متفرقه

استقبال فوق‌العاده زیاد نروژی‌ها از خودروهای الکتریکی!

همه می‌دانیم که نروژ جزو کشورهای پیشرو در استفاده از خودروهای الکتریکی است. این علاقه به حدی است که از ۱۰ خودروی جدیدی فروخته شده در این کشور طی ماه ژانویه، ۹ دستگاه از نوع تمام الکتریکی بوده‌اند. داده‌های منتشر شده توسط فدراسیون جاده‌ای نروژ PFV نشان می‌دهد در کل ۷۹۵۹ دستگاه خودروی صفرکیلومتر در ماه ژانویه به فروش رسیده‌اند که از این میان ۶۶۵۹ دستگاه دارای قوای محرکه تمام الکتریکی بوده‌اند. در واقع این خودروها سهم ۸۳.۷ درصدی از بازار را طی ماه گذشته به خود اختصاص داده‌اند. این میزان فروش نشان دهنده افزایش ۳۰.۷ درصدی نسبت به اولین ماه سال ۲۰۲۱ است. همچنین ۶.۸ درصد از خودروهای صفرکیلومتر فروخته شده در ماه ژانویه به قوای محرکه پلاگین هیبریدی مجهز بوده‌اند.

در کل ۳۸۷ دستگاه خودروی بنزینی و دیزلی هم طی این مدت در نروژ فروخته شده‌اند. از این میزان ۱۷۵ دستگاه خودروی بنزینی بوده‌اند و بنابراین پورشه تایکان با فروش ۱۸۱ دستگاهی پرفروش‌تر از تمامی خودروهای بنزینی ماه ژانویه نروژ بوده است! اما پرفروش‌ترین خودروی ماه ژانویه ۲۰۲۲ نروژ آئودی Q4 e-tron با فروش ۶۴۳ دستگاهی بوده است. این خودرو در واقع سهم ۸.۱ درصدی از بازار را به خود اختصاص داده است. پس از آئودی هم به ترتیب هیوندای آیونیک ۵ با فروش ۴۷۷ دستگاهی، بی ام و iX با فروش ۴۴۴ دستگاهی، اشکودا انیاک با فروش ۳۸۹ دستگاهی، فولکس‌واگن ID.4 با فروش ۳۸۹ دستگاهی، فورد موستانگ مک ای با فروش ۳۵۶ دستگاهی، کیا EV6 با فروش ۳۵۶ دستگاهی و آئودی e-tron با فروش ۲۸۹ دستگاهی قرار دارند. تنها خودروی غیر الکتریکی حاضر در جایگاه ۱۰ خودروی پرفروش تویوتا راو ۴ پلاگین هیبریدی با فروش ۲۷۱ دستگاهی بوده است.

پرفروش‌ترین برند این ماه در نروژ هم آئودی با فروش کلی ۹۵۲ دستگاهی بوده است و پس از آن نیز هیوندای با فروش ۷۰۴ دستگاهی، فولکس‌واگن با فروش ۶۵۹ دستگاهی، کیا با فروش ۶۱۶ دستگاهی و تویوتا با فروش ۵۷۶ دستگاهی قرار دارند. نکته جالب اینکه تسلا در بین ۱۰ خودروساز پرفروش ماه ژانویه ۲۰۲۲ نروژ جایگاهی ندارد و البته خودروهایش هم در بین ۲۰ خودروی پرفروش این کشور دیده نمی‌شوند. یکی از دلایل این موضوع می‌تواند به مشکلات زنجیره تأمین مربوط باشد. نروژ به منع فروش خودروهای بنزینی و دیزلی در سال ۲۰۲۵ متعهد شده است و به همین خاطر مشوق‌های مالیاتی چشمگیری توسط دولت برای خرید خودروهای الکتریکی ارائه می‌شود. شایان ذکر است نروژ هشتمین کشور با بالاترین میزان تولید ناخالص داخلی است.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم مجله "پدال"

مطالب مشابه

‫۳۰ دیدگاه‌ها

  1. زیزیگولو

    ۱۹ بهمن ۱۴۰۰
    سوابق: (4927 ديدگاه)

    وقتی زیرساختهاش تو شهرها و جاده ها وجود داشته باشه چرا که نه؟

    موافقم 39
    مخالفم 4
    1. مردیم از خوشی

      ۱۹ بهمن ۱۴۰۰
      سوابق: (1390 ديدگاه)

      مشکلات برقی ها هنوز زیاده ، برد کم و زمان شارژ زیاد و…
      اصلا فکرش هم چندش هست بجای یه لندرور دیسکاوری بری یه فولکس برقی بخری

      موافقم 8
      مخالفم 66
      1. زیزیگولو

        ۱۹ بهمن ۱۴۰۰
        سوابق: (4927 ديدگاه)

        منم از برقیا خوشم نمیاد ولی با تکنولوژی نمیشه مبارزه کرد و در نهایت چه بخایم و چه نخایم آینده واسه برقیاست

        موافقم 27
        مخالفم 4
        1. 🤍Tesla cybertrack🤍

          ۱۹ بهمن ۱۴۰۰
          سوابق: (757 ديدگاه)

          منکه به شخصه شدیدا منتظر همه گیری الکتریکی ها هستم ولی شما هم چون آینده با الکتریکی هاست اگه می خواید علاقه مند ماشین بمونید بهتره باهاشون کنار بیاید

          موافقم 20
          مخالفم 2
        2. زیزیگولو

          ۱۹ بهمن ۱۴۰۰
          سوابق: (4927 ديدگاه)

          همه گیری شروع شده و داره تبدیل به پاندمی میشه

          موافقم 11
          مخالفم 0
      2. seyedjavadrouhani-mercedesbenz

        ۱۹ بهمن ۱۴۰۰
        سوابق: (527 ديدگاه)

        اگر توی اروپا زندگی میکردی و بنزین لیتری ۲ دلار بود ( هلند ) ، خواه ناخواه جذب برقیا با شارژ رایگان میشدی ، حتی اگر قبولشون نداشته باشی ، بررای همینه که اروپا بهشت خودروهای برقیه و در آمریکا برقی دوست ها بسیار کمتر از اروپان و در خاور میانه هم بجز ترکیه هیچ کشوری با اینکه میتونن زیر ساخت هارو تامین کنن ولی چون هم نفتشون زیاده و هم بنزینشون ارزونه ، لطفا فکر نکنید مردم اسکلن که میرن برقی میخرن

        موافقم 18
        مخالفم 3
        1. seyedjavadrouhani-mercedesbenz

          ۱۹ بهمن ۱۴۰۰
          سوابق: (527 ديدگاه)

          تازه مالیات آلایندگی رو هم در نظر بگیرید و طرفداران خود خودروهای برقی

          موافقم 12
          مخالفم 0
    2. is that a.........Supraaaa

      ۱۹ بهمن ۱۴۰۰
      سوابق: (750 ديدگاه)

      نه

      اسه این دوسشون دارن چون از چیزای پاک و بی صدا خوششون میاد

      اونا 1200 اسب قدرت با 400 کیلومتر سرعت و صدای مهیب براشون مهم نی اونا چیزای حوصله سر بر دوس دارن

      موافقم 6
      مخالفم 10
      1. زیزیگولو

        ۱۹ بهمن ۱۴۰۰
        سوابق: (4927 ديدگاه)

        البته خیلی از اروپاییا هم به ماشینای برقی روی خوش نشون ندادن …. زمان میبره تا مردم به ماشینای برقی خو بگیرن

        موافقم 7
        مخالفم 1
  2. مردیم از خوشی

    ۱۹ بهمن ۱۴۰۰
    سوابق: (1390 ديدگاه)

    یکی از علت های اصلی استقبال هم حقوق بسیار بالا در نروژ هست ، مطمئن باشید اون ۲۰ درصد هم که برقی نخریدند اکثرا بخاطر این بوده که میخواستند مثلا تا ۳۰هزار هزینه کنند که تو این رنج برقی نیست

    موافقم 15
    مخالفم 3
    1. بهزاد

      ۱۹ بهمن ۱۴۰۰
      سوابق: (2417 ديدگاه)

      داداش علت هایی که ذکر میکنی تماما اشتباهه‌.
      دولت نروژ به قدری مالیات رو درون سوزها وضع کرده که قیمت اونها نتنها کمتر از برقی ها نیست بلکه گرانتر هم شده‌.
      به غیر از مشوق های نقدی خریداران خودروهای برقی از برخی مالیات ها معافند یا ۵۰ درصد عوارض را پرداخت نمیکنند و رایگان از خطوط ویژه ی اتوبوس ها میتونن عبور کنند و همچنین برق ارزان نروژ.
      در واقع تمام شواهد حاکی از اونه برخلاف نظر شما که فکر میکنی به خاطر توان مالی مردم نروژ این اتفاق افتاده در حالی که مردم به خاطر صرفه جویی اقدام به خرید کرده اند.

      موافقم 13
      مخالفم 6
      1. مردیم از خوشی

        ۱۹ بهمن ۱۴۰۰
        سوابق: (1390 ديدگاه)

        با چه اطمینانی از اشتباه بودن حرف من میگی 😂😏 اعتماد به نفس زیادی هم خوب نیست

        شما میگی : دولت نروژ به قدری مالیات رو درون سوزها وضع کرده که قیمت اونها نتنها کمتر از برقی ها نیست بلکه گرانتر هم شده‌.

        یعنی دولت اینقدر مالیات می‌کشه روی درون‌سوز که مثلا سوناتا ، ۲۰ هزار دلاری قیمتش میشه ۴۰ هزار دلار ؟!

        میشه برای حرف تون سندی بیارید ؟!

        بازم میگم یکی از علت ها درآمد بالای مردم نروژ هست چون تمام خودرو های برقی فعلی در رنج قیمت خودرو های لوکس هستند ، درسته طرح های تشویقی هست ولی اگه شما نتونی اون هزینه سنگین خرید خودرو برقی پرداخت کنید هیچ یک از اون طرح ها بهتون نمیرسه

        موافقم 7
        مخالفم 6
        1. بهزاد

          ۱۹ بهمن ۱۴۰۰
          سوابق: (2417 ديدگاه)

          برای شما قیمت یک خودرو همان چیزی هست که در سایت ها میبینید اما در واقعیت هزینه ی یک خودرو یک کلیت را شامل میشه که بهش هزینه ی نگهداری میگن و برای یک دوره ی مشخص مثلا ۵ ساله در نظر گرفته میشه.
          Eventually, in the late 1990s and early 2000s, the incentives the group campaigned for started to materialize, handing EVs a superior status on Norway’s roads. Rules were introduced that exempted EVs from all toll charges and parking fees and allowed them to skip traffic by using bus lanes. More meaningfully, purchases of new EVs were exempted from hefty taxes—including VAT and purchase tax—meaning a new Volkswagen e-Golf cost €790 ($893) less than a VW Golf with a combustion engine
          همانطور که میبینی یک گلف الکتریکی هزینه ی کلی نزدیک ۹۰۰ دلاری کمتر از درون سوز داره.
          اونجا اکثر مردم خودرو را به صورت اقساطی و لیزینگ میخرند و خریدار میبینه که دولت یک گروه از این خودروها را از مالیات هایی معاف کرده یا تخفیف گذاشته تصمیم میگیره که به سمت خودروهای با صرفه بره.
          اگر اشتباه نکنم مالیات بر دی اکسید کربن آزاد شده توسط یک خودرو براساس هر گرم محاسبه میشه که حدود ۱۰۰۰ کرون نروژ هست و اگر خودرویی ۱۵۰ گرم آلایندگی در هر کیلومتر داره میشه ۱۵۰ هزار کرون و ما هم اینجا داریم مباحثی میکنیم و دلایلی میاریم که از اصل به دور هست.

          موافقم 5
          مخالفم 2
        2. مردیم از خوشی

          ۱۹ بهمن ۱۴۰۰
          سوابق: (1390 ديدگاه)

          بحث را به حاشیه نبر قرار شد ثابت کنی خودرو درون‌سوز گرون تر از برقی هاست 😏
          من گفتم که وضعیت مالی‌خوبی دارند برقی میخرند ! که قیمت ماشین لوکسه وقتی من دارم اینا میگم یعنی اصلا منظور مالیات های سال ها بعد نیست منظور قیمت خرید هست

          تمام اطلاعاتی که نوشتی هم غلطه
          ۱۵۰ گرم برا هر کیلومتر ! می‌دونی یعنی چه 😂
          هزار کرون برا هر گرم !!!! می‌دونی ۱۰۰۰ کرون چند دلار هست ؟ یکم اطلاعات جمع کن بعد بیا به من ایراد بگیر من تا به چیزی مطمئن نباشم نظری نمی‌دم

          موافقم 3
          مخالفم 4
        3. بهزاد

          ۱۹ بهمن ۱۴۰۰
          سوابق: (2417 ديدگاه)

          مهندس در نروژ برای هر گرم دی اکسید مالیات در نظر گرفته شده و این مالیات فقط براساس همان یک کیلومتره!
          حداقل سطحتو ببر بالا و نگو که برداشت کردی هر کیلومتری که میره اون میزان مالیات باید بده!
          اگر تا به حال تو زندگی ۲ سال مداوم کار کرده بودی و دستت تو جیب ددی نبود حساب و کتاب زندگی دستت میومد نه اینکه از رو تخیل بگی اونا وضعشون خوبه پس ماشین برقی میخرند.
          کسی که نمیدونه دخل و خرج چیه و بدتر از اون اصلا نمیدونه مالیات یعنی چی و فکر میکنه اونجا همه نقدی میخرند و اقساط یا خودروی اجاره ای چیه نباید هم چیزی رو قبول کنه.

          موافقم 3
          مخالفم 3
        4. مردیم از خوشی

          ۱۹ بهمن ۱۴۰۰
          سوابق: (1390 ديدگاه)

          اه از رو هم نمیری
          تو داری میگی هر کیلومتر ۱۵۰ گرم تولید می‌کنه !!! در حالی که ۵ گرم هم تولید نمیکنه
          حتی اگه ۵ گرم در نظر بگیرم ، بازم میگی ۱۰۰۰ کرون که به دلار میشه هر کیلومتر ۶۰۰ دلار 😂 یعنی طرف ۱۰۰۰ کیلومتر بره باید ۶۰۰۰۰ دلار مالیات بده ؟؛تازه من ۵ گرم حساب کردم
          برو یکم چیز یاد بگیر بعد بیا بحث‌ کن که اینطوری آبروریزی نشه ، برو

          موافقم 5
          مخالفم 3
        5. بهزاد

          ۱۹ بهمن ۱۴۰۰
          سوابق: (2417 ديدگاه)

          5 گرم هم تولید نمیکنه!؟
          یکم از اون نعمت خدادادی استفاده کن و به کار بنداز.
          تویوتا کمری ۴ سیلندر ۹۸ گرم گازهای آلاینده در هر کیلومتر آزاد میکنه و این عدد برای فورد f150 مدل ۶ سیلندر ۲۲۴ گرم در هر کیلومتر هست.
          حتی زحمت نمیدی قیمت کرون نروژ را دربیاری و نمیدونی نسبت کرون به دلار یک به نه هست و ۱۵۰ هزار کرون حدود ۱۶ هزار دلار میشه.
          با کیا داریم بحث میکنیم و واقعا اگر تولید گازهای آلاینده به ۵ گرم رسیده یا برسه ایلان ماسک سوار موشک شده و به مریخ پناهنده میشه.

          موافقم 4
          مخالفم 2
        6. مردیم از خوشی

          ۱۹ بهمن ۱۴۰۰
          سوابق: (1390 ديدگاه)

          نه اصلا از رو نمیری
          اول از همه هر ۸.۸ کرون یک دلار هست و ۱۵۰ هزار کرون میشه ۱۷ هزار دلار !!!
          و خودت هم فهمیدی چه سوتی سنگینی دادی یعنی هر یک کیلومتر که میرند باید ۱۷ هزار دلار مالیات بدند خودت خندت نمی گیره ؟
          دوم ، کامنت خودت را بخوان تا حالا بحث درباره میزان تولید دی اکسید کربن بود که همینه که من میگم حالا یهو رفتی سراغ آلایندگی کل !!! خیلی زرنگی بچه کجایی ، سریع برو پناهنده شو

          موافقم 6
          مخالفم 2
        7. مردیم از خوشی

          ۱۹ بهمن ۱۴۰۰
          سوابق: (1390 ديدگاه)

          اره آمدم دیدم نگفتم ۱۱۳ دلار ولی اونجا که گفتم میگیریم ۵ گرم همون موقع ۱۱۳ را ضرب در ۵ کردم تقریبی نوشتم ۶۰۰تا برا هر کیلومتر

          موافقم 0
          مخالفم 1
  3. Silent

    ۱۹ بهمن ۱۴۰۰
    سوابق: (625 ديدگاه)

    Tesla Model 3 – 1,968 (12,058 YTD)
    Volkswagen ID.4 – 718 (8,645 YTD)
    Tesla Model Y – 2,379 (8,267 YTD)
    Ford Mustang Mach-E – 319 (6,160 YTD)
    Audi e-tron – 324 (5,745 YTD)
    Skoda Enyaq iV – 528 (5,711 YTD)
    Nissan LEAF – 711 (5,313 YTD)
    Polestar 2 – 317 (4,103 YTD)
    Mercedes-Benz EQC – 244 (3,946 YTD)
    Hyundai Ioniq 5 – 441 (3,557 YTD)
    Audi Q4 e-tron – 569 (3,241 YTD)
    Volkswagen ID.3 – 249 (3,209 YTD)
    MG ZS EV – 159 (2,538 YTD)

    آمار فروش خودروهای برقی نروژ که دو مدل 3 Y توو سال 2021 خدایی می کنن. باقی مطلب هم داستان هست و اینکه ساعت 10 کی چنتا فروخته معلوم هست از کجا شکل گرفته!
    البته که خسته کنده شده بیان مطالبی که ازش بخوبی دیتا داریم جهت رفع کاستی های عمدی.

    موافقم 13
    مخالفم 10
    1. بهزاد

      ۱۹ بهمن ۱۴۰۰
      سوابق: (2417 ديدگاه)

      مهندس دیتا آمار متن برای ژانویه ۲۰۲۲ هست و آمار شما ۲۰۲۱
      حالا شما که دیتا داری بگو امسال اوضاع چطور خواهد بود؟

      موافقم 8
      مخالفم 4
      1. Silent

        ۱۹ بهمن ۱۴۰۰
        سوابق: (625 ديدگاه)

        با توجه به تمرکز TESLA برای راه اندازی GF4 برلین همون طور که گفتم پیش از تابستان 2022 و البته توسعه زیرساخت های مجموعه شرق آسیا بزودی آمار دیدنی تر خواهد بود.

        وقتی خبری از کل 2021 نیست معلوم هست دلخوشی ژانویه از کجا شکل گرفته. (راستی خبر اوومده درخت های سیب اطراف گیگا برلین و کرم خرده و NHTSA درحال ورود به ماجرا هست حتما خبر 2 خطی کار کنید)
        حالا بد نیست شما چند خط در مورد اقدامات سایر برندها در حوزه ایجاد زیر ساخت برا ev هاشون بگی؟ البته منظورم چیزی غیر از کانسپت و رونمایی از 4 تا پورتوتایپ نمادین هست.

        موافقم 10
        مخالفم 6
        1. بهزاد

          ۱۹ بهمن ۱۴۰۰
          سوابق: (2417 ديدگاه)

          گفتنی ها گفته شده و قرار نیست مثل شما با دیدن آمار یک ماه در یک کشور اخمامون تو هم بره و حالمون خراب‌.
          رقابت زمانی دیدنیه که تسلا با ۴ مدل قدیمی با ۲۰۰ مدل نونوار از سایر شرکت ها قراره رقابت کنه!
          در بهترین حالت تسلا مدلهای قدیمی را به پلد تبدیل میکنه و دو مدل ۳ وy تو لیست هستن البته با فرمان یوغ.
          صبر داشته باش مهندس.

          موافقم 5
          مخالفم 2
        2. مردیم از خوشی

          ۱۹ بهمن ۱۴۰۰
          سوابق: (1390 ديدگاه)

          اگه ترامپ بود آلمان را به خاطر این مسخره بازی شخم میزد

          موافقم 7
          مخالفم 2
  4. کافر مقدس

    ۱۹ بهمن ۱۴۰۰
    سوابق: (1635 ديدگاه)

    نروژ حالا یک کشور نفت خیزه آمار ش اینه

    اونا نفت دارن – ما هم نفت داریم :(

    موافقم 13
    مخالفم 1
    1. Silent

      ۱۹ بهمن ۱۴۰۰
      سوابق: (625 ديدگاه)

      اونا چیزی دارن به اسم احترام به عقل و تکنولوژی.

      ناهار شون رو خوردن و الان دارن فکر می کنن!

      موافقم 11
      مخالفم 1
  5. تحت پیگرد

    ۱۹ بهمن ۱۴۰۰
    سوابق: (352 ديدگاه)

    کشورشون رو تبدیل به بهشت کردن
    ما هم ایران رو…….

    موافقم 9
    مخالفم 2
    1. Clean energy (بر باعث بانیش...)

      ۱۹ بهمن ۱۴۰۰
      سوابق: (1333 ديدگاه)

      ما چرا!!!!!!!!!!!
      باید بگیم گذشتگان و اینا!!!

      موافقم 3
      مخالفم 2
      1. تحت پیگرد

        ۱۹ بهمن ۱۴۰۰
        سوابق: (352 ديدگاه)

        ماهم با سکوتمون

        موافقم 2
        مخالفم 1
  6. amtmbmimnm

    ۱۹ بهمن ۱۴۰۰
    سوابق: (6 ديدگاه)

    بزار زمان بگذره با مشکلاتی مواجه میشن که الان شاید به چشم نیاد این همه باتری که تو یه خودرو میزارن به مرور زمان فاسد میشه و صاحب خودرو مجبور تعویض باتری میشه خب این همه باتری فرسوده آیا قابل بازگشت به چرخه صنعت هستند؟ یعنی میتونن با همون کیفیت اولیه انرژی خودرویی رو تامین کنن خیر . بعد همین انرژی الکتریکی که بیشتر از ۸۰ درصد از سوخت های فسیلی به دست میاد . بماند باتری ها که اغلب مواد سمی و آتشزا تشکیل شدن دارن باعث چه خطراتی میشن و به طبیعت آسیب میزنن. مصرفگرایی ، بیکار شدن خیلی از فنی کار های خودرو های درون سوز و.‌‌‌.‌‌. همه آسیب های هستند که علاوه بر طبیعت به صنعت خودرو وارد میشه

    موافقم 6
    مخالفم 11

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا