پدال بهعنوان رسانهای مستقل و مرجع در حوزه خودرو، گام جدیدی برای شفافسازی بازار برداشته است. از این هفته، برای نخستینبار در ایران، شاخص قیمت هفتگی خودروهای صفر کیلومتر منتشر خواهد شد؛ معیاری دقیق، منظم و بیطرف برای نمایش روند واقعی بازار خودرو.
بازار خودرو ایران همیشه با نوسانات سریع، شایعات متعدد و نبود یک معیار معتبر برای تحلیل دقیق همراه بوده است. بسیاری از خریداران و فروشندگان، در نبود یک «شاخص واقعی قیمت»، تصمیمگیریهای مالی خود را بر اساس اخبار پراکنده، قیمتهای متناقض و فضای روانی بازار انجام میدهند. حالا پدال با راهاندازی شاخص قیمت خودروهای صفر کیلومتر، تصمیم گرفته این خلأ بزرگ را پر کند.
شاخص قیمت خودرو پدال چیست؟
این شاخص، میانگینی وزنی از قیمت ۱۳۴ خودروی صفر کیلومتر مدل سال است که از میان پرفروشترین و مهمترین خودروهای بازار ایران انتخاب شدهاند. در این فهرست، از خودروهای اقتصادی گرفته تا مدلهای مونتاژی، خودروهای اقتصادی تا لوکس و خودروهای وارداتیهای موجود در بازار، حضور دارند.
اما خودروهای بسیار خاص یا کم فروش به علت تاثیر گمراه کنندهای که روی شاخص ایجاد می کنند، در این معیار درنظر گرفته نمیشوند.
هر هفته، قیمت این خودروها از منابع متعدد جمعآوری میشود؛ از جمله:
- قیمتهای درجشده در سایت پدال
- بررسی آگهیهای معتبر آنلاین در بازار ایران، دیوار و باما
- نرخهای ارائهشده توسط نمایشگاهداران و فروشندگان واقعی در بازار آزاد
چرا این شاخص مهم است؟
- معیار شفاف برای تحلیل بازار
با شاخص قیمت پدال، مخاطبان بهجای سرگردانی میان دهها قیمت مختلف، تنها با یک نگاه متوجه میشوند بازار در چه وضعیتی است؛ گرانتر شده؟ ارزانتر؟ یا در ثبات است؟ - ابزاری برای تصمیمگیری هوشمندانه
خریداران و فروشندگان حالا میتوانند بر اساس روند کلی بازار، برای خرید یا فروش خود تصمیم دقیقتری بگیرند. نه براساس احساسات، بلکه با دادههای واقعی. - مقابله با شایعات و التهابهای بیدلیل
بازار خودرو، همواره مستعد دامن زدن به شایعات است. با انتشار مستمر و دقیق این شاخص، کاربران میتوانند بهجای تکیه بر حدس و گمان، به یک مرجع معتبر استناد کنند. - شاخصی بیطرف از منبعی مستقل
پدال هیچ وابستگی به خودروسازان، واردکنندگان یا فروشندگان خاص ندارد. هدف ما، فقط شفافسازی بازار و کمک به کاربران برای آگاهی بیشتر و تصمیمگیری بهتر است.
گامهای بعدی چیست؟
ما در پدال متعهد شدهایم هر هفته، این شاخص را بهروزرسانی کنیم و روند آن را بهصورت نموداری و تحلیلی در اختیار مخاطبان قرار دهیم. در آینده نزدیک، نسخههای تخصصیتر این شاخص نیز معرفی خواهند شد:
- شاخص خودروهای اقتصادی
- شاخص خودروهای مونتاژی
- شاخص خودروهای وارداتی
- و حتی شاخص خودروهای الکتریکی (در صورت ورود آنها به بازار ایران)
- شاخص قیمت رسمی خودروها (قیمت کارخانه و نمایندگی)
گزارش اولین شاخص خودرو ایران
اولین گزارش تعیین شاخص قیمت خودروهای صفرکیلومتر بازار ایران با ارزیابی آخرین قیمت ۱۳۴ مدل از پرفروشترین خودروهای موجود صفر کیلومتر عمدتا از مدل ۱۴۰۴ انجام شد. در این گزارش خودروهای گران قیمت فروش محدود نظیر خودروهای مرسدس بنز و آئودی جانبازان به علت تعداد پایین و تاثیر گمراه کننده روی شاخص درنظر گرفته نشدند. همچنین خودروهای صفرکیلومتر معدودی که از سالهای قبل در نمایشگاهها موجودند نیز نادیده گرفته شدند.
در این ارزیابی گرانترین خودروها هم عرضه محدودی دارند اما به هر صورت توانستهاند به تعداد کف عرضه برسند. ممکن است در ارزیابیهای آینده درصورت اعلام تعداد عرضه و فروش هر مدل توسط مراجع رسمی ذیربط، وزن تیراژ را نیز درنظر بگیریم.
شاخص ارزیابی قیمت خودروهای صفر کیلومتر بازار ایران ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۴
عنوان شاخص | مقدار |
---|---|
تعداد خودروهای مورد ارزیابی | ۱۳۴ مدل |
شاخص کل قیمت خودروها | ۲۸۰,۸۹۸,۰۰۰,۰۰۰ تومان |
میانگین قیمت خودروها | ۲,۰۹۶,۰۰۰,۰۰۰ تومان |
ارزانترین خودرو بازار | کوییک S |
گرانترین خودرو بازار | میتسوبیشی اوتلندر H لاین |
شما هم نظر بدهید!
ما باور داریم بهترین شاخص، شاخصی است که با همراهی جامعه کاربران ساخته و بهینه شود. اگر پیشنهادی درباره مدل شاخص، خودروهای مورد بررسی یا نحوه گزارش آن دارید، حتماً با ما در میان بگذارید. این برنامه، با مشارکت شما قویتر خواهد شد.
سخن پایانی
راهاندازی شاخص قیمت خودرو در ایران، اتفاقی تازه و ضروری است. ما در پدال با تکیه بر سالها تجربه، استقلال رسانهای و ارتباط گسترده با بازار خودرو، امیدواریم بتوانیم به گامهای بعدی شفافسازی بازار کمک کنیم.
به ما بپیوندید؛ شاخص را دنبال کنید؛ و ما را در مسیر بهبود این ابزار نوآورانه همراهی کنید.
رشید
۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۴سلام
حیلی ممنون ، پروژه جالب و کاربردی به نظر میاد
امکان ایجاد نمودار مثل نمودار های شمعی بورس وجود داره؟
مثلا با همکاری یک سایت مثل رهاورد 365 یا … ؟
جواد عقیلی
۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۴ممنون. بله به تدریج با تکمیل دیتاها، ایجاد نمودارهای هفتگی میسر خواهد شد.
Navid A J
۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۴واقعا مفیده و بهش نیاز داشتیم. سپاس فراوان
ashkanyp
۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۴به نظرم خودروهای بسیار خاص یا کم فروش هم اسم ببرید همراه قیمت اما اعدادشونو دخالت ندین و کنارشون بنویسین مثلا
افزایش قیمت شدید (فاقد ارزش خرید از دید اکثریت مردم)
افت قیمت شدید (فاقد ارزش خرید از دید اکثریت مردم)
اتفاقا اینطوری شفاف تره و نشون میده چی از چشم مردم افتاده چه بدلیل افت قیمت چه گرونی
saeed
۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۴این صفحه بلند و طویل جالب نمیشه. اگه برای هر برند جداگانه باشه بهتره.
ashkanyp
۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۴میشه داخل اسپویلر یا + گذاشت و اگه روش کلیک کردین نشونتون بده اتفاقا در یک صفحه انسجام بیشتری داره
محمدعباسی
۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۴ببینیم و تعریف کنیم👌
Yaghoob
۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۴شروع کار قابل احترام و تقدیره
فکر میکنم مشکلات هم به مرور کشف و حل خواهد شد.
ممنون بابت ایده خوبتون. پر قدرت ادامه بدید💪🏼
Barsheen
۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۴خیلی مبهم بود،و چه تاثیری می تونه داشته باشه؟
دنبال چه نتیجه ای هستید؟
بنظرم نسخه پیشششششاپرو رو ارائه کردید!!
محمد
۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۴فقط ایرانیها را بگذارید و مونتاژیها کلا وارداتیها هم تعداد خیلی کمه، هم گمراه کننده است.
کل واردات در سال 50 هزارتا نمیشود یعنی ۵ درصد از فروش خودرو که حدود ۱ میلیون دستگاه است.
علی
۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۴پرفروش ترین خودروی سال گذشته اگر اشتباه نکنم کوییک بود، همونطور که نویسنده محترم اشاره کردن اگر وزن تیراژ رو هم در محاسبه شاخص دخیل کنیم شاید ارزیابی دقیق تری داشته باشیم. خودرو های وارداتی در بدو ورود قیمت بالایی دارن و بعد از گذشت چند ماه و ادامه عرضه قیمتشون منطقی تر میشه، یه فیلتر هم میشه گذاشت که از عرضه خودرو به عنوان مثال سه ماه و حداقل تیراژ فرضا 5000 دستگاه عبور کرده باشه.
خلیج فارس
۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۴همچین چیزی فققققط در زمانی که کارخانه ها قیمت گذاریشون شفاف باشه و زمانی توی بازار آزاد باشیم قشنگ میشه.