متفرقه

تاکید نمایندگان مجلس بر اهمیت اجرای طرح واردات خودرو

امروز نایب رئیس کمیسیون صنایع مجلس واردات خودرو را تنها راهکار تنظیم بازار دانست. نایب‌رئیس کمیسیون قضایی مجلس هم، معتقد است با واردات می‌‌توان خودروسازان را ادب کرد!

سیدجواد حسینی کیا رئیس کمیسیون صنایع مجلس، در گفت‌‌وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت با انتقاد از گرانی خودرو، گفت:

در شرایط کنونی فقط واردات خودرو بازار را تنظیم می‌کند و درصورت بی توجهی به این مهم و با دست فرمون کنونی خودروسازان، بهای این کالا نه تنها کاهشی نمی‌شود بلکه سیر صعودی آن نیز تداوم خواهد داشت.

برای تنظیم بازار چاره‌ای جز واردات مدیریت شده وجود ندارد،  در حال حاضر عرضه و تقاضا خودرو متناسب نیست و تولید خودروسازان نیاز بازار را تامین نمی‌کند.

هرچند ادعا می‌شود که خودروسازان زیرساخت لازم برای تولید یک میلیون و ۵۰۰ هزار دستگاه خودرو را دارند اما در واقعیت این شرکت‌ها فقط ۹۰۰ هزار دستگاه تولید کردند و از آنجا که نیاز بازار حدود یک میلیون و ۷۰۰ هزار دستگاه است با کمبود حدود ۵۰ درصدی عرضه، تنظیم بازار ممکن نیست؛ برای جبران کمبود خودرو در بازار باید واردات انجام شود.

 متاسفانه هزینه بالاسری خودروسازان زیاد است در نتیجه تولید آن‌ها با زیان همراه بوده و این موضوع موجب می‌شود که این شرکت‌ها تمایلی برای افزایش تولید نداشته باشند حال آنکه به جای کاهش تیراژ تولید باید برای کاهش هزینه‌های مازاد برنامه‌ریزی شود.

حسن نوروزی نماینده مردم رباط کریم و بهارستان در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس ضمن اشاره به نابسمانی در بازار خودرو، از لزوم واردات محدود برای کنترل رفتار خودروسازان سخن گفت:

مجلس برای در هم شکستن قدرت انحصار خودروسازی ها، در بودجه امسال واردات ۷۰ هزار خودروی هیبریدی و برقی را دیده است.

هر چقدر صحنه رقابت زیاد شود کیفیت محصولات داخلی هم ارتقاء پیدا می‌کند،اگر بتوانیم خودروهای خارجی را در حد محدود وارد کنیم، به نظر می‌رسد خودروسازان داخلی و دولتی که همیشه به عنوان یک فرزند دارای لطافت و خودنمایی خاص خودشان هستند و به نوعی با استبداد در قیمت ها به مردم ظلم کردند، ادب می‌شوند.

هر چقدر با احتکار مبارزه کنیم فایده ای ندارد مگر اینکه درب رقابت را باز کنیم؛ همیشه در بحث تقویت کالای داخلی یک اشتباهاتی داریم که به واسطه آن مردم را از واردات خودرو محروم می کنیم.

نباید به سرمایه ملی ضربه زد، نمی خواهیم بگوییم صد در صد اما باید به صورت محدود واردات خودرو صورت بگیرد تا خودروسازان داخلی بدانند رقیب دارند.

واکنش مدیر عامل ایران خودرو به موضوع مافیا

مهدی خطیبی مدیرعامل ایران خودرو در مصاحبه با خبرگزاری فارس، ضمن اعلام موافقت با واردات خودرو گفت:

در مورد واردات خودرو مباحثی مطرح می‌شود که مافیا اجازه نمی‌دهد و من در همین جا به عنوان مدیرعامل ایران خودرو تاکید می‌کنم که گروه صنعتی ایران خودرو و بنده به عنوان مدیرعامل این شرکت خودروساز هیچ گونه مخالفتی با واردات خودرو نداریم.

 ما هم موافقت واردات خودرو هستیم و هم موافق رقابت هستیم، بنابراین اگر مشکلاتی  وجود دارد در رابطه با واردات مقصر را ایران خودرو یا سایپا ندانند.

فضای کار به‌گونه‌ای ترسیم شده که کارکردن را بسیار سخت کرده است. ایران خودرو به عنوان بزرگ‌ترین خودروساز ایران و خاورمیانه و یکی از خودروسازان مطرح خاورمیانه به اعتقاد کارشناسان با تمام محدودیت‌ها یک سر و گردن بالاتر از بسیاری از بخش‌های اقتصادی کشور است.  مدیرعامل ایران خودرو تصریح کرد: کسانی با حُسن‌نیت و سوء‌نیت به دنبال حاشیه و مانع تراشی برای رسیدن به اهداف ما هستند بدانند اگر می‌خواهند به ایران خودرو برسند باید خودشان را بزرگ کنند و ما نمی‌گذاریم ما را کوچک و اندازه خودشان کنند.

مسائلی در رابطه با مافیای خودرو مطرح می‌شود، سوال من این است که مافیای خودرو کیست و کجاست؛ آنها که این مسائل را مطرح می‌کنند بگویند که مافیای خودرو کیست و به ما نشان دهند.

آیا دولت می‌تواند مستقل از دیگر نهادها، واردات خودرو را آزاد کند؟

براساس شواهد موجود، ظاهرا قانونی برای منع دولت از واردات خودرو وجود ندارد. همان‌طور که چهار سال پیش، دولت وقت با هدف مدیریت منابع ارزی، تصمیم به توقف واردات خودرو گرفت؛ امروز هم می‌تواند مستقل از نهادهای قانون‌گذار مثل مجلس شورای اسلامی، واردات را آزاد کند. در واقع، طرح پیشنهادی مجلس برای از سرگیری واردات، با هدف کمک به ساماندهی بازار خودرو و کاهش انحصار تصویب شد.

قبل از آنکه بند واردات خودرو از متن بودجه ۱۴۰۱ حذف شود، درآمدی حدود ۶۰‌هزار میلیارد تومانی از محل مالیات و عوارض ۷۰ هزار خودروی وارداتی، پیش‌بینی شده بود.

مطالب مشابه

‫۱۹ دیدگاه‌ها

  1. آرم@ن

    ۱ اردیبهشت ۱۴۰۱
    سوابق: (183 ديدگاه)

    دولت و مجلس تو خواب بتونن حریف مافیا بشن

    موافقم ۲۵
    مخالفم ۴
    1. zeg02

      ۱ اردیبهشت ۱۴۰۱
      سوابق: (36 ديدگاه)

      فعلا که مجلسیا برن سیسمونی نوه هاشون رو از خارج بخرن 😬

      موافقم ۳۷
      مخالفم ۸
    2. Amard

      ۲ اردیبهشت ۱۴۰۱
      سوابق: (510 ديدگاه)

      مگه فک میکنی دولت مجلس تصمیم گیر هستن اونها فقط باید بگن چشم چون از سفره کنار گذاشته نشن ضمنا مشکل ما خیلی اساسی تر از واردات خودرو بخاطر همین که چه واردات بشه چه نش اکثریت مردم بی بهره میمونن از حقوق امکانات اولیه مشکل ریشه ای باید ریشه ظلم خوشکوند نه شاخه رو

      موافقم ۸
      مخالفم ۲
  2. Jdm باز

    ۱ اردیبهشت ۱۴۰۱
    سوابق: (1062 ديدگاه)

    من که حتی یک درصدم امیدی به واردات خودرو ندارم
    حتی اگر وارد هم بشه، با قیمت های فضایی و بسیار گران و حتی دو برابر قیمت جهانی به دست افراد میرسه
    اونم نه برای مردم عادی، بلکه پولدارا !

    موافقم ۳۱
    مخالفم ۴
    1. SS

      ۲ اردیبهشت ۱۴۰۱
      سوابق: (614 ديدگاه)

      دو برابر قیمت جهانی بودن که چیز جدیدی نیست
      الان ماشین های ۲۰۱۶-۲۰۱۸ دارن با سه تا چهار برابر قیمت جهانی فروش میرن

      موافقم ۹
      مخالفم ۰
  3. blackferrari

    ۱ اردیبهشت ۱۴۰۱
    سوابق: (30 ديدگاه)

    ماشینی که قرار باشه با ۳ ۴ برابر قیمت واقعیش فروش بره بهتره وارد نشه

    موافقم ۱۲
    مخالفم ۲
  4. HamiD

    ۱ اردیبهشت ۱۴۰۱
    سوابق: (2408 ديدگاه)

    عی بابا گرفتار شدیم!
    این میگی بکن اون میگه نکن!
    چرا واردات رو باز نمیکنی؟!

    در ضمن با مونتاژ چینی ها اصلا امیدی به واردات نداشته باشین عزیزان … خصوصا اونی که پولش رو داره داره گذر موقت میاره عشق میکنه …
    تمام …

    موافقم ۹
    مخالفم ۴
  5. علیرضا

    ۱ اردیبهشت ۱۴۰۱
    سوابق: (161 ديدگاه)

    اگه خودرویی هم وارد بشه نصیب خودشون و آقا زاده ها میشه و به ریش ملت خنگ بخندند
    پس همون بهتر که وارد نشه ولی آخرش برای خودشون وارد می کنند،

    موافقم ۱۹
    مخالفم ۲
  6. محمد

    ۱ اردیبهشت ۱۴۰۱
    سوابق: (103 ديدگاه)

    چه باز بشه و چه نشه فایده ای به حال ما نداره و مطمنا دلیلش هم شکستن انحصار نیست . نیاز بازاری که اقای حسینی کیا میگه ماشین های وارداتی نیست طبق امار ها فقط یک درصد مردم ایران ماشین خارجی دارند.ضمنا تا اونجایی که یادم هست هر وقت نسل جدید ماشین ها میامد نسل قبلی ها ارزون نمیشد بلکه نسل جدید گرون تر بوده و علاوه بر این برای این که یک ماشین شماره گذاری بشه ۱۲۰ درصد قیمت دلاریش میره روش و این در حالیه که ارز سنایی بهش اختصاص میدن که فکر کنم الان ۲۴ هزار تومن است نه ارز دولتی. به جای اینکه بخوان کمبود کسری بودجه دولت رو با واردات ماشین جبران کنن بعد بزنن به اسم انحصار چهار تا پلتفرم جدید حتی چینی مونتاژ کنن با قیمت منطقی و محصولات قدیمی رو هم از خط تولید خارج کنند که نیاز بازار برطرف بشه و مردم هم بتونن بخرند.
    البته هیچ وقت این کار را نخواهند کرد چون تا قبل از این هم نکردند برجام که بود ماشین های سگمنت c مثل النترا و اکسنتت و سراتو یا هاچ بک های سری i هیوندایی را مونتاژ کردند اما نه به قیمتی که مردم عادی بخرند بللکه به قیمت ماشین خارجی و لوکس

    موافقم ۵
    مخالفم ۷
  7. یانکی.من هم فرزند کسی هستم.آبان سرخ.

    ۱ اردیبهشت ۱۴۰۱
    سوابق: (2109 ديدگاه)

    وقتی میگن از تولید داخل حمایت کنید و ما مردم پولمون رو حروم جنس داخل میکنیم و کلی ضرر و درد سر نصیبمون میشه در حالی که اون گندشون به اندازه یک کامیون سیسمونی از ترکیه میاره و به ریش مردم میخندن.حیف که پدال پاک میکنه وگرنه بیشتر میگفتم.فقط دوستان تا زمانی که مجبور نشدید کالای ساخت داخل نخرید و این رو به دیگران هم بگید.در ضمن این مملکت حیف شد.دیگه درست نمیشه

    موافقم ۱۲
    مخالفم ۳
  8. Navid_A.J

    ۱ اردیبهشت ۱۴۰۱
    سوابق: (3435 ديدگاه)

    هرچقدر دولت از اقتصاد دورتر باشه، برای مردم بهتره. بشینه کنار فقط مالیاتشو بگیره و بستر فعالیت اقتصادی رو فراهم کنه.

    موافقم ۷
    مخالفم ۱
  9. مردیم از خوشی

    ۱ اردیبهشت ۱۴۰۱
    سوابق: (912 ديدگاه)

    این اق.ا ز.ا.ده های چه فشاری به پدرانشان میارند حقم دارند دیگه ماشین های لاکچریشون قدیمی شده

    موافقم ۷
    مخالفم ۷
    1. مردیم از خوشی

      ۱ اردیبهشت ۱۴۰۱
      سوابق: (912 ديدگاه)

      بی ربطه ولی چند وقت نبودم ایمیلم یادم رفته بود (میدونم به چیز تونم نیست ولی گفتنم شاید طرفدارام دلشون برام تنگ شده باشه 😜 )

      موافقم ۲
      مخالفم ۱۰
    2. SS

      ۲ اردیبهشت ۱۴۰۱
      سوابق: (614 ديدگاه)

      اونها که خودروهایی که قرار هست وارد بشه رو نگاه نمیکنن
      به نظرتون سلیقشون به ماشین های زیر ۲.۵ لیتر و زیر ۴۰ هزار دلار میگیره؟؟
      همین الان هم انواع گذرموقت ها با قیمت بالای ۱۰۰ هزاردلار رو تو همین تهران سوار هستن…

      موافقم ۱
      مخالفم ۱
  10. شهر نشین

    ۱ اردیبهشت ۱۴۰۱
    سوابق: (1004 ديدگاه)

    من مخالف واردات هستم.

    موافقم ۱
    مخالفم ۱۵
  11. فرشاد

    ۲ اردیبهشت ۱۴۰۱
    سوابق: (35 ديدگاه)

    ببین کجاش پول قلمبه واسه مجلسی ها خوابیده که اینجوری پیگیر افتادن دنبال قضیه!!
    اون موقع که مردم داشتن تو اشغالای داخلی جون میدادن،به یه ورشونم نبود،حالا سه پیچ کردن واردات شروع بشه

    موافقم ۴
    مخالفم ۷
  12. سامان اذری

    ۲ اردیبهشت ۱۴۰۱
    سوابق: (2994 ديدگاه)

    دوست من تو استانبول تو کار ملک هست
    همون طور که میدونید خانواده قالیباف رئیس مجلس
    اومدن استانبول برا خرید سیسمونی
    به جز سیسمونی ۲ تا اپارتمان خریدن از برج اسکای لند
    تو منطقه ماسلاک استانبول به مبلغ ۱ میلیون و چهارصد هزار دلار
    که گرونترین برج استانبول هست
    الان مطمئن باشید ایشون مردم ایران ب ت****ش هم نیست

    موافقم ۱۶
    مخالفم ۶
  13. رام

    ۲ اردیبهشت ۱۴۰۱
    سوابق: (14 ديدگاه)

    برادران گرامی
    مافیا کجا بود؟
    کل نظام یک دست هستش
    همه چی از بالا تا پایین دست خودشونه
    ما چیزی به نام مافیا نداریم
    چون اکه بود از بین بردنش کار خیلی راحتیه
    مگه ممکنه مافیا بساد و ماشین چینی رو ۳ برابر قیمت بده بازار؟خوب دولت میتونه خیلی راحت همون ماشین رو به قیمت اصلی بده مصرف کننده
    پس مافیا نداریم
    هر چی هست دو طرف معادله برابره

    موافقم ۱۰
    مخالفم ۰
  14. احمدرضا

    ۲ اردیبهشت ۱۴۰۱
    سوابق: (227 ديدگاه)

    اینا هم سوراخ خبری رو پیدا کردن ها کشور داره به فنا میره هرروز درباره واردات ماشین حرف میزنن

    موافقم ۵
    مخالفم ۰

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا