزدیکای ۶۳ هزار دلار.
        همانطور که میبینی افزایش و جهش قیمتی موجب رشد درآمدی میشه.
        مورد بعدی عدم دریافت مالیات بر درآمد از این شرکته که با فرض ۲۰ درصدی و سود ۱۰ میلیاردی حدود ۲ میلیارد در جیب این شرکت باقی میمونه.
        سوبسید ۷۵۰۰ دلاری در آمریکا و حدود ۶ هزار یورویی در اروپا و معاف بودن از مالیات سالانه ی خودرو یا با درصد بسیار کمتر‌.
        درآمد از جریمه ی آلایندگی دیگر شرکت ها که حدود ۱.۵ تا ۲ میلیارد دلار میشه.
        و موارد زیادی که در حوصله ی متن نمیگنجه.
        در باقی موارد فنی بازهم هیچکدام به تسلا ارتباطی نداره که مواردی مانند مگا پرس از ایتالیا میاد و خطوط رباتیک هم کار دو شرکت kuka و fanuc هست و پوشش کربنی هم کار دو شرکت آلمانی بوده که سالها در فرمول E این نوع موتورها به کار میرفته‌.
        در مورد گیگا پرس هم فعلا به قدری نرخ تلفاتش بالاست که نتنها باعث کاهش قیمت نشده بلکه مشکلات زیادی ایجاد کرده و ۶۰ تا ۷۰ درصد قطعات برگشت میخوره.
        چیزی که شما انتظار داری گفتن و انتقال تحریفات هست چون در واقعیت چنین چیزی وجود نداره دقیقا مثل همین اتوپایلوت که تسلا دو نوع تعریف براش در نظر گرفته.
        یکی برای تبلیغ
        یکی برای قانون
        با افزایش تولید خودروهای برقی و پوشش تقاضا توسط رقبا این وضعیت دگرگون میشه و اولین موج رقابت در چین شروع شد که تسلا را مجبور کرد برای عدم انباشت انبارها تخفیف ۹ هزار دلاری در نظر بگیره و در ادامه شاهد کاهش تولید هم خواهیم بود.

        موافقم ۲۱
        مخالفم ۵
    2. datsun

      ۱ آذر ۱۴۰۱
      سوابق: (2780 ديدگاه)

      تو سایتهای خارجی تقریبا هر روز از اتفاقات تسلا خبر تهیه میکنن مثل موتور وان که یکی از منبع های پداله ،

      موافقم ۱۳
      مخالفم ۰
      1. MOHAMMAD.DEMON

        ۱ آذر ۱۴۰۱
        سوابق: (1367 ديدگاه)

        اگه میخوای بگی همه مطالب تو سایت های خارجی همین مدلی هستش و مدل دیگه ای وجود ندارن من حرفی ندارم

        موافقم ۷
        مخالفم ۱۷
  3. blackwing

    ۱ آذر ۱۴۰۱
    سوابق: (123 ديدگاه)

    آخه چه کاریه اسرار دارن راننده خودش رانندگی نکنه !!؟؟ مگه انسان خودش قدرت تصمیم گیری نداره ؟؟
    ملت ۵۰ سال پیش با پیکان تو برف و بوران جاده هراز یا جاده فیروزکوه رو میومدن تا تهران ، یعنی الان انسان مدرن انقدر ضعیف شده که خودش نمیتونه رانندگی کنه ؟؟
    اینا مسخره بازیه همش

    موافقم ۲۲
    مخالفم ۳
  4. مازیار

    ۱ آذر ۱۴۰۱
    سوابق: (1604 ديدگاه)

    میشه پیش بینی کرد که در مواردی بهتر از راننده انسانی عمل کنه اما تصادف میتونه هزاران و بلکه میلیونها شکل و علت داشته باشه و تعریف کردن تمامی اونها در سیستم خودران اگه غیرممکن نباشه بسیار مشکله

    موافقم ۱۸
    مخالفم ۰
  5. datsun

    ۱ آذر ۱۴۰۱
    سوابق: (2780 ديدگاه)

    کسی دیده تا به ایلان ماسک به خاطر مشکلات از مشتری عرض خواهی کنه !
    ((حتی ایلان ماسک مدیرعامل تسلا نیز در روزهای اخیر ادعا کرد این سیستم احتمالاً بهتر از وجود راننده انسانی پشت فرمان است.)) همین حرفها و تبلیغاتی که تو مجازی برای سیستم خودران راه انداختن مشتری بیچاره انقدر اعتماد میکنه که ماشین رو به حال خودش رها و بعدش زیر تریلی میره،

    موافقم ۱۳
    مخالفم ۶
  6. شهاب

    ۱ آذر ۱۴۰۱
    سوابق: (172 ديدگاه)

    تحقیقات جنایی وزارت دادگستری آمریکا آخرش به رد پایی از کارمندان و کارگران ژاپنی که اونجا کار میکردن ختم میشه

    موافقم ۱۶
    مخالفم ۱۸
  7. محمد

    ۱ آذر ۱۴۰۱
    سوابق: (835 ديدگاه)

    خدایی بعضی اخبار دیگه فقط زده تو فاز تخریب و حاشیه ، این سیستم درسته هنوز با کامل شدن به اون شکلی که همه انتظار دارن ۱۰ ۱۵ سال فاصله داشته باشه ولی کافیه مقالات و مطالبی که راجب طرز کار این تکنولوژی نوشته شده رو بخونید که تا همینجا هم چه شاهکاری از نظر نرم افزاری و سخت افزاری خلق شده این حسودی ها بیشتر برای کمپانی های هست که از خلق این سیستم عاجزند و می‌خوان کوچیک و پر ایراد جلوش بدن تسلا و جنرال موتورز این ریسک رو پذیرفتن و شجاعت استفاده از این سیستم رو داشتن طبیعی هم هست مشکل داشته باشه ، مقایسه کنید با خودروساز هایی که همین دو سه سال اخیر تازه کروز کنترل تطبیقی رو ماشین هاشون نصب کردن که همونم پر ایراده

    موافقم ۶
    مخالفم ۱۰
  8. Khosrow

    ۱ آذر ۱۴۰۱
    سوابق: (2290 ديدگاه)

    ایلون ماسک‌ باید محاکمه بشه – کارتل های یانکی برای پول دنیا رو نابود میکنن / درست گفته که هر کسی برای نداشته هاش میجنگه / مرکز مطالعات ۵۰ سال آینده محصولات مرسدس بنز رو با این شیادان قیاس کنیم / جوری از ماسک دفاع میکنن که از پدرشون نمیکنن / بیسوادی بیداد می‌کنه ..

    موافقم ۱
    مخالفم ۱۱

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا