تویوتا

معرفی تویوتا bZ5، رقیب جدید تسلا مدل Y با نصف قیمت!

تویوتا bZ5، شاسی‌بلند الکتریکی جدید با باتری‌های بی‌وای‌دی، طراحی جذاب و قیمتی حدود نصف تسلا مدل Y، آماده رقابت در بازار خودروهای الکتریکی است.

تویوتا با مدل جدید bZ5، یک شاسی‌بلند الکتریکی فست‌بک که در چین تولید می‌شود و از باتری‌های بی‌وای‌دی استفاده می‌کند، وارد رقابت جدی در بازار خودروهای الکتریکی شده است. این خودرو توسط جوینت‌ونچر فاو تویوتا ساخته شده و با قیمتی بسیار رقابتی، آماده به چالش کشیدن تسلا مدل Y است. تویوتا bZ5 درواقع نسخه بازطراحی‌شده bZ3C سال گذشته است که خود از کانسپت bZ اسپرت کراس‌اوور در سال ۲۰۲۳ الهام گرفته بود. با نام bZ5، تویوتا این خودرو را بالاتر از سدان پایه bZ3 و پایین‌تر از پرچم‌دار آینده bZ7 قرار داده است.

طراحی خارجی bZ5 از زبان طراحی جدید تویوتا پیروی می‌کند که شامل نمای جلوی چکشی‌شکل، روکش‌های ظریف دور دهانهٔ گلگیرها، خط سقف شیب‌دار و چراغ‌های عقب سراسری می‌شود. این خودرو ترکیبی از عناصر سدان، فست‌بک و شاسی‌بلند را ارائه می‌دهد و روی رینگ‌های آلیاژی ۲۱ اینچی سوار است. در داخل کابین، یک صفحه‌نمایش لمسی ۱۵.۶ اینچی صفحه آمپر دیجیتال نزدیک به شیشه جلو و کنسول مرکزی شناور دیده می‌شود. صندلی‌های جلو قابلیت تبدیل به تخت را دارند که در کنار حالت استراحت سیستم اطلاعاتی‌سرگرمی، راحتی خاصی ارائه می‌دهد. از دیگر آپشن‌ها می‌توان به سانروف پانورامیک، سیستم صوتی JBL با ۱۰ بلندگو، پخش‌کننده عطر، ۹ کیسه هوا و مجموعه کامل سیستم‌های کمک‌راننده سطح دو برای رانندگی خودکار شهری اشاره کرد.

تویوتا bZ5 با طول ۴,۷۸۰ میلی‌متر، عرض ۱,۸۸۲ میلی‌متر و فاصله محوری ۲,۸۸۰ میلی‌متر، ابعادی مشابه بسیاری از شاسی‌بلندهای کامپکت الکتریکی، ازجمله تسلا مدل Y، دارد. این خودرو بر پایه پلتفرم e-TNGA تویوتا ساخته شده که کل خط تولید bZ از آن استفاده می‌کند. برخلاف دیگر مدل‌های این سری، bZ5 از باتری‌های Blade LFP شرکت بی‌وای‌دی بهره می‌برد که در دو ظرفیت ۶۵.۲۸ کیلووات ساعت و ۷۳.۹۸ کیلووات ساعت عرضه می‌شود. طبق استاندارد CLTC، برد این باتری‌ها به ترتیب ۵۵۰ کیلومتر و ۶۳۰ کیلومتر است. شارژ سریع هم از ۳۰ تا ۸۰ درصد تنها در ۲۷ دقیقه انجام می‌شود. پیشرانه الکتریکی bZ5 قدرتی معادل ۲۶۸ اسب بخار و گشتاور ۳۳۰ نیوتن متر تولید می‌کند.

تویوتا bZ5 در چین با قیمت پایه ۱۳۰ هزار یوان (حدود ۱۸ هزار دلار) برای پیش‌فروش عرضه شده که تقریباً برابر با قیمت تویوتا کرولا کراس در بازار چین است. در مقایسه، تسلا مدل Y در همان بازار با قیمت ۲۶۳,۵۰۰ یوان (۳۶,۵۰۰ دلار) عرضه می‌شود. این اختلاف قیمت، bZ5 را به گزینه‌ای بسیار جذاب برای خریداران شاسی‌بلندهای الکتریکی تبدیل می‌کند.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۴ رای

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

‫۵ دیدگاه‌ها

  1. ممد ژانگولر

    ۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۴
    سوابق: (4500 ديدگاه)

    در اینکه این ماشین زیباست و طراحی مینیمالی داره شکی نیست دقیقا مثل مزداهای جدید برقی
    اما فلسفه عاشقان تسلا خیلی متفاوته .یعنی اونی که تسلا میخره دلیلش سیستم فوق العاده خودرانشه و کانکشن موبایلشه .طرف رفته پاساژ با ی دکمه تو گوشیش ماشینشو جفت میکنه جلوی پاش . و خیلی امکانات دیگه
    بنده و داداشیم ایلان ماسک دوست عزیزم که هر شب وقت و بیوقت زنگ میزنه به من و ازم میخواد بریم بیرون ی دوری بزنیم از سایت پدال تقاضا مندیم مطالبو به درستی بیان و قیاس کنن که این داداشمون ایلان جان هم ضرر نکنه و عصبانی نشن .

    موافقم 10
    مخالفم 18
    1. Khosrow

      ۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۴
      سوابق: (2461 ديدگاه)

      داداشیت ایلان دو سه کام دیگه بگیره تا نپتـون هم مسافـر میزنه ..

      موافقم 3
      مخالفم 1
  2. Afg

    ۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۴
    سوابق: (496 ديدگاه)

    عجب بازاری شده چین

    موافقم 9
    مخالفم 1
  3. Yaghoob

    ۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۴
    سوابق: (604 ديدگاه)

    عجب قیمتی
    عجب عملکردی
    باید نشست و میزان فروششون رو دید

  4. sina

    ۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۴
    سوابق: (2670 ديدگاه)

    هم بردش خوبه، هم قیافه اش، هم قدرتش، هم سرعت شارژش و از همه مهمتر قیمتش

    بالاخره تویوتا یه برقی خوب و رقابتی ساخت

    موافقم 8
    مخالفم 1

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا