چشم انداز

بهترین خودروهای مونتاژ ایران؛ از سیلو و مزدا 3 تا ماکسیما و بنز

در این مطلب قصد داریم به معرفی بهترین خودروهایی که طی حدود دو تا سه دههٔ گذشته در کشورمان مونتاژ شدند بپردازیم.

چند سالی است که بازار و صنعت خودروسازی کشورمان به جولانگاه خودروهای چینی تبدیل شده است و انواع و اقسام این خودروها را از برندهای مختلف روی خطوط تولید خودروسازان داخلی می‌بینیم. بااین‌حال، در گذشته‌ای نه‌چندان دور، در همین خطوط تولید، خودروهای معتبرترین برندهای جهان مونتاژ می‌شدند؛ بنابراین، برای اینکه یادی از دوران نسبتاً خوش صنعت خودروسازی کشورمان کرده باشیم، قصد داریم در ادامه بهترین خودروهایی که در ایران مونتاژ شدند را معرفی کنیم. البته در اینجا صرفاً به خودروهایی خواهیم پرداخت که طی دو تا سه دههٔ اخیر در ایران مونتاژ شدند و این مطلب شامل خودروهای قدیمی‌تر نخواهد بود.

همچنین بخوانید: ناموفق‌ترین خودروهای مونتاژی در ایران، از رنو ۲۱ تا سانگ‌یانگ چیرمن

دوو سیلو سال‌های ۱۳۷۵ تا ۱۳۸۳

در دههٔ ۷۰ شمسی که بخش عمده‌ای بازار خودروی کشورمان بالاتر از پیکان در اختیار پراید و پژو ۴۰۵ بود، ناگهان مدعی دیگری از کرمان ظهور کرد. کرمان موتور که ابتدا واردات مدل‌های اسپرو و ریسر دوو را آغاز کرده بود، در سال ۱۳۷۵ مونتاژ سیلو را شروع کرد. این خودرو در اصل نسل دوم همان ریسر بود که بر اساس پلت‌فرم T جنرال موتورز ساخته شده و اشتراکات فراوانی با اوپل کادت داشت. سیلو از لحاظ هندلینگ و تعلیق چیزی از رقبای ژاپنی آن سال‌های خود کم نداشت و توانست به رقیبی جدی برای ۴۰۵ در بازار ایران تبدیل شود. این خودرو با یک پیشرانهٔ ۱.۵ لیتری در کشورمان مونتاژ شد که ۷۵ اسب بخار قدرت و ۱۲۴ نیوتن متر گشتاور داشت. کرمان موتور بعداً ماتیز را هم روی خط تولید برد و دوران موفقی را با دوو سپری کرد اما پس‌ازاینکه این شرکت کره‌ای به تملک جنرال موتورز درآمد، امکان ادامه همکاری با دوو وجود نداشت و کرمان موتور هیوندای ورنا و فولکس‌واگن گل را جایگزین خودروهای دوو کرد.

نیسان ماکسیما سال‌های ۱۳۸۱ تا ۱۳۹۱

پارس‌خودرو که در دههٔ ۷۰ شمسی با تولید رنو سپند هیچ نشانی از شکوه سابق خود نداشت، در ابتدای دههٔ ۸۰ شرایط را تغییر داد. این شرکت که در دههٔ ۶۰ با مونتاژ پاترول با نیسان همکاری کرده بود، در سال ۱۳۸۱ مونتاژ سدان بزرگ و لوکس ماکسیما را آغاز کرد. در دورانی که لوکس‌ترین و قوی‌ترین خودروی مونتاژی ایران سیتروئن زانتیا بود، ماکسیما خیلی زود به برترین خودروی مونتاژ ایران تبدیل شد و طرفداران زیادی پیدا کرد. به همین دلیل، هرچند تولید ماکسیما توسط نیسان در سال ۲۰۰۴ خاتمه یافت اما این خودرو تا سال ۱۳۹۱ همچنان در ایران مونتاژ شد و با وجود عرضهٔ رقبای وارداتی جدیدتر همچنان محبوب بود. ماکسیما با یک پیشرانهٔ ۳ لیتری V6 در ایران عرضه شد که ۲۲۷ اسب بخار قدرت و ۲۸۸ نیوتن متر گشتاور داشت و با گیربکس‌های دستی و اتوماتیک به تولید می‌رسید. پس از خاتمهٔ تولید ماکسیما، پارس‌خودرو نیسان تیانا را به‌عنوان جایگزین آن روی خط تولید برد که نتوانست محبوبیت و موفقیت ماکسیما را تکرار کند.

مرسدس بنز E کلاس سال‌های ۱۳۸۵ تا ۱۳۹۰

شاید باورش سخت باشد که کمتر از دو دهه پیش در ایران سدان به‌زور مرسدس بنز مونتاژ می‌شد. در سال ۱۳۸۳، ایران‌خودرو پس از مذاکرات موفق با مرسدس بنز، شرکت کوچکی بنام تاپ خودرو را با هدف مونتاژ محصولات این شرکت تأسیس کرد. این شرکت پرسنل خود را برای دوره‌های آموزشی به سایت‌های تولید مختلف مرسدس بنز فرستاد و نهایتاً در سال ۱۳۸۵ اولین بنز از خط تولید تاپ خودرو خارج شد. این یک E350 نقره‌ای‌رنگ نسل W211 بود. تاپ خودرو E کلاس را در سه مدل E200 با پیشرانهٔ ۱.۸ لیتری چهار سیلندر سوپرشارژ با ۱۸۴ اسب بخار قدرت، E280 با موتور ۳ لیتری V6 با ۲۳۱ اسب بخار قدرت و E350 با موتور ۳.۵ لیتری V6 با ۲۷۲ اسب بخار قدرت مونتاژ می‌کرد. سخت‌گیری و نظارت شدید مرسدس بر روند مونتاژ این خودروها در تاپ خودرو باعث شد E کلاس‌های مونتاژ ایران از لحاظ دقت تولید و کیفیت ساخت بسیار نزدیک به نمونه‌های تولید آلمان باشند. بااین‌حال، با وضع تحریم‌ها در ابتدای دههٔ ۹۰ همه‌چیز به‌هم خورد و مونتاژ E کلاس در سال ۱۳۹۰ خاتمه یافت.

مزدا ۳ سال‌های ۱۳۸۶ تا ۱۳۹۸

گروه بهمن که در اوایل تا اواسط دههٔ ۸۰ شمسی با مونتاژ سدان باکیفیت مزدا ۳۲۳ نام خود را در بازار مطرح کرده بود، در سال ۱۳۸۶ جایگزین ۳۲۳ یعنی نسل اول مزدا ۳ را روی خط تولید برد. این سدان ژاپنی به لطف سواری اسپرت و پیشرانهٔ سرحال، از همان ابتدا موردتوجه قرار گرفت و به یکی از خودروهای محبوب بازار تبدیل شد. نسل اول مزدا ۳ در سه تیپ تا سال ۱۳۸۹ تولید شد و سپس جای خود را به نسل دوم داد. گروه بهمن در این نسل نسخهٔ هاچ‌بک مزدا ۳ را هم برای مدت محدودی مونتاژ کرد اما نسخهٔ سدان محبوبیت بسیار بیشتری داشت. هردو نسل مزدا ۳ در ایران با یک پیشرانهٔ ۲ لیتری چهار سیلندر مونتاژ شدند که ۱۴۷ اسب بخار قدرت و ۱۸۷ نیوتن متر گشتاور داشت هرچند که نسل دوم در تعداد محدودی با موتور ۱.۶ لیتری و گیربکس دستی هم تولید شد. نسل دوم مزدا ۳ تا سال ۱۳۹۸ روی خط تولید ماند و هرچند نسل سوم آن چند سال قبل راهی بازارهای جهانی شده بود اما نسل دوم در ایران با وجود رقبای وارداتی جدیدتر همچنان محبوبیت داشت.

هیوندای آوانته سال‌های ۱۳۸۴ تا ۱۳۹۱

مدت کوتاهی پس‌ازآنکه کرمان موتور هیوندای ورنا را به‌عنوان جایگزین سیلو روی خط تولید برد، برادر بزرگ‌تر آن یعنی آوانته را هم به ایران آورد. این خودرو درواقع نسل سوم النترا بود که در سال ۲۰۰۰ معرفی شده و در برخی بازارها با نام آوانته عرضه می‌شد. این سدان کره‌ای هرچند مثل مزا ۳ طراحی جذابی نداشت و از آپشن‌های خاصی هم بهره نمی‌برد اما به لطف سواری عالی، استهلاک پایین و دوام بالا، موردتوجه قرار گرفت. آوانته که در نسخه‌های دستی و اتوماتیک در ایران به تولید رسید، به یک پیشرانهٔ ۲ لیتری چهار سیلندر مجهز بود که ۱۴۳ اسب بخار قدرت و ۱۸۲ نیوتن متر گشتاور تولید می‌کرد. هم‌زمان با تشدید تحریم‌ها در اوایل دههٔ ۹۰ شمسی، تولید آوانته در کرمان موتور خاتمه پیدا کرد و جای خود را به جک J5 داد.

رنو مگان سال‌های ۱۳۸۷ تا ۱۳۹۳

سایپا که با مونتاژ سیتروئن زانتیا از سال ۱۳۸۰ در بازار کشورمان موفق عمل کرد، در اواخر دههٔ ۸۰ به دنبال جایگزینی برای این سدان سالخوردهٔ فرانسوی بود و درنتیجه، در سال ۱۳۸۷ نسل دوم رنو مگان را روی خط تولید برد. این نسل که در اواسط سال ۲۰۰۲ معرفی شده بود، به‌عنوان خودروی سال ۲۰۰۳ اروپا انتخاب شد و به اولین خودروی کامپکتی تبدیل شد که توانست پنج ستارهٔ ایمنی کامل را از یورو انکپ بگیرد. مونتاژ مگان در ایران ابتدا با پیشرانهٔ ۱.۶ لیتری آغاز شد. این همان موتور K4M تندر ۹۰ بود که در مگان ۱۱۵ اسب بخار قدرت و ۱۵۲ نیوتن متر گشتاور تولید می‌کرد. یک سال بعد اما سایپا مونتاژ نسخهٔ ۲ لیتری این سدان فرانسوی را هم با گیربکس چهار سرعتهٔ اتوماتیک آغاز کرد. این نسخه علاوه بر برخورداری از پیشرانهٔ قوی‌تر با ۱۳۶ اسب بخار قدرت و ۱۹۱ نیوتن متر گشتاور، از چند آپشن بیشتر هم بهره می‌برد.

سوزوکی گرند ویتارا سال‌های ۱۳۸۵ تا ۱۳۹۸

در اواسط دههٔ ۸۰ که هنوز تب شاسی‌بلند سواری دنیا و کشورمان را فرا نگرفته بود، ایران‌خودرو مونتاژ سوزوکی گرند ویتارا را آغاز کرد که به یکی از محبوب‌ترین شاسی‌بلندهای بازار ایران تبدیل شد. این شاسی‌بلند ژاپنی با یک پیشرانهٔ ۲ لیتری چهار سیلندر به ایران آمد که ۱۴۰ اسب بخار قدرت و ۱۸۳ نیوتن متر گشتاور داشت و در نسخه‌های دستی و اتوماتیک مونتاژ شد. گرند ویتارا هرچند از امکاناتی کمتر از رقبا و سواری خشکی داشت اما به لطف ویژگی‌هایی مثل حالات سبک و سنگین گیربکس، از توانایی‌های آفرود بالایی نسبت به کراس‌اوورهای رقیب بهره می‌برد. در سال ۱۳۸۹ نیز ایران‌خودرو پیشرانهٔ قوی‌تر ۲.۴ لیتری با ۱۶۹ اسب بخار قدرت و ۲۲۷ نیوتن متر گشتاور را جایگزین نمونهٔ ۲ لیتری قبلی کرد. این خودرو دورهٔ مونتاژ طولانی‌ای در کشورمان داشت و ایران‌خودرو پس از یک دهه تولید، در سال ۱۳۹۵ نسخهٔ فیس‌لیفت گرند ویتارا را روی خط تولید برد. این نسخه با تغییرات ظاهری جزئی و چند آپشن بیشتر مثل سانروف، فقط با گیربکس اتوماتیک تولید شد.

کیا سراتو سال‌های ۱۳۹۳ تا ۱۳۹۸

سایپا که با مونتاژ پراید و ریو سابقهٔ همکاری طولانی با کیا داشت، در سال ۱۳۹۳ مونتاژ سراتو را آغاز کرد تا جایگزینی برای مگان باشد. البته درحالی‌که در همان سال‌ها نسل سوم سراتو به‌صورت وارداتی به ایران آمده بود، سراتوی سایپا از نسل دوم بود که پیشینهٔ آن به سال ۲۰۰۸ بازمی‌گشت. علاوه بر این، سایپا بسیاری از آپشن‌های مهم این خودرو مثل ESP و ایربگ‌های جانبی و پرده‌ای را حذف کرده بود. بااین‌حال، سراتوی مونتاژی سایپا به لطف کیفیت مناسب و قیمت ارزان‌تر از نمونهٔ وارداتی، با استقبال خریداران مواجه شد. این سدان کره‌ای ابتدا با پیشرانهٔ ۱.۶ لیتری و گیربکس دستی عرضه شد که ۱۲۴ اسب بخار قدرت و ۱۵۶ نیوتن متر گشتاور داشت اما یک سال بعد سایپا نسخهٔ ۲ لیتری را با ۱۵۴ اسب بخار قدرت و ۱۹۳ نیوتن متر گشتاور و گیربکس شش سرعته اتوماتیک به خط تولید اضافه کرد. بعداً نیز نسخهٔ آپشنال سراتو با امکانات بیشتر به بازار عرضه شد.

هیوندای النترا سال ۱۳۹۷

با به نتیجه رسیدن برجام و باز شدن حلقهٔ تحریم‌ها، کرمان موتور دوباره سراغ هیوندای رفت در گام نخست مونتاژ هاچ‌بک‌های i10 و i20 را آغاز کرد. مدت کوتاهی بعد هم نوبت به سدان کامپکت هیوندای رسید تا دوباره به خط تولید کرمان موتور بازگردد. البته این بار نسل ششم این خودرو و با همان نام اصلی النترا به ایران آمد. کرمان موتور برای مونتاژ، نسخهٔ فول النترا را انتخاب کرده بود که از تجهیزات کاملی بهره می‌برد و از این لحاظ نسبت به رقبای اصلی خود در بازار ایران یعنی مزدا ۳ و کیا سراتو سایپا برتری داشت. همچنین برخلاف سایپا، کرمان موتور جدیدترین نسل این سدان کره‌ای را روی خط تولید برد. این خودرو به یک پیشرانهٔ ۲ لیتری با ۱۵۳ اسب بخار قدرت و ۱۹۵ نیوتن متر گشتاور مجهز بود که نیروی خود را به یک گیربکس شش سرعته اتوماتیک تحویل می‌داد. متأسفانه به دلیل برهم خوردن برجام و بازگشت تحریم‌ها، نسل ششم النترا فقط حدود یک سال در ایران مونتاژ شد.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱۵۱ رای

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

‫۱۱۲ دیدگاه‌ها

  1. پیام۲

    ۳۰ خرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (276 ديدگاه)

    واقعا ماشینای دوو و سانگ یانگ خاص بودن
    نه مثل کیا و هیوندای که همشون مثل همن

    موافقم 4
    مخالفم 19
    1. ehsan.fa

      ۳۰ خرداد ۱۴۰۳
      سوابق: (1944 ديدگاه)

      دوو مشکل ترمز داره ، اکثر سیلو دارها با ترمز پاترول عوضش میکردن

      موافقم 15
      مخالفم 2
      1. ۳۰ خرداد ۱۴۰۳
        سوابق: (4819 ديدگاه)

        ما چند سال پیش یه معلم ورزش داشتیم
        می‌گفت با ۳ میلیون و خوردی سیلو خرید و تو زمان خودش ماشین تقریبا لاکچری ای بود
        و الان چندساله ازش خبر ندارم

        موافقم 14
        مخالفم 3
      2. گاس فرینگ

        ۳۰ خرداد ۱۴۰۳
        سوابق: (324 ديدگاه)

        یه جایی خونده بودم ترمزش طوری طراحی شده که باید پدالو پایین تر از حالت عادی بیاری

        موافقم 10
        مخالفم 2
    2. حسین

      ۳۰ خرداد ۱۴۰۳
      سوابق: (2999 ديدگاه)

      خاص بودن دوو سیلو در ترمزش بود🤣

      موافقم 3
      مخالفم 14
      1. Sobhan Yazarloo

        ۳۰ خرداد ۱۴۰۳
        سوابق: (1 ديدگاه)

        جناب شما نظر نده از خودرو چیزی نمیدونی نظر نده خودم سیلو دارم هنوز چرخش برام میچرخه هنوز اخ نکفته موتور امریکایی

        موافقم 9
        مخالفم 6
        1. samane

          ۳۱ خرداد ۱۴۰۳
          سوابق: (6 ديدگاه)

          دوو سیلو آمریکایی نبود بروز شده دوو ریسر بوده و در واقع از روی اوپل کادت زده بودن و یک شاخ آلمانی بوده

          opel kadett

          موافقم 6
          مخالفم 2
    3. net

      ۳۰ خرداد ۱۴۰۳
      سوابق: (3357 ديدگاه)

      ۴ ماشین اول زمان خودش کلاس داشت و پول دارها سوار می شدند و این ۴ ماشین اول ۵ سال اول ورودشان به ایران کلاس داشتند نه سال اای اخرشان

      موافقم 9
      مخالفم 3
      1. مهدی

        ۳۰ خرداد ۱۴۰۳
        سوابق: (9 ديدگاه)

        لعنت برکشورایی که ایران عزیزمونوتحریم میکنندوچشم پیشرفت کردنشوندارندازبس که حسودندوخودخواه که اگه انقدرچوب لای چرخ کارخونه هامون نمی کردندالان شاهد گرانی درامرمسکن وخودرورانداشتیم وامکان بهره مندی وجودداشت

        موافقم 5
        مخالفم 14
        1. حامد

          ۱ تیر ۱۴۰۳
          سوابق: (1 ديدگاه)

          به نظرت چرا اینکارو میکنند؟
          چرا با ترکیه امارات و عربستان و عراق و آذربایجان و …. اینکارو نمیکنند؟

      2. ۳۰ خرداد ۱۴۰۳
        سوابق: (4819 ديدگاه)

        هنوزم برای خیلیا کلاس دارن

        موافقم 8
        مخالفم 0
    4. JaMsHiD-R1988

      ۳۰ خرداد ۱۴۰۳
      سوابق: (2611 ديدگاه)

      یه موقع ملت میگفتن بنز های ( الگانسی ) سیستم تعلیقشون مشکل داره چون موقع پیچیدن و کج شدن بدنه چرخ ها زاویه پیدا میکنن
      بعدا براشون توضیح می‌دادی این باید اینشکلی بشه بخاطر چسبندگی بیشتر لاستیکه خاصیت سیستم تعلیق مستقل همینه میگفتن نه مونتاژی هاش همین مشکل رو دارن
      اون موقع بود که مطمئن شدم نود و نه درصد مردم هیچی از ماشین بارشون نیست و فقط بلدن نظر کارشناسی بدن

      موافقم 20
      مخالفم 1
    5. حسین

      ۳۰ خرداد ۱۴۰۳
      سوابق: (5 ديدگاه)

      سانگ یانگ رو موافق هستم بابت همکاری با مرسدس بنز 👍

      موافقم 4
      مخالفم 4
      1. پیام۲

        ۳۰ خرداد ۱۴۰۳
        سوابق: (276 ديدگاه)

        سانگ یانگ خیلی خاص بود
        من هیچ برندی ندیدم که اندازه سانگ یانگ طراحیای عجیب داشته باشه

        موافقم 8
        مخالفم 3
  2. B2

    ۳۰ خرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (231 ديدگاه)

    و همچنین بالاتر از همه ، مونتاژ کادیلاک در دهه ۵۰
    تنها کشوری به جز امریکا که خط تولید کادیلاک داشت کا بودیم … 💔

    https://www.pedal.ir/vision/luxury-cars-iran/#کادیلاک_سویل_سال‌های_۱۳۵۵_تا_۱۳۶۸

    موافقم 18
    مخالفم 2
    1. حسین

      ۳۰ خرداد ۱۴۰۳
      سوابق: (2999 ديدگاه)

      چه فایده ؟
      یه کادیلاک سویل تمیز هنوزم قیمتش بالاست!
      چه برسه به اون موقع که مردم آرزو پیکان داشتند!
      مثل این هست که الان رولزرویس در ایران مونتاژ بشه ، بدون تولید یک پیچ اش در داخل ، ولی شما توان خرید دنا اتومات نداری!

      موافقم 7
      مخالفم 13
      1. Vantage

        ۳۰ خرداد ۱۴۰۳
        سوابق: (170 ديدگاه)

        مگه قراره همه مردم سوار کادیلاک و رولزرویس بشن ؟
        اقتصاد سالم و بازار سالم وقتیه که از پیکان تا کادیلاک تو بازار باشه و هر کی در حد توان خودش خرج کنه . دوما این که ماشین فوق لوکسی تو کشور مونتاژ شه ، خودش ارزش و اعتبار برای صنعت اون کشوره . یعنی اون کشور اینقدی پیشرفت کرده که بتونه همچین محصولاتی رو ساخت ولو در حد بستن چارتا پیچ باشه ! خودش وجهه داره برا اون کشور
        بعدشم الان پولدارا بجا خرید بنز و کادیلاک ، باید چینی بخرن مثل تیگو ۸ و اکسید و اینجور چیزا . خیلی بخوان حال کنن بنز و بیمر و لکسوس پوکیده گیرشون میاد . این خیلی فرق داره با اینکه نمایندگی بنز و بیمر و مدلای لوکسش تو کشورت موجود باشه

        موافقم 23
        مخالفم 2
        1. حسین

          ۳۰ خرداد ۱۴۰۳
          سوابق: (2999 ديدگاه)

          همین الان پولدار بنز اس ۶۲ صفر پلاک ملی میخرن ، بعدم وقتی اقتصاد سالمه که شما یک طرف کادیلاک مونتاژ نکنی یک طرف اتوبان نداشته باشی!
          تازه مونتاژ بدون داخلی سازی اعتبار نیست ، هر کشور نفت خیزی میتونه پول بده و اینکار رو بکنه!
          اعتبار به توان طراحی و بهبود کالا هست ، چیزی که انگلیس با آوردن رضاخان ما رو ازش محروم کرد .
          سالها مشروطه خواهان دنبال آوردن تکنولوژی به کشور بودن ، مشروطه خواهانی که بورسیه قاجار بودن!! سر بزنگاه ، با آوردن یک فرد بی سواد ، کارخانه هایی در این تاسیس شد که هم برای مواد اولیه و هم طراحی و توسعه محتاج غرب باشند!!
          به این میگن سیاست روباه پیر .

          موافقم 5
          مخالفم 17
      2. Mohsen68

        ۳۰ خرداد ۱۴۰۳
        سوابق: (81 ديدگاه)

        دیگه همه میدونن چی شده، چی بودیم و چی هستیم. الکی با آبمیوه گیری و این مسائل داستان سرایی نکن بزرگوار که مجبور میشم بهت بگم بیای پایین. چون سرمون ممکنه درد بگیره!

        موافقم 19
        مخالفم 2
        1. حسین

          ۳۰ خرداد ۱۴۰۳
          سوابق: (2999 ديدگاه)

          چی بودیم؟؟؟
          ۹۰ درصد زنان بی سواد!
          حمل و نقل با چهارپا در روستا ها!
          روستا ها بدون تلفن و برق و جاده!
          مشکل اینه ما بدی ها رو فراموش میکنیم!

          موافقم 3
          مخالفم 16
      3. gabriel

        ۳۰ خرداد ۱۴۰۳
        سوابق: (137 ديدگاه)

        مساله اینه اون زمان یه کارمند مخابرات یا درجه دار ارتـش نهایتا بعد 16ماه کار و پس انداز مالک پیکان صفر میشد درحالی هم که بقیه زندگیش معطل نمونده بود الآن همون نفر بخواد یه اطلس بخره ده سال هم کار کنه آخرش با وام و قرض و بدبختی باید بره تو نوبت قرعه کشی اطلس!!!

        موافقم 18
        مخالفم 4
        1. حسین

          ۳۰ خرداد ۱۴۰۳
          سوابق: (2999 ديدگاه)

          چند درصد مردم کارمند بودن؟
          حرف شما درسته ، اگر کارمند بودی وضعت خوب بود !
          چون این تز شاه بود که یک جامعه ۲۰_۳۰ درصدی درست کنه برای حفظ بقا خودش و گور بابا ۷۰ درصد روستایی!

          موافقم 3
          مخالفم 16
      4. JaMsHiD-R1988

        ۳۰ خرداد ۱۴۰۳
        سوابق: (2611 ديدگاه)

        کی میگه ملت آرزو پیکان داشتن؟
        من پدر بزرگ مادرم ، تو سن ۲۱ سالگی توی روستای شیراز رفت یه پیکان جوانان قناری خرید گذاشت کنار خونش
        بعد چند ماه هم یه بنز مایلر با کفی بار خرید !
        من تمام عمو هام و پدر بزرگ هام با پیکان شروع کردن اونم تو سن ۲۰ سالگی !
        ماشینی که به صادر میشد !
        اما یه سری آدم با افکارات شما اومدن گند زدن به زندگی ما
        خدا ازتون بگذره من نمی‌گذرم
        هی میان ادعای سواد و اقتصاد میکنن
        اقتصاد ملی نمی‌خوام کالای ملی نمی‌خوام من جنس با کیفیت و بروز میخوام

        موافقم 16
        مخالفم 5
        1. حسین

          ۳۰ خرداد ۱۴۰۳
          سوابق: (2999 ديدگاه)

          پدربزرگ مادر شما احتمالا متولد سال ۱۳۰۰ باید باشه ، ۲۰ سالگی اش هنوز پیکان نبوده که!
          بعدشم شما ببین کشور ۳۰ میلیونی چنتا خودرو داشته! یک سرچ کن .
          چون تا دهه ۷۰ بخاطر نبود ماشین باید ساعت ها کنار خیابان بین شهری منتظر ماشین میبودن و اگر خرید ماشین اینقدر راحت بود کسی دیوانه نبود منتظر بماند!
          شاید پدربزرگ شما خان بوده و کل زمین ها رو داشته ولی آمار نظام شاهی میگه اکثر مردم وضع شما رو نداشتند!

          موافقم 6
          مخالفم 7
        2. ۳۱ خرداد ۱۴۰۳
          سوابق: (4819 ديدگاه)

          من پدره پدر بزرگم دقیقا متولد ۱۳۰۰ بود
          حسین جان
          شما اون دوران نبودی پس لطفاً از این حرفا نزن فوقش یه دهه هشتادی باشی شما
          یه زمانی واقعا مردم میتونستن ماشین بخرن من پدر بزرگم ارباب نبود ولی شورلت وانت خرید همون شورلت تمیزش الان از ماشین بابای من گرونتره…
          اون زمان مردم اصلا رانندگی بلد نبودن و هیچکی به رانندگی علاقه نداشت..
          حالا یه سری آدم مثل شما اومدن الان میگن همه میتونن ماشین بخرن
          باز یه زمانی مردم یکم زور میزدن ماشین صفر میخریدن ولی الان برای پراید مدل ۸۰ باید چند ماه کار کنی؟
          اگه مثلا همون پراید مدل ۸۰ تمیزش ۱۲۵ میلیون باشه
          شما هم در آمدت ماهی ۲۵ میلیون باشه که ۱۰ میلیونشو ماهی خرج خانواده می‌کنی و ۵ میلیون دیگشو هم پس انداز می‌کنی یا میدی برای قسط یا پول تاکسی
          دقیق ۱ سال و ۱۵ روز طول می‌کشه تا شما پرایده رو بتونی بخری فهمیدی ؟
          ۱ سال و ۱۵ روز واسه ماشینی که حتی ساقیش هم گردنش نمیگیره!

          موافقم 9
          مخالفم 2
      5. Taha shahbeiki

        ۳۱ خرداد ۱۴۰۳
        سوابق: (39 ديدگاه)

        **حسین** یعنی امسال اصغر قندچی و برادران خیامی سواد ندارند و تو سواد داری ؟
        اگه که واقعا نوبری با اون معلوماتت

        موافقم 6
        مخالفم 3
    2. genius

      ۳۰ خرداد ۱۴۰۳
      سوابق: (1345 ديدگاه)

      تا قبل از 1357 ایران جایگاهی رو داشته که الآن تو همسایگی ما ترکها دارن و داعیه پیوستن به EU و سهم خواهی از بازار جهانی رو مطرح میکنند امــا از 57 تا حالا ما نهایتا بتونیم با پاکستان و اندونزی و بنگلادش و این قبیل کشورهای در حال دست و پا زدن برای توسعه مقایسه بشیم ولی مشکل اصلی اینه در اون کشورها هم خرید یک دستگاه تویوتا کرولا یا یاریس به آسانی آب خوردن ممکنه

      موافقم 15
      مخالفم 4
      1. حسین

        ۳۰ خرداد ۱۴۰۳
        سوابق: (2999 ديدگاه)

        ما چه سهمی از تولید جهانی تا قبل ۵۷ جز صادرات نفت خام داشتیم؟
        مثلا آبمیوه گیری نارنجی پارس خزر که ما ایران داشت زیرش مارک توشیبا ژاپن بود!!
        کدوم تولید علم یا توان طراحی صنعتی رو داشتیم؟
        میزان تولید فولاد ما از کره هم کمتر بود!
        ۹۰ درصد زنان سواد نداشتن!
        بخاطر نداشتن تکنسین مجبور به دادن حق توحش در کنار حق ماموریت و حقوق عادی به مستشاران آمریکایی بودیم!!
        لنت تامکت رو نمی‌توانستیم تولید کنیم .
        تنها اتوبان بین شهری آسفالت تهران- کرج بود!
        ۱۲ سال صف انتظار خرید تلفن بود .
        کجای کاری؟؟؟

        موافقم 6
        مخالفم 18
        1. Absurd Hero

          ۳۰ خرداد ۱۴۰۳
          سوابق: (298 ديدگاه)

          «مثلا آبمیوه گیری نارنجی پارس خزر که ما ایران داشت زیرش مارک توشیبا ژاپن بود»
          ۴۶ سال گذشت، الان میتونید آبمیوه گیری بسازید؟

          موافقم 20
          مخالفم 2
        2. genius

          ۳۰ خرداد ۱۴۰۳
          سوابق: (1345 ديدگاه)

          دقیقا قبل 57 آدم های متوهم در راس کار نبودند.اگر توانایی تولید صفر تا صد یک محصول رو نداشتن میرفتن پیش استاد فن دو زانوی ادب میزدند و می آموختند در پایان هم محصول نهائی رو با ذکر نام اون استاد به بازار میفرستادند الآن ولی زارت و زورت فراوان و اصرار به اینکه ما همه چیز دانیم و خیلی حالیمونه درنهایت واردات بنجل جات چینی و چسبوندن مارک ملی روشون مثلا گوشی های جی پلاس یا خودروی زوتی زد300 که همه با تغییر مارک مثلا ایرانی شدن!!!

          موافقم 21
          مخالفم 3
        3. پیام۲

          ۳۰ خرداد ۱۴۰۳
          سوابق: (276 ديدگاه)

          بدترین بخشش اینه که بعضیا هنوز قبول ندارن گیر چه موجوداتی افتادن
          نمونش همین حسین

          موافقم 20
          مخالفم 4
        4. JaMsHiD-R1988

          ۳۰ خرداد ۱۴۰۳
          سوابق: (2611 ديدگاه)

          مستشاران
          نصف خونه های تهران که سالمن مال زمان شاه هستن
          کل خودرو هایی که ایران‌خودرو تحت عنوان خودروی ملی درست کرده همش از فرانسه جهان خوار بوده
          کل وسایل و خونه وار مردم از همون چشم بادومی های پلید هست
          کل تکنولوژی ایران شده چینی و کره ای
          باز نشستی میگی تولید ملی؟
          اون موقع نمی‌تونستن میرفتن پیش بزرگان جهان
          الان چی؟ میرن پیش ناشناخته ترین شرکت جهان آخرشم با زدن مارک ایرانی میشه تولید ملی
          من نه می‌خوام از دولت و ایران حمایت کنم نه می‌خوام از جنس و تولید کننده ایرانی حمایت کنم
          من جنس با کیفیت می‌خوام
          این حرف هشتاد میلیون نفره نه من

          موافقم 17
          مخالفم 5
        5. JaMsHiD-R1988

          ۳۰ خرداد ۱۴۰۳
          سوابق: (2611 ديدگاه)

          همون درآمد جشن ۲۵۰۰ ساله از کل صادرات و واردات ایران تو یک دهه اخیر بیشتر بوده
          باشه اصلا درآمد ایران از نفت بوده
          الان درآمد ایران از چیه؟
          از چپاول و اختلاس و دزدی و نون مردم رو خوردن
          از فروختن جنس دویست تومنی با قیمت یک میلیارد و دویست
          آقای تولید ملی
          که افتخارت اینه که الان مستقل شدیم
          باشه خیر سرمون مستقل شدیم .
          ولی به چه قیمتی؟
          قدیما اصلا ما وابسته بودیم ولی ملت از بهترین نمایندگی های جهان توی ایران خرید میکردن
          الان که مستقل شدیم چی؟ یه مشت جنس بنجل چینی با مارک ایرانی و تولید ملی

          موافقم 20
          مخالفم 2
        6. .

          ۳۰ خرداد ۱۴۰۳
          سوابق: (105 ديدگاه)

          فعلا بعد ۵۷ حتی نتونستید یک خودکار بسازید همون قطعاتش رو از چین میارید.

          موافقم 9
          مخالفم 2
        7. Taha shahbeiki

          ۳۰ خرداد ۱۴۰۳
          سوابق: (39 ديدگاه)

          تو اون موقع بودی که میگی مردم آرزو خرید پیکان داشتن ؟ اون موقع هر چی که بودیم از الان بهتر بود وضعیت صنعتمون چه فایده مثل پاکستان همه چی تولید کنی اما همه چی فیک مثل نوکیا و سامسونگ که الان به لطف اونایی که سنگشونو به سینه میزنی دارن تقلبیش رو میخورونن به ملت، بله شاه هم همه جا خوب نبود اما اینطوری که شما ها هم میگین بد نبوده از حرف هات قشنگ مشخص تنها رسانه‌ای که ازش استفاده میکنی صدا و سیماست، هر قماشی از ۵۷ تا الان میبودن این پیشرفت های ریز رو میداشتیم . مردم پول خرید دنای اتومات یه میلیاردی رو هم داشته باشند به جایش میرن کرولا یا آوانته میخرن کسی پول بابت همچین کیفیتی نمیده …

          موافقم 10
          مخالفم 2
        8. Amr

          ۳۰ خرداد ۱۴۰۳
          سوابق: (23 ديدگاه)

          دوست عزیز اینا همه خودشونو زدن به خواب و بیدار نمیشن بی خیال

          موافقم 4
          مخالفم 1
        9. حسین

          ۳۰ خرداد ۱۴۰۳
          سوابق: (2999 ديدگاه)

          بله ، الان آبمیوه گیری که هیچ ، سانتریفیوژ می‌سازیم با وجود ترور دانشمندان مون!
          دانشمند ها رو ترور میکنند که نسازیم ولی شما هنوز نفهمیدی دوست عزیز.

          موافقم 4
          مخالفم 12
        10. حسین

          ۳۰ خرداد ۱۴۰۳
          سوابق: (2999 ديدگاه)

          اینکه بیش از ۵۰ سال زانو ادب زدن و سر زانو هاشون همش پاره بود بکنار ، پس شما قبول داری تولید علم نداشتیم و نقشی در دنیا جز صادرات نفت خام نداشتیم؟
          البته شما زانو زدن را هم بهش اضافه کردی.

          موافقم 3
          مخالفم 10
        11. حسین

          ۳۰ خرداد ۱۴۰۳
          سوابق: (2999 ديدگاه)

          یخورده مطالعه کن آقا جمشید ، هر چیزی را باور نکن!
          میگی نصف خانه های تهران که هنوز سالم هستند برای قبل انقلاب هست!
          خب جمعیت تهران سال ۵۵ فقط ۴/۵ میلیون بوده! الان جمعیت تهران ۱۶ میلیونه و مثل اون موقع همه در یک خانه نیستن!

          کتاب تهران ۵۶ را بخوان :
          «همچنین در سال 1355 حدود 983 هزار خانوار موجود در تهران در 651 هزار واحد مسکونی زندگی می‌کردند که از این رقم، 30 هزار واحد مسکونی هم نامناسب و قابل تخریب بوده.»

          این همه خانه با توان ملی ساخته شد ، نیروگاه ، جاده و … ، فقط صنعت درپیت خودرو را میبینی؟

          موافقم 3
          مخالفم 8
        12. حسین

          ۳۱ خرداد ۱۴۰۳
          سوابق: (2999 ديدگاه)

          درآمد جشن ۲۵۰۰ ساله از درآمد ده سال نفت بیشتر بود؟؟
          جشن های ۲۵۰۰ بسیار پر خرج بود و هیچ درآمدی نداشت!
          اخیرا یک آدمی گفت این جشن ها باعث افزایش درآمد گردشگری ایران قبل انقلاب شد و ما اشتباه میکردیم !!
          در حالیکه افزایش درآمد گردشگری هیچ ربطی به اون جشن نداشت و بخاطر برنامه ریزی بود که برای افزایش توریست از چند سال قبل شده بود!!
          تنها فایده اون جشن این بود که رسانه های غربی شاه رو بخاطر هزینه های بی خودش مسخره کردن در حالیکه وضع اطراف شیراز بسیار بد بود!!
          فقط کافیه سرچ کنید راجب برنامه افزایش توریست قبل انقلاب .
          البته کلا مطالعه کردن برای شما قفله آقا جمشید.

          موافقم 1
          مخالفم 7
        13. مصطفی

          ۳۱ خرداد ۱۴۰۳
          سوابق: (1 ديدگاه)

          سلام، اول که شما یه سرچ بزنی تعداد رنگ ماشینا و تنوع ماشین ها از همین الانم خیلی بیشتر بوده، دوم اینکه همه کشور ها رو به پیشرفت بودن و ایران هم با سرعت خوبی پیشرو بوده، در زمانی که هنوز تلفن و برق برای خیلیا عجیب بوده معلومه باید زمان زیادی برای بدست آوردن برق و تلفن و خیلی چیزای دیگه زمان بر باشه،
          تکنولوژی در جهان به سرعت پیشرفت کرد که مردم فهمیدن چه خبره و جلوی پیشروی تکنولوژی نمیشه وایساد،
          واسه همین اطلاعات کم سر ما را شیره میمالن
          تازه مهمتر از اون، تاریخ را تاریخ دانان لشگر غالب نوشتن، تاریخ گوی لشگر دوران دروغگوست، در هر دوره ای هرکس به نفع خودش مینویسه و میگه، ولی گذر زمان برای کسی که چشمشو باز میکنه و میگرده حقیقت رو آشکار میکنه

          موافقم 7
          مخالفم 1
        14. Taha shahbeiki

          ۳۱ خرداد ۱۴۰۳
          سوابق: (39 ديدگاه)

          تویی که به صنعت خودروسازی میگی دروپیت توی پدال دقیقاً چیکار می‌کنی .
          و اینکه انقدر ادعای معلومات می‌کنی و نمی‌دونی که در سال ۵۷ که کادیلاک ایران به روزترین خودروی دنیا بود و در عین حال در ایران مونتاژ می‌شد باعث می‌شد تا معلومات خودروسازان آن وقت بالا برود و خودروسازی مدرن را یاد بگیرد و این خود به خود باعث بشه که کیفیت ساخت و مهندسی خودروسازی در ایران بالا بره و اگر در دهه ۸۰ مدیران کارآمد بودند و دخالت‌های بیجای بعضی‌ها نبود دقیقاً همین اتفاق می‌افتد با وجود مونتاژ محصولات به روز آن وقت مثل مگان ماکسیما زانتیا مرسدس کلاس E و… اتفاق می‌افتاد و در ضمن سایت حرف‌های من رو سانسور می کنه وگرنه جواب تو بهتر می‌دادم. یه بار باید بیام پایگاهتون ببینم استادت کیه و کدوم اسکلی این اراجیفو بهت یاد میده.

          موافقم 6
          مخالفم 1
        15. Taha shahbeiki

          ۳۱ خرداد ۱۴۰۳
          سوابق: (39 ديدگاه)

          تو از نسل همون هایی هستی که کادیلاک آتیش می‌زند و الان نمیتونن یه تویوتای پوکیده هم برخرند که به برکت وجود شما ها این موضوع متاسفانه برای همه هست.

          موافقم 5
          مخالفم 1
        16. حسین

          ۳۱ خرداد ۱۴۰۳
          سوابق: (2999 ديدگاه)

          بنده در سایت خودرو هستم چون به خودرو علاقه دارم نه به صنعت خودرو ایران!
          بعدم شما بگو مونتاژ کادیلاک سویل چه تاثیری در پارس خودرو داشت؟ تونست فیبر نوری شو بسازه؟
          یا مثلاً سایپا که ژیان میزد ، از کادیلاک چه الهامی گرفت؟

        17. حسین

          ۳۱ خرداد ۱۴۰۳
          سوابق: (2999 ديدگاه)

          آقا مصطفی!
          کل ماشین آمریکایی های مونتاژ داخل ۳۰۰ هزار تا شد؟
          کدوم تنوع؟؟
          بعد برق جدید بود؟
          مترو انگلیس سال ۵۷ صد سالش شد!!
          برق جدید بود؟ اره ، برای ملت ایران !

          موافقم 1
          مخالفم 3
        18. Mercedes 190

          ۳ تیر ۱۴۰۳
          سوابق: (20 ديدگاه)

          پسرم خوبی از کدوم موتوری میگیری پارکت و عوض کن فقط گیر داده به ۹۰درصد بیسواد تو برو سرچ کن ببین بنزایی که بعد انقلاب اومدن تو ایران چه جوری بودن (کپل های سفید و بنزای پلیس)

        19. Cmahdi

          ۵ تیر ۱۴۰۳
          سوابق: (3 ديدگاه)

          آقا حسین گل من اصلا از چیزی حمایت نمیکنم نمیگمم اون زمان خوب بوده ولی منصفانه حداقل چیزی که خودت میگی رو برو مطالعه کن…فقط تعداد پیکان های تولیدی در خود سال ۵۷ تا قبل از انقلاب ۳۰۰۰۰۰ عدد بوده بماند که پیکان از ۴۷ روی خط تولید بود و تا زمان انقلاب حدود ۴ میلیون پیکان تولید شده بود فرض کنیم کل تعداد ماشین های دیگری که در ایران بودند هم ۱ میلیون بوده باشند ینی به ازای هر ۶ ایرانی و یک خانوار( خانوار ها اون زمان پر جمعیت بودن) حداقل یک ماشین وجود داشته اگر این مدیریت در زمینه تولید خودرو نیس چیه؟ دوم اینکه بنده مهندس مکانیک هستم دوست عزیز زمانی که ارج خودش تولید ملی می‌کرده سامسونگ سبزی فروشی بوده…درسته نواقص زیادی بوده در حوزه های دیگ اما خدایی به صنعت اون زمان گیر ندید…که باعث خنده ی هر مهندسی میشین که الان فعاله برادرای من

      2. ۳۰ خرداد ۱۴۰۳
        سوابق: (4819 ديدگاه)

        حتی افغانستانی ها تویوتا یاریس ۲۰۰۸ رو از اوراقی های ژاپن میخرن میارن افغانستان استفاده میکنن
        ولی تو ایران این ماشین اوراقی با ۵۰۰ هزار کارکرد هنوز لاکچری حساب میشه ولی تویوتایی که افغان ها میخرن ۱۵۰ هزار تا کاره

        موافقم 17
        مخالفم 1
        1. هم‌میهن

          ۳۰ خرداد ۱۴۰۳
          سوابق: (6 ديدگاه)

          دوستان جدای از همه‌ی دیدگاه‌ها که درخور شنیدن هستند خواهش‌مندم هیچ‌گاه نگید من از ایران پشتی‌بانی نمی‌کنم.
          زادگاه میهن هیچ‌گاه سزاوار بی‌مهری نیست.

          موافقم 1
          مخالفم 5
  3. NAVID۰۰۹۸

    ۳۰ خرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (10479 ديدگاه)

    به نظر من ماکسیما بهترین منتاژی بعد از انقلابِ شکوهمند بوده!!!
    مزدا3 برای عموم جامعه قبل از سال ۱۴۰۰ که میشد طبقه متوسط بهترین بوده!!!
    تکلیف بنز هم که مشخصِ/همیشه برای از ما بهتران بوده و هست!!! W211 برای خود بنز هم دیگر تکرار نخواهد شد ، شکوهی بی‌نهایت!!!

    موافقم 12
    مخالفم 4
    1. حسین

      ۳۰ خرداد ۱۴۰۳
      سوابق: (2999 ديدگاه)

      ۱۴۰۰ ما قشر متوسط تهران بودیم ولی توان خرید مزدا۳ رو از گروه بهمن نداشتیم! پس ما متوسط نبودیم؟

      موافقم 5
      مخالفم 10
      1. ۳۰ خرداد ۱۴۰۳
        سوابق: (4819 ديدگاه)

        شما از کامنتات معلومه روزی ۶ تا لندکروز رو عشقی از کوه دماوند میندازی پایین بعد توان یه مزدا تری رو نداری ؟

        موافقم 13
        مخالفم 1
        1. حسین

          ۳۰ خرداد ۱۴۰۳
          سوابق: (2999 ديدگاه)

          نه ، خرج های مهمتر داشتیم.

          موافقم 2
          مخالفم 8
        2. ۳۱ خرداد ۱۴۰۳
          سوابق: (4819 ديدگاه)

          روزی ده تا مسجد ساختی

          موافقم 4
          مخالفم 1
        3. حسین

          ۳۱ خرداد ۱۴۰۳
          سوابق: (2999 ديدگاه)

          اگر داشتم روزی ده تا مسجد می‌ساختم ولی فعلا در نامه اعمالم کمک به ساخت مدرسه هست ولی مسجد متاسفانه خیر!
          شما چی؟
          شما که قضاوت کردی و تمسخر چی؟

          اخ ببخشید یادم نبود که ساخت مدرسه وظیفه دولت هست ، اصلا اشتباه هست کمک در این راه!
          ساخت مسجد هم که باز از نظر شما اشتباهه!
          فقط باید در طول کل سال پول جمع کرد ، خمس و صدقه هم نداد تا آخر سال بریم ترکیه عشق و حال!!!

          موافقم 3
          مخالفم 5
        4. ۳۱ خرداد ۱۴۰۳
          سوابق: (4819 ديدگاه)

          من پول ندارم خودمو سیر کنم به کی کمک کنم به اون گدایی که دو برابر من هر روز درامدشه؟
          خودم پول ندارم ناهارمو بخورم هنوز تو خونه بابام زندگی میکنم هیچی از خودم ندارم کسی بهم زن نمیده همون گدای سر چهارراه در امدش خیلی بیشتر از منه
          شما به ساخت مدرسه کمک کردی منم به مسجد محلمون کمک کردم (برای خرید کولر)
          در ضمن شما ترکیه رفتی حال کنی؟ من تاحالا از ایران پامو نذاشتم بیرون…

          موافقم 1
          مخالفم 1
        5. حسین

          ۳۱ خرداد ۱۴۰۳
          سوابق: (2999 ديدگاه)

          خیر ، من ترکیه نرفتم!
          در ضمن ، کمک کردن فقط پولی نیست!
          شما برو دانشگاه شهرتون ، بگو اردو جهادی ساخت مدرسه در منطقه محروم میرن ، شما رو هم ببرند!
          پول هم نمیخواد ، میری رایگان کار میکنی!
          پس کمک کردن به دارایی نیست ، به دل هست.
          البته شما اول یاد بگیر تهمت نزنید.

      2. Taha shahbeiki

        ۳۱ خرداد ۱۴۰۳
        سوابق: (39 ديدگاه)

        فکر کردی اینجا فقط تو مسلمونی ؟؟

        موافقم 6
        مخالفم 1
    2. ۳۰ خرداد ۱۴۰۳
      سوابق: (4819 ديدگاه)

      آقام میخواست بخره قسمت نشد…
      ۱۰ میلیون فقط کم داشت
      الانم دیگه قدیمی شده ارزش نداره

      موافقم 6
      مخالفم 2
    3. گاس فرینگ

      ۳۰ خرداد ۱۴۰۳
      سوابق: (324 ديدگاه)

      ولی نسل w210 خیلی مافیایی تر از w211ه

      موافقم 4
      مخالفم 4
    4. abbas

      ۳۰ خرداد ۱۴۰۳
      سوابق: (287 ديدگاه)

      دقیقا نقطه و قله اوج مرسدس بنز تو همون سال ها بوده تو تمام کلاس ها عالی ترین هم اژ لحاظ طراحی هم هندلینگ و قوای حرکتی …

      موافقم 9
      مخالفم 3
      1. FY

        ۳۰ خرداد ۱۴۰۳
        سوابق: (290 ديدگاه)

        دقیقا ..‌‌.‌‌..بنز دیگه نتونست مثل اون موقع باشه😔

  4. genius

    ۳۰ خرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (1345 ديدگاه)

    با لفظ دهه مخالفم چون شتاب تغییرات متاسفانه منفی در ایران ما نهایتا بهمون اجازه میده هر 5سال رو یک مقطع زمانی مهم منظور کنیم فلذا نمیگم دهه 80 (1380الی1390) بلکه باید بگم از 1387 لغایت 1392 سالهای طلایی صنعت مونتاژکاری خودرو پس از انفجار نور بوده که تقریبا محاله تا همین رویه فعلی بر سر کار باشه دیگه تکرار بشه!!

    موافقم 12
    مخالفم 1
    1. حسین

      ۳۰ خرداد ۱۴۰۳
      سوابق: (2999 ديدگاه)

      یه
      ماکسیما ۸۴ اتومات
      بنز E مدل ۸۵
      و مزدا ۳ مدل ۸۶

      معذرت!!

      موافقم 1
      مخالفم 16
      1. پویا

        ۳۰ خرداد ۱۴۰۳
        سوابق: (486 ديدگاه)

        اونا صدق سری نتایج دولت خاتمی روابطش با دنیا بود
        تو باید بری به نتایج معجزه هزاره سوم بنازی

        موافقم 15
        مخالفم 1
        1. abbas

          ۳۰ خرداد ۱۴۰۳
          سوابق: (287 ديدگاه)

          همون زمان خاتمی هر چی کارخونه دار و تولید کننده بدبخت شد
          نمونه اش پدر بنده با سیاست های اشتباه ایشون ک بخاک سیاه نشست
          خدا ازش نگذره

          موافقم 3
          مخالفم 11
        2. حسین

          ۳۰ خرداد ۱۴۰۳
          سوابق: (2999 ديدگاه)

          زمان رفسنجانی اوضاع شوروی بد شده بود ، قرارداد انتقال تکنولوژی با شوروی با کمترین قیمت در یک صنعتی نوشته شد ، امضا قرارداد ماند برای خاتمی ولی ایشون نکرد!
          هنوز ما به اون تکنولوژی پیشرفته بصورت ۱۰۰ درصد نرسیدیم !!
          یا تقصیر آقای خاتمی بوده یا رییس وقت یکی از ارگان های ارتش .

          موافقم 1
          مخالفم 6
  5. علی جردن

    ۳۰ خرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (2089 ديدگاه)

    شورولت نوا کادیلاک سویل هم بهترین مونتاژی های بازار ایران بودند و لایق حضور در بالای جدول بودند

    موافقم 9
    مخالفم 3
  6. ۳۰ خرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (4819 ديدگاه)

    https://www.pedal.ir/wp-content/uploads/2024/06/Cars-10-8.jpg
    دماغ رو 😂😂
    جلو پنجره رو 😂😂😂

    موافقم 3
    مخالفم 2
  7. ۳۰ خرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (4819 ديدگاه)

    https://www.pedal.ir/wp-content/uploads/2024/06/Cars-9-8.jpg
    قشنگترین نسل النترا از نظر من این بود
    که از نسل الانش هم قشنگ تره
    هیوندای محصولات جدیدش خیلیاشون دیگه قشنگ نیستن

    موافقم 11
  8. راستگو

    ۳۰ خرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (170 ديدگاه)

    این شرکتا همه به خاطر تحریم رفتن
    اما جناب زاکانی و جلیلی تو مناظره میگفتن تحریم مشکل خاصی ایجاد نکرده
    حالا به اینا کاری ندارم
    پس ینی دنای توربوی اس پرومکس .بیسار
    کاملا هم ارزش و هم قیمت هس با یه کرولا یا النترا2010تا2015؟

    موافقم 11
    مخالفم 1
    1. JaMsHiD-R1988

      ۳۰ خرداد ۱۴۰۳
      سوابق: (2611 ديدگاه)

      اینا همشون دنبال چپاول هستن
      از پزشکیان شاید یه رئیس جمهور نسبتا خوب در بیاد شاید از بدبختیامون کم کنه
      البته چه فایده … تهش بعد هشت سال یه نفر دیگه میاد هر چی دوخته بود رو پنبه می‌کنه می‌ره
      توی یه سیکل باطل گیر افتادیم . ترامپ و اوباما هم بیان هیچ کاری نمیشه برای ایران کرد . پشت پرده خیلی قوی تر از این حرفاست

      موافقم 9
      مخالفم 3
  9. گاس فرینگ

    ۳۰ خرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (324 ديدگاه)

    هیوندای آوانته ماشینیه که اگه کشور یک بازار خودرویی عادی داشت الان در حال اسقاط شدن برای تبدیل به مدل ۲۰۲۴ النترا می‌بود ولی در به قول یک بنده خدایی جزیره ایران توی اون رنج قیمت اگه در یک شهر بزرگ هستین یا مثل ما شهرتون از یه شهر بزرگ فاصله نسبتا کمی داره خریدش کاملا توجیه پذیره در قیاس با امثال دنا پلاس و تارا
    موضوع جالب که بین اکثر کره ای ها مشترکه ضعف در ترمزه!
    از سیلو و آوانته تا اپیروس و سانتافه ۳۵۰۰

    موافقم 9
    مخالفم 1
  10. datsun

    ۳۰ خرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (3891 ديدگاه)

    پاترول رونیز پیکاپ مورانو تیانا قشقایی سری هفتاد الوند کروز قبل‌ترش جیپ کادیلاک شورلت بیوک ….. چی شد که به این وضع افتادیم از بهترین برندهای دنیا اومدم رو درجه چندم چین،

    موافقم 13
  11. محمد

    ۳۰ خرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (75 ديدگاه)

    من سال 2015 کارمند دولتی بودم و یک شرکت خصوصی هم کار پارت تایم داشتم بعد با کمی پس انداز و وام یک دستگاه ام جی 6 مدل 2015 به قیمت حدود 120 خریدم همون موقع مزدا 110 تومن و النترا و سراتو وارداتی همین حدود بود تازه سراتو سایپا حدود 90 تومن بود واقعن اون سالها قشر متوسط میتونست خودرو خوب سوار شه ولی الان دیگه آرزو شده

    موافقم 11
    مخالفم 1
  12. amirmohammadja79

    ۳۰ خرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (102 ديدگاه)

    از زمان احمدی نژاد گویینگ د مون

    موافقم 8
    مخالفم 3
    1. JaMsHiD-R1988

      ۳۰ خرداد ۱۴۰۳
      سوابق: (2611 ديدگاه)

      اینا همش سنده ها☠️

    2. ۳۰ خرداد ۱۴۰۳
      سوابق: (4819 ديدگاه)

      برای همین نذاشتن دوباره بیاد😂😂😂

      موافقم 4
      مخالفم 2
  13. mmdgholi

    ۳۰ خرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (102 ديدگاه)

    کادیلاک بیوک و نوا و اهو و شهباز و جیپ لایق وجود در اینجا بودن

    موافقم 8
    مخالفم 4
  14. همایون

    ۳۰ خرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (110 ديدگاه)

    وقتی شما پارس خودرو رو از سایپا خدا میدونی خیلی بی سواد و کم دانش هستی که کرمان خودرو و خودروسازی راین رو یکی میدونی

    موافقم 1
    مخالفم 5
    1. Cmahdi

      ۵ تیر ۱۴۰۳
      سوابق: (3 ديدگاه)

      حالا کار به کلیت حرفت ندارم ها چای پارس خودرو یزمان کادیلاک تولید می‌کرده برادر مالکیت لزوما کیفیت رو نمیرسونه

  15. NISSAN

    ۳۰ خرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (28 ديدگاه)

    هیچ وقت ماکسیما رو یادم نمیره خیلی خاص بود….

  16. زیزیگولو

    ۳۰ خرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (6033 ديدگاه)

    بعد از انقلاب تنها ماشینای بدردبخوری که تو ایران مونتاژ شدن بنز Eکلاس و ژاپنیا بودن

    موافقم 7
    مخالفم 1
    1. .

      ۳۰ خرداد ۱۴۰۳
      سوابق: (105 ديدگاه)

      الان همین ها هم تولید نمیشن.
      بجاش چینی های اکسل در رو مونتاژ میشن.

      موافقم 3
      مخالفم 2
  17. کوروش

    ۳۰ خرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (56 ديدگاه)

    از معدود کشورهای دنیا هستیم که تصویر گذشتمون شده رویای آینده!

    موافقم 6
    مخالفم 2
    1. JaMsHiD-R1988

      ۳۰ خرداد ۱۴۰۳
      سوابق: (2611 ديدگاه)

      معدود❌
      تنها✔️

      موافقم 2
      مخالفم 3
      1. ۳۰ خرداد ۱۴۰۳
        سوابق: (4819 ديدگاه)

        تنها×
        اندک✓

        موافقم 2
        مخالفم 0
        1. ۳۱ خرداد ۱۴۰۳
          سوابق: (4819 ديدگاه)

          اندک ×
          انگشت شمار✓

  18. کاوه آهنگر

    ۳۰ خرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (6 ديدگاه)

    سلام ، خدا قوت .
    من فکر کنم اسم ما رو باید بزاری اصحاب کهف .! چرا : چون یه زمانی نه خیلی دور قیمت پراید : ۷,۵ م . پژو : ۴۰۵ ۱۱,۳ م . سمند ۱۰،۳ م و……
    سوناتاNf : چهل م ، آزرا : ۵۱ م ، سانتافه: ۵۶ م
    وراکروز : ۶۳ م
    تویوتا کرولا : ۲۵ م . کمری : ۳۷ الی ۴۰ م .
    پرادو بسه به مدلش از ۶۰ الی ۷۵ .
    لندکروز بسه به مدلش از ۷۰م الی ۹۰ بود .
    سراتو : ۲۱ م اپتیما ۴ م ، اپیروس ، موهاوی
    انواع بنز ، بی ام و ، پورشه صفر تو ایران داشتیم .هوندا ایرانی میخریدی ۲۰۰ هزار تومن .
    چه دوران خوبی بود . یادش بخیر .

    یاد باد آن روزگاران ، یاد باد ……

    موافقم 10
    مخالفم 2
    1. حسین باهر

      ۳۱ خرداد ۱۴۰۳
      سوابق: (4 ديدگاه)

      درود و سلام به همه دوستان عزیز و بالاخص آقا کاوه گل واقعاً حرف دل ما رو زدی خداییش یادش بخیر اون موقع هرکسی با توجه به سطح درآمدش می تونست ماشین داشته باشه بعد جالب اینجاست من نمی دونم چرا یه عده به ‌متن به حق آقا کاوه نظر منفی دادن یا اینا ایرانی نیستن و برای ایران و ایرانی جایگاه و ارزش قائل نمی شن و دوست دارن مردم ایران همیشه تو همون پرایدو ، تیبا ، ساینا ، اطلس
      و…..بمونن . نه عزیز من کاوه جان درست میگه حق مردم ایران بنز ، بی ام و ، پورشه ، تویوتا و در آخرش کیا و هیوندا ست . بابا یه ذره سطح توقعتون رو ببرید بالا اهل انصاف باشید .

    2. حسن صباح

      ۳۱ خرداد ۱۴۰۳
      سوابق: (4 ديدگاه)

      سلام و احترام
      پیرو متون به جا و به حق آقایان آهنگر و باهر . بله دوستان یه زمانی نه خیلی دور شورولت کوروت ، دوج چارجر ، کادیلاک اسکالید ، جی ام سی ، شورولت تاهو ، دوج دورانگو ، فراری ، لامبورگینی ، پورشه پانامرا ، پورشه کاین ، پورشه ماکان ، پورشه باکستر ، انواع مدل های : بنز ، بی ام و ، آئودی ، فولکس ، ولوو ( سواری ) ، تویوتا ، هیوندا ، کیا و رنو و پژویی که در مقابل برندهای ذکر شده حرفی برا گفتن ندارن رو به تاریخ روز جهان و اون موقع تو ایران می دیدیم . بخدا لیاقت مردم ایران پژو ۴۰۵ چهل سال پیش اروپا و سمند ، پرشیا ، پراید ، تیبا ، کوییک و….. نیست ، به والله نیست . تازه جالب اینجاست که باید کلی پول بخوابونی تا تو قرعه کشی اسمت در بیاد .
      التماس تفکر ……

  19. مجید

    ۳۰ خرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (1 ديدگاه)

    مزدا ۳۲۳,تیپ ۵ اضافه کنید

  20. اف ۱۴

    ۳۰ خرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (1 ديدگاه)

    ماشین های ایران همشون مونتاژ هستند! از پراید تا ساینا و کوییک و … ایران خودرو و سایپا یدونه پیچ هم نمیتونند بسازند چه برسه به ماشین! ماشینی که هر تکه اش از یه جا میاد (خارج از کشور و سفارش به قطعه سازان خارجی) کجاش تولید محسوب میشه؟ هنوز که هنوزه ای سی یو پراید از خارج میاد خدا خیرتون بده. لنت ترمز از خارج وارد میشه و اینجا بسته بندی میشه. این چه تولیدیه؟

    موافقم 3
    مخالفم 2
  21. امپراتوری خورشید

    ۳۰ خرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (15 ديدگاه)

    ماکسیما حکم لکسوس LX570 الان رو داشت نهایت ابهت . البته هنوزم محبوب مونده بعد از دو دهه

    1. ۳۱ خرداد ۱۴۰۳
      سوابق: (4819 ديدگاه)

      یعنی اونموقع یارو اگه زمینهای بابابزرگشو می‌فروخت ماشین میخرید ماشینش هنوز هم ابهت داشت و هنوزم ماشین خوب سوار میشد

  22. Moh.86

    ۳۰ خرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (39 ديدگاه)

    پژو ۲۰۰۸ هم به نظرم میتونست توی لیست باشه

    موافقم 2
    مخالفم 2
    1. ۳۰ خرداد ۱۴۰۳
      سوابق: (4819 ديدگاه)

      اون حتی سانروف هم نداشت و لو آپشن ترین حالت خودش بود
      همچنین نسل قبلیش هم بود…

      موافقم 1
      مخالفم 1
  23. امیر

    ۳۰ خرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (4 ديدگاه)

    نظر شخصی من اینکه عیب این مقاله نبود زانتیا و پژو 2008 یا آزرا و سوناتا بود💔👌🏻

    موافقم 5
    مخالفم 1
    1. گاس فرینگ

      ۳۰ خرداد ۱۴۰۳
      سوابق: (324 ديدگاه)

      آزرا و سوناتا؟
      تنها سوناتایی که توی ایران تولید شد پارس داشبورد سوناتایی بود

  24. معلم

    ۳۰ خرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (1 ديدگاه)

    من۴۵ سالمه، آرزویم اینه یک روزی فقط یک ماکسیما سوار بشم

    موافقم 2
    مخالفم 0
    1. حسین

      ۳۰ خرداد ۱۴۰۳
      سوابق: (2999 ديدگاه)

      اگر میتونید در اوقات فراغت تون مطالعه کنید و کم کم تبدیل به معلم کنکور بشید .
      دوتا کتاب تست هم بنویسید اینقدر معروف میشید که ماکسیما رو دیگه ماشین حساب نمیکنید!

      موافقم 2
      مخالفم 5
      1. ۳۱ خرداد ۱۴۰۳
        سوابق: (4819 ديدگاه)

        چی ربطی داره😐

      2. حسین

        ۳۱ خرداد ۱۴۰۳
        سوابق: (2999 ديدگاه)

        چون اسم پروفایل تان معلم هست گفتم

    2. ۳۱ خرداد ۱۴۰۳
      سوابق: (4819 ديدگاه)

      فدای سرت
      منم سوار نشدم گرون ترین ماشینی که سوار شدم هایما 7x بود

  25. علیرضا

    ۳۱ خرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (1 ديدگاه)

    واقعا توی این لیست حقش نبود که زانتیارو هم جای بدید؟!!!

  26. samane

    ۳۱ خرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (6 ديدگاه)

    این ماشینها هنوز هم خاص هستند یادشون بخیر ایران داره به ناکجا آباد میره

    جای کیا ریو در این لیست خالیه
    کم خرج و کم مصرف و پر شتاب و…

  27. نیما

    ۳۱ خرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (1 ديدگاه)

    این ماشینا طلای ۲۴ عیار هستن اما جای ریو خالی بود

    1. ۳۱ خرداد ۱۴۰۳
      سوابق: (4819 ديدگاه)

      ریو ارزون و عالی بود..

      موافقم 1
      مخالفم 1
  28. i lowe japan

    ۳۱ خرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (21 ديدگاه)

    به نظر من بن همه این هابنزو ماکسیما وومزدا ازهمه بهترن

  29. Milad

    ۳۱ خرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (1 ديدگاه)

    پس پژو 407، سیتروئن C5 ، پاترول، رونیز،. پیکاب، سرانزا چرا نیست تو لیست
    راستی زانتیا

    1. محمدمهدی کریمی سلیمی

      ۳۱ خرداد ۱۴۰۳
      سوابق: (1 ديدگاه)

      با احترام، دو ماشین اولی وارد شدن نه مونتاژ.
      زانتیا ماشین خاصی نبود، یه ماشین عادی و پراستهلاک.
      فکر کنم نویسنده نمی خواسته اسمی از چینی ها باشه؛ رونیز و پیکاپ و سرانزا هر سه چینی بودن با نام نیسان.
      پاترول خیلی پرمصرف بود، حتی برای زمان خودش، ولی درست میگید جاش خالی

      موافقم 2
      مخالفم 1
      1. آشنا

        ۲ تیر ۱۴۰۳
        سوابق: (4 ديدگاه)

        زاننیا ماشین خاصی نبود ؟؟؟؟ دوست عزیز من یخ زانتیا ۸۲ دارم هنوزم که هنوزه یه چرخش می ارزه به صدتا از این لگن های چینی … نهایت راحتی و نرمی، شتاب و سرعت عالی فوق العاده، مصرف کم ور حد پراید، رخ و قیافه اصیل و باکلاس، کابین بزرگ و جادار و قابل تبدیل به استیشن (با خوابوندن صندلیای عقب که فضایی بزرگتر از پرایدوانت بهت میده) ، قابلیت دور زدن در پیج های تند که خیلی از ماشینا چپ میکنن، قابلیت حرکت با ۳ چرخ که تقریبا هیچ ماشینی این قابلیت را نداره، توانای عبور از گودال و جوب هایی که پل ندارند و .‌‌..

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا