شرکت چینی CRRC از قطار هیدروژنی با شعاع حرکتی ۶۰۰ کیلومتر رونمایی کرد که مجهز به قابلیت رانندگی خودران و سیستم ارتباطات ۵G است و میتواند رقیبی جدی برای قطارهای هیدروژنی آلمانی باشد.
بزرگترین تولیدکننده وسایل نقلیه ریلی جهان قطاری با آلایندگی صفر راهاندازی کرده است که با پیل سوختی هیدروژنی با بافر (حائل) ابرخازن کار میکند. به گزارش نیواطلس، این قطار چهار واگنی میتواند به سرعت ۱۶۰ کیلومتربرساعت دست یابد که سریعترین قطار هیدروژنی تا به امروز است.
قطار یادشده به طور مشترک توسط شرکت یکپارچه صنعتی دولتی CRRC و شرکت ترانزیت ریلی چنگدو ساخته شده و اولین قطار مسافربری با نیروی هیدروژنی در چین است که شعاع حرکتی معادل ۶۰۰ کیلومتر دارد و چیزی جز آب منتشر نمیکند. این قطار هیدروژنی قابلیت رانندگی خودران، ارتباطات ۵G، سیستم بیداری، استارت و توقف خودکار و بازگشت به انبار را دارد.
آلمان در این نوع کارها پیشتازی میکند و از سال گذشته حدود ۱۴ قطار آلستوم با سوخت هیدروژنی در حال خدمت در این کشور هستند. قطار جدید CRRC میتواند قطارهای آلمانی را با حدود ۲۰ کیلومتربرساعت سرعت بیشتر شکست دهد، اما قطارهای آلمانی هماکنون ظرفیت پیمایش بسیار بیشتری (۱۰۰۰ کیلومتر ) نسبت به قطار چینی ارائه میدهند.
جالب است بدانید در حالی که ژاپن و کره پرسروصداترین کشورهایی بودهاند که به دنبال هیدروژن سبز به عنوان راهحل حملونقل هستند، آخرین آمار نشان میدهد چین در استقرار واقعی ایستگاههای سوختگیری هیدروژن پیشتاز است. طبق اطلاعات Trends فقط کمی بیش از ۱،۰۰۰ ایستگاه هیدروژن در جهان وجود دارد که حدود یک سوم آنها در چین هستند.
ممکن است چنین حرکتی کاملا گویای وضعیت شرایط آینده یک کشور باشد. کشوری که اکثریت قریب به اتفاق زنجیره تامین باتریهای لیتیومی را کنترل میکند، بیسروصدا نیز در حال حرکت به سمت تسلط بر فناوری هیدروژن است. با فشار ناشی از کمبود منابع لیتیوم که صنعت خودروسازی و سایر صنایع وابسته را تهدید میکند، قیمتها به زودی از سقف معمول عبور خواهد کرد و انقلاب خودروی الکتریکی را با افزایش سرعت به زانو در میآورد؛ به نظر عاقلانه میرسد که جایگزینهای هیدروژنی را زودتر پیش ببریم و از قبل برای این شرایط آماده شویم.
محمدرضا
۴ بهمن ۱۴۰۱یه نفر بیاد به من بگه چرای بجای قطار برقی باید از هیدروژنی استفاده بشه.
قطار برقی مثل خودروی برقی نیاز به باطری و شارژ نداره که خطوط ریلی رو سیم کشی میکنند برای این سرعت ها هم خیلی بهتره
حسین
۴ بهمن ۱۴۰۱کلا برای همه دنیا نمیشه یک نسخه پیچید!
مثلاً یک کشور نفت یا گاز زیاد داره ، دلیلی ندارد روی هیدروژن یا برق سرمایه گذاری کنه!
آلمان گاز نداره که برق تولید کنه ، میره سراغ منابع دیگه.
منصور
۴ بهمن ۱۴۰۱چون هزینه مجهز کردن خطوط راه آهن به جریان برق در فواصل زیاد بیشتر از هزینه تامین باتری یا موتور برای قطار ها در میاد . به ویژه اگر تعداد قطارهای استفاده شده در آن خط راه آهن زیاد نباشد.
معین
۴ بهمن ۱۴۰۱بعد نفت و گاز تموم شه چی؟ نسخه عوض میشه؟
آلمان گاز نداره ولی عقل و شعور داره
آرش
۴ بهمن ۱۴۰۱در اصل اینا هم با برق کار میکنن ولی این برق از هیدروژن تامین میشه بر خلاف حالت عادی که با سوزاندن سوخت توی یک نیروگاه هست
Genius
۴ بهمن ۱۴۰۱دنیا واقعا شده دهکده جهانیها!تکنولوژی روز غرب ظرف دو سه سال میرسه به شرق.همه دارن با حداکثر شتاب به سمت پیشرفت حرکت میکنن جز ما!!
ممد
۴ بهمن ۱۴۰۱با سلام به دوستان
توجه داشته باشیم که تولید برق در اکثرنیروگاههای دنیا از سوختهای فسیلی است پس جایگزین مناسب برای بنزین و گازوئیل هیدروژن هست که بی ام دبلیو تویوتا و بنز هم روش کار میکنن