چشم اندازفولکس واگن

فولکس واگن گلف GTI در برابر رقبا

سال ۲۰۱۳ برای طرفداران خودروهای هاچبکِ سریع، یک سال رویای بوده است. سالی که با عرضهٔ خودروهایی چون، فورد فیستا ST، پژو ۲۰۸ GTi، رنواسپرت کلیو ۲۰۰، رنو اسپرت مگان، فورد فوکوس ST و فولکس واگن golf GTI فشرده ترین بازار را در این عرصه از خودروسازی تجربه کرد.

VW Golf GTI vs rivals
آیا گلف در برابر رقبای همیشگی خود کم می آورد؟

امروز با گذشت نزدیک به ۴۰ سال از شروع رقابتِ بین هاچ بک های سریع، فولکس واگن گلف GTI در هفتمین نسل خود قرار دارد. خودرویی بر پایهٔ پلتفرم هوشمند MQB (سطحی از تکنولوژیِ پلتفرم که اولین بار بر روی آئودی A3، سئات لئون و اشکودا اکتاویا با وعدهٔ سرعت بیشتر و چابکی بالاتر استفاده شد)، یک کابین درجه یک و کارآمد، هزینهٔ ساخت پایین و ظاهری تهاجمی تر.
قرار است مقایسه ای دقیق بین فولکس واگن golf GTi، رنواسپرت مگان با بالاترین سطح هیجان و جنون در رانندگی و فورد فوکوس ST با ظاهری شیک و آراسته با قدرتی بالا انجام گیرد. GTI برای این آزمون سخت، دارای ۲۱۷ اسب بخار قدرت و یک گیربکس DGS (گیربکسی دابل کلاچ با امکان کنترل الکترونیکی که توسط خود فولکس واگن ساخته شده) می باشد.

رنو مگان RS
رنو مگان RS

مقام سوم: رنو مگان RS 265
موتور دو لیتری توربوی مگان با تولید ۲۶۱ اسب بخار قدرت، قویترین عضو گروه مقایسه ماست. اما شگفتی اینجاست که این خودرو با این موتور در شتاب از گلف نیز کندتر است. با وجودی که مگان سه سالیست که با همین سر و شکل تولید می شود، اما هنوز یک هاچ بک داغ و امروزی است که می تواند در حد رقبا ظاهر شود. سقف شیب دار و فضای داخلی فشرده که برای پنج مسافر بسیار کوچک به نظر می آید از نقاط منفی این خودرو است.

در جاده های پر پیچ و خم مگان RS با سیستم تعلیق چابک خود می درخشد و زمان پاسخگویی سریع گاز، ترمزهای عالی برمبو و تعویض سریع دنده از جذابیتهای آن است. متأسفانه در سرعتهای بالا و در کروز، صدای باد آزاردهنده می باشد.

قیمت پایه/قیمت مدل تست شده: £۲۶,۴۵۵/£۲۹,۵۰۵
قیمت بعد از سه سال/ ۳۶ هزار کیلومتر کارکرد: £۱۱,۲۱۷/۴۲.۴%
قدرت موتور: ۲۶۱/۵,۵۰۰ bhp/rpm
گشتاور: ۳۶۰ Nm
گیربکس: ۶ سرعته دستی
گنجایش صندوق: ۳۴۴
وزن خالص: ۱,۳۹۴
شتاب صفر تا صد کیلومتر: ۶.۵
حداکثر سرعت: ۲۵۴
بیشترین میزان صدا: ۷۲ دسی بل
مصرف سوخت متوسط: ۷.۵ لیتر
تعداد کیسه هوا-ایربگ: ۶

Volkswagen Golf GTI DSG
فولکس گلف GTi

مقام دوم: فولکس گلف GTI DSG
گلف جدید هم مثل نیاکان خود یک هاچ بک داغ و مقرون به صرفه است اما بعد از رانندگی با سایر رقبا، کمی بی روح به نظر می رسد. آخرین نسل گلف سبک تر و قوی تر از نیاکان خود ساخته شده است. سیستم تعلیق آن نیز توسط مهندسان سازنده پورشه ۹۱۱ GT3 تیون شده است. رینگهای ۱۷ اینچی آلیاژی زیبا و علامتهای GTi و نوار قرمزی که از جلوپنجره شروع و به داخل چراغها امتداد می یابد و لوله های اگزوز دو تایی از نقاط برجسته طراحی این خودرو محسوب می شوند.

همانند همه گلف ها، کیفیت درجه یک و مونتاژ عالی در این خودرو قابل ستایش است. فضای داخلی جادار و راحتتر از دو رقیب دیگر است. اما با وجود قیمت گران، هنوز بسیاری از لوازم نیاز به پرداخت وجه اضافی دارند.
بر روی کاغذ، گلف با ۲۱۷ اسب بخار در مقابل رقبای خود کم می آورد اما به لطف گیربکس شش سرعته DSG و کلاچ دوگانه و گشتاور ۳۵۰ نیوتن متری، همراه با فرمان پذیری سریع و سرعت بالا و آرامش مخصوصا در مسیرهای مستقیم، نسبت به رقبا در مقامی شایسته تر قرار می گیرد.

قیمت پایه/قیمت مدل تست شده: £۲۷,۹۱۵/£۳۱,۰۲۰
قیمت بعد از سه سال/ ۳۶ هزار کیلومتر کارکرد: £۱۴,۴۸۸
قدرت موتور: ۲۱۷/۴,۵۰۰ bhp/rpm
گشتاور: ۳۵۰ Nm
گیربکس: ۶ سرعته DSG
گنجایش صندوق: ۳۸۰
وزن خالص: ۱,۳۷۰
شتاب صفر تا صد کیلومتر: ۶.۳
حداکثر سرعت: ۲۴۳
بیشترین میزان صدا: ۷۱ دسی بل
مصرف سوخت متوسط: ۶.۴ لیتر
تعداد کیسه هوا-ایربگ: ۷

Ford Focus ST-3
فورد فوکوس ST-3

مقام اول: فورد فوکوس ST
فوکوس St سریع، سرگرم کننده، تطبیق پذیر برای استفاده روزانه، ارزان و کارا است. فورد هم مانند فولکس پنج در بوده و فضای مناسبی برای اعضای یک خانواده فراهم می کند. رینگهای ۱۸ اینچی آلیاژی، جلوپنجره ذوزنقه ای بزرگ جلو با حالت خمیازه ای و اسپویلر بزرگ عقب، به وضوح قابلیتهای اسپرت این ماشین را فریاد می زنند.

صندلیهای اسپرت، پدالهای فلزی و انبوهی از تجهیزات رفاهی استاندارد نظیر سیستم تهویه اتوماتیک و روکشهای چرمی، از نقات قوت این اتومبیل محسوب می شوند. کابین جادار خودرو در پشت سر فولکس قرار می گیرد. اما کمبودی نیز احساس نمی شود.
موتور ۲ لیتری ۴ سیلندر آن قادر است ۲۴۷ اسب بخار نیرو تولید کند. برای مسافتهای طولانی، فوکوس بهترین است و با پولی که برای آن می پردازید، شما را چه در عملکرد و چه در سایر ویژگیهای یک هاچ بک داغ، نا امید نمی کند.

قیمت پایه/قیمت مدل تست شده: £۲۵,۴۹۵/£۲۵,۴۹۵
قیمت بعد از سه سال/ ۳۶ هزار کیلومتر کارکرد: £۹,۶۸۸
قدرت موتور: ۲۴۷/۵,۵۰۰ bhp/rpm
گشتاور: ۳۶۰ Nm
گیربکس: ۶ سرعته دستی
گنجایش صندوق: ۳۱۶
وزن خالص: ۱,۴۳۷
شتاب صفر تا صد کیلومتر: ۶.۳
حداکثر سرعت: ۲۴۷
بیشترین میزان صدا: ۶۰ دسی بل
مصرف سوخت متوسط: ۷.۲ لیتر
تعداد کیسه هوا-ایربگ: ۶

نتیجه آزمون
به نظر می رسد هیچ خودرویی نمی تواند بر فورد پیشی بگیرد. فورد فوکوس ST با تلفیق ماهرانهٔ ارزشمندترین پارامترهای دینامیکی و آیرودینامیکی، یک عملکرد عضلانی بسیار پویا و تطبیق پذیری همه جانبه با محیط، تجربه ای فوق‌العاده از یک رانندگی سطح بالا را به شما ارائه خواهد داد. این ها در کنار قیمت مناسب، لیست خدمات و سرویس‌های کارآمد، یک پیروزی شایسته برای فورد در مقایسهٔ بین این سه خودرو به ارمغان می آورد.
اما اگر شما همچنان به هیجان و جنون در رانندگی اهمیت می دهید، بهترین گزینه برایتان مگان RS خواهد بود، البته فراموش نکنید میزان آلایندگی و قیمت این خودرو نسبت به دو خودروی دیگر بالاتر است.
همه این‌ها آیا نشان از پایانِ دوره شکوهِ فولکس واگن گلف در بین هاچ بک هایِ سریع بوده. یا اینکه فولکس واگن در جدیدترین نسل گلفش مرتکب اشتباهات بزرگی شده است؟
هیچ کدام. با هر مفهومی که شما تصور کنید بی شک گلف یکی از بهترین خودروهای دنیای هاچ بک های سریع است، مخصوصاً نسل MK7 آن که در سطح بالاتری از سرعت، قدرت و تکنولوژی قرار دارد. بی تردید گلف GTI با دارا بودن یک کابین استاندارد و کارآمد به همراه قیمتی مناسب و سطحی استاندارد از مصرف سوخت و میزان آلایندگی، همچنان پای ثابتِ بازار هاچ بک های سریع خواهد بود.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

علی لیواری

علی لیواری، ژورنالیست دنیای خودرو

مطالب مشابه

‫۲۲ دیدگاه‌ها

  1. alireza

    ۱۵ تیر ۱۳۹۲
    سوابق: (187 ديدگاه)

    پراید!! =قیمت پایه!= ۸ میلیون ‏
    بعد از ۲ سال کارکرد= ۱۸ میلیون
    ایا دوران گلف به سرآمده ؟؟؟!؟!؟!‏‎ ‎

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. hesan

      ۲۰ تیر ۱۳۹۲
      سوابق: (484 ديدگاه)

      سخته یکدومشونو بگی بهتره همشون خوبن تو رده خودشون…

      موافقم 0
      مخالفم 0
  2. حسین

    ۱۵ تیر ۱۳۹۲
    سوابق: (2824 ديدگاه)

    ببینید یه مگان بعد 3 سال چنده و نسل جدیدش بعد 3سال چنده؟!!
    ما چه گناهی کردیم حسن!!!!!

    موافقم 0
    مخالفم 0
  3. HASSANBMW

    ۱۵ تیر ۱۳۹۲
    سوابق: (396 ديدگاه)

    گیربکس 6سرعته DSG چیه؟؟؟

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. Amir

      ۱۵ تیر ۱۳۹۲
      سوابق: (42 ديدگاه)

      ترنسمیشن DSG یکی‌ از پیشرفته ترین گربکس فولکس واگن هست که چند ساله تولید می‌شه خیلی‌ سریع دنده عوض می‌کنه و میگن که با این وضع سوخت کمتر من خودم اتفاقا تو آلمان گلف سری ۵ روندم و آنهم DSG داشت به نظر من بستگی به موتور داره همینطور که میدونید موتور دیزل پر فروش تر از موتور بنزین تو اروپا برای همین دنده‌های اتوماتیک خاطرخواه داره چون هم راحت تره هم سرو صدا از موتور کمتر. یه دلیل دیگه هست که میخوان سعی‌ کنن هی‌ تکنولوژی بهتری درست کنن که پول پیشتری تو جیب گذاشته شود برادر.

      موافقم 0
      مخالفم 0
    2. علی لیواری

      ۱۵ تیر ۱۳۹۲
      سوابق: (2 ديدگاه)

      گیربکس DSG یا همون direct shift gearbox به آلمانی(Direkt-Schalt-Getriebe) یک سیستم گیربکس با محوری چندگانه و امکان کنترل الکترونیکی هستش. اگه بخوایم واضحتر بگیم این سطح از تکنولوژی برای گیربکس دارای یک کلاج بیرونی برای سطوح سرعت 1 و 3 و 5 هستش و یک کلاج درونی برای سطوح 2و 4 و 6 همراه با چندین محور و میله داخل سیستم گیربکس،که در هنگام اظطرار می توانند بر روه هم جمع و متحدالهدف کار کنند که ماحصلش یک سطح استاندارد از کنترل رو گیربکسه.جالبه بدونید زمان لازم برای شیفت این گیربکس از یک کلاج به یک کلاج دیگه یا از یک سطح سرعت به یک سطح دیگه 8 هزارم ثانیه س.در حالی که این عدد مثلا برای فراری F430 شصت هزارم ثانیه است.

      موافقم 0
      مخالفم 0
  4. اشكان

    ۱۵ تیر ۱۳۹۲
    سوابق: (258 ديدگاه)

    فورد فوکوس ST خوشکله و دوست داشتنی

    موافقم 0
    مخالفم 0
  5. احمد.ف

    ۱۵ تیر ۱۳۹۲
    سوابق: (447 ديدگاه)

    ایول فورد! کاش اینجا هم میومد! (البته فقط میشد از دور دیدش)

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. Amir

      ۱۵ تیر ۱۳۹۲
      سوابق: (42 ديدگاه)

      دوست عزیز من تو آلمان زندگی‌ می‌کنم و کلیپپ‌های زیادی از این ۳ رقیب تو یویوب دیدم که تست کردن آنهارا. ۸ از ۱۰ تست نشون داده که رنولت از هماشون بهتره فقط یک نگاتیو داره اونم اینکه که در حال دنده عوض کردن ماشین یک بوق زشتی عیده که یعنی‌ حالا وقت دنده عوض کردن و اینو نمی‌شه آوف کرد همش اون هستش. فکرشو بکن هرروز داری با هاش رانندگی‌ میکنی‌ و بوق هم هر روز باهات. لول

      موافقم 0
      مخالفم 0
  6. علیرضا

    ۱۵ تیر ۱۳۹۲
    سوابق: (49 ديدگاه)

    جای پراید 111 خیلی حالیه :)))))))))))))

    موافقم 0
    مخالفم 0
  7. masoud

    ۱۶ تیر ۱۳۹۲
    سوابق: (17 ديدگاه)

    یه زمانی می گفتیم ما هم 206 می گیریم 12 تومن حداقل کمتر می سوختیم…حالا پراید 6 میلیونی که به لعنت خدا هم نمی ارزه شده 18 تومن دیگه گلف جی تی ای نسل ششم حکم بوگاتی داره….خدا به خیر بگذرونه..؟؟؟؟؟

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. فرامرز

      ۱۶ تیر ۱۳۹۲
      سوابق: (1595 ديدگاه)

      حالا نمیدونم چی شده همه فکر میکنن فقط پراید گرون شده! 206 وقتی پراید 7 تومن بود 10.5 قیمت داشت. ماکسیما دنده ای 32 بود! الآن که پراید 16-17 تومنه اونا چندن؟ هیچ ماشینی تو بازار ایران به قیمت واقعیش به فروش نمیرسه ولی نمیشه فقط رو یکی زوم کرد. مگه تندر چی داره که 40 میلیون باشه و پراید 16 میلیونی گرون به نظر بیاد؟ هیچ کدوم استاندارد نیستن و هر دو هم به شدت بی ارزش هستن واسه پول پرداختی!!!

      موافقم 0
      مخالفم 0
  8. pooya

    ۱۸ تیر ۱۳۹۲
    سوابق: (9 ديدگاه)

    هرسه اینا خوبن ولی رنو مگان بین اینا بهترین انتخاب هستش.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  9. یارو

    ۲۰ تیر ۱۳۹۲
    سوابق: (290 ديدگاه)

    فورد از همه ارزون تره وسخت جون تره

    موافقم 0
    مخالفم 0
  10. کیوان

    ۲۲ تیر ۱۳۹۲
    سوابق: (60 ديدگاه)

    مگان قس هم از نظر ظاهر اسپرتره هم هیجان سواری بااین مشخصات در کل پراید عشقست

    موافقم 0
    مخالفم 0
  11. SHAHROKH

    ۹ مرداد ۱۳۹۲
    سوابق: (29 ديدگاه)

    رنو مگان حرف نداره هم زیبا تره هم موتور خیلی قویتری داره من که عاشقش شدم.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  12. amir.t.

    ۱۶ آبان ۱۳۹۲
    سوابق: (542 ديدگاه)

    گلف سر تره …

    موافقم 0
    مخالفم 0
  13. shiva

    ۲۱ آبان ۱۳۹۲
    سوابق: (1 ديدگاه)

    من اذربایجان شرقی زندگی میکنم و رفتم جلفا تا ماشین ارس شماره( بدون گمرک ) بخرم چند نوع ماشین تست کردم و عاشق فورد فوکوس شدم خریدم و تا دو هفته ی دیگه به دستم میرسه تا الان نمیدونستم که این ماشین جزو ماشین های برتر دنیاست ، روز شماری میکنم تا ماشینم زودتر به دستم برسه

    موافقم 0
    مخالفم 0
  14. محمد

    ۱۶ بهمن ۱۳۹۲
    سوابق: (735 ديدگاه)

    خب معلومه فولکس واگن زیباتره و برنده این رقابت میشه….

    موافقم 0
    مخالفم 0
  15. مهدی

    ۷ بهمن ۱۳۹۳
    سوابق: (1 ديدگاه)

    مدل ۲۰۱۵گلف در ایران نیست؟اگر هستش چه قیمته

    موافقم 0
    مخالفم 0
  16. Mostafa

    ۱ فروردین ۱۳۹۵
    سوابق: (1 ديدگاه)

    سلام،گلف ،چند دهه از بهترین هاچ بک های دنیاست،حالا هم که تو سالهای 2010،2013،2015 ماشین سال اروپا شده از هزار تا فیلتر رد شده در نتیجه بی رقیبه تو هاچ بک ها .

    موافقم 0
    مخالفم 0
  17. علی

    ۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۶
    سوابق: (1 ديدگاه)

    سلام کسی میتونه چند هاچ بک چهار چرخ متحرک به من معرفی کنه

    موافقم 0
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا