باب لوتز یکی از افرادی است که چشمانداز صنعت خودروی آمریکا را ترسیم کرده است. او در ردههای بالای مدیریتی سه خودروساز بزرگ این کشور بوده است. معاون اجرایی و عضو هیئتمدیرهی کمپانی فورد، رئیس و معاون مدیرعامل کرایسلر و معاون مدیرعامل جنرال موتورز، سوابق اجرایی او در این کمپانیهای بزرگ بوده است.
بسیاری از خودروها تحت هدایت او طراحی و تولید شدهاند و از جمله مشهورترین این خودروها میتوان به فورد اسکورت، داج وایپر و پونتیاک GTO اشاره کرد. او حتی در سال ۲۰۰۸ بود که آیندهی صنعت خودرو به سمت الکتریکی سازی خواهد رفت. به همین خاطر میتوان گفت که او اطلاعات بسیار مهمی دربارهی صنعت خودرو داشته و با حضور چند ده ساله در این کار شکی وجود ندارد که او با شخصیتهای زیاد و جالبی کار کرده است. مجلهی رود اند تراک در یک مقالهی جالب که در جولای سال جاری منتشر کرده به برخی از شخصیتهای محبوب و البته نچسبی که همکار لوتز بودهاند اشاره داشته است.
اولین نفر مکس هافمن است که واردکنندهی مشهور برندهای لوکس اروپایی و توزیعکنندهی محصولات ب ام و در آمریکا بوده است. او مسئول واردات خودروهای مهمی همچون ب ام و ۵۰۷، مرسدس بنز ۱۹۰ رودستر، پورشه اسپیدستر و جگوار XK120 بوده و از نظر بسیاری از افراد یک اسطوره است. باب لوتز میگوید هافمن فردی جذاب و خیالاندیش بوده و بخش اعظم موفقیت او میتواند به خاطر رشوه دادن و اخاذی باشد!
لوتز گفته است: “زمانی که او پیشنهاد پرداخت ۱۰ میلیون دلار در یک حساب مخفی در سوئیس را داد پس من از نظر او فردی قابلاعتماد و دوست صمیمی بودم ولی آن را رد کردم. او با مخالفت من برخورد خوبی داشت اما اغلب اوقات به من یادآوری میکرد که دارای دوستان ایتالیایی-آمریکایی قدرتمندی است که از لغو قرارداد ب ام و بسیار خشمگین هستند.”
علیرغم موفقیت بالا در تولید محصولاتی برای جنرال موتورز جان دلورئون به دنبال رویای خود یعنی تشکیل شرکت دلورئون موتور کمپانی رفت. ظاهراً او در یافتن سرمایه لازم برای پروژههای خود به مشکل برخورده بود و با کیفی از کوکائین هم دستگیر شد.
زمانی که باب لوتز رئیس کرایسلر بود دلورئون چندین بار از او درخواست همکاریهای مالی را کرده بود؛ اما این گفتوگوها به سرانجامی نرسید.
الخاندرو ده توماسو که به مدت ۱۷ سال مالک مزراتی و مسئول تولید خودروهای مشهوری همچون مانگوستا و پانترا بود از نظر تجاری کاملاً فرد زیرکی محسوب میشود.
در آن زمان گفته میشد که الحاق مزراتی به برند کرایسلر ایدهی خوبی است؛ اما تنها محصول این همکاری یک رودستر بود که با نام مزراتی شناخته نمیشد بلکه کرایسلر TC ساخت مزراتی نام گرفت. این همکاری کاملاً ناموفق بود با هزینهای نزدیک به ۶۰۰ میلیون دلاری خاتمه یافت.
به نظر میرسد یکی از بدنامترین افراد برای لوتز کارول شلبی باشد که البته بسیاری از متخصصان او را دوست دارند. باب میگوید داستانهای زیادی دربارهی او وجود دارد که یکی از آنها شماره سریالهای تقلبی برای شاسی کبرا بوده که بهصورت مخفیانه تولید شدهاند. او میگوید شلبی فرد بامزه و باهوشی بوده اما هرچقدر که در کرایسلر با او کار کردم کمتر از او خوشم آمد!
کافر مقدس
۲۹ مرداد ۱۳۹۸با سایپا و ایرانخودرو همکاری نداشته وعلا تعریفش از نچسب تغییر میکرد
فیات مولتیپلا
۲ مرداد ۱۴۰۳دلورئون؟ ببخشید یعنی یکی از دوستان زبان بلد نیست یا نشنیده این اسمو