آموزشمقالات

تنظیم فشار باد تایر در تابستان: نکات کلیدی برای حرفه‌ای‌ها

با فرا رسیدن روزهای گرم سال و به ویژه در فصل تابستان، تنظیم فشار باد تایر خودرو اهمیت زیادی پیدا می‌کند. در این مقاله به زوایای پیدا و پنهان این موضوع می‌پردازیم.
تنظیم فشار باد تایر

لاستیک یا تایر خودرو اهمیت بسیار زیادی در رفتار وسیله نقلیه دارد چراکه تنها نقطه تماس آن با مسیر به شمار می‌رود و وجود هرگونه مشکل در لاستیک از جمله تنظیم نبودن فشار باد می‌تواند سواری خودرو و ایمنی سرنشینان را تحت تأثیر قرار دهد. چنین موضوعی در فصل تابستان برجسته‌تر می‌شود چراکه گرما باعث انبساط هوا شده و خطر ترکیدن لاستیک وجود دارد. با تنظیم فشار باد تایر می‌توان علاوه بر حفظ ایمنی خود و دیگران در مصرف سوخت نیز صرفه‌جویی کرد. در این مقاله شاهد راهنمای جامع تنظیم فشار باد تایر خودرو، روش‌های تنظیم آن و نکات مهم در زمینه نگهداری تایر خواهید بود.

چرا فشار باد تایر در تابستان مهم است؟

اگرچه توصیه می‌شود فشار باد تایر خودرو حداقل یک‌بار در ماه تنظیم شود اما این موضوع در تابستان اهمیت فزاینده‌ای دارد. تحقیقات نشان داده است با انبساط هوا، فشار هوای درون لاستیک افزایش یافته و ۱ تا ۵ پوند بر اینچ مربع PSI (واحد فشار) افزایش می‌یابد. فشار نامناسب باد تایر خطرات زیادی دارد. در صورتی که فشار باد زیاد از حد استاندارد باعث شد ریسک ترکیدن تایر وجود خواهد داشت و چسبندگی خودرو به مسیر کمتر خواهد شد. اگر فشار باد تایر از حد نرمال کمتر باشد مصرف سوخت افزایش یافته (حدود ۶ درصد) و سایش تایر نیز بیشتر شده و تا ۲۵ درصد عمر لاستیک کاهش خواهد یافت. افزایش ایمنی سرنشینان، بهبود عمر تایر و صرفه‌جویی در مصرف سوخت جزو مهم‌ترین مزایای تنظیم فشار باد تایر هستند.

تأثیر گرمای تابستان بر فشار باد تایر

تحقیقات نشان می‌دهد هر ۱۰ درجه افزایش دمای هوا باعث افزایش ۱ پوند بر اینچ مربع فشار هوای درون تایر می‌شود. البته نباید تصور کرد افزایش فشار فقط به دمای محیط بستگی دارد چراکه آسفالت داغ و رانندگی طولانی و سنگین نیز روی افزایش فشار باد تایر تأثیر دارند. همچنین باید به اختلاف دمای شب و روز نیز اشاره کنیم که در فصل تابستان چشمگیرتر است و به ویژه در مناطق صحرایی و بیابانی بیشتر خود را نشان می‌دهد. به همین خاطر است که توصیه می‌شود در فصل تابستان بیش از پیش به تنظیم این عامل در خودروی خود اهمیت دهید.

فشار باد استاندارد برای خودروها در تابستان

به‌طورکلی توصیه شده است فشار باد تایرهای سرد بین ۳۰ تا ۳۵ واحد PSI تنظیم شود هرچند بسته به مشخصات خودرو، وزن کلی و ظرفیت حمل بار این عدد متفاوت خواهد بود. بر اساس آنچه در دفترچه راهنمای خودروهای ایرانی درج شده است، فشار باد تایر پراید باید بین ۲۹ تا ۳۲ واحد PSI، پژو ۲۰۶ بین ۳۰ تا ۳۳ واحد PSI و سمند نیز بین ۳۲ تا ۳۵ واحد PSI تنظیم شود. میزان فشار باد تایر خودروی ال ۹۰ نیز باید بین ۲۹ تا ۳۲ واحد PSI باشد و این رقم برای پژو ۴۰۵ هم ۲۹ تا ۳۰ واحد PSI اعلام شده است. البته برای اطلاع دقیق از میزان استاندارد این فاکتور باید به دفترچه راهنمای آن و همچنین برچسبی که معمولاً روی در راننده نصب می‌شود مراجعه نمایید.

برای خودروهای خارجی نیز می‌توانیم هیوندای سانتافه با فشار باد تایر استاندارد ۳۳ تا ۳۶ واحد PSI و تویوتا کمری با فشار ۳۲ تا ۳۵ واحد PSI را مثال بزنیم. توصیه می‌شود در فصل تابستان فشار باد تایر خودروی خود را ۰.۲ تا ۰.۳ واحد نسبت به حداکثر فشار مجاز کمتر نمایید. در جدول زیر نیز فشار باد لاستیک خودروهای پرطرفدار در ایران درج شده است.

نام خودرو

فشار باد تایر استاندارد (واحد PSI)

پراید

۲۹ تا ۳۲

پژو ۲۰۶

۳۰ تا ۳۳

سمند

۳۲ تا ۳۵

پژو ۴۰۵

۲۹ تا ۳۰

ال ۹۰

۲۹ تا ۳۲

دنا

۲۹ تا ۳۱

نکات ایمنی و نگهداری تایر در تابستان

با توجه به افزایش دما و به تبع آن افزایش فشار باد لاستیک‌ها حتماً موارد زیر را مدنظر قرار دهید:

  • چک ماهانه فشار باد تایر
  • بررسی آج تایر به گونه‌ای که عمق آن حداقل ۱.۶ میلی‌متر باشد.
  • اجتناب از بارگیری بیش از حد در خودرو و رعایت شاخص بار ۴۰۰ تا ۴۷۵ کیلوگرم در اکثر خودروها
  • رانندگی آرام در روزهای گرم و جاده‌هایی با دمای بسیار بالا
  • پارک خودرو در سایه برای جلوگیری از آسیب رنگ بدنه و کاهش فشار باد لاستیک‌ها

چک‌لیست نگهداری تایر در تابستان

مورد بررسی

روش/توضیحات

توصیه‌ها

فشار باد تایرها

فشار باد را زمانی که تایرها سرد هستند (حداقل ۳ ساعت پس از رانندگی) بررسی کرده و از فشارسنج دقیق استفاده نمایید

افزایش دما در تابستان فشار باد را بالا می‌برد

عمق آج تایرها

عمق آج را با سکه یا ابزار مخصوص اندازه‌گیری کرده و وجود برآمدگی‌ها یا ترک‌های جانبی را نیز بررسی نمایید

حداقل عمق مجاز آج ۱.۶ میلی‌متر است

بالانس و تراز چرخ‌ها

لرزش فرمان یا صداهای غیرعادی در حین رانندگی را بررسی کنید

بالانس و تراز چرخ‌ها هر ۱۰ هزار کیلومتر و یا طبق توصیه سازنده انجام شود

علائم فرسودگی یا آسیب

سطح تایر را از نظر پارگی، ترک، برآمدگی یا وجود اجسام خارجی مانند میخ بررسی کنید

در صورت مشاهده آسیب جدی تایر را تعویض کرده و از رانندگی با تایرهای فرسوده اجتناب کنید

تایر زاپاس

فشار باد و سلامت تایر زاپاس را بررسی کرده و اطمینان حاصل کنید ابزار تعویض تایر تکمیل است

فشار باد تایر زاپاس باید ۱۰ درصد بیشتر از حد معمول باشد زیرا با گذشت زمان فشار آن کاهش می‌یابد

انبار کردن تایرهای اضافی

تایرها را در جای خنک، خشک و دور از نور مستقیم خورشید نگهداری کرده و از تماس آن‌ها با مواد شیمیایی جلوگیری کنید

تایرها را به‌صورت عمودی یا آویزان نگه داشته و از پوشش پارچه‌ای ضد UV استفاده کنید

اجتناب از بار بیش از حد

بار خودرو را مطابق با استاندارد دفترچه راهنمای خودرو تنظیم کنید

بار اضافی باعث افزایش فشار به تایرها و گرمای بیش از حد می‌شود

بررسی سن تایرها

تاریخ تولید تایر را روی دیواره آن بیابید

حداکثر عمق توصیه شده تایرها ۶ سال است حتی اگر آج کافی داشته باشند

بیشتر بخوانید: بهترین زمان تعویض لاستیک خودرو؛ نشانه‌ها و نکات کلیدی که باید بدانید

تأثیر فشار باد بر عملکرد خودرو

ایمنی

تنظیم فشار باد تایر خودرو باعث چسبندگی بهتر آن شده و روی هندلینگ و سواری تأثیر مثبت دارد و با کاهش خطر لغزش در جاده به بهبود ایمنی وسیله نقلیه کمک شایانی می‌کند.

مصرف سوخت

تحقیقات نشان داده تنظیم بودن فشار باد لاستیک‌ها باعث کاهش ۶ درصدی مصرف سوخت خودرو می‌شود.

عمر تایر

در صورتی که فشار باد لاستیک کمتر از حد نرمال باشد علاوه بر سایش ناهمگون و غیریکنواخت لاستیک‌ها، عمر آن‌ها نیز ۲۵ درصد کاهش می‌یابد.

همچنین بخوانید: آموزش نگهداری لاستیک خودرو؛ افزایش طول عمر و حفظ کیفیت تایر

مورد بررسی

تأثیر فشار باد کمتر از حد استاندارد

تأثیر فشار باد بیشتر از حد استاندارد

ایمنی

کاهش چسبندگی و کنترل خودرو، افزایش خطر ترکیدن تایر به دلیل گرمای بیش از حد، افزایش مسافت ترمزگیری

کاهش سطح تماس تایر با جاده، کاهش جذب ضربات و ناپایداری در پیچ‌ها، افزایش خطر لیز خوردن در سطوح خیس

مصرف سوخت

افزایش مصرف سوخت تا ۶ درصد به دلیل افزایش مقاومت غلتشی، افزایش اصطکاک با سطح جاده

کاهش جزئی مصرف سوخت به دلیل کاهش مقاومت غلتشی (با خطرات ایمنی همراه است)

عمر تایر

ساییدگی سریع‌تر لبه‌های خارجی تایر (فرسایش ناهمگون)، کاهش عمر مفید تایر تا ۲۵ درصد

ساییدگی مرکز تایر، کاهش عمر مفید به دلیل کاهش انعطاف‌پذیری و فشار بیش از حد روی بخش میانی

سؤالات متداول درباره فشار باد تایر در تابستان

  • فشار باد پراید در تابستان چقدر باید باشد؟

بر اساس توصیه شرکت سازنده، بهتر است این رقم برای پراید در تابستان روی ۳۰ واحد PSI تنظیم شود.

  • چطور فشار باد را بدون فشارسنج چک کنم؟

با برخی روش‌ها می‌توان چنین چیزی را تخمین زد. در صورتی که لاستیک بیش از حد نرم است یا برآمدگی دارد بنابراین فشار باد کمتر از حد معمول است. همچنین اگر لاستیک خیلی سفت به نظر می‌رسد احتمالاً فشار باد بیشتر از حد استاندارد خواهد بود. البته توصیه می‌شود حداقل یک‌بار در ماه فشار باد تایر را به‌صورت دقیق اندازه‌گیری نمایید.

  • نیتروژن بهتر است یاد باد معمولی؟

نیتروژن به دلیل ابعاد بزرگ‌تر خود نسبت به سایر مولکول‌های هوا باعث می‌شود فشار باد تایر آهسته‌تر کاهش یابد و همچنین به دلیل خشک‌تر بودن در مقایسه با هوای عادی شاید باعث افزایش عمر سنسورهای سیستم پایش فشار باد لاستیک‌ها شود.

  • چرا تایر در تابستان می‌ترکد؟

افزایش دما، کمبود باد تایر، فرسودگی تایر، رانندگی پرخطر و… می‌توانند باعث ترکیدن لاستیک در تابستان شوند. گرمای هوا در این فصل باعث افزایش فشار باد تایر می‌شود و این موضوع در کنار تماس تایر با آسفالت داغ با افزایش اصطکاک و تنش بیشتر خواهد شد.

نتیجه‌گیری

با اینکه تنظیم درست فشار باد تایر خودرو در تمامی فصول سال الزامی است اما این موضوع در تابستان اهمیت دوچندانی پیدا می‌کند. گرمای هوا و تماس با آسفالت داغ فشار زیادی به لاستیک وارد می‌کند و تنظیم نبودن فشار باد علاوه بر تأثیر منفی روی سواری و هندلینگ خودرو باعث خطرات ایمنی نیز می‌شود. شما عزیزان نیز می‌توانید به تجربیات خود در این زمینه اشاره نمایید.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۷ رای

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم مجله "پدال"

مطالب مشابه

‫۲ دیدگاه‌ها

  1. ممد ژانگولر

    ۱ خرداد ۱۴۰۴
    سوابق: (4504 ديدگاه)

    چهار قلشق لوبیا چیتی بریزید تو تایرهاتون خود به خود باد لاستیکون دائمی میشه .

    موافقم 1
    مخالفم 1
  2. مازیار

    ۱ خرداد ۱۴۰۴
    سوابق: (1633 ديدگاه)

    تنظیم فشار باد لاستیک‌ها خیلی مهمتر از اونه که به نظر میرسه
    تو کیفیت رانندگی تو ایمنی تو فرسودگی خود لاستیک‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا