تویوتا

تماشا کنید: این آینده کوپه‌های تویوتا خواهد بود

برند GR، زبان طراحی تازه، کابین جدید و آینده‌نگرانه و هواکش خارجی باتری تنها بخشی از امکانات FT-Se به شمار می‌روند.

تویوتا سه سال پیش چند محصول برقی مفهومی را معرفی کرد که یکی از آن‌ها یک خودروی دو در با فرم بدنه یک اسپرت موتورمیانی بود. این خودرو که FT-Se نام دارد به‌جای مزین‌شدن به لوگوی تویوتا، از لوگوی زیرشاخه مسابقه‌ای آن یعنی GR (گازو ریسینگ) استفاده می‌کند. FT-Se در حقیقت جایگزین معنوی کوپه کلاسیک این شرکت با نام MR2 به شمار می‌رود و از نظر فرمپردازی شباهت‌هایی هم به پدر خود دارد اما ابعادش به سوپرا نزدیک‌تر است.

طراحی FT-Se در نگاه اول جسورانه به نظر می‌رسد. شکستگی‌های فراوانی که در کمتر خودروهای این کلاس مانند پورشه کیمن یافت می‌شوند، به آن ظاهری رقابت‌طلبانه داده است. البته که تویوتا خود در استفاده از این سبک از طراحی مهارت دارد و پیشتر با معرفی مدل‌ها مختلفی چون HR-V نشان داده که از اضافه‌کردن خطوط زیاد و حتی غیرضروری واهمه‌ای ندارد. سازنده مدعی شده که این خودرو تمرکز ویژه‌ای به اصول آیرودینامیک دارد.

بخش زیرین سپر جلو شامل یک هواکش در وسط و دو ورودی دیگر در پهلوی آن می‌شود که معمولا در خودروهای اقتصادی برقی استفاده نمی‌شوند. روی کاپوت شاهد دو خروجی هوا هستیم که مسیر آن از روی خط شانه خودرو عبور می‌کند و با گذر از طاق چرخ‌های عقب که به‌نوعی آن را می‌شکند، به تیغه بالارونده چراغ عقب می‌رسد. عقب خودرو هم میزبان یک اسپویلر مینیمال و جذاب، لوگوی GR و یک دیفیوزر یکپارچه است. تویوتا برای تمرکز بیشتر روی جنبه مسابقه‌ای این کوپه الکتریکی، یک پنل جانبی بازشونده را جلوتر از چرخ‌های عقب تعبیه کرده که درصورت داغ‌شدن باتری در پیست، باز می‌شود و هوا را به سمت آن هدایت می‌کند.

تویوتا به‌عنوان یکی از توسعه‌دهندگان بزرگ جهان خودرو قصد دارد خودروهای آینده خود را به باتری‌های نسل جدید حالت جامد مجهز کند. با این حال رسیدن به این فناوری تا سال ۲۰۲۷ و ۲۰۲۸ زمان می‌برد؛ بنابراین ژاپنی‌ها راه‌حلی را برای چند سال آتی تدارک دیده‌اند که شامل نوعی باتری عملکردبالا برای سال ۲۰۲۶، باتری باکیفیت و مقرون‌به‌صرفه برای سال‌های ۲۰۲۶ تا ۲۰۲۷ و نمونه بالارده برای سال‌های ۲۰۲۷ تا ۲۰۲۸ می‌شود. باتری‌های عملکردبالا گستره مسافتی بیشتر از ۸۰۰ کیلومتری خواهند داشت اما نمونه‌های مقرون‌به‌صرفه آینده و مدل‌های بالارده به‌ترتیب بیشتر از ۶۰۰ و ۱۰۰۰ کیلومتر راننده را پشتیبانی می‌کنند. تمامی این باتری‌ها به فناوری شارژ سریع مجهز خواهد شد.

FT-Se خودرویی با تمرکز روی وزن کم خواهد بود و در همین راستا از موادی چون پلاستیک تقویت‌شده با فیبرکربن، آلومینیوم و فولاد سبک استفاده خواهد کرد. جعبه‌دنده و سیستم خنک‌کننده هم سبک‌تر طراحی خواهند شد و وزن کلی خودرو کاهش پیدا می‌کند.

کابین این خودرو میزبان یک فرمان مربعی به‌همراه دو نمایشگر کناری با کیفیت است که عملکردهای گوناگونی چون انتخاب حالت‌های رانندگی را کنترل می‌کنند. ارتفاع داشبورد کم است و دید خوبی برای راننده خود فراهم می‌کند. گمانه‌زنی‌ها بر آن است که تویوتا از دنده دستی سنتی در این خودرو استفاده خواهد کرد که قاعدتا نسبت دنده‌های ساختگی دارد. درهرصورت تویوتا در تلاش است تا FT-Se را به‌عنوان خودرویی جذاب معرفی کند که با تکیه‌بر دو موتور برقی و سیستم چهار چرخ محرک، لذت رانندگی را به مشتریانش ارائه می‌کند. سازنده مدعی شده که این کوپه برای رسیدن به سرعت ۱۰۰ کیلومتربرساعت به کمتر از ۳ ثانیه زمان نیاز دارد و نهایتا به سرعت ۲۴۸ کیلومتربرساعت می‌رسد.

هرچند نمونه نهایی این خودرو با نسخه مفهومی تفاوت‌هایی خواهد داشت اما حتما از نقاط برجسته نسخه کانسپت استفاده خواهد شد. نظر شما درباره این کوپه دوست‌داشتنی چیست؟ آیا دنده دستی روی خودروی برقی همان حس‌وحال دنده واقعی را می‌دهد؟

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۲۲ رای

علی صفرپور

نویسنده و مترجم سایت پدال٬ کارشناس مهندسی مکانیک

مطالب مشابه

‫۴۳ دیدگاه‌ها

  1. مازیار

    ۲۹ اسفند ۱۴۰۲
    سوابق: (2413 ديدگاه)

    تویوتا با این رویکردش نسبت به برقی ها در حال انجام بزرگترین قمار هست. یا ریز ریز یا تیز تیز
    اما شواهد و نگاه به گذشته میگه برنده میشه

    موافقم 15
    مخالفم 1
    1. ممد ژانگولر

      ۲۹ اسفند ۱۴۰۲
      سوابق: (3490 ديدگاه)

      تویوتا یکی از ویژگیهاش عدم هماهنگی طراحیاشه که خودش یک سبک از هماهنگی از زیر مجموعه عدم هماهنگیه. دیدین میرین آب میوه فروشی و خسته شدین از اینکه همش شیر موز سفارش میدین و یهو فریاد میزنین داداش کوکتل بده .این فریاد همون طراحیه تویوتاست. البته خودروهای چینی هم ترکوندن و ته آب هویجو میریزن تو شیر موز ی چتر خوشگل کوکتلی هم میذارن روش میگن نوش جان قابلتو نداره داداش بعدا حساب کن.

      موافقم 3
      مخالفم 9
      1. امیرعلی

        ۱ فروردین ۱۴۰۳
        سوابق: (22 ديدگاه)

        از اقوام جواد خیابانی.

        موافقم 7
        مخالفم 1
  2. net

    ۲۹ اسفند ۱۴۰۲
    سوابق: (3102 ديدگاه)

    طراحی بیرونی از حالت کوپه و اسپرت کوپه اومده بیرون و شبیه سوپر اسپرت شده

    موافقم 11
    مخالفم 3
    1. MehdiTurbo

      ۲۹ اسفند ۱۴۰۲
      سوابق: (1942 ديدگاه)

      اگه همین طراحی با قیمت یه کوپه بیاد بیرون عالی میشه هر چند ربطی به ایران نداره مگه اینکه مهاجرت کنین یا کرده باشین که اگه کردین دمتون گرم اگرم میتونین بکنین حتما به نظر من من تواناییش داشتم میکردم

      موافقم 9
      مخالفم 1
      1. Anti Tesla

        ۲۹ اسفند ۱۴۰۲
        سوابق: (600 ديدگاه)

        مگه توانایی می خواد مهاجرت؟

        موافقم 2
        مخالفم 1
        1. Galant.VR4(JDM)

          ۲۹ اسفند ۱۴۰۲
          سوابق: (625 ديدگاه)

          پس نمیخواد؟ همونطور که توی ایران خرج و مخارج هست اونجا هم برای کارکردن و پیداکردن شغل مناسب باید تلاش کنی. جز هزینه‌هایی که داره باید زیربنا رو اماده کنی یه سری فاکتور هارو درنظر بگیری‌.

          موافقم 6
          مخالفم 0
        2. MehdiTurbo

          ۱ فروردین ۱۴۰۳
          سوابق: (1942 ديدگاه)

          اگه توانایی نمیخواست همه التن رفته بودن 😂😂
          داداش نداری الکی روی بقیه برچسب نزن
          یا مخ میخواد که یه مخی باشی یا پول میخواد تازه کنار اینا عرضه ام میخواد عرضه تنهایی زندگی کردن زبان خارجی بلد بودن
          بعد میگی مگه توانایی میخواد 😐 خدایا
          یاد اونایی می افتم که ماشین کره ای و یا چینی ندارن روش کلی عیب میزارن تهش هر چقدر پول بدی اش میخوری درست المانی و … نمیشه
          اینم همون جریان رو چیزی که خودمون نداریم بقیه دارن تو درو برمون نه انکار کنیم نه برچسب بزنیم
          مهاجرت صد در صد توانایی بالایی میخواد

          موافقم 4
          مخالفم 0
  3. سالار فصل

    ۲۹ اسفند ۱۴۰۲
    سوابق: (364 ديدگاه)

    از همه زوایا بینظیره
    واقعا آینده خودروسازی جهان ، در دستان تویوتا خواهد بود

    موافقم 14
    مخالفم 8
    1. NAVID@@98

      ۲۹ اسفند ۱۴۰۲
      سوابق: (250 ديدگاه)

      نه اشتباهه😝💩👎🤧
      چون این جمله شما از فرط تعصب به توهم شبیه هه

      موافقم 12
      مخالفم 3
      1. JaMsHiD

        ۱۷ فروردین ۱۴۰۳
        سوابق: (865 ديدگاه)

        فعلا میبینی بیشترین خودروی فروش رفته ، کرولا هست .
        بزرگ ترین خودرو ساز ، تویوتا هست .
        تنها شرکتی که هم توی مسابقات رالی داکار هست هم توی رالی جهانی هم مسابقات نسکار هم توی لمانز تویوتاس .
        آینده شاید فقط در دستان تویوتا نباشه . ولی به هر حال همچین شرکتی هیچوقت به این راحتیا اعتبار خودشو از دست نمیده که خیلی سریع کنار بکشه .
        حالا هم حتما میاد میگه نه مرسدس با دوام ترین موتور هارو میسازه ، فورد بهترین شرکتی هست که توی موتور اسپرت هست ووو

        موافقم 0
        مخالفم 0
  4. رهام

    ۲۹ اسفند ۱۴۰۲
    سوابق: (32 ديدگاه)

    با دیدنش یاد نویوتا نمی افتم
    ولی زیباست
    و به شدت پر شتاب عالیه اگر تولید بشه

    موافقم 10
    مخالفم 1
  5. JaMsHiD

    ۲۹ اسفند ۱۴۰۲
    سوابق: (865 ديدگاه)

    با این فقط پیست نوربرگ رینگ میچسبه

    موافقم 6
    مخالفم 3
  6. زیزیگولو

    ۲۹ اسفند ۱۴۰۲
    سوابق: (4693 ديدگاه)

    صنایع خودروسازی دنیا هر روز با ارائه ماشینای جالب و امکانات فوق‌العاده‌ مردم رو مبهوت خودشون کردن و در کل فضای صنایع خودروسازی در سطح جهانی انقدر رقابتی شده که هر دفعه ناقوس مرگ یک غول شنیده میشه یا شنیده میشه که یکی از غولها تبدیل به نوچه یکی از غولهای بزرگتر از خودش شده 

    موافقم 9
    مخالفم 2
  7. amirboss

    ۲۹ اسفند ۱۴۰۲
    سوابق: (329 ديدگاه)

    طراحی آینده نگر!!!!
    به درد زمان حال میخوره ولی آینده نگر اگه این باشه تویوتا باید بره کشکشو بسابه.
    البته انتظار زیادی از تویوتا نمیره اگه یه پلت فرم مستقل برای این مدل بسازه احتمالا چند نوع اس یو وی و سدان و اسپرت و پیکاپ هم رو این پلت فرم گسترش میده.

    موافقم 2
    مخالفم 12
    1. yaghoub

      ۲۹ اسفند ۱۴۰۲
      سوابق: (286 ديدگاه)

      این که چند خودرو رو روی یه پلتفرم گسترش بده . مشکلی داره؟

      موافقم 10
      مخالفم 0
      1. amirboss

        ۲۹ اسفند ۱۴۰۲
        سوابق: (329 ديدگاه)

        منم نگفتم مشکلی داره.اتفاقا تواین اوضاع بهترین سیاست همینه. گنجشک رنگ کردن جای قناری فروختن هنر هرکسی نیست.

        موافقم 0
        مخالفم 12
        1. Galant.VR4(JDM)

          ۲۹ اسفند ۱۴۰۲
          سوابق: (625 ديدگاه)

          الان میگی تویوتا گنجشک رنگ میکنه جای قناری میفروشه؟ داداش این هنر بعضی‌هاس نه تویوتا!
          در ضمن اگه بقیه طراحی برای آینده داشته باشن اوکیه تشویق میکنین اگه تویوتا یا اصلا ژاپنی‌ها بزنن باید کشکشو بسابه؟
          برین کشکتون رو بسابین 😏

          موافقم 5
          مخالفم 1
    2. MehdiTurbo

      ۱ فروردین ۱۴۰۳
      سوابق: (1942 ديدگاه)

      خدایی قبول دارم بخشی از حرفات اینده نگرانه نیست بستگی داره منظورش از اینده نگرانه چی باشه
      کلا تویوتا این مدلی حتی جی تی و سوپرا که معرفی کرد با اینکه اسطوره بودن زمان خودشان تو نسل جدید خودروهای به نسبت ساده ای بودن
      این طرحم اگه منظورش از اینده نگرانه از تولید الانش تا ۴ ۵ سال دیگه باشه قابل قبول نهایتا ۴ سال الان به لطف کره و چین هر خودرویی که معرفی میشه دو سال بعدش هم از لحاظ طراحی هم اپشن انگار قد خودروی ده سال قبل قبلا مثل گوشی شده الان اپشنای بنز و بی ام ۶ ۷ سال پیش کاملا تو خودروهای نمیگم نسبتا بالا خودروهای بسیار اقتصادی چینی و کره ای تماما پیاده میشه طراحیاشونم که جوری شده واقعا بعد سه چهار سال اون خودرو قدیمی میشه این خودرو ام در خوشبینانه ترینش از الان تا پنج سال دیگه جذابیت داشته باشه

      موافقم 0
      مخالفم 1
  8. 𝐀𝐥𝐢

    ۲۹ اسفند ۱۴۰۲
    سوابق: (921 ديدگاه)

    با احترام به تویوتا به نظرم خیلی زشت

    موافقم 3
    مخالفم 7
  9. Car love

    ۲۹ اسفند ۱۴۰۲
    سوابق: (532 ديدگاه)

    امیدوارم تو فروش بتونه موفقیت LFA رو تکرار کنه اونم با این طراحی داغون 😂

    موافقم 2
    مخالفم 8
    1. حسین

      ۲۹ اسفند ۱۴۰۲
      سوابق: (1084 ديدگاه)

      وضعیت اسپرت های چیوندا:
      جنسیس کوپه : زباله دان تاریخ
      ولوستر:زباله دان تاریخ
      استینگر: زباله دان تاریخ
      جی هفتاد: زباله دان تاریخ

      وضعیت lfa: معامله با قیمت میلیون دلاری

      موافقم 10
      مخالفم 2
    2. Galant.VR4(JDM)

      ۲۹ اسفند ۱۴۰۲
      سوابق: (625 ديدگاه)

      از سوپر‌اسپرت های هیوندای چخبر؟
      اها خبرش رو چندسال پیش اومد از بدترین کوپه های دنیا که ترمز هم ندارن

      موافقم 5
      مخالفم 1
      1. amirboss

        ۲۹ اسفند ۱۴۰۲
        سوابق: (329 ديدگاه)

        برو درمورد چگونه خودروساز شدن تویوتا تحقیق کن.

        موافقم 0
        مخالفم 1
        1. Galant.VR4(JDM)

          ۱ فروردین ۱۴۰۳
          سوابق: (625 ديدگاه)

          الان مشکل شما با تویوتا چیه؟
          چند‌بار تحقیق کنم همون یه بار بسه

          موافقم 0
          مخالفم 0
  10. yaghoub

    ۲۹ اسفند ۱۴۰۲
    سوابق: (286 ديدگاه)

    ساخت خودرو اسپرت پرهزینه هست . برای همین هم خیلی از نام های مشهور دهه های گذشته یا وجود ندارند یا تبدیل به شاسی بلند و کراس اور شدن .
    اگه واقعا این خودرو بره روی خط تولید به نظر من شانس موفقیت بالایی داره.

    موافقم 7
    مخالفم 1
  11. Taha Ayoobi

    ۲۹ اسفند ۱۴۰۲
    سوابق: (1076 ديدگاه)

    آینده نگره

    موافقم 1
    مخالفم 1
  12. ۲۹ اسفند ۱۴۰۲
    سوابق: (2968 ديدگاه)

    یکم شبیه لامبورگینی نشده؟

    موافقم 1
    مخالفم 0
    1. Taha Ayoobi

      ۲۹ اسفند ۱۴۰۲
      سوابق: (1076 ديدگاه)

      وننو

      موافقم 1
      مخالفم 0
  13. سجاد عباسی

    ۲۹ اسفند ۱۴۰۲
    سوابق: (128 ديدگاه)

    زشت تر از همیشه…
    محصولات تویوتا هیچوقت طراحی زیبایی نداشتن، چه مدل های های کلاسیک چه مدل های جدید
    فقط یه سری مدل های کلاسیک، زیبا بودن که اونام انگشت شمارن

    موافقم 0
    مخالفم 11
    1. Galant.VR4(JDM)

      ۲۹ اسفند ۱۴۰۲
      سوابق: (625 ديدگاه)

      جان؟
      فقط اسم یکیش رو میگم همین جواب شما
      GT86 از زیبا ترین کوپه‌های زمان خودشه

      موافقم 4
      مخالفم 1
      1. سجاد عباسی

        ۲۹ اسفند ۱۴۰۲
        سوابق: (128 ديدگاه)

        مشخصه شما روی برند تویوتا تعصب دارین و من الان هر چی دلیل و منطق بیارم بازم شما حرف خودتونو میزنین
        اما این حقیقته
        مفهوم زیبایی در طراحی خودرو بسیار پیچیده و تخصصی هستش

        موافقم 1
        مخالفم 4
        1. بهزاد

          ۲۹ اسفند ۱۴۰۲
          سوابق: (2404 ديدگاه)

          شما با این پاسخ عملا میفرمائید کسی حالیش نیست و تخصص فهمیدن نداره و توضیح هم نمیدید چون مقوله ی پیچیده ای هست.
          توضیح بده اگر مایل بودی.

          موافقم 5
          مخالفم 1
        2. سجاد عباسی

          ۲۹ اسفند ۱۴۰۲
          سوابق: (128 ديدگاه)

          نه خدایی نکرده قصد توهین به کسی رو نداشتم دوست عزیز
          یه مقدار این مبحث طولانی هستش تو یه مطلب کاملا به این موضوع می پردازم

          موافقم 1
          مخالفم 0
        3. Galant.VR4(JDM)

          ۱ فروردین ۱۴۰۳
          سوابق: (625 ديدگاه)

          اره جناب تعصب دارم نه تعصب بیجا هرچقدر منطق هم بیارین من هم با منطق جواب شمارو میدم شده باشه بیشتر تحقیق میکنم ولی خلافشو به شما ثابت میکنم

          موافقم 0
          مخالفم 0
        4. Galant.VR4(JDM)

          ۱ فروردین ۱۴۰۳
          سوابق: (625 ديدگاه)

          بهزاد با کنایه توهین حرف نزن که ما حالیمون نیست تو که تخصصشو داری چرا توضیح نمیدی؟
          (حالا هرکی رسید شد متخصص خودرو و طراحی)

          موافقم 0
          مخالفم 0
        5. بهزاد

          ۱ فروردین ۱۴۰۳
          سوابق: (2404 ديدگاه)

          گالانت جان کامنت بنده در جواب سجاد بود نه شما!
          ما که تخصصی در نقد طراحی نداریم و جوابمون در نهایت موجب سر درد دوستان میشه.

          موافقم 0
          مخالفم 0
        6. Galant.VR4(JDM)

          ۱ فروردین ۱۴۰۳
          سوابق: (625 ديدگاه)

          بهزاد عذرخواهی میکنم از شما سوء‌تفاهم شد واقعا شرمنده🙏🏻🙏🏻🙏🏻🙏🏻🙏🏻

          موافقم 0
          مخالفم 0
      2. amirboss

        ۲ فروردین ۱۴۰۳
        سوابق: (329 ديدگاه)

        تویوتا gt86 رو مدیون سوبارو BRZهست برادر. تویوتا گروه خونیش به این کلاس خودرو نمیخوره

        موافقم 0
        مخالفم 1
    2. Taha Ayoobi

      ۲۹ اسفند ۱۴۰۲
      سوابق: (1076 ديدگاه)

      سجاد احساس میکنم حرف خاصی میخوای بزنی ولی نمیتونی درست بیان کنی
      خواهشا کامنت بی اساس نذارید
      کامنت بی اساس: کامنتی که فقط نظر شخصی فرد باشه، نظر شخصی فرد ایرادی نداره، نظر شخصی ای که دلیل و منطقی پشتش نباشه و صرفا از روی تعصب یا علاقه باشه.

      موافقم 1
      مخالفم 2
      1. سجاد عباسی

        ۲۹ اسفند ۱۴۰۲
        سوابق: (128 ديدگاه)

        ببین Taha جان من همیشه سعی کردم تعصب های بی جا رو از بین ببرم و چشم مخاطبان رو باز کنم تا تعصب رو کنار بذارن و منطقی به خودروها نگاه کنن
        به عنوان مثال اگه همین خودرو توسط یه برند چینی معرفی می شد همه انتقاد میکردن اما چون تویوتاس، به خاطر تعصب همه به به و چه چه میکنن
        یا مثلا سر اون مطلب زشت ترین فراری ها همه مخاطبا به من انتقاد کردن که چرا 612 اسکاگلیتی توی لیسته در صورتی تمام سایت های خارجی اون خودرو رو توی لیست زشت ترین فراری ها گذاشته بودن
        دلیل حرف منم همینه که مبحث زیبایی شناختی در طراحی خودرو به شدت تخصصی و پیچیده هستش و نیاز به دانش و دید باز و بدور از تعصب داره
        همونطور که گفتم یه مطلب در این زمینه مینویسم و مفصل توضیح میدم

        و این که منظورت از کامنت بی اساس کامنت من بود؟

        موافقم 2
        مخالفم 0
        1. Taha Ayoobi

          ۱ فروردین ۱۴۰۳
          سوابق: (1076 ديدگاه)

          بله درسته سجاد جان
          این ماشین رو اگه چین زده بود صد درصد همه حالشون بهم میخورد
          من خودم خیلی با طراحیش حال نکردم
          ولی از روی تعصب ما نمیگیم خوشگله
          از روی اینکه میدونیم تویوتا کارشو بلده و برنامه داره، روی هوا کار نمیکنه

          کامنت بی اساس هم خیلی ها میذارن، طرف حرفم با بقیه هم بود
          ولی اون تیکه ای که نوشته بودید محصولات تویوتا هیچوقت طراحی زیبایی نداشتن یک مقدار جالب نبود

          موافقم 1
          مخالفم 0
        2. Galant.VR4(JDM)

          ۱ فروردین ۱۴۰۳
          سوابق: (625 ديدگاه)

          کامنت شما بی اساس نیست
          اینکه یه طراحی از نظر بقیه چطوریه دو حالت داره یا خوب یا بد
          اگه خوب باشه بازم یه عده هستن باهاش حال نکنن که کاملا سلیقه‌ای هست
          حالا اگه بد باشه یعنی خود کمپانی کلا رو طراحی ضعف داشته و هیچ نظر مثبتی رو نتونسته بگیره!طراحی این ماشینی که الان معرفی کردن خیلی هم عالیه ممکنه کسایی باشن که ازش ایراد بگیرن

          موافقم 1
          مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا