چشم اندازهفته نامه

نگاهی به بهترین سوپرکارهای دوازده سیلندر تاریخ

اولین پیشرانهٔ V12 در سال ۱۹۰۴ برای استفاده در قایق‌های مسابقه‌ای پدیدار شد اما قدرت بالا و نرمی این پیشرانه آن را به گزینهٔ ایده‌آلی برای استفاده در خودروهای لوکس و اسپرت تبدیل کرد. یکی از اولین استفاده‌های خودرویی از موتورهای V12 در سال ۱۹۱۳ در خودروهای مسابقه‌ای در بریتانیا به عمل آمد و یکی از اولین خودروهای تولیدی که از این موتورها استفاده کرد پاکارد توئین سیکس ۱۹۱۵ ساخت آمریکا بود. از آن زمان تا به امروز موتورهای V12 در خودروهای اسپرت و لوکس سطح بالا دیده می‌شوند اما دوران این پیشرانه‌های دوست‌داشتنی تقریباً رو به پایان است زیرا شرکت‌هایی مثل ب‌ام‌و اخیراً موتورهای V12 خود را کنار گذاشته‌اند. البته فراری هنوز هم یک V12 هیجان‌انگیز را در مدل ۸۱۲ ارائه می‌کند اما تشدید قوانین آلایندگی و الکتریکی‌سازی خودروها بدین معنا است که به‌زودی باید با موتورهای دوازده سیلندر خداحافظی کنیم؛ بنابراین، هم‌اکنون زمان آن فرارسیده است که به تعدادی از بهترین سوپرکارهای V12 تاریخ نگاهی داشته باشیم.

۱-لامبورگینی میورا

میورا یکی از مهم‌ترین خودروها در تاریخ سوپراسپرت‌ها محسوب می‌شود. این اولین سوپرکار موتور وسط دنیا بود و طرحی را ارائه کرد که همه آن را دنبال کردند. نیروگاه V12 میورا توسط بیزارینی به‌عنوان یک پیشرانهٔ مسابقه‌ای برای جاده طراحی شد. این موتور در سال ۱۹۶۶ در میورا معرفی شد و حدود ۳۰۰ اسب بخار قدرت تولید می‌کرد. توسعهٔ این پیشرانه تا دهه‌ها بعد ادامه پیدا کرد و برای آخرین بار از آن در مورسیه‌لاگو سوپر ولوچه سال ۲۰۱۰ استفاده شد. موتور بیزارینی در این ماشین با ۶.۵ لیتری حجم، ۶۷۰ اسب بخار قدرت تولید می‌کرد. این موتور در طول عمر خود به نمادین‌ترین محصولات تاریخ لامبورگینی یعنی کانتاش و دیابلو هم نیرو بخشید.

۲-جگوار E تایپ

در دهه‌های ۶۰ و ۷۰، جگوار هم در خودروهای مسابقه‌ای و هم تولیدی در صدر قرار داشت. پیشرانهٔ ۵.۳ لیتری V12 این شرکت که برای اولین بار در سال ۱۹۷۱ در نسل سوم E تایپ معرفی شد، بر اساس پیشرانهٔ خودروی مسابقه‌ای لغو شدهٔ XJ13 ساخته شده بود. این موتور معیاری برای قدرت و نرمی بود و E تایپ را به یکی از نمادین‌ترین محصولات تاریخ جگوار تبدیل کرد تا جایی که انزو فراری آن را زیباترین خودروی جهان دانست. این موتور با نسخهٔ ۷ لیتری خود در سال ۱۹۸۸ مدل مسابقه‌ای XJR را در لمانز به پیروزی رساند و در سال ۱۹۹۰ رتبه‌های اول و دوم را به ارمغان آورد.

۳-فراری F50

پیشرانهٔ Tipo F130B فراری F50 هرگز اولین موتور V12 این شرکت در خودرویی جاده‌ای نبود اما از لحاظ صدا به‌تنهایی یکی از بهترین پیشرانه‌ها در تاریخ فراری محسوب می‌شد. زمانی که F50 در سال ۱۹۹۵ معرفی شد، فراری اعداد خروجی موتور را اعلام نکرد اما بعداً مشخص شد که این نیروگاه ۴.۷ لیتری دوازده سیلندر ۵۲۰ اسب بخار قدرت تولید می‌کند. نسخهٔ فرمول یک پیشرانهٔ تیپو نیز یکی از خوش‌صداترین موتورهای تاریخ است. این یک موتور ۳.۵ لیتری با ۶۸۰ اسب بخار قدرت و ردلاین ۱۴ هزار rpm است.

۴-پاگانی زوندا

وقتی صحبت از بهترین موتورهای V12 جاده‌ای باشد نمی‌توان از پیشرانهٔ M120 مرسدس AMG که در سینهٔ پاگانی زوندا قرار می‌گیرد نام نبرد. این موتور در اصل یک نمونهٔ ۶ لیتری بود که پیشینهٔ آن به دههٔ ۹۰ بازمی‌گشت یعنی زمانی که مک‌لارن نسخهٔ اولیهٔ آن را در سینهٔ S کلاس قرار داد. قبل از اینکه موتور M120 به زوندا برسد، مرسدس از آن در مدل مسابقه‌ای CLK GTR برای کلاس GT1 لمانز استفاده کرد و در مسابقات قهرمانی FIA GT به پیروزی رسید. سپس M120 در سال ۱۹۹۹ در سینهٔ زوندا قرار گرفت و افزایش حجم آن شروع شد. در آخرین نسخهٔ این هایپرکار ایتالیایی، حجم این موتور به ۷.۳ لیتر رسیده و ۸۰۰ اسب بخار قدرت و ۸۵۰ نیوتن متر گشتاور تولید می‌کند.

۵-گوردون موری T.50

گوردون موری T.50 از بسیاری جهات خودروی دیوانه‌واری است. پیشرانهٔ این ماشین توسط کاسورث ساخته شده و نیروی خود را از طریق یک گیربکس دستی انتقال می‌دهد. این یک موتور ۳.۹ لیتری تنفس طبیعی با بیش از ۶۵۰ اسب بخار قدرت است که به ردلاین فوق‌العادهٔ ۱۲,۱۰۰ rpm می‌رسد. گفته شده این موتور سریع‌ترین پاسخگویی را در بین تمام پیشرانه‌های جاده‌ای دارد. این موتور صدایی شبیه پیشرانه‌های فرمول یک دههٔ ۹۰ دارد اما گفته شده هزینه‌های سرویس آن از موتورهای V12 مرسدس و ب‌ام‌و ارزان‌تر است. T.50 احتمالاً آخرین سوپرکار V12 عالی تاریخ خواهد بود.

۶-مک‌لارن F1

زمانی که گوردون موری مک‌لارن F1 را طراحی می‌کرد، برای تیم فرمول یک مک‌لارن هوندا موتورهای V12 می‌ساخت. بااین‌حال، این شرکت بریتانیایی برای تأمین پیشرانهٔ سوپرکار جاده‌ای خود با هوندا به توافق نرسید و به همین دلیل سراغ ب‌ام‌و رقت. نتیجه سنگین‌تر از چیزی بود که موری می‌خواست اما درنهایت این پیشرانه که S70 نام داشت، در سینهٔ F1 جای گرفت و به یکی از مهم‌ترین موتورها در تاریخ ب‌ام‌و تبدیل شد. این موتور ۶.۱ لیتری از تکنولوژی‌های برگرفته از موتوراسپرت مثل سیستم تزریق سوخت متوالی با دو انژکتور در هر سیلندر، سیستم روغن‌کاری کارتل خشک منیزیومی و پیستون‌های آلومینیومی فورج‌کاری شده بهره می‌برد. پیشرانهٔ S70 ب‌ام‌و که در محفظهٔ موتور F1 با عایقی از طلا احاطه شده بود، ۶۲۷ اسب بخار قدرت و ۶۵۰ نیوتن متر گشتاور تولید می‌کرد.

۷-آستون‌مارتین One 77

پیشرانهٔ ۷.۳ لیتری V12 کارتل خشک که زیر کاپوت مدل تولید محدود One 77 قرار گرفت هم یکی دیگر از موتورهای V12 فوق‌العادهٔ تاریخ محسوب می‌شود. نسخهٔ اولیهٔ این موتور در زمانی که آستون‌مارتین در تملک فورد بود توسط کاسورث طراحی شد و برای اولین بار در DB7 سال ۱۹۹۸ مورداستفاده قرار گرفت. این پیشرانهٔ ۵.۹ لیتری درواقع بر اساس موتور V6 دوراتک فورد ساخته شده بود اما زمانی که در سال ۲۰۰۹ در One 77 استفاده شد، حجم آن به ۷.۳ لیتر افزایش یافت. این موتور با تولید ۷۶۰ اسب بخار قدرت، One 77 را به یکی از سریع‌ترین خودروهای جاده‌ای تنفس طبیعی آن زمان تبدیل کرد. آیا هنوز هم فکر می‌کنید این موتور صرفاً دو V6 فورد است که به هم متصل شده است؟

منبع
CarBuzz

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

‫۵۰ دیدگاه‌ها

  1. مازیار

    ۲۳ مرداد ۱۴۰۱
    سوابق: (1385 ديدگاه)

    هرچی میگذره اشتیاقم برای T50 بیشتر میشه و حدس میزنم که خیلی فراتر خواهد بود

    و ONE77 انتخاب اولم بین دست نیافتنی های میلیون دلاری
    یک گرندتور بی نظیر با مشخصات خارق العاده و طراحی که ابدا شامل گذشت زمان نشده

    موافقم ۶۱
    مخالفم ۴
    1. Hello 1

      ۲۳ مرداد ۱۴۰۱
      سوابق: (26 ديدگاه)

      ای خدا ااا
      😁😁

      موافقم ۱۰
      مخالفم ۰
  2. HamiD

    ۲۳ مرداد ۱۴۰۱
    سوابق: (2407 ديدگاه)

    توصیف من مک لارن اف ۱ میتونه این باشه : ” بی نقص تر از یک فراری!”

    واقعا ارزش بسیار زیادی برای من و خیلی از طرفداران خودرو داره …
    واقعا شاهکاره …
    البته این دلیل نمیشه بقیه بد باشن یکی از یکی بهتر …

    موافقم ۶۴
    مخالفم ۱۰
    1. حسین

      ۲۴ مرداد ۱۴۰۱
      سوابق: (2346 ديدگاه)

      آف یک خود خود عشق هست

      موافقم ۸
      مخالفم ۰
    2. نووا

      ۲۴ مرداد ۱۴۰۱
      سوابق: (1 ديدگاه)

      Maclaren f 1 قشنگه ولی راننده وسط میشینه یکم خیطه

      موافقم ۰
      مخالفم ۵
  3. سهیل

    ۲۳ مرداد ۱۴۰۱
    سوابق: (78 ديدگاه)

    طراحی میورا مال برتونه بود. موتورش مال بیزارینی. فقط آرم گاو مال لامبورگینی هست. 😂😂😂😂

    موافقم ۳۷
    مخالفم ۲۲
    1. NAVID۰۰۹۸

      ۲۳ مرداد ۱۴۰۱
      سوابق: (7629 ديدگاه)

      اکثر برندهای مطرح جهان در تمام صنایع چنین هستند که مثال روشنش بوگاتی هست !

      موافقم ۳۹
      مخالفم ۲
    2. Si

      ۲۳ مرداد ۱۴۰۱
      سوابق: (414 ديدگاه)

      بعد یه سری میگن نبوغ لامبورگینی.

      من الان نمیدونم چرا بوگاتی آرم فولکس رو نمیزنه چون هیچ چیزش مال خودش نیست.

      شرکت یعنی فراری کونیگزگ و پورشه هرچند پورشه هم مال فولکس هست ولی بیشتر کاراش با خودش هست ولی بوگاتی هیچ

      موافقم ۱۶
      مخالفم ۴۴
    3. بهراد

      ۲۳ مرداد ۱۴۰۱
      سوابق: (213 ديدگاه)

      اینا درست. البته یادمون نباید بره که میورا وقتی اومد که لامبورگینی خیلی دستش از نظر مالی و فنی باز نبود ولی بازم کاری کرد که همین میورا جرقه شروع محبوبیت لامبورگینی توی دنیا شد !

      موافقم ۱۴
      مخالفم ۴
  4. Mustang shelby gt 350

    ۲۳ مرداد ۱۴۰۱
    سوابق: (107 ديدگاه)

    خیلی مقاله جالبی بود به شخصه طرفدار مک‌لارن f1 بی بروبرگردم اون لامبورگینی همه یه چیزیه طراحی‌شده بین ford gt f40 و فراری های اون دوره،ولی قشنگه……
    الان دیگه تو سوپر اسپرت های از توئین توربو و موتور های هیبریدی استفاده میشه؟

    موافقم ۱۶
    مخالفم ۵
    1. Si

      ۲۳ مرداد ۱۴۰۱
      سوابق: (414 ديدگاه)

      فورد gt40 نگو بلکه قلب من بی‌نظیره با اینکه الان هی دیس میخورم ولی بهترین ماشین تاریخ gt40 هست. نتیجه کار کارول شلبی و کن مایلز و لوید روبی هرچند واقعا مثل فیلم لوید روبی خیلی برای تیم سازنده خوب نبود

      من چون هم gt رو دوس دارم و هم فراری یک تحقیق در سایت های خارجی و یوتیوب کردم و فهمید ۹۹ درصد فیلم واقعیت بوده به جز آخرین حضور انزو چون چندتا از کارمند های فراری گفتن که انزو هیچ وقت به باخت که هیچ حتی به دوم راضی نبود و در اون لحظه عصبانی بود ولی در فیلم اینجوری نبوده

      ولی از اینا بگذریم الان زیاد دیس میدن ولی قبول بکنین gt40 بهترین در تاریخ و اگر نباشه ۱۰۰ درصد دومی هست

      موافقم ۱۲
      مخالفم ۲۶
      1. 2311

        ۲۴ مرداد ۱۴۰۱
        سوابق: (509 ديدگاه)

        چرا باید ماشینی که صرفا توی ۴ تا ریس برنده شده بهترین ماشین تاریخ لقب بگیره؟
        چون توی یه فیلم راجع بهش پرداختن؟ یا چون چهار سال قبلش همون ریس هارو خراب میکرد؟
        شایدم بخاطر اینکه بجای طراحی یه خودرو از صفر رفتن سراغ لولا کارز؟

        موافقم ۷
        مخالفم ۲
  5. Pouyan

    ۲۳ مرداد ۱۴۰۱
    سوابق: (50 ديدگاه)

    باید یه ذره صبر کرد که ۴تا آزمایش و تست با ماشین گوردون ماری و موتورش انجام بگیره بعد جزو بهترینای تاریخ قرارش داد.

    موافقم ۲۵
    مخالفم ۹
    1. GMA

      ۲۳ مرداد ۱۴۰۱
      سوابق: (151 ديدگاه)

      موری سی سال قبل خودش رو با F1 اثبات کرد

      موافقم ۲۷
      مخالفم ۳
      1. Pouyan

        ۲۳ مرداد ۱۴۰۱
        سوابق: (50 ديدگاه)

        منظور ماشین جدیدشه T.50

        موافقم ۵
        مخالفم ۳
  6. T

    ۲۳ مرداد ۱۴۰۱
    سوابق: (269 ديدگاه)

    پاگانی واقعا یک اثر هنریه

    موافقم ۳۳
    مخالفم ۳
    1. NAVID۰۰۹۸

      ۲۳ مرداد ۱۴۰۱
      سوابق: (7629 ديدگاه)

      بله
      با شما موافقم شدید
      پاگانی فراتر از خودرو هست و اثری هنریست و عتیقه ❤

      موافقم ۳۳
      مخالفم ۲
  7. R@min

    ۲۳ مرداد ۱۴۰۱
    سوابق: (182 ديدگاه)

    چیزی که جالبه این هست که ما در واقع ۷ روش مختلف موتورسازی رو می بینیم که بنظرم از خود ماشین هام هیجان انگیز تر هستن.

    موافقم ۲۷
    مخالفم ۳
    1. مازیار

      ۲۳ مرداد ۱۴۰۱
      سوابق: (1385 ديدگاه)

      میشه راجع به هر کدوم یه توضیح مختصر بدی؟
      ممنون

      موافقم ۱۰
      مخالفم ۰
      1. R@min

        ۲۳ مرداد ۱۴۰۱
        سوابق: (182 ديدگاه)

        توضیح که مختصر که نمیشه اما سر تیتر وار بگم:

        موتور لامبو و خود میورا در واقع با الهام از فورد gt40 و فراری ساخته شد با این تغییر که به خاطر اندازه، موتور عرضی نصب شد و گیربکس پشت موتور بود. طراحی ۴ تایی میل بادامک هم در اون زمان نوآوری نسبتا جدید و یه دهن کجی به تکنولوژی موتور تک میل بادامک فراری بود.

        موتور جگوار بر اساس تکنولوژی مسابقات لمانز اون زمان طراحی شد که بلوک تمام آلومینیومی و تکنولوژی تک میل بادامک به اضافه دو سوپاپ بالای هر سیلندر داشت.

        موتور فراری از تکنولوژی فرمول ۱ فراری استفاده کرد و قطعات مشترک زیادی با نمونه فرمول ۱ داشت و بلوک آهنی و ساختار ۶۵ درجه و سیستم تزریق سوخت متوالی داشت که تو هیچ نمونه جاده ای استفاده نشده بود. در کنار این وزن بسیار کمی داشت.

        موتور مرسدس ساختار آلومینیوم/سیلیکون داشت که به ازای هر سیلندر چهار سوپاپ قرار داده شد و بخاطر ساختار سیلیکونی نیازی به آستر سیلندر نداشت. بیس موتور هم نمونه ۶ سیلندر خطی مرسدس بود.

        موتور گوردون هم ساختار تیتانیومی به بعضی بخش هاش اضافه شده و تراکم موتور نسبت به سیلندر بسیار بالاست که عجیب ترین نمونه این لیسته مخصوصا با تراکم ۱۴:۱.

        موتور مک لارن/ بی ام و هم ترکیب دو موتور شش سیلندر خطی بی ام و بود که تک میل بود و بخش اعظم کارکرد توسط کامپیوتر کنترل میشد که یجورایی اولین نمونه این سبک بود در قیاس با ساختار مکانیکی و سنتی اون زمان.

        موتور استون هم بر اساس تکنولوژی موتورهای دوراتک فورد ساخته شد که ترکیب دو موتور V6 بود که دو موتور پشت به پشت به هم وصل میشد و توسط یه میل لنگ ترکیب میشدن.

        خیلی کلی و ناقص بود صرفا یه نگاه اجمال بود.

        موافقم ۳۱
        مخالفم ۲
        1. مازیار

          ۲۳ مرداد ۱۴۰۱
          سوابق: (1385 ديدگاه)

          خوب بود👍

          موافقم ۸
          مخالفم ۰
  8. Si

    ۲۳ مرداد ۱۴۰۱
    سوابق: (414 ديدگاه)

    بدون شک بهترین موتور تاریخ مال f1 هست

    و بهترین انجین ساز تاریخ باواریا ست

    عشق است این شاهکار ساز تاریخی بی ام دبلیو

    ولی استون رو نمیشه ازش گذشت

    موافقم ۱۵
    مخالفم ۱۷
    1. viper2

      ۲۳ مرداد ۱۴۰۱
      سوابق: (918 ديدگاه)

      بهترین موتور تاریخ؟؟؟؟؟؟؟

      موافقم ۶
      مخالفم ۲
  9. GMA

    ۲۳ مرداد ۱۴۰۱
    سوابق: (151 ديدگاه)

    GMA T.50 با اختلاف زیاد انتخابمه
    و خودرویی که ننوشتید،استون مارتین والکری هست!

    موافقم ۲۰
    مخالفم ۴
    1. Si

      ۲۳ مرداد ۱۴۰۱
      سوابق: (414 ديدگاه)

      واقعا والکری بی‌نظیر هست

      موافقم ۲۰
      مخالفم ۲
  10. امین

    ۲۳ مرداد ۱۴۰۱
    سوابق: (306 ديدگاه)

    مک‌لارن و استون مارتین با روح آدم بازی میکنن.بینظیرن

    موافقم ۱۶
    مخالفم ۲
    1. Si

      ۲۳ مرداد ۱۴۰۱
      سوابق: (414 ديدگاه)

      مک لارن که فقط طراحی واسه خودشه وگرنه اون چیزی که حتی امروز ماشین رو براش میخوان مال بی ام و هست

      موافقم ۸
      مخالفم ۹
      1. Monster 765lt

        ۲۸ مرداد ۱۴۰۱
        سوابق: (1045 ديدگاه)

        الانم که همه رقیبا درو میکنه نظرت چیه؟

        موافقم ۰
        مخالفم ۱
  11. phonix

    ۲۳ مرداد ۱۴۰۱
    سوابق: (599 ديدگاه)

    چیزی جز شکوه دیده نمیشه
    سبک های متفاوت طراحی و تمام توان شرکت ها در بخش فنی
    اگه هم بخوام انتخاب کنم وان ۷۷ رو بر میدارم

    موافقم ۸
    مخالفم ۲
  12. JDM lover

    ۲۳ مرداد ۱۴۰۱
    سوابق: (886 ديدگاه)

    F1 و t50 انتخابام بین لیست هستن
    F1 که اصلا نیاز به تعریف نداره ، همه میدونن چقدر بینظیره
    T50 هم واقعا فوق العاده است ، یه سوپرکار موتور وسط v12 که تا بیشتر از ۱۲۰۰۰ rpm دور میگیره با گیربکس دستی و مهندسی شده توسط نابغه صنعت خودرو ، گوردون موری
    وافعا یه ترکیب بی نقصه

    موافقم ۱۴
    مخالفم ۱
  13. Amin

    ۲۳ مرداد ۱۴۰۱
    سوابق: (2027 ديدگاه)

    چه طور فراری انزو نیست ، بعد اف پنجاه و آستون وان هست …‌! بعد والکری هم نیست

    موافقم ۶
    مخالفم ۳
  14. Philipp

    ۲۳ مرداد ۱۴۰۱
    سوابق: (1109 ديدگاه)

    ناشیانه‌ترین مطلبی بود که مطالعه کردم

    منطق نویسنده اصلا مشخص نیست

    اگه قراره سوپرکارها باشن پس F1 و T50 و Zonda توی لیست چیکار میکنن در مورد اینا اصلا نظر نمیدم چون جاشون توی لیست هایپرکارها هست نه سوپرکارها

    بعد ملاک واقعی چیه؟
    طراحی؟ اگه طراحی باشه چرا باید جگوار E-Type معمولی باشه ۲۵۰GTO نباشه؟
    ملاک پرفورمنسم باشه ۲۵۰GTO بهتره
    حتی ملاک رو شبکه های اجتماعی هم بذاریم ۲۵۰GTO محبوب تر و شناخته شده تره

    جای سوال بعدی F50 هست
    دوستان میدونن توی برخی پیست‌ها F40 LM و F40 Competizione از F50 سریع تر هستند
    بصورتی که فراری مسابقات GT1 رو حتی در زمان حضور F1 با F40 ادامه داد
    مجددا طراحی F40 هم بهتره

    و بدترینش
    ONE-77.. اگر قرار به انتخاب از اون دهه باشه
    چه دلیل منطقی و حتی احساسی میتونه وجود داشته باشه که MurceiLago و ۵۹۹GTO رو کنار گذاشت؟ هردو هم پرفورمنس بهتری دادن هم از نظر من زیباتر هم هستن

    فقط میورا منطقی هست

    موافقم ۱۲
    مخالفم ۱۴
    1. R@min

      ۲۳ مرداد ۱۴۰۱
      سوابق: (182 ديدگاه)

      مقاله هدفش موتور اینها هست نه خود محصول.

      موافقم ۷
      مخالفم ۲
      1. Philipp

        ۲۳ مرداد ۱۴۰۱
        سوابق: (1109 ديدگاه)

        پس باید نوشته بشه بهترین موتورها نه بهترین سوپرکارها
        هرچند که با این اصلاحم دو مورد اول و سوم پابرجا میمونن

        موافقم ۴
        مخالفم ۹
  15. Alan.r

    ۲۳ مرداد ۱۴۰۱
    سوابق: (460 ديدگاه)

    عاشق میورا ، مک‌لارن F1 و پاگانی زوندام❤️

    موافقم ۱۰
    مخالفم ۰
  16. Yasin

    ۲۳ مرداد ۱۴۰۱
    سوابق: (155 ديدگاه)

    جای فراری لافراری و فراری انزو و پاگانی هوایرا و بوگاتی EB110 و انواع لامبورگینی ها و خیلی سوپرکارهای دیگه خالی بود

    موافقم ۱۰
    مخالفم ۲
  17. Reza Waffen SS

    ۲۳ مرداد ۱۴۰۱
    سوابق: (4202 ديدگاه)

    من میورا رو برمیدارم بقیش مال خودتون

    موافقم ۸
    مخالفم ۱
  18. Hamid

    ۲۳ مرداد ۱۴۰۱
    سوابق: (231 ديدگاه)

    موتور m120 رو مک لارن در سینه مرسدس قرار داد؟
    والا من هرچی گشتم همچین چیزی ننوشته بود جایی.

    موافقم ۶
    مخالفم ۱
    1. Philipp

      ۲۳ مرداد ۱۴۰۱
      سوابق: (1109 ديدگاه)

      اصلا کد موتور تمام نسخه‌های Zonda بجز نسخه Zonda R
      M297 هست موتور M120 شش لیتریه

      موافقم ۶
      مخالفم ۱
      1. REZA ///AMG

        ۳۰ مرداد ۱۴۰۱
        سوابق: (2285 ديدگاه)

        عمده مدل‌های معروف زوندا موتور M120 دارن با حجم بلوک‌های متفاوت
        اتفاقا تعداد خیلی کمی از زوندا‌ها موتور M279 دارن و در تعداد خیلی کم ساخته شدن

        موافقم ۰
        مخالفم ۰
  19. فرحان نصیری

    ۲۳ مرداد ۱۴۰۱
    سوابق: (31 ديدگاه)

    ای جان

    موافقم ۰
    مخالفم ۰
  20. MASOUD 0099

    ۲۴ مرداد ۱۴۰۱
    سوابق: (45 ديدگاه)

    از نظر من فقط مک‌لارن f1چون ظاهری جذاب و زیبا دارد موتور مناسب

    من با هیچ کدوم از اینا عوضش نمی کنم

    موافقم ۴
    مخالفم ۲
  21. Ali

    ۲۴ مرداد ۱۴۰۱
    سوابق: (17 ديدگاه)

    V12
    حتی گفتنش هم سنگین و لذت بخشه
    و چه ماشین هایی❤️

    موافقم ۳
    مخالفم ۰
  22. مهدی

    ۲۴ مرداد ۱۴۰۱
    سوابق: (1226 ديدگاه)

    از نظر من میورا و f1 و انزو ماندگارترین انجین های ۱۲ سیلندر رو داشتن

    موافقم ۴
    مخالفم ۴
  23. Payfast

    ۲۴ مرداد ۱۴۰۱
    سوابق: (433 ديدگاه)

    اگه به ۱۲ سیلندر باشه که w12 بنتلی عجیب بود که نبود جای eb110 ss هم خالی بود

    موافقم ۳
    مخالفم ۲
  24. Sobhan

    ۲۴ مرداد ۱۴۰۱
    سوابق: (103 ديدگاه)

    فقط لامبور 🥰

    موافقم ۳
    مخالفم ۰
  25. علی

    ۲۴ مرداد ۱۴۰۱
    سوابق: (267 ديدگاه)

    فراری شاه ه ، لامبورگینی وزیر ، بقیه هم سایر مهره های شطرنج ماشین های دوازده سیلندر!!!

    موافقم ۲
    مخالفم ۵
    1. Monster 765lt

      ۲۸ مرداد ۱۴۰۱
      سوابق: (1045 ديدگاه)

      فقط نمیدونم چرا وزیر و شاه یکی از این مهره های شطرنج رو بعد نزدیک به سی سال نتونستن رکوردهاشو بزنن ( اف ۱ )

      موافقم ۱
      مخالفم ۰
  26. شهر نشین

    ۲۵ مرداد ۱۴۰۱
    سوابق: (1004 ديدگاه)

    پاگانی زواندا چقدر زشته!

    موافقم ۱
    مخالفم ۲
  27. آراد نصرالهی

    ۲۹ مرداد ۱۴۰۱
    سوابق: (16 ديدگاه)

    همشون خیلی جذاب هستن و باحال که توی هر سنی باشی از قدیم تا جدیدشون رو آرزو میکنی . به این میگن طراحی ماندگار که فرق قدیم و جدیدش جذاب تر شدن و قوی تر شدن و با حال تر شدنه

    موافقم ۲
    مخالفم ۰

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا