چشم انداز

پرفروش‌ترین کراس‌اوورها و خودروهای الکتریکی اروپا در سال 2015

در قسمت سوم از معرفی پرفروش‌ترین خودروهای بازار اروپا، نوبت به شاسی‌بلندها و خودروهای برقی می‌رسد. دو سگمنتی که به سرعت در حال افزایش سهم خود از بازارها هستند.

renault dealership
کراس‌اوورهای کوچک
چند سالی است که بخش کراس‌اوورهای کوچک داغ‌ترین بخش بازار در اروپا بوده است و با توجه به ورود بازیگران جدید به این بخش، به نظر می‌رسد که این روند رو به رشد همچنان ادامه داشته باشد. در سال ۲۰۱۵، این بخش رشدی ۴۶ درصدی را تجربه کرد و بیش از یک میلیون کراس‌اوور کوچک در اروپا به فروش رسید. تقریباً در تمامی ۱۵ رتبه برتر در جدول فروش این کلاس، رشد فروش مشاهده می‌شود و در بسیاری از مدل‌ها شاهد رشد فروش خیره‌کننده‌ای بوده‌ایم.

2015 Renault Captur
۲۰۱۵ Renault Captur

آنچه آمار این بخش را برای ما کمی جذاب‌تر می‌کند، این نکته است که چهار رتبه برتر در این بخش یا در حال حاضر در کشور ما حضور دارند و یا قرار است به‌زودی وارد بازار کشور ما شوند. محصول جدید ایران‌خودرو یعنی رنو کپچر موفق شده است لقب پرفروش‌ترین کراس‌اوور کوچک را از آن خود کند. این در حالی است که این فرانسوی جذاب، توسط اوپل/واکسهال موکا تعقیب می‌شود، که آن هم اخیراً در لیست مجاز برای واردات به کشورمان قرار گرفته است.

Opel Mokka
Opel Mokka

پژو ۲۰۰۸ که این روزها به نامی پر بحث در محافل خودرویی تبدیل شده است، سومین کراس‌اوور کوچک در بازار اروپا بوده است. داچیا داستر، که در کشور ما با نام رنو داستر شناخته می‌شود، به رتبه چهارم در این کلاس رسیده است. این کراس‌اوور رومانیایی تنها خودروی حاضر در بین ۱۵ رتبه برتر این لیست است که با کاهش فروش نسبت به سال قبل مواجه بوده است.

2015 Peugeot 2008
Peugeot 2008

در ادامه با سه کراس اووری مواجه می‌شویم که هر سه ظاهری فانتزی و متفاوت دارند و همین ظاهر متفاوت آن‌ها باعث شده است که طرفداران خاص خود را داشته باشند. نیسان جوک، سیتروئن C4 کاکتوس و فیات ۵۰۰X رتبه‌های پنجم تا هفتم را در این کلاس به خود اختصاص داده‌اند.

جیپ رنگید، سوزوکی ویتارا و فورد اکو اسپرت رتبه‌های بعدی در جدول فروش را از آن خود کرده‌اند. جالب اینجاست که شورولت ترکس که اخیراً در لیست مجاز برای واردات به کشورمان قرار گرفته است، رتبه یکی مانده به آخر را در این جدول کسب کرده است و اگر کمپانی ناشناخته DR مدل CityCross را عرضه نمی‌کرد، لقب کمترین محبوبیت در این کلاس در اروپا به شورولت ترکس می‌رسید. از همین امر می‌توان به میزان محبوبیت خودروهای شورولت در بین اروپایی‌ها پی برد.

2015 Chevrolet Trax AWD Euro Spec
۲۰۱۵ Chevrolet Trax AWD Euro Spec

در جدول زیر، آمار فروش در بخش کراس‌اوورهای کوچک را مشاهده می‌کنید:

SUVهای کوچک ۲۰۱۵ ۲۰۱۴ درصد تغییر
۱. رنو کپچر ۱۹۴.۸۴۷ ۱۶۴.۸۰۱ ۱۸%
۲. اوپل/واکسهال موکا ۱۶۳.۲۴۶ ۱۲۷.۴۳۷ ۲۸%
۳. پژو ۲۰۰۸ ۱۵۴.۳۲۵ ۱۳۵.۵۴۱ ۱۴%
۴. داچیا داستر ۱۲۵.۴۱۶ ۱۲۷.۷۷۲ -۲%
۵. نیسان جوک ۱۰۲.۵۷۴ ۹۷.۵۳۸ ۵%
۶. سیتروئن C4 کاکتوس ۷۸.۸۸۸ ۲۹.۰۶۰ ۱۷۱%
۷. فیات ۵۰۰X ۷۴.۲۶۲ ۱۳۵ جدید
۸. جیپ رِنِگید ۵۳.۹۴۰ ۷.۷۶۸ ۵۹۴%
۹. سوزوکی ویتارا ۴۱.۶۷۶ ۰ جدید
۱۰. فورد اکواسپرت ۴۰.۰۸۴ ۱۲.۹۰۴ ۲۱۱%
۱۱. مزدا CX-3 ۲۴.۲۳۲ ۱ جدید
۱۲. کیا Soul ۱۶.۳۲۶ ۱۰.۲۶۱ ۵۹%
۱۳. سوزوکی جیمنی ۱۲.۲۷۱ ۱۰.۷۸۷ ۱۴%
۱۴. هوندا HR-V ۷.۶۲۱ ۰ جدید
۱۵. سانگ یانگ تیوولی ۴.۵۱۲ ۰ جدید
۱۶. سوزوکی SX4 ۳.۱۶۱ ۱۴.۱۲۶ -۷۸%
۱۷. لادا نیوا ۱.۶۵۲ ۱.۵۴۲ ۷%
۱۸. فیات Sedici ۲۴۹ ۳.۵۵۰ -۹۳%
۱۹. شورولت تراکس ۲۲۹ ۹.۳۱۶ -۹۸%
۲۰. DR CityCross ۶۶ ۲۰۵ -۶۸%
مجموع فروش این کلاس ۱.۰۹۹.۵۷۷ ۷۵۲.۷۴۴ ۴۶%

شاسی‌بلندهای سایز متوسط:
همان‌طور که قبلاً دیدیم، گروه فولکس‌واگن در بخش سدان‌ها و خودروهای جمع‌وجور با قدرت‌نمایی زیرمجموعه‌هایش، اجازه نفس کشیدن به رقبا را نداده بود. اما در بخش شاسی‌بلندها، با ضعف گروه فولکس‌واگن، نوبت به گروه رنو-نیسان رسیده است تا از این فرصت نهایت استفاده را ببرد. همان‌طور که در بخش قبل دیدیم، رنو کپچر توانسته بود عنوان پرفروش‌ترین کراس اور کوچک را به خود اختصاص دهد. در بخش شاسی‌بلندهای سایز متوسط هم پسرعموی بزرگ‌تر و آسیایی کپچر، یعنی نیسان قشقایی قدرت‌نمایی می‌کند.

2015 Nissan Qashqai
۲۰۱۵ Nissan Qashqai

نیسان قشقایی با شکست رکورد فروش خود در اروپا، برای هشتمین سال پیاپی توانسته است لقب پرفروش‌ترین خودروی این کلاس را به خود اختصاص دهد. جالب اینجاست که در ۶ سال از این ۸ سال، فروش قشقایی عددی بیش از ۲۰۰ هزار دستگاه در سال بوده است.

2015 Volkswagen Tiguan R-Line
۲۰۱۵ Volkswagen Tiguan R-Line

اما فولکس هم آن‌چنان در برابر رقیبش دست خالی نیست و با معرفی نسل دوم تیگوآن محبوب، سعی کرده است که در برابر رقیب فرانسوی-ژاپنی اش قد علم کند. اما رتبه دوم تیگوآن نشان می‌دهد که فولکس باید همچنان تلاش خود را افزایش دهد.

Kia Sportage 2015
Kia Sportage 2015

در رده سوم پرفروش‌ترین خودروهای این کلاس، بالاخره می‌توانیم یک کره‌ای را مشاهده کنیم. کره‌ای‌ها که در بخش‌های قبل غیبت معنی‌داری در رتبه‌های برتر داشتند، در این کلاس به لطف درخشش اسپورتیج، موفق به کسب رتبه سوم شده‌اند. این مقام البته چندان هم اتفاقی نیست؛ چراکه برادر اسپورتیج یعنی هیوندای IX35 نیز توانسته است رتبه پنجم را نصیب خود سازد. فورد کوگا خودرویی است که با قرار گرفتن در رده چهارم جدول فروش، بین این دو برادر فاصله انداخته است.

Hyundai Tuscon ix35 2015
Hyundai ix35 2015

در رتبه ششم، دیگر محصول محبوب گروه فولکس‌واگن، یعنی اشکودا یتی را مشاهده می‌کنیم که بالاتر از مزدا CX-5 و تویوتا راو ۴ قرار گرفته است. مدل جدید رنو، یعنی قاجار و هوندا CR-V رتبه‌های بعدی فروش در این کلاس را به دست آورده‌اند.

اما نکته جالب‌توجه در این آمار فروش، حضور مدل دیگری از برند DR motor، یعنی DR5 است که از بین ۲۹ خودروی این کلاس، رتبه ۲۸ را کسب کرده است. DR motor یک کمپانی ایتالیایی است که برخی از محصولات خودروسازان چینی را تحت برند DR مونتاژ کرده و به فروش می‌رساند. DR5 تغییر نام داده شده چری تیگو ۳ یا همان ام‌وی‌ام X33 خودمان است که فروش آن در ایتالیا از سال ۲۰۰۶ آغاز شده است و تاکنون بدون تغییر فنی یا ظاهری نسبت به روزهای اولیه، تولید آن ادامه دارد.

جالب اینجاست که DR5 بدفروش‌ترین خودرو در این لیست نیست، بلکه تنها نماینده شورولت در این کلاس، یعنی شورولت Captiva رتبه آخر فروش را به خود اختصاص داده است. این بدین معنی است که محبوبیت محصولات برند شورولت در بین اروپایی‌ها، حتی از چری تیگو نیز کمتر است!

در جدول زیر میزان فروش شاسی‌بلندهای سایز متوسط در اروپا را مشاهده می‌کنید:

SUVهای میان سایز ۲۰۱۵ ۲۰۱۴ درصد تغییرات
۱. نیسان قشقایی ۲۳۰.۶۶۱ ۲۰۲.۹۱۴ ۱۴%
۲. فولکس تیگوان ۱۴۸.۳۳۸ ۱۵۰.۶۴۱ -۲%
۳. کیا اسپورتیج ۱۰۴.۹۸۴ ۹۶.۵۵۶ ۹%
۴. فورد کوگا ۱۰۲.۴۶۴ ۸۶.۴۴۵ ۱۹%
۵. هیوندای ix35 ۸۴.۲۶۴ ۹۳.۵۴۰ -۱۰%
۶. اشکودا Yeti ۶۴.۳۴۸ ۶۳.۴۱۹ ۱%
۷. مزدا CX-5 ۵۶.۱۷۹ ۵۷.۲۸۹ -۲%
۸. توروتا RAV4 ۵۱.۸۳۸ ۵۴.۱۸۷ -۴%
۹. رنو کجار ۴۹.۵۲۰ ۰ جدید
۱۰. هوندا CR-V ۴۶.۹۶۷ ۴۹.۱۸۲ -۵%
۱۱. میتسوبیشی اوتلندر ۴۶.۵۸۱ ۳۳.۷۴۴ ۳۸%
۱۲. میتسوبیشی ASX ۴۵.۲۲۸ ۳۵.۲۹۵ ۲۸%
۱۳. نیسان X-Trail ۴۰.۲۴۳ ۱۶.۱۷۸ ۱۴۹%
۱۴. هیوندای توسان ۳۶.۰۹۴ ۰ جدید
۱۵. سوزوکی S-Cross ۲۹.۰۸۷ ۳۹.۰۷۰ -۲۶%
۱۶. سوبارو فورستر ۱۴.۴۲۸ ۱۳.۸۸۹ ۴%
۱۷. فیات فریمونت ۱۳.۸۲۱ ۱۷.۳۸۹ -۲۱%
۱۸. جیپ چروکی ۱۲.۴۴۲ ۸.۶۲۹ ۴۴%
۱۹. سیتروئن C4 Aircross ۱۱.۷۷۱ ۱۲.۱۴۲ -۳%
۲۰. سوبارو XV ۸.۹۲۵ ۱۰.۷۴۵ -۱۷%
۲۱. اوپل/واکسهال آنتارا ۶.۷۴۶ ۸.۴۶۱ -۲۰%
۲۲. جیپ رانگلر ۶.۰۵۹ ۵.۳۰۲ ۱۴%
۲۳. سانگ یانگ کوراندو ۵.۷۹۵ ۴.۸۲۰ ۲۰%
۲۴. رنو کولئوس ۴.۶۷۵ ۷.۴۱۸ -۳۷%
۲۵. سوزوکی گرند ویتارا ۳.۲۱۰ ۶.۲۱۳ -۴۸%
۲۶. پژو ۴۰۰۸ ۲.۴۴۲ ۲.۵۳۳ -۴%
۲۷. جیپ کامپاس ۶۱۶ ۴.۸۲۹ -۸۷%
۲۸. DR5 ۱۶۵ ۱۰۶ ۵۶%
۲۹. شورولت کاپتیوا ۵۹ ۲.۹۲۸ -۹۸%
مجموع فروش این کلاس ۱.۲۲۷.۹۵۰ ۱.۰۸۳.۹۲۱ ۱۳%

همان‌طور که مشاهده می‌کنید، در این کلاس، ۲۹ خودرو با یکدیگر رقابت می‌کنند که تنوعی اعجاب‌آور را ایجاد کرده‌اند. طبق خبرها، رقابت در این کلاس در سال ۲۰۱۶ داغ‌تر نیز خواهد شد، چراکه گروه فولکس‌واگن در حال برنامه‌ریزی برای معرفی دو شاسی‌بلند جدید بر روی پلتفرم تیگوآن، تحت برندهای اشکودا و سئات است. علاوه بر آنها، نسل جدید پژو ۳۰۰۸ که برخلاف نسل قبلی آن که یک MPV بود، یک کراس اور است، در سال آینده وارد بازار خواهد شد و ام‌جی نیز پس از فروش موفقیت‌آمیز شاسی‌بلند خود یعنی GS در بازار چین، قصد معرفی این خودرو در بریتانیا را دارد.

MG GS
MG GS

شاسی‌بلندهای بزرگ:
هرچقدر که رقابت در بین شاسی‌بلندهای متوسط و کوچک داغ و جذاب بود، رقابت در کلاس شاسی‌بلندهای بزرگ سرد و بی‌رمق است. برخلاف آمریکایی‌ها که شاسی‌بلندها برایشان از نان شب هم واجب‌تر هستند، در اروپا مردم علاقه چندانی به این کلاس از خودروها ندارند. به همین دلیل نیز در بین شاسی‌بلندهای بزرگ نامی از هیچ‌یک از برندهای اروپایی دیده نمی‌شود.

2016 Kia Sorento SX-L 2.0T AWD
۲۰۱۶ Kia Sorento SX-L 2.0T AWD

در این کلاس، تنها ۸ خودرو حضور دارند که همگی از برندهای کره‌ای و ژاپنی هستند. جالب اینجاست که برخی از آن‌ها، مانند سانتافه یا سورنتو، در رده‌بندی‌های آمریکایی به‌هیچ‌عنوان در کلاس شاسی‌بلندهای سایز بزرگ قرار نمی‌گیرند. شاید در اروپا به دلیل کم بودن تعداد خودروها در این کلاس و هفت نفره بودن این خودروها، آن‌ها را هم‌کلاس با تویوتا لندکروزر و میتسوبیشی پاجرو قرار داده‌اند.

2015 Hyundai Santa-Fe Sport 2.0t Ultimate AWD
۲۰۱۵ Hyundai Santa-Fe Sport 2.0t Ultimate AWD

دو برادر خوش‌چهره کره‌ای، یعنی کیا سورنتو و هیوندای سانتافه، رتبه‌های اول و دوم فروش در کلاس شاسی‌بلندهای بزرگ در اروپا را کسب کرده‌اند. جالب اینجاست که فروش سورنتو به‌عنوان پرفروش‌ترین خودروی این کلاس، تنها حدود ۱۶ هزار دستگاه بوده است و فروش سانتافه نیز حدود ۱۴ هزار دستگاه بوده است. شاید بد نباشد که اشاره کنیم که فروش سانتافه در کشور ما در مدت مشابه، بیشتر از نصف فروش آن در کل اروپا بوده است!

2016 Toyota Land Cruiser
۲۰۱۶ Toyota Land Cruiser

پس از برادران کره‌ای، نوبت به تویوتا لندکروزر می‌رسد. جالب است بدانید که این ژاپنی بی‌نقص در مدت مشابه در بازار آمریکا رتبه آخر فروش را در این کلاس کسب کرده است!

میتسوبیشی پاجرو، سانگ یانگ رکستون و مزدا CX-9 رتبه‌های چهارم تا ششم جدول فروش شاسی‌بلندهای سایز بزرگ را به خود اختصاص داده‌اند و بالاتر از دو محصول نیسان، یعنی مورانو و پث فایندر قرار گرفته‌اند.

در جدول زیر میزان فروش شاسی‌بلندهای سایز بزرگ در اروپا را مشاهده می‌کنید:

SUVهای بزرگ ۲۰۱۵ ۲۰۱۴ تغییرات
۱. کیا سورنتو ۱۶.۵۳۹ ۹.۳۹۰ ۷۶%
۲. هیوندای سانتافه ۱۴.۴۹۲ ۱۳.۳۹۰ ۸%
۳. تویوتا لندکروزر ۶.۰۵۲ ۶.۲۵۸ -۳%
۴. میتسوبیشی پاژرو/مونترو/شوگان ۵.۹۲۰ ۴.۸۵۹ ۲۲%
۵. سانگ یانگ رکستون ۲.۲۱۴ ۱.۹۲۹ ۱۵%
۶. مزدا CX-9 ۱.۰۵۷ ۶۹ ۱۴۳۲%
۷. نیسان مورانو ۶۰۳ ۶۲۵ -۴%
۸. نیسان پث‌فایندر ۳۸۸ ۱.۸۶۷ -۷۹%
مجموع فروش این کلاس ۴۷.۲۶۵ ۳۸.۳۸۷ ۲۳%

همان‌طور که می‌بینید، کل فروش این کلاس کمی بیش از ۴۷ هزار دستگاه در سال ۲۰۱۵ بوده است. این در حالی است که فولکس‌واگن گلف به‌تنهایی بیشتر از ۵۳۴ هزار دستگاه در مدت مشابه در اروپا فروخته است!

خودروهای الکتریکی و پلاگین هیبرید
خودروهای برقی رشد بسیار سریعی در بازار دارند و به سرعت در حال افزایش سهم خود هستند. فروش این خودروها در سال ۲۰۱۵، نسبت به سال قبل، ۴۷% افزایش پیدا کرد و این در حالی است که در سال قبل از آن نیز، ۵۰% درصد رشد فروش در این بخش مشاهده شده بود. پیش‌بینی می‌شود که فروش خودروهای برقی در اروپا در سال جاری میلادی به بیش از ۱۰۰ هزار خودرو برسد.

Renault ZOE electric car
Renault ZOE electric car

مجموع فروش خودروهای برقی و پلاگین هیبرید در سال ۲۰۱۵ به بیش از ۱۸۹ هزار دستگاه رسید که رشدی ۹۴ درصدی نسبت به سال قبل را نشان می‌دهد و در حال حاضر این خودروها ۱.۳% از کل خودروهای فروخته‌شده در اروپا را شامل می‌شوند.

2016 Nissan Leaf
۲۰۱۶ Nissan Leaf

سه خودروی برقی پرفروش در اروپا، خودروهایی هستند که از پایه به صورت برقی طراحی شده‌اند، نه نسخه‌های برقی از خودروهای معمولی. این مسئله نشان می‌دهد که استراتژی طراحی پایه‌ای خودروهای برقی مؤثرتر است.

2015 Tesla Model S P90D
۲۰۱۵ Tesla Model S P90D

در بخش خودروهای برقی، رنو Zoe توانست با افزایش فروش ۶۷ درصدی نسبت به سال قبل، نیسان Leaf را کنار بزند و عنوان پرفروش‌ترین خودرو را کسب کند. تسلا مدل S نیز رتبه سوم را از آن خود کرد. نسخه‌های الکتریکی فولکس‌واگن گلف، کیا سول و رنو کانگو رتبه‌های چهارم تا ششم فروش را کسب کرده‌اند.

میزان فروش مدل‌های مختلف خودروهای برقی در اروپا را در جدول زیر مشاهده می‌کنید:

خودروهای الکتریکی ۲۰۱۵ ۲۰۱۴ تغییرات
۱. رنو Zoe ۱۸.۴۶۹ ۱۱.۰۹۰ ۶۷%
۲. نیسان لیف ۱۵.۳۰۳ ۱۵.۱۵۸ ۱%
۳. تسلا Model S ۱۵.۱۶۹ ۸.۸۴۱ ۷۲%
۴. فولکس e-Golf ۱۱.۱۲۴ ۳.۳۲۸ ۲۳۴%
۵. کیا Soul EV ۵.۸۰۰ ۴۶۸ ۱۱۳۹%
۶. رنو کانگو  ZE ۴.۳۲۸ ۴.۱۷۱ ۴%
۷. ب‌ام‌و i3 EV (e) ۳.۹۰۱ ۲.۹۸۶ ۳۱%
۸. نیسان e-NV200 / Evalia ۳.۰۴۹ ۲.۳۰۰ ۳۳%
۹. فولکس e-Up! ۲.۷۶۹ ۵.۴۵۰ -۴۹%
۱۰. مرسدس بنز B-Class ED ۲.۷۶۰ ۱۵۰ ۱۷۴۰%
۱۱. اسمارت Fortwo ED ۲.۰۱۳ ۲.۷۲۶ -۲۶%
۱۲. رنو توئیزی ۱.۹۱۷ ۲.۲۹۳ -۱۶%
۱۳. پژو iOn ۱.۵۶۶ ۵۷۰ ۱۷۵%
۱۴. Bolloré Blue Car ۱.۱۶۶ ۱.۱۷۰ ۰%
۱۵. سیتروئن C-Zero ۱.۱۱۸ ۶۱۳ ۸۲%
۱۶. میتسوبیشی I-Miev ۷۰۸ ۶۷۵ ۵%
۱۷. هیوندای ix35 FCEV ۱۶۶ ۳۸ ۳۳۷%
Segment total ۹۱.۳۲۶ ۶۲.۰۲۷ ۴۷%

در بخش خودروهای پلاگین هیبرید، میتسوبیشی اوتلندر PHEV با اختصاص حدود یک‌سوم از فروش کل این بخش به خود، رتبه اول را در این بخش کسب کرده است. با این آمار فروش، اوتلندر PHEV توانست رکورد پرفروش‌ترین خودروی برقی در اروپا را به نام خود ثبت کند. جالب است بدانید که دوسوم از فروش کلی اوتلندر در اروپا، مربوط به نسخه پلاگین هیبریدی آن است.

Mitsubishi Outlander PHEV 2015
Mitsubishi Outlander PHEV 2015

پس از اوتلندر، فولکس‌واگن گلف GTE و آئودی A3 e-Tron رتبه‌های بعدی در جدول فروش خودروهای پلاگین هیبرید را کسب کرده‌اند. در این جدول، تنها خودرویی که اختصاصاً به‌عنوان یک پلاگین هیبرید طراحی شده است، BMW i8 می‌باشد که حدود ۲۰۰۰ دستگاه در سال ۲۰۱۵ فروخته است؛ عددی که با توجه به قیمت و کلاس این خودرو، عددی راضی‌کننده محسوب می‌شود.

VW Golf VII GTE
VW Golf VII GTE

در جدول زیر میزان فروش خودروهای پلاگین هیبرید در اروپا را مشاهده می‌کنید:

PHEV پلاگین هیبرید
۲۰۱۵ ۲۰۱۴ تغییرات
۱. میتسوبیشی اوتلندر PHEV ۳۱.۳۴۰ ۱۹.۹۸۰ ۵۷%
۲. فولکس واگن گلف GTE ۱۷.۲۸۲ ۵۳۴ ۳۱۳۶%
۳. آئودی A3 e-Tron ۱۱.۷۱۱ ۶۱۸ ۱۷۹۵%
۴. ب‌ام‌و i3 REx (e) ۷.۹۱۹ ۶.۰۶۲ ۳۱%
۵. ,ولوو V60 Twin Engine ۶.۹۵۲ ۵.۰۹۹ ۳۶%
۶. مرسدس بنز C350e ۵.۰۶۹ ۰ جدید
۷. فولکس پاسات GTE ۴.۶۸۶ ۰ جدید
۸. پورشه کاین S e-hybrid ۳.۳۵۰ ۱۶۹ ۱۸۸۲%
۹. ولوو XC90 T8 Twin Engine ۲.۶۵۳ ۰ جدید
۱۰. BMW i8 ۲.۰۲۷ ۱.۱۳۳ ۷۹%
۱۱. BMW X5 ۴۰e PHEV ۱.۶۴۹ ۰ جدید
۱۲. فورد C-Max Energi ۱.۲۳۰ ۰ جدید
۱۳. مرسدس بنز S500e ۸۰۷ ۰ جدید
۱۴. تویوتا پریوس Plug-In ۷۰۴ ۸۹۹ -۲۲%
۱۵. پورشه پانامرا S e-hybrid ۶۰۶ ۹۱۷ -۳۴%
مجموع فروش این کلاس ۹۷.۹۸۵ ۳۵.۴۱۱ ۱۷۷%

بدین ترتیب به پایان سومین قسمت از معرفی پرفروش‌ترین خودروهای اروپا در سال ۲۰۱۵ می‌رسیم. در قسمت بعدی، به سگمنت های جذاب خودروهای لوکس خواهیم پرداخت. پس با ما همراه باشید.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

علیرضا رحیقی

کارشناس ارشد مهندسی برق و نویسنده مقالات خودرویی

مطالب مشابه

‫۳۹ دیدگاه‌ها

  1. علی -کیوج

    ۳ اسفند ۱۳۹۴
    سوابق: (173 ديدگاه)

    بیشتر از نصف فروش کل اروپا تو ایران سانتافه وارد و فروخته میشه ولی بازم هیوندای با همه این اوصاف به ایران مستقیم خودرو نمیده/این وسط دلال ها چه سودی دارن میکنن/ بخاطر همینم فکر نکنم بزارن که هیوندای مستقیم با ایران معامله کنه!

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. @@سرباز وطن@@

      ۳ اسفند ۱۳۹۴
      سوابق: (33 ديدگاه)

      سلام به همگی…فقط یه نکته رو یاد آوری می کنم و اونم اینه که وقتی یک خودرو آمار فروشش میره بالا ، این به معنی این نیست که اون خودرو از لحاظ کیفیت خیلی خوبه….عواملی زیادی روی آمار فروش خودرو ها تاثیر دارن که مهمترین اون قیمت به همراه کیفیت و زیبایی ظاهری نسبی هستش…

      موافقم 0
      مخالفم 0
      1. amir

        ۳ اسفند ۱۳۹۴
        سوابق: (137 ديدگاه)

        تو ایران شاید این چیزی که شما میگید درست باشه اما تو اروپایی که همه نوع برندی با بهترین قیمت وجود داره مطمیینا خودرویی که فروش بالایی داره کیفیت و قیمت و بقیه ی معیار های یک ماشین ایده آل رو یکجا داره

        موافقم 0
        مخالفم 0
    2. امیر سابق

      ۳ اسفند ۱۳۹۴
      سوابق: (161 ديدگاه)

      هر چقدر کامنت شمارو میخونم میبینم با موضوع پست مرتبط نیست؟
      جسارتا اگه با کره ای ها مشکلی دارید برید هر وقت پول رو داشتید و خریدید و استفاده کردید بیایید بگید آَشغاله یا خوبه. نه از روی احساس
      آدم سایتا رو میخونه میبینه همه مینویسند ما لکسوس و بنز و خیلی داریم نمونشم تو این سایت خیلی هست که اسم بردنش جایز نیست. ولی آدم وقتی میره خیابون از 100 تا خودرو 96 تاش رو پراید و سمند و پژو میبینه 3 یا 4 تاش رو یه خارجی درست و حسابی. من نمیدونم این مردم ما (البته بعضی ها) کی میخوان این اخلاق نا پسندشون رو ترک کنند؟
      طوری میایید زیر پست ها ژاپن کره میکنید که هر کیم باشه واقعا فکر میکنه چیزی شده یا خبری هست؟ آخه هدف بعضی ها از این کار چیه من نمیدونم؟ اصلا گیریم ژاپن از بنزم خوب باشه چه لزومتی داره بیاییم زیر هر پستی کامنت بذاریم ژاپنی خوبه یا کره ای خوبه

      موافقم 0
      مخالفم 0
  2. hamid

    ۳ اسفند ۱۳۹۴
    سوابق: (48 ديدگاه)

    جدیدا هرکی میخواد بگه ماشین بازم میگه کره اشغاله ژاپنی خوبه.اره ژاپن واقعا خوبه.امار فروش اسپرتیج تو اروپارو ببینید اونوقت ما ایرانیا خیلیامون سوارش نشدیم میگیم اشغاله تو بازار رقابتی اروپا این فروشو داشت

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. شکوفه های کویری

      ۳ اسفند ۱۳۹۴
      سوابق: (432 ديدگاه)

      ملاک برای موفق بودن خودرو سازها بازار مهم و بزرگ آمریکا است. در بازار اروپا تنوع هست ولی بعنوان بازار ملاک روش حساب نمیکنن، مثلا در آمار میبینیم که در اروپا فروش یک ماشین چینی مثل mvm x33 که خیلی از ما تو خیابون به این ماشین نگاه هم نمیکنیم از فروش ماشین آمریکایی شورولت بیشتر است !!.

      موافقم 0
      مخالفم 0
    2. امیر

      ۳ اسفند ۱۳۹۴
      سوابق: (231 ديدگاه)

      دوست عزیز به این حرفای کوچه بازاری گوش نکن.اکثره اینایی که میبینی کره ژاپن میکنن دهه هفتادی هستند .عمو جون از کسی که افتخارو ارزوشه عمو تتل فالو کنه چه انتظاری داری. اصلا یه وعضی.کنگ .مبهم.فحش مثل قند و نبات گل زبون .شام و ناهار هیچی افتابه لگن هفت دست.ادا اطفار فراوان شپش در حال ملق زدن کف جیب مبارک.خلاصه بگم ملت صبح تا شب دارن جون میکنن برا یه لقمه نون وقت اضافه ندارن بیان تو سایتا کره و ژاپن بازی کنن.اگه پولش باشه هم کره خوبه هم ژاپن.

      موافقم 0
      مخالفم 0
      1. شکوفه های کویری

        ۳ اسفند ۱۳۹۴
        سوابق: (432 ديدگاه)

        دوست گرامی یعنی هر کسی طرفدار ماشین های ژاپنیه یا آلمانی یا کره و یا هر جای دیگه بی ادبه و مثل نقل و نبات فحش میده و کشته و مرده ی تتلوئه ؟!!! ، خوب نیست که اینطوری قضاوت میکنید. ضمنا قرار نیست که همه ی طرفدارها پولدار باشن و ماشین های روز ژاپنی و اروپایی و کره ای زیرپاشون باشه، میتونیم با توجه به شناختی که از ماشین های مورد علاقمون داریم از اون برندها و کشورها طرفداری کنیم و علاقمند باشیم.

        موافقم 0
        مخالفم 0
    3. ایمان

      ۳ اسفند ۱۳۹۴
      سوابق: (93 ديدگاه)

      اینایی که میگن کره ای آشغاله تا حالا صندلی عقب ماشین کره ای هم نشنستن!!!
      یه بنده خدایی تو یکی از این سایت های مربوط به خودرو کامنت گذاشته بود که کره ای بعد از 2 سال از هم می پاشه!!!!!!!!! آخه بگو مرد حسابی داری راجع به سمند کامنت میذاری مگه؟؟؟
      این همه آمریکایی و اروپایی و چینی از ماشین هیچی نمیدونن که میرن کره ای میخرن؟؟؟
      فقط تو مملکت ما به کره ای میگن آشغال ، اسباب بازی و ….. نیست همه آئودی و لکسوس و بنز سواران حق دارن!

      موافقم 0
      مخالفم 0
  3. Mj

    ۳ اسفند ۱۳۹۴
    سوابق: (234 ديدگاه)

    ملاک برای موفق بودن یک خودرو در فروش فقط موفقیت دربزرگترین بازار یعنی امریکاست
    خیلی از ماشینا تو اروپا فروش ندارن ولی بخاطر فروش زیاد تو امریکا جز خودروهای پرفروش جهان میشن

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. شاهین

      ۳ اسفند ۱۳۹۴
      سوابق: (4499 ديدگاه)

      البته که این حرف درست نیست! چین و خود همین اروپا هم بازارهای بسیار مهمی محسوب میشن.حتی در مقیاس کوچیکتر میشه هند و امریکای جنوبی رو بهش اضافه کرد.
      ارادتمندم

      موافقم 0
      مخالفم 0
  4. شکوفه های کویری

    ۳ اسفند ۱۳۹۴
    سوابق: (432 ديدگاه)

    عجیبه که در اروپا سانتافه و سورنتو را در دسته suv فول سایز قرار میدن در کنار لند کروزر(تانک) و پاجرو !. البته دلیلش هم نوشته شده که احتمالا بخاطر کم بودن suv ها در بازار اروپا است

    موافقم 0
    مخالفم 0
  5. عماد

    ۳ اسفند ۱۳۹۴
    سوابق: (44 ديدگاه)

    رنو ونیسان دو کمپانی متحد جز پرفروش ترین ها ودر صدر اروپا

    موافقم 0
    مخالفم 0
  6. امیرحسین

    ۳ اسفند ۱۳۹۴
    سوابق: (337 ديدگاه)

    دوستان طرفدار کره ای استاد بل گرفتن هستن!!!تو کلاس فول سایز مقاله داره میگه اروپایی ها علاقه ای به این کلاس ندارن پس اول شدن کره ای ها هیچ ارزشی نداره
    نکته مهم اینست که برای ارزشمند یا برتر بودن ماشینی نظر کارشناسان و تست کننده های حرفه ای اهمیت داره و نه نظر مصرف کنندگان یا میزان فروش.همانطور که آشغال ترین فیلمها یا صفحات موسیقی گاهی پرفروش میشن گاهی هم ماشین های افتضاح فروش بالایی دارن

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. شاهین

      ۳ اسفند ۱۳۹۴
      سوابق: (4499 ديدگاه)

      دوست عزیز خیلی از خودروها وجود داشتن که از نظر فنی و یا حتی کیفیت خیلی خوب نبودن اما تونستن فروش موفقی رو تجربه کنن.برای بیشتر افراد مصرف کننده،شاید معیارهای متفاوتی با یه تست کننده ی حرفه ای خودرو وجود داشته باشه.
      از نظر من،مهم نظر مصرف کننده هستش چون مصرف کننده میزان فروش یه خودروساز رو رقم میزنه و برای خودروساز هم فروش مهمه نه کسب عناوینی که فقط بدرد ویترین پر کردن بخورن!
      ارادتمندم

      موافقم 0
      مخالفم 0
      1. خسته شده

        ۳ اسفند ۱۳۹۴
        سوابق: (623 ديدگاه)

        چطوری آقا شاهین خوبی داداش چه خبر پست قبلی که کامنت گذاشتی متاسفانه دیر دیدم خوش میگذره سربازی!؟ مشخص شد کجا افتادی یا هنوز آموزشی هستی؟

        موافقم 0
        مخالفم 0
        1. شاهین

          ۴ اسفند ۱۳۹۴
          سوابق: (4499 ديدگاه)

          سلام داداشم خیلی ممنونم ازت
          اره نزدیک خونمونم خدارو شکر
          میرم و میام هر روز :)

          موافقم 0
          مخالفم 0
    2. كوروش

      ۳ اسفند ۱۳۹۴
      سوابق: (1125 ديدگاه)

      برادر داستان نگو
      نظر متخصص ها از مصرف کننده ها مهم تره؟؟؟؟؟؟؟؟
      به نظر من اگه یک متخصص ١٠٠٠ تا مشکل از یک ماشین بگیره و مردم راضی باشند مفت نمی ارزه

      موافقم 0
      مخالفم 0
      1. ایمان

        ۳ اسفند ۱۳۹۴
        سوابق: (93 ديدگاه)

        این دوستان یادشون رفته که خودرو یک کالای مصرفی است و اصولا هدف از تولیدش فروش اون است نه جلب نظر کارشناسان!!!!!!!!!!!
        جالبه بدونید فروش نسل جدید توسان و اسپورتیج هم در اروپا با موفقیت چشمگیر همراه بوده و آمار فروششون سال دیگه بسیار جالب خواهد بود!
        در ضمن دوستانی که دم از بازار آمریکا میزنن باید بدونن که فروش سانتافه و سورنتو در بازار بسیار رقابتی این سگمنت در آمریکا هم نسبتا خوب بوده و رتبه 7 و 8 کسب کردن که مثلا از رتبه این ماشین ها بهتر بوده: Toyota 4Runner- Buick Enclave-Dodge Durango
        Nissan Pathfinder-Nissan Murano- Ford Flex -Mazda CX9

        موافقم 0
        مخالفم 0
  7. ميلاد

    ۳ اسفند ۱۳۹۴
    سوابق: (13 ديدگاه)

    واقعا پاژرو انگشت کوچیک سورنتو هم نیست نه تو قیافه نه موتور و افرود چه جوری میخرن با او موتور بی کیفیت و مستهلکش

    موافقم 0
    مخالفم 0
  8. احسان(احسان)

    ۳ اسفند ۱۳۹۴
    سوابق: (2872 ديدگاه)

    چطور سانتافه و لندکروز تو یه کلاس قرار گرفتن؟سانتافه که شاسی بلند متوسطه و لندکروز کلن یک کلاس بالاتر و شاسی بلند بزرگه
    در هر صورت در این کلاس اروپا بیش از 67 در صد بازار در اختیار کره ای هاست که البته با فروش 47 هزار خودرو بخش خیلی کوچکی رو تشکیل میده.فکر کنم فروش سانتافه تو ایران از کل اروپا بیشتر باشه

    موافقم 0
    مخالفم 0
  9. babak

    ۳ اسفند ۱۳۹۴
    سوابق: (48 ديدگاه)

    6ماه پیش از منطقه ازاد انزلی توسان 2016 به قیمت 78 تومن خریدم اولش خیلی دوست داشتم مزداcx5 بخرم هم قیمت بودن ولی صندلی چرم فرمون مانیتور سنسور عقب سانروف مانیتور صندلی برقی کروز کنترل هیچ کدومو این مزدا با قیمت یکسان توسان نداشت چون بیس بود فولش خیلی گرون در میومد هم 6ایربگ بوده وارد کننده شرکت تات خودرو انزلی بهم گفت توسان بردار فروش مزدا cx5 خیلی سخته قطعاتشم گرون و کمیابه منم توسانو برداشتم راضیم ولی اینم بگهم از نظر سواری مزدا cx5 سرتره از توسان والی همه جوانبو نگاه کردم مادرم ریو 2014 داره 65000 کارکرد بخدا قسم روان داره کار میکنه بدونه هیچ صدای داشبوردی الان 10 سال پیش نیس بگیم کره اشغاله.درسته خودرو ساریه ژاپن از کره بالاتره ولی گفتن اشغال به خودروی کره ای اصلا درست نیست

    موافقم 0
    مخالفم 0
  10. mehran jj

    ۳ اسفند ۱۳۹۴
    سوابق: (22 ديدگاه)

    جیپ چروک فقط 12هزار

    موافقم 0
    مخالفم 0
  11. sina

    ۳ اسفند ۱۳۹۴
    سوابق: (307 ديدگاه)

    یه چیزی که ذهن من و در گیر کرده فرق هیوندای ix 35 با توسان که تو لیست هم رتبه فروش فرق داره میشه یکی توضیح بده فرق اینا چیه ممنون میشم !!!

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. ایمان

      ۳ اسفند ۱۳۹۴
      سوابق: (93 ديدگاه)

      منظور از توسان، نسل جدید این ماشین هست که خیلی وقت نیست به بازار اروپا عرضه و تو همین زمان کم هم تونسته فروش بسیار خوبی داشته باشه.

      موافقم 0
      مخالفم 0
  12. shz

    ۳ اسفند ۱۳۹۴
    سوابق: (37 ديدگاه)

    نمیدونم چرا من با نیسان قشقایی اینقدر حال میکنم

    موافقم 0
    مخالفم 0
  13. moein

    ۳ اسفند ۱۳۹۴
    سوابق: (856 ديدگاه)

    انتخاب ا بین تمام رده و سگمنت های بالا فقط حضرت لندکروز

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. شکوفه های کویری

      ۳ اسفند ۱۳۹۴
      سوابق: (432 ديدگاه)

      حضرت لندکروزر رو خوب اومدی، پادشاه تمام ماشین ها در این لیست ها لند کروزر است و پاجرو هم ولیهد است.

      موافقم 0
      مخالفم 0
  14. مجتبی

    ۴ اسفند ۱۳۹۴
    سوابق: (7 ديدگاه)

    اینقدر با هم نزوکید
    خب معلومه که کره تکنولوژی و کیفیت ژاپن رو نداره
    ولی وقتی مردم کره ای زیاد میخرن و راضی ان و همچنین آمار میگه که از نظر میزان خرابی نسبت به تعداد این دو برند کره ای جزو 10 برند اولن باید با احترام در موردشون صحبت کرد

    موافقم 0
    مخالفم 0
  15. mds

    ۴ اسفند ۱۳۹۴
    سوابق: (402 ديدگاه)

    تا کی میخواید به این بچه بازیا ادامه بدید؟ کره خوبه ژاپن خوبه آلمان عالی همه تولیدات این سه کشور عالی و همشون قابل احترامن بیشتر از نود درصد ملت نون ندارن بخورن اونوقت بعضیا همچین بحث میکنن انگار این شرکتا ارث باباشونه خودم 31 سالمه ولی هنوز نتونستم یه وسیله مثل موتور یا پیکان خریداری کنم، دیوانگی هم حدی داره، این رفتارها فقط نزد ایرانیان است و بس

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. شکوفه های کویری

      ۴ اسفند ۱۳۹۴
      سوابق: (432 ديدگاه)

      ژاپن عالی – آلمان عالی – کره خوب

      موافقم 0
      مخالفم 0
  16. ارمان

    ۴ اسفند ۱۳۹۴
    سوابق: (1307 ديدگاه)

    دوستان میتسوبیشی اوتلندر PHEV صدی 2 لیتر میسوزونه و AWD هم میشه !
    به نظر من واقعا دوست داشتنیه مخصوصا اتاق 2016 فقط اونایی که دیدنش میدونن من چی میگم :)
    به امید روزی که یکم دلمون به حال محیط زیستمون بسوزه , حالا که نمیتونیم میتسوبیشی یا اعودی بگیریم تو ساحل اشغال نریزیم :)

    موافقم 0
    مخالفم 0
  17. احمد باقری

    ۴ اسفند ۱۳۹۴
    سوابق: (4717 ديدگاه)

    اختلاف خیلی زیادی بین سلیقه اروپایی و آمریکایی وجود داره، هر کدوم برای کاربرد خاص خودشون میخوان.

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. Archi KHAN

      ۵ اسفند ۱۳۹۴
      سوابق: (2165 ديدگاه)

      احمِد جان
      دقیقا اختلاف چقدر زیاد اَست ؟!!
      و چگونه می توانیم دریابیم هر کُدام چِه را برای کُدام کاربرد خاص میخواهَند ؟!!

      موافقم 0
      مخالفم 0
  18. abbas

    ۴ اسفند ۱۳۹۴
    سوابق: (1 ديدگاه)

    اونهایی که میگن کپچر داستر و پژو2008 و کلا ماشینای فرانسوی اشغالن و چنینن و چنانن بهتر یه نگاه به فروش این سه خودرو تو بازار رقابتی اروپا بکنن

    موافقم 0
    مخالفم 0
  19. ناشناس

    ۴ اسفند ۱۳۹۴
    سوابق: (22 ديدگاه)

    کپچر زیبا است

    موافقم 0
    مخالفم 0
  20. shz

    ۴ اسفند ۱۳۹۴
    سوابق: (37 ديدگاه)

    من خوشم از ماشینای فرانسوی نمیاد

    موافقم 0
    مخالفم 0
  21. امیرحسین

    ۴ اسفند ۱۳۹۴
    سوابق: (337 ديدگاه)

    گویا دوستان اصلاً به مفهوم کلمات توجه نمیکنن؟؟؟من گفتم پرفروش بودن بودن ارتباطی به ارزشمندی یا برتری نداره و برای دریافت برتری های فنی ماشین باید به نظر متخصصان و تست کننده های حرفه ای توجه کرد.
    دوستی گفته ماشین کالای مصرفی هست و باید به نظر مصرف کنندگان بها داد.عجب؟؟؟ببینم سینما و فیلم کالای خوردنی هست؟؟؟فیلم هم ساخته میشه که تو گیشه بفروشه و نه اینکه تو گنجه باشه ولی تعیین معیارهای فنی و هنری با منتقدان هست و نه مردم عادی
    فیلم “avatar” با اینکه همه رکورد های فروش رو شکست ولی تنها یک اسکار گرفت ولی تو همون سال فیلم “hurt locker” که جزء کم فروش های سال بود تموم جوایز رو درو کرد

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. ایمان

      ۴ اسفند ۱۳۹۴
      سوابق: (93 ديدگاه)

      اتفاقا پر فروش بودن در بازارهای رقابتی چون اروپا به دلیل ارزشمند بودن و داشتن مزیت رقابتی است!!!!!!
      این که در بازاری پرفروش تر بودن ارزش یک کالا را نشان ندهد مربوط به بازارهای انحصاری مثل بازار خودرو ایران است .
      ظاهرا جنابعالی فاقد اطلاعات لازم در زمینه بازاریابی و اقتصاد هستید و از درک مفاهیم این چنینی (هرچند ساده) ناتوانید!

      موافقم 0
      مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا