آموزش

لاستیک‌های مدرن امروزی از چه موادی ساخته می‌شوند؟

با پیشرفت تکنولوژی در همه ابعاد آن شاهد تولید لاستیک‌های مدرن با استفاده از مواد جدیدی هستیم که در نهایت باعث کاهش آلودگی محیط زیست خواهند شد.

در سال ۲۰۲۱ اخباری درباره استفاده از مواد دوستدار محیط‌زیست و پایدار در لاستیک‌ها منتشر شد و شرکت‌های بزرگی همچون کانتیننتال و میشلین به دنبال افزایش تولید قابل‌توجه لاستیک‌های جدید تا سال ۲۰۲۵ هستند. به این ترتیب در تولید لاستیک‌های مدرن امروزی بجای محصولات مشتق شده از نفت از مواد زیستی و بازیافتی به همراه فولاد و پلاستیک استفاده خواهد شد.

از جمله جایگزین‌های جدید برای لاستیک‌ها که شاید باعث تعجب شوند می‌توان به قاصدک‌ها، بطری‌های آب و سبوس برنج اشاره کرد. کانتیننتال اخیراً بیان کرده است اولین بار لاستیکی با محتوای زیادی از مواد پایدار را راهی بازار می‌کند. لاستیک جدید این شرکت که اولترا کانتکت NXT نام دارد مناسب خودروهای درون‌سوز و برقی است و تا ۶۵ درصد از مواد تجدید پذیر و بازیافتی ساخته می‌شود. از جمله مواد تجدید پذیر بکار رفته در لاستیک کانتیننتال می‌توان به رزین‌های ساخته شده از باقی‌مانده‌های صنایع چوب کاغذ اشاره کرد.

سیلیکا نیز نقش مهمی در عملکرد لاستیک بازی می‌کند و روی چسبندگی، مقاومت چرخشی و طول عمر آن تأثیر دارد. این ماده از دهه ۹۰ میلادی تاکنون به عنوان جایگزین کربن در لاستیک بکار می‌رود و به‌طور سنتی از شن ساخته می‌شود. اگرچه میزان شن موجود در جهان زیاد است اما تولید سیلیکا از آن به انرژی زیادی نیاز دارد و باید دما به ۱۴۰۰ درجه سانتی‌گراد برسد. در مقابل باید به فرایند تولید سیلیکا از سبوس برنج اشاره کرد که دمای موردنیاز در این فرایند تنها حدود ۱۰۰ درجه سانتی‌گراد خواهد بود. بطری‌های آب قابل بازیافت نیز برای تولید فیبرهای پلی‌استر بکار می‌روند و اگرچه تجدید پذیر نیستند اما مانع آلودگی محیط‌زیست می‌شوند. در هر لاستیک بسته به ابعاد آن بین ۹ تا ۱۵ بطری مصرف می‌شود و فیبرهای پلی‌استر ساخته شده از آن‌ها در ساختار لاستیک بکار گرفته می‌شوند. یکی دیگر از مواد قدیمی بکار رفته در لاستیک‌ها گاز بوتادین مشتق شده از نفت است که معمولاً از هیدروکربن‌ها به دست می‌آید و برای تولید لاستیک مصنوعی بکار می‌رود. جایگزین این ماده بوتادین زیستی است که می‌تواند از اتانول به دست آید. تولید اتانول راحت است و راندمان بالاتری دارد.

مهم‌ترین ماده بکار رفته در لاستیک‌ها یعنی کربن مشکی معمولاً با سوزاندن نفت یا گاز در دمای بالا به دست می‌آید تا پودر گرانوله به دست آید. در این مورد کربن مشکی بازیافتی از لاستیک‌های قدیمی تأثیر آن روی محیط‌زیست را کاهش می‌دهد. لاستیک اولترا کانتکت NXT کانتیننتال از ماه جاری میلادی راهی بازار اروپا خواهد شد و باید دانست محصولی با بازار محدود نیست بلکه به دنبال جلب نظر مالکان خودروهای رده میانی بازار است. از جمله این خودروها می‌توان به کیا نیرو، تسلا مدل ۳، مرسدس بنز EQA، اشکودا اوکتاویا و فولکس‌واگن گلف اشاره کرد.

همچنین بخوانید:

 

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۲۳ رای

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم مجله "پدال"

مطالب مشابه

‫۴ دیدگاه‌ها

  1. حسن

    ۲۶ مرداد ۱۴۰۲
    سوابق: (1542 ديدگاه)

    چند سال بعد:هر چقد سبوس برنج لاستیک بیشتر باشه بهتره

    موافقم 24
    مخالفم 2
  2. مهدی رافع

    ۲۷ مرداد ۱۴۰۲
    سوابق: (2 ديدگاه)

    لاستیکای ایرانی اتفاقا پیشگامن تو تولید آشغال دادن به مردم اول متریال آشغال استفاده میکنن بعد با طبیعت اونس پیدا میکنن

    موافقم 12
    مخالفم 1
  3. مهدی عرفان مهر

    ۲۸ مرداد ۱۴۰۲
    سوابق: (1 ديدگاه)

    سلام باچند سال پیشرفت هنوز لاستیک با کیفیت ،طول عمر بالا و چسبنده بودن در سطح جاده و…. ما هنوز نداریم تو دیگه کی بودی ؟

    موافقم 3
    مخالفم 0
  4. وزیر آدم شناسی

    ۱ شهریور ۱۴۰۲
    سوابق: (13 ديدگاه)

    مشکل لاستیک ایرانی ،،، قیمت آن و چیزی به نام حمایت از مصرف کننده هست ،،،، هنوز لاستیک تولید نکردن قیمت میده میگه باید ۳ میلیون بفروشی مثلا ،،، کارخونه میگه این قیمتو از کجا آوردی من که هنوز از خواب پا نشدم ، ؛: اونم میگه رفتم لاستیک خارجی این سایز قیمت کردم ۶ میلیون تقسیم بر دو میشه سه تومن ،،،، صاحاب کارخونه هم زنگ میزنه :؛ تقی سبوسشو نصف کن سیلیسشو حذف کن

    موافقم 0
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا