چشم اندازهفته نامه

سوپراسپرت‌های جذاب و فوق‌العاده‌ای که هیچ‌گاه روی خط تولید نرفتند (قسمت دوم)

در قسمت قبلی این مطلب، به ۱۰ سوپراسپرت جذابی پرداختیم که به دلایل مختلفی هیچ‌گاه به تولید نرسیدند و حالا با ۱۰ نمونهٔ دیگر از این خودروها آشنا خواهیم شد.

بنتلی هانائودیر سال ۱۹۹۹

هانائودیر (Hunaudières) نام فرانسوی قسمتی از پیست لمانز است و بنتلی که از سال ۱۹۲۴ تا ۱۹۳۰ پنج بار در ابن مسابقهٔ ۲۴ ساعته پیروز شد، از این نام برای یک کانسپت فوق‌العاده استفاده کرد که در نمایشگاه ژنو ۱۹۹۹ رونمایی شد. هانائودیر برای اولین بار پیشرانهٔ W16 گروه فولکس‌واگن را به نمایش درآورد یعنی همان موتوری که بعداً در بوگاتی ویرون استفاده شد. البته این پیشرانهٔ ۸ لیتری در کانسپت بنتلی به‌صورت تنفس طبیعی ارائه شده بود.

آئودی رزمایر سال ۲۰۰۰

بعد از هانائودیر، گام بعدی گروه فولکس‌واگن به‌سوی ویرون، آئودی رزمایر بود که همچنان از نسخهٔ تنفس طبیعی موتور W16 استفاده می‌کرد اما برخلاف کانسپت بنتلی که محرک عقب بود، رزمایر با پیروی از سنت آئودی، به سامانهٔ چهارچرخ محرک مجهز شد. نام این کانسپت هم از «برند رزمایر» گرفته شد. وی یک رانندهٔ مسابقه بود که در دههٔ ۳۰ در مسابقات خودروهای شانزده سیلندر قدرتمند گرند پری اتو یونیون شرکت می‌کرد. کانسپت رزمایر در ظاهر نیز شبیه خودروهای مسابقه‌ای آن دوران طراحی شده بود.

کادیلاک سی‌ین سال ۲۰۰۲

سی‌ین کلمه‌ای اسپانیایی به معنای صد است و بنابراین نام مناسبی برای کانسپتی بود که برای جشن صدمین سالگرد کادیلاک معرفی شد. این یک سوپراسپرت موتور وسط با پیشرانهٔ ۷.۵ لیتری V12 بود که حدود ۷۵۰ اسب بخار قدرت تولید می‌کرد. هرچند سی‌ین خودرویی آمریکایی بود اما بخش عمده‌ای از توسعهٔ آن در بریتانیا انجام گرفت. طراحی بیرونی خودرو که تحت تأثیر جنگندهٔ F22 رپتور بود، در استودیوی طراحی جنرال موتورز در کاونتری انگلستان انجام شد.

کرایسلر ME 4-12 سال ۲۰۰۴

کرایسلر در سال ۲۰۰۴ تصمیم به ساخت یک سوپرکار تمام و کمال گرفت. نتیجهٔ این تصمیم، معرفی کانسپت ME 4-12 با شاسی فیبر کربنی در نمایشگاه دیترویت بود. این ماشین به پیشرانهٔ ۶ لیتری V12 مرسدس مجهز شده بود که با چهار توربوشارژر ۸۵۰ اسب بخار قدرت تولید می‌کرد و امکان رسیدن حداکثر سرعت ۴۰۰ کیلومتر بر ساعت را به ME 4-12 می‌داد. این خودرو که به‌عنوان پیشرفته‌ترین کرایسلر تاریخ شناخته می‌شد، برای تولید شدن توسعه پیدا کرد اما بعداً کرایسلر به دلایل مالی از این کار منصرف شد. ساخت این سوپرکار بسیار گران تمام می‌شد و برند کرایسلر به‌اندازهٔ کافی برای خریداران این خودروها جذاب نبود. به همین دلیل، ME 4-12 در یک کانسپت باقی ماند.

پژو ۹۰۷ سال ۲۰۰۴

۹۰۷ را می‌توان پاسخ پژو به دو سوپرکار موتور جلوی آن زمان یعنی فراری ۵۷۵M و مرسدس SLR مک‌لارن دانست. پیشرانهٔ ۵.۹ لیتری V12 این خودرو که ۵۰۰ اسب بخار قدرت تولید می‌کرد، از ترکیب دو موتور ۳ لیتری V6 پژو ساخته شده بود. این موتور برای توزیع وزن بهتر به‌صورت طولی پشت محور جلو نصب شده بود. بااین‌حال مثل کرایسلر، بعید بود که خریداران فراری یا SLR حاضر باشند مبلغ مشابهی را برای خرید خودرویی با نشان پژو پرداخت کنند.

میباخ اکسلرو سال ۲۰۰۵

شرکت لاستیک‌سازی آلمانی فولدا برای آزمایش لاستیک‌های پرفورمنس بالای جدید خود از مرسدس خودرویی را خواست که بتواند به سرعتی بیش از ۳۵۰ کیلومتر بر ساعت برسد. نتیجهٔ این درخواست، ساخت میباخ اکسلرو با پیشرانهٔ ۵.۹ لیتری V12 توئین توربو بود که در سدان‌های میباخ استفاده می‌شد اما در اینجا ۷۰۰ اسب بخار قدرت تولید می‌کرد. اکسلرو سوپرکار تک ساختی بود که بعداً فروخته شد و هم‌اکنون متعلق به یک شرکت آلمانی بازسازی محصولات مرسدس بنام مکاترونیک است.

آئودی R8 V12 TDI سال ۲۰۰۸

چندی پس از معرفی نسل اول R8، آئودی در نمایشگاه دیترویت ۲۰۰۸ کانسپتی بنام R8 V12 TDI را معرفی کرد. این خودرو بجای پیشرانهٔ ۴.۲ لیتری V8 بنزینی R8 تولیدی به یک موتور ۶ لیتری V12 توئین توربودیزل با ۵۰۰ اسب بخار قدرت و ۱۰۰۰ نیوتن متر گشتاور مجهز شده بود. این تنها موتور دیزلی دوازده سیلندر جهان بود و در نسل اول Q7 هم استفاده شد. R8 V12 TDI نیز می‌توانست تنها سوپراسپرت دیزلی جهان لقب گیرد اما آئودی در اوایل سال ۲۰۰۹ برنامهٔ تولید این خودرو را لغو کرد زیرا هزینهٔ مهندسی مجدد R8 بنزینی برای جا دادن موتور دیزلی عظیم دو توربو بسیار زیاد بود و سرمایه‌گذاری آن از طریق فروش جبران نمی‌شد.

جگوار CX-75 سال ۲۰۱۰

جگوار که سوپراسپرت جذاب XJ220 را در کارنامه داشت، در نمایشگاه پاریس ۲۰۱۰ سوپرکار جدیدی بنام CX-75 را در قالب کانسپت رونمایی کرد. این خودرو از قوای محرکهٔ منحصربه‌فردی استفاده می‌کرد که شامل یک موتور الکتریکی برای هر چرخ و موتورهای توربین گازی کوچک به‌عنوان ژنراتور برای شارژ باطری ۱۹ کیلووات ساعتی می‌شد. البته در پروتوتایپ‌های بعدی، یک پیشرانهٔ ۱.۶ لیتری چهار سیلندر توئین شارژر با ۵۰۰ اسب بخار قدرت جایگزین موتورهای توربین گازی شد و موتورهای الکتریکی هم به دو واحد کاهش پیدا کردند. این نسخه مجموعاً ۹۰۰ اسب بخار قدرت داشت. CX-75 با مهندسی تیم فرمول یک ویلیامز توسعه پیدا کرده بود و به نظر می‌رسید جگوار را به رقابت با هایپرکارهای هیبریدی فراری و پورشه وارد خواهد کرد اما قیمت تخمینی ۷۰۰ هزار پوندی و شرایط اقتصادی مانع این کار شد. البته نسخه‌ای جاده‌ای از CX-75 در فیلم اسپکتر جیمز باند استفاده شد اما این خودرو از لحاظ فنی هیچ ارتباطی با پروتوتایپ‌های قبلی نداشت و از پیشرانهٔ ۵ لیتری V8 سوپرشارژ جگوار استفاده می‌کرد.

لوتوس اسپریت سال ۲۰۱۰

در نمایشگاه پاریس ۲۰۱۰ لوتوس با معرفی پنج محصول جدید در قالب کانسپت، توجهات زیادی را به خود جلب کرد. یکی از این کانسپت‌ها اسپریت جدید بود که مشخصات بلندپروازانه‌ای داشت. این خودرو به پیشرانهٔ ۵ لیتری V8 مجهز شده بود که ۶۲۰ اسب بخار قدرت داشت و به گیربکس دوکلاچه متصل بود. گفته می‌شد پس از اولین نمایش کانسپت اسپریت، فرایند توسعهٔ آن به‌خوبی پیش می‌رفت اما از یک سو لوتوس درگیر مشکلات مالی شد و از سوی دیگر مدیرعامل این شرکت که برنامه‌های بزرگی داشت کنار رفت. درنتیجه، متأسفانه در سال ۲۰۱۴ برنامهٔ اسپریت که می‌توانست رقیبی برای مک‌لارن MP4-12C باشد، لغو شد.

لامبورگینی آستریون سال ۲۰۱۴

هرچند آستریون نسبت به دیگر سوپرکارهای لامبورگینی کمتر تهاجمی بود اما مشخصات چشمگیری داشت. قسمت پایینی شاسی مونوکوک فیبر کربنی این خودرو از اونتادور گرفته شده بود درحالی‌که پیشرانهٔ ۵.۲ لیتری V10 هوراکان با ۶۱۰ اسب بخار قدرت را هم قرض کرده بود. البته آستریون با کمک سه موتور الکتریکی مجموعاً ۹۱۰ اسب بخار قدرت داشت. هرچند لامبورگینی این خودرو را به‌عنوان نشان‌دهندهٔ تکنولوژی توصیف کرد اما تا سال ۲۰۱۵ که این شرکت تصمیم گرفت بجای آستریون روی شاسی‌بلند اوروس تمرکز کند، به‌طور جدی به‌عنوان یک مدل تولیدی احتمالی در نظر گرفته شده بود.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱۱۴ رای
منبع
Autocar

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

‫۳۷ دیدگاه‌ها

  1. Python

    ۱۷ خرداد ۱۴۰۲
    سوابق: (1113 ديدگاه)

    فقط چراغ های پژو907
    یعنی تو همه ماشیناش این چراغای قورباغه ای بود

    موافقم 87
    مخالفم 9
    1. (Ali(chevynova

      ۱۷ خرداد ۱۴۰۲
      سوابق: (6818 ديدگاه)

      کادیلاک و کرایسلر💪

      موافقم 21
      مخالفم 63
    2. علیرضا

      ۱۷ خرداد ۱۴۰۲
      سوابق: (116 ديدگاه)

      پژو ۹۰۷ از زبان طراحی جدید پژو استفاده میکرد که مشابه آن را در ۴۰۷ می‌شد دید

      موافقم 43
      مخالفم 2
    3. ممد ژانگولر

      ۱۷ خرداد ۱۴۰۲
      سوابق: (3570 ديدگاه)

      تو اینا جگوار و لامبورگینی بقیه بره برای بازیافت

      موافقم 19
      مخالفم 51
    4. Parham Dahane-Chi (#آبان_خونین)

      ۱۸ خرداد ۱۴۰۲
      سوابق: (40 ديدگاه)

      دوست دارم Automation the car tycoon رو دوباره نصب کنم که پژو ۹۰۷ رو یه چیزی مثل ۴۰۵ طراحی کنم.

      موافقم 7
      مخالفم 1
    5. مرتضی علی وحیدی

      ۲۲ خرداد ۱۴۰۲
      سوابق: (117 ديدگاه)

      کرایسلر در سال ۲۰۰۴ ۴۰۰ کیلومتر در ساعت خیلیه

      موافقم 1
      مخالفم 0
    6. ماهان

      ۱۴ آبان ۱۴۰۲
      سوابق: (6 ديدگاه)

      حالا این بده یا خوبه

      موافقم 0
      مخالفم 0
  2. M.D

    ۱۷ خرداد ۱۴۰۲
    سوابق: (24 ديدگاه)

    بیشترشون حیف شدن مخصوصا آئودی r8
    907 چراغاش خیلی شبیه 207

    موافقم 42
    مخالفم 3
    1. محمدهادی

      ۱۷ خرداد ۱۴۰۲
      سوابق: (2151 ديدگاه)

      وااای چه جیگرایی
      تقریبا همه شونو یادمه
      کادیلاک سی ین
      اون کرایسلر خفنه
      واقعا امریکا در اوایل دوهزار میلاد چه سوپر اسپرت های جذابی رو در سر داشت،حیف شد جذاب ترین ها به مرحله بهره برداری نرسیدن
      لوتوس اسپریت جذذابو ببین!لامبورگینیه براخودش
      اون بنتلی رو اصلا تالا درموردش نشنیده بودم،کاملا برام جدید بود
      راستی پدال میتونستی به طرح مدرن لامبورگینی میورای سبز معروف هم اشاره یی بکنی(فککنم ۲۰۱۰ بود)
      کاریکه لامبورگینی دقیقا بعدها با کانتاش کرد ولی اونجا مرحله ی تولید رسید
      جگوار هم واقعا حیف شد که به عرصه ی ظهور نرسید

      موافقم 21
      مخالفم 0
  3. ماشین باز

    ۱۷ خرداد ۱۴۰۲
    سوابق: (50 ديدگاه)

    پژو 907 از نمای جانبی شبیه مرسدس SLRبوده

    موافقم 45
    مخالفم 3
  4. لامبورگینی

    ۱۷ خرداد ۱۴۰۲
    سوابق: (4 ديدگاه)

    آستریون خداست

    موافقم 29
    مخالفم 4
  5. Reza Waffen SS

    ۱۷ خرداد ۱۴۰۲
    سوابق: (5340 ديدگاه)

    لامبورگینی آستریون بهترینه تو این لیست عاشق کابینش بودم بخصوص مانیتور مرکزی شیشه ایش 💖

    موافقم 40
    مخالفم 4
  6. R

    ۱۷ خرداد ۱۴۰۲
    سوابق: (1026 ديدگاه)

    ماشینای این لیست همشون فوق العادن و همشون به خاطر مشکلات مالی تولید نشدن

    موافقم 30
    مخالفم 1
    1. محمدهادی

      ۱۷ خرداد ۱۴۰۲
      سوابق: (2151 ديدگاه)

      احسنت
      دقیقا
      همه شون خداوندگار بودن

      موافقم 14
      مخالفم 1
  7. امین

    ۱۷ خرداد ۱۴۰۲
    سوابق: (78 ديدگاه)

    اگر کادیلاک سی ین و کرایسلر ME 4-12 ساخته شده بودند،یک رقیب قابل احترام برای هایپر کارهای اروپایی میشدن.حیف که تولید نشدن

    موافقم 30
    مخالفم 1
  8. مرتضی علی وحیدی

    ۱۷ خرداد ۱۴۰۲
    سوابق: (117 ديدگاه)

    بنتلی تو اون سال شاهکار بوده

    موافقم 24
    مخالفم 1
  9. مازیار

    ۱۷ خرداد ۱۴۰۲
    سوابق: (2517 ديدگاه)

    بنتلی / قبل از ۱۹۳۰ / پنج بار برنده لمان / معنی اصالت

    موافقم 27
    مخالفم 2
    1. محمدهادی

      ۱۷ خرداد ۱۴۰۲
      سوابق: (2151 ديدگاه)

      تو همون سالها هم بود که با رونمایی از خودروی لمانز ش به مقام قهرمانی هم رسید
      در واقع بنتلی یجورایی خودشو مالک جاده ی معروف لمانز میدونه
      از اسم مولسان و هانادیر و …

      موافقم 16
      مخالفم 0
  10. Roham

    ۱۷ خرداد ۱۴۰۲
    سوابق: (733 ديدگاه)

    بوگاتی ویرون چقدر شبیه آئودی رزمایر از آب دراومده!

    موافقم 23
    مخالفم 2
  11. blackwing

    ۱۷ خرداد ۱۴۰۲
    سوابق: (895 ديدگاه)

    کادیلاک ، پژو ، میباخ
    عجب چیزی بودن
    البته همشون خیلی جذابن مخصوصاً تو این دوره زمونه که همه برقی شدن ، اینا خیلی خیلی جذاب تر هم هستن

    موافقم 22
    مخالفم 1
  12. A

    ۱۷ خرداد ۱۴۰۲
    سوابق: (17 ديدگاه)

    نظرسنجی
    لامبورگینی اوروس 👍
    لامبورگینی آستریون 👎

    موافقم 14
    مخالفم 45
  13. yaazid

    ۱۷ خرداد ۱۴۰۲
    سوابق: (23 ديدگاه)

    همانطوری که میبیند اکثر این کانسپتا با واکنش خوب خریداران مواجه شدن ولی بازم تولید نشدن
    اگه در هر صورت نمیخوان تولید کنن پس چرا هزینه برای طراحی این کانسپتا میدن؟

    موافقم 16
    مخالفم 0
    1. Giaga

      ۱۷ خرداد ۱۴۰۲
      سوابق: (23 ديدگاه)

      یاد کانسپتای بی ام و افتادم

      موافقم 3
      مخالفم 0
    2. Giaga

      ۱۷ خرداد ۱۴۰۲
      سوابق: (23 ديدگاه)

      یاد بی ام و افتادم

      موافقم 1
      مخالفم 0
  14. فرامرز

    ۱۷ خرداد ۱۴۰۲
    سوابق: (229 ديدگاه)

    همشون خوبن
    اما من عاشق طراحی میباخ اکسلرو شدم

    موافقم 10
    مخالفم 0
  15. GMA

    ۱۷ خرداد ۱۴۰۲
    سوابق: (743 ديدگاه)

    میباخ، جگوار و لامبورگینی از بقیه جذاب ترن 👌👌

    موافقم 14
    مخالفم 0
  16. Hesam

    ۱۷ خرداد ۱۴۰۲
    سوابق: (1 ديدگاه)

    بهترین فقط لامبورگینی آستریون.

    موافقم 6
    مخالفم 8
  17. BMW

    ۱۷ خرداد ۱۴۰۲
    سوابق: (1222 ديدگاه)

    ائودی جگوار و لامبورگینی اینا واقعا حیف هستند

    موافقم 8
    مخالفم 0
  18. AMANTE

    ۱۷ خرداد ۱۴۰۲
    سوابق: (1855 ديدگاه)

    قسمت سومی هم در کاره دیگه!؟ چون فقط چهار کانسپت از لامبورگینی: ویژن گرن توریسمو، تزو میلیانو، اگویستا، استوک هست که تو لیست نیست.
    از آئودی مدل کواترو، بنز مدل های بیوم، میباخ 6، بی ام و مدل 328 هوم میج و…. هم هست.

    موافقم 8
    مخالفم 0
  19. مازیار

    ۱۷ خرداد ۱۴۰۲
    سوابق: (2517 ديدگاه)

    موتور چهار سیلندر 1.6 لیتری توربو جگوار با 500 اسب
    موندم اگه انگلیسی ها بلد بودن موتور بسازن چی میشد؟!!

    موافقم 14
    مخالفم 1
  20. Giaga

    ۱۷ خرداد ۱۴۰۲
    سوابق: (23 ديدگاه)

    لوتوس چقد شبیه ترکیب هوندا nsx با لابورگینیه

    موافقم 6
    مخالفم 0
  21. همایون

    ۱۷ خرداد ۱۴۰۲
    سوابق: (582 ديدگاه)

    تو اینا فقط کرایسلر واقعا قولی بود واسه خودش یادمه شتابش بی نظیر بود تو اون دوران چون صفر تا صد رو با دنده یک میرفت البته آئودس هم قبل از r8 یه کانسپت با چراغهای سرتاسر led داشت یادش بخسر

    موافقم 5
    مخالفم 1
  22. امیررضا

    ۱۷ خرداد ۱۴۰۲
    سوابق: (267 ديدگاه)

    کادیلاک سی‌ین و لامبورگینی آستریون صد حیف که تولید نشدن.

    موافقم 3
    مخالفم 1
  23. Behi

    ۱۷ خرداد ۱۴۰۲
    سوابق: (146 ديدگاه)

    این دست مطالب واقعاً خوبن اما حیف از هر مورد فقط یه عکس میذارید، لطفاً از عقب، پهلو و داخلشم عکس بذارید.
    با تشکر

    موافقم 4
    مخالفم 0
  24. امیر حسین

    ۱۷ خرداد ۱۴۰۲
    سوابق: (12 ديدگاه)

    فقط کادیلاک و آئودی اول خوب نبودن جگوار چقدر خوشگل بود

    موافقم 1
    مخالفم 1
  25. jaberi21st

    ۱۸ خرداد ۱۴۰۲
    سوابق: (18 ديدگاه)

    از همه بیشتر کرایسلر me 4 twelve رو دوست دارم که معنی کاملش میشه موتور وسط چهار توربوی دوازده سیلندر.

    موافقم 1
    مخالفم 1
  26. DODGE👑

    ۲۰ خرداد ۱۴۰۲
    سوابق: (15 ديدگاه)

    به شخصه از بنتلی و ائودی رزمایر خوشم نیومد
    آئودی شبیه بوگاتی بود بیشتر و بنتلی هم عین یه قورباغه که دهنشو باز کرده😐😂
    بقیه عالی بودن

    موافقم 0
    مخالفم 2

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا