چشم اندازفراری

با محصولات ویژه و تک‌ساخت فراری آشنا شوید (قسمت دوم)

در این قسمت به مدل‌های جدیدتری می‌پردازیم که به جواهر رویدادهای خودرویی تبدیل شدند.

در قسمت اول این مجموعه مقالات به نخستین مدل‌‌های تک‌تولید واحد «پروژه‌های ویژه فراری» نگاهی انداختیم و دیدیم که فراری از سال ۲۰۰۶ مسیری را آغاز کرد که سرنوشتش را برای همیشه تغییر داد. این شرکت ایتالیایی با گذر از سال ۲۰۱۳ و معرفی پرچمدار جدیدش، F12، موج تازه‌ای از مدل‌های خاص را روانه گاراژهای چندمیلیون‌دلاری کرد.

۹. فراری F12 TRS: تولید ۲۰۱۴

دو نمونه از این سوپراسپرت با طراحی «بارکتا» تولید شد که یکی به رنگ سرخ و دیگری به نقره‌ای کرومی مزین شد. طراح تیم پروژه‌های ویژه فراری برای خلق این خودرو از مدل تستاروسا ۱۹۵۷ الهام گرفته بود (هر چند المان‌های چندان آشنایی ندارد). مدل سرخ این خودرو نخستین‌بار در سال ۲۰۱۴ و مدل سیاه‌رنگ آن یک سال بعد دیده شد؛ مالک نسخه سیاه از رنگ آن رضایت نداشت پس نقره‌ای کرومی را برای آن انتخاب کرد.

این خودرو بر پایه سوپراسپرت فراری F12 برلینتا توسعه پیدا کرد و با وجود استفاده از المان‌های آشنای آن خودرو، ویژگی‌هایی متمایز و زیبایی دارد. فضای کابین با رنگ سیاه از باقی بدنه جدا شده، چراغ‌های جلو تغییر کرده‌اند، بخش عقب به‌کلی تغییر چهره داده و این‌بار دیفیوزری بزرگ استفاده شده که چسبندگی این مدل به زمین را تضمین می‌کند. کسی از وجه تسمیه این خودرو آگاه نیست اما گمان می‌رود اشاره‌ای به مالک هر دو خودرو، «سم لی»، داشته باشد.

۱۰. فراری SP امریکا: تولید ۲۰۱۴

ریشه این GT هم به F12 برلینتا باز می‌گردد اما برخلاف F12 TSR، شباهت بیشتری با خودروی پایه دارد. از ویژگی‌های منحصربه‌فرد این خودرو می‌توان به هواکش‌های روی کاپوت و پنل‌های بازنگری شده جای‌جای بدنه برای کنترل جریان هوا، سپرهای جدید، طاق چرخ بزرگ‌تر و محیط بازنگری‌شده چراغ‌های عقب اشاره کرد. این خودرو به درخواست «دنی وگمن»، مدیر یک سوپرمارکت زنجیره‌ای در آمریکا، توسعه پیدا کرد.

هر چند این خودرو به‌مراتب از F12 برلینتا کمیاب‌تر و به‌قطع گران‌تر است اما لزوما زیباتر از آن نیست و در بخش‌هایی می‌توان F12 عادی را چشم‌نوازتر قلمداد کرد.

۱۱. فراری SP275RW کامپتیت زیونه

SP275RW کامپتیت‌زیونه هوادارن نسبتا زیادی دارد. طراحی این خودرو که بر پایه F12 توسعه یافته است با الهام از «۲۷۵GTB/C کامپتیت‌زیونه اسپچیاله» انجام شده است. هر چند این مدل هم به نسخه پایه شباهت زیادی دارد اما از چراغ‌های خاص، پروفیل آیرودینامیک جانبی تازه روی بخش عقب طاق هر چهار چرخ، رینگ‌های ۱۰ پره مخصوص، در باک آلومینیومی، زیرسپر تازه و نمای عقب بازنگری شده بهره‌مند شده است. تمام زیرسپرها به رنگ آبی بسیار تیره مزین شده‌اند.

۱۲. فراری ۴۵۸ MM اسپچیاله: تولید ۲۰۱۶

فراری پس از سال‌ها درخواست تولید یک خودروی خاص با موتور V8 داشت. این کوپه اسپرت که بر پایه ۴۵۸ اسپچیاله توسعه یافته بود، به رنگ زیبای «سفید بیانکا ایتالیا» مزین شده بود و بیشتر به ۴۸۸GTB شباهت داشت. با این وجود از سپرهای جلو و عقب، رینگ‌های توسی، کاپوت، هواکش‌ها، اسپویلر و پنل نمای جانبی انحصاری سود می‌برد که مخصوصا برای این خودرو طراحی شده‌اند. تیم طراحی پروژه‌های ویژه فراری گفته که برای طراحی این خودرو از مدل GTO 1984 هم الهام گرفته است. آن‌ها با رنگ‌آمیزی ستون A به رنگ سیاه، ظاهری جذاب و اسپرت‌تر را برای مالک ۴۵۸MM به ارمغان آوردند.

۱۳. فراری GS چینکوانتا: تولید ۲۰۱۷

این خودرو که هنوز هم تصاویر درستی از آن در اختیار رسانه‌ها نیست، در سال ۲۰۱۷ و بر پایه F12 برلینتا توسعه پیدا کرد اما بدنه‌ای شبیه به نسل دوم شوتینگ‌بریک چهار سرنشینه فراری، GTC4 لوسو T، داشت. رنگ بدنه این خودرو احتمالا «آبی الکتریکی» یا «آبی چینکوانتا» نام دارد. همین.

۱۴. فراری SP38 دبورا: تولید ۲۰۱۸

برخلاف مدل چینکوانتا که خبر خاصی از آن موجود نیست، فراری معرفی بزرگ از SP38 داشت. این خودروساز با رونمایی از سوپراسپرت تک‌تولیدی تازه خود در رویداد «ویلادست» ۲۰۱۸ مطمئن شد که همه دنیا آن را خواهند دید. این کوپه بر پایه ۴۸۸GTB توسعه پیدا کرده بود و با استفاده از گرافیک زیبای شیشه و چراغ‌های عقب به مدل‌های کلاسیکی چون F40 و ۳۰۸GTB ادای احترام می‌کند.

SP38 دبورا به رنگی سه‌لایه به نام «روسو دبورا» مزین شده که ظاهر زیبای آن را در ذهن بیننده ماندگار می‌کند. با وجود بهره‌وری از چراغ‌های جلو با طراحی جدید، سپر جلو و عقب، نمای جانبی و درها، زیرسپرهای جلو و بخش جانبی و تقریبا تمام بخش عقب از نو طراحی شدند تا یکی از زیباتری محصولات پروژه‌های ویژه فراری را خلق کنند. فراری حق داشت که می‌خواست SP38 دبورا را به تمام دنیا نشان دهد.

۱۵. فراری SP3JC: تولید ۲۰۱۸

SP38 تنها خودروی واحد پروژه‌های ویژه فراری در سال ۲۰۱۸ نبود. این مجموعه قانون تولید یک دستگاه خودرو را در سال ۲۰۱۸ هم کنار گذاشت و برای یک مشتری خوش‌شانس، دو دستگاه SP3JC تولید کرد که برخلاف تمام مدل‌های گذشته این واحد، به طرح‌بدنه‌های چشمگیر و منحصربه‌فرد مزین شده بودند. مالک این خودرو، «جان کالینز»، بنیان‌گذار موفق‌ترین نمایندگی فراری در جهان با نام «تالاکرست» بود که از سال ۱۹۸۹ به فروش خودروهای این شرکت مشغول بوده است.

یکی از آن‌ها با پسوند RHD و طرح بدنه مزین به رنگ‌های «اتزورو مت»، «جیالو مودنا» و «بیانکو ایتالیا» معرفی شد؛ درحالی‌که خودروی دوم، LHD، از رنگ‌های «جریجیو سیلوراستون»، «بیانکو بیانکو» و «روسو ماگما» سود می‌برد. موتور هر دو خودرو مانند F12 TRS از هواکش‌های روی کاپوت دیده می‌شود اما از رینگ‌های شبیه به ۸۱۲ سوپرفست سود می‌برند. کالینز بارها و بارها با این خودرو در رویدادهای مختلف شرکت کرده و مشخصا علاقه‌ای به نگهداری آن‌ها در گاراژ ندارد.

۱۶. فراری P80/C: تولید ۲۰۱۹

P80/C برای واحد پروژه‌های ویژه فراری مانند یک سنت‌شکنی تازه بود؛ چرا که نخستین خودروی مسابقه‌ای این دپارتمان محسوب می‌شد. این خودرو کوپه که در طراحی آن از مدل‌های کلاسیکی چون ۳۳۰ P3/P4 و دینو ۲۰۶ S الهام گرفته شده است، برخلاف تمام محصولات دپارتمان یادشده مجوز حضور در جاده‌های عمومی را ندارد. فراری برای توسعه این مدل از یک دستگاه ۴۸۸GT3 استفاده کرد.

این خودرو تنها یک محصول خاص زیباشناسی نبود بلکه مهندسان پروژه‌های ویژه فراری را مجبور کرد تا بخش‌های مکانیکی و مشخصات فنی خودرو پایه را دستخوش تغییر کنند. به همین دلیل توسعه و تولید آن ۴ سال زمان برد تا اینکه در سال ۲۰۱۹ به‌صورت رسمی به جهان معرفی شد. از آنجا که P80/C یک خودروی مختص پیست محسوب می‌شود، طراحان با دستی باز آن را خلق کرده‌ و در استفاده از المان‌های آیرودینامیکی هیچ مضایقه‌ای نکرده‌اند. مالک این مدل می‌تواند درصورت علاقه، بال آن را بردارد و از تایرهای پهن‌تری استفاده کند؛ مانند تصویر زیر.

در بخش بعدی و آخر این مجموعه مقاله به جدیدترین و به‌روزترین خودروهای پروژه‌های ویژه فراری خواهیم پرداخت.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۹۸ رای

علی صفرپور

نویسنده و مترجم سایت پدال٬ کارشناس مهندسی مکانیک

مطالب مشابه

‫۱۸ دیدگاه‌ها

  1. داریوش فدایتشوم

    ۱۹ خرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (61 ديدگاه)

    P80/C عجیب می درخشه!

    موافقم 14
    مخالفم 0
    1. amir

      ۱۹ خرداد ۱۴۰۳
      سوابق: (2863 ديدگاه)

      من اون دبورا رو دوست داشتم
      اون ۴۵۸ اسپچیاله هم چقدر پشتش خوشگله

      موافقم 14
      مخالفم 0
    2. پیام۲

      ۱۹ خرداد ۱۴۰۳
      سوابق: (223 ديدگاه)

      شبیه fittipaladi ef7 vgt هست

      موافقم 5
      مخالفم 0
  2. Matin

    ۱۹ خرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (400 ديدگاه)

    SP3JC خیلی باحال بود. کلا با فیس ۸۱۲ خیلی حال میکنم.

    موافقم 6
    مخالفم 1
  3. POUYAN

    ۱۹ خرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (184 ديدگاه)

    F12 برلینتا خودش از همه اینا جذابتره

    موافقم 12
    مخالفم 0
  4. Mohammad

    ۱۹ خرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (318 ديدگاه)

    درورد بر یادگاری انزو فراری
    شناسنامه موتور اسپورت با فراری شناخته میشه

    موافقم 9
    مخالفم 0
  5. GMA

    ۱۹ خرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (818 ديدگاه)

    اسماشون عامل سرگیجست.
    جذاب ترین مورد برای من 459 MM هست.
    رنگ روسو دبورا هم ته جذابیته واقعا

    موافقم 7
    مخالفم 0
  6. 𝐀𝐥𝐢

    ۱۹ خرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (1287 ديدگاه)

    این مدل هم حساب میشه؟
    https://www.pedal.ir/ferrari/ferrari-sp-8-debut-specs/

    موافقم 4
    مخالفم 0
  7. علی جردن

    ۱۹ خرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (1632 ديدگاه)

    این محصولات تک ساخت که پلت فرم و موتور زیرساخت مشترک با بقیه محصولات تولید انبوه فراری مشترکه بنظرم تفاوت چندانی با محصولات تک ساخت منصوری نداره

    موافقم 3
    مخالفم 2
  8. Scuderia Ferrari

    ۱۹ خرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (3965 ديدگاه)

    دوتا پیست محور سریع و تک ساخت بر اساس 488GT3 ساخته شد که هیچ وقت رکوردزنی نخواهند کرد
    P80/C و KC23

    موافقم 7
    مخالفم 0
  9. T

    ۱۹ خرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (290 ديدگاه)

    ۴۸۸mm خیلی زیباست😏 فکر کن ۴۸۸ به اون قشنگی جذاب تر بشه🤔

    موافقم 6
    مخالفم 0
  10. Taha Ayoobi

    ۱۹ خرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (2692 ديدگاه)

    خوشگلن

    موافقم 6
    مخالفم 0
  11. Amir

    ۱۹ خرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (3 ديدگاه)

    همشون زیبا و شاهکارن

    موافقم 7
    مخالفم 0
  12. نامشخص

    ۱۹ خرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (124 ديدگاه)

    همشون تو پیست معروف good wood هستن

    موافقم 5
    مخالفم 0
  13. زیزیگولو

    ۱۹ خرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (6016 ديدگاه)

    دنیای خودرو و صنعت خودروسازی دنیای خیلی عجیب و در عین حال پر از هیجانو جذابیتای زیاد هستش ………… سوپراسپرتها و ابرخودروهای تک ساخت قابلیت سفارشس سازی نامحدود واسه مشتریای خاص خودشون دارن پس بخاطر همین قیمتای هنگفتی هم میتونن داشته باشن و با برچسب قیمتی چند میلیون دلاری عرضه بشن

    موافقم 6
    مخالفم 1
  14. ۱۹ خرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (4718 ديدگاه)

    خدایی نکرده تصادف کنن قطعاتش کجا پیدا میشه ؟!

    موافقم 2
    مخالفم 1
    1. RIO

      ۱۹ خرداد ۱۴۰۳
      سوابق: (254 ديدگاه)

      احتمالا میدن کارخونه دوباره براشون قطعه بسازه

      موافقم 0
      مخالفم 0
  15. BMW

    ۲۲ خرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (1433 ديدگاه)

    این همه زیبایی

    موافقم 1
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا