متفرقه

آشنایی با CATL بزرگ‌ترین تولیدکننده باتری خودروهای برقی

مجموعه «Contemporary Amperex Technology Co Ltd» که با نام «CATL» نیز شناخته می‌شود، هم‌اکنون به‌عنوان بزرگ‌ترین فروشنده باتری برای خودروهای برقی و هیبریدی جهان در سال ۲۰۲۲ برشمرده می‌شود. این شرکت چینی حدود ۷۰.۹ گیگاوات ساعت باتری را در نیمه اولیه این سال به فروش رساند؛ رقمی که براساس گزارش رسانه کره‌جنوبی، «SNE Research»، نشان از افزایش ۱۱۵.۶ درصدی فروش این شرکت نسبت‌به سال گذشته میلادی دارد.

CATL در سال ۲۰۱۱ بنیان نهاده شد و به‌سرعت به همکاری با ب‌ام‌و پرداخت. این شرکت از آن زمان با ارزش بازاری ۱.۳ تریلیون دلاری، وارد تجارت با خودروسازان چینی چون «SAIC Motor»، دانگ‌فنگ موتور، گروه GAC، گروه خودروسازی جیلی و «گروه فاو» شده است. حتی تسلا که خود تولیدکننده باتری به شمار می‌رود، برای خودروهایی که در مرکز تولید شانگهای چین تولید می‌شود.

رشد خودروهای برقی

رشد خودروهای برقی و استفاده خودروسازان از باتری‌ها روز‌به‌روز در چین افزایش می‌یابد. ذر نیمه اول سال ۲۰۲۲، نزدیک به ۲۰ درصد فروش خودروهای سواری این کشور به نمونه‌های برقی اختصاص یافته بود. درحقیقت، نیمی از فروش باتری خودروهای الکتریکی در چین به ماه ژوئن مربوط می‌شود. فروش خودروهای هیبریدی نیز نسبت‌به سال گذشته میلادی ۱.۵ برابر رشد داشته است؛ بنابراین این افزایش فروش‌ها باعث رشد باتری‌سازهایی چون CATL می‌شود که در صنعت خودرو فعالیت می‌کنند.

این شرکت چینی با وجود اینکه بزرگ‌ترین تولیدکننده باتری جهان است اما حتی یک مرکز تولید هم در ایالات‌متحده تاسیس نکرده است اما در سال‌های آتی، احتمال تغییر این رویه نیز وجود دارد. شایعاتی مبنی‌بر بیانیه رسمی CATL برای ساخت چنین مرکزی در آمریکای شمالی وجود دارند که به این احتمال قوت می‌بخشند.

دیگر باتری‌سازان بزرگ صنعت خودرو

با وجود ایتکه آمریکایی‌ها با سرعت کمتری خودروهای احتراق‌داخلی خود را رها کرده و به سوی خودروهای برقی می‌روند اما همچنان یک روند صعودی را طی می‌کنند. همین رشد وسایل‌نقلیه برقی فرصتی مناسب را برای شرکت‌هایی چون «LG Energy Solution» فراهم آورده است؛ چراکه این شرکت به‌عنوان تامین‌کننده اصلی باتری خودروسازانی چون لوسید، پورشه و تسلا شناخته می‌شود که بازار مناسبی هم در آمریکا دارند. در میان این سه خودروساز، تسلا سهم بیشتری در رشد سود LG Energy Solution داشته است؛ چراکه فروش بالای مدل‌های ۳ و Y در چین و کره‌جنوبی باعث شده تا این باتری‌ساز کره‌ای با هزینه کمتری مخصولات خود را به دست تسلا برساند.

LG Energy Solution به‌عنوان یکی از اصلی‌ترین سهام‌داران سلول‌های «اولتیوم» نیز شناخته می‌شود؛ این سلول‌ها حاصل همکاری شرکت جنرال‌موتورز با این شرکت هستند و در یک کارخانه در شهر «وارن» در ایالت «اوهایو» تولید می‌شوند. البته این دو قصد دارند تا در آینده مراکز تولید باتری جدیدی را در ایالت‌های «تنسی»، «اسپرینگ هیل»، «لیسینگ» و میشیگان راه‌اندازی کنند. باتری‌های اولیتیوم نهایتا به‌طور گسترده در گستره وسیعی از خودروهای برقی شرکت‌های زیرمجموعه جنرال‌موتورز استفاده خواهند شد؛ خودروهایی چون هامر EV و کادیلاک لیریک.

این شرکت کره‌ای امید دارد تا در ماه‌های آتی فروش خود را از قبل هم بیشتر کند. کره‌ای‌ها تاکنون ۲۹.۲ گیگاوات ساعت باتری را در نیمه اول سال جاری میلادی به فروش رسانده‌اند که علی‌رغم چشم‌گیر بودن، هنوز به نیمی از فروش CATL نمی‌رسد. دیگر شرکت چینی تولیدکننده باتری، BYD، تنها ۵.۲ گیگاوات ساعت باتری کمتری را در همین بازه زمانی تولید کرده است. BYD با افزایش فروش ۲ برابری خود نسبت‌به سال ۲۰۲۱، توانست در سال ۲۰۲۲ میزان ۲۴ گیگاوات ساعت باتری را به فروش برساند.

BYD برخلاف CATL که تامین‌کننده سایر خودروسازان است، باتری‌های خودروهای خود را تولید می‌کند. این خودروساز دیگر هیچ محصولی را با موتورهای درون‌سوز تولید نمی‌کند و تماما برقی شده است. با وجود اینکه BYD هم‌اکنون علاقه‌ای به فروش خودرو در آمریکا ندارد اما باتری‌های اتوبوس‌های برقی را در این ناحیه به فروش می‌رساند.

براساس گزارشی از SNE Research، با وجود رشد چشم‌گیر بازار فروش شرکت‌های چینی، باتری‌سازان ژاپنی رشد به‌مراتب کمتری را تجربه کردند و افزایش سوددهی‌شان در نیمه اول سال ۲۰۲۲ زیر میانگین رشد بازار بوده و همچنان هم درحال کاهش است. شرکت پاناسونیک که بزرگ‌ترین باتری‌ساز ژاپن محسوب می‌شود، در بازه زمانی یادشده تنها ۱۹. گیگاوات ساعت باتری به فروش رسانده است. با وجد اینکه این رقم نسبت‌به سال گذشته ۱۲.۵ افزایش داشته اما این شرکت نهایتا ۹.۶ درصد سهم بازار را به خود اختصاص داده؛ رقمی که نسبت‌به سال گذشته ۵.۴ درصد کاهش یافته است.

البته از آنجا که پاناسونیک رابطه نزدیکی با تسلا دارد، همچنان به‌عنوان بزرگ‌ترین تولیدکننده ژاپنی باتری در صنعت خودرو باقی خواهد ماند. مرکز تولید مشترک این دو شرکت در «نوادا» آمریکا واقع است. پاناسونیک قصد دارد تا پیش از فرارسیدن سال ۲۰۲۵، یک مرکز تولید دیگر را نیز در ایالت «کانزاس» بازگشایی کند.

شرکت‌های CATL، BYD، LG Energy Solution و پاناسونیک حدود ۷۰ درصد سهم بازار باتری‌سازی را در جهان به خود اختصاص داده‌اند و روی‌هم‌رفته ۱۴۳.۶ گیگاوات ساعت باتری را در نیمه ابتدایی ۲۰۲۲ فروخته‌اند. شش شرکت «SK Innovation» و «SamsungSDI» و «CALB» و «Guoxuan» و «Sunwoda» و «Svolt» نیز در ادامه لیست ۱۰ باتری‌ساز برتر جهان جای دارند و ۲۱.۲ درصد سهم بازار را به خود اختصاص داده‌اند. دیگر تولیدکنندگان باتری نیز سهمی ۸.۲ درصدی از بازار خودروهای برقی جهان دارند.

از آنجا که فروش خودروهای برقی و نیاز خودروسازان به باتری روزبه‌روز درحال افزایش است، حتما شاهد رشد چشمگیر باتری‌ها در سطح جهانی خواهیم بود. تا آن زمان اما ظاهرا شرکت CATL همچنان پادشاه این لیست باقی خواهد ماند. با رشد فروش و جدا از اینکه کدام شرکت برترین تولیدکننده باتری جهان خواهد بود، حتما شاهد تغییراتی اساسی در لیست بزرگ‌ترین تولیدکنندگان جهان خواهیم بود؛ چراکه سلیقه مشتریان هر لحظه درحال تغییر و بهبود است و شرکت‌های جدیدی وارد این صنعت می‌شوند.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۵ رای

علی صفرپور

نویسنده و مترجم سایت پدال٬ کارشناس مهندسی مکانیک

مطالب مشابه

‫۱۳ دیدگاه‌ها

  1. Erfan

    ۹ شهریور ۱۴۰۱
    سوابق: (536 ديدگاه)

    هم اکنون نمایشگاه ماشین مشهد هستم.
    به نظرم اول نمایشگاه باید میزدن به نمایشگاه ماشین شانگهای خوش آمدید😂

    موافقم 24
    مخالفم 0
    1. فرامرز

      ۹ شهریور ۱۴۰۱
      سوابق: (227 ديدگاه)

      دقیقا درست میگی آقا عرفان
      یکی از دوستای صمیمی من مسئول یکی از بخش‌های نمایشگاه بین‌المللی مشهده که گاهی وقتا میرم میبینمش و دقیقا همین امشب که رفتم ببینمش فقط تالار فردوسی که روبروی ستاد اجرایی هستش رو دیدم که همگی چینی بودن

      از دوستم پرسیدم چه شرکت‌هایی هستن گفت محصولات سایپا و ایران خودرو و ماشین های چینی هستن و برند دیگه ای نیست واسه همینم کلا دیگه نرفتم ببینمشون چون ذوقی واسه دیدن ماشین هایی سالهاست دارم میبینم نداشتم که بخوام برم ببینم

      موافقم 7
      مخالفم 2
      1. Erfan

        ۹ شهریور ۱۴۰۱
        سوابق: (536 ديدگاه)

        عجیبه پدال هنوز مطلبی راجب نمایشگاه ماشین مشهد شانگهای کار نکرده.

        موافقم 5
        مخالفم 0
  2. soulsmaster

    ۹ شهریور ۱۴۰۱
    سوابق: (116 ديدگاه)

    مقاله جالبی بود.

    موافقم 7
    مخالفم 0
  3. کیان

    ۹ شهریور ۱۴۰۱
    سوابق: (1435 ديدگاه)

    نوشته 1.3 تریلیون دلار !!! به‌نظرم این رقم اشتباه هست آنم فقط یک شرکت در سال 2011 !!!
    1300 میلیارد دلار برای 2011 خیلی رقم بالایی هست

    موافقم 8
    مخالفم 0
    1. Elmiraj

      ۹ شهریور ۱۴۰۱
      سوابق: (3103 ديدگاه)

      احتمالا همون یوآن باشه نه دلار ….

      چون CATL در حال حاظر ۱۷۱ میلیارد دلار ارزش داره

      موافقم 14
      مخالفم 0
  4. phonix

    ۹ شهریور ۱۴۰۱
    سوابق: (1798 ديدگاه)

    مائو هیچ وقت فکر نمی‌کرد کشورش از اون فلاکت آنقدر رشد کنه البته خودش هیچ غلطی نکرد داداشم شی جینگ پین با اینکه خیلی اشغاله ولی خوب هم میسازه خدا بده شانس

    موافقم 5
    مخالفم 0
    1. کیان

      ۱۰ شهریور ۱۴۰۱
      سوابق: (1435 ديدگاه)

      پیشرفتشون دقیقا از جایی شروع شد ک تفکرات مائو گونه رو کنار گذاشتند و درهای اقتصادی و روابط با غرب کم کم باز کردن، و الان هم هیچ اثری از اون تفکر نیست و فقط اسمش و دارن

      موافقم 8
      مخالفم 0
      1. سامان اذری

        ۱۰ شهریور ۱۴۰۱
        سوابق: (3197 ديدگاه)

        مائو تو کل زندگیش یه کار مثبت کرد که باعث شد ۷۰۰ میلیون نفر از فقر و فلاکت نجات پیدا کند

        اون یه کار
        کاری نبود جز مردنش

        موافقم 4
        مخالفم 0
        1. HamiD

          ۱۱ شهریور ۱۴۰۱
          سوابق: (2444 ديدگاه)

          امیدوارم مسئولان ما هم از این کارهای مثبت انجام بدن

          موافقم 1
          مخالفم 0
  5. net

    ۹ شهریور ۱۴۰۱
    سوابق: (3149 ديدگاه)

    اگر تولیدکنندگان ماشینهای برقی بتوانند ماشین برقی تولید کنند که برای هر بار شارژ بتواند ۱۰۰۰ کیلومتر مسافت طی کند و زمان شارژ کردنش در ایستگاه شارژ کمتر از ۵ دقیقه باشد دیگر مردم سراسر دنیا راضی میشوند که ماشین برقی بخرند

    موافقم 7
    مخالفم 1
  6. مهدی

    ۱۰ شهریور ۱۴۰۱
    سوابق: (552 ديدگاه)

    چین در صنعت برق بسیار بسیار قوی شده
    و مثل مور و ملخ همه جا رخنه کردن و یک قدرت سیاسی و اقصادی بسیار محکم شده باید و باید با چین هم پیمان شد که هستیم اما نباید باج بدیم باید از انها کار یاد بگیریم و با آنها در پروزهای فن آوری جدید مشارکت کنیم در هوش مصنوعی بسیار پیشرفته هستند
    صنعت برق قدرت – ساخت نیرو گاه اتمی – ساخت نیرو گاه خورشیدی – ساخت هواپیمای مسافربری – جنگنده – صنایع کشاورزی مدرن .ساخت رادار – صنایع الکترونیک
    مخصوصا صنایع و مشاوره های آب

    موافقم 4
    مخالفم 1
    1. HamiD

      ۱۱ شهریور ۱۴۰۱
      سوابق: (2444 ديدگاه)

      آقا شما جومونگ و رویای فرمانروای بزرگ رو ببینی متوجه میشی چینی ها چ آدم های مزخرفی هستن و کلا به دنبال سلطه گری هستن …
      با اینا نباید دوستی کرد …

      موافقم 0
      مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا