تویوتا

درباره نسل جدید تویوتا FJ کروزر چه می‌دانیم؟

قرار است تویوتا نسل بعدی آفرود مشهور خود یعنی FJ کروزر را با تغییراتی مهم نسبت به نمونه اولیه تولید کند.

تویوتا در زمان معرفی لندکروزر پرادو جدید در ماه‌های قبل تیزری از یک آفرودر جعبه‌ای دیگر را نیز به نمایش گذاشت و برخی رسانه‌ها احتمال دادند این خودرو نسل جدید FJ کروزر یا حداقل یک شاسی‌بلند آفرود کوچک‌تر با نام کروزر باشد. از آن زمان تاکنون ژاپنی‌ها اشاره‌ای به این خودرو نکرده‌اند اما شواهد نشان می‌دهد این خودرو می‌تواند لندکروزری کوچک برای طرفداران آفرود باشد.

اخیراً نیز پتنت های جدیدی ثبت شده که حاکی از علاقه تویوتا به گسترش نام لندکروزر در سایر حوزه‌هاست. مشابه همین کار را تویوتا با نام کراون انجام داده است؛ اما همان‌طور که گفته شد جزئیات زیادی از آفرود جدید تویوتا در دست نیست و از آن زمان تاکنون گزارش‌های ضدونقیضی نیز منتشر شده است. البته به احتمال زیاد با نسل جدید FJ کروزر یا یک آفرود کامپکت مشابه آن روبرو خواهیم شد و به همین خاطر می‌خواهیم تمامی اطلاعات موجود درباره این خودرو را با شما عزیزان به اشتراک بگذاریم.

FJ کروزر نسل اول شاسی‌بلندی آفرود بود که بین سال‌های ۲۰۰۷ تا ۲۰۱۴ در بازار آمریکا عرضه شد و به کشور ما نیز راه یافت. این خودرو از استایل رترو و سقف سفید شاخص در اکثر مدل‌ها سود می‌برد. نیروبخش FJ کروزر نسل اول پیشرانه ۶ سیلندر ۴ لیتری با ۲۳۹ اسب بخار قدرت در سال‌های ۲۰۰۷ تا ۲۰۰۹ بود اما خروجی آن در سال‌های بعد به ۲۶۰ اسب بخار افزایش یافت. این خودرو با گیربکس ۵ سرعته اتوماتیک یا ۶ سرعته دستی عرضه می‌شد و به‌صورت استاندارد از سیستم چهار چرخ محرک تویوتا به همراه کنترل کشش A-Trac سود می‌برد. این سیستم کنترل کشش در واقع کار دیفرانسیل قفل شونده را برای کشش بهتر در آفرود بازی می‌کرد؛ و حداقل در روی کاغذ FJ کروزر می‌توانست شانه به شانه جیپ رانگلر حرکت کند. این روزها FJ کاملاً حالت کلاسیک پیدا کرده و نمونه‌های تمیز آن با قیمت‌های بالایی خریدوفروش می‌شوند. شاید تویوتا در آینده نزدیک آماده احیای این نام با نسخه‌ای متفاوت و یا تولید یک مدل کاملاً جدید شود.

هنوز مشخص نیست که آفرودر جدید تویوتا چه نامی خواهد داشت. با توجه به اینکه FJ کروزر در سال ۲۰۱۴ از بازار آمریکا خداحافظی کرده بنابراین احتمال زیادی برای استفاده از همین نام در محصول جدید شرکت وجود دارد. هرچند برخی رسانه‌ها نیز احتمال داده‌اند تویوتا فقط از نام کروزر برای این خودرو استفاده کند. کانسپت آفرودر برند موردبحث که در سال ۲۰۲۱ رویت شد با نام کامپکت کروزر EV خودنمایی می‌کرد. آن نام شاید همچنان مدنظر تویوتا باشد اما پتنت ثبت شده در نوامبر ۲۰۲۳ برای نام لندکروزر FJ نشان می‌دهد که ژاپنی‌ها می‌خواهند این نام را زنده نگه دارند.

سیمون هامفریس مدیر برندینگ ارشد تویوتا سال قبل اظهار داشت ژاپنی‌ها می‌خواهند کروزر خودرویی ارزان‌تر و در دسترس افراد بیشتری در سراسر جهان باشد و درعین‌حال با دیگر محصولات همنام شرکت مرتبط باشد. احتمالاً تولید لندکروزر FJ کوچک به این هدف کمک خواهد کرد؛ اما زیر کاپوت چنین خودرویی باید انتظار چه چیزی را داشته باشیم؟ کانسپت کامپکت کروزر EV از قوای محرکه تمام برقی استفاده کرده است اما پس از انتشار اخباری در سال ۲۰۲۲ و اعلام پایان توسعه این کانسپت به نظر نمی‌رسد که خودروی جدید تویوتا دارای موتور برقی باشد.

البته سال قبل خبر دیگری منتشر شد مبنی بر اینکه احیای FJ کروزر با پیشرانه‌های بنزینی و هیبریدی رقم خواهد خورد. همچنین احتمال دارد نسخه برقی این خودرو هم در آینده تولید شود. لندکروزر پرادو و وانت پیکاپ تاکوما جدید از پیشرانه ۴ سیلندر ۲.۴ لیتری توربوی مشترک با ۳۲۶ اسب بخار قدرت استفاده می‌کنند و تویوتا نیز پیشرانه‌های کوچک زیادی در سبد محصولات خود دارد و می‌تواند از آن‌ها در نسل جدید FJ کروزر استفاده کند. البته به احتمال زیاد گزینه اصلی برای زیر کاپوت این خودرو همان پیشرانه ۲.۴ لیتری خواهد بود.

از نظر طراحی نیز نمی‌توان با قطعیت سخن گفت اما تنها تیزر منتشر شده از پیش‌نمایش شاسی‌بلند جدید تویوتا حاکی از محصولی کوچک و جعبه‌ای بوده است. البته به نظر نمی‌رسد که ارتفاع این خودرو از سطح زمین به اندازه FJ کروزر نسل اول باشد و در بخش طراحی نیز عناصر کامپکت کروزر EV کانسپت در آن بکار خواهد رفت. کانسپت یاد شده می‌تواند نقطه شروع خوبی برای طراحی FJ جدید باشد چراکه از تناسبات چهارگوش و گیرا به همراه عناصر رترو از جمله نام کامل تویوتا در جلوپنجره و سپر عقب سود می‌برد.

اگرچه تولید یک آفرودر کوچک، جعبه‌ای و ارزان‌قیمت می‌تواند خبری هیجان‌انگیز باشد اما هنوز مشخص نیست که تویوتا چه برنامه‌ای برای تولید این محصول دارد. در حال حاضر پلتفرمی برای تولید خودرویی آفرودر و جمع‌وجور در سبد محصولات تویوتا دیده نمی‌شود اما رسانه‌ها قبلاً گفته‌اند نسل جدید FJ کروزر از پلتفرم TNGA-F بکار رفته در لندکروزر پرادو، تاکوما و توندرا جدید استفاده خواهد کرد. البته اخیراً شایعه‌ای منتشر شد مبنی بر اینکه تویوتا بجای پلتفرم یاد شده از پلتفرم بکار رفته در وانت ۱۳ هزار دلاری هایلوکس شمپ خود که سال قبل در تایلند عرضه شد استفاده سود خواهد برد. شاید این پلتفرم برای یک شاسی‌بلند کوچک مناسب باشد اما مشتریان آمریکایی علاقه‌ای به محصولات کوچک و ارزان‌قیمت ندارند.

در بحث قیمت‌گذاری نیز باید گفت اگر تویوتا واقعاً درباره ارائه محصولی ارزان‌قیمت با نام لندکروزر جدی باشد قطعاً محصول جدیدش بهای کمتری خواهد داشت. در حال حاضر قیمت لندکروزر پرادو ۲۰۲۴ از حدود ۵۷ هزار دلار شروع می‌شود و بنابراین فضای زیادی برای تولید یک محصول جدید با قیمت پایین‌تر وجود دارد. بر اساس جدیدترین خبرها، خودروی موردبحث حدود ۶ ماه دیگر راهی خط تولید خواهد شد هرچند صحت این خبر به شدت زیر سؤال است. از آنجایی که تویوتا هنوز چیزی را به‌صورت رسمی تائید نکرده بنابراین باید منتظر جزئیات دقیق‌تر از این خودرو در آینده ماند.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۴۷ رای

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم مجله "پدال"

مطالب مشابه

‫۱۵ دیدگاه‌ها

  1. حیمد

    ۱۱ فروردین ۱۴۰۳
    سوابق: (6 ديدگاه)

    اگه همین نسخه مفهومی fj تو ایران ساخته شده بود، یه سری خبرنگار خودرویی صبح تا شب مشغول تمسخر (که آیا این محصول در شأن مردم ما هست؟). یه سری سایت خبری مشغول نوشتن مقاله که چرا جامعه به این روز رسیده که این محصول باید تولید بشه! یه سری بازیگر و فوتبالیست و سلبریتی هم مشغول مسخره کردن رنگ بندیش تو اینستاگرام.
    ولی خب اینا مهم نیست، چون این یکی رو یه غیر ایرانی ساخته!

    موافقم 10
    مخالفم 14
    1. NAVID۰۰۹۸

      ۱۱ فروردین ۱۴۰۳
      سوابق: (10220 ديدگاه)

      حیمد

      شما مثل اینکه از دنیای خودرو کاملاً بی‌خبری و فقط یه چیزی بیرون شنیدی و اینجا با سادگی بیانش کردی!!!

      موافقم 11
      مخالفم 6
      1. B

        ۱۱ فروردین ۱۴۰۳
        سوابق: (349 ديدگاه)

        بیرون نشنیده اتفاقا یه جاهای خاصی شنیده همون جاهیی که همون ده درصد میرن

        موافقم 11
        مخالفم 4
      2. NAVID۰۰۹۸

        ۱۱ فروردین ۱۴۰۳
        سوابق: (10220 ديدگاه)

        مطمئناً FJ جدید رادیکالی طراحی میشه همچون پرادو و GX ، و ساختارشکنی میکنه همچون دیفندر جدید!!!

        تا نیومدنش نمیشه گفت خوبه یا بد ، بد که نداره ولی ای کاش وامدار همون نسل قبلش بمونه !!!

        پرادو جدید نیومده دنیا را مجذوبِ خودش کرده که به نظر من بخاطر طراحی جذاب و ساده و نگاه به نیاکان خودش هست!!!

        FJ باید جنگی ساده کاربردی طراحی بشه و هر قرتی‌بازی‌ای نباشه توی طراحیش بهتره!!!
        FJ باید جوری طراحی بشه همچون گذشته که وقتی از کوه کویر جنگل ساحل برمیگردی خونه یه شنگ آب بگیری به بیرون و داخلش و تمام تا بره واس هیجان و چالش بعدی!

        موافقم 4
        مخالفم 6
        1. زیزیگولو

          ۱۱ فروردین ۱۴۰۳
          سوابق: (4844 ديدگاه)

          مطمئناً مثل لندکروز که با اتاق۳۰۰ جدید برگشت و خیلی سروصدا بپا کرد و صفهای طولانی واسه خریدش شکل گرفت ، FG کروز هم دوباره پر هیاهو برمیگرده و طرفدارایی که منتظرش هستن ، مخصوصاً عربهای حوزه خلیج فارس واسه خریدنش صف میکشن

          موافقم 8
          مخالفم 2
  2. رهام

    ۱۱ فروردین ۱۴۰۳
    سوابق: (33 ديدگاه)

    به قول ریچارد هموند oh god!
    زشته یه کم

    موافقم 5
    مخالفم 4
  3. Car love

    ۱۱ فروردین ۱۴۰۳
    سوابق: (542 ديدگاه)

    شکست جدید😂 یه بار انداختنش دور بسش نبود ظاهرا

    موافقم 1
    مخالفم 14
    1. JaMsHiD

      ۱۲ فروردین ۱۴۰۳
      سوابق: (938 ديدگاه)

      همون پرادو جدید هم می‌گفتید هیچی نمی‌فروشه !
      در حالی که توی یه هفته اول هر چی برای بازار اروپا بود فروخته شد

      موافقم 3
      مخالفم 0
  4. Car love

    ۱۱ فروردین ۱۴۰۳
    سوابق: (542 ديدگاه)

    🤣😂😂😂

    موافقم 1
    مخالفم 10
  5. Killer

    ۱۱ فروردین ۱۴۰۳
    سوابق: (461 ديدگاه)

    سوژه جدید واس خنده :)))

    موافقم 2
    مخالفم 10
    1. Taha Ayoobi

      ۱۱ فروردین ۱۴۰۳
      سوابق: (1205 ديدگاه)

      چرا راه دور میری
      جنسیس که خنده دار تره

      موافقم 8
      مخالفم 1
  6. yaghoub

    ۱۱ فروردین ۱۴۰۳
    سوابق: (297 ديدگاه)

    منتظریم.

    موافقم 6
    مخالفم 2
  7. زیزیگولو

    ۱۱ فروردین ۱۴۰۳
    سوابق: (4844 ديدگاه)

    اون تبلیغ پایان تولید و خداحافظی FG کروز خیلی جالب بود

    موافقم 6
    مخالفم 2
  8. مجتبی بیرانوند

    ۱۱ فروردین ۱۴۰۳
    سوابق: (7 ديدگاه)

    طراحی عقب و جلو اش خوبه ولی کناره ها خوب نیست من اتاق قدیم بیشتر دوست دارم جا دارش کنن

    موافقم 1
    مخالفم 4
  9. محمود

    ۱۲ فروردین ۱۴۰۳
    سوابق: (9 ديدگاه)

    امیدوارم امکانات و آپشن هم به اون اضافه کنند
    طراحی بی نظیر هست

    موافقم 2
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا