تجربه و آزمایشلکسوس

اولین رانندگی با لکسوس GX550 جدید، جایگزین ژاپنی برای دیفندر

نسل جدید لکسوس GX با پیشرانهٔ V6 توئین توربو و نمایشگر لمسی ۱۴ اینچی، همان فرمول LX450 قدیمی را مدرن کرده و با راحتی بیشتری ارائه می‌کند.

لکسوس برند تازه‌واردی به بخش شاسی‌بلندهای لوکس نیست. حدود دو دهه پیش، این شرکت LX450 را در سال ۱۹۹۶ بر اساس لندکروزر سری ۸۰ به بازار فرستاد. LX اما طی این سال‌ها بزرگ‌تر شده و برخی از ویژگی‌های خشن و آفرودی خود را قربانی تجمل کرده است. بااین‌حال، لکسوس فراموش نکرده است که توانایی‌های آفرود باعث فروش شاسی‌بلندها می‌شود و حالا GX550 جدید را به بازار فرستاده که همچنان شاسی مستقل و سامانهٔ چهارچرخ محرک ضریب سنگین استاندارد با قفل دیفرانسیل مرکزی را حفظ کرده است.

لکسوس GX جدید که بر اساس تویوتا لندکروزر پرادو شکل گرفته، از طراحی کاملاً جعبه‌ای با ستون‌های A باریک برای بهبود دید استفاده می‌کند. در این نسل، پیشرانهٔ V8 قدیمی کنار رفته و جای آن را یک موتور ۳.۴ لیتری V6 توئین توربو با ۳۴۹ اسب بخار قدرت و ۶۵۰ نیوتن متر گشتاور گرفته است. یک گیربکس ۱۰ سرعتهٔ اتوماتیک هم جایگزین نمونهٔ شش سرعتهٔ اتوماتیک قبلی شده و مثل LX450 قدیمی، تمام تیپ‌ها به سامانهٔ چهارچرخ محرک با قفل دیفرانسیل مرکزی مجهز هستند.

ویژگی منحصربه‌فرد GX550 در بین شاسی‌بلندهای لوکس میان سایز برخورداری از شاسی نردبانی مستقل است. GX از زمانی که برای اولین بار در سال ۲۰۰۴ معرفی شد، به یکی از گزینه‌های آفرود محبوب تبدیل شد و لکسوس که از این موضوع آگاه است، در نسل جدید تیپ جدیدی بنام اوورتریل را با قیمت ۶۹,۲۵۰ دلار ارائه کرده است. ارتقاءهای این تیپ شامل لاستیک‌های ۳۳ اینچی آل‌ترین، اصلاحاتی در کمک‌فنرهای تطبیقی، سیستم مدیریت مسیر با شش حالت مختلف، کرال کنترل سرعت پایین و سیستم دید ۳۶۰ درجه با نمای زیر ماشین می‌شود.

مهم‌ترین ویژگی نسخهٔ اوورتریل سیستم تعلیق پویای الکترونیکی یا E-KDSS است. این سیستم به‌طور خودکار اقدام به قطع یا وصل آنتی‌رول بار می‌کند. در آفرود E-KDSS با حفظ سواری یکنواخت خودرو، معجزه می‌کند. دوربین ۳۶۰ درجه هم در آفرود مفید است و امکان انتخاب نمای زیر خودرو را فراهم می‌کند. البته این دوربین‌های زیرین با عبور سرعت از ۱۰ کیلومتر بر ساعت خاموش می‌شوند.

خوشبختانه GX قدرت بسیار بیشتری از نسل اول LX دارد و به‌خوبی این قدرت را ارائه می‌کند. تأخیر توربو تقریباً وجود ندارد و در دورهای پایین به‌راحتی می‌توانید پدال گاز را تا انتها فشار دهید بدون اینکه از افزایش ناگهانی بوست غافلگیر شوید. فرمان برقی هم بازخورد کافی از موانع را بدون وارد کردن ضربه‌های خطرناک به دست ارائه می‌کند. هرچند مسیر آزمایشی ما به‌اندازهٔ موآب سخت نبود اما آن‌قدر چالش‌برانگیز بود که نشان دهد GX همان سری ۸۰ قدیمی است که لباس مدرن بر تن کرده است.

کمتر خودرویی را می‌توان پیدا کرد که در ازای توانایی‌هایی که ارائه می‌کند، ویژگی‌های منفی نداشته باشد. در این مورد، GX به‌اندازهٔ رقبای ساختار یکپارچه خود روی جاده سواری راحتی ندارد. لکسوس از ب‌ام‌و X5 و مرسدس بنز GLE به‌عنوان رقبای اصلی این خودرو یاد کرده اما GX به‌اندازهٔ همتایان آلمانی خود راحت و اسپرت نیست. به‌عنوان‌مثال، لاستیک‌های آل‌ترین در نسخهٔ اوورتریل سروصدا و لرزش زیادی دارند درحالی‌که لاستیک‌های بزرگراهی تیپ میان ردهٔ پریمیوم پلاس که لکسوس انتظار دارد بیشتری فروش را داشته باشد هم ترک‌های آسفالت و درز انبساط پل‌ها را در داخل کابین بروز می‌دهد.

بااین‌حال، حرکات بدنهٔ GX در پیچ‌ها به‌خوبی کنترل می‌شود و فرمان خیلی سبک اما دقیق است. علاوه بر این، شیشهٔ جلوی عمودی و آینه‌های جانبی بزرگ هم سروصدای باد تولید نمی‌کنند. البته کابین GX به‌اندازهٔ سدان LS400 ساحت نیست اما چندان هم پرسروصدا نخواهد بود. به‌طورکلی، هرکسی که از آن شاسی‌بلندهای آلمانی سراغ GX می‌آید باید به شخصیت خشن آن عادت کند. این ماشین ممکن است شاسی‌بلند پالایش یافته‌ای بر اساس شاسی پیکاپ باشد اما هنوز یک پیکاپ زیر پوست خود دارد.

GX در شش تیپ مختلف به بازار عرضه می‌شود که به‌جز دو تیپ اوورتریل و اوورتریل پلاس، همگی به سه ردیف صندلی مجهز هستند اما صرفاً در مواقع ضروری می‌توان از این صندلی‌ها استفاده کرد زیرا فضای بار را به تنها ۲۹۰ لیتر کاهش می‌دهند. دو ردیف اول صندلی‌ها اما فضای زیادی برای سر و پا دارند و کابین GX را به مکان بسیار خوبی برای وقت‌گذرانی چهار نفر تبدیل می‌کنند اما سرنشین پنجم در وسط صندلی عقب ممکن است احساس جا تنگی داشته باشد. با خواباندن صندلی‌های ردیف سوم، فضای بار به ۱۱۴۰ لیتر می‌رسد که این رقم در تیپ‌های اوورتریل به دلیل فقدان صندلی‌های ردیف سوم، ۱۲۹۰ لیتر خواهد بود. نمایشگر لمسی مرکزی ۱۴ اینچی و صفحه آمپر دیجیتالی ۱۲.۳ اینچی به‌صورت استاندارد در تمام تیپ‌ها ارائه می‌شود و سیستم اطلاعاتی-سرگرمی مشترک با دیگر محصولات تویوتا و لکسوس را ارائه می‌کند.

لکسوس انتظار دارد سالانه بتواند حدود ۳۴ هزار دستگاه از GX جدید را به فروش برساند. این شرکت همچنین بشدت روی تیپ‌های اوورتریل و اوورتریل پلاس حساب کرده و تخمین می‌زند ۳۰ درصد از کل فروش خودرو به این دو تیپ اختصاص داشته باشد. خودروی آزمایشی ما از تیپ اوورتریل پلاس فول آپشن بود که با آپشن‌هایی مثل ماساژور صندلی و کمک پارک خودکار، قیمت پایهٔ ۷۷,۲۵۰ دلاری خود را توجیه می‌کند. قیمت نمونهٔ آزمایشی ما هم با طرح دورنگ بدنه، کول باکس، سیستم صوتی مارک لوینسون و هدآپ دیسپلی به ۷۹,۸۱۰ دلار رسیده است.

مناسب‌ترین رقیب برای این شاسی‌بلند لکسوس، لندروور دیفندر است که قیمت نسخهٔ چهاردر چهار سیلندر آن از ۶۲,۰۷۵ دلار آغاز می‌شود. این رقم در نسخهٔ شش سیلندر با قدرت قابل‌رقابت با GX550 به ۶۹,۳۷۵ دلار می‌رسد و با سفارش آپشن‌هایی در سطح تیپ اوورتریل پلاس لکسوس، دیفندری با قیمت بسیار رقابتی ۷۸,۵۷۵ دلار خواهید داشت. بااین‌حال، رانندگی با لکسوس با سیستم‌های کمکی آفرودی که کمتر از دیفندرِ پیشرفته در کار راننده دخالت می‌کنند آسان‌تر است؛ بنابراین، دقیقاً مثل LX450 اولیه و رنجروور آن زمان، لکسوس هرچند در خیابان‌ها به‌اندازهٔ دیفندر جلب‌توجه نمی‌کند اما انتخاب مطمئن‌تری خواهد بود.

مشخصات فنی

Lexus GX550 2024

پیشرانه ۳.۴ لیتری V6 توئین توربو
قدرت ۳۴۹ اسب بخار
گشتاور ۶۵۰ نیوتن متر
گیربکس ۱۰ سرعته اتوماتیک
محور محرک چهارچرخ
وزن خالص ۲۵۷۰ کیلوگرم
ظرفیت یدک کشی ۴۱۰۰ کیلوگرم
ظرفیت سرنشین ۵ تا ۷ نفر
حجم صندوق بار ۱۲۹۰ لیتر
شتاب صفر تا ۹۶ ۶.۵ ثانیه
حداکثر سرعت ۱۷۵ کیلومتر بر ساعت
مصرف سوخت ۱۳.۸ لیتر ترکیبی
قیمت پایه ۶۲,۹۰۰ دلار
قیمت تست‌شده ۷۹,۸۱۰ دلار

 

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۳۸ رای
منبع
Motor1

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

‫۳۰ دیدگاه‌ها

  1. محسن

    ۱۶ بهمن ۱۴۰۲
    سوابق: (159 ديدگاه)

    با اینکه نظرات ضد و نقیض برای این نسل زیاده ولی خود من خیلی دوسش دارم طراحی زیبا و جعبه رو با راحتی و قدرت باهم داره.

    موافقم 74
    مخالفم 6
    1. net

      ۱۶ بهمن ۱۴۰۲
      سوابق: (3149 ديدگاه)

      طراحی بیرونی بد هست مخصوصا بالای درب باک شیشه ردیف سوم که شیشه پایین نیومده و هم سطح شیشه دربها نشده

      موافقم 24
      مخالفم 58
      1. NAVID۰۰۹۸

        ۱۷ بهمن ۱۴۰۲
        سوابق: (10232 ديدگاه)

        😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢
        منم میخواااام 👶❤👑

        موافقم 16
        مخالفم 2
  2. Erwin Martin

    ۱۶ بهمن ۱۴۰۲
    سوابق: (15 ديدگاه)

    من بیشتر کلاسیک بازم ولی این تنها ماشین جدیدیه که واقعا امکانش بود میخریدم.لندکروز fj45 و fj62 با سری 70 برام همیشه تاپ toyota بودن این برام رفته کنار اونا :))))

    موافقم 36
    مخالفم 8
  3. Anti BTS

    ۱۶ بهمن ۱۴۰۲
    سوابق: (127 ديدگاه)

    به به . واقعا عالی بود . اما حیف که طبق معمول چیزی به جز حسرت نصیب ما نمیشه وقتی میبینم این ماشینارو .
    لکسوس GX تا حدی پیشرفت کرده که به قول متن لقب دیفندر جدید بهش داده !
    تویوتا و لکسوس این چند سال اخیر خیلی خوب تونستن وجهه خودشون رو ارتقا بدن . محصولات جذاب ، طراحیای زیباتر ، به روز رسانی های بهتر و … همه باعث شده تویوتا بالای ۱۱ میلیون فروش داشته باشه و لکسوس هم پا به پای بنز و بیمر رقابت کنه .
    دمشون گرم . به امید روزی که ما هم مهاجرت کنیم و این محصولات رو ببینیم و سوار شیم ( مملکت تا درست شدن خیلی فاصله داره . شاید ۲ نسل بعد ما به اون روز برسن )

    موافقم 36
    مخالفم 7
  4. Hamid

    ۱۶ بهمن ۱۴۰۲
    سوابق: (280 ديدگاه)

    کپی کردن کار چرکیه.
    فرقی هم نداره چه برند و چه کشوری انجام میده

    موافقم 15
    مخالفم 53
    1. حسین

      ۱۶ بهمن ۱۴۰۲
      سوابق: (1096 ديدگاه)

      چه چیزیش کپی شده؟ اگه فرم جعبه ای بودن رو میگی کپی باید بگم این یه نوع استایل طراحی هست واسه ماشین های آفرودی از قدیم هم وجود داشته و همه هم از قدیم از این استایل استفاده می کردن. اینم یه نوع طراحی هست مثل سایر طراحی ها که توی صنعت خودرو وجود دارن از جمله فست بک و لیفت بک و غیره که سبک طراحی بدنه هستن. حالا طراحی جعبه ای هم به دلیل مزیت هایی که واسه آفرود داره واسه همین مورد توجه همه هست.

      موافقم 42
      مخالفم 11
      1. MehdiTurbo

        ۱۶ بهمن ۱۴۰۲
        سوابق: (1973 ديدگاه)

        جالبیش اینه دقیقا همین بازخورد نظر تو رو حسین من زیر پست سانتافه دادم که اونم فقط مکعبی بودنش کپی بود و چراغاش و طراحی داخلیش که منحصر به فرد خودش بود و افراد زیادی دیس داده بودن و همین افراد با دیدگاه مخالف میشع نظر و دیدگاه موافق درمورد این لکسوس
        کلا که این دیدگاه درسته چه درمورد لکسوس چه سانتافه چه بقیه برندا ولی این ضد نقیض بودن تو جاهای متفاوت جالب
        کلا جماعت جالبی هستیم اگه بشه گفت جالب

        موافقم 10
        مخالفم 20
        1. amir

          ۱۶ بهمن ۱۴۰۲
          سوابق: (2333 ديدگاه)

          عزیزم اون با این زمین تا آسمون فرق داره این شاسی بلند آفرودیه که فرم جعبه ای یکی از کلاسیک ترین و استاندارد ترین استایل ها برای این سگمنته
          ولی نیو سانتافه یه شاسی بلند غیرآفرودیه حالا به جعبه ایشم مشکل نداشته باشیم با چراغ های شبیهه آردی چیکار کنیم؟

          موافقم 20
          مخالفم 5
        2. parhamiof

          ۱۶ بهمن ۱۴۰۲
          سوابق: (692 ديدگاه)

          فرم مکعبی عیب نیست مهم اجراشه.
          که هیوندای ثابت کرد چققققدددددررررررر خوب اجراش کرده.

          موافقم 8
          مخالفم 13
        3. MehdiTurbo

          ۱۸ بهمن ۱۴۰۲
          سوابق: (1973 ديدگاه)

          اخه ربطی نداره امیر
          اصلا صحبت اون طرف ربطی به دو دف بودن تک دف بودن و افرود بودن نبودن نداره
          بحث طراحیش بود صرفا طراحی چراغ و داخلشم که کپی نبود هیچ اصلا اولین بار بحث مکعبی بودنش بودن
          الان کپی بودن طراحیش چه ربطی به افرودی یا دو دف بودن داره الکی توجیه نکنیم

          موافقم 0
          مخالفم 0
    2. جومونگ

      ۱۶ بهمن ۱۴۰۲
      سوابق: (203 ديدگاه)

      میشه بگی کجای متن از کپی کاری حرف زده ؟
      فقط گفته این یه رقیب شایسته و حتی به قول تیتر ، جایگزین برای دیفندره .
      من حتی لینک معرفی اولیه ش رو هم میزارم . اونجا هم من ندیدم چیزی بگن از کپی کاری . شما اگه دیدی بگو منم بدونم .

      https://www.pedal.ir/lexus/2024-lexus-gx-debut/

      موافقم 18
      مخالفم 8
  5. مهدی

    ۱۶ بهمن ۱۴۰۲
    سوابق: (113 ديدگاه)

    خیلی قدره…

    موافقم 22
    مخالفم 9
  6. ۱۶ بهمن ۱۴۰۲
    سوابق: (3271 ديدگاه)

    از جلوش معلومه به زور سپر رو توش
    جا دادن 😂😐

    موافقم 4
    مخالفم 17
  7. يوسف

    ۱۶ بهمن ۱۴۰۲
    سوابق: (939 ديدگاه)

    این ماشین اعتبار زیادی برای برای لکسوس و تویوتا داره…… اما اعتبار طراحی لندرور رو خیلی بالاتر میبره…. و طرف میگه نگاه کن یه لکسوس خریدم که شبیه دیفندره…..

    موافقم 20
    مخالفم 12
  8. H2

    ۱۶ بهمن ۱۴۰۲
    سوابق: (382 ديدگاه)

    خیلی خوبه
    اگه هیبریدیش رو هم ارائه بده و مصرفش بیاد روی 9-10 لیتر دیگه عالی میشه

    موافقم 7
    مخالفم 5
  9. Soroush

    ۱۶ بهمن ۱۴۰۲
    سوابق: (187 ديدگاه)

    قلدر،لوکس ،باکیفیت،با دوام

    موافقم 16
    مخالفم 8
    1. Mojtaba

      ۱۶ بهمن ۱۴۰۲
      سوابق: (18 ديدگاه)

      از لکسوس خوشم میاد چون همیشه با قیمت مناسب ماشین های با کیفیت و با دوامی میسازه ولی با وجود غول های آمریکایی مثل اسکالید یا لینکلن نویگیتور اصلا نمیشه به این ماشین گفت قلدر و با ابهت ، همین چند وقت پیش یه فیلمی اومد که لندکروز ۲۰۲۳ تو تست طناب کشی جلو اسکالید ۲۰۱۶ تحقیر میشه و حتی تو آفرود هم باز نمیتونه پا به پای اسکالید بره با اینکه اسکالید لوکس هست و اصلا برای آفرود ساخته نشده در کل تا وقتی که ماشین آمریکایی نباید به بقیه گفت قلدر و با ابهت

      موافقم 5
      مخالفم 17
  10. ۱۶ بهمن ۱۴۰۲
    سوابق: (3271 ديدگاه)

    به زور سپر رو به ماشین جا دادنش😐

    موافقم 5
    مخالفم 12
  11. Mojtaba

    ۱۶ بهمن ۱۴۰۲
    سوابق: (18 ديدگاه)

    قطعا از نظر توانایی ها آفرودی در حد دیفندر نیست ولی با توجه به قیمت پایین تر و قابلیت اطمینان بالا لکسوس ، میشه به عنوان یه جانشین ارزون برای لندرور ازش یاد کرد

    موافقم 10
    مخالفم 12
    1. جومونگ

      ۱۶ بهمن ۱۴۰۲
      سوابق: (203 ديدگاه)

      رانندگی با لکسوس با سیستم‌های کمکی آفرودی که کمتر از دیفندرِ پیشرفته در کار راننده دخالت می‌کنند آسان‌تر است؛ بنابراین، دقیقاً مثل LX450 اولیه و رنجروور آن زمان، لکسوس هرچند در خیابان‌ها به‌اندازهٔ دیفندر جلب‌توجه نمی‌کند اما انتخاب مطمئن‌تری خواهد بود

      موافقم 11
      مخالفم 4
  12. 13

    ۱۶ بهمن ۱۴۰۲
    سوابق: (54 ديدگاه)

    دیفندر 👍

    جی ایکس 👎

    خودم دیفندر

    موافقم 20
    مخالفم 29
    1. RAM1500TRX

      ۱۷ بهمن ۱۴۰۲
      سوابق: (182 ديدگاه)

      دیفندر خیلی سرتره

      موافقم 5
      مخالفم 13
  13. مجتبی .

    ۱۶ بهمن ۱۴۰۲
    سوابق: (1168 ديدگاه)

    بیشترآمریکایی پسند شده وابهت بیشتری پیدا کرده. کارکرد آفرودش هم بزودی معلوم میشه.

    موافقم 1
    مخالفم 0
  14. Piero Ferrari

    ۱۶ بهمن ۱۴۰۲
    سوابق: (210 ديدگاه)

    تو دوزی چقدر سادس

    موافقم 2
    مخالفم 0
  15. Taha Ayoobi

    ۱۶ بهمن ۱۴۰۲
    سوابق: (1251 ديدگاه)

    ماشالا واقعا
    آدم میبینتش حض میکنه

    موافقم 10
    مخالفم 4
  16. مهدی

    ۱۷ بهمن ۱۴۰۲
    سوابق: (100 ديدگاه)

    چه رنگی داره
    از این نسل گیرا تر پیدا نمیشه
    من این رو به دیفندر جدبد ترجیح میدم

    موافقم 6
    مخالفم 1
  17. RAM1500TRX

    ۱۷ بهمن ۱۴۰۲
    سوابق: (182 ديدگاه)

    در یک کلام میشه گفت دیفندر از این پوست گلفتره…

    موافقم 2
    مخالفم 9
  18. رضا

    ۱۷ بهمن ۱۴۰۲
    سوابق: (7 ديدگاه)

    بیگ👍

    موافقم 1
    مخالفم 0
  19. مهدی

    ۱۷ بهمن ۱۴۰۲
    سوابق: (168 ديدگاه)

    مجموعه مانیتور و نشان‌دهنده ها اصلا شیک و هماهنگ نیست.

    موافقم 0
    مخالفم 4

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا