متفرقه

توافق اعضای اتحادیه اروپا برای ممنوعیت فروش خودروهای درون‌سوز تا سال 2035

کشورهای عضو اتحادیه اروپا به توافقی درباره منع فروش خودروهای درون‌سوز تا سال ۲۰۳۵ دست یافتند. گفت‌وگوها بین ۲۷ عضو این اتحادیه و پارلمان اروپایی از چند روز پیش شروع شده بود و عمده مباحث به آینده بدون آلایندگی و کربن خنثی اختصاص داشت. رئیس کمیسیون محیط‌زیست پارلمان اروپایی با انتشار توئیتی نوشت:

ما گفت‌وگوها درباره استانداردهای آلایندگی دی‌اکسید کربن خودروها را به نتیجه رساندیم

او ادامه داد:

تصمیم تاریخی اتحادیه اروپا برای آب‌وهوا اتخاذ شد و طبق آن اهداف بدون آلایندگی کامل خودروها در سال ۲۰۳۵ و فازهای گذار بین سال‌های ۲۰۲۵ تا ۲۰۳۰ به تصویب رسید.

خودروها در حال حاضر حدود ۱۵ درصد کل آلایندگی دی‌اکسید کربن اتحادیه اروپا را ایجاد می‌کنند درحالی‌که سهم کلی بخش حمل‌ونقل از آلودگی هوای این اتحادیه حدود ۲۵ درصد گزارش شده است. مدیران اجرایی اتحادیه اروپا در سال ۲۰۲۱ پیشنهاد منع فروش خودروهای درون‌سوز مطرح کرده بودند و هم‌اکنون بر اساس توافق به دست آمده، میزان آلایندگی دی‌اکسید کربنی خودروهای صفرکیلومتر در اروپا باید تا سال ۲۰۳۵ به صفر برسد. به این ترتیب در آینده‌ای نه چندان دور شاهد خاتمه عرضه خودروهای بنزینی و دیزلی، محصولات تجاری سبک و همچنین خودروهای هیبریدی خواهیم بود تا به این ترتیب جا برای تولید و عرضه خودروهای الکتریکی بیش از پیش باز شود. مدیر کمیسیون اروپایی نیز با تحسین این توافق اظهار داشت:

این توافق دستاوردی حیاتی برای رسیدن به اهداف آب و هوایی خود در سال ۲۰۳۰ است.

البته معافیت‌هایی برای خودروسازان تولید محدود یا برندهایی با تولید سالانه کمتر از ۱۰ هزار دستگاه وجود دارد. برخی کارشناسان از این معافیت‌ها با عبارت “اصلاحیه فراری” نام می‌برند زیرا بر اساس آن برندهای خاص و لوکس ساز خواهند توانست تا پایان سال ۲۰۳۵ با قوای محرکه درون‌سوز تولید شوند. اما الیور زیپس مدیرعامل بی ام و که هم‌زمان رئیس انجمن خودروسازان اروپا ACEA نیز هست اظهار داشت این تصمیم بسیار دور از دسترس قرار دارد. او خاطرنشان ساخت:

اشتباه نکنید، صنعت خودروی اروپا با چالش تأمین این خودروها و ون‌های بدون آلایندگی دست‌به‌گریبان است.

زیپس با اشاره به اینکه برای دستیابی به اهداف یاد شده باید کارهای زیادی صورت گیرد تصریح کرد:

به همین منظور باید مواردی همچون فراوانی انرژی تجدید پذیر، زیرساخت‌های شارژ عمومی و شخصی و دسترسی به مواد خام در نظر گرفته شوند.

پارلمان اروپا رای مثبتی به ممنوعیت فروش تمامی خودروهای درون‌سوز در سال ۲۰۳۵ داد اما برخی اعضای محافظه‌کار و همچنین آلمان به برخی اهداف این توافق بی‌میل بودند و اظهار داشتند خودروسازان اروپایی در این شرایط قافیه را به رقبای خود خواهند باخت. در حال حاضر حدود ۱۲ درصد از کل خودروهای جدید فروخته شده در اتحادیه اروپا از نوع الکتریکی هستند و مشتریان نیز به خاطر هزینه‌های انرژی و قوانین وضع شده روی خوشی به این نوع خودروها نشان می‌دهد. کشور چین نیز به عنوان بزرگ‌ترین بازار خودرویی دنیا خواهان سهم ۵۰ درصدی خودروهای الکتریکی، پلاگین هیبریدی و هیدروژنی از بازار تا سال ۲۰۳۵ است.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم مجله "پدال"

مطالب مشابه

‫۱۰ دیدگاه‌ها

  1. AMANTE

    ۷ آبان ۱۴۰۱
    سوابق: (1855 ديدگاه)

    تقریبا غیرممکنه تا سال 2035 دی اکسید کربن اروپا به صفر برسه.
    این یعنی جایگزین کردن میلیون ها وسیله ی نقلیه سواری و سبک و سنگین در یک دهه.
    حتی اگه بگیم بتونن اینکار رو بکنن چه جوری میخوان انرژی این همه ماشین رو تامین کنن و جایگاه های شارژ شون رو درست کنن.
    بعد وضع همه ی کشور ها و شهر های اروپایی گل و بلبل نیست و تعدادی با وضع درآمدی پایین با اقتصاد نه چندان جالب هم هستن.

    موافقم 28
    مخالفم 20
    1. soroushz

      ۷ آبان ۱۴۰۱
      سوابق: (228 ديدگاه)

      منظور از ممنوعیت فروش، ممنوعیت فروش خودروی نو از طرف کارخونه ست. وگرنه خرید و فروش دست دوم های درونسوز ادامه داره. شاید ۲۰۵۰ اون هم ممنوع بشه. که البته تا اون موقع همه‌ی بنزینی ها اوراق شدن. امیدوارم راهی برای زنده موندنشون حتی با تعداد کم پیدا بشه

      موافقم 30
      مخالفم 0
      1. Ali rezaii

        ۷ آبان ۱۴۰۱
        سوابق: (25 ديدگاه)

        و باید اشاره کنم خودرو های بدون آلایندگی مثل الکتریکی و هیدروژنی با خودرو های الکلی و بیوگازی تفاوت دارن . خودرو های هیدروژنی و الکتریکی هیچ گونه دی اکسید کربن تولید نمی کنند ولی خودرو های الکلی و بیو گازی کربن خنثی هستن و همون دی اکسید کربن که هنگام تولید سوخت جذب کردند در هنگام سوختن بیرون میدن . این گونه خودرو ها هم درون‌سوز هستن که پدال باید اصلاح کنه

        موافقم 13
        مخالفم 0
    2. Nima RST

      ۷ آبان ۱۴۰۱
      سوابق: (12 ديدگاه)

      با برنامه ریزی علمی و حساب شده همه اینکارا ممکن میشه
      درمورد کل کشور های اروپایی هم نیست، فقط کشور های اتحادیه اروپا که همشون شدیدا توسعه یافته و منظمن
      وگرنه کشورای اروپای شرقی و جنوب شرقی تا پنجاه سال دیگم تمام برقی نمیشن

      موافقم 12
      مخالفم 2
  2. amir1400

    ۷ آبان ۱۴۰۱
    سوابق: (1248 ديدگاه)

    من کاملا از موج الکتریکی شدن خودرو ها حمایت میکنم ، خودرو های برقی دارن با سرعت زیادی تکامل و پیشرفت میکنن خودتون فکرش رو بکنین الان خودرو های برقی معمولی عملکرد و شتابی در حد خودرو های اسپرت و قدرتمند درونسوز دارن به عنوان مثال : تسلا مدل s پلد همین چند وقت پیش بوگاتی شیرون و دیوو رو تو درگ تحقیر کرد و نشون داد یه سدان ۵ نفره تقریبا فول سایز در صورت که الکتریکی باشه میتونه سریع تریم هایپرکار های دنیا رو تو خط مستقیم شکست بده ، در کل ما که تا حالا سوار ماشین برقی نشدیم ولی احتمالا سواری باهاشون جالب و لذت بخش باشه ، به هر حال یه علتی داره که فروششون با سرعت بالایی در زیاد شدن هست

    موافقم 8
    مخالفم 11
    1. d1123

      ۷ آبان ۱۴۰۱
      سوابق: (100 ديدگاه)

      دلیل اصلی فروش بیشتر الکتریکی ها، مشوق مالیاتی و هزینه سوخت هست

      موافقم 4
      مخالفم 0
  3. meysam

    ۷ آبان ۱۴۰۱
    سوابق: (3540 ديدگاه)

    حتی اگه این اتفاق بیافته هم با استناد به این مقاله کل صنعت حمل و نقل ۲۵٪ کربن دی‌اکسید تولیدی اروپاست.
    برای اون ۷۵٪ فکر خاصی نشده فقط رو حمل و نقل تمرکز کردن.
    هیدروژن باید به نتیجه برسه چون اینطور که بنظر میرسه هیدروژن تنها منبع انرژیه که معضل تامین انرژی و مسائل زیست محیطی رو تغییر میده
    مگر اینکه ایده‌های نیکولا تسلا رو اجرا کنن تا برق رایگان و پاک و نامحدود بصورت بی‌سیم در دسترس همه جهان قرار بگیره که اونوقت باید فاتحه اقتصاد انرژی رو خوند که عمرا نمیزارن چون بدنبالش تمام موازنه‌های سیاسی و اقتصادی جهان تغییر میکنه

    موافقم 10
    مخالفم 8
  4. بی خیال اسم

    ۷ آبان ۱۴۰۱
    سوابق: (790 ديدگاه)

    خبر دردنا‌کی بود…
    ولی چه می شه کرد باید باهاش کنار بیایم

    ولی اجرای این طرح چندین سال طول می کشه تا وسایل نقلیه برقی جایگزین بنزینی ها یا دیزلی ها بشن

    موافقم 13
    مخالفم 1
  5. ferimia

    ۷ آبان ۱۴۰۱
    سوابق: (95 ديدگاه)

    از لحاظ تایم بندی، هیچ مشکلی نیست.
    طی دهه آینده خودرو های الکتریکی بسیار پیشرفت میکنن ولی سوال اصلی اینجاس
    آیا کشور ها میتونن زیر ساخت لازم رو ایجاد کنن؟ از جمله، ایستگاه شارژ، برق مورد نیاز، مواد اولیه مورد نیاز و…
    این رو زمان مشخص میکنه و نمیشه پیش بینی کرد… سال ۲۰۳۰ میشه نظر داد.

    موافقم 3
    مخالفم 0
  6. shayan1renault

    ۲۸ آبان ۱۴۰۱
    سوابق: (1113 ديدگاه)

    دلم برا اگزوز هایی که ازشون دود بیرون میمومد وصدای موتورهای درون سوز تنگ میشه..

    موافقم 0
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا