چشم اندازسایر خودروهای آسیاییسایر خودروهای اروپایی

نمایشگاه خودروی مسکو 2012

نمایشگاه خودروی مسکو مهمترین رویداد خودرویی روسیه است که امسال از تاریخ ۳۱ آگوست تا ۹ سپتامبر  (دهم لغایت نوزدهم شهریورماه ۹۱) در مساحتی به ابعاد ۱۰۰ هزار مترمربع در Crocus Expo برگزار گردید و بیش از یک میلیون شرکت کننده را به خود دید . . .

۲۰۱۲ Moscow International Automobile Salon

بدون شک هیچ چیز مانند یک نمایشگاه پویا نمی تواند گرد و غبار را از صنعت خودروی یک کشور پاک کند . در مسکو اتفاقات مهمی  برای بازار خودروی روسیه رقم خورد و مدل های جدیدی عرضه شد . به همین دلیل ما سعی کردیم هرچند با تاخیر ، اما طی گزارشی کامل شما علاقمندان را از رویدادهای نمایشگاه خودروی مسکو  ۲۰۱۲ مطلع سازیم .

وقتی به صنعت خودروسازی روسیه فکر می کنیم اولین نامی که به ذهن می آید، لادا است. این شرکت که ۲۰ درصد بازار خودروی روسیه را در اختیار دارد مسلما مشهورترین شرکت خودروسازی روسیه است که با محصولات متنوعی در نمایشگاه مسکو ۲۰۱۲ حاضر شده بود.

MIMS 2012
MIMS 2012
MIMS 2012
MIMS 2012

 

 

 

 

MIMS 2012
MIMS 2012

*** گزارشی از برترین های مسکو ۲۰۱۲ ***

بدون‌ شک یکی از شگفتی‌ های نمایشگاه مسکوی امسال، کراس‌ اور مفهومی لادا با نام ایکس‌ری بود؛ خودرویی که به اعتقاد ما تنها شاهکار این خودروساز روسی در ۴۲ سال گذشته است! طراح بزرگی به نام «اِستیو ماتین» که در سال ۲۰۱۱ مدیر ارشد بخش طراحی لادا شد و همچنین استودیوی طراحی Vercarmodel ایتالیا دو عنصر مهم در خلق این خودرو بوده‌اند. در نمای جلویی این خودرو به وضوح می‌ توان حرف X را در جلوپنجره آن دید. حتی در نمای جانبی نیز استفاده از برجستگی‌ های روی بدنه همین القا را در ذهن بیننده تداعی می‌ کند. اگرچه لادا تصمیمی برای به تولید رساندن ایکس‌ری ندارد اما پلت‌ فرم دیفرانسل جلوی آن، یک پتانسیل عالی برای مبارزه با رقیب سرسختی مثل نیسان جوک است.

Lada XRAY Concept
Lada XRAY Concept
Lada XRAY Concept

سدان کوچک جدید لادا با نام Granta، که تا حدودی آدم را به یاد رانا می اندازد ،یکی دیگر از محصولات نمایش داده شده توسط لادا بود . این خودرو بزودی به بازارهای اروپا راه پیدا خواهد کرد و با قیمت ۶۷۹۰ یورو (یا حدود ۸۸۰۰ دلار)، مهمترین رقیبش یعنی داچیا ساندرو را به دردسر خواهد انداخت . از آپشن های این خودرو می توان به سیستم مولتی مدیا ، مسیریاب و ایربگ مسافران اشاره کرد.

Lada Granta 2012
Lada Granta 2012
Lada Granta 2012
Lada Granta 2012

 

Lada Granta 2012
Lada Granta 2012

 

 

 

 

 

 

 

 

دیگر محصول مهم غرفه ی لادا، یکی از بالانشینان جدول فروش روسیه با نام  کالینا بود. نسل دوم  این هاچ بک پس از ۱۵ سال در مسکو رونمایی شد . طراحی بهبود یافته نسل جدید مهم ترین تغییر این محصول است و در اواخر سال ۲۰۱۲ با دو موتور ۸V با قدرت ۸۶ اسب بخار و ۱۶V به قدرت ۹۷ اسب بخار به بازار خواهد آمد.

Lada Kalina electric 2013
Lada Kalina electric 2013
Lada Kalina electric 2013
Lada Kalina electric 2013
Lada Kalina electric 2013
Lada Kalina electric 2013

 

 

 

 

 

 

 

 

 

پس از لادا به سراغ UAZ یکی دیگر از خودروسازان روسی می رویم . شرکت UAZ یکی از قدیمی ترین تولید کننده های خودرو در روسیه است که کار خودش را درسال ۱۹۴۲ با تولید کامیون آغاز کرد. سپس به ساخت خودروهای کلاس SUV برای اهداف ارتش روسیه روی آورد. حال آن ها به نمایشگاه مسکو آمدند تا در زادگاه خود، تنها جایی که می توانند برای محصولات خود مشتری پیدا کنند،  آخرین محصولاتشان را به نمایش بگذارند.

در غرفه این شرکت SUV  کامپکتی با نام Patriot به نمایش گذاشته شده بود که به نظر می رسد گل سرسبد محصولات UAZ می باشد. این خودرو که سال ها از طراحی های امروز فاصله دارد دارای مشخصه های زیر است: قدرت ۱۲۸ اسب بخار ، جعبه دنده ی ۵ سرعته، موتور گازوئیلی با fuel-injection الکتریکی، ظرفیت حمل بار ۶۰۰ تا ۸۰۰ کیلوگرم، شتاب صفر تا صد ۱۳.۲ ثانیه ای، توانایی پشت سر گذاشتن شیب ۳۰ درجه و همچنین حرکت در آب تا عمق ۰.۵ متر.

UAZ Patriot 2012
UAZ Patriot 2012
UAZ Patriot 2012

محصول بعدی این شرکت، هانتر در کلاس آفرود است که به گفته سازنده‌ اش توانسته استایل نظامی و امکانات مدرنش را در عین راحتی برای مشتریان به ارمغان آورد ولی شما این ها را باور نکنید! البته باید اعتراف نمود که این خودرو واقعا یک آفرود تمام عیار است و با قیمت پایه‌ ای ۱۵ هزار و ۱۰۰ دلاری‌ اش تاکنون نیز موقعیت خوبی در بازار روسیه بدست آورده. این خودرو در دو نوع ۲.۴ لیتری بنزینی با قدرت ۱۲۸ اسب‌ بخار و گشتاور ۲۱۷ نیوتن‌ متر و همچنین دیزلی با قدرت ۹۲ اسب‌ بخار و گشتاور ۲۳۰ نیوتن‌متر عرضه می‌شود. گیربکس پنج سرعته دستی آن نیز می‌تواند جثه ۲۳۷۰ کیلوگرمی هانتر را تا حداکثر سرعت ۱۳۰ کیلومتر برساعت به جلو حرکت دهد. مصرف سوخت هانتر ۱۳.۲ لیتر و گنجایش باک آن نیز ۷۸ لیتر است.

۲۰۱۲ UAZ Hunter
۲۰۱۲ UAZ Hunter
۲۰۱۲ UAZ Hunter

 Avtoros Shaman از خودروهای روسی دیگری بود که بسیار جالب به نظر می رسید. این عجیب الخلقه را مسلما هیچ کس جز روس ها نمی تواند بسازد. خودرویی با طول ۶.۳ متر، ۲.۵ متر عرض و ارتفاع ۲.۷ متر و هشت چرخ که همگی می توانند حول محور خود بچرخند همچنین نیروی محرکه ی موتور به همه ی چرخ ها منتقل می شود که به این وسیله توانایی عبور از هر مسیری می دهد. سرعت هیولا در خیابان به ۷۵ کیلومتر در ساعت می رسد و حتی در آب هم با سرعت ۲ کیلومتر در ساعت می تواند حرکت کند.

Avtoros Shaman
Avtoros Shaman
Avtoros Shaman
Avtoros Shaman
Avtoros Shaman
Avtoros Shaman

جیلی از خودروسازان مشهور چینی است که محصولاتش در روسیه هم عرضه می شود . مشهور شدن این شرکت ، به علت مالکیت ولوو در ۲۰۱۰ می باشد . از محصولاتی که در مسکو به روی صحنه آوردند می توان به خودروهای زیر اشاره کرد:

GX7 خودرویی است در کلاس SUV با شباهت بسیار فراوان به تویوتا RAV4 با موتور ۲ لیتری بنزینی و قدرت ۱۴۱ اسب بخار. MK Cross هم یکی دیگر از محصولات جیلی در کلاس استیشن با طول ۴ متر بود که این مانند بسیاری از خودروهای چینی مشابهی خارجی دارد . این خودرو با شباهت بسیار فراوان به Cross Polo از فولکس واگن در زیر هود ، موتور ۱.۵ لیتری با قدرت ۱۲۸ اسب بخار را به خود میبیند که حداکثر سرعت خود با ۱۶۵ کیلومتر بر ساعت را مدیونش است . در این مدل ، قدرت موتور توسط جعبه دنده ی ۵ سرعته دستی به چرخ ها منتقل می شود.

Geely GX7 2012
Geely GX7 2012
Geely GX7 2012
Geely MK Cross 2012
Geely MK Cross 2012
Geely MK Cross 2012

دیگر محصول جیلی SC5 بود که در طراحی اش از مدل های اپل آسترا و زفیرا الگوبرداری شده است. خط سیاه زیر چراغ جلو یکی از مواردی است که از اپل گرفته شده است . برای این خودرو موتوری ۱.۵ لیتری با قدرت ۹۴ اسب بخار در نظر گرفته شده است.

Geely SC5-RV 2012
Geely SC5-RV 2012
Geely SC5-RV 2012

FAW یکی دیگر از خودروسازان چینی معتبر است که در مسکو حاضر بود . این شرکت علاوه بر خودروهای سواری به تولید تراک و اتوبوس نیز مشغول است و در نیمه نخست سال ۲۰۱۲ بالای ۱.۳ میلیون دستگاه وسیلهی نقلیه تولید کرده است. FAW در مسکو هم یکی از بزرگترین غرفه ها را در اختیارداشت .

کمپانی خودروسازی FAW که عمده شهرتش را مدیون ساخت نخستین خودروی شهری چین در سال ۱۹۵۸ میلادی است، با مدلی به نام V5 به مسکو را در مسکو ارائه کرد. V5 را می‌توان جانشین مدل Weizhi استاندارد محسوب نمود که تقریبا هیچ‌ یک از اِلمان‌ های طراحی‌ اش جلوه بصری خاصی نداشت! V5 با داشتن طول، عرض و ارتفاعی که به ترتیب عبارتند از ۴۳۰۰، ۱۶۸۰ و ۱۵۰۰ میلیمتر و همچنین با فاصله محوری ۲۴۲۵ میلیمتر، از آن سدان‌های کوچکی است که می‌ تواند برای بازار روبه رشد چین به شدت مناسب باشد چرا که به عنوان مثال هم موتور نسبتا خوب ۱.۵ لیتری ۱۰۰ اسبی دارد که با گیربکس پنج سرعته دستی یا اتومات قابل سفارش است و هم قیمت پایه‌ ای (در بازار چین) آن از ۸ هزار و ۳۰۰ دلار آغاز می‌ شود.

FAW V5 2012
FAW V5 2012
FAW V5 2012
FAW V5 2012
FAW V5 2012
FAW V5 2012

LUXGEN ، این خودروساز تایوانی برای اولین بار بود که در نمایشگاه مسکو حاضر میشد . از محصولات این شرکت می توان به مدل های زیر اشاره کرد :

LUXGEN 5 سدانی با ابعاد متوسط و موتور بنزینی با قدرت ۱۷۰ اسب بخار و تجهیزاتی مانند مانیتور لمسی و دوربین های دید کنار و دید در شب.

LUXGEN5
LUXGEN5
LUXGEN5

LUXGEN 7 با ابعادی بزرگ در کلاس SUV و موتور ۲.۲ لیتری مجهز به توربو با ۱۷۵ اسب بخار قدرت که آن را در جاده های خارج از شهر به پیش میبرد .یک نسخه ی تمام الکتریکی هم از این مدل به مسکو آورده شده بودو تنها اطلاعاتی که از آن در دسترس است موتور الکتریکی ۲۰۴ اسب بخاری اش است .

LUXGEN7 SUV
LUXGEN7 SUV
LUXGEN7 SUV
LUXGEN7 SUV EV
LUXGEN7 SUV EV
LUXGEN7 SUV EV

 

 

 

 

 

 

 

 

مسکو نخستین جایی بود که سوزوکی از فیس‌لیفت گرند ویتارا رسما رونمایی می‌کرد. بعد از گذشت زمانی معادل هفت سال از آغاز سومین نسل ویتارا بالاخره طراحان سوزوکی اندکی کوتاه آمدند و دستی بر سر این خودرو که در میان ژاپنی‌ ها به Escudo معروف است، کشیدند. البته این فیس‌لیفت که مهم ترین جزییات آن در جلوپنجره، رینگ‌ های جدید، سپرها و چراغ‌ های جلو و همچنین بهبود کیفی مواد بکار رفته در کابین خلاصه می‌شود، برای سوزوکی بیشتر جنبه رقابتی نگه داشتن بازار این شاسی‌بلند جمع‌ و جور بود تا گوش دادن به خواسته‌های واقعی مشتریان! 

Suzuki Grand Vitara 2013
Suzuki Grand Vitara 2013
Suzuki Grand Vitara 2013
Suzuki Grand Vitara 2013
Suzuki Grand Vitara 2013
Suzuki Grand Vitara 2013

 

 

 

 

 

 

 

 

سوزوکی Regina نماینده ای از نسل آینده است که با ساختار جمع و جور خود به هدفی جز به حداکثر رساندن بهره وری از طریق سازه ای سبک و عملکرد آیرودینامیکی عالی نمی اندیشد. وزن Regina تنها ۷۳۰ کیلوگرم است ودر مورد ضریب درگ آن، سوزوکی این ادعا را دارد که ۱۰ درصد کمتر از مدل های فعلی است. عملکرد این ماشین بگونه ای است که با یک موتور بنزینی کوچک ، نرخ مصرف kg/L 30 را دارد و مقدار انتشار گازهای آلاینده به ازای هر کیلومتر تنها ۷۰ گرم می باشد.

۲۰۱۲ Suzuki REGINA Concept
۲۰۱۲ Suzuki REGINA Concept
۲۰۱۲ Suzuki REGINA Concept
۲۰۱۲ Suzuki REGINA Concept
۲۰۱۲ Suzuki REGINA Concept
۲۰۱۲ Suzuki REGINA Concept

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

از جمله محصولات هوندا در نمایشگاه می توان به EV-Ster ، یک خودروی اسپرت کوچک دو نفره که هدف از تولید آن ترکیب فن آوری های سازگار با محیط زیست با تجربه ی رانندگی با یک ماشین اسپرت می باشد ، در کنار نسل جدید کراس اور هوندا یعنی CR-V اشاره کرد .

Honda EV-STER
Honda EV-STER
Honda EV-STER
Honda CR-V 2013

 

 

 

 

Honda CR-V 2013
Honda CR-V 2013

مزدا ۶ با یک شاسی کاملا جدید وارد میدان شده که نسبت به سابق هم ۳۰ درصد استحکام آن افزایش یافته و هم حدود ۱۰۰ کیلوگرم از وزنش کاسته شده. افزایش ۱۰۵ میلیمتری فاصله محوری خودرو نیز منجر به افزایش ۴۰ میلیمتری فضای پای سرنشینان آن شده است. قیمت پایه‌ ای و البته تقریبی مزدا۶ نیز بدین صورت پیش‌بینی می‌شود: ۳۲هزار دلار برای مدل ۲ لیتری ۱۶۵ اسبی، ۳۳ هزار و ۶۰۰ دلار برای مدل ۲.۲ لیتری دیزلی با قدرت ۱۴۸ اسب‌بخار و نهایتا ۴۱ هزار و ۶۰۰ دلار برای مدل ۱۷۳ اسبی. عرضه این خودرو در دو مدل سدان و استیشن از اوایل سال ۲۰۱۳ میلادی آغاز خواهد شد.

Mazda6 2013
Mazda6 2013
Mazda6 2013

آلمرای جدید که قرارست در خط تولید تازه تاسیس رنو/نیسان در شهر Togliatti روسیه مونتاژ شود، دقیقا با همان ظاهر نسل دوم نیسان Bluebird Sylphy شکل گرفته ولیکن کابینی بسیار ساده و متفاوت با آن دارد. تغییراتی که نیسان در آلمرای جدید اعمال کرده از جمله طراحی مجدد شاسی و استفاده از مواد جدیدی که متناسب با آب‌ و هوای سخت روسیه باشد، کاهش ۱۵ میلیمتری ارتفاع خودرو از زمین، افزایش طول کلی و فاصله محوری خودرو که به ترتیب به ۴۶۵۶ و ۲۷۰۰ میلیمتر رسیده‌اند و نهایتا حجم محفظه صندوق آن که بیش از ۵۰۰ لیتر گنجایش دارد، این سدان ژاپنی را به یکی از اقتصادی‌ترین گزینه‌ها برای خانواده‌های روسی مبدل کرده است.

Nissan Almera 2013
Nissan Almera 2013
Nissan Almera 2013

سوبارو برای گسترش دامنه عملکرد خود با نام تجاری STi ، مدل های بیش تری از جمله Froster را به مسکو آورده است . این خودرو قبلا تنها در ژاپن به فروش می رسید . حال با  بروزرسانی به طراحی تهاجمی و خشنی رسیده است و با استفاده از بسته STi که شامل سیستم تعلیق بهینه سازی شده با فنرهای اسپرت و جذب کننده های ضربه می باشد ، توان حرکتی اش را بالا برده است . موتور باکسر ۲.۵ لیتری ۴ سیلندر با قدرت ۲۵۹ اسب بخار در زیر هود جا خوش کرده است . سوبارو با تست این خودرو در بازار روسیه قصد دارد تا در صورت امکان محصولات بیشتری را روانه بازار روسیه کند.

Subaru Forester STi
Subaru Forester STi
Subaru Forester STi

لکسوس با دادن یک حال اساسی به گل سرسبد محصولات خود ، از جمله یک نمای بیرونی با طرح تیزتر در زوایا ، تکنولوژی های جدید و تمرکز بر اضافه کردن خصوصیات سریF به LS با کاهش ارتفاع به میزان ۱۰ میلی متر، ایجاد استایل خشن ، سیستم ترمز ۶ پیستونه در جلو و سیستم تعلیق لغزش محدود Torsen و استفاده از شیفت های تعویض دنده ی سریF، به مسکو آمده است. برای LS دو پیشرانه مختلف ارائه شده است اولی LS460 خطی بنزینی و دومی LS600 h هیبریدی می باشد. تغییرات جلو پنجره بعلاوه ی چراغ های جدید LED در جلو و عقب از دیگر تغییرات ظاهری این محصول است . سیستم تعلیق متغیر ، تغییرات در فرمان و سیستم ترمز برای پاسخ بهتر به عکسالعمل راننده ، استفاده از عایق اضافی برای کاهش صدای کابین از دیگرتغییراتLS جدید است . از تجهیزات ایمنی و رفاهی می توان سیستم تهویه هوای جدید بطوریکه دمای کابین را اتوماتیک تنظیم می کند ، صفحه نمایش ۱۹.۳ اینچی لمسی در کنار سیستم صوتی مجهز به ۱۹ بلندگو ، قابلیت اتصال به اینترنت در کابین  ، سیستم سرگرمی عقب با قابلیت پخش بلوری ، سیستم ایمنی اجتناب از تصادف و به روزرسانی سیستم کمک اشاره کرد .

Lexus LS 600h F Sport
Lexus LS 600h F Sport
Lexus LS 600h F Sport

سانگ یانگ قدیمی ترین شرکت خودرو سازی کره محصولات متنوعی را با خود به مسکو آورده بود . مهم ترین محصول آن ها  در نمایشگاه که مبتنی بر مرسدس بنز کلاس W124 می باشد خودرویی نبود جز چیرمن، که با موتوری ۶ سیلندر با قدرت ۲۲۰ اسب بخار و جعبه دنده ی ۷ سرعته جدید اتوماتیک در کنار تزئینات کابین با چرم و چوب عرضه شده بود .

Ssangyong Chairman
Ssangyong Chairman
Ssangyong Chairman
Ssangyong Chairman
Ssangyong Chairman
Ssangyong Chairman

سانگ یانگ علاوه بر چیرمن Rexton W را با خود به همراه آورده بود تا با ارئه ی این دو محصول در آینده ای نزدیک بتواند جایگاهی در بازار تشنه ی روسیه پیدا کند. از این SUV کره ای پس از فیس لیفت، بهبود فنی و تدارک دیدن  موتورهای ۲.۷ و ۳.۶ لیتری ۶ سیلندر و یک موتور توربو دیزل با قدرت ۱۵۵ اسب بخار و ۲۰ درصد مصرف سوخت کمتر و همچنین اضافه شدن امکاناتی مانند سیستم صوتی جدید، پورت USB، بلوتوث، کنترل با صدا، ورود بدون کلید، گرمکن صندلی عقب و … ؛ انتظار می رود تا در کنار دیگر رقبای قدرتمندش بتوان جایی دست و پا کند و گامی رو به جلو در بهبود فروش سانگ یانگ در روسیه باشد.

Ssangyong Rexton W
Ssangyong Rexton W
Ssangyong Rexton W

دیگر محصول سانگ یانگ کراس اور مفهومی XIV-1 که اولین بار در نمایشکاه فرانکفورت ۲۰۱۱ رونمایی شد .XIV مخفف عبارت exciting User Interface Vehicle می باشد ،که اشاره به عملکرد هیجان انگیز این خودرو دارد و نشان دهنده ی زبان طراحی آینده ی شرکت است.

SsangYong XIV-1 Concept
SsangYong XIV-1 Concept
SsangYong XIV-1 Concept

مهم ترین محصول کیا، کوریس بود ، که در کره جنوبی با نام K9 شناخته می‌شود. لوکس‌ترین محصول تولیدی کیا که از اواخر امسال راهی بازار می‌شود. این سدان لوکس که بسیاری از فاکتورهای مدل مفهومیGT در آن به وضوح نمایان است، دارای امکانات همچون صندلی‌ های برقی جلو، صندلی ۱۶ حالته راننده با دو حافظه داخلی، سانروف برقی، چرم‌ های ناپا، سیستم گرمایشی برای پشت سری‌ های عقب، مانیتورهای ۹.۲ اینچی عقب، سیستم پخش حرفه‌ ای Lexicon با ۱۲ اسپیکر، سیستم نمایشگر اطلاعات ضروری بر روی شیشه جلو (HUD)، ورود بدون کلید، چهار دوربین اطراف خودرو با قابلیت تصویر سازی ۳۶۰ درجه، تنظیم اتومات ارتفاع نور چراغ‌ های جلو و … است. کوریس پیشرانه‌ای V6 به حجم ۳.۸ لیتر داشته تا همه ۲۵۰ اسب‌بخار قدرت و همچنین ۳۹۵ نیوتن‌متر گشتاور خود را به چرخ‌های عقب منتقل کند. شاید باور کردن این موضوع دشوار باشد اما کوریس در آینده رقیبی برای همتای کره‌ای خود یعنی هیوندای جنسیس خواهد بود.

Kia Quoris
Kia Quoris
Kia Quoris

بعد از آنکه هیوندای در سال ۲۰۰۹ سفارش سه دستگاه لیموزین‌ های امنیتی خود را از گارد ریاست جمهوری کره جنوبی دریافت کرد، به تدریج این باور در میان سایر کشورها نیز گسترش یافت که می‌توان درون خودرویی از برند هیوندای نشست و همچنان زنده ماند! حال این لیموزین ضد گلوله که دارای موتور ۵ لیتری V8 با قدرت ۴۳۰ اسب‌بخار است به مسکو آمده تا شاید هم نظر مساعد مقامات بلند‌ پایه روسی را جلب کند و هم بتدریج زمینه‌ساز ورودش به بازار اروپا باشد. این خودرو که ۳۰۰ میلیمتر بزرگتر از مدل‌ های سدان Equus است مجهز به امکاناتی همچون محافظ مخزن سوخت، پکیج باطری‌ های اضافه برای مواقع اضطراری، پنجره‌های ضدگلوله  که با نیروی هیدرولیک بالا و پایین می‌روند و همچنین سیستم ارتباط رادیویی از درون خودروست. مجموع همه تغییرات صورت گرفته در این هیوندای موجب شده تا وزن خالص آن با حدود ۱۸۰۶ کیلوگرم افزایش به بیش از ۳۸۴۰ کیلوگرم برسد.

Hyundai Equus Limousine
Hyundai Equus Limousine
Hyundai Equus Limousine
Hyundai Equus Limousine
Hyundai Equus Limousine
Hyundai Equus Limousine

وقتی انواع و اقسام خودروهای چینی راهی نمایشگاه مسکو شوند چرا سایپا این کار را نکند؟ سایپا با مدل‌هایی مانند پراید و تیبا به مسکو آمده بود و جالب‌ تر آنکه مدیران داخلی حتی وانت شوکا را هم با خود برده بودند؛ خودرویی با موتور ۲.۴ لیتری و قدرت ۱۰۰ اسب‌ بخار که سایپا از آن به عنوان نیسانی لوکس یاد می‌ کند حال آنکه اگر به لیست امکاناتش دقت کنید این‌ ها را می‌یابید: چراغ مه‌ شکن و مطالعه، عایق حرارتی و صوتی، کمربند ایمنی راننده و شاگرد و پنل رادیو!

Saipa Salon
Saipa Salon
Saipa Salon
Saipa Salon
Saipa Salon
Saipa Salon

بعد از اعلام خبر افزایش ۸۵ درصدی فروش فورد Kuga در روسیه، فورد با همکاری شریک روسی خود یعنی کمپانی خودروسازی Sollers، بزودی بخشی از خط تولید Kuga را به روسیه منتقل می‌کند. البته پیش از این Sollers به مونتاژ فورد ترانزیت نیز مشغول بود به گونه‌ ای که از اوایل سال جاری میلادی بیش از ۵۰۰۰ دستگاه از این ون آمریکایی را به فروش رسانده است. این شاسی‌ بلند متوسط که در نمایشگاه مسکو توسط سرپرست ارشد طراحی آن آقای «مارتین اسمیت» رونمایی شد، با قیمت پایه‌ ای ۳۴ هزار و ۶۰۰ دلار و به احتمال فراوان با دو موتور ۲ لیتری توربو دیزلی با قدرت ۱۳۸ اسب‌بخار و ۲.۵ لیتری توربو بنزینی با قدرت ۱۹۷ اسب‌بخار و همچنین در دو مدل دیفرانسل جلو و دو دیفرانسیل عرضه خواهد شد.

Ford Kuga
Ford Kuga
Ford Kuga

فورد هم‌ اکنون حداقل ۱۵ مدل برای فروش در بازار اروپا درنظر گرفته یعنی چیزی در حدود ۷۱ درصد از کل محصولاتش، درحالیکه تا به امروز تنها ۴۳ درصد خودروهای تولیدی فورد رسما راهی اروپا می‌ شد. موستانگ نیز به نوبه خود یکی از جذاب‌ ترین گزینه‌ های خرید برای مشتریان اروپایی است که به جرئت می‌ توان گفت پیش از این به صورت مستقیم در این بازار به فروش نمی‌ رسید. در این بازار قاعدتا کسی به دنبال خرید خودرویی پرمصرف با پیشرانه‌ ای حجیم و با قدرت بالا نیست به همین دلیل فورد به احتمال فراوان توجه بیشتری به نسخه‌ های چهار سیلندر موستانگ داشته و حتی به گفته برخی رسانه‌ ها ممکن است پیشرانه‌ های Ecoboost فورد نیز که با حجم کمتر، قدرت بیشتری را تولید می‌ کنند نیز در دستور کار قرار گیرند. به هرحال هنوز از زمان دقیق عرضه رسمی موستانگ در اروپا خبری منتشر نشده است.

Ford Mustang 2013
Ford Mustang 2013
Ford Mustang 2013

همین ابتدا مراقب باشید که این خودرو نسل جدید همان کبالتی نیست که در سال ۲۰۱۰ جنرال‌ موتورز تولید آنرا در آمریکای شمالی متوقف نمود چرا که شورولت دیگر مدل‌های کروز را به عنوان جانشین کبالت معرفی کرده است. پس تکلیف این خودرو چیست؟! این سدان بر پلت‌فرم شورولت Aveo ساخته شده و طول، عرض و ارتفاع آن نیز که به ترتیب ۴۴۷۹، ۱۷۳۵ و ۱۵۱۴ میلیمتر و همچنین با داشتن فاصله محوری ۲۶۲۰ میلیمتری، به لحاظ ابعادی دقیقا مابین مدل‌ های Aveo و کروز قرار می‌گیرد. پیشرانه‌های این خودرو نیز شامل موتورهای دیزلییا بنزینی خواهند بود که حجمی از ۱.۳ تا ۱.۸ لیتر دارند. خط تولید کبالت از اوایل سال ۲۰۱۳ در ازبکستان آغاز بکار می‌کند و بعد از بازار روسیه، راهی برزیل، هند، چین و کره جنوبی می‌شود.

Chevrolet Cobalt
Chevrolet Cobalt
Chevrolet Cobalt

فیات و دو زیرمجموعه ی جدیدش یعنی جیپ و کرایسلر امسال تصمیم گرفتند تا در کنار همدیگر و در یک غرفه در نمایشگاه مسکو حاضر شوند. به علت اولین نمایش عمومی فیات Freemont ، جیپ گرند چروکی SRT و کرایسلر ۳۰۰C SRT در کنار ارائه ی برنامه های سرگرمی در غرفه همراه با تست رانندگی فیات ۵۰۰ و فیات Punto توسط بازدیدکنندگان، این غرفه به یکی از غرفه های محبوب تبدیل شده بود .

Jeep Grand Cherokee SRT8
Jeep Grand Cherokee SRT8
Jeep Grand Cherokee SRT8
Jeep Grand Cherokee SRT8
Jeep Grand Cherokee SRT8
Jeep Grand Cherokee SRT8

پژو ۴۰۰۸ که در بازارهای چین و آمریکای جنوبی عرضه می شود حال با تصمیم پژو در آینده ای نزدیک به بازار روسیه نیز وارد می شود و با دو موتور بنزینی و دیزل با قدرتهایی بین ۱۰۹ تا ۱۵۰ اسب بخار ، رقیبی جدی برای فولکس واگن Jetta در روسیه خواهد بود .

پژو ۴۰۰۸ این SUV نسبتا کوچک   بر اساس توافق سال ۲۰۱۰ گروه PSA و میتسوبیشی، روی پلاتفرم میتسوبیشی ASX ساخته شده است . چهار موتور دیزلی و بنزینی برای این ماشین در نظر گرفته شده است. موتورهای ۱.۶ و ۲ لیتری بنزینی به ترتیب ۱۱۸ اسب بخار و ۱۵۲ اسب بخار نیرو تولید خواهند کرد. موتورهای دیزلی HDI توربو در دو حجم ۱.۶ و ۲ لیتر هم تقریبا به همین توان دست مییابند. پژو ۴۰۰۸ در انواع دیفرانسیل جلو و دو دیفرانسیل قابل انتخاب خواهد بود.

۲۰۱۳ Peugeot 4008
۲۰۱۳ Peugeot 4008
۲۰۱۳ Peugeot 4008
۲۰۱۳ Peugeot 4008
۲۰۱۳ Peugeot 4008
۲۰۱۳ Peugeot 4008

آسترای سدان که اپل آنرا به نمایشگاه امسال مسکو آورده بود فقط برای عرضه در بازارهایی است که در آن کلاس خودروهای لیفت‌ بک (یا ناچ‌بک) محبوبیت زیادی دارد همانند روسیه، ترکیه و چند بازار اروپای شرقی همچون آلمان و اسپانیا. آسترای جدید با چهار موتور بنزینی و سه موتور دیزلی عرضه می‌شود که قدرتمندترین نسخه آن با حجم ۱.۶ لیتر و به کمک توربو قادر به تولید ۱۷۷ اسب‌بخار است. البته اقتصادی‌ ترین موتور آن نیز به نوبه خود جالب توجه است چرا که با ۱.۳ لیتر و قدرت ۹۳ اسب‌ بخار تنها ۳ لیتر بنزین در هر صد کیلومتر می‌سوزاند. مدل‌ سدان این خودرو ۲۳۹ میلیمتر بزرگتر از مدل هاچ‌ بک آن بوده ولی فاصله محوری هر دو یکسان و ۲۶۸۵ میلیمتر است. همچنین طول بیشتر مدل سدان باعث افزایش ۹۰ لیتری حجم صندوق آن نیز شده است.

Opel Astra Sedan
Opel Astra Sedan
Opel Astra Sedan
Opel Astra Sedan
Opel Astra Sedan
Opel Astra Sedan

المپیک زمستانی سال ۲۰۱۴ میلادی که قرارست در شهر سوشی روسیه برگزار ‌شود ظاهرا بهانه خوبی برای فولکس‌ واگن (به عنوان یکی از حامیان این بازی‌ ها) است تا تحت برند اشکودا، مدل ویژه‌ای از Yeti را سال آینده راهی بازار روسیه کند. سوشی دارای موتور ۱.۸ لیتری دیزلی است که به کمک توربو ۱۴۸ اسب‌بخار را توسط گیربکس هفت سرعته دو کلاچه در اختیار همه چرخ‌ های خود می‌گذارد. رنگ سفید نباتی بدنه، رینگ‌ های مشکی رنگ پنج شاخه‌ ای دوبل و همچنین رنگ‌ بندی آبی و سفید نمای درونی خودرو که به وضوح بر روی فرمان، ترمز دستی و اهرم دنده نمایان است، ازجمله مشخصات دیگر این ون هستند. ناگفته نماند که اشکودا برنامه فروش ۱.۵ میلیون دستگاهی را برای خود تا سال ۲۰۱۸ در نظر گرفته که به تبع آن بازار در حال رشد روسیه نقشی حیاتی در تحقق آن دارد.

Skoda Yeti Sochi
Skoda Yeti Sochi
Skoda Yeti Sochi
Skoda Yeti Sochi
Skoda Yeti Sochi
Skoda Yeti Sochi

اگرچه آئودی برای نخستین‌بار به سراغ تیون مدل Q3 خود رفته و آنرا با پسوند RS معرفی کرده اما از آنجایی که در نمایشگاه توکیوی امسال نیز رونمایی شده بود پس نمی‌ توان آنرا یک مدل کاملا جدید لقب داد. پیشرانه این کراس‌ اور کوچک یک موتور پنج سیلدر ۲.۵ لیتری است که با قدرت ۳۵۵ اسبی خود که به لطف توربو حاصل شده، می‌تواند خودرو را در ۵.۲ ثانیه به سرعت صد و نهایتا نیز به حداکثر سرعت ۲۶۵ کیلومتر برساعت برساند. در این Q3 یک گیربکس هفت سرعته دو کلاچه وظیفه انتقال قدرت به همه چرخ‌ ها را دارد. رنگ آبی مات، استفاده از فیبرکربن در بدنه و نمای داخلی و همچنین بهره‌ گیری از چرم‌ های مشکی و آبی ناپا و آلکانترا از دیگر جزییات این خودرو هستند.

Audi RS Q3 Concept
Audi RS Q3 Concept
Audi RS Q3 Concept

آئودی با تقویت سوپراسپورت خود و اعمال Facelift وارد مسکو شد. ویژگی های جدید آئودی R8 2013 جعبه دنده ی هفت سرعته ی دوکلاچه S-Tronic و موتور +V10  ۵.۲ لیتری با قدرت ۵۵۰ اسب بخار  می باشد. جعبه دنده ی جدید باعث کاهش خروج CO2 به میزان ۲۲ گرم در هر کیلومتر و شتاب را به میزان ۰.۳ ثانیه کاهش داده است . R8 با موتور جدیدش در پی رسیدن به شتاب ۳.۶ ثانیه است . حداکثر سرعت R8 2013 به ۳۱۵ کیلومتر در ساعت می رسد .

Audi R8 Spyder
Audi R8 Spyder
Audi R8 Spyder

اما با تغییراتی هم در نمای ظاهری همراه بوده است بطوریکه در نمای جلو سپر طراحی مجدد شده است و چراغ های LED با طرح جدیدی قرار گرفته اند . در نمای عقب هم طراحی سپر ، دسته ی چراغ ها و لوگو تغییر کرده است و همچنین دیفیوزر و خروجی های اگزوز ری استایل شده اند. برای کاهش وزن از رینگهای آلیاژی سبک وزن ، کاهش عایق کاری و استفاده از فیبرکربن در نمای خارجی بهره گرفته شده است. به سیستم تعلیق هم مواردی مانند فنرهای تیون شده و جذب کننده های شوک اضافه شده است . در کنار نسخه ی کوپه نسخه روباز هم بود اما خبری از اضافه شدن + به این مدل نبود.

Audi R8 V10 plus
Audi R8 V10 plus
Audi R8 V10 plus
Audi R8 V10 plus
Audi R8 V10 plus
Audi R8 V10 plus

اندکی بعد از آمدن دومین نسل GL که هم ۱۰۰ کیلوگرم سبکتر و هم با پکیج Blue EFFICIENCY مصرفی کمتر با کارایی بیشتری دارد، مدل‌ های AMG آن نیز با نام GL63 معرفی شد تا از اوایل سال ۲۰۱۳ راهی بازار شوند. خروجی پیشرانه ۵.۵ لیتری V8 این شاسی‌ بلند لوکس که دو توربو دارد دقیقا با مدل‌ های ML63 برابری می‌کند؛ یعنی ۵۵۰ اسب‌ بخار قدرت در دور ۵۷۵۰ و ۷۶۰ نیوتن‌ متر گشتاور در دور ۲۰۰۰ تا ۵۰۰۰ که در نهایت موجب شده این خودرو که رینگ‌های ۲۱ اینچی، چرم‌ های آرتیکو، سیستم کنترل ارتفاع تعلیق در سرعت‌ های بالا، گیربکس هفت سرعته G-TRONIC و … داشته، از حال سکون در ۴.۹ ثانیه به سرعته صد و در ادامه به حداکثر سرعت محدود شده ۲۵۰ کیلومتر برساعت دست یابد.

Mercedes-Benz GL 63 AMG
Mercedes-Benz GL 63 AMG
Mercedes-Benz GL 63 AMG

Speed Pack نام پکیج جدیدی است که به تازگی برای مدل‌ های XFR جگوار قابل سفارش است. مهم‌ترین مشخصه این پکیج افزایش حداکثر سرعت خودرو از ۲۵۰ به حدود ۲۸۰ کیلومتر برساعت است. اما این افزایش سرعت خود ملزم ایجاد تغییراتی از جمله در سیستم تعلیق خودرو، پیشرانه و ضرائب دنده‌ ها بوده و همچنین برای بهبود خواص آیرودینامیکی این سدان اسپرت، اسپویلر انتهای صندوق و اسپلیترهای زیر سپر جلو نیز به بدنه افزوده شده تا از این طریق بتوان تفاوت این مدل با نسخه‌ های استاندارد را تشخیص داد. موتور ۵ لیتری V8 این خودرو توانایی تولید ۵۱۰ اسب‌ بخار قدرت و ۶۲۵ نیوتن‌ متر گشتاور را دارد.

Jaguar XFR SpeedPak
Jaguar XFR SpeedPak
Jaguar XFR SpeedPak
Jaguar XFR SpeedPak
Jaguar XFR SpeedPak
Jaguar XFR SpeedPak

با حضور مهمان اختصاصی، بنتلی برای نخستین‌ بار از سریع‌ ترین GT خود در مسکو رونمایی کرد. GT اسپید در زیر کاپوت به پیشرانه‌ای ۶ لیتری W12 مجهز شده که ۶۱۶ اسب‌بخار قدرت تولید می‌ کند که حدود ۵۰ اسب‌ بیشتر از نسخه‌ های استاندارد کانتیننتال GT است. شتاب صفرتاصد این خودرو ۴.۲ ثانیه و صفرتا ۱۶۰ آن نیز ۹ ثانیه ثبت شده. علاوه‌ بر این تغییرات، بنتلی بجای گیربکس‌ های شش سرعته سابق از یک مدل هشت سرعته کاملا جدید بهره گرفته و شاید به همین دلیل بوده که مصرف سوخت آن با ۱۲ درصد کاهش به ۱۲ لیتر رسیده است. کاهش ۱۰ میلیمتری ارتفاع تعلیق در محور جلو، رینگ‌ های ۲۱ اینچی، جلوپنجره‌ ای با رنگ تیره، بهبود سیستم تعلیق بادی خودرو و … از مهم‌ ترین ویژگی‌ های این سوپر اسپرت ۲۴۱ هزار و ۸۲۰ دلاری است.

Bentley Continental GT Speed
Bentley Continental GT Speed
Bentley Continental GT Speed

با آنکه نسل هفتم کوروت هنوز نیامده اما به اعتقاد بسیاری از کارشناسان مدل مفهومی اِستینگ‌ری می‌تواند الگوی بسیار مناسبی برای کوروت جدید باشد. البته این اولین‌باری نیست که از این خودرو رونمایی می‌شد چرا که شورولت آنرا به نمایشگاه خودروی ۲۰۰۹ شیکاگو نیز فرستاده و حتی در سری دوم فیلم سینمایی Transformers در نقش Sideswipe نیز حضور یافته بود. گفتنی است این خودرو که دارای پیشرانه‌ای هیبریدی نیز بوده در حقیقت به افتخار گذشت نیم قرن از تولید نخستین کوروت در سال ۱۹۵۹ میلادی ساخته شده است.

Chevrolet Corvette Stingray
Chevrolet Corvette Stingray
Chevrolet Corvette Stingray
Chevrolet Corvette Stingray
Chevrolet Corvette Stingray
Chevrolet Corvette Stingray

فری‌ لندر ۲۰۱۳ شاید با جلوپنجره و چراغ‌ های جدید جلو و عقبش که به آخرین نسل زنون‌ های LED مجهز است، شناخته شود اما مهم‌ ترین مشخصه این مدل را در ظاهر آن جست‌ و جو نکنید چرا که طراحان بیش از هر چیز دیگری تلاش خود را صرف بهبود فضای درونی خودرو کرده‌اند تا با الگو برداری از رنجروور Evoque، کابینی لوکس در اختیار مشتریان قرار دهند. در بالای کنسول جدید فری‌ لندر،یک نمایشگر هفت اینچی لمسی تعبیه شده که از روی آن می‌ توان GPS یا سیستم پخش صوتی شریک جدید جگوار/لندروور یعنی Meridian را کنترل کرد. پیشرانه این خودرو از نوع ۲.۲ لیتری توربو دیزلی بوده که در دو نوع ۱۴۸ (دیفرانسیل جلو) و ۱۸۷ اسب‌بخار عرضه می‌ شود. در حالیکه قیمت پایه‌ ای مدل‌ های کنونی فری‌ لندر از ۳۸ هزار دلار آغاز می‌شود، اما مدل‌ های ۲۰۱۳ آن با حدود ۱۶۰۰ دلار افزایش قیمت از اوایل سال ۲۰۱۳ قابل خریداری خواهند بود.

Land Rover Freelander
Land Rover Freelander
Land Rover Freelander

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

محمدرضا ریاضی

محمدرضا ریاضی ، همراه با شما در دنیای هیجان انگیز خودرو

مطالب مشابه

‫۶۸ دیدگاه‌ها

  1. Amir mahdi

    ۳ بهمن ۱۳۹۲
    سوابق: (20 ديدگاه)

    اگر تیبا یا کلا سایپا اونجا باشه خاک تو سر اون نمایشگاه وصاحبش.

    موافقم 0
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا