تویوتا

تویوتا از تولید نسل جدید باتری‌ با برد هزار کیلومتر تا سال ۲۰۲۶ خبر داد

نسل تازه باتری‌های تویوتا امید دارند با توان پیمایش ۱۰۰۰ کیلومتر، صنعت خودروهای برقی را متحول خواهد کرد.

پس از آنکه تویوتا اعلام کرد یک کارخانه تازه در سال ۲۰۲۶ به تولید باتری‌های خودروهای برقی می‌پردازد، حال از جزئیات محصولات کارخانه یادشده هم پرده‌برداری کرده است. ژاپنی‌ها، محصولات تازه خود را نسل بعدی باتری خودروهای برقی می‌دانند. گویا تکیه اصلی تویوتا بر چهار نوع باتری نسل بعدی خواهد بود که سه نمونه از آن‌ها بر پایه فناوری متداول الکترولیت مایع توسعه خواهند یافت؛ بنابراین یک نوع باتری نسل بعد بر پایه فناوری باتری‌های حالت جامد رشد خواهد کرد.

در این زمینه بخوانید:

جذب مشتری بیشتر با نسل بعدی باتری‌ها

تویوتا می‌گوید این باتری‌های تازه تا سال ۲۰۳۰ تعداد ۱.۷ میلیون دستگاه از ۳.۵ میلیون خودروی برقی مبتنی بر باتری این شرکت را در سراسر جهان نیرو می‌بخشند. نسل تازه فناوری باتری‌ها کلید دستیابی این برند به گستره بیشتری از مشتریان خواهد بود.

تویوتا هم‌اکنون در حال کار برای بهبود باتری‌های الکترولیت مایع است که به‌عنوان فناوری کنونی باتری‌های خودروهای برقی به شمار می‌رود. ژاپنی‌ها در تلاش‌اند تا میزان چگالی و سرعت شارژ را در این باتری افزایش داده و قیمت را تا حد ممکن کاهش دهند. سه دسته از باتری‌های درحال‌توسعه تویوتا با نام‌های «Performance»، «Popularization» و «High-Performance» شناخته می‌شوند.

باتری‌های لیتیوم یونی پرفورمنس ۸۰۰ کیلومتر دوام می‌آورند

باتری‌های کلاس عملکردی یا پرفورمنس که از فناوری باتری‌های لیتیوم یونی استفاده می‌کنند، از سال ۲۰۲۶ در خودروهای تویوتا استفاده خواهند شد و گستره مسافت قابل پیمایش محصولات این برند را تا ۷۹۵ کیلومتر افزایش می‌دهند. البته دستیابی به این عدد به لطف بهبود آیرودینامیک و کاهش وزن محصولات تویوتا نیز خواهد بود. انتظار می‌رود باتری‌های عملکردی آینده در مقایسه با نمونه‌های موجود در شاسی‌بلند کوچک bZ4X تا ۲۰ درصد هزینه کمتری را بر دوش سازنده بگذارد؛ همچنین زمان لازم برای شارژ آن‌ها از ۱۰ تا ۸۰ درصد هم به کمتر از ۲۰ دقیقه خواهد رسید.

باتری‌های پاپیولاریزیشن ۲۰ درصد بیشتر دوام می‌آورند

باتری‌های پاپیولاریزیشن یا عمومی‌سازی بر پایه فناوری باتری‌های لیتیوم آهن فسفات، LFP، توسعه خواهد یافت و درعین بهره‌وری از کیفیت بالاتر، هزینه تولید کمتری خواهد داشت. این باتری که با استفاده از فناوری دوقطبی تویوتا در ساخت باتری‌های NiMH توسعه می‌یابد، در سال‌های ۲۰۲۶ تا ۲۰۲۷ روانه بازار خواهد شد.

خودروسازی تویوتا امید دارد که فناوری جدید این باتری‌ها تا ۲۰ درصد گستره مسافت قابل پیمایش بیشتر را در اختیار مشتریانش قرار دهد. هزینه این محصولات جدید تا ۴۰ درصد از قیمت باتری‌های موجود در شاسی‌بلندهای کنونی خواهد کاست. فناوری شارژ سریع این باتری‌ها می‌تواند درصد شارژ آن‌ها را در کمتر از ۳۰ دقیقه از ۱۰ با ۸۰ درصد برساند.

باتری لیتیوم یونی‌های-پرفورمنس با رنج ۱۰۰۰ کیلومتری

نوع سوم باتری‌های الکترولیت مایع آینده ژاپنی که با نام‌های-پرفورمنس یا عملکرد بالا شناخته می‌شوند، از شیمی باتری‌های لیتیوم یونی استفاده می‌کند که با کاتد با درصد نیکل بالا ترکیب شده و به آن امکان پیمایش مسافتی ۹۸۰ کیلومتری را می‌دهد؛ البته مانند نمونه‌های دیگر، این باتری‌ها هم برای رسیدن به مسافت یادشده باید روی خودروهایی با آیرودینامیک بهتر و وزن کمتر تجهیز شوند.

متخصصان تویوتا انتظار دارند که این محصولات خاص ۱۰ درصد کاهش بیشتری هزینه‌های ساخت را برای این شرکت به ارمغان بیاورند. سیستم شارژ سریع DC این نوع باتری برای رساندن SOC آن از ۱۰ تا ۸۰ درصد به کمتر از ۲۰ دقیقه زمان نیاز دارد. باتری‌های عملکرد بالای تویوتا در سال‌های ۲۰۲۷ تا ۲۰۲۸ روانه بازار خواهند شد.

باتری حالت جامد هم تا ۱۰۰۰ کیلومتر همراه رانندگان خواهد بود

مهندسان تویوتا مدعی شده‌اند که در توسعه این باتری‌های نوآورانه به راه‌حلی تازه رسیده‌اند که دوام آن‌ها را بیشتر می‌کند. باتری‌های لیتیوم یونی حالت جامد تویوتا به‌جای بهره‌وری از الکترولیت مایع از نمونه‌های جامد استفاده می‌کنند. تحقیقات نشانه داده که این الکترولیت‌ها به جابه‌جایی سریع‌تر یون‌های لیتیوم و تحمل ولتاژ و دماهای بالاتر کمک می‌کند.

درنتیجه، این باتری‌ها برای شارژ و دشارژ (مصرف) سریع و ارائه قدرت بیشتر در بسته‌ای کوچک‌تر مناسب‌تر هستند. البته که این فناوری هم معایب خود را دارد و آن هم عمر کوتاه این باتری‌ها به شمار می‌رود. بر اساس اعلامیه این شرکت، مهندسان این مجموعه ژاپنی موفق به گذراندن این چالش شدند. آن‌ها جدا از افزایش عمر باتری‌های حالت جامد، سرعت تولید این محصولات تازه‌وارد را هم افزایش داده‌اند.

تویوتا امید دارد باتری‌های یادشده را تا سال ۲۰۲۷ یا ۲۰۲۸ به بهره‌برداری برساند. نخستین خودروهایی که از این فناوری بهره‌مند می‌شوند، نمونه‌های هیبریدی خواهند بود که نسبت به EVها، کمتر به باتری‌شان تکیه دارند. بر اساس اعلام تویوتا، ۲۰ درصد گستره مسافت قابل پیمایش در مقایسه با باتری عملکردی (برابر ۱۰۰۰ کیلومتر) و تنها ۱۰ دقیقه زمان برای شارژ از ۱۰ تا ۸۰ درصد از مزایای اصلی باتری‌های حالت جامد به شمار می‌روند. تویوتا می‌گوید که هم‌اکنون درحال‌توسعه باتری‌های قدرتمندتر با عمر بیشتر است که در مقایسه با باتری‌های عملکردی تا ۵۰ درصد مسافت بیشتر را می‌پیمایند.

باتری‌ها باریک می‌شوند

بزرگ‌ترین خودروساز شرق آسیا در کنار توسعه باتری‌هایی با عملکرد بهتر، روی بهبود کارایی آن‌ها برای بهبود آیرودینامیک و رنج خودرو نیز کار می‌کند. ازآنجاکه باتری‌ها به طور متداول در کف خودرو قرار می‌گیرند، روی ارتفاع بدنه تأثیر به سزایی دارند. ارتفاع هم فاکتوری مهم روی تعیین ضریب پسا و عملکرد آیرودینامیکی خودرو است.

با همین استدلال، کوچک‌سازی باتری به کاهش ارتفاع خودرو کمک می‌کند. تویوتا می‌خواهد ارتفاع باتری‌هایش را به ۱۲۰ میلی‌متر برساند. باتری‌های کنونی موجود در شاسی‌بلند bZ4X ارتفاع ۱۵۰ میلی‌متری دارند. ارتفاع باتری‌های باریک در خودروهای برقی مبتنی بر آن‌ها به ۱۰۰ میلی‌متر خواهد رسید. برای آشنایی بیشتر با باتری‌های حالت جامد تویوتا مقاله «هر آنچه از باتری حالت جامد تویوتا با توان پیمایش ۱۲۰۰ کیلومتر می‌دانیم» را مطالعه کنید. به نظر شما آیا فناوری باتری‌های حالت جامد صنعت خودروهای برقی را متحول خواهد کرد؟

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۲۴ رای

علی صفرپور

نویسنده و مترجم سایت پدال٬ کارشناس مهندسی مکانیک

مطالب مشابه

‫۳۶ دیدگاه‌ها

  1. کیان

    ۲۶ شهریور ۱۴۰۲
    سوابق: (1450 ديدگاه)

    یک آشپزخانه مجهز با اشپزهای ماهر همیشه دستپخت حساب شده و دلنشین خواهند داشت.

    موافقم 55
    مخالفم 54
    1. مردیم از خوشی

      ۲۶ شهریور ۱۴۰۲
      سوابق: (1393 ديدگاه)

      اگه غذا دیر آماده بشه
      مشتری های گرسنه میرند رستوران کناری

      موافقم 105
      مخالفم 20
      1. datsun

        ۲۶ شهریور ۱۴۰۲
        سوابق: (3600 ديدگاه)

        رستوران کناری هم به دلیل مشکلات فنی مشتری ها رو جزغاله میکنه

        موافقم 25
        مخالفم 62
      2. puriya

        ۲۶ شهریور ۱۴۰۲
        سوابق: (494 ديدگاه)

        فک کنم سایت رو اشتباه اومدین اینجا مطلب خودرویی هست سایت های اشپزی یه کوچه بالاترن😂😂😂

        موافقم 43
        مخالفم 3
      3. Car love

        ۲۷ شهریور ۱۴۰۲
        سوابق: (597 ديدگاه)

        سنگین ترین جواب تاریخ پدال بود 😂

        موافقم 42
        مخالفم 11
      4. NAVID۰۰۹۸

        ۲۷ شهریور ۱۴۰۲
        سوابق: (10376 ديدگاه)

        بله
        غذا دیر آماده بشه میروند رستوران کناری !!! ولی به سبب خاطره‌ی خوب و احساس در کیفیت و ماندگاری که از رستوران قبلی میگرفتند ، به هنگام بازگشایی مجدد ، باز خواهند گشت !
        تا حالا براتون پیش نیومده ؟!
        برای من چرا ، همین حالاش هم چرا !

        مردم جنس خوب رو میشناسند !
        اعتماد یک شبه نیامده که سریع رخت ببنده !
        به طور مثال میگم ، تویوتا همین امروز خودخواسته تعطیل هم کند با اینکه همه میدانیم بازار با کسی شوخی ندارد ولی باز اگر پس از ۱۰۰ سال طولانی دوباره باز گردد ، همه میدانند چیست و چه هدف و اعتباری دارد و مثل آب خوردن استارت موفقیت‌آمیزی میزند !

        شرکت‌های نامدار ، بی‌خودی نامدار نشدند و البته که میدانند لکه‌دار شدن در نام یعنی خط پایان ( اشتباه میکنند اما ارزش برند را با سیاه‌بازی لکه‌دار نمیکنند )!

        کره‌ای‌ها را ببینید ، سیاه‌بازی تو خون‌ِشونِ !
        شرکت‌های بزرگ کره‌ای چه خودرویی چه دیجیتال به کمک مافیای دولتی در گردش هستند و این رو میشه از اختلاس‌ها و رشوه‌بازی‌های کلانشون فهمید که از رسانه‌های خودشون بازگو میشه ( ببینید چیه که رئیس جمهورهاشون یدتر از بقیه هستند ) اگر فقط کمی تحقیق کرده باشید ( البته که شرکت‌ها بُنیه‌ی پیشرفت و بهره‌وری را دارند ) ! اما میبینیم که پس از چند سال به یکباره به خاک میشینند مثل دوو و سانگ‌یانگ و … که احتمالاً در آینده منتظر جنسیس و سپس هیوندای باشید و اون روز دیر نیست !

        هزینه‌های سنگین تولید و فروش جنسیس ، به سبب بزرگنمایی و شوآف ، بلای جانش میشه ، ببینید کی گفتم و این کامنت من رو اسکرین‌شات بگیرید و در کمتر از ده سال آینده به حرفم میرسید مثل تمام این ۷ و ۸ سال که از اولش در پدال مشکلات پنهان کره‌ای‌ها رو میگفتم تا امروز که دیگه برای همه روشن شده در بُعدِ جهانی !

        وقتی تو بازار از صفر و زیر صفر تو سن پائین در کوچه خیابون‌هایِ همچون جنگلی پایتخت شهرها و روستاهای ایران بزرگ بشی ، اینقدری پیشِ خودت گرگ میشی که بدونی اطرافت چه خبره ( در وجودت خودت نه در برابر دیگران که البته اکثریت سختی کشیده‌اند ) ، البته که مزیتش اینه که زودتر از بقیه میفهمی کی و چی شیادِ و کی یا چی کاردرست ، شاید فریاد نزنی چون قرار نیست گوشِ همه بدهکار باشه تا خودشان ضرر را لمس و تجربه نکنند ، اما میتونی از اشتباه دیگران و اتفاقات پیش‌رو فرار و به حاشیه ایمن برسی !

        خنده‌داره ولی کاملاً جدی میگم ، حاشیه‌ی ایمنِ امروز من ، نداشتن خودروی کره‌ایست به سبب استفاده‌ی زیادم از خودروها در گذشته چون روزی که زیر ۲۰۰ میلیون بودند تجربه کردم ، خودروهایی که تنها برای مدتی مشخص کارایی دارند و بعد از آن فقط رفیق مکانیک و قطعه‌فروشند و البته دشمن اعصاب مالک تا آخرش !
        با واقعیت نجنگید ، بلکه کمی به مُخ فشار بیاورید و فکر کنید و البته تحقیق کنید که ببینید کی درست میگه کی اشتباه !

        ——- البته که الان یه مشت ……… دوباره حمله میکنند به من ، ولی بهتر که خودشان را با تهمت و توهین و تخریبِ به من خالی کنند تا شاید نورون‌های مغزشان فعال شد و روزی بیدار شوند مثل تمام کسانی که در این چند سال توسط من بیدار و به اشتباهشون پِی بردند و البته که بهای رسیدن به حرف‌های من را با تجربه و ضرر مالی در امتحان کردن لگن‌های کره‌ای گذراندن !!!!!!!!!!
        به الان نگاه نکنید که خودرو سرمایه‌ای شده ، این‌هایی که روزی سانتافه یا سوناتا خریدن قسطی ۲۰۰ میلیون ، امروز توانشون به سانتافه سوناتا ۳ میلیاردی نمیرسه که شده ، و وقتی نوبت به خرجِ تعمیر و تعویض قطعه ماشینشون میرسه به ۲۰۰ میلیون در حالِ حاضرِ کشور ، شوک میشوند و همینی میشه که دارید در بازار میبینید با انبوهی از لگن‌های وصله‌پیله شده که فقط ظاهر را درست میکنند تا برود در پاچه خریدارِ دیگری و امروز با انبوهی از لگن‌های به ظاهر سالم ولی در باتن خراب طرف هستیم که مالکانشان را خانه‌خراب کرده و بدتر که بازار هم در بدترین حالت نزولی خودش قرار گرفته و این یعنی قوزِ بالا قوزِ ضرر پشتِ ضرر !!!!

        در آخر لطفاً فعلاً خودرو و کالای گران خرید نکنید ، دوستان ، اتفاقات جهانی جذابی شکل گرفته که البته نفعش به کشور ما میرسه و به سبب گرانی نفت ، تورم جهانی و بخصوص آمریکا بیشتر و البته تورم ایران کمی سرعت کمتر میگیرد و البته دلار ارزان نمیشود ولی کمی ساکن میماند و بازار در رکودی شدید‌تر و البته موقعیتی بهتر در خرید برای چند ماه آینده که خیلی‌ها پول‌ لازم میشوند و میتوانید خودروی دلخواهتان را خریداری کنید ( البته که فکر واردات مثل قدیم را از سر بیرون کنید چون نه چین اجازه میده نه صندوق ارزی ما ) ، ( البته مراقب ارزهای دیجیتال هم باشید که به احتمال زیاد باز هم سقوط میکند ) !
        الان دیگه وضعیت مردم ما جوری شده که مگر فقط بتوانند شکم خود را سیر کنند !!!!!
        به هیچ عنوان ریسک سرمایه‌گذاری سنگین نکنید با خرید خودرو و ملک !!!!! مگر مصرف‌کننده باشید ، مگر مصرف کننده باشید ، مگر مصرف کننده باشید !
        (((( البته همه این صحبت‌ها به این مربوط میشه که یه موقع یه اتفاق عجیب نیوفته که یک شب بخوابیم و فردا بلند شویم و ببینیم این اون را سرویس کرده و اون این را 🙃 ))))!

        ریسک سرمایه‌گذاری کلان ، برای کسی هست که پشتوانه‌ی سنگین ملکی داشته باشه که از دسترس ۹۰٪ مردم ما خارج هست ، پس مراقب باشید یه موقع جو نگیردتان فکر کنید گرگ‌وال‌استریت هستید و بعدش موشِ آبکشیده شوید !
        جهان در یکسالِ آینده ، اتفاقات عجیب رکودی اقتصادی شدیدی را پشت سر میگذارد که البته فکر میکنم ایران ما کمتر دچار مشکل بشه به دلایل مختلف که گفتنش طولانیست !

        این همه حرف پشت حرفم اومد ، در آخر باید بگم زنده باد سلطان تویوتا که این جهان هرچه دارد از اوست و البته هر بدبختی و جنگی هم هست از اوست و کلاً از اوست که بر اوست و بر ماست !
        فکر کنید اگر تویوتا نبود ، هیچ جنگ چریکی‌ای هم نبود و چه تغیراتی در میدان‌های نبرد و توسعه نبود !

        ساخته‌های ما انسان‌ها تاثیراتی میگذارد زنجیروار که وقتی ریز فکرش را میکنید میبینید که چقدر اعمال رفتار ساخته‌هایمان کل انسان‌ها مربوط میشود !

        تویوتا زَهر و پادزهرِ ، فقط بستگی به استفادش داره که در چه جهتی از آن نفع ببرند !!!
        در این جهان تا به امروز ، دو خودروساز به شدت در زندگی مردم جهان تاثیر‌گذار بودند هرچند اگر هیچگاه نه بنز داشتید نه تویوتا سوار شدید ، ولی این دو تاثیرگذارترین شرکت‌های خودروسازی جهان هستند ، اول بنز و دوم تویوتا و سوم هیچ !!!

        البته چون امشب خواب نداشتم حرفیدم ، و اگر نه خیلی وقت بود چنین نَحَرفیده بودم !!!

        حقیقتاً خیلی سخته خوابت بیاد ، فرداشم کار داشته باشی ، ولی خوابت نبره 👁👁
        👃
        💋

        اینم قیافه نورانی من وقتی بیخوابی …. کرده !

        موافقم 15
        مخالفم 150
        1. Killer

          ۲۷ شهریور ۱۴۰۲
          سوابق: (508 ديدگاه)

          فرض کن ساعت ٣ صبح ۵٠٠ خط بنویسی اخرم کسی نخونه و اون چند نفری هم که خوندن مخالف باشن🤣🤣

          موافقم 97
          مخالفم 10
        2. پیرمرد قدیمی

          ۲۷ شهریور ۱۴۰۲
          سوابق: (157 ديدگاه)

          شمارو با استاد خیابانی ورژن پدال آشنا میکنم :
          ” زنده باد سلطان تویوتا که این جهان هرچه دارد از اوست و البته هر بدبختی و جنگی هم هست از اوست و کلاً از اوست که بر اوست و بر ماست ”
          داش نوید ساقیرو عوض کن بابت ۹۰۰۰ کامنت هنوز بهت ارادت داریم به خودت بیا😂

          موافقم 12
          مخالفم 3
        3. مجید

          ۳۰ شهریور ۱۴۰۲
          سوابق: (12 ديدگاه)

          چطور حوصله داشتی این همه متن نوشتی

          موافقم 2
          مخالفم 0
    2. M.83

      ۲۷ شهریور ۱۴۰۲
      سوابق: (198 ديدگاه)

      آشپزهای گرسنه اشپزخانه را به باد خواهند داد

      موافقم 21
      مخالفم 2
    3. پیام

      ۲۷ شهریور ۱۴۰۲
      سوابق: (1923 ديدگاه)

      از ۱۲۰۰ به ۱۰۰۰ رسید!!!!! یکم دیکه بگذره میگن باتری قلمی روش گذاشتیم وااااای خدااااا 😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂

      موافقم 43
      مخالفم 13
    4. حسین

      ۲۷ شهریور ۱۴۰۲
      سوابق: (377 ديدگاه)

      مشکل اینه که آشپز ما ۱۰ ساله رفته تو آشپزخونه صدا قابلمه در میاره خودشو مشغول نشون میده ولی حتی بوی پیازداغ هم بیرون نمیاد :))
      مهمونا هم دیگه غذاهاشون رو از همسایه ها گرفتن و دارن میرن. آشپز اما هر از چندگاهی هی میاد دم در میگه فقط دو سال دیگه صبر کنین غذا آماده میشه!!

      خبر سال ۱۳۹۸ زومیت که تویوتا گفته بود در سال ۲۰۲۰ خودرو با باتری حالت جامد معرفی میکنه:
      https://www.zoomit.ir/car/341707-toyota-debuting-solid-state-batteries-2020/

      ;)

      موافقم 8
      مخالفم 2
  2. sina

    ۲۶ شهریور ۱۴۰۲
    سوابق: (2648 ديدگاه)

    خیلی امید دارم به این نسل جدید باتری های جامد.
    مقاله خوبی بود جناب صفرپور
    ممنون

    موافقم 37
    مخالفم 9
    1. علی صفرپور

      ۲۷ شهریور ۱۴۰۲
      سوابق: (139 ديدگاه)

      سپاس از همراهی شما

      موافقم 10
      مخالفم 2
      1. M.83

        ۲۷ شهریور ۱۴۰۲
        سوابق: (198 ديدگاه)

        همیشه پروفایلتو از دور میدیدم فکر میکردم موستانگه 😂

        موافقم 2
        مخالفم 2
  3. امیر

    ۲۶ شهریور ۱۴۰۲
    سوابق: (692 ديدگاه)

    امروز ویدئو برسی لکسوس rz450e توسط Edmunds رو دیدم ، از کیفیت رانندگیش هیچ ایرادی نتونستن بگیرن و به خاطر همین امتیاز ۱۰ از ۱۰ رو بهش دادن ( در صورتی که تسلا مدل y پرفورمنس امتیاز ۸ از ۱۰ گرفته ) خیلی از کیفیت ساخت و دقت مونتاژ تمجید کردن و اتفاقا بار ها به تسلا بابت کیفیت ضعیف محصولاتش تیکه انداختن اما متاسفانه پاشنه آشیل لکسوس شعاع حرکتی اون بود که باعث شد در مجموع امتیاز کمتری از تسلا مدل y و جنسیس gv60 بگیره ! یعنی هرچقدر از کیفیت ساخت و لذت رانندگیش تعریف کردن ، به شعاع حرکتیش واقعا فحش دادن و اصلا براشون قابل قبول نبود ! اما از این به بعد بازی فرق میکنه چون تویوتا تازه میخواد به صورت جدی وارد بازار برقی ها بشه و با توجه به اسم و رسم خوبی که بین مردم داره و این باتری های جدید خیلی راحت میتونه تسلا رو کنار بزنه ، این عادت ژاپنی ها هست که تا از چیزی اطمینان پیدا نکنن نمیرن سمتش اما خدا برسه به داد رقبا وقتی که سامورایی ها بخوان وارد رقابت بشن 🔥

    موافقم 38
    مخالفم 95
    1. puriya

      ۲۶ شهریور ۱۴۰۲
      سوابق: (494 ديدگاه)

      با توسه باتری ها شعاع حرکتی هم خود به خود درست میشه اصل همون لذت سواری هست که در هر خودرویی دیده نمی شود

      موافقم 4
      مخالفم 7
    2. Edwin

      ۲۷ شهریور ۱۴۰۲
      سوابق: (11 ديدگاه)

      انقد بزرگش نکن سامورایی همون مغوله که از مغولستان به اونجا رفتن همشون وحشی ان سامورایی چه خدمتی به بشریت کرده این پیشرفتی هم که ژاپن کرده مدیون غربه

      موافقم 45
      مخالفم 29
  4. حسین

    ۲۶ شهریور ۱۴۰۲
    سوابق: (11 ديدگاه)

    تا باتری های حالت جامد در تیراژ بالا تولید شوند و بر روی همه خودروهای برقی دنیا نصب بشوند دهها میلیون نفر از مردم دنیا بر اثر آلودگی هوا مرده اند.چون طبق آمار هر سال بر اثربیماریهای ناشی از آلودگی هوا حدود۷میلیون نفر از مردم دنیا می میرند

    موافقم 18
    مخالفم 6
  5. AMANTE

    ۲۶ شهریور ۱۴۰۲
    سوابق: (1868 ديدگاه)

    تویوتا برند اقتصادیه و اکثرا محصولاتی که میفروشه بین ۱۵ تا ۳۰ هزار دلاره و چون امکان ساخت ماشین الکتریکی قابل قبول در این بازه قیمتی نیست، نمیخواد ریسک کنه و مثل مدل Bz4x که گرون و بی خود بود دوباره شکست بخوره ولی در آینده احتمالا جزو بهترین شرکت های الکتریکی یا سوخت جایگزین میشه.

    موافقم 17
    مخالفم 9
  6. Elmiraj

    ۲۶ شهریور ۱۴۰۲
    سوابق: (3140 ديدگاه)

    از همون اول بجای کار روی پروژه بی آینده هیدروژنی و دور ریختن پول ، اگه یک پلتفرم الکتریکی توسعه می‌دادین ، الان نیاز به این ادعاهای توخالی نداشتین…

    سه سال پیش که می فرمودین اولین خودروی الکتریکی مجهز به باتری حالت جامد رو ۲۰۲۴ به بازار می‌فرستین….!!!

    موافقم 92
    مخالفم 20
    1. datsun

      ۲۶ شهریور ۱۴۰۲
      سوابق: (3600 ديدگاه)

      یه زمان هم میگفتن تویوتا داره وقت تلف میکنه واسه هیبرید دقیقا زمانی که هیچ کمپانی رو هیبرید سرمایه‌گذاری نمیکرد تویوتا راه خودش رو میرفت،

      موافقم 15
      مخالفم 51
    2. بهزاد

      ۲۶ شهریور ۱۴۰۲
      سوابق: (2475 ديدگاه)

      مهنتس جان شما باز چشم بسته غیب گفتید.
      خودشون بارها اعلام کردن باتری جامد سال ۲۰۲۷ آماده میشه و اولین موارد استفاده در هیبرید با برند لکسوس هست چون هزینه تولید برای خودروهای ارزان صرفه اقتصادی نداره.
      پلتفرم مخصوص اکتریکی هم در حال توسعه ست و اگر مثل قبل دوست نداری دو خط داده صحیح وارد فضاهای بیکران خالی که داری کنی برای صدمین بار خودروهای الکتریکی از ۲ تا ۳ سال آینده به صورت انبوه توسط تویوتا و همچنین سایر شرکت ها روانه بازار میشه.
      هیدروژن هم یک روزی به صورت انبوه و ارزان تولید خواهد شد و یکی از اصلی ترین اهداف کریدور جدید اروپا تا هند همین انتقال هیدروژن از شرق به غرب هست و هند و قطر و عربستان و … به بزرگترین تولیدکنندگان هیدروژن تبدیل میشوند و حداقل در بخش ترانزیت جاده ای مورد استفاده قرار میگیره تا زمانی که قیمت ها و سطح تولید به مرحله ای برسه که بشه در خودروهای عمومی استفاده کرد ولی خوشبینانه ترین حالت ممکن بعد از ۲۰۴۰ هست و هیچ کارشناسی هم به فراگیر شدن هیدروژن به این زودی ها اشاره ای نمیکنه.
      صبر داشته باش.

      موافقم 15
      مخالفم 96
      1. محمد

        ۲۶ شهریور ۱۴۰۲
        سوابق: (1486 ديدگاه)

        البته اینو راست میگه این باتری ها قرار بود توی المپیک ۲۰۲۰ توکیو رونمایی و توی ماشین های برگذار کننده به کار بره حتی با اینکه المپیک به تعویق هم افتاد بازم به المپیک نرسیدن ، توسعه باتری حالت جامد به شدت سخت و تولید انبوهش با قیمت معمول از توسعش هم سخت تره ، بازم اگه دیدید تولیدش عقب افتاد تعجب نکنید هرچند امیدوارم که اینار به برنامه ریزی که کردن برسن

        موافقم 63
        مخالفم 2
      2. Elmiraj

        ۲۷ شهریور ۱۴۰۲
        سوابق: (3140 ديدگاه)

        https://www.google.com/amp/s/insideevs.com/news/460244/toyota-solid-state-battery-detailed/amp/

        https://www.google.com/amp/s/www.motortrend.com/news/toyota-solid-state-battery-ev-2021/amp/

        https://www.caranddriver.com/news/a38711469/toyota-solid-state-batteries-2025/

        https://m.energytrend.com/news/20191230-16071.html

        کافیه یه نگاه به آرشیو مجلات خودرویی و تکنولوژی در سال های ۲۰۲۰ و ۲۰۲۱ بندازی تا ببینی که چطور تویوتا صراحتا قول تولید انبوه باتری های حالت جامد را در سال ۲۰۲۴ و ۲۰۲۵ داده…!!! ولی چند وقتیه برنامه رو هل دادن به سال ۲۰۲۸…!!!

        بله پلتفرم الکتریکی هم درحال توسعه هست ، منتها اون روزی که تویوتا با الگوبرداری از تسلا قسمت های کوچکی از پلتفرم را با روش ابر ریخته گری تولید میکنه ، تسلا کل پلتفرم را یک ضرب پرس میکنه…
        و وقتی تویوتا انتظار فروش ۲۰۰ هزار تایی ازش داره ، تسلا حداقل ۱۰ برابر این تعداد را میفروشه…
        .
        .
        در خصوص هیدروژن هم بگم که تا زمانی که برق ، باتری و الکتروموتور ها تولید میشن امید بستن به هیدروژن خواب و خیالی بیش نخواهد بود…

        موافقم 64
        مخالفم 9
        1. بهزاد

          ۲۷ شهریور ۱۴۰۲
          سوابق: (2475 ديدگاه)

          مهنتس شما بچه علاقه مندی هستی ولی از پیشرفت سایرین به شدت بیزار و متاسفانه باز هم با همان مشکل درک منطقی که به خاطر عدم معنی درست لینک ها ایجاد میشه میای ادای تحلیلگران را در میاری‌.
          پرفسور در این لینک ها تویوتا گفته تا المپیک پروتوتایپ باتری جامد ساخته میشه که شده و الانم مشغول تست و آزمایش.
          شما حتی نمیخونی که در لینک ها نوشته بنا بر ادعای منابع آگاه صنعتی!
          قبلا میگفتم حالتو خریدارم الان به به همراهش ترستو خریدارم و مشخصا اگر ذره ای از تولید خودرو اطلاعات داشتی خودت به پرس یکپارچه خودرو میخندیدی البته به همراه مرغ پخته.

          موافقم 7
          مخالفم 65
        2. Elmiraj

          ۲۷ شهریور ۱۴۰۲
          سوابق: (3140 ديدگاه)

          ترسو اونی داره که بجای قبول واقعیت ، آینده رو با خواب و خیال خودش ترسیم میکنه…

          چهار ساله با من کل کل میکنی ولی کوچکترین اتفاق این صنعت هم طبق تحلیل های خیالی تو نبوده و هر چی گفتی برعکس شده .

          موافقم 34
          مخالفم 5
        3. بهزاد

          ۲۷ شهریور ۱۴۰۲
          سوابق: (2475 ديدگاه)

          جان دل شما حتی از پیش بینی هم میترسی چون صبر نمیکنی حداقل ۳ سال دیگه بیاد!
          از شمارش خارج شده وگرنه تعداد توهماتی که اینجا مینوشتی بدون حضور مخلص الان به هزاران میرسید.
          یک زمانی میگفتی فرمول شیمیایی ۴۶۸۰ از فرمول ۲۱۷۰ فلان مقدار بهتره و در عین ناباوری اعداد فیزیکی باتری را فرمول شیمیایی منحصر به فرد تلقی میکردی.
          روز روشن اومدی گفتی تسلا از راه دور با یک آپدیت نرم افزاری تونست شارژ خودروی ۱۵۰ کیلوواتی را تبدیل به ۳۰۰ کیلوواتی کنه در حالی که این کامنت نقطه ی اوج بی اطلاعی شما را میرسوند!
          آبروی اقتصاد را هم پشت سر هم برده بودی و فکر کنم الانم باورت میگه سهام تسلا فلان مقدار ارزش داره و میتونه همرو بخره در حالی که این شرکت سالها پیش سهامشو فروخته و از کیسه خلیفه بذل و بخشش میکردی و حتی بارها در مورد بدهی این شرکت موهوماتی ارائه کردی که مرغ پخته به گریه افتاد.
          به عنوان خراب کن باورهات که اشتیاق زیادی درونت ایجاد میکرد مثل ساخت باتری توسط تسلا یا تولید پنل های خورشیدی و همچنین موارد صنعتی که هیچکدام کار این شرکت نبود و همگی بلوف بود.
          صبر کن ببین آینده در مورد پیش بینی چه نتیجه ای میده و اگر صحبت شما که تفاوتی با موهومات نداره رخ داد تا ابد ذکر و خیرت گفته میشه و اگر غیر این بود خودت بیا یجوری جمعش کن .

          موافقم 4
          مخالفم 30
        4. Elmiraj

          ۲۷ شهریور ۱۴۰۲
          سوابق: (3140 ديدگاه)

          ((یک زمانی میگفتی فرمول شیمیایی ۴۶۸۰ از فرمول ۲۱۷۰ فلان مقدار بهتره و در عین ناباوری اعداد فیزیکی باتری را فرمول شیمیایی منحصر به فرد تلقی میکردی.))

          اون زمان که من در مورد صنعت باتری ، هوش مصنوعی ، نیمه هادی و… مطالعه میکردم امثال شماها تو ویکیپدیا دنبال خوندن مشخصات لندکروز بودین…
          اگه لینک اون کامنتی که من توش همچین حرفی بی معنی زدم رو داشتی تا الان چهل بار نشون همه میدادی…
          .
          .
          ((روز روشن اومدی گفتی تسلا از راه دور با یک آپدیت نرم افزاری تونست شارژ خودروی ۱۵۰ کیلوواتی را تبدیل به ۳۰۰ کیلوواتی کنه در حالی که این کامنت نقطه ی اوج بی اطلاعی شما را میرسوند!))
          غیر از خیالات خودت هیچ کس نگفته تسلا با آپدیت نرم افزاری سوپرشارژر های نسل اول را به نسل چهار تبدیل کرده !!!!!
          افزایش عملکرد سوپرشارژر ها گاها تا ۲۰ درصد از طریق آپدیت نرم افزاری همواره وجود داشته و آزمایشات میدانی هم ثابت کرده و در دنیای تسلا کاملا عادیه…
          اینم گذارش افزایش عملکردش:
          https://evchargeplus.com/usa/tesla-news-latest-software-update-gives-supercharging-rate-20-boost/
          .
          .
          ((آبروی اقتصاد را هم پشت سر هم برده بودی و فکر کنم الانم باورت میگه سهام تسلا فلان مقدار ارزش داره و میتونه همرو بخره در حالی که این شرکت سالها پیش سهامشو فروخته و از کیسه خلیفه بذل و بخشش میکردی و حتی بارها در مورد بدهی این شرکت موهوماتی ارائه کردی که مرغ پخته به گریه افتاد))
          این که تسلا می‌تونه از منبع سهامش تا ۱۰۰ میلیارد دلار سرمایه داشته باشه و بتونه شرکتی مثل مرسدس بنز را به مالکیت خودش در بیاره ، گذارش کامل رویترز در سال ۲۰۲۰ بود و هنوزم هست… اون روزی که لینکشو برات گذاشتم مثل همیشه به خیال خودت گفتی که این بلوفه و من از رویترز بیشتر سرم میشه….!!!
          .
          .
          ((به عنوان خراب کن باورهات که اشتیاق زیادی درونت ایجاد میکرد مثل ساخت باتری توسط تسلا یا تولید پنل های خورشیدی و همچنین موارد صنعتی که هیچکدام کار این شرکت نبود و همگی بلوف بود))

          جهت اطلاعات تولید سلول های ۴۶۸۰ سالها و ماه هاست که در کارخانه Kato road و گیگافاکتوری تگزاس در حال تولید هست و در model y و Semi و جدیدا سایبرتراک مورد استفاده قرار میگیرن…
          اینم بد نیست بدونی که پاناسونیک بعد سه سال بدلیل نداشتن سرمایه و دانش کافی از پس مونتاژ سلولی برنیومده که تسلا توسعه داده و چندی دیگر LG es تولید این سلول ها رو برای تسلا شروع می‌کنه و برای بار چندم کره ای ها رقابت رو از ژاپنی ها میبرن…

          موافقم 14
          مخالفم 1
        5. بهزاد

          ۲۸ شهریور ۱۴۰۲
          سوابق: (2475 ديدگاه)

          مهنتس باز اومدی درست کنی زدی خراب کردی.
          ما چیکار کنیم تا شما مقداری به اطلاعات ناقص و ناقضت اضافه بشه.
          وقتی شرکتی ماژول های مربوط به شارژ را برای خودرویی تعبیه میکنه این قطعات از نظر ولتاژ و جریان دارای یک محدوده ای هستند و به بیان ساده دارای حداکثر مقاومت معین برای انتقال جریان به صورت ایمن.
          حالا شرکت شما میاد از ماژول های انتقال شارژ ۱۵۰ کیلوواتی استفاده میکنه، یعنی ظرفیت انتقال ۱۵۰ کیلووات هست ولی خودرو به صورت نرم افزاری در مرحله اول ارائه اجازه نمیده بیش از ۱۲۵ کیلووات شارژ به باتری برسه.
          همانطور که در خود لینک ارسالی خودت توضیح داده (البته به این نون و نمک اگر خودت متن را درست خونده باشی) در یک آپدیت نرم افزاری سیستم شارژ ظرفیت توان شارژ را به ۱۴۳ کیلووات میرسونه ، یعنی در واقع بازهم ۷ کیلووات جا داره تا بدون مشکل کار کنه.
          چرا همچین اتفاقاتی افتاده؟ به این دلیل که این شرکت فاقد تست های بلند مدت بود و عملا در مراحل اولیه تولید با مشکلات آینده آشنایی نداشت و این عملکرد و بهبود که با آپدیت ها بهتر میشد در نهایت باعث بلوف زدن هزاران سنگربان کم دانش یا بی دانش این شد.
          مثل الان که ماشینو میفروشه بعد از چندین ماه و گزارش عملکرد به اونهایی که باتری catl و byd دارن میگه جان مادرتون هفته ای یکبار حتما تا ۱۰۰ درصد شارژ کنید چون بدون شارژ ۱۰۰ درصدی ظرفیت از دست رفته ی این مدلها بیشتر میشه.
          بازهم توهم اقتصادی و ۱۰۰ میلیارد پول برای خرید مرسدس! عموی مهربون تسلا سهامشو سالها پیش فروخت و الان سهامدار مالک مقدار سهامشه و خودش میدونه چیکار کنه و ارتباطی با این شرکت نداره و همین الان برای بخش توسعه و ساخت تاسیسات جدید به دنبال وام هست که مثلا ماه ها قبل مقداری از عربستان دریافت کرد و سودی هم که عاید این شرکت میشه بخش بزرگش به عنوان سود سهام به سهامداران میرسه.
          در مورد باتری هم هنوز موهومات سابق خودتو ترشح میکنی و باتری ۴۶۸۰ ساخت خودش حتی ظرفیت یا چگالی کمتری به نسبت باتری مثلا 2170 داره و بخش توسعه ی خودشو عملا به دست دو شرکت از کره و چین سپرده.
          شما بالا را بخون که متن در مورد سه نوع باتری توضیح داده و این همکاری با مشارکت پاناسونیک انجام میگیره که ۴۹ درصد طرح های اشتراکی با تویوتا را شامل میشه و فعلا بهترین و مطمئن ترین باتری های ساخته شده در اختیار این شرکته و در نهایت ۴۶۸۰ هم توسط این شرکت به دست مصرف کننده میرسه‌.

          موافقم 2
          مخالفم 10
        6. Elmiraj

          ۲۸ شهریور ۱۴۰۲
          سوابق: (3140 ديدگاه)

          همین که تو اطلاعاتت کامل باشه کافیه…

          از دیسلایک هاتم معلومه چقدر کامله این دانش بی نهایتت 😂

          موافقم 10
          مخالفم 2
  7. H2

    ۲۶ شهریور ۱۴۰۲
    سوابق: (382 ديدگاه)

    یادمه آکیو تویودا، مدیر قبلی تویوتا گفته بود که باتری حالت جامد در ابتدای عرضه قرار نیست در خودروی 100% الکتریکی عرضه بشه بلکه ابتدا در یک خودروی هیبریدی عرضه میشه. چون در یک خودروی هیبریدی، فرایند شارژ و دشارژ چند صد برابر یک خودروی الکتریکی کامل در طول یک سال صورت میگیره. شما با 1 ساعت رانندگی در شهر با یک خودروی هیبریدی شاید هر دقیقه چندین بار باتری خودرو شارژ و دشارژ بشه ولی در خودروی الکتریکی کامل، باتری یک بار شارژ میشه و تا نزدیک 20-30% ظرفیت باتری باهاش رانندگی میکنید. پس بکارگیری این باتریها در یک خودروی هیبریدی میتونه سخت ترین تست دوام و کارایی باتری باشه. از طرفی تویوتا روی هیدروژن هم داره کار میکنه. ممکنه در آینده در کنار سلول سوختی، خودروهای هیدروژن هیبرید ارائه کنه یعنی یک موتور درونسوز هیدروژنی + یک موتور الکتریکی با باتری حالت جامد. بنظر ایده جالبی میشه و بشدت در کشورهایی که زیرساختهای ضعیفی دارن بکار میاد

    موافقم 12
    مخالفم 4
  8. Enzo Ferrari 2008

    ۲۶ شهریور ۱۴۰۲
    سوابق: (1208 ديدگاه)

    باتری نازک فکر کنم وزن کمتری داشته باشه

    موافقم 1
    مخالفم 1
  9. حسین

    ۲۷ شهریور ۱۴۰۲
    سوابق: (377 ديدگاه)

    تویوتا از سال ۲۰۱۰ هر ۲ سال از زیر سنگ میاد بیرون میگه یه باتری خیلی خفن دارم که تا دو سال دیگه میدم بیرون و دوباره برمیگرده زیر سنگش تا ۲ سال دیگه :))

    کلا خبری از باتری در کار نیست و صرفا میخواد در اخبار خودروی برقی باقی بمونه.

    دقت کنید تویوتا همین دو سال پیش یه خودرو با همکاری بی‌وای‌دی بیرون داد (bz3) که نه تنها باتری، بلکه درایور و الکتروموتورش هم ساخت بی‌وای‌دی بود!

    یعنی تویوتا نه تنها تکنولوژی تجاری سازی شده باتری رو نداره بلکه در زمینه درایور و موتور هم داره مشق می‌نویسه…

    موافقم 6
    مخالفم 2
    1. بهنام

      ۲۸ شهریور ۱۴۰۲
      سوابق: (859 ديدگاه)

      تویوتا از سال ۱۹۹۷ داره خودروی هیبریدی میفروشه . نصف مالکیت تولید باتری پاناسونیک مال تویوتاست . بادوام ترین باتری ها هم ساخت کارخانه ی مشارکتی تویوتاست اونوقت تویوتا بلد نیست خودروی برقی بسازه ؟ خودروی برقی ساختن اگه کار خاصی بود هر ننه قمری نمیومد تولیدش کنه . اون شرکت هایی که ادعای برد بلند و شارژ سریع داشتن که همه ی مالکان شاکی شدن خودروی اونها شب تا صبح تو شارژه ولی فقط بیست درصد شارژ شده و حتی یک سوم برد ادعا شده رو هم نمیتونه بره که . تویوتا کارشو بلده و شماها نگرانش نباشید البته که این ترسه تا نگرانی.

      موافقم 0
      مخالفم 3
      1. حسین

        ۲۹ شهریور ۱۴۰۲
        سوابق: (377 ديدگاه)

        احتمالا شما در یک دنیای موازی و جدا از دنیای واقعی زندگی میکنید.

        الان ۱۵٪ کل خودروهای در حال فروش در دنیا برقیه و این عدد به سرعت در حال افزایش هست. اگر همه شاکی هستند پس چرا هر روز افراد بیشتری رو میارن به خودروهای برقی!

        دوباره پاراگراف سوم کامنت من رو بخونید، یک خودرو (bz3) با برند تویوتا تولید شده که نه باتری، نه درایور و نه موتورش ساخت تویوتا نیست و ساخت بی‌وای‌دی هست. این چطور نشون دهنده قدرت تویوتا در ساخت خودروی برقی هست :))

        در مورد خودروهای هیبرید، تویوتا زودتر از بقیه شروع کرد و فکر میکرد هنوز چند دهه از عمر خودروهای هیبریدی باقی مونده ولی اشتباه میکرد..

        بزرگوار شما احتمالا نمی‌دونید که مشکل اصلی تویوتا اینه که نمیتونه پکیج خودروی برقی رو با قیمت رقابتی عرضه کنه و به همین خاطر فعلا نتونسته وارد بازار بشه. این نظر خود مدیران تویوتا هست، اگر مطالعه می‌کردید.

        موافقم 3
        مخالفم 1

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا