تسلادوج

درگ رفت و برگشتی دوج چارجر دیتونا و تسلا مدل 3 پرفورمنس

در مسابقهٔ درگ رفت و برگشتی یا U-Drag، تسلا مدل ۳ پرفورمنس با ۵۱۰ اسب بخار قدرت سریع‌تر است یا دوج چارجر دیتونا اسکات پک با ۶۳۰ اسب بخار؟

ورود تمام الکتریکی دوج چارجر دیتونا با استقبال چندان گرمی مواجه نشده است. منتقدان این خودرو را سنگین، حجیم و به‌نوعی ناتمام توصیف کرده‌اند و معتقدند هیجان و تپش قلب ناشی از مدل‌های کلاسیک با پیشرانه V8 چلنجر را به همراه ندارد. شرایط به حدی دشوار شده که دوج تصمیم گرفته مدل پایه دیتونا R/T را برای سال ۲۰۲۶ از خط تولید خارج کند و تنها نسخه اسکات پک را به‌عنوان گزینه باقی‌مانده نگه دارد؛ اما این خودرو در برابر رقبا چگونه عمل می‌کند؟ اخیراً ادموندز این مدل را در مسابقه U-Drag با یکی از بهترین خودروهای اسپرت الکتریکی از نظر ارزش در برابر قیمت، یعنی تسلا مدل ۳ پرفورمنس، به رقابت طلبیده است.

بیایید کمی به اعداد نگاه کنیم. تسلا با احتساب هزینه‌های تحویل، قیمتی حدود ۵۶,۶۳۰ دلار دارد، درحالی‌که دوج چارجر دیتونا اسکات پک با قیمت پایه ۷۰,۱۹۰ دلار عرضه می‌شود. با اضافه کردن چند ویژگی اختیاری، این شکاف قیمتی به نزدیک ۲۸,۰۰۰ دلار می‌رسد. هر دو خودرو واجد شرایط دریافت اعتبار مالیاتی فدرال ۷,۵۰۰ دلار هستند؛ اما فعلاً قیمت را کنار بگذاریم؛ وقت آن است که به عملکرد بپردازیم.

در لحظه شروع، تسلا مدل ۳ پرفورمنس به‌وضوح برتری دارد. تسلا اعلام کرده که دو موتور الکتریکی این خودرو درمجموع ۵۱۰ اسب بخار قدرت و ۷۵۰ نیوتن‌ متر گشتاور تولید می‌کنند، درحالی‌که دوج خروجی موتورهای اسکات پک را ۶۷۰ اسب بخار قدرت و ۸۵۰ نیوتن‌ متر گشتاور اعلام کرده است. روی کاغذ، رقابت نزدیک به نظر می‌رسد. در عمل، تسلا نه‌تنها در هر دو مسابقه به‌راحتی پیش می‌افتد، بلکه حتی پس از گذشتن از سرعت ۹۶ کیلومتر بر ساعت، فاصله‌اش با دوج بیشتر می‌شود و خیلی زودتر به نقطه ترمز می‌رسد. در مسابقه اول، راننده دوج توانست در مرحله ترمز فاصله را کمی کم کند، اما مدل ۳ با هندلینگ بهتر و گردش U شکل تنگ‌تر و سریع‌تر، برتری خود را حفظ کرد.

در تست‌های ادموندز، بهترین زمان ۰ تا ۹۶ کیلومتر بر ساعت برای تسلا ۳.۱ ثانیه و برای دوج ۳.۷ ثانیه ثبت شد. تسلا سپس در ۴۰۰ متر با زمان ۱۱.۳ ثانیه به خط پایان رسید، درحالی‌که دوج با ۱۲.۰ ثانیه در پس رقیب ارزان‌تر خود قرار داشت. جالب اینکه چارجر در چسبندگی جانبی با حداکثر ۱.۱۹ جی نسبت به ۱.۱۳ جی تسلا برتری داشت، اما این مزیت نتوانست شتاب اولیه کند اسکات پک را جبران کند.

مقایسه مشخصات فنی

دوج چارجر دیتونا تسلا مدل ۳ پرفورمنس
پیشرانه الکتریکی دوموتوره الکتریکی دوموتوره
قدرت ۶۷۰ اسب بخار ۵۱۰ اسب بخار
گشتاور ۸۵۰ نیوتن متر ۷۵۰ نیوتن متر
گیربکس تک سرعته تک سرعته
محور محرک چهارچرخ چهارچرخ
وزن ۲۷۱۰ کیلوگرم ۱۸۳۷ کیلوگرم
قیمت پایه ۷۰,۱۹۰ دلار ۵۶,۶۳۰ دلار
قیمت تست‌شده ۸۵,۹۶۵ دلار ۵۸,۳۸۰ دلار

 

میانگین امتیازات ۴ از ۵
از مجموع ۴ رای

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

‫۳ دیدگاه‌ها

  1. R

    ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۴
    سوابق: (1382 ديدگاه)

    دوتا آمریکایی بدردنخور دیگه

    موافقم 3
    مخالفم 2
  2. جرمی کلارکسون

    ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۴
    سوابق: (1073 ديدگاه)

    تسلا دوجو زد😐😑

    موافقم 1
    مخالفم 1
  3. محمد

    ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۴
    سوابق: (358 ديدگاه)

    بزرگترین ضعف دوج وزن بالا هست خود استلانتیس هم قصد داره با باتری های حالت جامد اوضاع ماشین هاشو بهتر کنه ولی به نظرم برای اولین تجربه خودرو عضلانی برقی باید این ماشین رو از دوج پذیرفت ، کم کم به تکامل میرسه ، هیچوقت اولین تلاش بهترین تلاش نیست

    موافقم 2
    مخالفم 3

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا