چشم اندازهفته نامه

بهترین خودروها در دنیا برای عموم مردم را بشناسید (قسمت دوم)

نوشته‌ای که پیش رو دارید بهترین خودروها در دنیا برای عموم مردم را معرفی می‌کند. گفته می‌شود حدود ۱.۲ میلیارد دستگاه خودرو در سراسر جهان تردد می‌کنند و هرساله حدود ۹۵ میلیون دستگاه خودروی جدید نیز تولید می‌شود. به گزارش پدال و به نقل از اتوکار، بازه‌های زمانی بازنشسته شدن یک خودرو و تولید نسل جدید آن کوتاه‌تر و کوتاه‌تر می‌شود و البته خریداران با گزینه‌های بیشتری برای خرید روبرو هستند. رقابت بین خودروسازان نیز داغ‌تر از همیشه دنبال می‌شود؛ اما زمانی بود که خودروها سال‌های سال در خط تولید باقی می‌ماندند و البته رکوردهای فروش را نیز جابجا می‌کردند. چند روز پیش قسمت اول مقاله بهترین خودروها در دنیا برای عموم را منتشر کردیم و حالا قسمت دوم آن تقدیم شما عزیزان می‌شود.

ترایومف هرالد (سال ۱۹۵۹)

این خودرو بین رانندگان خودروهای مدرسه در بریتانیا محبوب بود زیرا میدان دید بسیار خوب و پدال گاز و کلاچ نرمی داشت. ترایومف هرالد در نسخه‌های کانورتیبل، سدان، کوپه، استیشن و ون تولید شد و در ادامه نسخه اسپرت ویتس آن نیز عرضه شد. در کل ۵۲۱ هزار دستگاه از این خودرو تولید و روانه بازار گردید.

رنو ۴ (سال ۱۹۶۱)

یکی دیگر از بهترین خودروها در دنیا برای عموم مردم رنو ۴ است. افراد زیادی از رنو ۴ به عنوان محبوب‌ترین خودروی کلاسیک خود نام نخواهند برد اما با میزان تولید ۸ میلیون دستگاهی اصلاً نمی‌توان محبوبیت بین عموم مردم را انکار کرد. اولین خودروهای دیفرانسیل جلوی رنو تا سال ۱۹۹۲ در خط تولید بود.

ام جی بی (سال ۱۹۶۲)

این خودرو در برهه‌ای از زمان پرفروش‌ترین خودروی اسپرت دنیا بود که دلیلش میزان تولید حدود ۲۰ ساله و محبوبیت بالا در آمریکا بود. ام جی بی در نسخه‌های رودستر و جی تی عرضه شد و به مدت کوتاهی هم پیشرانه ۸ سیلندر در بطن آن قرار داشت.

آستین/موریس ۱۱۰۰/۱۳۰۰ (سال ۱۹۶۲)

در مدت مونتاژی که بیش از ۱۰ سال طول کشید بیش از ۱ میلیون دستگاه از این خودرو عرضه شد و بنابراین آن را می‌توان یکی از بهترین خودروها در دنیا برای عموم مردم دانست. خودروی موردبحث بخش اعظم طول عمر خود لقب پرفروش‌ترین خودروی بریتانیا را یدک می‌کشید. آستین/موریس ۱۱۰۰/۱۳۰۰ خودرویی جادار و راحت بود و همانند مینی از ابعاد کوچک و درعین‌حال فضای داخلی بزرگی سود می‌برد.

فورد کورتینا (سال ۱۹۶۲)

کورتینا که نماینده ویژه‌ای برای فروش خودروهای معمولی در دهه ۶۰ میلادی اروپا بود به لطف آمار فروش بالا و موفقیت زیاد در موتور اسپرت به یک نماد تبدیل شد. نمونه‌های ارتقا یافته این خودرو توسط لوتوس به موفقیت‌های زیادی دست یافتند. ۵ نسل از فورد کورتینا تا سال ۱۹۸۲ تولید شد اما اولین نسل آن توسط روی برانو جونیور طراح ادسل طراحی شده بود.

اوپل/واکسهال ویوا (سال ۱۹۶۳)

ویوا را هم می‌توان یکی دیگر از بهترین خودروها در دنیا برای عموم مردم قلمداد کرد. این خودرو اگرچه بویی از پرفورمنس نبرده بود اما در سه نسل متمایز تولید شد و گزینه‌ای ارزان و کاربردی برای توده مردم بود. نمونه‌های اولیه اوپل/واکسهال ویوا بسیار ساده بودند اما در ادامه وضعیت بهتر شد. نشان ویوا بعدها توسط اوپل/واکسهال احیا شد. این برند تا چند سال در تملک جنرال موتورز قرار داشت اما در سال ۲۰۱۷ به پژو-سیتروئن فرانسه فروخته شد.

هیلمن ایمپ (سال ۱۹۶۳)

یکی از معدود خودروهایی که از بسیاری جهات در کنار مینی قرار می‌گرفت ایمپ بود که در نمونه‌های اولیه خود عیوب متعددی داشت و به همین خاطر آن را خودرویی قابل‌اطمینان نمی‌دانستند. در ادامه مشکلات ایمپ رفع شد اما شهرت بد آن از خاطرات زدوده نشد. در نهایت ۴۴۰۰۳۲ دستگاه از این خودرو تولید شد. اکثر آن‌ها در کارخانه‌ای نزدیک گلاسکو مونتاژ شدند.

فیات ۸۵۰ (سال ۱۹۶۴)

۸۵۰ را هم می‌توان جزو بهترین خودروها در دنیا برای عموم مردم دانست. این خودرو در نسخه‌های محبوب اسپایدر و کوپه تولید شد و البته نسخه سدان آن بخش اعظم فروش فراتر از ۲.۲ میلیون دستگاهی را در طول بیش از ۸ سال تولید به خود اختصاص داده بود. البته فیات ۸۵۰ حتی در خود ایتالیا هم به خاطره‌ها پیوسته است.

فورد موستانگ (سال ۱۹۶۴)

هیچ‌کسی نمی‌توانست پیش‌بینی کند موستانگ به چه محبوبیتی دست خواهد یافت. با فروش بیش از ۱ میلیون دستگاهی در ۲ سال اول، موستانگ به خوش فروش ترین خودروی آمریکا بدل شد که یکی از دلایل آن گزینه‌های متنوع و قیمت‌گذاری رقابتی بود. ششمین نسل این خودرو نیز همین روند را ادامه داده و موستانگ هم‌اکنون پرفروش‌ترین خودروی اسپرت دنیا محسوب می‌شود. تاکنون بیش از ۱۰ میلیون دستگاه از این خودروی مشهور تولید شده است.

فیات ۱۲۴ (۱۹۶۶)

همان‌طور که مشاهده می‌کنید نمایندگان زیادی از فیات در نوشتار بهترین خودروها در دنیا برای عموم مردم حضور دارند. اگرچه تنها حدود ۲ میلیون دستگاه از ۱۲۴ تولید شد اما بیش از ۱۷ میلیون دستگاه از این خودرو با نشان لادا روسیه خط تولید را ترک کرده‌اند. به این ترتیب فیات ۱۲۴ را می‌توان دومین خودروی تاریخ با بیشترین میزان فروش دانست و اولین خودرو هم فولکس‌واگن بیتل نسل اول بوده است. ۱۲۴ خودرویی بسیار ساده بود و هزینه‌های نگهداری پایینی داشت. البته فرمان سنگین این خودرو برای رانندگان مشکلاتی ایجاد می‌کرد.

تویوتا کرولا (سال ۱۹۶۶)

کرولا یکی از کم هیجان ترین خودروهای تاریخ بوده اما به لطف تولید ۱۱ نسل از آن در طول بیش از نیم قرن به فروش فراتر از ۴۰ میلیون دستگاهی رسیده است. نسل فعلی کرولا هم یکی از پرفروش‌ترین خودروهای کلاس خود محسوب می‌شود. کرولا جزو بهترین خودروها در دنیا برای عموم مردم است.

فورد اسکورت (سال ۱۹۶۸)

فورد از همان فرمول موفقیت کورتینا برای اسکورت یعنی خودرویی برای همه با موفقیت در موتور اسپرت و قیمت پایین استفاده کرد. نسخه‌های اسپرت این خودرو هم‌اکنون حالت کلکسیونی پیدا کرده‌اند. قصه اسکورت در اروپا با پنجمین نسل که ظاهراً هزینه توسعه ۱ میلیارد پوندی داشت به پایان رسید هرچند این خودرو خیلی محبوب نبود. پیش از آنکه اسکورت در سال ۱۹۹۸ جای خود را به فوکوس بدهد میزان تولید ۴.۱ میلیون دستگاهی را ثبت کرده بود.

جگوار XJ (سال ۱۹۶۸)

آیا XJ جزو بهترین خودروها در دنیا برای عموم مردم است؟ قطعاً! XJ اشرافی بودن را برای همه مردم ارائه کرد زیرا ویژگی‌های یک جگوار یعنی طراحی زیبا، سرعت و فضا را با قیمتی پایین‌تر از اکثر رقبا عرضه می‌کرد. این خودرو در اکثر سال‌های دهه ۷۰ و ۸۰ میلادی پرفروش‌ترین خودروی لوکس بریتانیا بود اما ژرمن‌ها بازی را به نفع خود تغییر دادند. تولید این خودرو در سال ۲۰۱۸ به پایان رسید اما نام آن قرار بود برای خودرویی تمام الکتریکی احیا شود هرچند این پروژه در اوایل سال ۲۰۲۱ به‌طور مرموزی لغو شد.

پژو ۵۰۴ (سال ۱۹۶۸)

آفریقا هنوز هم پر از پژو ۵۰۴ استیشن و وانت بوده و دلیل اصلی آن نیز جان‌سخت بودن و فضای بار و کابین زیاد است. مدل‌های کوپه و کابریو ۵۰۴ به تعداد کمتری موجود بوده و برخی از آن‌ها وضعیت کلکسیونی دارند.

فورد پینتو (سال ۱۹۷۰)

پینتو هم جزو بهترین خودروها در دنیا برای عموم مردم است. این خودروی اقتصادی البته به خاطر انفجار در تصادفات از پشت مشهور شد. علیرغم این موضوع، پینتو قیمتی رقابتی و هزینه‌های نگهداری کمی داشت. این خودرو زمانی عرضه شد که قیمت سوخت بسیار بالا رفته بود. در کل ۳.۲ میلیون دستگاه از این محصول فورد تا خاتمه تولید در سال ۱۹۸۰ تولید شد.

فیات ۱۲۷ (سال ۱۹۷۱)

۱۲۷ متأسفانه خودرویی فراموش شده است ولی در سال ۱۹۷۲ عنوان خودروی سال را کسب کرد. این محصول فیات در اسپانیا و آمریکای جنوبی تولید شد و توانست به رکورد تولید ۳.۷ میلیون دستگاه دست یابد. نمونه‌های زیادی از این خودرو با نشان سئات اسپانیا و زاستاوا یوگوسلاوی تولید شدند.

فیات ۱۲۶ (سال ۱۹۷۲)

فیات سابقه درخشانی در تولید بهترین خودروها برای عموم مردم دارد. ۱۲۶ در واقع نسخه‌ای تغییر یافته از ۵۰۰ بود ولی هرگز نتوانست موفقیت آن را تکرار کند. تقریباً ۴.۷ میلیون دستگاه از ۱۲۶ شامل مدل‌هایی با نشان سئات و زاستاوا تولید شد.

 

بهترین خودروهای دنیا برای عموم مردم را بشناسید (قسمت اول)

ادامه دارد…

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم مجله "پدال"

مطالب مشابه

‫۳۲ دیدگاه‌ها

  1. بهراد

    ۲۵ شهریور ۱۴۰۱
    سوابق: (243 ديدگاه)

    همه ی ماشین هایی که اینجا دیدید یه زمانی افسانه بودن ( بعضیاشون هنوزم یه افسانه هستن )

    موافقم 42
    مخالفم 3
    1. علی

      ۲۶ شهریور ۱۴۰۱
      سوابق: (836 ديدگاه)

      جونم کرولا . عشقمه ، دم فیات هم گرم. اون آلمان فنی که هی میومد و می‌گفت فقط آلمان و بقیه هم کشک ، الان دقیقا کجاست؟!!!!

      موافقم 12
      مخالفم 16
      1. Clean energy (سلام فرمانده)

        ۲۶ شهریور ۱۴۰۱
        سوابق: (1333 ديدگاه)

        آلمان کمتر ماشینیش مردمی بوده
        آلمان بحث جداس جناب
        برو یکم یاد بگیر بعد حرف بزن

        موافقم 13
        مخالفم 5
        1. Iman99

          ۲۸ شهریور ۱۴۰۱
          سوابق: (1864 ديدگاه)

          آلمان که از نظر برتری کاملا برتره و در کل آلمان ( اروپا ) و امریکا از همه نظر در همه چیز با فاصله زیاد برتر و بهترین و پیشرفته و سطح بالا و اول و یکه تاز و پیشرو هستن و کسی به گرد پاشونم نمیرسه خدایی کلا همه چیزم از خودشونه از اختراع اولین همه چیز تا بهترین و پیشرفته ترین هرچیزی

          موافقم 9
          مخالفم 0
  2. parham68

    ۲۵ شهریور ۱۴۰۱
    سوابق: (16 ديدگاه)

    با تشکر از آقای احمدزاده
    لطفاً درباره بدترین خودروها و یا خودرو انفجاری(بمب گذاری شده) هم بنویسید

    موافقم 29
    مخالفم 4
    1. Mustang shelby gt 350

      ۲۶ شهریور ۱۴۰۱
      سوابق: (116 ديدگاه)

      فک کنم پژو پارس یا rd بود یه زمانی خوش نامی در کرده بود میترکید

      موافقم 5
      مخالفم 3
  3. MR.JD

    ۲۵ شهریور ۱۴۰۱
    سوابق: (326 ديدگاه)

    همیشه دوست داشتم یک ماشین کلاسیک برای استفاده روزمره داشته باشم نه در حد کادیلاک و شورولت . چیزی با ابعاد مناسب و مصرف سوخت اکونومیک و نسبت به کلاسیک های تمام عیاری مانند کادیلاک و بنز
    کم خرج تر یعنی دقیقا در مایه های همین 504 که برای استفاده روزمره مناسب تر و بقولی کم خرج باشد
    دوستان به نظر شما پژو 504 به عنوان یک ماشین کلاسیک و قدیمی برای استفاده نسبتا کم (هفتگی 3.4 روز داخل شهری) چقدر مناسب است ؟ میتوان روی آن حساب کرد یا نه ؟
    از نظر مصرف سوخت و قطعات و سواری چطوره ؟

    موافقم 18
    مخالفم 8
    1. مازیار

      ۲۵ شهریور ۱۴۰۱
      سوابق: (2500 ديدگاه)

      خوب مصرف سوخت برای کسی که تصمیم به کلاسیک میگیره خیلی مهم نیست یعنی نباید خیلی مهم باشه اما در مورد قطعات این مدل خاص یعنی ۵۰۴ باید بگم مافوق تصور هست و چند سال قبل با یه نمونه چراغ کامل عقب برخورد کردم که باورش خیلی سخت بود
      در مجموع اگه بیخیال کلاسیک بشی به خودت لطف کردی

      موافقم 21
      مخالفم 2
    2. Muty

      ۹ مهر ۱۴۰۱
      سوابق: (1846 ديدگاه)

      504 تمیزش را اگه پیدا کنی یا یکی بخری بازسازی اصولی کنی با قطعات اصلی مرگ نداره
      نمیگم ماشین های بالا بالا ولی دیگه ماشین ایرانی و چینی را سوار نمیشی …

      موافقم 3
      مخالفم 0
  4. M83

    ۲۵ شهریور ۱۴۰۱
    سوابق: (54 ديدگاه)

    بنز ؟
    یعنی انقد ..
    پسر حتی زمان پهلویم تو ایران پره بنز و شورلت بود
    فقط فورد دارین برای ارائه

    موافقم 28
    مخالفم 6
    1. حسین دهمرد

      ۲۵ شهریور ۱۴۰۱
      سوابق: (2433 ديدگاه)

      داره میگه عموم مردم.

      موافقم 20
      مخالفم 0
    2. Porsche

      ۲۵ شهریور ۱۴۰۱
      سوابق: (1222 ديدگاه)

      یرای عموم مردم منظور مقاله هست
      بنز های قدیم حتی نمونه های پایه اش خیلی گرون بودن و عموم کردم نمیتونستن خریداری بکنن اونها رو

      موافقم 29
      مخالفم 0
      1. M83

        ۲۵ شهریور ۱۴۰۱
        سوابق: (54 ديدگاه)

        کی گفته بنزا همیشه گرون بودن
        همین دور و برتم بگردی هنوزم خودروهایی مثل ای کلاس و سری اس ال و w پیدا میشن
        بنز ماشینای اقتصادی و تولید انبوه زیادی داره !
        380SL ، e220 و
        از کوتوله تک نفره بیمر تا یسری گمنام اسم برده شد
        کل لیستو میگردی همش ف ف ف ف

        موافقم 13
        مخالفم 7
  5. meysam

    ۲۵ شهریور ۱۴۰۱
    سوابق: (3540 ديدگاه)

    پژو 504
    فورد موستانگ
    تویوتا کرولا

    موافقم 26
    مخالفم 1
  6. GTC فقط المانی و انگلیسی و ایتالیایی

    ۲۵ شهریور ۱۴۰۱
    سوابق: (526 ديدگاه)

    چشم بسته ماستنگ و جگوار xj

    موافقم 25
    مخالفم 1
  7. Royal Driver UK 70

    ۲۵ شهریور ۱۴۰۱
    سوابق: (1293 ديدگاه)

    جگوار XJ اصلا معرکست! عاشقشم. پژو۵۰۴ هم خوبه، ماستنگ که عالی، اسکورتم خوبه. اما xj جاش تو قلبمه

    موافقم 14
    مخالفم 0
  8. شاعر

    ۲۵ شهریور ۱۴۰۱
    سوابق: (235 ديدگاه)

    بنظرم بین پرفروش بودن و محبوب بودن تفاوت هست.
    معمولا قشر کم درامد و کسانی که میخوان با ماشین کار کنن میرن سراغ یه ماشین با مصرف سوخت و استهلاک پایین که قیمت مناسبی داره مثال عینی تو جامعه خودمون “پراید”
    ولی کسی که از لحاظ مالی اوضاش بهتره میره سراغ گزینه ای که دلش میگه. این میشه ماشین محبوب!
    مثلا مدل پایه کرولا رو بیشتر بخاطر مقرون بصرفه بودن میخرن ولی ماسل کارها برای محبوب بودنشون فروش میرن
    باید دید مردم برای دلشون اون ماشین رو خریدن یا برای نیازشون!
    توی لیست بالا فقط جگوار و موستانگ گزینه هایی هستن که عاشقان ماشین سراغشون رفتن و بقیه صرفا گزینه های اقتصادی بودن.

    موافقم 17
    مخالفم 0
    1. M83

      ۲۵ شهریور ۱۴۰۱
      سوابق: (54 ديدگاه)

      قطعا طرف از رو ناچاری میره سمت پراید و تابوت های مرگ
      هنری فورد با حجم عظیم سرمایه فقط ماشین های انبوه نسبتا اقتصادیو عرضه میکرد
      خیلی از ماشین های لیست فاقد کیفیت ویژه ایَن ک بخوای روشون حساب باز کنی
      فورد مدل t اولین ماشین قسمت ۱ حتی ی زمانی پمپ سوخت نداشت و ملت مجبور بودن محض تزریق سوخت ماشینو تو سراشیبیه ملایم قرار بدن

      موافقم 16
      مخالفم 0
  9. Porsche

    ۲۵ شهریور ۱۴۰۱
    سوابق: (1222 ديدگاه)

    لطفا از این دست مقاله ها بیشتر بزارین
    بین اینا موستانگ و XJ بی نظیرن

    موافقم 12
    مخالفم 0
  10. samurai

    ۲۵ شهریور ۱۴۰۱
    سوابق: (546 ديدگاه)

    دورانی بود که کشورای داغونی مثل کرره و چین و… نبودن

    موافقم 11
    مخالفم 10
  11. سامان اذری

    ۲۵ شهریور ۱۴۰۱
    سوابق: (3197 ديدگاه)

    کرولا خیلی وقته 50 میلیون رو رد کرده
    ولی ما 10 ساله داریم میخونیم‌ که 40 میلون تولید کرده‌

    موافقم 14
    مخالفم 0
  12. Si

    ۲۵ شهریور ۱۴۰۱
    سوابق: (527 ديدگاه)

    فقط پراید و پیکان
    ولی الان با این قیمت پراید صفر فوق لوکس و سمند و دنا و….. هم فوق ابر لوکس به حساب میان

    موافقم 8
    مخالفم 1
  13. Payfast

    ۲۵ شهریور ۱۴۰۱
    سوابق: (807 ديدگاه)

    اگه تو قسمت بعد پراید نباشه این سری مقاله به درد نخوره 🙂

    موافقم 8
    مخالفم 0
  14. Hitman

    ۲۵ شهریور ۱۴۰۱
    سوابق: (389 ديدگاه)

    اون زمان ملت فورد موستانگ و جگوار xj سوار میشدن ماها تازه تو قرعه کشی ایران خودرو و سایپا شرکت میکنیم با اون ماشینای بی کیفیتش

    موافقم 6
    مخالفم 1
  15. Mf1

    ۲۶ شهریور ۱۴۰۱
    سوابق: (243 ديدگاه)

    موستانگ 64 زیباترین موستانگ تاریخ فورد

    موافقم 3
    مخالفم 1
  16. مجید

    ۲۶ شهریور ۱۴۰۱
    سوابق: (165 ديدگاه)

    چقدر فیات رایج بود

    موافقم 3
    مخالفم 1
  17. مجید

    ۲۶ شهریور ۱۴۰۱
    سوابق: (165 ديدگاه)

    عجیب نیست که فیات ۱۲۷ قبل از فیات ۱۲۶ ساخته شد ؟ 🤔

    موافقم 2
    مخالفم 1
  18. آراد نصرالهی

    ۲۶ شهریور ۱۴۰۱
    سوابق: (17 ديدگاه)

    خیلی باحالن. دوستشون دارم

    موافقم 1
    مخالفم 1
  19. matin

    ۲۶ شهریور ۱۴۰۱
    سوابق: (358 ديدگاه)

    کورتینا و پینتو و جگوار عالین

    موافقم 1
    مخالفم 0
  20. خان

    ۲۷ شهریور ۱۴۰۱
    سوابق: (84 ديدگاه)

    ماشین های دو دَر و کوپه خیلی برای عموم مردم خوب نیستن ۰۰۰ مثل موستانگ

    موافقم 3
    مخالفم 0
  21. علیرضا

    ۲۷ شهریور ۱۴۰۱
    سوابق: (116 ديدگاه)

    ۵۰۴ یک افسانه بود خودرو به شدت سگ جونی بود

    موافقم 2
    مخالفم 0
  22. ADAK

    ۹ مهر ۱۴۰۱
    سوابق: (1846 ديدگاه)

    من فن امریکا نیستم
    امریکا را هم فقط در کلاس آفرود با سروری “جیپ” و در کلاس فول سایزهاش کاملا قبول دارم.
    اما انصافا ببینید زمانی که همه فرمهای ماشینها ( صرف نظر از سایز و ابعاد) همه خنگ و خول بودن ، بصورتی که الان یه ظاهر به نظر کارتونی و فکاهی ازشون به چشم میاد ؛ موستانگ چه طراحی خوش فرم و خوش تراشی داشته
    الحق زیباست چه در زمان خودش و چه الان که بعد از حدود 60 سال بهش نگاه میکنیم

    موافقم 1
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا