تویوتا

تویوتا هایلوکس برقی وارد خط تولید می‌شود

تولید انبوه نسخه برقی محبوب‌ترین وانت تویوتا در تایلند و برای مردم این کشور آغاز خواهد شد.

تویوتا بر خلاف سایر خودروسازان برای محتاج‌کردن امپراتوری خود به سوکت برق، عجله چندانی ندارد. برند ژاپنی یادشده امید دارد با قدم‌های آهسته و حساب‌شده و معرفی دورادور مدل‌های مفهومی گوناگون برنامه موتورهای هیدروژنی خود را هم جلو ببرد و کم‌کم به ناوگان خودروسازان تمام برقی بپیوندد. با این وجود تمرکز کنونی آن روی مدل‌های هیبریدی قرار گرفته است. مدیرعامل این مجموعه، «آکیو تویودا»، بر این باور است که مدل‌های تمام برقی هیچ‌گاه سهمی بیشتر از ۳۰ درصد بازار را به دست نخواهد آورد و با همین استدلال، آینده حمل‌ونقل برقی را نامطمئن می‌داند. با این وجود، شمار خودروهای برقی تویوتا در حلال افزایش است. آخرین اقدام مهندسان تویوتا هم شامل برقی‌سازی وانت محبوب هایلوکس می‌شود که سال ۲۰۲۵ وارد خط تولید خواهد شد.

پس از رونمایی نمونه اولیه خودروی یادشده در سال ۲۰۲۲، تویوتا اعلام کرد که هایلوکس روو BEV سال آینده وارد خط تولید خواهد شد. مدیرعامل تویوتا خبر تولید این خودرو را در مصاحبه‌ای با رسانه «رویترز» تایید کرد و افزود که مونتاژ آن به کارخانه‌ای در تایلند واگذار خواهد شد؛ کشوری که ۵۰ درصد سهم فروش خودروهایش به وانت‌ها اختصاص دارد.

هایلوکس تازه با تکیه‌بر پیشرانه برقی خود به رقابت با ایسوزو D مکس خواهد پرداخت که هم‌اکنون در منطقه جنوب‌شرقی آسیا مونتاژ می‌شود و محبوب بالایی هم دارد. تویوتا در اعلامیه خود گفته که هایلوکس روو BEV فعلا در بازار کشور تایلند عرضه خواهد شد اما سازنده برنامه دارد تا آن را به کشورهای دیگر نیز صادر کند.

تویوتا حرفی از مشخصات فنی وانت برقی خود به میان نیاورده است اما قبلا بدون اشاره به چرخه رانندگی معیار، به گستره مسافت قابل‌پیمایش ۲۰۰ کیلومتری اشاره کرده بود. نسخه‌ای که در تصاویر مشاهده می‌کنید، نمونه مفهومی این خودرو با پیکربندی ۴×۲ و تخت کشیده است که به بسته باتری در کف اتاق مجهز شده است. مدیر اجرایی تویوتاموتور آسیا، «پرش گانش»، می‌گوید:

برای دستیابی به مسافت قابل‌پیمایش بیشتر باید از باتری بزرگ‌تری استفاده کنیم که به‌معنای وزن بیشتر و توانایی حمل بار کمتر است.

نمی‌توان این حقیقت را کتمان کرد که ۲۰۰ کیلومتر برای یک وانت باری مسافت زیادی محسوب نمی‌شود و بی‌شک، کمتر از حد استاندارد است. از آنجا که تویوتا در بحث بهینه‌سازی محصول و تطبیق آن با نیازهای بازار مهارت دارد، می‌توان امیدوار بود که نسخه تولید انبوه هایلوکس برقی هم توانایی پیمایش مسافت بیشتری را داشته باشد و توازن مناسبی میان باتری و وزن قابل حمل ایجاد کند.

نسل کنونی وانت هایلوکس بیش از یک دهه عمر دارد و نیاز به به‌روزرسانی دارد؛ با این وجود، تویوتا تصمیم گرفته تا نسخه برقی روو BEV را بر پایه همین نسل توسعه دهد. با این اقدام، انتظار می‌رود که نسل کنونی همچنان دست‌نخورده باقی بماند. شاید هم تویوتا برنامه دارد که نسل بعدی را به‌کلی تغییر دهد و برای انجام این کار، به زمان بیشتر و توسعه بهتر باتری‌ها و پیشرانه‌ها نیاز دارد. به این ترتیب انتظار می‌رود که برقی‌شدن مدل بین‌المللی هایلوکس به نسل نهم این خودرو محول شود.

هایلوکس روو BEV نخستین وانت برقی تویوتا نیست و پیشتر هم شاهد رونمایی مدل تمام برقی تاکوما و مدل مفهومی EPU بوده‌ایم. خودروساز ژاپنی در نمایشگاه خودروی ژاپن ۲۰۲۳ از کانسپت iMV-0 نیز رونمایی کرد که نقش یک بارکش کوچک را بازی می‌کند. IMV-0 هم‌اکنون در کشور وانت‌دوست تایلند با قیمت پایه ۱۳ هزار دلار به فروش می‌رسد. نظر شما درباره وانت‌های برقی چیست؟ آیا این فرمولاسیون می‌تواند از پس کارهای سخت بربیاید؟

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱۹ رای

علی صفرپور

نویسنده و مترجم سایت پدال٬ کارشناس مهندسی مکانیک

مطالب مشابه

‫۳۳ دیدگاه‌ها

  1. Car love

    ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳
    سوابق: (597 ديدگاه)

    سوژه جدید 😂😂

    موافقم 5
    مخالفم 10
    1. Taha Ayoobi

      ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳
      سوابق: (2093 ديدگاه)

      سوژه زیاده، عقبی.

      موافقم 10
      مخالفم 3
      1. NAVID۰۰۹۸

        ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳
        سوابق: (10376 ديدگاه)

        تویوتا هم بعضی وقتا خُل چِل دیوونه میشه که اون بعضی وقتا همین هایلوکس برقیِ!!!

        به نظر من 💩لوکسِ نه عشقمون هایلوکس❤!!!

        موافقم 8
        مخالفم 3
    2. JaMsHiD

      ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳
      سوابق: (1522 ديدگاه)

      سوژه تویی که هنوز یه شاسی مستقل تو عمرت از نزدیک سوار نشدی . کره هنوز یه شاسی مستقل از خودش نساخته بعدا با چه رویی میای زیر مقاله یه آفرودر؟
      امیدوارم کامنتم تایید شده چند روزیه کلا تایید نمیشه

      موافقم 12
      مخالفم 4
    3. مزدا

      ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳
      سوابق: (2049 ديدگاه)

      محصولات تویوتا از جمله هایلوکس و سری 70 تو جنگ های خاورمیانه خیلی طرفدار دارند
      حالا تصور کن هایلوکس برقی شده وسط جنگ شارژ تموم کرده برق هم نیست 😁

      موافقم 4
      مخالفم 2
      1. NAVID۰۰۹۸

        ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳
        سوابق: (10376 ديدگاه)

        دیگه داری زیادی سختش میکنید!!!

        داداش هرکجا برق نبود ، توکل میکنید به خدا و بعدش یه رعد‌و‌برق و بعدش یه استارت و پیش به سوی جنگ😂!!!

        موافقم 4
        مخالفم 4
  2. Parham

    ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳
    سوابق: (744 ديدگاه)

    قابلیت اطمینان،پر.
    همه جا رو،پر.

    موافقم 3
    مخالفم 6
  3. ( سلام داداش چطوری سابق )

    ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳
    سوابق: (96 ديدگاه)

    تویوتا بر خلاف سایر خودروسازان برای محتاج‌کردن امپراتوری خود به سوکت برق، عجله چندانی ندارد.

    شروع طوفانی بود XD

    اما این مدل ماشین های برقی مختصر به استفاده خیلی شهری هستش که این رنج برد حرکتی رو دارن .

    به نظرم ماشین های برقی هنوز برای آفرود های سنگین و شرایط سخت بهینه نشدن

    حداقل تا ۱۰ سال آینده.

    موافقم 11
    مخالفم 3
  4. امریکایی

    ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳
    سوابق: (120 ديدگاه)

    اولین تیوتایی که سگ جون نیست

    موافقم 10
    مخالفم 4
  5. Killer

    ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳
    سوابق: (508 ديدگاه)

    باز کی دستشونو گرفت ؟

    موافقم 2
    مخالفم 12
    1. JaMsHiD

      ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳
      سوابق: (1522 ديدگاه)

      ماشین شاسی مستقلت کجاست بچه سال؟
      گریه کن عقب مانده تو بازاری که ژاپن داره با آمریکایی رقابت میکنه فروش کره یک ششم ژاپن بود !
      تازه اونم کراس اوور بود . نه شاسی مستقل
      الان جواب نداره بده میگه bz4x
      منم بهش میگم هایلندر و گرند هایلندر که پرفروش ترین ماشین غیر آمریکایی تو آمریکاس
      بازاری که کره نهم میشه

      موافقم 8
      مخالفم 2
  6. امریکایی

    ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳
    سوابق: (120 ديدگاه)

    اولین تیوتایی که تیوتا نیست ، بدترین ایده .

    موافقم 11
    مخالفم 2
  7. امریکایی

    ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳
    سوابق: (120 ديدگاه)

    واقعا چرا باید تیوتا سگ جون ترین پیکاپشو برقی کنه؟؟؟؟

    موافقم 13
    مخالفم 2
    1. Taha Ayoobi

      ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳
      سوابق: (2093 ديدگاه)

      خداروشکر هنوز که نکرده.
      این یه شاخه جدا بر پای همون نسل هایلوکسه

      موافقم 5
      مخالفم 0
  8. Jeferson

    ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳
    سوابق: (155 ديدگاه)

    جلو پنجره‌ی سفید نصف زیبایی جلو رو خراب کرده

    موافقم 11
    مخالفم 1
  9. Joker

    ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳
    سوابق: (552 ديدگاه)

    «آکیو تویودا»، بر این باور است که مدل‌های تمام برقی هیچ‌گاه سهمی بیشتر از ۳۰ درصد بازار را به دست نخواهد آورد و با همین استدلال، آینده حمل‌ونقل برقی را نامطمئن می‌داند…آکیو چقدر خود منه😂همیشه احساس میکردم یه نسبتی دورادوری با ژاپنی ها دارم اونم به دلیل هوش سرشاری که دارم،خدا من رو واسه شماها حفظ کنه،بلند بگو آمین یا رب العالمین🤲

    موافقم 9
    مخالفم 7
  10. جرمی کلارکسون

    ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳
    سوابق: (529 ديدگاه)

    وزن بیشتر و حمل بار کمتر بخاطر حمایت از خرس قطبی
    هعی 🚬

    موافقم 12
    مخالفم 3
    1. aradkhodaverdi

      ۱ خرداد ۱۴۰۳
      سوابق: (103 ديدگاه)

      درسته بنزینیش عالی بود ولی اگر دوست داری زنده باشی که سوار همچین خودرویی بشی باید برقی شدن و سیستم هیبرید رو قبول کنی

      موافقم 2
      مخالفم 0
  11. KAIZEN

    ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳
    سوابق: (3600 ديدگاه)

    یا محصولیه برای تست بازار و یا احتمالا مشخصاتش تغییر میکنه و بهبود پیدا میکنه
    وگرنه 200 کیلومتر قطعا خیلی کمه

    موافقم 10
    مخالفم 1
  12. پیام

    ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳
    سوابق: (1911 ديدگاه)

    میگفتن تویوتا گفته الان وقت برقی زدن نیست و به درد نمیخوره! الان داره وانت برقی میزنه! حداقل باتریش رو از ال جی و سامسونگ بگیرید که کیفیتش خفظ بشه!

    موافقم 3
    مخالفم 12
    1. amir

      ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳
      سوابق: (2627 ديدگاه)

      والا جگوار یه مدت باتریشو از الجی گرفت به غلط کردن افتاد

      موافقم 10
      مخالفم 5
      1. پیام

        ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳
        سوابق: (1911 ديدگاه)

        پس انیر ببین هوندا چه چرایه که میخواد با LG همکاری کنه!!! 😂😂😂😂 به یه روزی افتادید که دیکه نمی تونید هیچی بگید و هر چی بگید بر علیه خودتونه 😂😂😂

        موافقم 3
        مخالفم 4
        1. amir

          ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳
          سوابق: (2627 ديدگاه)

          خوده هیوندای دست به دامن بی وای دی هستش
          منتها میدونم که هیچ وقت زیر بارش نمیری چون حقیقته

          موافقم 6
          مخالفم 3
    2. حسین

      ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳
      سوابق: (1136 ديدگاه)

      بازم اشتباهات قبل رو تکرار می کنی و فکر می کنی اگه با چندتا اکانت در مورد بزرگترین خودروساز جهان گل واژه بگی میتونی چیوندا حقیر رو بالا ببری. ولی خب عاقبت همه این زحمات چند سالت کاهش فروش یک میلیونی حلب سازی مربا بوده

      موافقم 6
      مخالفم 2
    3. JaMsHiD

      ۲ خرداد ۱۴۰۳
      سوابق: (1522 ديدگاه)

      ال جی خوب بود تسلا رو تأمین میکرد . البته تا موقعی پاناسونیک هست برای تأمین باطری تسلا چرا ال جی؟
      خودتون هم که از بی وای دی باتری میگیرید .
      ببین استاد افتخاری دانشگاه های کره جنوبی و شمالی ، صنعت خودرو جنگ سرد نیست که هرروز رقابت سنگین تر بشه . اینجا همکاری بهتر از رقابت جواب میده . همکاری برای امنیت بهتر ، کیفیت بهتر . الان اصلا تویوتا باتریشو از یه جای دیگه بگیره که نمیگیره !
      خب برای تویوتا سود داره که دیگه نیازی به توسعه باتری نداره و سود بیشتری هم می‌کنه اینجوری پول برای توسعه محصولات جدیدش در میاد . البته با تفکرات خودت نمیشه همینم فهمید

      موافقم 0
      مخالفم 0
    4. JaMsHiD

      ۲ خرداد ۱۴۰۳
      سوابق: (1522 ديدگاه)

      این برای تست هست . برای آزمون خطا ! تویوتا نگفت آینده اصلا برقی نیست . گفت آینده برقی هست ولی برقی سهم کمی از بازار رو میگیره . و هیچوقت تویوتا تخم مرغاشو توی یه کاسه نمیچینه . تا سال ۲۰۳۰ کلی مدل برقی میده بیرون

      موافقم 0
      مخالفم 0
  13. ریچارد هموند

    ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳
    سوابق: (1 ديدگاه)

    ۲۲۰ کیلومتر برد برای خرس های قطبی

    موافقم 7
    مخالفم 2
    1. JaMsHiD

      ۲ خرداد ۱۴۰۳
      سوابق: (1522 ديدگاه)

      یکی هم جیمز می بزنه سایت تکمیل بشه

      موافقم 1
      مخالفم 0
      1. جیمز می

        ۷ خرداد ۱۴۰۳
        سوابق: (431 ديدگاه)

        داداشمی

        موافقم 1
        مخالفم 0
  14. Taha Ayoobi

    ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳
    سوابق: (2093 ديدگاه)

    برای تست کردن بازار و… هست بیشتر

    موافقم 7
    مخالفم 0
  15. بهزاد

    ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳
    سوابق: (44 ديدگاه)

    تویوتا حتما رفته دمه در بی وای دی کلی خواهش و تمنا کرده تا بهش موتور برقی بده، یعنی حضرت نمیتونه دوتا ارمیچر بسازه 🤣🤣🤣🤣

    موافقم 1
    مخالفم 7
    1. Taha Ayoobi

      ۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۳
      سوابق: (2093 ديدگاه)

      الان بخندیم؟

      موافقم 1
      مخالفم 0
    2. aradkhodaverdi

      ۱ خرداد ۱۴۰۳
      سوابق: (103 ديدگاه)

      جدی میگی همین بی وای دی که گیربکساشو با منت از ایسین تویوتا میگیره؟

      موافقم 1
      مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا