تسلا

چرا تسلا نمی‌تواند خودروهای بیشتری بسازد؟

ایلان ماسک مدیرعامل تسلا اخیراً یک نظرسنجی درباره کامیون این برند برگزار کرد. همان‌گونه که می‌دانید کامیون الکتریکی تسلا بازهم با تعویق در زمان تولید و عرضه مواجه شده است.

پاسخ ماسک به سؤالات درباره علل تعویق تولید محصولات جدید این برند خیلی دور از انتظار نبوده و گفته شده این خودروساز آمریکایی نمی‌تواند خودروی اضافی را به‌صورت انبوه تولید کند.

همین اظهارات به وضوح نشان می‌دهد که اگر تسلا به دنبال تحویل اولین نمونه‌های کامیون خود به مشتریان باشد قطعاً این کار را به‌صورت بسیار محدود انجام داده و شاید نسخه‌های پیش‌تولیدی را ارائه نماید.

ماسک گفته است:

لطفاً زیاد وارد مسئله نشوید. همان‌گونه که قبلاً به‌صورت عمومی بیان شد، تسلا تحت تأثیر تأمین چیپ ها در کوتاه‌مدت و تأمین سلول‌های باتری در بلندمدت قرار دارد. تا زمانی که این مشکلات حل نشوند تولید خودروهای اضافی به‌صورت انبوه ممکن نخواهد بود.

همان‌گونه که مشاهده کردید ماسک به دو فاکتور محدود کننده یعنی کمبود چیپ و سلول‌های باتری اشاره کرده است و برای تولید محصولاتی همچون کامیون، سایبرتراک و رودستر باید چنین مشکلاتی حل شوند.

به نظر می‌رسد مسئله کمبود چیپ ها چندان حاد نبوده و احتمالاً در آینده نزدیک مرتفع خواهد شد؛ اما مشکل دوم هنوز هم در بلندمدت همراه تسلا خواهد بود و شاید حل آن یک دهه طول بکشد. در کل مشکل تأمین سلول‌ها برای اکثر برندها وجود داشته و گسترش عملکرد آن‌ها را تحت تأثیر قرار می‌دهد.

به همین خاطر است که تسلا لیست تأمین‌کنندگان باتری خود را از پاناسونیک به ای جی و کاتل گسترش داده و خودش نیز اقدام به تولید باتری‌ها کرده است. تقاضا برای محصولات این خودروساز بالا بوده و بنابراین باید از تمامی کانال‌های ممکن مسئله تأمین باتری‌ها را پیگیری نمود.

البته دلیل دوم برای بستن قرارداد با دیگر تأمین‌کنندگان باتری استفاده از نمونه‌های ارزان‌تر LFP است. پاناسونیک چنین باتری‌هایی را تولید نمی‌کند اما کاتل آن‌ها را به‌صورت انبوه عرضه کرده است.

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم وبسایت "پدال"، عشقِ ماشین و دیگر هیچ...

مطالب مشابه

‫۱۷ دیدگاه‌ها

  1. تعادل

    ۲۵ آبان ۱۴۰۰
    سوابق: (22 ديدگاه)

    چرا تسلا خودروهای بیشتری نمیسازد؟
    جواب: چون ایرانی ها تسلا نمیخرند!

    موافقم ۲۳
    مخالفم ۱۹
    1. محمدرضا

      ۲۵ آبان ۱۴۰۰
      سوابق: (424 ديدگاه)

      چون اعضای سایت با انتقاداتشون از این برند ارزش سهامش رو به هر سهم ۱تومان کاهش دادند🤣

      موافقم ۳۰
      مخالفم ۴
      1. NAVID۰۰۹۸

        ۲۵ آبان ۱۴۰۰
        سوابق: (6133 ديدگاه)

        داداش محمد رضا !
        زیاد خودتو ناراحتِ ارزش سهم تسلا نکن !
        دوستان نظر شخصی میدهند مثل خود شما و دوستانتان که نظر شخصی میدهید ( داداش ) !

        موافقم ۵
        مخالفم ۳
    2. 🔥A.H MOTORS🔥

      ۲۵ آبان ۱۴۰۰
      سوابق: (422 ديدگاه)

      چرا نمی تواند؟:
      چون همین قدر هم زیادی اش هست خدارا شکر🤲🏻

      موافقم ۱۶
      مخالفم ۹
    3. godfather

      ۲۶ آبان ۱۴۰۰
      سوابق: (162 ديدگاه)

      نمیخاهد یا نمیتواند سواله عجیبی است

      موافقم ۲
      مخالفم ۱
  2. میثم

    ۲۵ آبان ۱۴۰۰
    سوابق: (2213 ديدگاه)

    بنظر من مشکلات باتری نه تنها حل نمی شوند، بلکه بیشتر هم خواهد شد چون با گذشت زمان و افزایش رقابت و همچنین وضع قوانین آلایندگی سختگیرانه تر، شرکتهای بیشتری به تولید خودروهای الکتریکی رو میارن و هند هم با اون جمعیت و تقاضای بالا احتمال زیاد تا چند سال دیگه به تولید الکتریکیها رو میاره.
    در نتیجه تقاضا برای تامین مواد اولیه بیشتر و بیشتر میشه و از اونجایی که این مواد اولیه منابع محدودی دارند، در نتیجه خود این محدودیت و افزایش تقاضا باعث افزایش قیمت باتریها خواهد شد یا در بهترین حالت با افزایش تولید قیمت اونها همچنان در این محدوده فعلی باقی خواهد بود و همچنان از درونسوزها گرانتر بوده و از دسترس اقشار کم درآمد و جهان سوم دور خواهند بود.
    مگر اینکه نسل جدید باتریهایی بیاد که مواد اولیه اونها فراوان و در دسترس و ارزان باشن که خودش نیازمند تحقیق و توسعه و آزمایشات زمانبری هستند.
    این رو هم درنظر بگیرید خودروهای الکتریکی در حال حاظر تنها یک درصد از کل خودروهای تولیدی در جهان رو در اختیار دارن. فکر کنید این عدد بخواد بشه ۱۰% و این یعنی تقاضا برای باتری و مواد اولیه ۱۰ برابر امروز خواهد بود و قطعا تولید باتری قفل خواهد شد.
    البته با این رشد سریع تکنولوژی، احتمال ساخت باتریهایی پربازده و ارزان با فناوری بالا هست اما ممکنه تولید انبوه اونها کمی طول بکشه چون نیازمند تحقیقات و آزمایشات زیادی هستند
    در کل بنظر من سیاستهای جهانی خیلی با عجله و حساب نشده دارن به خودروسازان فشار میارن برای تبدیل شدن به تمام الکتریکی و اگه همینظور پیش بره قطعا بحران باتری، به بحران آلایندگی و سوخت و … اضافه خواهد شد.

    موافقم ۱۸
    مخالفم ۴
  3. Zakaria

    ۲۵ آبان ۱۴۰۰
    سوابق: (287 ديدگاه)

    چون مرتیکه منحرف نمیدونه چه اسمی برای ماشین جدیدش انتخاب کنه که به S 3 X Y بیاد

    موافقم ۲۱
    مخالفم ۱۹
    1. محمدرضا

      ۲۵ آبان ۱۴۰۰
      سوابق: (424 ديدگاه)

      کامنت های سایت روز به روز علمی تر میشه🤣

      موافقم ۲۰
      مخالفم ۸
      1. $ᏗᏰᏖᎥᏁ$

        ۲۵ آبان ۱۴۰۰
        سوابق: (273 ديدگاه)

        خب حقیقتو گفته حتی توی ویکیپدیا هم نوشته!

        موافقم ۱۰
        مخالفم ۱۱
      2. Zakaria

        ۲۵ آبان ۱۴۰۰
        سوابق: (287 ديدگاه)

        اشتباه متوجه نشید، قصدم مزه پروندن نبود ولی شرکتی که میخاد تو سگمنت های مختلف حضور پیدا کنه باید برای نامگذاری هم برنامه ریزی کنه که مشتری‌هاش سردرگم نشن. مثلا از اسم ماشینای BMW میشه فهمید که کدومش سایز،قیمت و قدرت بالاتری داره. اما S و ۳ رو چطور میشه مقایسه کرد یا از طرفی اگر مدل Y سایز و قیمت پایینتری از X داره چرا حرف Y بعد از X قرار میگیره. من و شما اینارو میشناسیم اما برای مثال یه مرد ۵۰ ساله که میخاد ماشین بخره و یکدفعه اسم ماشینارو یاد میگیره مقایسه براش سخت میشه.

        موافقم ۱۷
        مخالفم ۱۱
    2. $ᏗᏰᏖᎥᏁ$

      ۲۵ آبان ۱۴۰۰
      سوابق: (273 ديدگاه)

      دقیقا، کم روابط کثیف نداشته…

      موافقم ۱۰
      مخالفم ۱۲
    3. ممد ژانگولر

      ۲۵ آبان ۱۴۰۰
      سوابق: (2026 ديدگاه)

      بابا دست از سر کچلش بر دارین بذارین دوروز بخوابه استراحت کنه گناه داره

      موافقم ۵
      مخالفم ۳
  4. امیرعلی

    ۲۵ آبان ۱۴۰۰
    سوابق: (207 ديدگاه)

    مشکل خودرو های برقی دقیقا همین ه
    جهان در سال فقط حدود ۸۰ میلیون خودرو سواری تقاضا داره تازه خودرو های معدن و راه سازی و تجاری و کامیون ها رو حساب نکردم
    بعد فرض کنید برای این ۸۰ میلیون خودرو الکتریکی بخواد باتری تولید بشه
    حداقل باید ۲۰۰ تا ابرکارخانه مثل گیگا نوادا تسلا وجود داشته باشه و این یعنی حدود ۱ تریلیون دلار هزینه فقط برای ساخت این کارخانه ها نیازه و خودتون هزینه های دیگه مثل ساختن راه ها به این کارخانه ها و تولید برق و مواد اولیه برای این کارخانه ها رو حساب کنید که راحت هزینه رو به ۱۲۰۰ میلیارد دلار میرسونه و این یعنی سرمایه گذاری که باید برای تمام برقی شدن صنعت خودرو انجام بشه حدود ۱۰ برابر سود همه شرکت های خودروسازی جهانه !!!!!!
    و این مانع خیلی بزرگی بر سر راه خودرو های الکتریکی ه
    و همچنین یک مانع بزرگ دیگه هم سر راه خودرو های الکتریکی است و اون تامین مواد اولیه است
    موتور های درونسوز به یک عنصر خاص وابسته نبودن و میشد از آلومینیوم یا آهن در ساخت اون ها استفاده کرد که از عناصر فراوان در پوسته زمین هستند
    اما باتری خودرو های الکتریکی وابستگی شدیدی به منابع لیتیوم و منیزیم دارن که این منابع از منابع نسبتأ کمیاب زمین هستند و همین باعث میشه که اگه روزی بخواهیم باتری همه ۸۰ میلیون خودرو الکتریکی رو از این منابع تولید کنیم این منابع در کمتر از دو دهه تموم بشن و این هم مشکل خیلی بزرگیه

    موافقم ۱۱
    مخالفم ۴
    1. $ᏗᏰᏖᎥᏁ$

      ۲۵ آبان ۱۴۰۰
      سوابق: (273 ديدگاه)

      حالا حالاها برقیا شانسی ندارن چند سال آینده کارشون تمومه دوباره شوت میشن توی موزه….

      موافقم ۸
      مخالفم ۱۲
  5. NAVID۰۰۹۸

    ۲۵ آبان ۱۴۰۰
    سوابق: (6133 ديدگاه)

    چون تسلا در اصل خودروساز نیست !

    تسلا یه شرکت تحقیقاتیه با هزاران ایده‌ی پول‌ساز و بازی با سهام و گرفتن پول و مالیات از دولت‌ها !
    یه جورایی یک شرکت متفکرانست برای بازی با دولت‌ها و محکوم کردنشان و خوب میدونه چطور با افکار عمومی بازی کنه تا ارزش سهام شرکت‌هایش را بالا ببرد !

    الحق که باید به ایلان ماسک گفت ( گرگ وال‌استریت ) !!!!!

    موافقم ۱۶
    مخالفم ۹
  6. مهردادکمال

    ۲۵ آبان ۱۴۰۰
    سوابق: (779 ديدگاه)

    پیش بینی من اینه هیدرژن در آینده جای اتوموبیل های الکتریکی رو میگیره

    موافقم ۱
    مخالفم ۷
  7. بهزاد

    ۲۵ آبان ۱۴۰۰
    سوابق: (1646 ديدگاه)

    یکسری اصول در این صنعت وجود داره که تقریبا برای اکثر خودروسازان انبوه ساز صدق میکنه اونهم داشتن اشتراکاتی مثل پلت فرم و رقابت در یک کلاس کاری.
    خودروسازان که در کلاس خاصی مثل لاکچری ، میان رده ، کار مثل کامیون و … مشغول تولید هستند سعی میکنند فاصله ی بین محصولاتشون بصورت پله ای یک طیف از بازار را داشته باشند مانند سدان ها و کراس اوورها و…
    اگر شرکتی را مثال بزنیم مثل BMW که در بخش کراس اوور از x1 شروع و تا x7 به صورت پلکانی از نظر ابعاد و قیمت افزایش داره و اشتراکات قطعات زیادی که در خط تولید میتونه این طیف از محصولات داشته باشند.
    شرکت تسلا با توجه به آینده ی تولیداتش که مدل ارزان ۲۵ هزار دلاری و کامیون و وانت و سوپر اسپرت را شامل خواهد شد تقریبا از نظر اشتراک با هم فاصله ی زیادی دارند و متریال مورد استفاده به غیر از باتری ها بسیار متفاوت خواهد بود.
    ممکنه طرفداران تسلا بگن باتری و موتور برقی میتونه در تولیداتش اشتراکات زیاد داشته باشه اما یک خودرو فقط شامل این دو مورد نمیشه و شاسی و اکسل و قطعات جلوبندی و کمک ها و متریال تزئینی داخلی و همچنین آپشن های رفاهی و سیستم فرمان و کلی مورد دیگر هم در قیمت نهایی تاثیر گزار هست و اگر قراره انبوه سازی به روش تسلا انجام بگیره در این موارد در برابر رقبا کار سختی خواهد داشت.

    موافقم ۲
    مخالفم ۲

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا