بازار دادوستد مرکبهای لوکس و تجملی در هیچ مکان دیگری از عالم، همچون دیار اژدهای زرد گرم و پرشور نیست. شاید کمتر نقطه ای از گیتی را بتوان یافت که این تعداد از مدلهای اغواگر در آن معامله شده و هنوز هم کام عاشقانش سیراب نشده باشد. در این پهنه بهتانگیز و حیرتآور، تنها در نیمه نخست امسال نزدیک به ۸۵۰ هزار دستگاه مدل گران بهاء بفروش رفته و این یعنی ۹ درصد از حجم کل بازار!
طبق واپسین آمارها، هم اکنون این مرکبهای ژرمنی هستند که نوک قله رقابت را فتح نموده و نفس رقبا را به شماره انداختهاند! فرماندهی این حلقه خوف انگیز را آئودی بر عهده دارد، خودرویی آرام و بیادعا که باطنش بسی فراتر از ظاهرش بوده و کیفیت برترش هوش و حواس آدمی را مختل میکند! بعد از آن به نامهای آشنا و دلفریبی چون ب ام و و مرسدس برمیخوریم، اسامی وسوسهانگیزی که پای ثابت و همیشگی مدلهای گران و تجملی در سرتاسر عالم هستند. کمی دورتر رقبای ژاپنی، انگلیسی و آمریکایی را میبینیم که هر یک به سهمی اندک قناعت نموده و در گوشه ای آرام گرفتهاند، شاید به امید آنکه شاهد روزگاری باشند که در آن تخت فرمانروایی ژرمنها را واژگونه بینند! فعلاً انگلیسیها سخت به این پندار دلبسته اند.
نکته جالبی را که در این بین شاهدیم، موفقیت نسبی خودروهای فرانسوی و بخصوص برند DS آن است، امری که تا پیش از این نامتحمل مینمود. این اتفاق را تنها میتوان ناشی از رشد کیفی دانست که برندهای این کشور در سالهای اخیر نمودهاند. به هر حال موضوع مهم این است که فرانسویها و علیالخصوص کمپانی قدیمی پژو- سیتروئن، از زیانها و ورشکستگیهای چند وقت اخیر خویش درس آموخته و آن تجارب را هم درصحنه عمل بکار بستهاند و این لزوماً ناشی از فشار رقابت است و نه چیز دیگر.
بر پایه آخرین آمارها، فروش کلی برندهای لوکس در نیمه نخست سال ۲۰۱۴ به شرح ذیل بوده است:
رتبه اول: آئودی با فروش ۲۶۸,۷۰۰ دستگاه
رتبه دوم: ب ام و با فروش ۲۲۵,۰۰۰ دستگاه
رتبه سوم: مرسدس بنز با فروش ۱۳۶,۰۰۰ دستگاه
رتبه چهارم: جگوار-لندروور با فروش ۶۲,۵۰۰ دستگاه
رتبه پنجم: لکسس با فروش ۳۹,۳۰۰ دستگاه
رتبه ششم: ولوو با فروش ۳۸,۶۰۰ دستگاه
رتبه هفتم: کادیلاک با فروش ۳۳,۸۰۰ دستگاه
رتبه هشتم: پورشه با فروش ۱۹,۸۰۰ دستگاه
رتبه نهم: اینفینیتی با ۱۴,۰۰۰ دستگاه
رتبه دهم: سیتروئن DS با فروش ۱۰,۴۰۰ دستگاه
سهم برندهای برتر از بازار خودروهای لوکس در نیمه اول سال ۲۰۱۴
همانطور که ملاحظه میکنید تمامی برندها در سال جاری افزایش فروش چشمگیری را تجربه کردهاند. در این میان بیشترین رشد را هم اینفینیتی از آن خود نموده است، پسازآن هم برندهای معروفی همچون کادیلاک و جگوار- لندروور جهش فوقالعادهای داشتهاند. گرچه در حال حاضر حدود ۷۴ درصد از بازار خودروهای لوکس چین تحت سیطره سه برند آئودی، ب ام و و مرسدس میباشد، اما روند رشدشان در مقایسه با رقبا چندان بالا نیست و اگر این روند دلهرهآور همچنان ادامه یابد، در میانمدت و کمتر از یک دهه زنگ خطر برای آنها به صدا درخواهد آمد و جایگاه مستحکمشان کاملاً به لرزه خواهد افتاد.
آماری که در جدول فوق مرور نمودیم مربوط به فروش کلی برندهای لوکس میباشد، اما پرسش مهم این است که کدامین مدل از برندهای نامبرده رتبههای برتر را کسب نمودهاند؟ در حال حاضر پاسخ به این سؤال قدری مشکل است و آنهم به این دلیل که تا این تاریخ، انجمن تولیدکنندگان خودرو در چین یا همان CAAM، میزان فروش مدلهای لوکس را به تفکیک منتشر نکرده و رتبه آنها را کماکان براساس فرم بدنه، در کنار دیگر خودروها اعم از سدان یا اس یو وی قرار داده است، لذا این امکان فراهم نشد تا آمار قطعی منتسب به ۱۰ مدل برتر و نیز حجم فروششان را به دست بیاورم. از طرف دیگر هم هیچ یک از آمارهای موجود در منابع خارجی جدید و به روز نبودند، پس تصمیم بر آن شد که ۶ مدل برتری را که از لحاظ حجم فروش رتبهشان به طور قطعی ثابت شده بود، را انتخاب نموده و اسامیشان را منتشر نمایم. پیشاپیش بابت این قصور از خوانندگان عزیز پوزش خواسته و قول میدهم که در اولین فرصت و در صورت کسب جدیدترین آمارها، این مبحث را کامل کنم.
(هر دلار آمریکا معادل ۶.۱۳ یوآن و هر یوآن معادل ۵۳۵ تومان در بازار آزاد معامله میشود)
رتبه اول: آئودی A6L با فروش ۸۵/۸۷۵ دستگاه
پایان بخش اول، نوشته و گردآوری: سام کاویانی – کارشناس مکانیک
پوری پوریا!
۳ آبان ۱۳۹۳پس اینطور میشه گفت که آئودی از چین هم در امد خوبی کسب مبکنه! جالبه پورشه هشتمه! چینیا خودشون از این جور چیزا سوار میشن آشغال هاشون رو به ما میدن!
ali asadi
۳ آبان ۱۳۹۳این جور چیزا که مال خودشون نیست(یعنی خودشون نساخته اند) مثل ما که همش هیوندای و کیا و پورشه و … سوار میشیم و سمند و پراید به عراق صادر میکنیم.
پوری پوریا!
۳ آبان ۱۳۹۳من منظورم این نبود که ما خودشونه. خدایی الان کیفیت ال 90 که ایران
میزنه از این ماشین چینی ها بهتره. حتی میتونم بگم سمندهم همینطور.
در ضمن ما ماشینامون رو به کشور های همسایه صادر میکنیم ولی اونا ماشینای مضخرفشونو به کل دنیا صادر میکنن ولی ببین خودشون چی سوار میشن؟ شما تو این لیست اسم جیلی یا لیفان رو میبینی؟حالا اینا خودرو های لوکس هستند! حتی تو خودرو های سدان یا معمولی که تو چین بیشترین فروش رو دارن اسم خودرو های چینی کم تر پیدا میشه. بیشتر فولکس واگن و یا تویوتا ویا…
علی
۳ آبان ۱۳۹۳اقا ابا این که ١/٧از جمعیت دنیا در چین است ولی نگاه بکنید تقریبا ١میلیون خودرو لوکس وارد کشورشون شده و فروختن خوب حالا این ١میلیون رو در ۵نفر ضرب کنیم که میگیم یک خانواده کم جمعیت چینی محسوب میشه میشه ۵میلیون نفر فقط داخل سال ٢٠١۴سوار خودرو لوکس شدن و حالا میگیم ٣٠میلیون نفر دیگه هم از قبل ماشین لوکس داشتن و با این امار میبینیم حدود ٧٠%دیگه مردمش خودرو لوکس ندارن و دارن از محصولات دیگه مثل کیا و هیوندا که نیمه لوکس هستن استفاد ه میکنن و بقیشونم از خودرو های اشغال خودشون استفاده میکنند.
به بظر من این رابطه هم در ایران ماصادق است با این تفارت که ما هنوز معنی اشغال رو خوب نفهمیدیم .چون برای هر چیزی به کار میبریم یه روز میگیم ماشین های ایرانی اشغالافرداش میگیم ماشین های چینی و این طور میشه که مردم به حرف ها شعار ها بی اعتماد میشورند.
خاوری
۳ آبان ۱۳۹۳قبلنم گفتم دراینکه ماشینای چینی آشغالن و سازندگان چینی تعهدی به مشتریان ندارند شکی نیست (البته این از دور ازجون شما بلاهتشونه چون تعهده که یه برند رو به بالاترین مرتبه نیاز مشتری ها میرسونه)
اما همین که از یه وضعیت کشاورزی و دهقانی به این حالت صنعتی رسیدن خیلی کار بزرگی کردن..دوستانی که اقتصادتوسعه، مدیریت یا سیاست گذاری خوندن میدونن چی میگم..سیاستگذاری در حرف خیلی راحته اما عملیاتی کردن و به کاربستنش تو جامعه نیروهای خیلی توانمندی میخاد..چین با همین سیاست تو یه بازه زمانی11ساله 200میلیون شغل ایجادکرده دوستان
خاوری
۳ آبان ۱۳۹۳یه مقاله خوب و ساختارمند درباره تحول در توسعه چین
http://tejarat.donya-e-eqtesad.com/fa/packagestories/list?service=main
امیدوارم خوشتون بیاد
DRAGONBORN
۴ آبان ۱۳۹۳آئودی محشره!!!!!!!!
Alpha
۶ آبان ۱۳۹۳مثل ما که همش هیوندای و کیا و پورشه و … سوار میشیم
منظورت کی بود ؟ !!!
امیر
۴ آبان ۱۳۹۳با توجه به رشدی که بی ام و داشته سال بعد حتما جایگاه اولی را از آئودی میگیره
REZA . JUST TOYOTA
۱۲ آبان ۱۳۹۳بیشتر المانی ها از چین درامد خبی رو دارن
DRAGONBORN
۳ آبان ۱۳۹۳خودشون چی سوار میشن به ما چی میدن؟؟؟!
DRAGONBORN
۳ آبان ۱۳۹۳آی تف به اون ذات پلیدتون که دنیا رو پر کردین از آت وآشغالاتون
اون موقع خودتون برند سوار میشین.
DRAGONBORN
۳ آبان ۱۳۹۳آقایی کاویانی ممنون مطلب کاملی بود.
سام
۳ آبان ۱۳۹۳با سلام
خواهش می کنم. لطف دارین شما
sj
۳ آبان ۱۳۹۳چرا دیس لایک میخوری مسیحی یا باهاش نسبتی داری؟
مرتضی
۳ آبان ۱۳۹۳فعلا جز 3 کمپانی آلمانی بقیه لوکس سازا ول معطلند! فاصله بنز و بی ام و و ائودی با بقیه به شدت زیاده تا چند سال اینده هم احتمالا همینه حالا کمی بالا و پایین!
DRAGONBORN
۳ آبان ۱۳۹۳بچه ها کسی خبر داره یه شب اقامت تو هتل اسپیناس چقدره؟؟؟چند تا مهمون اومدن از کویت میخواییم بفرستومشون اونجا؟؟؟کسی اطلاعی داره بگه!!!
ممنون میشم.پدال ببخش سوال بی ربطی بود
اژدهای بی سر
۳ آبان ۱۳۹۳اینجا شبیه سایت گوگله عزیزم؟
DRAGONBORN
۳ آبان ۱۳۹۳به تو مربوط نیست خر بی سر
فرید
۳ آبان ۱۳۹۳دم لکسس گرم با اینکه توی چین خط تولید نداره ولی فروش خوبی داره نسبت به سایر برند های مدعی که توی چین خط تولید دارند…
DRAGONBORN
۴ آبان ۱۳۹۳دم لکسوس همیشه گرمه
لوکس ژاپنی
فرید
۵ آبان ۱۳۹۳کاملا باهات موافقم…به دیسها هم توجه نکن…همشون متعصبن…
خیلی هم جالبه یکی هست اسم نمیبرم تو جاهای دیگه حرف نمیزنه ها تا بنز یه جا مقامی میره زودی میاد میگه منم هستم…آخه کوشولووووووو…لکسس کارخونه نداشته اینجوری فروش کرده اونوقت بنز کارخونه داره و کلی به بازار چینش هم میباله که فقط دو پله بالاتر از لکسسه…عجبا از دست این متعصبا…پدال پر شده از این متعصبا…جسارت نباشه روم به متعصباست که خودشون میدونن کدومن.
اسماعیل
۳ آبان ۱۳۹۳خوبه چینی ها اشغال های خودشان را سوار نمی شوند
DRAGONBORN
۴ آبان ۱۳۹۳چین که فقط بلده بندازه به ایران
حسین . ش
۳ آبان ۱۳۹۳آمار جالبی بود.
اینکه اونا آشغال تولید میکنن درسته ولی واردکننده های ما و ارگان های ما هستن که میرن آشغالای اینا رو میخرن.
مصطفی
۳ آبان ۱۳۹۳ایران می ره آشغال چینی میخره وگرنه ماشینای خوبی هم داره!
مصطفی
۳ آبان ۱۳۹۳این اینیفینتی لامصب130درصد سود داشته!
Metal Storm
۳ آبان ۱۳۹۳البته تعجبی هم نداره
چین ماشین های پر استهلاک و درِ پیتشو به ما می فروشه
بعد برا خودشون که میشه برندهای درجه یک دنیارو خریداری می کنند
hussein
۳ آبان ۱۳۹۳ایران واقعا کشور بی ماشینی هست خدایی سمند و پراید شد ماشین آخه آدم از این ناراحته که ماشینای هم قیمت پراید
تو ایران هم قیمت مگان هستند چرا ؟ چرا جون ماها مهم نیست هر سال چند نفر تو آلمان بخاطر تصادف می میرند
حالا تو ایران شرط میبندم نصف تصادفات پراید توش نقش داره
تنها چینی از جنس ایران
۳ آبان ۱۳۹۳ایران واقعا کشور بی ماشینی هست خدایی سمند و پراید شد ماشین آخه آدم از این ناراحته که ماشینای هم قیمت پراید
تو ایران هم قیمت مگان هستند چرا ؟ چرا جون ماها مهم نیست هر سال چند نفر تو آلمان بخاطر تصادف می میرند
حالا تو ایران شرط میبندم نصف تصادفات پراید توش نقش داره هاهاهاهاهاهاهاهاهاهاهاهاهااهاهاهاهاههههههههه
hossein3756
۳ آبان ۱۳۹۳دمه چین گرم واقعا عالی بود خودشون آلودی ما لیفان
REZA . JUST HYUNDAI
۳ آبان ۱۳۹۳این چینی ها ماشینهای اشغال می سازن و می دن به کشور هایی مثل ایران
در صورتی که خودشون کره ای ها رو ماشین حساب نمی کنن
محمد
۳ آبان ۱۳۹۳اگه مردم ما هم یکم اراده داشتندو این به اصطلاح ماشین های چینی را نمی خریدند و کمی اراده به خرج میداند این وارد کننده های نو کیسه هم دنبال وارد کردن این اسباب بازی چینی نمی رفتند درضمن گفتن کلمه ماشین برای اینها خیلی سنگین است
محمد
۳ آبان ۱۳۹۳چینی ها با فروش هر10خودرو به مردم ایران یک بنز یا بی ام و پورشه و لکسس می خرند تازه سود هم می کنند بدون اینکه هیچ کدوم از منابع و معادن کشورشون خارج بشه ولی ما فقط نفت داریم اونم بیشترش را میدهیم بالای ماشین بی کیفیت چینی -حالا تاکی ما می خواهیم این را متوجه بشیم فقط خدا کنه دیر نشه …….
محمد
۴ آبان ۱۳۹۳اگر آلمانی ها می دانستند مردم ایران ماشین چینی را به قیمت ماشین آلمانی می خرند از تعجب جان به جان آفرین تسلیم می کردند (^)
Jay Gatsby
۴ آبان ۱۳۹۳خیلیم آشغال نیستن این چینیا البته تو رنج قیمت اصلیشون نه این قیمت 3 برابری که ما میدیم بابتش لااقل از گاری های ما بهترن روز به روز هم دارن پیشرفت میکنن 4 سال دیگه هم میشن یکی مثل کره برا گنده ها شاخ و شونه میکشن!!
والا این چینی که من میبینم ازش بیشتر از اینا هم انتظار میره….
و ما هنوز اندر خم فرمون هیدرولیک برا پرایدیم…
e36
۴ آبان ۱۳۹۳سری 5 اون دو مدل 525 و 530 اینجا نیست؟ آخرین نسلشو میگم؟
حسام
۶ آبان ۱۳۹۳این مشکل چین نیست که ماشیناشون آشغاله یا نه،اونا دارن آزمون و خطا رو انجام میدن،مشکل دولت و وارد کنندگان محترم ما هستند که اینا رو وارد میکنن و البته با چند برابر قیمت وگرنه کی بدش میاد مثلا پول پراید رو بده یدونه X60 لیفان سوار بشه
یاسین
۶ آبان ۱۳۹۳چینی ها هرچی باشن از اشغالای ایرانی بهترن از روی تجربه میگم
نوید (6*6)
۱۴ دی ۱۳۹۳راست میگی فرید
فک نمیکردم نیاد و جوابت رو هم نده