بی ام وتویوتا

درگ دیدنی تویوتا سوپرا و لکسس IS500 با ب‌ام‌و M240i، M340i و M4

هرچند علاقه‌مندان به خودرو بیشتر با پیشرانه‌های V8 و V12 هیجان‌زده می‌شوند اما در جهان ماشین موتورهای شش سیلندر بسیار جذابی هم ساخته شده و می‌شوند. یکی از مصادیق این موضوع، پیشرانه‌های شش سیلندر خطی B58 و S58 ب‌ام‌و هستند که جزء بهترین موتورهای شش سیلندر تاریخ محسوب می‌شوند. حال برای نشان دادن توانایی‌های پرفورمنس این موتورها، هاگرتی آن‌ها را در برابر دو پیشرانهٔ بی‌رحم قرار داده است.

اولین رقیب برای پیشرانه‌های ب‌ام‌و لکسس IS500 است. یک سدان کامپکت با یک موتور V8 بزرگ زیر کاپوت که ۴۷۲ اسب بخار قدرت و ۵۳۵ نیوتن متر گشتاور تولید می‌کند. این خودرو در برابر سوپرا قرار می‌گیرد که از موتور B58 با ۳۸۲ اسب بخار قدرت و ۵۰۰ نیوتن متر گشتاور استفاده می‌کند. هرچند شاید این درگ چندان عادلانه به نظر نرسد اما نه‌تنها سوپرا پیروز می‌شود بلکه این کار را با اختلاف قابل‌توجهی انجام می‌دهد. البته وقتی بدانیم سوپرا حدود ۲۷۰ کیلوگرم از IS500 سبک‌تر است و ضرایب دندهٔ آن ۲۵ درصد کوتاه‌تر هستند که به شتاب گیری بهتر کمک می‌کنند، شاید این اختلاف خیلی عجیب به نظر نرسد.

سپس سوپرا به‌عنوان پیروز درگ اول به مصاف ب‌ام‌وهای M240i xDrive و M340i می‌رود که هردو از همان موتور B58 استفاده می‌کنند. خروجی موتور در اینجا نیز دقیقاً با سوپرا یکسان است و به همین دلیل، M240i به لطف برخورداری از سامانۀ چهارچرخ محرک، پیروز درگ می‌شود و M340i به دلیل وزن سنگین خود نمی‌تواند جایگاهی بهتر از آخر کسب کند.

پس از این درگ‌ها نوبت به آتش‌بازی M4 xDrive کامپتیشن می‌رسد یعنی خودرویی که از موتور S58 استفاده می‌کند. این نسخه‌ای قوی‌تر از موتور B58 محسوب می‌شود که به لطف ضریب تراکم بیشتر، بوست بیشتر توربو و پیستون‌های فورج‌کاری شده، ۵۱۰ اسب بخار قدرت تولید می‌کند. هاگرتی اما برای M4 رقیب بسیار قدرتمندی را در نظر گرفته است. این یک سوپرای نسل چهارم است تیونینگ شده است که زیر کاپوت آن یک موتور ۲JZ تقویت‌شدهٔ ۳.۲ لیتری با نیروی عظیم ۱۲۵۰ اسب بخار قدرت پنهان شده است.

در آغاز درگ، سوپرا با مشکل تأخیر توربو مواجه است و به همین دلیل M4 به لطف سامانهٔ چهارچرخ محرک و لانچ کنترل، به‌راحتی جلو می‌افتد. بااین‌حال، در ادامه وقتی توربوشارژرهای سوپرا با تمام توان وارد عمل می‌شوند، این کوپهٔ وحشی ژاپنی خود را به رقیب آلمانی رسانده و پیش از رسیدن به خط پایان از آن عبور می‌کند. البته باید توجه داشت که M4 یک خودروی استاندارد کارخانه‌ای است که هرکسی می‌تواند آن را بخرد و عملکرد آن در برابر خودرویی تیونینگ شده با بیش از دو برابر قدرت بسیار چشمگیر است.

میانگین امتیازات ۴ از ۵
از مجموع ۳ رای

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

‫۳۰ دیدگاه‌ها

  1. AMIN JAFARI

    ۱۴ شهریور ۱۴۰۱
    سوابق: (123 ديدگاه)

    عشق است ب.ام.و

    موافقم 51
    مخالفم 9
  2. aryan 25

    ۱۴ شهریور ۱۴۰۱
    سوابق: (108 ديدگاه)

    انتخاب من سوپرای قدیمی

    موافقم 29
    مخالفم 13
  3. احمدرضا

    ۱۴ شهریور ۱۴۰۱
    سوابق: (728 ديدگاه)

    ویدئوهاش باحاله
    مخصوصا فیلمبرداریش

    موافقم 33
    مخالفم 4
  4. Si

    ۱۴ شهریور ۱۴۰۱
    سوابق: (527 ديدگاه)

    بی ام و و دیگر هیچ

    موافقم 30
    مخالفم 9
  5. پیام

    ۱۴ شهریور ۱۴۰۱
    سوابق: (1573 ديدگاه)

    واقعا طراحی‌های تویوتا فاجعه هستن!!!

    موافقم 15
    مخالفم 58
    1. phonix

      ۱۴ شهریور ۱۴۰۱
      سوابق: (1798 ديدگاه)

      طراحی سلیقه ای می باشد

      موافقم 29
      مخالفم 3
    2. viper2

      ۱۴ شهریور ۱۴۰۱
      سوابق: (1144 ديدگاه)

      قطعا اگر لندکروز جی ۸۰ رو ببینید کلمه فاجعه به بی نظیر تغییر میکنه

      موافقم 23
      مخالفم 13
      1. سپهر

        ۱۵ شهریور ۱۴۰۱
        سوابق: (377 ديدگاه)

        لندکروزر که خیلی زشته و فقط گندس

        موافقم 6
        مخالفم 5
        1. Iman99

          ۱۵ شهریور ۱۴۰۱
          سوابق: (1864 ديدگاه)

          گنده هم نیست در برابر جی کلاس 4×4² و رم تی آر ایکس و فورد رپتور و هامر ها کلا که خیلی بزرگتر از اون هستن کوچیکه و کوچیک به نظر میرسه در برابرشون

          لندکروز الان هم اندازه دیفندر جدیده که اگه به میلیمتر در نظر بگیریم دقیقا همون دیفندر هم از لندکروز مقداری بزرگتره هرچند به میلیمتر ولی بازم دیفندر هم بزرگتر از لندکروز به حساب میاد ولی مام میگیم با ارفاق هم اندازه لندروور دیفندره که به گرد پای اون بالایی ها نمیرسه از هر لحاظ

          موافقم 6
          مخالفم 1
        2. کارشناس خودرو

          ۱۵ شهریور ۱۴۰۱
          سوابق: (8 ديدگاه)

          آره حرفت درسته فقط بزرگه و قدرتمنده که اونم ۲۸۰ اسب بخار هست چندصداتا ماشین چینی وجود داره که اسب بخار ۴۰۰تا ۶۰۰ حتی ۱۰۰۰تا هست

          موافقم 2
          مخالفم 3
  6. Reza Waffen SS

    ۱۴ شهریور ۱۴۰۱
    سوابق: (5340 ديدگاه)

    سوپرا نسل قدیم چقدر بامزس

    موافقم 32
    مخالفم 3
  7. یانکی.من هم فرزند کسی هستم.آبان سرخ.

    ۱۴ شهریور ۱۴۰۱
    سوابق: (2354 ديدگاه)

    تویوتا چقدر کم عقلی آخه.درسته انجین 6 خطی بیمر سلطانه ولی وقتی 1jz و 2jz به همراه سری bنیسان هست نمیسه به 6 خطی دیگه فکر کرد.من بعد انجینهای پوشراد آمریکایی دیوانه انجینهای ژاپنی هستم که سلطان 2jz صدره.یادش بخیر درگ تهران بود بهنام مرادی انجین sr20 رو جا کرد داخل پراید رکورد 13 ثانیه رو ثبت کرد پانمرا 4ای با 400 اسب حتی به گردش نرسید.این انجین برا نیسانه و تو هر سیلندر 5 سوپاپ داره.

    موافقم 21
    مخالفم 4
    1. viper2

      ۱۴ شهریور ۱۴۰۱
      سوابق: (1144 ديدگاه)

      داداش پس انجین tb نیسان چی؟ tb48 رو تقویت کردن پورشه ۹۱۸ رو گرفت . حدود ۲۰۰۰ اسب بخار . جر بده اسفالتو برات

      موافقم 9
      مخالفم 7
    2. Iman99

      ۱۵ شهریور ۱۴۰۱
      سوابق: (1864 ديدگاه)

      در هر صورت مهم نیست چون به گرد پای انجین های ۸ سیلندر امریکایی نمیرسه و تو تیونینگ خدای تیونینگ همون ۸ سیلندر های امریکایی هستن و دست برتر رو دارن تو پرفورمنس هم بازم همون امریکایی ها برتری دارن اروپایی هایی مثل فراری و مرسدس هم هستن در کنارشون که دست برتر رو دارن تو آفرود هم بازم همون امریکایی ها دست برتر رو دارن با فاصله زیاد

      موافقم 3
      مخالفم 1
  8. JDM lover

    ۱۴ شهریور ۱۴۰۱
    سوابق: (886 ديدگاه)

    به به سوپرا mk4 😈😍
    یکی از تیون پذیر ترین انجین ها رو داره
    البته نسخه فابریک سه لیتر حجم داره ولی این یکم زیادترش کرده رسونده به ۳.۲ لیتر
    ارزوی هر ماشین باز و JDM بازه

    موافقم 28
    مخالفم 1
    1. Payfast

      ۱۴ شهریور ۱۴۰۱
      سوابق: (807 ديدگاه)

      کوروت و موستانگ کاثورث و کایوت : نخوندم🗿

      موافقم 7
      مخالفم 21
      1. phonix

        ۱۴ شهریور ۱۴۰۱
        سوابق: (1798 ديدگاه)

        حقیقتا همه اینایی که گفتی در باربر ماشین هایی که خالق سبک jdm هستن هیچی نیستن
        اینا سال ها ستون های مسابقات خیابونی بودن هنوز هم هستن
        انقدر خوب وبدن که خود شرکتها هم دیگه نمیتونن مثلشون بسازن

        موافقم 10
        مخالفم 4
      2. mr-naftalin-az-roghan-abad-70

        ۱۴ شهریور ۱۴۰۱
        سوابق: (1293 ديدگاه)

        JDM درسته اینا فقیرا و کند ذهنانی هستن که هرجایی فکرشو کنی میپلکن و ایموزی سنگ میزارن, درش شکی نیست عزیز.

        موافقم 4
        مخالفم 1
      3. Iman99

        ۱۵ شهریور ۱۴۰۱
        سوابق: (1864 ديدگاه)

        اتفاقا در بحث تیونینگ جی دی ام و رفقا کلا هیچی نیستن در برابر ۸ سیلند های جاودانه امریکایی مثل انجین همی و انجین های ال اس که با فاصله زیاد دست برتر رو دارن هم بالاترین قابلیت تیونینگ بی نهایت رو دارن و هم با دوام ترین هستن و هم عملکرد بالایی دارن تو پرفورمنس هم که انجین های اروپایی دست برتر رو دارن در کنار امریکایی ها کلا در همه موارد دست برتر رو دارن
        جایی که انجین های ۸ سیلندر امریکایی جولان میدن در اون توان و قدرت انجین های تو جی زی و آر بی متلاشی میشن و هیچی نیستن و نابود میشن در برابرشون

        موافقم 4
        مخالفم 3
  9. PURIYA

    ۱۴ شهریور ۱۴۰۱
    سوابق: (460 ديدگاه)

    این سوپرای قدیمی خیلی جذابه لامصب ولی بدبختی اگر بخوای بخرییش باید ۱۲۰ هزار دلار یا بالاتر بسلفی نمیدونم چرا انقدر گرونه

    موافقم 12
    مخالفم 1
  10. R@min

    ۱۴ شهریور ۱۴۰۱
    سوابق: (1676 ديدگاه)

    بنظرم ستاره این کلیپ جذاب، M4C هست.

    یه ترکیب بی نظیر از همه چی.

    موافقم 16
    مخالفم 3
  11. علی

    ۱۴ شهریور ۱۴۰۱
    سوابق: (836 ديدگاه)

    …. و آلمان فن ها عشق میکنن با درگ های انتخابی در پدال!!!!

    موافقم 2
    مخالفم 18
  12. A.A.S

    ۱۴ شهریور ۱۴۰۱
    سوابق: (144 ديدگاه)

    سوپرای کلاسیک❤💥

    موافقم 8
    مخالفم 0
  13. meysam

    ۱۴ شهریور ۱۴۰۱
    سوابق: (3540 ديدگاه)

    اه اه آخرش یارو رفت سوار چی شد
    خیلی طراحی بدی داره

    موافقم 5
    مخالفم 1
    1. GTC فقط المانی و انگلیسی و ایتالیایی

      ۱۴ شهریور ۱۴۰۱
      سوابق: (526 ديدگاه)

      میثم کاملا معلومه که از خودرو چیزی حالیت نیست بنده نه طرفدار بی ام دبلیو هستم نه سوپرا اما هردو اینها شاهکار های تمام نشدنی هستن سوپرا رو نمیدونم اما بی ام دبلیو رو به خاطر علاقه دیدم در المان بنده دو بار به المانرفتم یک بار برای دیدن کونیخزگ و شیرون بار دوم برای تفریح که عشق خودرو بهم مجال نداد و به نمایندگی بی ام دبلیو برای دیدن این شاهکار رفتم شماها فقط بلدین گوهر افشانی تو این سایت کنین در صورتی اصلن به ماها ماشین باز نمیگن

      موافقم 4
      مخالفم 2
  14. BMW

    ۱۴ شهریور ۱۴۰۱
    سوابق: (1213 ديدگاه)

    انتخاب من بی ام و هست دیگر هیچ

    موافقم 9
    مخالفم 1
    1. PURIYA

      ۱۴ شهریور ۱۴۰۱
      سوابق: (460 ديدگاه)

      سن ایچ و دیگر هیچ🍊😂

      موافقم 0
      مخالفم 5
  15. Taha Malek

    ۱۴ شهریور ۱۴۰۱
    سوابق: (914 ديدگاه)

    Is that a ، is tha… ،Yoo is that a supraaaaaaaaaaaaaaaaa

    موافقم 3
    مخالفم 3
  16. Omid

    ۱۵ شهریور ۱۴۰۱
    سوابق: (1 ديدگاه)

    M4 با اینکه 510 اسب بود تو شتاب سوپرا رو زد و اینو بگم که سوپرا تقویت بوده 1250 اسب بود این دیگه با عقل جور در نمیاد حد اقل m8 رو با سوپرا 1250 اسب بود می گزاشتن

    موافقم 2
    مخالفم 1
    1. Iman99

      ۱۶ شهریور ۱۴۰۱
      سوابق: (1864 ديدگاه)

      آره دیگه این شاهکار دیگه هنر ب ام و هست که اینقدر بازدهی بالا و پرفورمنس بالایی داره که با اسب بخار کمتر عملکرد بسیار بالایی داره و نشون دهنده مهندسی برترش هست
      خود ب ام و m5 واقعا یه چیز تمام عیاره و سنگ محک در زمینه خودشه و سوپر سدانی هست که جی تی ها رو شرمنده میکنه و حتی با سوپر کار ها شاخ به شاخ میشه
      کلا برتری ب ام از آلمان ( اروپا ) و امریکا هم از طرفی دیگه در همه چیز مشخصه و دست بالا و دست برتر رو دارن و در همه چیز اول و برتر و سطح بالا هستن

      موافقم 7
      مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا